eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
551 عکس
90 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهه‌های اخلاقی ما با دیگری دارد. سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟ ✍️سؤال فوق، تنها یک رویکرد نو به تاریخ پژوهی صدر اسلام نیست، بلکه در مقامی دیگر، ارجاعی اصیل است که بازآفرینی امید در مقیاسی تاریخی_تمدنی را دنبال می‌کند و در اندیشه‌ی حضوری امیدوارانه در تاریخ و جهان کنونی خویش است. 🔻بی معنایی و معناداری، دو جنس از تجربه رنج است و رنج، همان چیزی است که امروز همه ما دچار آن هستیم. بازخوانی سیره اهل بیت(ع) در موضوع امید، به منظور مواجهه با همین مسئله(رنج) است و مبتنی بر این نگرش به تحقیق می پردازد، چرا که اساسا مقولاتِ الهیاتی در تاریخ اهل بیت، تنها در ساحت ایمان و نفسِ انسانیِ نمانده‌اند و امتدادی فرهنگی_تمدنی نیز داشته‌اند. از این نظر انسانِ با ایمان در لحظه‌ای که امیدورزی می‌کند، ایمان ورزیده است در مقابل انسان کافر امیدوار، آن کسی است که مهارت حل مسئله‌های دنیوی خودش را به منصه ظهور می‌رساند. بنابراین مفهوم امید الهیاتی با امید سکولار به کلی تفاوت خواهد داشت. «ایمان»، خاستگاه معنا در زندگی است و همان عاملی است که می‌تواند لحظه‌های خالی را، یعنی لحظه‌های رنج را به ساحات معنا بکشاند. ایمان این کار را با قرار دادن لحظه‌های خالی در کنار لحظه‌های پر انجام می‌دهد، شبیه به طرح و نقش های نقاشی در هنر اسلامی. به همین جهت است که هیچگاه رنج برای انسان با ایمان به نهیلیسم نمی‌انجامد. 🔻اما سیره اهل بیت در ایجاد ایمان و گسترش امید چه بوده است؟ یافته‌های تاریخی ما که از قضا با وضعیت دنیای امروز نیز هماهنگ است نشان می‌دهد که سیره اهل‌بیت(ع) در این موضوع، علاوه بر آنکه شامل نوعی از عقلانیت و استدلال‌ورزی عقلی برای ایمان و امید بوده است اما در موارد فراوانی، آنها از طریق یک سلوک اخلاقی، دیگران را به ساحت ایمان دعوت کرده‌اند و آنها را به موقعیت اقناع برای ایمان کشانده‌اند. به همین جهت ضروری است که توجه داشته باشیم بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهه‌های اخلاقی ما با دیگری دارد. مواجهه‌ای اخلاقی که مبتنی بر الهیات اسلامی بوده و از مسیر گفتگو عبور می‌کند، تسهیلگر ایمان و امید الهیاتی خواهد بود. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
📌 نخستین مجمع عمومی انجمن مطالعات تمدنی حوزه با محوریت «برگزاری انتخابات و تعیین هيأت مدیره» برگزار می‌گردد. 🎙سخنران اول: دکتر میرمحمدی 🎙سخنران دوم: دکتر برته 🗓 : سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۸/۳۰ 🏢 : قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه ✍ : انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🔻لازم به ذکر است که حضور ثبت‌نام کنندگان در انجمن، در این جلسه است.
موافقت اصولی با تاسیس انجمن علمی مطالعات تمدنی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به مصوبه کمیسیون انجمن ها و قطب های علمی حوزوی موافقت اصولی خود را با تاسیس انجمن علمی مطالعات تمدنی اعلام کرد بر اساس گزارش معاونت پژوهش ، دبیرخانه شورای اعطای مجوزها، آقایان حبیب الله بابایی، علیرضا پیروزمند، محسن الویری خندان، علی الهی تبار، احمد آکوچکیان، محمدحسین دانشکیا، احمد رهدار، سیدضیاءالدین میرمحمدی، محمدعلی میرزایی، محمدتقی سبحانی و احمدحسین شریفی اعضای هیأت موسس این انجمن را تشکیل می دهند. 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«یک اتفاق خوب؛ هم اندیشی عدالت پژوهان» 🔹مقام معظم رهبری در دومین نشست راهبردی (عدالت) در سال ۹۰، دو مورد مهم را فرمودند: یک.«در عرصه‌ی تفکر و نظریه‌پردازیِ (عدالت)، ما احتیاج داریم به تعدد آراء و تضارب آراء» دو. «یکی از مهمترین کارها در عرصه‌ی نظری این است که ما عدالت‌پژوهی را در حوزه و دانشگاه به عنوان یک رشته‌ی تعریف شده‌ی علمی بشناسیم» 🔸بحمدلله موفق شدیم دیروز دوشنبه اول بهمن برخی عدالت پژوهان رو دورهم جمع کنیم و ساعاتی شاهد معارفه و گفتگوی میان آن ها باشیم.‌ قطعا افراد بیشتری مشغول عدالت پژوهی هستند که در این جمع نبودند. در این هم‌اندیشی بنا بر این بود که دوستان مشغول در قم دور هم باشیم و بعد، در هم‌اندیشی های آتی از دیگران نیز استفاده کنیم. دوستان ما در تهران مشغول عدالت پژوهی هستند و جایشان در نشست خالی بود؛ این اولین بود اما آخرین نبود. 🔹فارغ از گفتگوهای خوبی که در این هم اندیشی رخ داد، رونمایی از رشته کارشناسی ارشد مطالعات عدالت اجتماعی نیز انجام شد. این رشته برای اولین بار در کشور به همت کارگروه عدالت دفتر تبلیغات طراحی و در وزارت علوم به تصویب رسید و ان شاءالله برای مهر ۱۴۰۴ در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام اجرا می شود. داوطلبانی که در آزمون سراسری ارشد در گروه علوم اجتماعی شرکت کرده اند می توانند در انتخاب رشته، رشته عدالت را انتخاب کنند. همچنین این رشته در آزمون اختصاصی طلاب که دانشگاه باقر العلوم در اردیبهشت برگزار خواهد کرد نیز قابل انتخاب است. @ahmad_olyaei https://eitaa.com/Habibollah_Babai
25.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹هم‌اندیشی عدالت پژوهان 🔸رونمایی از رشته مطالعات عدالت اجتماعی 🗓دوشنبه، اول بهمن ۱۴۰۳_قم https://eitaa.com/edalateejtemaei/293 @ahmad_olyaei https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔻اکران و تحلیل و بررسی فیلم در 🎙با حضور: 🔹 بخش محتوایی _ اندیشه ای 🔹 بخش کارگردانی و فیلمنامه 🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی 🔹ژانر فیلم: علمی، تخیلی ، اکشن ⏰زمان: پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه، از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ 🏢 محل اکران: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، سینما اشراق 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh https://eitaa.com/Habibollah_Babai
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️امید الهیاتی و امید سکولار (قسمت اول) ▫️چگونه اهل بیت در محدودیت های بی‌پایان، حرکت و امید و حیاتی بی‌پایان داشتند؟ ▫️امید الهیاتی امیدی از جنس ایمان است، در حالی‌که امید در فضای سکولار به مثابه یک مهارت حل مسئله اکنونی است. پژوهشی مشترک با خانم‌ها دکتر زهرا روح‌اللهی امیری و دکتر فضه خاتمی‌نیا مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🌟 مبعث پیامبر اکرم(ص) گرامی باد 💐 💢پیامبر رحمت در آیینه نگارگری و آثار استاد محمود فرشچیان ✍ دکتر سجاد محمدیارزاده 🌟نام اثر : «اولین پیام» رسول اکرم(ص) تصویرگر شکوه رسالت سبک و ابعاد:نگارگری و با تکنیک اکریلیک در ابعاد ۵/۸۸ در ۳/۶۱ سانتی متر سال خلق : ۱۳۷۹ محل نگهداری : موزه آستان قدس رضوی مفهوم و محتوا: در این اثر، حضرت رسول(ص)، در انوار الهی مستغرق شده‌اند و نام «محمد» در حالی، در هاله‌ای از نور و در میان بال ملائک، منعکس شده است که ایشان دست نیایش بلند کرده‌ و عبا از دوش حضرت بر زمین افتاده است. https://fiiau.iau.ir/fa/page/205 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
💠 نبردی همه جانبه در مسیر مقاومت تمدنی فراگیر سیف عبدالفتاح؛ استاد برجسته علوم سیاسی 🔸 منظور از عنوان این است که مقاومت تنها به یک اقدام خاص محدود نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از نبردهاست که بر تنوع اشکال، روش‌ها و شیوه‌های آن تأکید دارد و حرکت فعال امتی را نشان می‌دهد که در آن همه مشارکت می‌کنند تا نقش خود را در این مقاومت تمدنی جامع و یکپارچه ایفا کنند. 🔸 به عبارت دیگر، مقاومت تنها به مبارزه نظامی محدود نمی‌شود، بلکه شامل نبردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فکری نیز می‌شود که همگی در کنار هم، حرکت جامع و یکپارچه‌ای را شکل می‌دهند که هدف آن حفظ هویت، آزادی و عزت امت است. 🔸 این نبردها در کنار هم، یک سیستم مقاومتی را تشکیل می‌دهند که در آن هر فرد و گروهی نقش خود را به‌طور کامل ایفا می‌کند تا مقاومت به‌عنوان یک حرکت تمدنی به اوج اثربخشی خود برسد. این متن به بررسی ۱۰ نبرد اساسی در مسیر مقاومت تمدنی و فراگیر پرداخته است. 🔖 1800 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 7 دقیقه برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/مقاومت_تمدنی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مدرسه آنلاین بهمن ماه با موضوع "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می‌شود. 💢 امکان ایمان در عصر جدید سکولار ▫️ مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی 🗓 چهارشنبه‌ ⏳ 10 بهمن ماه 1403 ⏰ 15 الی 16 📌 به صورت آنلاین و رایگان 🔹خواهران و برادران 📃 همراه با صدور گواهی پایان دوره ⌛️ مهلت ثبت نام تا 10 بهمن 1403 🔻 ثبت نام در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی 🌐 el.balagh.ir/doreh/7609 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه 👇 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology