eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
551 عکس
90 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
سریال پنج قسمتی چرنوبیل را طی چهار روز به اتفاق خانواده دیدم. آخرین قسمت این سریال که مهم ترین آن هم هست، آن قدر برایم نکته داشت که برخی قسمت های آن را چندین بار مرور کردم. ابعاد هنری و سینمایی و حتی سیاسی سریال را باید از اهل فن سئوال کرد. آنچه به نظر من به عنوان یک مخاطب عمومی می رسد این است که سریال چرنوبیل نه مربوط به چالش های هسته ای جهان شرق، بلکه معطوف به چالش بین "ایدئولوژی و حقیقت" است، اینکه چگونه جامعه ایدئولوژیک نمی تواند بر مدار حقیقت حرکت کند و ناگزیر است تن به دروغ های بزرگی بدهد. اگر فیلم "جدایی نادر از سیمین" به مسئله دروغ در فرهنگ ایران می پردازد، چرنوبیل به "دروغهای بزرگ و مرگبار" در دنیای شرق (دنیای غیرغربی) توجه می کند از این جهت سریال مسئله کلانی را در مقیاس بزرگتری نشانه گرفته است. شاید جریانی بخواهد برای ایدئولوژی هایش دروغ های بزرگی بگوید و حقیقت های زیادی را بخاطر مصالح سیاسی از تحقیقات دانشمندان حذف و نابود کند و آن را مثلا در گرافیت های چرنوبیل پنهان نگه دارد، ولی هرگز نمی تواند حقیقت را از واقعیت محو کند. حقیقت همچو آبی است که راه خود را پیدا می کند و خود را به منکران خود تحمیل می کند. این نکته درس خاص و حیاتیِ این سریال است بویژه برای کسانی که در باب اخلاق حکمرانی می کوشند. ولی سریال چرنوبیل در عین ژست انتقادی‌ای که نسبت به ایدئولوژی دارد، خود در گرداب ایدئولوژی لیبرال گرفتار مانده و می خواهد حقایق دنیای غرب را (حتی در فجایع هسته ای مانند  حادثه تری مایل آیلند - ‌پنسیلوانیا ایالات متحده سال 1979، و یا حادثه SL-1 پایگاه انرژی آزمایشگاهی - آیداهو ایالات متحده 1961، و یا واقعه سن لورن- فرانسه سال 1969) با ایدئولوژی راست پنهان نگهدارد. گویا رسالت این سریال نه عبرت کردن چرنوبیل برای دنیای شرق (پارادیم تمدنی مشرق زمین) و آینده علم هسته ای در آن، بلکه برای نشان دادن دروغ، ناایمنی، و ارزانی تکنولوژی های پایه در بلوک شرق(و جایگزین کنونی آن به تعبیر هانتینگتون تمدن اسلامی) است. به بیان دیگر پارادایم شرقی به مثابه رقیب علمی پارادایم غرب، مشحون از دروغ، جهل، (دانش و دانشمندستیزی)، و خطر برای انسان امروز است. به نظر می رسد رابطه ایدئولوژی و حقیقت در چرنوبیل را زمانی می توان درک کرد که ایدئولوژی ها پنهان در حوادث هسته ای دیگر از جمله هیروشیما را هم تحلیل و تبیین کرد و آنگاه گونه های اخفای حقیقت در جهان مترقی امروز را آشکار ساخت و هزینه های هنگفت حقیقت های پنهان در ایدئولوژی های سرمایه داریِ چپ و راست را معلوم کرد. @Habibollah_Babai
50.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"نظم معنوی" آنچه در چنین سوگواری‌ها در ایران امروز می گذرد نمونه ای از "نظم معنوی" در فرایند تمدنی ماست که عرفان اجتماعی، رثای اجتماعی، و حماسه اجتماعی را یکجا جمع کرده است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
چهار نکته در این برنامه به عنوان "شاخصهای تمدنی در فرهنگ عاشورا" مطرح شد: الف) تحدی‌پذیری (در نظر) و تسری‌پذیری (در عمل) عاشورا، ب) فلسفه حیات و فلسفه مرگ در عاشورا (طبقه‌بندی نیازها و نظام‌ها)، ج) عنصر "عزت" در انسان‌شناسی تمدنی در مقایسه با موضوع "کرامت" در فرهنگ عاشورا، د) توحید سلوکی (در مقایسه با توحید عقیدتی و توحید اخلاقی) و تاثیر آن در شکل‌گیری فرد انسانی به مثابه یک امت. شاخص "نظم معنوی" در جمعه شب آینده برنامه ضیافت از شبکه ۴ پخش خواهد شد. ⬅️فیلم کامل ✳️https://www.aparat.com/v/7cfRI ⬅️صوت کامل ✳️https://eitaa.com/isca_seda/184 https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
آخرین برنامه ضیافت عاشورایی فردا شب در موضوع "عاشورا و مسئله نظم معنوی" خواهد بود. در این برنامه تلاش کرده ام به چیستی "نظم معنوی" و ارتباط آن با فرهنگ عاشورا بپردازم. این گفتگو بر این سئوال تمرکز کرده است که فرایند زایش نظم معنوی از رهگذر یاد مصائب متعالی در عاشورا چگونه است؟ https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
در برنامه شماره ۲ ضیافت عاشورایی، مسئله "نظم معنوی" در مقایسه با "نظم قانونی" و "نظم اخلاقی" مطرح گردید. اولا نظم در این گفتگو و در ادبیات قرآنی از نقطه عزیمت "قدر" عنوان شد. و آنگاه، نظم معنوی در چهار محور محل تامل قرار گرفت: ۱. نظم انسانیِ برآمده از ارتباط‌های معنوی با حقایق متعالی با تاکید بر "من معنوی مشترک" ۲. نظم انسانی برآمده از تجربه "رنج وجودی" و یاد شدید (اشد ذکرا) حاصل از یاد آلام ۳. نظم انسانی برآمده از تقوای حاصل از ذکر شدید ۴. نظم انسانی برآمده از حب مشترک و محبوب مشترک (نظم اربعین) و تطبیق این چهار محور بر فرهنگ حاصل آمده از عاشورا. 🔰فایل صوتی را از این جا دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca_seda/188 🔰فیلم کامل را از این جا مشاهده و دریافت کنید 🌐https://www.aparat.com/v/9sqRe https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
بیان دکتر نصر در گفتگو با مظفر اقبال در باب "طب اسلامی" و خودباختگی بسیاری از پزشکان مسلمان در هویت طبی خود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
🔰گزارش تصویری از لینک زیر مشاهده کنید. 🌐http://yon.ir/VcpHA https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
اجلاسیه نهایی کرسی نظریه‌پردازیِ دکتر حبیب اله بابایی با عنوان "تنوع اسلامی در فرآیند تمدنی" و به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و نهایتا بعد از تاییدیه هیئت داوران، این نظریه در تاریخ ۲۵ ام شهریور ۹۸ به عنوان 'نوآوری' مورد تایید دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. آنچه در این نظریه مورد تاکید قرار گرفته، ارائه نوعی از "تکثرگرایی تمدنی" در اندیشه تمدنیِ اسلام و تفکیک آن از تکثرگرایی دینی و معرفت شناختی در اندیشه تمدنیِ دنیای غرب است. مقاله‌ای که این نظریه در آن ارائه شده، "تنوع اسلامی در فرآیند تمدنی" در مجله نقد و نظر، شماره ۸۸ است. کتاب مربوط به همین ایده نیز با عنوان "تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی" امسال از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز منتشر خواهد شد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
✅گروه مطالعات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند. 🔰 کارگاه آموزشی پژوهشی مطالعات اجتماعی دین با حضور اساتید بر جسته حوزه و دانشگاه ♈️مهلت ثبت نام: 15 مهر ماه https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌
سومین نشست از سلسله نشست های راهبردی و تمدنی با دکتر سجادی. دکتر سجادی در بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۶ آتلانتا،۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن سرپرست کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران بوده و در پنج دوره بازیهای آسیایی عهده‌دار سرپرستی کاروان ورزشی ایران بوده‌است و سابقه عضویت در شورای المپیک آسیا را از سال ۱۳۷۰ به مدت ۲۰ سال داشته و از سال ۱۳۷۳ مدرس المپیک سولیداریتی کمیته بین‌المللی المپیک است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai‌