eitaa logo
علوم و معارف حدیث
73 دنبال‌کننده
691 عکس
97 ویدیو
118 فایل
مطالب مرتبط با علوم و معارف حدیث و نیز اطلاع رسانی رویدادها.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 ثبت نام فصل پنجم مدرسه تخصصی حدیث؛ عرصه ها و روش های حدیث پژوهی مقارن با عنوان «روش ها و رویکردهای نقد متن در فریقین» آغاز شد با حضور: 🔷آیت الله محمد سند، استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه نجف 💠محوریت متن‌شناسی حدیث در ارزیابی‌های فقیهان و رجالیان متقدم شیعه 🔷حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی، استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه مشهد 💠نقد متن حدیث در اهل سنت؛ زمینه‌ها و روش‌ها 🔷حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث قم 💠مقایسه رویکرد فریقین به نقد متن 🔷حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 💠متن معیار؛ ماهیت و کارکردها 🔴و میزگرد تخصصی: نقد متن حدیث؛ چالش‌ها و راهکارها 🔶 دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی، پژوهشگر و مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد 🖊 نحوه ثبت نام: مراجعه به سایت : paziresh.dte.ir 🔹 کسب اطلاعات بیشتر: 👉 http://maalem.ir/?p=15811 https://eitaa.com/HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دختر فرعون یا همسر فرعون؟ از خوانش مسیحی تا روایت قرآنی دبیر نشست: زهرا محققیان سخنران: محمد حقانی‌فضل دوشنبه، 18 دی‌ماه 1402 https://eitaa.com/HadithSciences
گروه مطالعات تاریخی_فرهنگی قرآن، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میکند: ششمین نشست از "سلسله نشستهای انتقادی اسلام و باستان متاخر" : دختر فرعون یا همسر فرعون؟ از خوانش مسیحی تا روایت قرآنی محمد حقانی فضل چکیده: مقایسه روایت قرآن از تولد و کودکی موسی (قصص: 7- 13 و نیز طه: 38-40) با روایت تورات (سفر خروج، 2: 1- 10) نشان می‌دهد که علی‌رغم شباهت کلی، این دو گونه حکایت تفاوت‌هایی با هم دارند. برجسته‌ترین تفاوت، مربوط به زنی است که موسی را به فرزندی می‌گیرد. در تورات، این دختر فرعون است که موسی را از آب می‌گیرد و سپس او را به فرزندی قبول می‌کند؛ درحالیکه در روایت قرآنی از همسر فرعون سخن رفته است. پژوهشگرانی مثل گایگر این تفاوت را به ساده‌ترین شکل حل کرده‌ و به اشتباه و پریشان‌فهمی قرآن نسبت داده‌اند. اما کسانی دیگر، این مسئله را ناشی از یک تغییر عامدانه می‌دانند و آن همان فرهنگ عرب زمانه است که نمی‌توانست بپذیرد دختری ازدواج‌ناکرده کودکی را به فرزندی بگیرد. گروهی نیز چنین تفاوتی را ناشی از تأثیر سوره‌های قبلی بر سوره‌های بعدی و یا ناشی از تأثیر روایت‌های قرآن بر یکدیگر دانسته‌اند. در این ارائه، شواهدی ارائه خواهم کرد که نشان می‌دهند بر خلاف دیدگاه‌هایی که معتقدند قرآن در چنین مواردی از سنت یهودی و مسیحی جدا شده است، می‌توان با رجوع به متون یهودی و مسیحی معاصرِ ظهور اسلام این تفاوت را تبیین کرد. برای نیل بدین هدف، در بخش اول، به بررسی رابطه روایت قرآنی از تولد موسی با روایت‌های یهودی می‌پردازم و نشان خواهم داد بسیاری از عناصر روایت یوسفوس را می‌توان در روایت قرآن نیز مشاهده کرد. در نقل یوسفوس از تولد موسی می‌توان ریشه‌هایی برای اشاره به زنی که موسی را از آب گرفت با عنوان «همسر فرعون» یافت. در بخش دوم، بحث خواهم کرد که برای فهم علت و چرایی کاربرد این تعبیر در قرآن، باید به سراغ اینترتکست‌های سریانی در باستان متأخر رفت چراکه بسیاری از عناصر روایی موجود در روایت قرآنی، اینترتکس‌هایی در سنت سریانی و به‌ویژه هوملی یعقوب سروغی درباره تولد موسی دارند. در بخش سوم، به این نکته خواهم پرداخت که تغییر در روایت قرآنی گویی پاسخی است به تفسیری که در فضای سریانی و به‌ویژه هوملی‌های یعقوب درباره دختر فرعون یافت می‌شدند. قسمت انتهایی ارائه نیز به این سوال اختصاص خواهد داشت که نقش این تغییر در پیامبرشناسی قرآنی چیست و چگونه در خدمت بدان ایفای نقش می‌کند. لینک ورود به نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-zy7-raj-r7u https://eitaa.com/HadithSciences
عَنْ فـاطِمَـةَ عليهاالسلام قالَتْ: سَمِعْتُ النَّبـِىَّ صلي الله عليه و آلهيَقُولُ: اِنَّ فِى الْجُمْعَةِ لَساعَةٌ لا يُراقِبُها رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ فيها خَيْرا اِلاّ اَعْطاه... وَقالَ هِىَ اِذا تَدَلّى نِصْفُ عَيْنِ الشَّمْسِ لِلْغُروبِ... وَكانَتْ فـاطِمَـةُ عليهاالسلام تَقُولُ لِغُلامِها: اِصْعَدْ عَلَى الضَّرابِ ـ الظراب ـ فَاِذا رَأَيْتَ عَيْنَ الشَّمْسِ قَـدْ تَدَلّى لِلْغُـرُوبِ فَاءَعْلِمْنى حَتّى اَدْعُــوَ. [معانى الاخبار: 399] از حضرت فاطمه عليهاالسلام نقل شده که فرمود: شنيدم پيامبر صلي الله عليه و آله مى فرمـود: در روز جمعه ساعتى است كه هركس آن را مراقبت كند و در آن لحظه دعا كند دعايش مستجاب شود، وآن زمانى است كه نيمى از خورشيد غروب كرده باشد. حضرت زهرا عليهاالسلام براى درك آن ساعت به خدمتكارش مى گفت: بر فراز بلندى برو و هرگاه ديدى نيمه خورشيد غروب نمود مرا خبر كن تا دعا كنم. هست حق را نفحاتى دلجوى كه كند سوى بشر گه گه روى از نگاه دينى، بعضى از روزها، جاها و لحظه ها از فضيلت بيشترى برخوردارند و به دليل آن ويژگى، آثار خاصى هم دارند. يكى از لحظات خاصّ كه خداوند دعاها را در آن قبول مى كند، هنگام غروب آفتاب است. از اين رو حضرت زهرا عليهاالسلام انتظار مى كشيد كه آن لحظه دعا فرا برسد. @HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✧❁﷽❁✧═┅ 📖 فراخوان مقاله 🔶 فصلنامه تخصصی زین العباد از پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه جهت ارسال مقاله دعوت به عمل می‌آورد. 🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمای نویسندگان به آدرس https://ssif1.ir مراجعه فرمایید. ┅═══••✾••═══┅ ┅═══••✾••═══┅ http://eitaa.com/BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴 یکسال و نیم بعد تو سالار تشنه لب زینب به آب لب نزد‌ای یار تشنه لب یکسال و نیم بعد تو سوخت جان زینبت شانه نخورده موی پریشان زینبت یکسال و نیم گریه برای تو کرده ام با عالمی که غرق عزای تو کرده ام یکسال و نیم ناله زدم‌ ای حسین من یاد قدیم ناله زدم‌ ای حسین من یکسال و نیم خنده به زینب شده حرام جز نام دوست نشنود از من کسی کلام یکسال و نیم روضه گودال خوانده ام از دست و پای زخمی اطفال خوانده ام یکسال و نیم یاد گلوی تو بوده ام وقت نماز محو وضوی تو بوده ام یکسال و نیم یاد لبت از دلم نرفت یاد نماز نیمه شبت از دلم نرفت یکسال و نیم بعد تو سینه زدم حسین آتش به جان اهل مدینه زدم حسین یکسال و نیم بعد تو فریاد می‌زدم در مسجد النبی ز دلم داد می‌زدم یکسال و نیم با پدر خسته گفته ام از محمل برهنه و کت بسته گفته ام یکسال و نیم با حسن از کوفه گفته ام یک کوچه نه از غم صد کوچه گفته ام یکسال و نیم نیمه شب بهر مادرت گفتم حکایت سم اسبان و پیکرت یکسال و نیم بعد تو خوابم نبرده است زینب طعام سیر پس از تو نخورده است یکسال و نیم زینب تو بود و زمزمه خجلت ز روی مادر سردار علقمه یکسال و نیم ناله ام البنین حسین‌ می‌زد مرا کنار بقیع بر زمین حسین یکسال و نیم پیرهنت اشک من گرفت شیب الخضیب زخم تنت اشک من گرفت یکسال و نیم فکر سرت روی نیزه‌ها یک لحظه هم نکرده برادر مرا رها یکسال و نیم یاد سرت در میان طشت از قلب پاره پاره خواهر جدا نگشت یکسال و نیم زینب تو بود و اضطراب یک خاطره است کشته مرا مجلس شراب https://eitaa.com/HadithSciences
💠 اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔳 عنوان کرسی: اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساخت‌ها، فرایندها، پیامدها) اثر استاد حسینی شیرازی 🎙ارائه کننده: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🎙داور: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 🎙 دبیر علمی: ✍️ جناب آقای یاسین نوراهان 📆 زمان: دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 @korsi_azadandishi_hozavi https://eitaa.com/HadithSciences
♨️ سلسله نشست های میراث شیعه (۲) ✳️ تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها (با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام) 🎙ارائه دهنده: استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی‌ (زید عزه) 🗓 پنجشنبه ۱۲ بهمن ⏰ ساعت ۱۹:۰۰ لغایت ۲۰:۳۰ 📌 مکان: خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن اجتماعات کتابخانه علامه مجلسی؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه 📱پخش زنده از اینستاگرام: 🔗 @majlesi_lib https://eitaa.com/HadithSciences
📜ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم قمی و رفع چالش‌های پیش‌رو 🔰پانزدهمین نشست علمی شناسه شیعه 🔰هفتمین نشست از مرحله دوم جشنواره حدیث‌پژوهان جوان ❇️به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه 👨‍💻ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین مجتبی پورموسی 👨‍💻ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان‌الله درویشی 👨‍🏫دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حسین محققیان 📆زمان: ✴️چهارشنبه ۱۸ بهمن ١۴٠٢، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ٢١، کوچه ٣، پلاک ۵٠،پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔸لینک جلسه به صورت آنلاین: 🌐 www.maaref.org/neshast 🆔 @hadith_maaref 📨از عموم علاقه‌مندان و حدیث‌پژوهان دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند. #️⃣ تلگرام اینستاگرام آپارات https://eitaa.com/HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 ❇️ توصیف أمیرالمؤمنین (ع) از بعثت حضرت محمد (ص) 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَ انتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها ◻️خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود و مردم در خوابی طولانی به سر می‌بردند و فتنه‌ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود و آتش جنگ‌ها شعله می‌کشید و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۹ 🌷عید مبعث مبارک 🌷 https://eitaa.com/HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳ 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ شرکت رایگان در دوره ✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی ✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا ✅ اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ https://eitaa.com/HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ آیین رونمایی 📖 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🎙 سخنران: استاد دکتر محمد علی مهدوی راد 🔸دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران 🗓 پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ 🏢 مکان: قم، بلوار معلم، مجتمع فرهنگی ناشران، طبقه ۳، سالن همایش (سرای ناشران) 🔹 ارائه کتاب با تخفیف ویژه در مراسم رونمایی 🆔 طرائف | جامع منابع رجالی و اعتبارسنجی احادیث https://eitaa.com/HadithSciences
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اختتامیه اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان(با معرفی سه نفر برگزیده مرحله دوم) 💠گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار می‌کند 📆 چهارشنبه ؛ ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۶الی ۱۸ 📍مکان:قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱،اولین فرعی سمت چپ، موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام ✉️از عموم علاقه‌مندان و حدیث‌پژوهان دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند. 🟢لینک جلسه به صورت آنلاین: 🌐 www.maaref.org/neshast 🆔 @hadith_maaref 🔗 تلگرام 👨‍💻 اینستاگرام 🔗 آپارات https://eitaa.com/HadithSciences
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 رای می‌دهم، برای پاسداری از خون شهیدان، برای حاج قاسم، بخاطر پایمال نشدن خون دختران کاپشن صورتی .... رای می‌دهم، برای رهبرم، برای اقتدار ایران .... رای می‌دهم، برای سربلندی و پیشرفت کشورم ... رای می‌دهم، برای ادای تکلیف شرعی و انجام وظیفه اجتماعی‌ام .... رای می‌دهم، برای خودم، برای تو، برای ایران عزیزم تا در سرنوشت کشورم سهیم باشیم ... رای می‌دهم، برای کوری چشم دشمنان اسلام و ایران... سلام و صبح انتخاباتی شما بخیر باهم، برای هم، برای آینده و برای ایران ، رای خواهیم داد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/HadithSciences
📜نقد مقاله اعتبارسنجی《النساء نواقص العقول》در نهج البلاغه 🔰هفدهمین نشست علمی شناسه شیعه ❇️به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 👨‍💻ارائه دهندگان: حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پوری حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد 📆زمان: ✴️چهارشنبه ۱۶ اسفند ١۴٠٢، ساعت ۱۵ الی ۱۸ 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ٢١، کوچه ٣، پلاک ۵٠،پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔸لینک جلسه به صورت آنلاین: 🌐 www.maaref.org/neshast 🆔 @hadith_maaref 📨از عموم علاقه‌مندان و حدیث‌پژوهان دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند. 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات https://eitaa.com/HadithSciences