💥هفت خطر بازیهای آنلاین برای کودکان و نوجوانان
🔸تلفنهای همراه در حال تبدیل شدن به یکی از بخشهای مهم صنعت بازی هستند. بازی کردن آنلاین میتواند تعامل اجتماعی باکیفیتی فراهم کند، اما جنبههای تاریکی نیز دارد. وقتی پایِ بازیکردنِ آنلاین در میان است، نگرانیهای زیادی، از زورگیری مجازی گرفته تا متجاوزان آنلاین و هزینههای پنهان وجود دارند.
🔸مهمترین کاری که والدین میتوانند انجام دهند این است که در سنین کودکی گفتوگویی دربارهی استفادهی امن از اینترنت با فرزندانشان داشته باشند که هرچه آنها بزرگتر میشوند بتوانند بر آن گفتوگو تکیه کنند. هنگامی که آنها خطرات و اهمیت امنیت را درک کنند، بیشتر احتمال دارد که در مواجهه با علائم هشداردهنده یا چیزهایی که باعث نگرانیشان میشوند، به سراغ شما بیایند.
🔻در ادامه فهرستی از هفت خطر بزرگ و توصیههای سادهای برای حفظ امنیت آنلاین فرزندانتان ارائه شده است:
https://fahmebazi.ircg.ir/article/14-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86
احتمالاً دوست نداریم به دست و پنجه نرم کردن فرزندانمان با افراد نفرتانگیز در اینترنت فکر کنیم. اما از نظر برخی والدین، این ترسناکترین جنبهی زندگی دیجیتال فرزندانمان است. گرچه فقط ۹ درصد از بچهها بهصورت آنلاین درخواستهای جنسی ناخواسته دریافت میکنند و فقط ۴ درصد از شکارچیان تلاش میکنند تا خارج از فضای مجازی با بچهها ارتباط برقرار کنند، انجام اقدامات احتیاطی بسیار مهم است. ما همیشه همراه بچههایمان نیستیم و گرچه این واقعیتی بسیار دردناک است، ما نمیتوانیم همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم. در عوض، باید آنها را مجهز به اطلاعات لازم کنیم.
🚭علل #اعتیاد به #شبکههای_اجتماعی
#بخش_دوم
#سرگرمی
🔹برای بسیاری از افراد این فعالیت یک سرگرمی محسوب میشود که میتواند برای ساعتهای طولانی وقت آنها را پر کند. در حقیقت گاهی اوقات خالی بودن زندگی فرد از هر نوع سرگرمی او را به زندگی دائم در فضای مجازی سوق می دهد.
#دریافت _أییداجتماعی
🔸برخی افراد که در روابط اجتماعی خود در دنیای واقعی دچار مشکل هستند و نمیتوانند خوب ارتباط برقرار کنند، سعی میکنند که در دنیای مجازی(جایی که صورت واقعی آنها دیده نمیشود) تصویر جدیدی از خود ارائه کرده و با این تصویر، تأیید دیگران را نسبت به خود دریافت کنند.
#فرارازمشکلات
🔹برخی از مردم برای مواجه نشدن با چالشهای زندگی واقعی پشت شبکههای اجتماعی و فضای مجازی پنهان میشوند. در حقیقت از آنجایی که مواجه شدن با مشکلات زندگی اضطراب بسیاری را برای افراد به همراه خواهد داشت آنها با استفاده از شبکههای مجازی از این اضطراب اجتناب میکنند.
#نیازهای_اجتماعی برآورده نشده
🔸اگر شخص از روابط اجتماعی خود در دنیای واقعی راضی نباشد، ممکن است به دنبال فردی برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با در فضای مجازی باشد.
#برونگرایی
🔹بررسیها نشان داده است که افراد برونگرا به دلیل نیاز به ارتباط مداوم با دیگران بیشتر در این شبکهها به فعالیت میپردازند. چرا که به دنبال گسترش دایره دوستان و آشنایان خود هستند. شبکههای اجتماعی فرصت مناسبی برای این افراد فراهم میکند اما با این حال پیامدهای خاص خود را خواهد داشت.
@HOD8HOD
🚭راه های کنترل #اعتیاد در #شبکههای_اجتماعی
#بخش_سوم
🔹زمان_استفاده از شبکههای اجتماعی را به صورت مداوم مدیریت کنید.
سادهترین راه برای اطمینان از اینکه شما زمان زیادی را صرف شبکههای اجتماعی نمیکنید این است که به زمانی که در شبکههای اجتماعی صرف میکنید نظارت کنید. برای مثال از یک کرونومتر استفاده کنید و حد مجازی را برای خود تنظیم کنید. وقتی زمان استفاده شما از فضای مجازی تمام شود، صرف نظر از اینکه چه میزان از کار شما باقی مانده و آگاهی از این موضوع که فردایی هم برای انجام کارها در شبکههای اجتماعی وجود دارد، میتوان گامی مثبت برای رهایی از این اعتیاد برداشت
🔸استفاده از شبکههای اجتماعی را به حداقل برسانید.
نیازی به عضویت در ۱۵ شبکه مختلف نیست. در حقیقت، نیازی نیست عضو دو شبکهای باشید که یک کارایی را دارند. این موضوع اگر رعایت شود خودش میتواند امیدی را به وجود آورد که زمان خود را برای انجام کارهای مهمتر به کار گیرید.
🔹زمان خود را اولویت بندی کنید.
استفاده از این ابزارها تنها زمانی مفید است که کار شما را انجام دهند؛ اینکه وقت بگذارید و پروفایل خود را مدام تغییر دهید نه تنها زمان شما بلکه هارمونی و نظم زندگی شما را کم کم به خطر میاندازد. کارهای مهم خود را در شبکه های اجتمای اولویت بندی کنید و پس از انجام کارهای مهم خود، دیگر از این فضا استفاده بیهوده نکنید.
🔸زمان بیشتری را در دنیای حقیقی سپری کنید.
چرا استفاده ما از این شبکهها به گونهای شده که وقتی واقعا باید کاری را در دنیای حقیقی انجام دهیم دست از سر این دنیای مجازی برنمیداریم؟ بهتر است همین حالا به جای گشت و گذار در این دنیای غیرحقیقی برای خانواده و دوستان خود در دنیای حقیقی وقت بگذاریم.
🔹مدت زمان بیشتری را با خانواده و نزدیکان خود بگذرانید.
شما تنها کسی نیستید که با گذراندن وقت در دنیای اینترنتی گاهی دچار خستگی میشوید، بی شک خانواده شما هم از حضور مدائم شما در این دنیای مجازی رنج میبرند؛ آنها گاهی نیاز دارند علاوه بر جسم شما روح و فکر شما هم معطوف به آنها باشد. خانواده و دوستان، شما را نمیبینند، زیرا شما تمام حواستان صرف تمرکز بر روی این است که چگونه از زوایای مختلف خود عکس بگیرید و در شبکههای اجتماعی منتشر کنید. با خانواده خود وقت بیشتری بگذرانید و اجازه ندهید روابط فضای مجازی جایگزین روابط حقیقی شوند.
@HOD8HOD
#حسین_شریعتمداری
💠آدرس غلط بعد از #غرق_مصنوعی !
🔸غرق مصنوعی -waterboarding- یکی از ترفندهای رایج در عملیات روانی است. واژه غرق مصنوعی از نوعی شکنجه که در آمریکا و انگلیس رایج بوده و هنوز هم هست گرفته شده است.
🔹آمریکاییها از غرق مصنوعی یا القای حس خفگی برای اعتراف گرفتن از چریکهای «خمر سرخ» در جنگ ویتنام و اعترافگیری از اسرای طالبان در بازداشتگاه مخوف گوانتانامو استفاده میکردند. با این توضیح که زندانی را برهنه کرده و روی یک تخت چوبی میبستند به گونهای که سر زندانی پائینتر از پاها باشد و سپس پارچهای روی صورتش میگذاشتند و با فاصلههای کوتاه جریان تند آب را روی پارچه میریختند. زندانی در این حالت احساس میکرد که در حال خفه شدن است و شماری از آنان برای نجات جان خود به خواسته شکنجهگران تن میدادند! آمریکاییها از این ترفند به گونهای دیگر و با همان هدف القای حس خفگی در عملیات روانی نیز استفاده میکنند.
🔸آمریکا در حوزه عملیات روانی علیه ایران اسلامی، همه تلاش خود را به کار میگیرد تا شرایط کشورمان را غیرقابل تحمل و مشکلات را صدها برابر از آنچه که هست سختتر و شکنندهتر جلوه بدهد به گونهای که مردم احساس کنند به پایان راه رسیدهاند! یعنی همان غرق مصنوعی و حس خفگی! انسانی که احساس میکند در حال غرقشدن است به هر وسیلهای که در آن احتمالی از نجات هست چنگ میزند (الغریق یتشبث بکل حشیش- شخص که در حال غرقشدن است {برای نجات خود} به هر خس و خاشاکی چنگ میزند).
🔹حالا به این نکته از بیانات حکیمانه و راهگشای اخیر حضرت آقا توجه کنید: «امّا آن مسئله اوّل که تضعیف روحیه مردم و ضعیفکردن نشاط و تحرّک و امید مردم است، از اوّل انقلاب بوده. از اوّل انقلاب، خط ثابت دشمن همین بود که خطاب به مردم ایران، به وسیله تلویزیونها، رادیوها
-البتّه آن وقت محدودتر بود، حالا که دیگر وسیع هم شده و انواع و اقسام راههای ارتباطی وجود دارد- به مردم ایران تفهیم کنند که بیچاره شدید، دیگر مثلاً کارتان تمام است و هیچ کاری از عهده کسی برای شما برنمیآید، اوضاعتان خراب است و غیره».
دشمن اگر ترفند خود را موثر ببیند و احساس کند که توانسته است مردم را به ناامیدی بکشاند، مرحله دوم این ترفند را به صحنه میآورد و خواسته خود را به عنوان راهخروج مطرح میکند. یعنی «آدرس غلط»!
از حضرت آقاست که «یکی، ضربه به روحیه مردم است که حالا من عرض میکنم که چهجوری میخواهند به روحیه مردم ضربه بزنند؛ یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است... در آن بخش دوّم، [یعنی] آدرس غلط دادن، آدرس دادنشان این جوری است که میگویند «اگر میخواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید»؛ خلاصهحرف این است که باید کوتاه بیایید در مقابل آمریکا، باید ایستادگی نکنید».
🔸اگرچه آمریکا و متحدانش، طی ۴۱ سال گذشته و مخصوصاً چند سال اخیر برای ناامید کردن مردم و قبولاندن آدرس غلطخود به آنان با همه توان به صحنه آمدهاند و به قول حضرت آقا «خودشان را دارند خفه میکنند» ولی به جرأت میتوان گفت که در این میدان ناکام ماندهاند.
ناکامی دشمن را بیش از همه در سه عرصه میتوان جستجو کرد، اول و بااهمیتتر از همه روشنگری حکیمانه رهبر معظم انقلاب که خود حدیث مفصلی بیرون از محدوده این وجیزه ناچیز است. دوم آن که مردم ما آمریکا را میشناسند و از جنایات هولناکی که علیه همه ملتها و مخصوصاً ملت ایران مرتکب شدهاند باخبرند، از این روی اگرچه با مشکلاتی روبرو هستند ولی کوتاه آمدن در مقابل آمریکا را نه فقط گرهگشا نمیدانند بلکه از آن تلقی خودکشی دارند. و سوم این که آمریکا امروزه با بحرانهای سخت و چندجانبه اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، جانی و ... روبروست تا آنجا که بسیاری از صاحبنظران معتقدند شمارش معکوس برای افول آن آغاز شده است و...
🔹در این میان اما، همراهی برخی از رسانههای داخلی و شماری از افراد به ظاهر خودی با دشمن را نمیتوان نادیده گرفت و نباید از کنار دروغپردازی آنان به نفع اهداف تعریف شده دشمن که بیتردید نوعی از وطنفروشی است به آسانی عبور کرد... و شرح این ماجرا اگرچه به درازا میکشد ولی ضروری است و با ذکر جزئیات در آینده نزدیک به آن خواهیم پرداخت.
@HOD8HOD
محمدحسین نژادی:
بی بی سی خبر شیوع کرونا در بین بریتانیا را با تصویر زن محجبه به نمایش گذاشت. خبر شروع کرونا در بریتانیا چه ربطی به زن محجبه و مسلمان دارد؟
بی بی سی با کنار هم قرار دادن خبر کرونا و تصویر زن محجبه و مسلمان به دنبال استفاده از تکنیک تداعی معناست.
هرگاه انسان با دیدن تصویر یا معنایی ناخودآگاه تصویر و معنای دیگری به ذهنش برسد به آن تداعی معنا می گویند.
تداعی معنا دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مجاورت است. مجاورت یعنی نزدیکی دو شی بگونه ای که ذهن آن دو را با هم تصور کند. مثل معنای شمال کشور و جنگل یا دریا.
بی بی سی با تکرار نمادهای دینی و مذهبی مانند مسجد,هیات و حجاب همراه اخبار کرونا سعی در ایجاد مجاورت ساختگی بین دین و کرونا دارد تا تداعی معنا در ذهن مخاطب خود ایجاد کند.
تداعی معنا هیچگاه واضح و صریح نیست بلکه پنهان و غیرمستقیم است و هدف آن برانگیختن احساسات مثبت و منفی در مورد موضوع مد نظر است.
در اینجا هرگاه مخاطب با شنیدن اسم کرونا مذهب و نمادهای مذهبی را به یاد آورد در واقع ذهن ناخواسته نفرت و وحشتی که از کرونا دارد را به نماد های دینی منتقل می کند.
کاهش #فالورهای کانالهای تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی پس از شیوع کرونا
با اعلام خبر شیوع کرونا در کشور از اواخر بهمن سال ۹۸، این اخبار کانالهای تلگرامی رسانههای مخالف جمهوری اسلامی نیز بازتاب فراوانی داشت. این رسانهها از همان روزهای اول شیوع کرونا، اقدام به القای ناکارآمدی دولت و نظام سیاسی کشور میکردند و با دروغ خواندن ادعاهای مقامات رسمی کشور در مورد کرونا، خط خبری ویژهای را علیه جمهوری اسلامی دنبال کردند.
با توجه به التهابات روزهای اولیه شیوع کرونا، بیاعتمادی به مراجع رسانهای رسمی در داخل کشور و مشکلات اولیه در سیاستگذاری و مقابله با شیوع کرونا، این رسانهها ، اعتماد بخشی از کاربران فضای مجازی خصوصا کاربران تلگرامی را کسب کردند و همین امر باعث افزایش فالورهای آنها شد اما همانطور که دادهها مطابق نمودارها نشان میدهد افزایش فالور آنها دوام نداشته است.
بررسی سرویس دادهکاوی خبرگزاری ایرنا بر روی فالورهای کانالهای تلگرامی #بیبیسی فارسی، #ایران_اینترنشنال، #منوتو، #آواتودی- علی جوانمردی (خبرنگار VOA) و کانال تلگرامی مملکته نشان میدهد که این کانالهای تلگرامی با وجود جذب اولیه مخاطب در روزهای آغازین شیوع کرونا، اما نتوانستند مخاطب خود را حفظ کنند این مسئله برای کانال بی بی سی فارسی شدت بیشتری نیز داشته است به نحوی که حالا پس از ۲ ماه و نیم از شیوع کرونا، بیش از ۲۵هزار فالور، کمتر از زمان آغاز کرونا دارد. کانالهای تلگرامی مملکته، آواتودی و منوتو نیز از آغاز کرونا به این سمت کاهش فالوئر داشته و با وجود جذب اولیه مخاطب، از اوایل فروردین ماه سال ۹۹ با ریزش مخاطبان خود مواجه شدهاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨پیام بصیرتی
📢فرمانده ای کل قوا:
📃فضای مجازی می تواند ابزاریی باشد برای زدن تو دهن دشمنان⬆️
@MighateSalehin
🌺🌺🌺🌺🌺
💠کاهش درک مطلب با استفاده مدام از وسایل الکترونیکی
🔸بررسیهای اخیر محققان نشان میدهد استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی منجر به تضعیف درک مطالب علمی پیچیده میشود.
🔹گروهی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا به منظور بررسی تاثیر استفاده از وسایل الکترونیکی بر توانایی درک متون پیچیده، دادههای سلامت ۵۱ فرد را با میانگین سنی ۱۸ تا ۴۰ سال، مورد بررسی قرار دادند.
🔸همانطور که این افراد در حال خواندن پنج متن علمی در مورد علم ریاضی، سیاره مریخ، مدار الکتریکی، GPS و محیط زیست بودند، عملکرد مغز آنها توسط اسکن MRI ارزیابی شد.
🔹محققان به منظور تشخیص چگونگی مطالعه متون، حرکت چشم شرکتکنندگان را دنبال کردند و مقدار استفاده روزانه این افراد از وسایل الکترونیکی بررسی شد. به گفته پژوهشگران متون تفسیری مانند مطالب علمی، ساختاری پیچیده دارد و افراد برای درک آنها باید بتواند قسمتهای مختلف متن را درک کرده و سپس به رابطه بین این مطالب پی ببرند.
🔸نتایج بررسیهای جدید نشان داد فعالیت قسمتهایی از مغز مانند " #left_insula " و " #frontal_gyrus " که مسئول پردازش اطلاعات پیچیده، درک زبانی و توجه است، در افرادی که به طور مداوم از وسایل الکترونیکی استفاده میکنند، کاهش مییابد. بنابراین درک این افراد از مطالب علمی کمتر از کسانی است که به ندرت از وسایل هوشمند استفاده میکنند.
🔹در واقع زمانی که فرد بیش از حد از وسایل الکترونیکی استفاده میکند، روند پردازش اطلاعات توسط مغز تغییر میکند؛ در این هنگام، قسمتهایی از مغز تحریک میشوند و فعالیت قستهای دیگر کاهش پیدا میکند. این موضوع باعث میشود بخشهایی که فعالیت آنها کاهش پیدا کرده است، نتواند وظایف خود را به خوبی انجام ندهد و در نتیجه توانایی مغز افراد در درک مطالب دشوار، کاهش پیدا کند.
📌نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
#علوم_شناختی
#عصب_شناختی
#تاثیرات_رسانه
@HOD8HOD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سندرم خستگی زوم
@HOD8HOD
💠حل مسأله یا حذف مسأله؟
🔸رفع مسئله همیشه منجر به حل مسئله نخواهد شد. مثل حذف عادل فردوسیپور از صدا و سیما که امروز به یک مسئله جدی برای صدا و سیما به خصوص شبکه ۳ تبدیل شده است. اگر اینگونه مسائل که جنبه درون سازمانی دارد در درون سازمان حل نشود حتی ممکن است تبدیل به یک بحران برون سازمانی شود.
🔹اقدام زیرکانه #ای_اف_سی برای دعوت از عادل فردوسی پور نشان داد که اگر ما نتوانیم ریشسفیدانه مسائل خود را حل کنیم و شکاف بین کارگزاران را ترمیم نکنیم اتفاقاً بیگانگان از همین شکاف رخنه کرده و بین ما جدایی خواهند انداخت. همان می شود که تفرقه بینداز و حکومت کن.
🔸اگر هم نتوانستیم این مسئله را حل کنیم نباید به آن دامن بزنیم. مسئلهای که میتوانیم به سادگی از کنار آن بگذریم _وقتی که نتوانستیم آن را حل کنیم_ تبدیل به تقابل مخاطب و رسانه ملی کردیم. غافل از اینکه فردوسیپور یک اینفلوئنسر هست و قدرت جذب بالایی دارد و این لزوما به معنای تقابل کسی با کسی نیست. پیش از این نیز اینفلوئنسرهای دیگری نیز در شبکه اجتماعی دست به رکوردشکنی زده بودند.
🔹اما این اتفاق را باید به شکل جدی تری نگریست. عرصه تقسیم قدرت در بین حاکمان تبدیل به عرصه تقسیم قدرت در بین مخاطبان شده است. ماجرای حمایت از فردوسیپور نشان دهنده ی قدرت نوظهور کسانی است که دیگر نمیشود آنها را نادیده گرفت. اینکه این قدرت اجتماعی را چگونه مدیریت و کنترل کنیم تا از آسیب ها در امان بمانند و از خدمات خود بهره مند شوند میتواند یک بحث جدی در مدیریت رسانه باشد.
🔸مخاطبان سرمایههای اصلی یک رسانه هستند اگر باشند رسانه ثروتمند و قدرتمند است و اگر روزی به هر دلیلی رسانه را ترک گفتند آن رسانه از قدرت میافتد. مخاطبان, امروز کنشگران فعالند نه منفعل. حق انتخاب دارند و مدیران انتصابی نمیتواند مانع انتخاب آنها شوند بنابراین پتانسیل اینفلوئنسرها در جذب مخاطب و جذاب نگه داشتن محتوای رسانه را جدی بگیریم. تلاش برای حذف آنها کمکی به حل مسئله نکرده بلکه آن را پیچیدهتر میکند. ارتباطات اجتماعی را جدی بگیرید. آنها عرق ملی دارند و البته منافع خود را. ایجاد تقابل بین منافع مادی و عرق ملی در آنها کار درستی نیست. اگر راه رسیدن به منافع مشروع در داخل را بر آنها بستیم در واقع راهی برای رسیدن به منافع نامشروع را برای آنها باز کردیم و این گناه نابخشودنی یک مدیریت ناکارآمد است.
@HOD8HOD
💠تله شناسی سایبری
🔸چگونه شبکه های اجتماعی ما را به دام خود می اندازند؟
📍اهداف مصنوعی
📍رسانه های بدون اصطکاک
🔹سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف جوری طراحی شدهاند که وقت بیشتری از ما را بگیرند. البته سود آنها در استفاده بیشتر ما از این برنامهها است برای همین مدام چیزهای جالب و گزینههای جدیدی به فضاهای خود اضافه میکنند تا ما را به استفاده هرچه بیشتر از خود ترغیب کنند. دو قلاب اصلی که تحقیقات این حوزه به آن پرداختهاند یکی اهداف مصنوعی است و دیگری رسانههای بدون اصطکاک.
🔸اهداف مصنوعی شامل موضوعاتی مانند بازیهای دیجیتال، تعداد لایک و دنبال کننده میشود. واقعیت این است که اینها همیشه اهدافی هستند که آخر ندارند. یک بازی دیجیتال میتواند سالها ادامه داشته باشد و به پایان نرسد، تلاش برای جلب لایک و دنبال کننده هم حد نهایت ندارد برای همین تا بینهایت میتوان زمان ما را به خود اختصاص دهد.
🔹مفهوم رسانههای بدون اصطکاک هم به آن دسته از رسانهای مانند یوتیوب گفته میشود که بعد از تمام شدن یک ویدئو بهصورت خودکار ویدئوی بعدی را نمایش میدهد. یکی از بزرگترین کارهایی که بسیاری از شرکتها انجام دادهاند حذف نشانههای توقف است. تمام شدن یک متن یا یک ویدئو یعنی شروع شدن بعدی و این یعنی تا بینهایت میتوان به تماشا نشست. برای همین بهتر است انواع کانالها و فضاهای غیرضروری که در آنها عضو هستیم را خاموشکنیم تا مدام در معرض پیامهای وسوسه کننده برای دیدن کلیپ، تصویر یا محتوای جدید قرار نگیریم.
📌برای دور شدن از آسیبهای سایبری باید تله های سایبری را بشناسیم .
@HOD8HOD
💠نقش شبکههای اجتماعی در بروز افسردگی
📌نتایج یک پژوهش جدید که در بخش سلامت مجله اینسایدر منتشر شده است، نشان میدهد که شبکههای اجتماعی ممکن است با افزایش احساس انزوا و ناامیدی و کمبود خواب به افسردگی کمک کنند.
🔸به گزارش انتخاب این مقاله که توسط مایرا مندز، دکترای روان درمانی تدوین شده و به ین موضوع اشاره میکند که شبکههای اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمیشوند، اما میتوانند عاداتی را ایجاد کنند که بروز افسردگی را تسهیل کنند. وقتی درگیر شبکههای اجتماعی هستید، بیشتر بیدار میمانید، حواس پرت میشوید و مسئولیتها را نادیده میگیرید. در یک مطالعه بزرگ کانادایی در سال ۲۰۱۹ روی دانش آموزان کلاس هفتم، محققان دریافتند که به ازای هر ساعتی که در شبکههای اجتماعی میگذرانیم، علائم افسردگی مانند احساس تنهایی، ناراحتی و ناامیدی، به طور قابل توجهی افزایش مییابد.
🔹استفاده از شبکههای اجتماعی باید برای جلوگیری از مشکلات روانی تحت کنترل قرار بگیرند. احساس انزوا یکی از مهمترین پیامدهای حضور مداوم در شبکههای اجتماعی محسوب میشود.
یکی از دردناکترین علائم افسردگی ناامیدی است. اگر بیشتر از آنچه نیاز دارید اخبار تماشا میکنید یا بیشتر به محتوای منفی توجه میکنید، این امر به افسردگی کمک میکند. شبکههای اجتمعی سرشار از خبرهای مختلف است و متاسفانه بسیاری از افراد بیشتر به این نوع خبرها توجه میکنند.
🔸گذراندن وقت در شبکههای اجتماعی مستلزم بیدار بودن است، احتمالاً دیرتر از آنچه بدن شما نیاز دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ اثرات استفاده از شبکههای اجتماعی بر خواب برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله را بررسی کرد. افرادی که بیش از پنج ساعت در روز در شبکههای اجتماعی میگذرانند ۷۰ ٪ بیشتر احتمال دارد که بعد از ساعت ۱۱ شب بخوابند. کمبود خواب میتواند اضطراب را افزایش داده و روحیه را بدتر کند. در حقیقت، شواهد فزایندهای وجود دارد که نشان میدهد کمبود خواب ممکن است افسردگی را القا کند یا آن را تشدید کند.
🔹شبکههای اجتماعی همچنین مقایسه زندگی شما با دیگران را آسانتر میکند و باعث میشوند بسیاری از افراد حس بدی نسبت به خود داشته باشند. در حالی که استفاده از شبکههای اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمیشود، اما با افزایش احساس انزوا، کمبود خواب و آزار و اذیت اینترنتی میتواند احتمال بروز علائم افسردگی را افزایش دهد. آگاهی از احساس شما در سیستم عاملهای مختلف شبکههای اجتماعی و استراحت، میتواند به کاهش این پیامدهای منفی کمک کند.
@HOD8HOD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مگسهای الکترونیکی بر علیه ایران
🔸 گزارشی از فعالیت حساب های توییتری سعودی،مصری و اماراتی بر علیه ایران
@HOD8HOD
هدایت شده از محمدحسین نژادی
💠اخبار خوبند یا بد؟
🔸رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است و بخشی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن را نیز به این بحث اختصاص داده است. برخی از نکات کتاب او در مورد مصرف افراطی اخبار این است:
⛔️خبرها گمراهکننده هستند. چون بر روی جنجالیترین یا هیجانانگیزترین بخش رویدادها متمرکز میشوند و نه الزاماً مهمترینها.
⛔️ از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» میکنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیمهای مهم شما تأثیر بگذارند.
⛔️ خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آنچه در اطرافتان میگذرد را چندان افزایش نمیدهد.
⛔️ خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک میکند و استرس ایجاد میکند و از این نظر برای بدن میتواند مضر باشد.
⛔️اخبار را میتوان مادر همهی خطاهای شناختی دانست.
⛔️خبر، مانع فکر کردن و تحلیل میشود.
⛔️پیگیری اخبار اعتیاد میآورد.
⛔️پیگیری اخبار، وقت میگیرد.
⛔️ خبرها ما را منفعل میکنند و حس انفعال را القا میکنند [شبیه درماندگی آموخته شده]
🔹مانند بسیاری از عبارتهای دیگر، این گزارهها را هم نمیتوان کاملا درست یا غلط دانست اما بیتردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادلنظر با دیگران فراهم میکنند. برای داشتن درک بهتری از اخبار به این سوالات نیز فکر و در مورد آنها گفتگو کنید
📍آیا میتوان رسانهها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آنها را پیگیری نکرد؟
📍 آیا میشود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین میکنید؟
📍 آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر میکنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو میبرد؟
📍 آیا هزینهی پیگیری نکردن اخبار از هزینههای پیگیری کردنش بیشتر نیست؟
@HOD8HOD
هدایت شده از محمدحسین نژادی
💠رابط کاربری یا (UI) چیست؟
🔸رابط کاربری user interface به نمای ظاهری سایت یا اپلیکیشن گفته میشود. اجزای UI شامل تصاویر، متن، رنگها، مکان منوها و... است. استفاده حرفهای از این ابزارها باعث جذاب شدن ظاهر سایت میشود.
🔹تجربه کاربری یا UX
🔸تجربه کاربری UX به تجربه یا حسی گفته می شود که کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیش یا سایت به دست میآورد. مثلاً یاهو و گوگل هر دو از موتورهای جستجوی اینترنتی بزرگ هستند. یاهو برای سهولت استفاده کاربرانش همه ابزارهای موجود را در دید قرار داده است، در صورتی که گوگل برخورد متفاوتی دارد. گوگل به گونهای عمل میکند که قسمتهای مهم در دسترس باشد اما صفحه شلوغ نشود. کاربران هریک از این دو، تجربههای متفاوتی در استفاده از خدمات به دست میآورند که UX نام دارد.
🔹 #رابط_کاربری #UI یکی از اجزای #تجربه_کاربری #UX است. استفاده مناسب از عناصر تصویری و چینش درست آنها باعث ایجاد یک تجربه خوب میشود. اما UX شامل موضوعاتی میشود که مستقل از عناصر ظاهری و تصاویر است. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی یکی از ویژگیهای UX خوب شخصیسازی است، به این معنی که محصولات مورد علاقه یک فرد را به او پیشنهاد دهد. بنابراین UI و UX خوب در کنار هم میتوانند عامل موفقیت در جذب کاربر باشند.
🔸ویژگی های یک UI خوب
· سادگی در طراحی
· قابلیت تغییر سایز خودکار در پلتفرمهای مختلف
· استفاده از آیکنهای مرتبط
· تناسب میان رنگها
· در دسترس بودن عناصر مهم
· استفاده از فونت مناسب و نوشتن متنها به صورت استاندارد
@HOD8HOD
هدایت شده از محمدحسین نژادی
💠 رابطه استفاده از تلفن همراه و تنبلی ذهن
🔸سالها تحقیق نشان می دهد که انسان ها به طور معمول ترجیح می دهند فرایند حل مسئله را هر چه ساده تر کنند و برای یافتن پاسخ سوالات نیروی هر چه کمتری را صرف کنند به نظر می رسد که امروزه این مشکل با ابداع تکنولوژی های هوشمند، به اوج خود رسیده به طوریکه یک گوشی هوشمند در دست یک فرد به عنوان یک ذهن اضافی یا به اصطلاح حافظه جانبی عمل می کند و تلاش و فعالیت مغزی را در آن فرد به حداقل ممکن می رساند.
🔹یک تحقیق جدید در دانشگاه واترلو نشان می دهد که هر قدر وابستگی ما به گوشی های لمسی بیشتر می شود، توانایی تفکر ما پائین تر می آید. افرادی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند در صورتی که از جمله کسانی باشند که سبک تفکر شهودی دارند – یعنی هر چه بیشتر از نیروی کشف و شهود و درک و دریافت لحظه ای برای تصمیم گیری استفاده کنند- بیش از دیگران قوای تفکر خود را از دست می دهند و به اصطلاح رفته رفته دچار تنبلی ذهن می شوند. این افراد حتی برای پیدا کردن اطلاعاتی که قبلاً می دانسته اند، به گشت و گذار در گوشی های خود متکی می شوند و حتی برای به یاد آوردن شماره تلفن نزدیک ترین دوست یا اعضای خانواده خود به جای اینکه در ذهن خود جستجو کنند، به راحتی با اشاره انگشت روی صفحه لمسی گوشی هوشمند، اطلاعات را بازیابی می کنند.
🔸دکتر گوردون پنیکوک، استاد روان شناسی در این باره می گوید: البته استفاده از گوشی های هوشمند، بیشترین تاثیر را بر روی افرادی با سبک تفکر شهودی می گذارد و کمتر بر افرادی که سبک تفکر تحلیلی دارند، اثر منفی دارد. شاید به این علت که کسانی با سبک تفکر تحلیلی عادت دارند برای یافتن پاسخ سوالات خود، به تفکر و تحلیل بپردازند این افراد کمتر به دنبال یافتن پاسخ های صریح و ساده به سوالات هستند و دوست دارند از قوای ذهنی خود برای طبقه بندی اطلاعات و بازیابی داده های پردازش شده در ذهن خود استفاده کنند. بنابراین این افراد به طور کلی علاقه کمتری به استفاده بیش از حد و افراطی از تکنولوژی های هوشمند دارند و ترجیح می دهند، خودشان پاسخ سوالات را با تکیه بر قوای تفکر خود بیابند.
@HOD8HOD
entekhab.ir/002hvY
ویدیو / پدیده حیرت انگیز «متاورس» / پروژهای که میتوان در آن با یک عینک یا کلاه، در هر لحظه به هر جای دلخواه رفت و با هر دوستی در هر کجای دنیا مهمانی گرفت؛ از حضور در محل کار بدون طی کردن مسافت تا مهمانی با دوستان در فضا / توضیحات زاکربرگ را ببینید +زیرنویس فارسی
@HOD8HOD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ خیلی شیک در قالب فیلم های شبکه های نمایش خانگی پیام خودشان را در ضمیر ناخودآگاه من و شما القا می کنند و متاسفانه مردم و مسئولین فرهنگی مملکت خواب هستند
@HOD8HOD
محمدحسین نژادی:
#محرمانه_تحلیل
📍جنگ حجابِ دولتها در کشور زنان!
▫️ یک آگاهی لازم برای دختران و زنان مان، روایت مستند و مصور و با لنز باز از صحنه جهانی درباره "حجاب/کشف حجاب" است.
پسند یا ناپسند، #جنگی_جهانی بر سر این دو شکل گرفته است؛ جنگی بین دولتها و احزاب سکولار با احزاب اسلام گرا بخصوص اسلام سیاسی! جنگی که قلمرو آن تن و سر زنان است! بخواهند یا نخواهند دیگر "حجاب/کشف حجاب" یک انتخاب آزاد فردی نیست! انتخابی دولتی یا سیاسی است که دارد قانون و الزام میشود و هر روز کشورهای وسط (آزاد در پوشش) به نفع یک طرف کاسته میشوند!
▪️ اثبات این ادعا در جانب #کشف_حجابِ_اجباری شاهد می خواهد.
#گزارش_اروپائی_اسلام_هراسی۲۰۲۰ در ۸۸۶صفحه از سوی ۳۷مرکز دانشگاهی از کشورهای مختلف اروپا تهیه و به پدیده های اسلام هراسی در ۳۱کشور اروپایی می پردازد. اِعمال تبعیض علیه مسلمانان از سوی دولتهای اروپایی و قانونی کردن اسلام ستیزی توسط سیاستمداران راست افراطی از جمله این گزارشات است. از جمله موارد این گزارش تلاشها برای ممنوعیت #حجاب در نهادهای عمومی اروپاست. مثلا:
- حکم به ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی به ویژه حجاب در موسسات آموزش عالی در دادگاه قانون اساسی بلژیک در ژوئیه۲۰۲۰
- طرح حزب راست افراطی دانمارک به پارلمان برای ممنوعیت حجاب اسلامی در تمام نهادهای عمومی
- لایحه حزب حاکم فرانسه به پارلمان برای ممنوعیت روسری برای دختران زیر ۱۸سال در اماکن عمومی (جناح مقابل، مارین لوپن رقیب مکرون و نماینده راست افراطی متعهد شده بود که اگر رییس جمهور شد حجاب در مکانهای عمومی را مثل نبستن کمربند ایمنی در خودرو، توسط پلیس جریمه کند!)
- تلاش چند باره گیرت ویلدرز نماینده راست افراطی هلند برای ممنوعیت حجاب!
- و...
🔸 در هندوستان که بیش از ۶۰٪زنان هندو خود پوشش سر دارند، دادگاه عالی کاناتاکا به ممنوعیت حجاب اسلامی حکم می کند! این چالش جدید به استانهای متعدد کشید . اسلام هراسی بوسیله مقابله با حجاب در هند پس از این حکم با پویش اجتماعی #تب_زعفران هندوها شکل اجتماعی_مدنی هم گرفت! در همان ایالت دختر و پسر هندو آزادانه با انداختن شال زعفرانی _که نماد مذهبی هندوهاست_ در مدارس حضور یافتند تا بدین شکل اعتراض خود را به حجاب دختران مسلمان نشان دهند!
🔸 این فهرست جهانی خیلی درازتر است. کشورهای اسلامی که با پذیرش سکولاریسم به سمت کشف حجاب الزامی رفتند (مثل برخی کشورهای آسیای میانه و...) را هم باید بدان افزود.
🖌 پ.ن:
1️⃣ نویسندگان و گویندگان نمی توانند این وضعیت جهانی را ندید گرفته و حجاب را صرفا فردی یا حتی اجتماعی تحلیل کنند. باید بدانند نزاع فقط سر حجاب قانونی نیست؛ نزاع سر کشف حجاب قانونی هم هست! یعنی قانون در کشورهای سکولار هم با حجاب کار دارد و بعد از قانون گذاری کشف حجاب اسلامی، برایش پیگرد و الزام تعریف می کند.
2️⃣ دوستان آزادی خواه و عدالتخواه و... نیز نباید مساله حجاب را با سایر احکام اسلامی (حتی احکام اجتماعی اسلام) مقایسه کنند و از اهمیت آن بکاهند! وقتی مرزی محل درگیری شد نمی گویند: خوب فلان مرز هم کشور است چرا آنجا این قدر مهم نیست؟!
3️⃣ حکومت اسلامی و گروه های مُصرّ به اجرای احکام اسلامی باید بدانند کم حجابها و مستعدین کشف حجاب، نه سربازان دشمن بلکه وطن و منطقه ی درگیری طرفین اند؛ جای #مولفه_قلوبهم برای جلب یاری و تحمل سختی جنگ است نه جای زمینه سازی برای جدائی طلبی و پیوستن به دشمن.
4️⃣ نحوه مقابله با سکولاریزم جهانی و تحقق حجاب در الگوی مردمسالاری دینی (وعده انقلاب اسلامی ایران) تفاوتی با #مُطوّعین_عربستان سعودی و طالبان دارد که در یادداشت دیگری خواهم پرداخت./محسن قنبریان
@HOD8HOD
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایتها
🖋 مهدی جمشیدی
۱. فتنۀ اخیر، یکی از مصداقهای برجستۀ «جنگ روایتها» است و در درون خود، درسها و عبرتهای فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده میشوند و «شبکۀ پیچیده»ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی میشود؛ بهطوریکه مخاطب از دستیابی به «شناخت اطمینانبخش»، بازمیماند و نمیتواند خود و ذهن خود را از این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشهورزی کند. در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیمشدن در برابر روایت. بهبیاندیگر، اگر روایت نمیسازیم، نباید «روایتزده» شویم و در چهارچوبها و قفسهایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن همین روایتها و در واقع، کجروایتهاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینههای شناختیِ جدید»ی در اختیار افکار عمومی قرار بدهیم. ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا شاید در برابر روایتهای معارض، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد.
۲. به محض تحقّق واقعیّت، روایتهایی
بر آن بار میشوند و به این ترتیب، جنگ روایتها آغاز میگردد و بر اساس مضمون روایتها، جبههبندی صورت میگیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکلگیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم. در این مواقع، کار زیادی از رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواهناخواه، فرصتها و مزیّتهایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست میروند یا ضعیف و رقیق میشوند. بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساختهوپرداختهکردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهنهای خالی و آغشتهنشده به کجروایتها را بهتر و آسانتر میشود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهنهایی که روایتی در بسترشان نشسته است و با آن انس گرفتهاند.
۳. بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»ای از کنشهای روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه میرسند و میخواهند اعصاب عمومی را بفرسایند و امید اجتماعی را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زینپس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام نخواهد رساند و بهخوبی دریافته که میتواند با ذهن جمعی، بازی کند. در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناختهای پیشین» باشیم؛ «ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمیکند و هدفی جز «بیثباتسازیِ شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفانها و تلاطمهای متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به زمین برداشتها و تفسیرها و درکها تغییر یافته است. ازاینرو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیینکننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص میکند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و برای آن چارهسازی نکردهایم.
۴. زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّههای تلخ، پایان میپذیرفت و فصل تازه آغاز میشد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّتها» رفت و «شناختها» و «معرفتها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و بهطور «ریشهای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نهفقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است. جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنشهای خویش را صورتبندی میکند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ میخواهد اثبات کند که داوری ابتداییاش درست بود و هیچیک از «توضیحهای نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند. گفته شد که این وضع انفعالی، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کجروایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀروایتگر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند.
@HOD8HOD