eitaa logo
حوزه علوم میان رشته ای دانشگاه پزشکی قم
523 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
552 ویدیو
38 فایل
پیامبر اکرم(ص): «وای به حال مسلمانی که حداقل یک روز در هفته را به آموختن آموزه های دین خود اختصاص ندهد» حوزه علوم اسلامی میان رشته ای دانشگاه علوم پزشکی قم تنها حوزه میان رشته ای کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه ، شنبه و یکشنبه ردضه منرل حاج آقا طاهِری مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی
راهی هستیم با کاروان عاشقان حسین ع با جان ومال نهضت حسین را زنده نگه می داریم . حمایت مادی و معنوی از اعزام دانشجویان زائر پیاده روی اربعین
نشست ماه از سلسله نشست های مهارتهای زندگی با حضور اساتید نامی کشور ✔نشست مهر ماه با حضور استاد دکتر حبشی ♻️با موضوع : هویت پیش نیاز انتخاب آگاهانه ☎دوشنبه ۳۰ مهر ساعت ۱۳:۳۰ برگزار کننده ؛ حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم
معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم با عنایت به اینکه برنامه های ۱-سه شب روضه منزل حاج آقای طاهری در جمعه ، شنبه و یکشنبه ۲- برنامه نشست ماه توسط دکتر حبشی در دوشنبه ۳۰ مهر در ساعت فرهنگی میزبان حوزه علوم اسلامی است اولا زحمت تبلیغ و دعوت از دانشجویان بر عهده عزیزان است ثانیا کمک در پذیرایی و نظم جلسات هم انتظار می رود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 🔸 اصولی را می‌خواهم برای مسئولین فرهنگی بیان كنم كه برگرفته از سرچشمه زلال فرهنگ، یعنی قرآن كریم است، به گونه‌ای كه باور كنیم این اصول ساختگی و بافتنی نیست. 1. از آیه: «إِنَّكَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْت‏» (قصص/56) استفاده می‌شود كه: توفیق هدایت مردم از آن خداست. و هم‌چنین از آیه:    «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» (انفال/63) می‌فهمیم كه بهترین نیروی انسانی (پیامبر خدا) ‌اگر تمام امكانات مادی را در اختیار داشته باشد، تا اراده‌ی خدا نباشد، كارآیی ندارد. بنابراین نیروی انسانی و وجود امكانات لازم است، ولی كافی نیست و باید از خدا بخواهیم كه ما را وسیله‌ی هدایت قرار دهد. 2. از آیه: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» (فاتحه/6) می‌فهمیم: همه‌ی مسئولان فرهنگی در هر تصمیم و برنامه‌ریزی نیازمند هدایت الهی هستند. 3. از آیاتی كه می‌فرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏» (انعام/21) (انعام/93) (هود/18) (عنكبوت/68) (صف/7)  می‌فهمیم: انحراف در مسائل فرهنگی مصداق بالاترین ظلم‌هاست. 4. از آیه: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه‏» (انعام/ 124 ) می‌فهمیم: برای سپردن مسئولیت فرهنگی، باید لیاقت و ظرفیت افراد مورد توجه قرار گیرد. 5. از آیه: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ‏» (علق/1) می‌فهمیم: كار فرهنگی باید با نام خدا و برای خدا باشد. 6. از آیه: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْت‌‏» (هود/ 112 ) می‌فهمیم: باید در كار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم و آن را به خاطر اهداف دیگر رها نكنیم. اگر می‌بینیم بعضی از بزرگان وصیت می‌كنند كه در مدرسه و یا كتابخانه خود دفن شوند، برای آن است كه بگویند عمرم را پای این مدرسه و كتابخانه دادم. 7.  از آیه: «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون‌‌‏» (صف/2) می‌فهمیم: مسئولین فرهنگی باید خود به آنچه می‌گویند و می‌نویسند عمل كنند. وگرنه عالم بی‌عمل، درختی بی‌ثمر خواهد بود. 8. از آیه:  «رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری ‌‌‏» (طه/25) می‌فهمیم: كار فرهنگی نیاز به روح بزرگ دارد، زیرا اولین درخواست حضرت موسی از خداوند بعد از رسیدن به نبوت تقاضای سعه‌ی صدر بود. 9. از آیه: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‌‌‌‏»(آل‌عمران/ 159 ) می‌فهمیم: كسانی كه كار فرهنگی می‌كنند، باید از دلی نرم و خلقی عالی برخوردار باشند. 10. از آیه: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفین‌‌‌‏» (ص/86) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید افرادی بی‌تكلف و بی توقع باشند. 11. از آیه: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنین‏»(شعراء/ 215 ) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید نسبت به زیردستان خود متواضع باشند. 12. از آیه: «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی‏ عِلْما‌‌‌‏» (طه/ 114 ) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید دائماً در فكر رشد علمی باشند و خود را فارغ التحصیل ندانند. 13. از آیه: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْر‌‌‌‏» (قدر/1) می‌فهمیم: انتخاب زمان مناسب در كارهای فرهنگی مهم است، نزول قرآن در شب قدر بوده كه به قول قرآن «لیلة مباركه» و «خیرٌ من الف شهر» است. حضرت موسی نیز زمان مناظره با ساحران را روز عید «یوم الزینة» قرار داد تا مردم هم شاد باشند و هم بیدار! 14. از آیه: «وَ ثِیابَكَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4) می‌فهمیم: مسئولان فرهنگی باید از پاكیزگی و آراستگی لازم برخوردار باشد. 15. از آیه: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ‌‌‏» (قلم/4) و آیه: «لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21) می‌فهمیم: كسی كه در فكر ارشاد مردم است، باید از كمالات اخلاقی برخوردار باشد، تا برای دیگران الگو قرار گیرد. 16. از آیه: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر» (قمر/17،22، 32، 40) می‌فهمیم: مباحث فرهنگی باید به نحوی روان و آسان القاء شود، كه عوام بفهمد؛ «بَیانٌ لِلنَّاس‏» (آل‌عمران/ 138 ) و خواص بپسندد. «قَوْلاً سَدیدا» (نساء/9) 17. از آیه: «لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ‌‌‏» (غاشیه/22) و آیه: «لا إِكْراهَ فِی الدِّین‏» (بقره/ 256 ) می‌فهمیم: تغییر فرهنگ و فكر مردم باید با آزادی و انتخاب و آگاهانه و عاشقانه باشد، نه با زور و استبداد. این فرعون بود كه به پیروان موسی می‌گفت: «چرا بدون اجازه من به او ایمان آوردید.» «آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُم‏» (اعراف/ 123 ) 18. از آیه: «مَحَبَّةً مِنِّی‌‌‌‏» (طه/39) می‌فهمیم: محبوبیت واقعی از طرف خداست، نه آنكه با زرق و برق و دكور و ژست و تابلو و ساختمان و لباس و ماشین و ابزار مُدرن بدست بیاید. http://eitaa.com/HDPqom
توجه فوری توجه 🕌السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین 💢 خوش خبری های ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی قم 💠 ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی قم به ریاست حجته الاسلام و المسلمین سید محمد طاهری خرم آبادی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شد. در این نشست که با حضور معاونین آموزشی،فرهنگی و دانشجویی، اداره حراست، رئیس اداره روابط عمومی برگزار شد مقرر گردید : ۱- معاونت آموزشی همه در خواست های مجوز خروج از کشور دانشجویان را ، بدون مطالبه تعهد محضری تائید نماید، ۲-معاونت آموزشی در ضمن یک ابلاغیه رسمی به همه دانشکده ها و اساتید اعلام نماید که غیبت دانشجویانی که عازم سفر کربلا هستند مجاز شمرده شود. ۳_معاونت دانشجویی مبلغ ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری به دانشجویانی که عازم سفر هستند مطابق ضوابط اداری(ارائه مدارک) اعطاء نماید. ۴_نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ، اساتید،دانشجویان و کارکنانی را که عازم سفر زیارتی اربعین هستند به بانک ملت معرفی نموده تا مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ تومان وام در18 قسط دریافت نمایند. ۵- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به دانشجویانی که در قالب کاروان عازم می شوند بسته فرهنگی شامل کتاب،دعا ،تسبیح و چفیه اهداء نماید. ۶_بسیج جامعه پزشکی در موکب کریمه اهل بیت(ع) در کربلای معلی (واقع درکربلا روبه روی باب الراس شارع شهدا بعد از میدان تره بار خیابان روضتین بعد از هتل بیارق کوچه جنب کارواش انتهای کوچه موکب کریمه اهل بیت) میزبان دانشگاهیان می باشد. ۷_سرویس ایاب و ذهاب تا مرز مهران برای دانشگاهیان ثبت نام شده همراه با پذیرایی بین راهی در نظر گرفته شود. ۸- به دانشجویان که بضاعت مالی کمتری دارند کمک هزینه سفر(هزینه ویزا یا کرایه ماشین) داده شود.
♦️اقدام تحسین‌برانگیز یک پزشک در اربعین سال گذشته 🔹پزشکی که به ۳ زبان مختلف از زائران اربعین درخواست کرده تا در صورت نیاز به او مراجعه کنند. http://eitaa.com/HDPqom
ارزش کار بانیان زیارت...
دیدار معرفت جویان حوزه علوم اسلامی با آیت الله جوادی آملی در دومین جلسه حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم با آیت الله جوادی آملی  دیدار نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: «برای عالم شدن هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح» ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در علوم دینی یک سلسله قواعد عقلی وجود دارد و یک سلسله قواعد فقهی؛ قواعد فقهی همین قاعده‌هایی است که در قواعد فقهیه آمده، قاعده ید هست، قاعده تجاوز هست، قاعده فراغ هست، قاعده استصحاب هست، این قواعدی هست که در کتاب‌های دینی ما به صورت قواعد فقهی یا قواعد اصولی جمع شده است که این را ائمه(ع) بیان کرده اند، از طرف دیگر قسمت مهم از مطالبی که فرمودند قواعد فلسفی و کلامی است، قواعد فلسفی و کلامی در نهج البلاغه فراوان است، بیان نورانی امام رضا(سلام الله علیه) هم در توحید مرحوم صدوق همین طور است، از این قواعد عقلی فراوان در کلمات ائمه(علیهم السلام) است. یکی از آن قواعد عقلی فلسفی که در کلمات نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است همین کلمه 32 است که فرمود «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»‏؛ یعنی هر انسانی بالاتر از کار خودش است؛ یعنی یک انسان نمازگزار بالاتر از نماز است، یک انسان روزه‌گیر بالاتر از روزه است، یک انسان زکات‌ده بالاتر از زکات است، این با کدام معیار حل می‌شود؟ فرمود هر کسی که کار خیری انجام داد، بالاتر از آن کار خیر است! اما چگونه می شود نمازگزار بالاتر از این نمازی که ستون دین است باشد؟ این زکاتی که پیوند خلق با یکدیگر را تحکیم می‌کند، چگونه مؤدّی زکات بالاتر از آن است؟ این صومی که «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» است چگونه  می شود صائم بالاتر از «جُنَّةٌ مِنَ النَّار» باشد؟! آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: حضرت فرمود «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»‏، اگر سرقت بد است، اختلاس بد است، نجومی بد است؛ سارق و مختلس و نجومی بگیر بدتر از آن هستند. اگر خوردن بیت‌المال است، خورنده بدتر از آن است. اگر گرفتن اموال مسلمین بد است، گیرنده بدتر از اوست. این دو تا قاعده عقلی است؛ «فَاعِلُ الْخَیرِ خَیرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْه»‏. یعنی بالاتر از هر کاری صاحب آن کار است، چرا؟ چون صاحب کار مؤثر است و این کار اثر اوست. ما که نمی‌خواهیم بگوییم این آقا بالاتر از حقیقت نماز است، اینکه حقیقت نماز را نمی‌خواند! این نماز خودش را می‌خواند. این نماز او هر اندازه بیارزد این نمازگزار از او بهتر می‌ارزد، چون اثر اوست. فعل اوست، هر فاعلی از فعلش قوی‌تر و بالاتر است چراکه پیدایش این اثر از او مؤثر است. شرّ هم «بشرح ایضاً».   معظم له ادامه دادند: همین علی(صلوات الله و سلامه علیه) به مالک فرمود: مالک! حواستان جمع باشد، تو هم یک استاندار خوبی هستی من هم که رهبری‌ام مشخص است، اما مردم را خوب با فرهنگ دین بار بیاور، برای عالم شدن مردم هم تعلیم لازم است و هم عمل صالح، در نتیجه شما طوری باشید که ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ مردم هم ﴿وَ رَأَیتَ النَّاسَ یدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً﴾. اما تعبیر مبارک حضرت در آن نامه این است که فرمود مالک! با «إنّ» یعنی تاکید فرمود «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛ مردم عماد دین‌اند. مردم چون عمود دین را حفظ کردند خودشان عماد خیمه دین هستند. ایشان در بخش پایان سخنان خود، بیان داشتند: بنابراین اگر ملتی عمود دین را حفظ کرد، می‌شود عماد دین. اگر به ما گفتند: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»، همین علی(صلوات الله و سلامه علیه) می‌فرماید که «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة». حالا روشن می شود که چرا خدا درباره انسان می‌فرماید: ﴿فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾؛ از انسان برتر و بالاتر نیست. این عمود دین نسبت به انسان مفضول است و انسان فاضل است. http://eitaa.com/HDPqom