eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
506 عکس
78 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا «شکّ» همزیستی ایجاد می‌کند؟ (قسمت 12) یکی از نکته‌های مربوط به آیۀ « لَا يَزَالُ بُنْيَانُهُمُ الَّذِي بَنَوْا رِيبَةً فِي قُلُوبِهِمْ» درمسئله «شک و یقین/ایمان» مسئله آموزش شکّ در برابرآموزش یقین و ایمان است. امروزه هستند کسانی که فکر می‌کنند اگر نوعی از نسبیت‌گرایی و شک‌گرایی را در دوره‌های آموزشی (مثل فلسفه برای کودکان) نهادینه بکنند، راه برای همزیستی و تحمل یکدیگر در جامعه دینی گشوده خواهد شد. فارغ از اینکه تاریخ اجتماعیِ «شکّ» در غرب چه بوده و حاصل آن در مناسبات انسانی چگونه بوده است (ببینید تاریخ جنگ‌های مدرن را بعد از امواج شکّ فلسفی و فرهنگی در عصر روشنگری) باید بدین نکته توجه داشت که اساسا «شکّ» نوعی از بی‌قاعدگی و هرج‌ومرج در خشونت را توجیه می‌کند در حالی که ایمان (ایمان غیرتقلیدی) بر پایۀ میزان و قانون به خشونت سفارش می‌کند (آنجا که سفارش می‌کند)، علاوه اینکه بر اساس همان میزان و معیار هم مبانی عمیقی را در نسبت بین «خود و دیگری»، «اخوت انسانی»، «مدارا»، «صلح»، «دوری از نزاع»، «خوش خلقی» و غیره ارائه می‌نماید. حال پر واضح است که خشونت بی‌قاعده (غزّه امروز را ببینید) خشن‌تر خواهد بود نسبت به خشونت با قاعده. از طرف دیگر تعایش و همزیستیِ مبتنی بر شک و تردید پایدار نخواهد بود در حالی که همزیستی برآمده از بنیان‌های ایمانی و الهیاتی پایدار و ماندگار است. بدین‌ترتیب نظم اجتماعی را می‌توان بر بنیان ایمان درست کرد، لیکن همان نظم را نمی‌توان بر اساس شکّ بنا نهاد. بحث «شک و همزیستی» ادامه دارد... https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«شکّ پسندیده» در مناسبات اجتماعی مومنان (قسمت 13) نوشته‌ای از دکتر احمد فربهی 1) یکی از قواعد فقهی در حدود شرعی، قاعده دَرء است یعنی «الحدود تُدرَأ بالشبهات» یعنی اگر کسی متهم به یک جرم شد که دارای حدی است به محض این که درباره‌‌ی آن شکی برای قاضی به وجود آمد، قاضی نمی‌تواند حد را بر او جاری کند پس یکی از کارکردهای شک در روابط اجتماعی، جریان اصل برائت و دفع حدود از افراد است. 2) یکی از احکام شرعی و اخلاقی، «حمل فعل برادر بر احسن وجوه است» معنای آن این است که اگر برادر تو متهم به رفتار زشتی شد تا وقتی که یقین حاصل نشده، موظفی رفتار او را بر احسن وجوه حمل کنی در این‌جا هم تا وقتی شک داری و شک تو تبدیل به یقین نشده، باید درباره‌ی رفتار برادرت، قضاوت خوبی داشته باشی. 3) یکی از هنجارهای اجتماعی که دین به ما توصیه می‌کند، اصل «تغافل» است یعنی نسبت به عیوب دیگران مدام باید خودت را به غفلت بزنی و بگویی: فکر نمی‌‌کنم ایشان با این رفتارش قصد بدی داشته باشد. قضاوت باید بر اساس علم باشد از این‌رو «شک واقعی» منشأ مدارای اجتماعی است هم‌چنان‌که تغافل نسبت به عیوب دیگران یکی از رفتارهای پسندیده در دین است از این‌رو «شک دستوری» منشأ مدارا در بسیاری از رفتارهای اجتماعی می‌شود. در عین حال نظارت و حفظ هنجارهای خوب، بُعد دیگری است که باید هر فرد دین‌داری در تعاملات اجتماعی‌اش داشته باشد. 4) خلاصه اینکه در باورها حتی‌الامکان انسان نباید اجازه دهد شک وارد قلبش شود (روايات ما پر است از مذمت شکّ در باورهای حق)، و در قضاوت‌های اجتماعی حتی‌الامکان نباید اجازه دهد یقین وارد ذهنش شود و همیشه به شک‌های واقعی یا دستوری توجه کند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دور کردن جامعه از خشونت و برپایی عدالت اجتماعی مبتنی بر اخلاق رحمت‌پایه.mp3
13.46M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت پنجم موضــوع: دور کردن جامعه از خشونت و برپایی عدالت اجتماعی مبتنی بر اخلاق رحمت پایه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛صدای مدرسه‌ نگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
امروز، روز جهانی قدس باید فراتر از جهان اسلام مطرح شود. صهیونیسم افراطی اکنون یکی از تهدیدات بنیادین برای نظم جهانی است. از این رو، باید تمامی ملل در اقصا نقاط جهان همه با هم برخیزد و یک رخداد متفاوت و موثری را در روز قدس رقم بزند تا بلکه بتواند آینده دنیا را از آشوب‌ برآمده از نظام اسرائیلی رها سازد. https://x.com/Habz109/status/1774484990018941085?t=bmLhuX2SMcn2QsCE_0ydWw&s=35 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
بازی شکّ و صنعت شکّ‌سازی (قسمت 14) بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ. ليكن ايشان در شكى كه دارند سرخوش و مشغول بازی‌اند. (آیه 9 از سورۀ دخان). توضیح اینکه کسانی در مورد آنچه که برای پیامبر اسلام ص فروفرستاده شد شکّ می‌ورزند و قرآنی را که بر او خوانده شده، به بازی گرفته و در مهم‌ترین پیام‌های زندگی مشغول سرگرمی و لهو و لعب می‌شوند. بر پایۀ نظر برخی از مفسران، تنوینی که در «شکّ» آمده، برای تعظیم شکّ است، یعنی اینکه سرگرمی و استهزاء آنها در باب یک «شکّ بزرگ» است. یعنی این جماعت، نه تنها شک می‌کنند، بلکه شک بزرگی را مرتکب می‌شوند. و آنگاه در این شکّ بزرگ هم توقف نمی‌کنند بلکه آن را مایه سرگرمی، استهزاء و بازی و غفلت قرار می‌دهند و نه مایۀ تنبه و آگاهی و معرفت. بزرگی این شک هم می‌تواند در مورد «متعلق شک» باشد و اینکه این جماعت حقایق بزرگی را انکار می‌کنند و با حقایق بزرگی شوخی و بازی می‌کنند و سرمایه‌های عظیمی همچون دین و ایمان را مایۀ شک‌ورزی‌های بسیط و سطحی قرار می‌دهند. همین‌طور این شکّ بزرگ می‌تواند برآمده از انبوهی از شک‌هایی باشد که در جامعه پیدا می‌شود و آنگاه انباشت شک‌ها، تودۀ بزرگی از شک را ایجاد می‌کند. نکته مهم دراین مسئله «صنعت شکّ‌سازی» در عرصه‌های علمی (مانند فلسفه و الهیات) و نیز عرصه‌های فرهنگی است که مهم‌ترین این گونه از شکّ‌پردازی‌ها را می‌توان در صنعت فرهنگی دیجیتال مشاهده کرد که شکّ‌های بزرگی را در مسلّمات فرهنگی، مسلّمات اخلاقی، و مسلّمات اجتماعی پیش می‌کشد و در عمق بدیهیات انسانی ایجاد شک و تردید نموده و زندگی به مثابه بازی را برای انسان معاصر به ارمغان می‌آورد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
آیا عبور از نابسمانی فرهنگی، با موضوع رحمت امکان‌پذیر است؟.mp3
16.32M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت ششم موضــوع: آیا عبور از نابسمانی فرهنگی، با موضوع رحمت امکان‌پذیر است؟ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛صدای مدرسه‌ نگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
روز قدس پس از ۷ اکتبر تفاوت وجودی دارد با روز قدس قبل از آن که صرفا برای حفظ و بقا بود. روز قدس اکنون، روز «یاد» (حضارة الذکر) است، نه فقط یاد تراژدی‌های عمیق در امروز غزه، بلکه یاد عمیق الله (اشدّ ذکرا)، یاد حماسه و پیروزی، و یاد رهایی از مرگ ذلت‌بار و آغاز زندگیِ نو در بدترین شرایط تاریخی است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1712185448857764248
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری مراکز علمی برگزار می‌کند هم اندیشی علمی ✅ قدس الامة؛ تأملی بنیادین با ارائه اساتید: 🎙دکتر سیدکاظم سیدباقری هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🎙دکتر حبیب الله بابایی هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎙دکتر حسین آجورلو پژوهشگر ارشد غرب آسیا 🎙دکتر جبار شجاعی هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) 🎙دکتر علیرضا مقدم رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی(ص) 🎙دکتر محمدعلی رنجبر هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🎙دکتر مختار شیخ حسینی هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 تاریخ برگزاری: پنجشنبه 16 فروردین 1403، ساعت 9:45 تا 12 جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود dte.bz/cptconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
پناه؛ ادبیات قرآن یا ادبیات مدرن؟.mp3
12.82M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | موضــوع: پناه؛ ادبیات قرآن یا ادبیات مدرن؟ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛صدای مدرسه‌ نگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دیالکتیک «شکّ و شرک» (قسمت پایانی) بنیان تمدن توحیدی بر پایۀ شکّ نیست بر پایۀ ایمان است، ایمانی بر بنیان معرفت توحیدی. توسعۀ فرهنگ شکّ و تعمیق آن و تردید در باورهای فطری، اخلاقی و دینی، زمینه را نه برای تمدن خواهد گشود و نه برای توحید. تمدن را با نوعی از گسست عمیق فرهنگی مواجه خواهد کرد و توحید را هم به سمت کفر و شرک خواهد کشانید.اساسا با توسعۀ شکّ و تردید در جامعه به جای تمدن توحیدی، جامعه‌ای مشحون از شِرک متراکم و پاره‌پاره خواهیم داشت. در نسبت بین «شک» و «شرک» برای نمونه می‌توان آیات 21 تا 26 سورۀ قاف را مورد تأمل قرار داد بویژه آنجا که می‌فرماید: مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ ﴿۲۵﴾ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾ [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى (۲۵) كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد (۲۶). اجمالا در این آیات نسبتی وجود دارد بین «شک انکاری» و «شرک». آنجا که شک‌ورزی موجب دوری انسان از توحید و ارتکاب نوعی از شرک در فکر و فرهنگ خود می‌شود و آنجا که شرک‌ورزی در رفتار و عقیده، راه را برای تردید‌های بیشتر و بلکه شکّ‌های غیراخلاقیِ مضاعف هموار می‌کند. دیدن این دیالکتیک بین «شکّ» و «شِرک» یکی از موضوعات بسیار بنیادین در فهم ماهیت تمدن توحیدی و تفاوت آن با تمدن‌های غیرتوحیدی است. @@ گفتنی است آنچه در این تأملات قرآنی در باب «شکّ» مطرح شد صرفا در آمدی بود برای تفکر در موضوع «شکّ فرهنگی» و «فرهنگ ایمانی» و جایگاه تمدنی آن در دو سویۀ تمدن اسلامی و تمدن سکولار غرب. تفصیل این موضوع را باید جایی دیگر پی گرفت.... https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فرازی از صحیفه سجادیه برای رزمندگان و مرزداران اسلام https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مصادیقی از پناه.mp3
13.61M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت هشتم موضــوع: مصادیقی از پناه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛صدای مدرسه‌ نگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
صورت پناه در خانواده.mp3
19.73M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت نهم موضــوع: صورت پناه در خانواده گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛صدای مدرسه‌ نگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشتی از دکتر الویری 🇮🇷 ... اللَّهُمَّ وَ أَیُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِکَ، أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِکَ لِیَکُونَ دِینُکَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُکَ الْأَقْوَى وَ حَظُّکَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْیُسْرَ، وَ هَیِّئْ لَهُ الْأَمْرَ، وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ، وَ تَخَیَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ، وَ اسْتَقْوِ لَهُ الظَّهْرَ ... (گزیده‌ای از دعای امام سجاد علیه‌السلام برای مرزداران) بارپروردگارا هر جنگاوری از پیروان دین تو که به ستیز با آنان برخاسته است یا هر مجاهدی از دنباله‌روان سنت‌های تو که به جهاد آنان رفته است تا دین تو برترین و حزب تو توانمندترین و بهره تو بیشترین باشد، خدایا آسانی را به او بنما و کار را برای او آماده ساز و پیروزی را برایش رقم زن و یارانی برایش برگزین و او را با توان‌مندی پشت‌گرم قرار بده. 🇮🇷 بی‌تردید امشب یکی از سرنوشت‌سازترین رویدادهای تاریخ ایران و تاریخ جبهه مقاومت و تاریخ جهان اسلام و تاریخ جهان رقم خواهد خورد. سیدعلی بن موسی بن طاووس (۶۶۴ ق.) در شمار فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از اشاره به غزوه خندق و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست مولی الموحدین علیه‌السلام می‌گوید  "همان گونه که در کتاب الطرائف به نقل از اهل سنت نقل کرده‌ام، پیامبر در باره این رویداد فرمودند: لضربة علي لعمرو بن عبد ودّ أفضل من عمل أمّتي إلى يوم القيامة. همچنین پیامبر که درود خدا بر او باد وقتی علی علیه السلام رو به سوی سپاه حزب کرد فرمود: برز الإسلام‏ كلّه‏ إلى الكفر كلّه. (الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ۲، ص ۲۶۷)"  شاید این که پیامبر صلی الله علیه و آله چنین فضیلت والایی برای ضربه علی علیه‌السلام در نظر گرفته‌اند صرف نظر از وجه ملکوتی این ضربه و اخلاص امیر المؤمنین علیه‌السلام همین نکته است که این ضربه، رویارویی همه اسلام در برابر همه کفر را به سود اسلام تغییر داد و پس از این پیروزی در غزوه خندق (احزاب) بود که دیگر رفته رفته ضعف جبهه کفر آغاز شد و سرانجام با فتح مکه این پیروزی تثبیت شد و همه دستاوردهای نظامی و سیاسی و فرهنگی و تمدنی مسلمانان در روزها و ماه‌ها و سال‌ها و سده‌ها و هزاره‌های پس از آن ریشه در آن ضربه کاری و موفق حضرت بر فرق نماد کفر و تباهی داشت و دارد. 🇮🇷 امشب نیز در مقیاسی خردتر همه اسلام در برابر همه کفر قرار گرفته است و شیربچه‌های حیدری که دشمن پلید آن‌ها را کم‌قدر می‌انگاشت ضربه‌ای بر سر نماد کفر و پس‌مانده عَفِن تمدن غرب وارد کرده‌اند که کامیابی این ضربه سرآغاز تحولی بزرگ است که به زودی دستاوردهای آن آشکار خواهد شد، بعونه تعالی. 🇮🇷 ما که محروم از حضور مستقیم در جبهه نبرد هستیم و در آرزوی لبیک گفتن به فراخوانی که روحی تازه در تن‌های رخوت‌زده‌مان بدمد، اکنون دست به دعا برمی‌داریم و با هزاران سوز و امید، دعای زیبای امام سجاد علیه‌السلام را برای یاری رزمندگان جبهه مقاومت زمزمه می‌کنیم. ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ @MohsenAlviri https://eitaa.com/Habibollah_Babai
ممکن است برخی خوششان نیاید، ولی باید اذعان کرد که سپاه پاسداران در امر «مقاومت نظامی» بسیار پیشی گرفته است بر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در امر «مقاومت فرهنگی». نمونه این عقب‌ماندگی فرهنگی خودمان را امروزه می‌توان در فقدان پویایی، کارآمدی و عقلانیت در مواجهه با مقولهٔ «حجاب» مشاهده کرد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1713246711332082102
1_10869709994.pdf
262.5K
«تردید و تمدن در قرآن» در روزنامه فرهیختگان https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4116/15/
. 📌 دومین پیش نشست جشنواره بین‌المللی تمدن نوین اسلامی 🔍 *بررسی اندیشه‌های تمدنی صاحب‌نظران معاصر جهان اسلام* 🕰 ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲-۹ 📍قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی https://eitaa.com/Habibollah_Babai
امروز در فرودگاه امام وضعیت حجاب را متفاوت دیدم (وضعیت بهتر بود) نه بخاطر حضور فرهنگی فعالان فرهنگی، بلکه بخاطر بانوان نیروی‌انتظامی. دم‌شان گرم! برای کوتاه مدت شروع خوبی است، ولی استمرار آن نیاز به تامین عقبهٔ فرهنگی از جانب نهادهای دینی و فرهنگی دارد، چیزی که نشانهٔ مهمی از آن امروزه دیده نمی‌شود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1713858826786916786
نشست غرب‌شناسی انتقادی در اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در معهد المعارف بیروت https://eitaa.com/Habibollah_Babai
كتيّب مؤتمر تمكين الأسرة(8).pdf
2.86M
برنامه کنفرانس بین‌المللی «تمکین الاسرة، التاسیس الاجتماعی للحضارة الانسانیة» فردا و پس فردا در «جامعة المعارف» بیروت پخش مستقیم از لینک زیر Facebook: https://www.facebook.com/MaarefUni?mibextid=LQQJ4d YouTube: https://youtube.com/@AlMaarefUniversity?si=b5jdZRzMH0_TbLel https://eitaa.com/Habibollah_Babai
قاعده آن است که مسئله پوشش و حجاب با فرایند فرهنگی حل شود و نه گشت ارشاد و پلیس؛ ولی واقعیت هم این است که اولا بسیاری از صاحبان فرهنگ، لاک‌پشتی راه می‌روند، و ثانیا تجربه نشان داده برخی از کشّافانِ یاغی هم نه قدر آزادی می‌دانند و نه زبان اخلاق می‌فهمند! چه باید کرد؟! https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1714050096355799579
پخش مستقیم نشست معهد المعارف *•الاستغراب النقدي في فكر الإمام السيد علي الخامنئي (حفظه الله)•* *لسماحة الشيخ الدكتور حبيب الله بابائي* عبر الرابط: https://www.facebook.com/share/v/WBTJsPTcQuCXzU8w/?mibextid=oFDknk https://eitaa.com/Habibollah_Babai
کتاب «درآمدی بر مسئله‌شناسی تمدنی جهان اسلام» چند روز آینده منتشر می‌شود. این کتاب تحلیلی است از محتوای گفتگو با پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی در مسائل تمدنی جهان اسلام همچون مسئله آب، ارتباطات، ورزش، سلامت، مهاجرت، و جمعیت و برخی دیگر از مسئله‌هایی که نظم تمدنی جهان اسلام را به چالش می‌کشد. محتوای این کتاب بیانگر ضعف‌های عمیق پژوهشی در درک کاستی‌ها، و البته نشان دهندهٔ زمینه‌ها و ظرفیت‌های علمی و عملیاتی بسیار در خیز تمدنیِ مسلمانان در دنیای امروز است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مقدمهٔ مطالعات عالی استعمارشناسی ایرانی این کتاب در ۸۰۸ صفحه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است . این کتاب نوعی مقدمه برای مجموعه تخصصی استعمار شناسی در ایران محسوب می گردد و مدخل شناخت سی اثر برتر در زمینه موضوعات استعمارشناسی می باشد. 🔴 مجموع این آثار می تواند نگاهی جامع و بین رشته ای و تخصصی در سطح عالی دانشگاهی و پژوهشی برای فهم ماهیت و ادوار و نتایج پدیده استعمار به خواننده ارزانی دارد ۰ فهم این منطق البته ما را به سایر مباحث کلیدی و مهم جامعه رهنمون خواهد کرد . یکی از این مجلدات، کتاب «استعمار و استعمارزدایی در فرایند
ترجمه
» است که با همکاری سرکار خانم دکتر خاتمی‌نیا نوشته‌ایم. https://eitaa.com/drmousanajafi https://eitaa.com/Habibollah_Babai
همایش بین‌المللی «تمکین الاسرة، التاسیس الاجتماعی للحضارة الانسانیة» ۶ و ۷ اردیبهشت در جامعة المعارف بیروت برگزار شد. در اولین روز از این همایش دکتر حبیب اله بابایی به ارایه مقالهٔ «سکولاریسم تکثرگرا و تاثیر آن در گسست نظام خانواده» پرداختند. علاوه بر ایشان آقای دکتر حسن خیری و خانم دکتر علاسوند از ایران و پژوهشگرانی از روسیه، عراق، تونس، الجزائر، اوگاندا، و لبنان به ارایه سخنرانی در باب خانواده و چالش‌های جهانی و تمدنی آن پرداختند. علاوه بر سخنرانی در همایش خانواده، دکتر بابایی در مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی و نیز در معهد المعارف الحکمیة در بارهٔ «غرب‌شناسی انتقادی از منظر رهبر معظم انقلاب» و «مسئله‌های تمدنی جهان اسلام» سخنرانی کردند. https://eitaa.com/Habibollah_Babai