eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
507 عکس
78 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 دیو مالکومسون، کمیسر عالی (سفیر ) آفریقای جنوبی در مالزی در ابتدای این میزگرد با اشاره به روند برگزرای دادگاه و نتایج شکایت افریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل در لاهه گفت که «اسرائیل نسخه افراطی‌تری از آپارتاید را در سرزمین‌های فلسطینی» اعمال می‌کند. دیو مالکومسون گفت که او این شکل از آپارتاید را در کشور خود دیده است و حالا در «سرزمین‌های فلسطینی‌ها می‌توان آن را دید، شنید و احساس کرد.» کمیسر عالی (سفیر ) آفریقای جنوبی در مالزی در ادامه سخنان خود گفت : طرح دعوی این کشور علیه اسرائیل، فرصتی بود تا یکی از جملات ماندگار نسلون ماندلا رهبر فقید مبارزات ضدآپارتاید را یادآوری کند که گفته بود: «آزادی ما بدون آزادی مردم فلسطین، کامل نخواهد شد.» از طرف دیگر، قطعنامه ۳۰۷۰ مجمع عمومی ملل متحد و نیز پروتکل اول ۱۹۷۷ الحاقی به کنوانسیون¬های ژنو نهضت ¬های مسلّحانه ضد تبعیض نژادی و ضد اشغال را همردیف یکدیگر به مثابه نهضت¬های دفاع از حق تعیین سرنوشت تلقّی کرده اند. این پیشینه اگرچه تصویری از انگیزه¬های آفریقای جنوبی برای اقامه دعوی ایجاد می کند اما فی نفسه نشان دهنده نفع مستقیم حقوقی برای آفریقای جنوبی نیست و آنگونه که مواد راجع به مسئولیت می گویند آفریقای جنوبی را نمی توان دولت زیان دیده از نقض تعهدات اسرائیل تلقی نمود؛ مگر آن که پای ارزش های مهم جامعه بین المللی و تعهدات عام الشمول در میان باشد که نقض آنها توسط هر دولتی و علیه هر دولت یا ملتی، به منزله نقض تعهد در برابر جامعه بین المللی است و از این رو همه اعضای جامعه بین المللی این «حق» را خواهند داشت تا به مسئولیت دولت متخلف استناد نمایند. اما دادخواست آفریقای جنوبی از این موضع نیز عبور کرده و اقامه دعوی را «تعهد» و تکلیف خود تلقی می کند. این تکلیف در درجه اول از ماده یک کنوانسیون ۱۹۴۸ نشأت می گیرد که تصریح می کند طرف‌های متعهد تصدیق و تأیید می‌کنند که نسل‌کشی اعم از اینکه در موقع صلح صورت گیرد یا جنگ به موجب حقوق بین‌المللی جنایت محسوب می‌شود و تعهد می‌کنند از آن جلوگیری کرده و مورد مجازات قرار دهند. به زعم دولت آفریقای جنوبی، تعهد به پیشگیری از نسل کشی، تنها دولت ذیربط که این جرم در سرزمین او واقع می شود یا دیگر دولتهای ذیربط درگیر را مکلّف نمی کند بلکه این تعهدی عام الشمول برای همه کشورهاست. از این رو حتی فاصله جغرافیایی زیاد با محل وقوع نسل کشی نیز این تعهد را زائل نمی کند. دیوید ای مالکومسون، کمیسر عالی آفریقای جنوبی در مالزی، در ادامه در خصوص همکاری مالزی در حمایت از این شکایت گفت که آفریقای جنوبی مالزی را به عنوان یک متحد کلیدی در دفاع از حقوق فلسطینیان و تعیین سرنوشت آنها می‌داند.از زمانی که آزادی خود را به دست آوردیم، می‌دانستیم که مالزی همیشه در کنار ما در مورد مسئله فلسطین خواهد بود.می‌دانم که مالزی در این موضوع ثابت قدم خواهد بود و من به امیدواری خود ادامه خواهم داد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
👆👆👆 دکتر حبیب الله بابایی - دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و همچنین مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران در ادامه نشست در سخنانی گفت وقتی به تاریخ تمدن غرب نگاه می‌کنیم، با دگرگونی‌های بزرگی روبرو می‌شویم. این تحولات عظیم در تاریخ غرب، با شک‌های بزرگی همراه بوده است. غرب مدرن با نخستین شک بزرگ آغاز شد. شک در اعتبار مسیحیت کاتولیک. سؤال و تردید این بود که آیا می‌توان به مسیحیت اعتماد کرد؟ آیا مسیحیت می‌تواند برای ما رفاه، آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ منفی بود! این پرسش‌ها و پاسخ نه، پس از جنگ‌های صلیبی، رنسانس و اصلاحات مذهبی به‌دست آمد. ماهیت سؤالات لزوماً آکادمیک نبود، بلکه سؤالات سیاسی، اقتصادی و شاید روان‌شناختی بود. هرچند این شک بزرگ، نظم نوینی (نظم جهانی و سکولار) بر جهان غرب حاکم کرد. دومین شک بزرگ پس از جنگ‌های جهانی ظهور کرد. این تردید بزرگ در مورد اعتبار خود مدرنیته، اعتبار عقلانیت مدرن، علم مدرن، اومانیسم مدرن و در نهایت سکولاریسم جدید بود. سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد از این دست بود که: آیا این بار می‌توان به خود سکولاریسم اعتماد کرد؟ آیا عقل سکولار می‌تواند برای ما آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ دوباره منفی بود. این بار این شک، شک سیاسی و اقتصادی نبود، بلکه سؤالی برخاسته از وجدان بشری بود. از عقل سلیم آمده بود. این تردید بزرگ، پسامدرنیسم را پدید آورد که از عقل مدرن، علم مدرن و نظم سیاسی مدرن فاصله گرفته بود. در واقع این شک دوم یک شک وجودی برای جهان غرب به‌شمار می‌رفت. شک در تمام زندگی مدرن از جمله فلسفه، هنر، سیاست، علم و غیره وجود داشت.اما این دومین شک بزرگ در جهان غیرغربی، به ویژه جهان اسلام که عمیقاً به غرب خوش‌بین بود، تردید واقعی ایجاد نکرد. هنوز افراد و دانشمندان زیادی بودند که بر پیروی و تقلید از غرب اصرار داشتند. مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران در ادامه سخنانان خود افزود :پس از مدتی، فاجعه غزه و هولوکاست غزه این‌بار (هفتم اکتبر) به ویژه کشتار کودکان و نسل‌کشی اسرائیل آگاهی جهانی جدیدی را در سراسر جهان اعم از جهان مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد. این آگاهی جهانی و بار دیگر شک بزرگ ناشی از مصائب تاریخی، سؤالات جدیدی را در برابر ارزش‌های ریاکارانه دنیای مدرن مطرح کرد. سؤالی از این قبیل: آیا بین مدرنیته غربی و مدرنیتۀ توصیه‌شده به شرق تفاوتی وجود دارد؟ آیا وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم، انسان غربی با انسان غیرغربی تفاوتی دارد؟ آیا ارزش‌های غربی برای جهان غیرغربی و همچنین جهان غربی صلح و رفاه ایجاد خواهد کرد؟ نکته بسیار مهم این است که، این شک فقط یک شک و انکار نیست. در دنیای دیگر این تردید نه تنها مخرب نیست، بلکه سازنده نیز خواهد بود. در واقع، آگاهی بشردوستانه در سراسر جهان، راه را برای فعالیت‌های جدید و روند جدیدی از تمدن اخلاقی و بشردوستانه در برابر تمدن وحشیانه هموار می‌کند. این روند تمدنی جدید برخاسته از مظلومان و مستضعفان (مسلمان و غیرمسلمان) است. در این رابطه بین آفریقا و فلسطین تفاوتی وجود ندارد. آفریقا و فلسطین امروز عقلانیت مشترک، اخلاق مشترک، همدردی مشترک و مقاومت مشترک دارند. همین اشتراک را می‌توان در میان ملت‌های ایران، ملت‌های یمن، ملت لبنان و ملت‌های آمریکای جنوبی در زمانی‌که با نژادپرستی و تحریم‌های مختلف مواجه می‌شوند، مشاهده کرد. دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به ابتکار افریقای جنوبی اضافه کرد : جایگاه فعالیت‌های آفریقای جنوبی و نقش تعیین‌کننده آن نه تنها همدردی بشردوستانه است، بلکه نقطه آغاز وحدت و نظم جدید بشردوستانه محسوب می‌شود. صرف‌نظر از این‌که مسلمان باشیم، مسیحی یا حتی بی‌دین باشیم، باید به انسانیت و به فضیلت‌های اخلاقی متعهد باشیم. درست است که ما مسلمانان با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنیم، شاید به این دلیل که آنها مسلمان‌اند و ما نیز مسلمانیم. اما رفتار آفریقای جنوبی بیش از آن‌که رفتاری مذهبی و مسیحی باشد، یک شورش انسانی علیه یک نظام غیرانسانی به شمار می‌رود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
👆👆👆 دکتر چاندرا مظفر رییس بنیاد عدالت برای صلح مالزی در سخنانی با عنوان "از آفریقای جنوبی الهام بگیرید، به دنبال عدالت برای فلسطین باشید"گفت : ما از اقدام دولت آفریقای جنوبی به خاطر مطرح کردن یک درخواست ضروری از دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) تقدیر می‌کنیم. این درخواست که خواستار صدور یک حکم فوری به جهت نقض تعهدات اسرائیل تحت کنوانسیون ژنو ۱۹۴۸ است، یک گام قاطع در محکومیت کشتار گسترده‌ای است که در غزه شاهد آن هستیم.از طریق بمباران بی‌امان، اسرائیل در تلاش است تا نه تنها جان و مال فلسطینیان را نابود کند، بلکه هویت و جامعه‌ آن‌ها را نیز از بین ببرد، تلاشی که متأسفانه به صورت یک سیاست سیستماتیک درآمده و به مرحله‌ای رسیده است که بومیان این سرزمین در معرض نابودی کامل یا جزئی قرار گرفته‌اند. این اقدامات، نقض آشکار کنوانسیون ژنو محسوب می‌شوند. مردم غزه از دسترسی به نیازهای اولیه خود مانند غذا، آب، برق و دارو محروم شده‌اند. بیمارستان‌ها، مدارس و زیرساخت‌های حیاتی به ویرانه‌هایی تبدیل شده‌اند. غزه، این نوار کوچک زمین، تقریباً غیرقابل سکونت شده است.کشتار بی‌رویه و تخریب‌های انجام شده، بسیاری را به این باور رسانده است که آنچه در غزه می‌گذرد، چیزی جز پاکسازی قومی نیست، ادامه‌ای از یک فرآیند که با تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ آغاز شد. نسل کشی علیه فلسطینیان، به معضلی تاریخی تبدیل شده است که برای بیش از ۷۵ سال ادامه داشته است. این وضعیت به دوران محاصره غزه بازمی‌گردد که از سال ۲۰۰۶ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. انتخابات سال ۲۰۰۶ فلسطین که توسط ناظران بین‌المللی به عنوان انتخاباتی آزاد و دموکراتیک شناخته شد، نتیجه‌ای را به دنبال داشت که اسرائیل نمی‌خواست بپذیرد.حملات مکرر به غزه از سال ۲۰۰۸، گویای رویکردی است که برای سرکوب آرزوهای مردم این منطقه به کار رفته است. فقر گسترده و نرخ بیکاری بالا، به ویژه در میان جوانان، معضلاتی هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود. غزه خانه بیش از ۲.۳ میلیون انسان است که در یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان زندگی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها نوادگان آوارگانی هستند که از زمان تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ محروم شده‌اند. این واقعیت‌ها موجب افزایش حمایت و همدردی جهانی با مردم غزه شده است.تصویب قطعنامه‌ای توسط ۱۵۳ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۲۳، که خواستار آتش‌بس فوری در غزه و کرانه باختری شد، نشان‌دهنده نگرانی جهانی است. این فعال اجتماعی و مدافع حقوق بشر مالزیایی افزود :آفریقای جنوبی، که برای دهه‌ها پیشگام مبارزه با نابرابری و ظلم بوده، به شدت علیه رفتارهای ظالمانه‌ی اسرائیل سخن گفته است. این کشور، به ویژه پس از تجربه‌ی تلخ آپارتاید، به مبارزه‌ی فلسطینیان برای آزادی و تعیین سرنوشت خود، صدا و قدرت بخشیده است.بیایید، مثال آفریقای جنوبی را الهام‌بخش خود قرار دهیم و به سوی عمل در جهت بخشی و تحقق عدالت برای همه، پیش برویم. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری باید به خواسته‌های مردمی که در زیر سایه‌ی ستم و ناعدالتی زندگی می‌کنند، گوش دهیم. باید یک صدا شویم و برای آزادی و حقوق بشر بایستیم. همانطور که نلسون ماندلا فرمود، "آزادی فلسطینیان، آزادی ماست." این تنها یک شعار نیست، بلکه یک حقیقت عمیق و تعهدی اخلاقی است که ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد.وقت آن رسیده است که جامعه‌ی جهانی، نه تنها با کلمات بلکه با اقدامات خود، این پیام را به جهان ارسال کند: ما دیگر نمی‌توانیم به سادگی شاهد این فاجعه باشیم. دیگر نباید به محاصره، تبعیض و خشونت علیه مردم فلسطین بی‌توجه باشیم. باید همه‌ی کشورها، به ویژه آن‌هایی که در جنوب جهانی قرار دارند، به صف آفریقای جنوبی بپیوندند و از آرمان فلسطین حمایت کنند.پیام ما باید روشن و واضح باشد: ما برای دفاع از حقوق بشر، برای مبارزه با نسل‌کشی و برای پایان دادن به پاکسازی قومی ایستاده‌ایم. زمان آن فرا رسیده است که جامعه‌ی جهانی، به جای تحریم و سکوت، با تعهدی جدی و اقدامات مؤثر، به حمایت از فلسطینیان پرداخته و برای عدالت ایستادگی کند. دکتر چاندرا مظفر در پایان سخنان خود افزود : هر یک از ما مسئولیت داریم تا این حقیقت را به رسمیت بشناسیم: درد و رنج مردم فلسطین، درد و رنج ماست. آن‌ها به دنبال همان آرزوهایی هستند که ما برای خود و خانواده‌هایمان داریم: صلح، امنیت و فرصت برای زندگی با کرامت. بگذارید همدلی ما تنها در کلمات نباشد، بلکه در اعمال و اقداماتی که برای تغییر این وضعیت انجام می‌دهیم، نمایان شود.با تشکر از شما که صدایتان را به صدایی برای عدالت و صلح بلند کرده‌اید. با هم، ما می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم. با هم، ما می‌توانیم به جهانی عادلانه‌تر دست یابیم. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
پروژهٔ «کودتای مردم علیه مردم» همیشه کسانی بوده‌اند که در پی «کودتای مردم علیه مردم» رفته‌اند. این کودتا پیش از این در مشروطه و در استبداد حاصل از آن رخ داد. جلوگیری از تکرار این دگرگونی در شرایط الان به میزان هشیاری و تاب‌آوری مردم و نیز به تقوای حرفه‌ای و کاری مدیران بستگی دارد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1709130585315001896
❇️ پنجاه و ششمین کرسی ترویجی با رویکرد "عرضه و نقد ایده علمی" به همت «گروه تمدن شورای بررسی متون» و با همکاری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره برگزار می شود: کرسی نقد *"نظم جهانی و عصر پساسکولار؛ نقدی بر نگرش کسینجر به نظم اسلامی"* با پیروزی انقلاب اسلامی، نویسندگان غربی، این انقلاب را گامی برای احیای الگوی «نظم اسلامی» در مقابل «نظم وستفالیایی» تفسیر کردند؛ نظمی که به زعم آن ها قریب به چهار قرن ثبات بین المللی را رقم زده است. آنان تلاش نمودند تا نظم اسلامی را تهدید علیه صلح و ثبات نظم وستفالیایی تعبیر کنند و در نتیجه با امنیتی سازی آنچه که آنان تعبیر به «رستاخیر اسلامی» می‌کردند، منابع بین المللی را جهت مقابله با آن تجهیز کردند. از رهگذر فوق شناخت نسبت به نظم اسلامی با نظم وستفالیایی و نظم امپراطوری و پاسخ به دو سوال از اهمیت خاصی برخوردار است: نخست آنکه ماهیت نظم وستفالیایی چیست و ابعاد سیاسی و حقوقی آن کدام است؟ دوم آنکه نگرش اسلامی به نظم جهانی در الگوی اسلامی از روابط بین المللی چگونه ماهیت و ابعاد فوق را به چالش گرفته است؟ این برنامه در صدد نقد و بررسی این موضوع بوده و پاسخ به این دو پرسش کلیدی را دنبال می‌نماید. ارائه دهنده: دکتر مجتبی عبدخدایی ناقدان: دکتر یحیی فوزی دکتر محمدعلی فتح‌الهی دبیر علمی: *دکتر محمدحسن نیلی* زمان: سه‌شنبه، 15 اسفندماه 1402- ساعت 9 تا 11 مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب پیوند ورود برخط (آنلاین) به نشست:https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-fwf-px5-dx6 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آفت شرق‌ شناسی چرا سنت خود را نمی‌فهمیم؟ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«عبدالمجید النجار و سه گانه تمدنی» 🔸دکتر عبدالمجید النجار متولد 1945 تونس و فارغ التحصیل دانشگاه الزیتونه، الازهر و استاد بسیاری از دانشکده های اسلامی در تونس، الجزایر، امارات، قطر و ...می باشد. عضویت او در جنبش النهضه، ریاست شعبه «اتحاد العالمی لعلماء المسلمین» در تونس و عضویت در «المجلس الاروبی للافتاء والبحوث» از او یک چهره عالم نواندیش تمدنی تصویر کرده است. 🔹شهرت اصلی دکتر النجار تالیف سه جلدی ذیل عنوان«الشهود الحضاري للأمة الإسلامية» است که در سال 1999توسط دار الغرب الإسلامي در بيروت منتشر شده است. 🔸 جلد أول با عنوان«فقه التحضر الإسلامي» با تاکید بر سه مفهوم استخلاف، شهادة و تسخیر به بنیادهای فلسفی - اخلاقی تمدن اسلامی پرداخته است. 🔻جلد دوم با عنوان «عوامل الشهود الحضاري» به شرایط تجدید تمدنی با تاکید بر اصلاح فکری و عملی پرداخته و جلد سوم با عنوان«مشاريع الإشهاد الحضاري» به بررسی و نقد تجربه های فکری و عملی تمدنی(جریان سلفیه، جریان اصلاحی وتجربه جنبش های اخوان المسلمین و جماعت اسلامی) در جهان اسلام اختصاص دارد. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فراخوان پذیرش مقاله ✅فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای تمدنی انقلاب اسلامی به عنوان فصلنامه علمی و مورد تأیید وزارت علوم، در حوزه مطالعات تمدنی از تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران جهت ارسال مقاله بر اساس اهداف و راهبردهای این نشریه دعوت به عمل می‌آورد. 📍همچنین این فصلنامه با توجه به رسالت خویش پذیرای مقالات حوزه نظام‌های اجتماعی و علوم انسانی با رویکرد تمدنی خواهد بود. 🌐https://cir.ihu.ac.ir/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🟥پژوهشکده شهید صدر (ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/ https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«تردید» و «تمدن» در قرآن (قسمت 1) تمدن‌ها گاه با عنصر «شک» پیدا می‌شوند و گاهی هم با عامل «شک» رو به زوال می‌گذارند. تحول در ادیان و انقلاب‌های دینی هم گاه از تردیدهای الهیاتی و یا حتی از شک و تردیدهای فرهنگی و اجتماعی آغاز می‌شوند. اکنون پرسش این است که قرآن چسان به موضوع «شک» در عرصه‌های اجتماعی و احتمالا در فرایند ظهور و سقوط جوامع و تمدن‌ها نگاه می‌کند؟ آنچه در این سلسله یادداشت‌های کوتاه خواهد آمد، تأملاتی است قرآنی در بارۀ «شک» آنهم نه شکِّ فردی بلکه شکّی اجتماعی و بلکه جهانی و تمدنی. عنصر «شک» ممکن است در گذشتۀ تاریخی تمدن‌ها به مثابه نقطه‌های عطفِ تحول (مثبت یا منفی) تحلیل شود و ممکن است در اکنون جهان اسلام و بلکه جهان غرب به مثابه نقطه‌های ترقی و گاه به عنوان نقطه‌های اضطراب و تشویش تبیین گردد. بررسی آموزه‌های قرآنی و روایی می‌تواند ابواب جدیدی را در عرصۀ مطالعات تمدنی (الهیات تمدن، فلسفه تمدن، و جامعه‌شناسی تمدن) بگشاید و ما را در پاسخ به چنین پرسش‌هایی یاری رساند که: تفاوت شک فردی با شک اجتماعی چیست و فرایند شکل‌گیری هر یک از این شک‌ها چه می‌باشد؟ و اینکه کدامین شک اجتماعی می‌تواند راهی به سمت تحول و ترقی باشد و چه شکی احتمالا مایه سقوط و اضمحلال خواهد بود؟ https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بمناسبت روز شهید ادریس هانی با تحلیل روحیه استکبار ابلیس و امتداد تاریخی آن، یکی از مهم‌ترین خصائص دین خاتم (اسلام) در غلبه بر روحیه ابلیس را گذشت از خود و «شهادت» می‌داند. ابلیس اساسا نمی‌تواند تضحیه کند، ولی در ذریه بنی‌آدم کسانی هستند که در پی شهادت (یکی از مهم‌ترین مصادیق انی اعلم ما لا تعلمون) می‌روند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1710237060742483749
از نظر آرپد ساکولزی هر شخصیتی نمی‌تواند نقش تحول‌گری‌های کلان را بازی کند، بلکه شخصیت‌هایی می‌توانند تأثیرات بنیادین در پروسۀ تمدن‌ها بجا بگذارند که نه فقط با حیات خود بلکه با نحوۀ مؤثراز مرگ‌ِ خود (مانند شهادت) در زندگی و حیات اجتماعی اثری برجا بگذارند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1710237179738721064
آیت الله شیخ مهدی آصفی عمق تمدنی یک جامعه را نه درسطح ظاهر بلکه درباطن جستجو می‌کند. سطح باطن و یا همان سطح تمدنی را ایشان در تربیت و ظهور نسل متفاوتی همچون شهید فهمیده و یا مادرانی همچون بزرگ‌مادران شهیدان دنبال می کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1710237278402889937
«تردید» و «تمدن» در قرآن (قسمت 2) شک یا ریب؟ تردیدها همیشه یکسان نیستند، گاه این تردید، تردیدی علمی است و مقدمه‌ای برای عبور از ندانستن به دانستن است (تردید برای کسب ایمان)؛ گاهی هم این تردید نه تردیدی قبل از علم، بلکه تردیدی بعد از علم و یقین و به منظور انکار حقیقت و تضعیف حقیقت است (تردید برای نفی ایمان). ریشۀ این قبیل از تردیدهای ثانوی ممکن است نه امری علمی و منطقی بلکه عاملی روانی و شاید نفسانی باشد. همین‌طور گاهی تردید، تردید یک عالم و یا یک محقق است که آنهم در یک فرایند علمی و تحقیقاتی رخ می‌دهد، و گاهی این تردید نه تردیدی از سوی یک عالم، بلکه تردیدی از ناحیۀ عموم مردم (خواص و عوام) در سطح جامعه است. همین طور گاه تردید در وضعیت قبل ازمدینه و شهر رخ می‌دهد و گاهی هم بعد از شکل‌گیری مدینه پدید می‌آید. و بالاخره اینکه گاهی این تردیدها برخاسته از بستر سنت است، و گاهی هم برآمده از فضای مدرن کنونی است. هریک از این شک و تردیدها در عرصه‌های فردی و اجتماعی احکام متفاوت و تحلیل متفاوتی را می طلبد. در این باره تفکیک «شک» از «ریب» در قرآن بسیار حائز اهمیت است. «شک» (که می‌گذرد) یک حالت علمی (همیشه برای شک کردن دلیل دارد)، اخلاقی (صادق است) و بلکه فطری در فرایند کسب علم، آگاهی، و یقین است؛ در حالی که «ریب» (که همواره می‌ماند و نمی‌گذرد) امری غیرعلمی (دلیلی برای شک کردن ندارد)، غیراخلاقی (همیشه همراه با سوءظن و تهمت است) و بلکه نوعی بیماری قلبی است که در فرایند کفر و انکار رخ می‌دهد. برای تردید در اینکه باران می آید یا نه، نمی‌گویند «انی مرتاب فی المطر» بلکه گفته می‌شود «انی شاکّ فی المطر»، ولی آنگاه که به کسی بدگمان می‌شویم و او را در معرض اتهام قرار می‌دهیم می‌گوییم «انی مرتاب بفلان». به بیان دیگر، همواره «شک» در یک وضعیت برابر بین نقیضین رخ می‌دهد بی آنکه فرد شک کننده بخواهد یکی از دو طرف را تقویت کرده و دیگری را متهم کند، در حالی که «ریب» بر یک پیش‌فرض و داوریِ سوء نسبت به یکی از دو طرف نقیضین پیدا می‌شود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
35.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آیین رونمایی از دو کتاب ویژه ناشنوایان 🔸 راهنمای مطالعات ناشنوایی 🔹 اشاره های مهرورزان ✳️ با توجه به ضعف منابع فرهنگی و دینی جامعه معلولان، میز کار تخصصی مسائل اجتماعی اسلام و ایران دفتر تبلیغات اسلامی جهت استفاده از ظرفیت های روحانیت برای امداد فرهنگی در جامعه معلولان اقدام به تولید دو کتاب ویژه ناشنوایان نموده است. با تشکر از گروه تبلیغی ناشنوایان و حجه‌الاسلام فراهانی و همکاران 🔺 @tablighnews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
شک در مکه، و ریب در مدینه (قسمت ۳) یکی از نکات مهم در تفکیک بین «شک» و «ریب»، مکّی بودن آیات «شکّ» (بجز یک مورد خاص) و مدنی بودن بسیاری از آیات «ریب» است؛ مانند آیهٔ ﴿ وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴾ (بقره: 23)؛ و آیهٔ ﴿ إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ ﴾ (توبه: 45). اساسا کلماتی مانند «ارتابت قلوبهم»، «ارتابوا»، «ارتبتم»، «ترتابوا»، «يرتابوا» در آیات مکی مورد اشاره قرار نگرفته است. این در حقیقت به معنای سرزنش جامعه مدنی در شهر مدینه النبی است که قلوب‌ مخالفان و معاندان درآن به ریبه درآمیخته شده بود، در حالی که دلایل و شواهد کافی‌ای برای حقانیت گفته‌های پیغمبر اسلام در دسترس داشته‌اند. بدین‌سان چه بسا بتوان گفت «ریب» در وضعیت شهری آسان‌تر رخ می‌دهد به دو دلیل متضاد: اول اینکه آگاهی‌های پیشرفته در شهر وجود دارد و دلایل و براهین واضحی در دسترس همگان قرار می‌گیرد؛ و دوم اینکه، شهر به علت‌های گوناگون، زمینه‌های بسیاری برای بدخواهی و انکار واضحات دارد. بسیار هستند کسانی که منافع شهری آنها ایجاب می‌کند که کفر و انکار خود را در قالب‌ شک، که ظاهری علمی و بی طرف دارد، ابراز نمایند در حالی که حقیقت را می‌شناسند و در درون خود آن را به‌طور قاطع تشخیص می‌دهند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه خانم‌‌های بدحجاب سلیطه‌‌اند، و نه ناهیان از منکر ضعیفه‌! (نکته‌ای از دکتر احمد فربهی) یکی از ذهنیت‌‌‌هایی که رسانه‌های غیردینی، در حال القاء‌ آن‌اند، نشان دادن «چهره‌ای خطرناک از اهل منکر» و «چهره‌ای منفعل از ناهیان منکر» است. تا دیگر کسی جرئت نهی از منکر نکند! ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق خانم‌‌هایی که بدن‌نمایی می‌کنند، از آسیب‌هایی که به جامعه و خانواده می‌‌زنند اطلاع ندارند نه این‌که سلیطه و موجوداتی خطرناک باشند! ناهیان از منکر باید با زبانی نرم، شجاعانه و ناصحانه گاه با تذکر و گاه با تبیین، آن‌ها را مطلع‌کنند. و قانون‌‌گذار نیز باید برای آن عده‌ی قلیلی که ایجاد رعب و وحشت می‌کنند و نیز حامیان آن‌ها که قلم به دست می‌گیرند و رفتارهای خشونت‌آمیز آن‌ها را توجیه می‌کنند، قوانینی بازدارنده و تبیین‌هایی رسواکننده قرار دهد. اگر‌چه به هر‌حال صحنه، صحنه جهاد است اما نه خانم‌‌های بدحجاب سلیطه‌اند و نه ناهیان از منکر ضعیفه‌! بَل أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُون(انبیاء، 24)‏ وَ الْجِهَادُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَر...(کافی، ج2، ص51) https://eitaa.com/farbehi https://eitaa.com/Habibollah_Babai
شکّ انکاری متراکم (قسمت ۴) یکی از نکته‌ها در صورتبندی «ریب» در مدینه و سپس در وضعیت‌های مشابه‌ در جوامع شهری، موضوع «تنوع» در شک انکاری (ریب) و نیز موضوع «انباشتِ شک» است. در جامعه‌ای که گونه‌های مختلفی از جریانات فرهنگی زندگی می‌کنند، در جایی که انسان‌های متنوعی در آن حضور دارند، و نیز آنجایی که درجات متعددی از بی‌ایمانی وجود دارد، شک غیراخلاقی (یا همان ریب) اشکال رنگارنگی پیدا می‌کند و زمینه‌های روانی را برای انکار و اتهام‌های پیوسته و کِشدار فراهم می‌کند. همین طور در این فضای متنوع، شک‌های فردی به شکل گلوله‌برفی تبدیل به شک‌های انکاری بزرگ و انباشتی از بداخلاقی‌های حاصل از آن می‌شود. توده‌های شک‌ّ انکاری نه تنها زمینه‌ای برای پاسخ علمی و رشد فهم جامعه را فراهم نمی‌کند (چون اساسا فردهای مردد در پی پاسخ نیست) بلکه زمینه‌های انحطاط اخلاقی را در جامعه فراهم خواهد کرد. به بیان دیگر، شک‌های انکاریِ بزرگ آغازی است برای سقوط‌های اخلاقی بزرگ‌تر. با این بیان به جرأت می‌توان گفت شکّ‌های انکاری بزرگ (نه شک‌های علمی) عامل‌های بزرگی هستند برای زوال نظام مناسب انسانی و انحطاط تمدن‌های بشری. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
| پنـــاه | تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن در جهانی که روابط انسانی دچار اختلال‌های فراوانی است، می‌توان رنج‌های ناشی از این اختلالات را به عنوان مجموعه مسائلی تمدنی به قرآن عرضه کرد و در وضعیت بی‌پناهی بشر امروز به قرآن پناه برد و پای سخن او نشست. در چهارمین فصل از راوی؛ ویژه‌ی ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی به استنطاق قرآن در دو موضوع "رحمت" و "پناه" پرداخته است و تلاش می‌کند که به این پرسش پاسخ دهد که در بی‌خانمانی نشأت گرفته از زندگی اجتماعی انسان معاصر، چگونه مفهوم قرآنی «پناه»، پناهگاه امن و آرامش حقیقی انسان است و امر الهیاتی «رحمت»، چگونه می‌تواند در امر اجتماعی انسان و در عرصه‌های زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورت‌بندی تمدن امتداد پیدا بکند و ضمن مصونیت انسان در برابر شرور و بدی‌ها، فزونی رحمت بین انسان‌ها را موجب شود.‌ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| پنـــاه در عصر بی‌پناهی| تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن راوی: حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی ❓چگونه امر الهیاتی «رحمت» و مفهوم قرآنی «پناه» می‌تواند در امر اجتماعی انسان و در عرصه‌های زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورت‌بندی تمدن امتداد پیدا بکند و پناهگاه امن و آرامش حقیقی انسان گردد. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«یأس» عاملی برای «شکّ» (قسمت ۵) کی و چه زمانی آدمی و بلکه جامعۀ مومنان دچار شک و مکث می‌شود؟ برخی از زمینه‌های پیدایش مکث و تأمّل را باید در مشکلاتی دید که آینده‌ای روشن ندارد و یا فاقد نشانی از آنچه که وعده داده شده، می‌باشد. به بیان دیگر، تأمل و تردید همزمان با ناامیدی آغاز می‌شود. آنگاه که مشکلات به غایت می‌رسد و وعده‌های پیش گفته تحقق پیدا نمی‌کند و انسان‌ها و بلکه حتی مومنان دچار نوعی یأس می‌شوند، شک و تردید‌ها آغاز می‌گردد. أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره: 214) (آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!) همین مضمون در آیه‌ای دیگر صریح‌تر و عجیب‌تر بیان شده است که: حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا (یوسف: 110) (تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد [از ایمان آوردن مردم] شدند [یا اینکه نزدیک بود پیامبران مأیوس بشوند] و [مردم هم‌] پنداشتند كه به آنان واقعاً دروغ گفته شده). از چنین فرازهایی از آیه‌های قرآنی به دست می‌آید که یأس یا حتی استیئاس (نزدیک شدن به آستانۀ یأس و ناامیدی) می‌تواند زمینه‌های شک و تردید را فراهم آورد و اگر ایمان افراد نتواند در برابر این شک و تردید مقاومت بکند و بر آن غالب آید، ایمان به تدریج رو به ضعف گذاشته و شاید از بین می‌رود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
JPT_Volume 28_Issue 112_Pages 7-31.pdf
994K
مقاله «سکولاریسم گزینه‌ای در ایران» مجله نقد و نظر شماره ۱۱۲ https://eitaa.com/Habibollah_Babai
چرا إلاهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟.mp3
9.9M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت اول موضــوع: چرا الهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛ صدای مدرسه نـگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«فتنه‌های اجتماعی» زمینه‌ای برای «شکّ ایمانی» (قسمت ۶) شک‌ انسانی همیشه حاصل تفکر نیست، بلکه گاه برخاسته از حوادث و گاه فتنه‌هایی است که آدمی در زندگی‌اش با آن مواجه می‌شود. نوع آدمیان، به تعبیر استیس در کتاب «دین و نگرش نوین»، چون منطقی فکر نمی‌کنند از یک پدیدۀ جزئی مثل علم جدید به یک «شکّ کلی» مثل سکولاریسم یا الحاد می‌رسند. جنس این ابتلائات و فتنه‌ها گاه برآمده از فعل خداوندی است که مصداق آن را می‌توان در آیۀ «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» (و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ‌] ترس و گرسنگى، و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‌آزماييم؛ و مژده ده شكيبايان را) مشاهده کرد. گاه نیز این فتنه‌ها و ابتلائات برخاسته از رفتار خطای مدعیان مقدس (در مسیحیت و حتی در اسلام) است که با خطاهای هرچند جزئی‌شان، در ایمان جماعت مومن آشوب‌های بزرگی را خلق می‌کنند. به نظر می‌رسد یکی از مصادیق «صبر» در موقعیت فتنه، «مکث» است. منظورم از مکث یک نوع «مکث فطری» و یک توقف و تأمل در لحظه است تا فرد و بلکه جامعه در عین مطالبۀ عقلانیت و عدالت، خود مرتکب خطای جدید نگردد (تقوی در وضعیت فتنه) و بلکه بتواند نقطۀ شک را فریز نموده و از توسعۀ شک جزئی به شک کلی، و تسرّی شک کوچک به شک بزرگ جلوگیری نماید. https://eitaa.com/Habibollah_Babai