🔻نقد رمان "درون یک آینه، درون یک معما"
محتوای قرآنی و دعای جوشن کبیر آنچنان غنی است که اگر امثال «یاستین گوردر» بدان دست مییافت، احتمالاً اکنون با رمانهای مختلفی روبهرو بودیم که نیاز انسان گمشده امروزی است.
✍🏻زهرا خندان
«درون یک آینه، درون یک معما» نام رمانی است که «یاستین گوردر» نویسنده رمان مشهور «دنیای سوفی» نگاشته است.
این کتاب در پی ایجاد نگاهی به مسأله مرگ و زندگی است که بتواند «نیستی مرگ» که در زندگی مردمان بدونِ وحی جریان دارد را جبران کند و تلاش میکند طی گفتوگوهایی بین یک دختر نوجوان سرطانی و در حال مرگ با فرشته پاسدار بیماران، رابطهای بین زمین و آسمان بزند و معنای زندگی را از دل مرگ بازیابد.
تلاش قابل ستایشی که با قلم جذاب و سؤالات جسورانه در به چالش کشاندن فلسفه خلقت، نمایش خروج از جسم، اولویت دادن به روح و تلفیق آموزههای عهدِین و فلسفه غربی، راهی نو در اختیار انسان مدرنِ منهای وحی میگذارد تا شاید بهواسطه رنجِ ناشی از خودآگاهی، با مرگ کنار بیاید و جاودانگی را فرا از جسم رنجور بازیابد و معنایی برای زندگیاش یابد.
اما تلاشی که در حد آموزههای تحریفی عهدین و فلسفه تجربی غربی باشد نتیجهاش، نگاه غلط به آفرینش و نحوه هبوط حضرت آدم و حوا میشود، و خدایی را به نمایش میگذارد که نسبت به فلسفه آفرینشش حساس است که اجازه انتقاد به فلسفه آفرینشش را نمیدهد. خدایی که عاجز از اصلاح نظام آفرینش است و البته، نسبت به آفریدههایش هم فهم کاملی ندارد!
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://rahamedia.net/?p=3600
🗒️@HamQalam
🔻چهار ادعای علی محمد باب
✍🏻خدیجه محمدجانی
🔸️میرزا علی محمد شیرازی که از اوبه باب نیز میشود. در اول ماه محرم سال 1235 هجری، مقارن با 13 اکتبر 1819 میلادی در شیراز متولد شد. او فرزند سید رضا بزاز و فاطمه بیگم بود. میرزا علی محمد، پدرش را در زمان کودکی از دست داد و تحت سرپرستی عمویش حاج سید علی و مادرش واقع گردید. بعد از اینکه زمان تحصیلش فرا رسید، او را به مکتب خانۀ قهوۀ اولیاء فرستادند. معلم این مکتب خانه شیخ عابد بود که تحت تعلیم او خواندن و نوشتن و سیاه مشق را فرا گرفت. البته علی محمد در زمان تحصیلش اهل درس خواندن نبود و به همین سبب چندین مرتبه مورد تنبیه معلم مکتب خانه واقع شد. شیخ عابد، از مریدان شیخ احمد احسائی و سیّد کاظم رشتی بود، در همان زمان علی محمد را نیز به اعتقادات و نظرات و رهبران آنان شناخت پیدا کرد.
🔸️علی محمد باب در طول حیات چند ساله خود ادعای مختلفی را ابراز داشت از جمله:
1.نماینده و جانشین امام زمان(عج)
2.ادعای مهدویت
3.ادعای نبوت
4.ادعای الوهیت وظهور خدا
اما بعد از ادعاهای خود، توبه نمود و از آنجایی که هر روز در کشور، اغتشاشاتی ایجاد میشد و استعمار هیزم آن را بیشتر میکرد که سبب شعلهور شدن آتش آن میشد. بعد از این جریان میرزا تقی خان امیر کبیر که در آن مقام صدراعظمی را برعهده داشت، به ناصر الدین شاه گفت: «تا زمانی که باب و اطرافیانش زنده باشند، هر روز گوشهای از کشور دچار اغتشاش خواهد شد. باید آنان را از میان برداشت.»
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://rahamedia.net/?p=3595
🗒️@HamQalam
شهید رئیسی، الگوی مدیریتی برای دولتها و مسئولان
🔻بیان رهبر معظم در دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
▫️دولت مرحوم آقای رئیسی(رضواناللهعلیه) دولت #کار، #امید و #حرکت در بخشهای داخلی و خارجی بود.
▫️#مردمیبودن از مهمترین خصوصیات آقای رئیسی بود که باید برای رؤسا و اعضای دولتها الگو باشد.
▫️برنامهریزیها و اقدامهای آقای رئیسی حل مشکلات مردم بود.
▫️آقای رئیسی اعتقاد داشت همه مشکلات کشور را با تکیه بر ظرفیتهای داخلی میتوانیم حل کنیم.
▫️یک خصوصیت آقای رئیسی #خستگیناپذیری از کار بود/ مکرر ایشان را توصیه میکردم مقداری استراحت کنند اما میگفت من خسته نمیشوم.
▫️مرحوم آقای رئیسی مواضع انقلابی و دینی خود را صریح بیان میکرد.
▫️ آقای رئیسی دو خصوصیت را با هم در سیاست خارجی رعایت میکرد:
۱) تعامل
۲) عزتمداری
▫️«مأیوس نشدن از زخمزبانها» یکی از نکات برجسته مرحوم آقای رئیسی بود / از زخمزبانها رنج هم میکشید لکن از کارکردن و دنبالگیری کردن سرد نمیشد.
▫️آقای رئیسی جداً #متواضع و آدم صبوری بود/ اهل مدارا بود با کسانی که با او اختلاف نظر داشتند.
▫️مرحوم آقای رئیسی #اهل_ذکر و دعا و توسل بود.
▫️مجموعه این خصوصیات علمی و فکری و قلبی بعنوان یک #الگو باید ثبت بشود.
🗒️@HamQalam
🏴 توصیه مرحوم آیت الله فاطمی نیا پیرامون اقامه عزای سیدالشهدا امام حسین (علیهالسلام)
▪️خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین (علیهالسلام) چیزی نبینید.
▪️با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همانطور که با وضو و طهارت در این جلسات شرکت میکنیم، به وسیله استغفار ، طهارت باطنی هم کسب کنیم.
▪️قبل از ورود به مراسم عزای ابیعبدالله (علیهالسلام) بگوییم:
خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابیعبدالله (علیهالسلام) هست، آن را برطرف بفرما.
▪️دهه محرم، دهه تحول است، جناب حرّ یک شخص است اما حرّ شدن یک جریان میباشد. در این دهه باید متحول شویم.
◼️ فرارسیدن ماه محرم ایام سوگواری سرور آزادگان جهان، امام حسین علیه السلام را تسلیت می گوییم.
🗒️@HamQalam
ای تمام عیار
▪️نون پدر و شیر مادرت حلال
دیروز جایت خالی بود
به جای خودت عمامه ی مشکین به رسم سیادتت و روح بزرگ شهادتت حضور داشت.
هیئت دولت همه آمده بودند اما تو ای آهوی گمشده در جوار ضامن آهو سر به دامانش نهاده ای.
▪️رهبرم سیدعلی از همه چیزت تعریف کرد.
از نماز و تقوایت گرفته تا سیاست خارجی و اخلاق و گفتمانت...
از ریزترین رفتار تا کلان اقدام هایت
از مردمی بودن، از دولت کار و امید، از خوش بین بودن به آینده، از میتوان ها و میتوانیمها، آینده فروشی نکردنت،
خستگی ناپذیری و منش اخلاقی، تواضع و بردباری، مایوس نشدن از زخم زبان ها
اهل ذکر و توسل و نیایش ..
▪️ای تمام عیار
تو کجایی!
رحمت به شیری که خوردی
ایران را عزیز و مقتدر و سرافراز در کل دنیا جلوه دادی.
اهل تعامل با دنیا بودی ولی خط قرمزها را رد نکردی!
خزانه را پر کردی، رنج دیدی و کشیدی اما از خودت دفاع نکردی، همه چیزت مردم و آبادانی ایران و ایرانی بود.
خدا عزتت بده، مهمان اباعبدالله الحسین باشی
#شهید_رئیسی
#الگوی_مدیریتی
✍فاطمه وجگانی
🗒️@HamQalam
📌کوفیان، چه نکردند؟
♨️ مرور تاریخ کربلا و بررسی عوامل و بانیان آن، نشان خواهدداد تنها یزید و یزیدیان نبودند که فاجعهی نینوا را رقم زدند، بلکه عامل اصلی این جنایت تلخ، حسینینمایان کوفی بودند.
💢 اگر سران مومنین و بزرگان توابین، بجای پا پسکشیدن، به تبیین و توجیه جایگاه امام و افشاگری علیه یزید میپرداختند، حداقل آن جماعتِ نامهنویس، امامشان را رها نمیکردند و تاریخ، طور دیگری رقم میخورد.
‼️شعار ما اهل کوفه نیستیم، سخن زیباییست، اما جهاد تبیین ماست که مانع از تنهایی امامِ زمانمان خواهدشد و سرنوشت جامعه را به خیر و نیکی رهنمون خواهدکرد.
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
🔻عاشورا در تاریخ(۲)
شهادت امام حسین علیه السلام، نتیجۀ حوادثی بود که تا پیش از آن در جهان اسلام رخ داده بود. در واقع، عاشورا اصلیترین تقابل دو جریان علوی و عثمانی بود. حادثۀ عاشورا تقابل امام حسین علیه السلام بهعنوان رهبر جریان علوی و معتقدان به امامت ایشان از یک سو، با لشکریان یزید، عبید الله بن زیاد و بهعنوان سردمداران جریان عثمانی، از سوی دیگر بود.
فرماندهان لشکر یزید و ابن زیاد، همگی از عثمانیان شناخته شده در کوفه بودند که به دستور معاویه در شهر کوفه ساکن شدند.
به دیگر سخن، میتوان گفت حادثۀ عاشورا انتقام کشته شدن عثمان بود که عثمانیان از علویان گرفتند. علاوه بر عثمانی بودن فرماندهان و لشکریان، در واقعه عاشورا، نمودهای فراوانی از تقابل این دو جریان وجود دارد...
📚برشی از کتاب بر دین حسین علیهالسلام
✍#نجمه_صالحی
@besooyetoo
▪️بانو رقیه خاتون (سلام الله علیها)
دردانه سه سالهی امام حسین (علیه السلام) از شهدای قیام حسین است که نقش بسیار تأثیرگذاری در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت.
در جریان اسارت اهلبیت پیامبر بعد از واقعه عاشورا، شهادت جانسوز و مظلومانهی «رقیه خاتون»(سلام الله علیها) جانسوزترین واقعهای بود که در خرابههای شام رخ داد.
او که خستهی اسارت و ظلمهای یزیدیان در فراق پدر زانوی غم بغل داشت، در عالم رؤیا پدر را دید و با ناله و گریه، پریشان شده و با بهانهجویی پدر را طلب کرد. صدای نالهی او اهل حرم را به شیون انداخت و یزید ملعون برای آرام کردن اینهمه شیون و خاموش کردن صدای عزاداری اهل حرم، رأس بریدهی پدر را در طبقی برای رقیه خاتون فرستاد. دردانهی سه ساله در نهایت بهت با مشاهدهی رأس مطهر، بر پیشانی، لبها و رگهای بریدهی پدر بوسه زد و ناله سرداد که (مَنِ الذی أیْتَمَنی علی صِغَر سِنّی.) و آنقدر نوحه خواند و گریست تا خاموش شد. او نیز چون مادرش زهرا شبانه غسل شد و شبانه دفن شد.شهادت مظلومانهی این خاتون سه ساله، باعث افشای عمق جنایت یزید گشت، چرا که دیگر نمیتوانست از برگزاری مراسم عزای اهلبیت اسیر در خرابههای شام جلوگیری کند. او شهیدهای بود که با شهادتش ندای مظلومیت حسین و حقانیت راهش را در گوش تاریخ فریاد زد.(نفسالمهموم، ص۴۶۵).
✍🏻#آمنهعسکریمنفرد
🗒️@HamQalam
هم قلم
استعاره و امکان انبساط عقلانیت انقلابی
♨️انتخابات گذشته، با همهی فراز و فرودهایی که داشت، بیش از دیگر انتخاباتها، برای من درس آموز بود. چند انتخابات گذشته را به میان مردم میرفتم و به این بهانه، با آنان همصحبت می شدم، نه از باب تبلیغ صرفا؛ که هر دفعه، به میزان زیادی برایم درسآموز بود و گویی چندواحد جامعهشناسی میگذراندم.
این انتخابات، البته، دامنهی گفتوگوها را وسیعتر کرد و طی مکالمات، چیزهایی دستگیرم شد که بهشرط توفیق، خواهم نگاشت. از روستاییانی که فرسنگها با من فاصله داشتند، تا افرادی در حوالی خود ما؛ آگاهی سیاسیشان هم متفاوت بود.
🔴 آنچه اما به طرز شگفتآوری در مکالماتم با حامیان آقای دکتر پزشکیان رخ نمایاند، "استعارهی قفس" بود.
در اهمیت استعاره برای فهم عمومی، ساعتهای مدید میتوان سخن گفت، اما واقعیت آن است که ما، با تاکید زیاد بر عقل و عقلانیت، گویی ذهنمان دچار بلایی خانمانسوز میشود اگر قدری پایینتر بیاییم و با استعارهها با مردم سخن بگوییم.
استعارهها، ذهن عامیترین انسانها را با خود همراه میکند و البته در تفکر متاخر غرب، جای مفهوم مینشیند، برای اینکه علوم اجتماعی را از برجعاجنشینی و رویکردهای نخبگانی، به میان مردم بکشاند و از سرکوبهای عقلانی برهاند.
🔴اما، در نگاه حکمی ما، این دو، یعنی مفاهیم عقلانی و برهان در مقابل استعارهها نیستند و اساسا، استعاره، با بهرهگیری از چارچوبی عقلانی میتواند به ما کمک کند تا در امتداد عقلانیت، با اکثریت جامعه، سخن بگوییم.
در نگاه ما، نه عقل و براهین عقلانی، سرکوبگر است و نه استعاره، وادادگی و رهایی اگزیستانسیالیستی از این سرکوب.
🔴فارغ از مباحث نظری حول این مساله، در این انتخابات، به زعم من "استعارهی قفس" بزرگترین برگ برندهی دکتر پزشکیان بود .
بارها، حتی از زنانی که به پیروی از همسرانشان رای میدادند و بنظرم در حداقل آگاهی بودند، این استعاره یا نگرش حاصل از آن نواخته میشد.
"قفس" در رتوریک سیاسی دکتر پزشکیان از دو جهت بشدت کارآمد عمل کرد. یکی از آنجهت که بر امری فطری دست گذاشت، و آن، حال همیشگی انسان برای رهاییاست که در ادبیات عرفانی ما نیز نمود داشته است و اساسا، هر انسانی، حداقل در لحظاتی از زندگی خود، تجربهی نیاز به رهاشدگی از زندان(ماده و تنانه) را تجربه کرده است و از سویی، با موج شدیدی که سالهاست در رسانههای معاند از ایران تصویرسازی شدهاست، همراه گردید و توانست تیر خلاص را بر زبانها و کاغذهای رای بزند.
📌خوب است دوستانی که دغدغهی انقلاب اسلامی دارند، به ظرایف این دست هنرمندیها که اتفاقا در حکمت عملی ما و در ادبیات عرفانی ما به وفور یافت میشود، در رتوریک سیاسی و اجتماعی توجه داشته باشند و دست بردارند از رویکردی که فقط بر استدلالها و براهین استوار است و همگان را در منطقیترین حالاتشان میخواهد.
📌بارها گفته شد که این "اکثرهم لایعقلون، لایفقهون، لایتفکرون و..."ها در قرآن کریم، حتی اگر ذمی هم داشته باشد، یک بُعد توصیفی دارد که رویکرد نسبتا نخبهگرایانهی ما در متافیزیک، راه را بر فهم دقیق این توصیف بستهاست.
✍🏻مریم منصوری
🗒️@HamQalam
💢 اندکی حلاوت
▪️بعد از سقوط اضطراری بالگرد رئیس جمهور و تیم همراهش که حلاوت زندگی را از ما گرفته بود.
بعد از شهادت شهید خدمت که بار اندوه و ملال انگیزی روی قلبمان نشسته بود.
▪️بعد از پروسهی امتحان سخت و مشارکت انتخابات اول، که خواب شب و خوراک روز را از ما گرفته بود.
بعد از تزریق دوگانهی انتخاباتی دوم که ما را در هالهای از ابهام چه شود و چه خواهد شد!! قرار داده بود.
▪️بعد از ارسال پیامهای سمی که قدرت تفکر و جهاد تبیین را گرفته و ایجاد وحدت بین جناحهای اصولگرا و اصلاح طلب را به مخاطره انداخته بود.
💯اینک با دیدن تعویض نام ساختمان مرکزی دانشگاه کاشان به نام شهید خدمت آیت الله دکتر رئیسی، جانمان را آسوده، خاطرمان را آرام، حلاوتی همچون حبهی قند، شیر و شِکر، ذائقهمان را شیرین کرده است.
نان پدر و شیر مادر حلالتان باد، سپاسگزاریم
والسابقون السابقون، اولئک المقربون
#شهید_رئیسی
#الگوی_مدیریتی
#کاشان
✍فاطمه وجگانی
🗒️@HamQalam
هم قلم
🔻عاشورا در تاریخ(۲) شهادت امام حسین علیه السلام، نتیجۀ حوادثی بود که تا پیش از آن در جهان اسلام رخ
🔻عاشورا در تاریخ (۳)
گزارشهای تاریخی زیادی در مورد نقش بنیامیه در گسترش فضائل روزهی روز عاشورا وجود دارد. ابوریحان بیرونی(م.442ه.ق) مینویسد: که بنیامیه پس از شهادت امام حسین علیهالسلام این روز لباسهای نو میپوشیدند و زینت میکردند و سرمه به چشمان میکشیدند و آن را عید میگرفتند و جشنها و مهمانیها به پا میداشتند و شیرینی پخش میکردند و این رسم در میان اهلسنت تا پایان حکومتامویان ادامه داشت و پس از آن نیز در میان آنها باقی ماند.
مَقریزی(م.845ه.ق) در کتاب خود مینویسد: این اقدامات توسط حجاج(م.95ه.ق) رواج پیدا کرد. نقل شده که در قرون اولیه، اهلسنت در روز عاشورا لباسهای نو میپوشیدند و غذایی خاص (به نام حبوب) میپختند و سرمه به چشمان میکشیدند.
در بستر تاریخی، روزه عاشورا اهمیت اجتماعی بسیاری داشته و بهنوعی در تعیین شیعه از غیرشیعه در جامعه مؤثر بوده است. بهدلیل همین حساسیت و براساس آنچه که در مورد اعتقاد افراد، وضعیت فکری جامعه و محل سکونت راویان، میتوان گفت که ائمه علیهمالسلام در بیان حکم روزه در این روز جانب احتیاط و تقیه را رعایت کردهاند.
روایات روزه عاشورا را با توجه به رویکرد تقیه میتوان به سه گونه تقسیمبندی نمود:
گونه اول: روایاتی که در آنها یا فضائلی برای روزه عاشورا بیان شده و یا فرمودهاند که رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در این روز، روزه میگرفتند و تقیه لحاظ شده است.
گونه دوم: روایاتی که تنها از روزه در این روز منع کرده و هیچ دلیلی بر این امر نکردهاند.
گونه سوم: روایاتی که بدون لحاظ تقیه، نه تنها از روزه در این روز منع کردهاند، بلکه با تعابیری بسیار شدید اللحن، تشریع روزه در این روز را رد کرده و برای روزهگرفتن در این روز عقابی دردناک بیان نمودهاند.
📚برشی از مقالهی نقش عنصر تقیه در سیر تاریخی بیان احکام توسط معصومان علیهمالسلام(مطالعه موردی: حکم روزه عاشورا)، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، نویسندگان: نجمه صالحی، محمد حسین افراخته
✍🏻#نجمه_صالحی
🗒️@HamQalam
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
#رصدنامه
♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
📌رونمایی از سند جهانی جنبش تعهد به خانواده؛ ارتقای جایگاه بانوان شاغل در دولت سیزدهم/ انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌لزوم آسیبشناسی حضور کمرنگ زنان در تصمیمگیریها توسط دولت چهاردهم/ زهرا داور
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان محور تحول در جامعه؛ حوزه زنان برای نامزدها اولویت ندارد / فاطمه محمدی
🖇 اینجا بخوانید
📌توقعات از رئیسجمهور آینده در حوزه زنان/ فاطمه حیدری
🖇 اینجا بخوانید
📌فانتزیسازی از مشکلات زنان با لفظ «بانوی اول» / نعیمه موحد
🖇 اینجا بخوانید
📌رویکرد انتقادی الهیات فمنیستی به مسیحیت سنتی / زهرا شریف
🖇 اینجا بخوانید
📌واکنش طالبان به خبر بازگشایی برخی مدارس دخترانه مقطع متوسطه
🖇 اینجا بخوانید
📌روایتهایی کوتاه از زنان عاشورا/ نرگس ونک
🖇 اینجا بخوانید
📌یافتههای تازه دانشمندان؛ زنانی که میگویند شریک زندگیشان درد آنها را نمیفهمند حق دارند
🖇 اینجا بخوانید
🗒️@HamQalam
حسینیان، چه کردند؟
💢 درست است که حسینینمایان کوفی از عوامل اصلی هتک حرمت نسبت به سيدالشهداء( علیهالسلام)، اهل بیت و یارانشان، شمردهمیشوند، همانها که بجای تبیین جایگاه امام و افشاگری علیه یزید، یا سکوت کردند و یا قافیه را به سکههای یزید باختند اما ...
‼️ حماسه آفرینی یاران واقعی حضرت در کربلا، به تبعیت از راه مولایشان، ابتدائا از مسیر جهاد تبیین گذشت. آنان قبل از پیکار با جبههی طاغوت سعی داشتند وظیفهای را که کوفیان به آن اهتمامی نداشتند، به نحو احسن ادا کنند تا شاید از این رهگذر، یک نفر به جبههی حسینی بازگردد.
♨️ گرچه تکاپوی ایشان نتوانست از وقوع آن مصیبت عُظمی' ممانعت کند چرا که پیشگیری از آن، متوقف بر تبیینِ بر زمین ماندهی کوفیان بود، اما تلاش آنان در جهاد تبیین بیثمر نبود و عدهای را هرچند معدود، به آغوش امامشان برگرداند. اقدام آنان دوباره این مهم را گوشزد کرد که در نزد حسینیان حقیقی، عمل به وظیفه، اصل و اساس است و نه حصول نتیجه.
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
▪️بدن های چاک چاک بند دلت را پاره می کند. طوفان سهمگین خباثت آتش، دامن کودک را شعله ورتر می نماید.
کودک مویه کنان به بیابان پناهنده می شود و با هاله ای از مظلومیت فریاد بر می آورد عمه زینب(س) و تو می گویی رقیه جان! عزیزکم بایست!
این نه دامان کودک بلکه قلب توست که شعله ور است. تو در مخیله ات هم نمی گنجید که روزی گلهای گلخانه حسین(ع) شوریده حال گردند.
تو در پشت بام افق، فرو ریختن آسمان را مینگریستی و سوسوی بادی که در غروب غم انگیز آوازش را در گوش جهان می خواند.
#استوری
#محرم
✍#خدیجهمحمدجانی
🗒️@HamQalam
🔻از اشک تا عدالتخواهی
گویا دکتر نصر اصفهانی معتقد است؛ در طول تاریخ کاری از دست این اشکها بر نیامده و همواره ریشه ظلم قویتر شده است حال آنکه همین اشکها در عزادریها جرقه پیروزی انقلاب و مبارزه با ظلم را زده است و همچنان نیز ادامه دارد.
✍🏻استاد زهرا ابراهیمی
کارشناس اخلاق و تربیت
🔴 دکتر نصر اصفهانی در قالب یادداشتی به انتقاد رویکرد عزاداریها در جامعه پرداخته و تأکید بر گریه و اشک را بهنوعی عدم توجه به ابعاد حقطلبانه و عدالتخواهانه قیام امام حسین پنداشتهاند. ایشان با اشاره به دوره قاجار متمرکز بودن ادبیات عزاداری بر ماتم و اشک را عاملی در جهت تقویت پایههای ظلم حکومتها معرفی میکنند و بههمین دلیل این رویکرد را مغایر با اهداف و آرمانهای نهضت امام حسین (ع) میدانند. به نظر میرسد لازم است مواردی را نیز مورد دقت قرار دهیم تا مخاطب دچار سوءبرداشت نگردد.
🔴 این نوع تلقی از گریه منجر میشود تا مخاطب تصور کند گریه در نگاه اسلام صرفاً یک عمل احساسیست حال آنکه در اندیشه دینی گریه دارای ابعاد عمیق سیاسی و اجتماعی و اخلاقی است.
یادآوری موضوع اشک و آه و ماتم در سطح شهر یعنی یادآوری عزاداری و عزاداری صحیح و تراز در نگاه اسلام مساویاست با ایجاد تلنگر برای مبارزه با ظلم؛ چرا که اشک ریختن برای امام حسین عموماً معطوف به مساجد و حسینیهها و تکیهها میگردد و نهایتاً ردّ این اشک را که بگیرید....
🔻جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://rahamedia.net/?p=3699
🗒️@HamQalam
هم قلم
برشی از دفاعیات شیخ علی صفایی حائری از حکومت دینی و ولایت مطلقه فقیه
♨️ در جهان امروز که وسوسههای سکولاریسم و جدایی دین از سیاست، آدمی را احاطه کرده و حکومت دینی را مسبب نفی اختیار، معرفت و شخصیت انسان میداند که فقط برایش تکلیفآوری دارد، علی صفایی در کتاب" از معرفت دینی تا حکومت دینی" خود، بصورتی منطقی و عقلانی، تمام قد، از حکومت دینی دفاع میکند:
✅ اگر آدمی با انتخاب و آزادی به این جریان ولایت، عبودیت، تسلیم و تبعیت رسید، دیگر با شخصیت و هویت انسانی منافات ندارد چراکه برخاسته از انتخاب و اختیار اوست؛ بخصوص اگر از فهم و معرفت و عشق و احساس مایه بگیرد...
✅ چگونه است که شهروندِ مدنیِ قانونشناس و تابع را محکوم نکرده و حکومت غیردینی را نفی و مسخ آدمی نمیدانیم درحالیکه بدون بیّنه و میزان برای انتخاب و عدم شناخت و عشق برای انقیادهای قانونی هستند؟
✅ تحقیر آنجاییست که انسان را مجبور به بازگشت به غریزه و انحطاط بدانی نه آنجا که با محدودیت علم و عقل و عرفان و غریزه، او را به وحی پیوند میزنی و از احاطهی ربوی و آگاهی الهی بهرهمند میسازی... آیا بازگوکردن راه بلند، امکانات محدود و گرفتاریهای آدمی، تحقیر او محسوب میشود؟ آدمی، با تفکر و تعقل، به اضطرار وحی میرسد...
‼️استاد صفایی تاکید دارند که حکومت فقط حق معصوم است و در زمان غیبت، ولی فقیه زمینه ساز حکومت معصوم است. ایشان پیشتر نظر خود را در باب ولایت مطلقه فقیه بیان داشته، مشروعیت آن را الهی و مقبولیتش را مردمی میداند؛ و ولی فقیه را زمینه ساز حکومت معصوم در ادامه نیز به معرفی اجمالی چهار دیدگاه درمورد ولایت فقیه میپردازد که در آخر نیز به مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی منتج میشود:
" ولایت مطلقه فقیه بر اساس انتصاب عمومی معصوم در دوره غیبت، مشروعیت گرفته و با پذیرش مردم آنهم در حدود صد در صد به مقبولیت رسید. البته در مورد ولایت فقیه چهار طرح - انتصابی مطلقه، انتصابی مقیده و انتخابی مطلقه و انتخابی مقیده- وجود دارد و در هر صورت ولایت فقیه مشروعیت خود را از انتصاب عمومی( ادله عامه) و یا انتساب به معصوم و زمینه سازی برای حکومت مهدی( عج) بدست می آورد و مقبولیت خود را با پذیرش و کارآمدی تثبیت کرده است."
تلخیص از کتاب " از معرفت دینی تا حکومت دینی"، علی صفایی حائری، ص۲۰۱_ ۲۰۸، نیز برشی از ص ۱۹۰، کتابخانه دیجیتال نور
✍🏻#باسط
🗒️@HamQalam
هم قلم
🔻عاشورا در تاریخ (۳) گزارشهای تاریخی زیادی در مورد نقش بنیامیه در گسترش فضائل روزهی روز عاشورا و
🔻عاشورا در تاریخ (۴)
در سیرۀ عملی اهل بیت علیهم السلام ذکر شده، بارها و در هر زمان، با یاد شهدای عاشورا میگریستند و حتی به شاعران دستور میدادند که در شهادت سیدالشهدا علیه السلام برای آنها شعر بخوانند.
بازماندگان عاشورا، پس از بازگشت به مدینه، به عزاداری بر شهدای واقعهی #عاشورا پرداخته و امام سجاد علیه السلام برای آنها غذا آماده میکردند. امام صادق علیه السلام در روز عاشورا، گریان بودند و غم در چهره ایشان نمایان بود.
امام کاظم علیه السلام از ابتدای محرم خندان دیده نمیشدند و در روز عاشورا ناراحتی ایشان به اوج میرسید. امام رضا علیه السلام فرمودند که مصییت روز عاشورا پلک چشمان اهل بیت علیهم السلام را زخم کرده و اشک چشمان ایشان را سرازیر کرده است.
به علاوه، اهل بیت علیهم السلام، بارها به شیعیان دستور دادهاند که در روز عاشورا و حتی در مناسبتهای دیگر، بر امام حسین علیه السلام گریسته، همواره و در تمامی لحظات ایشان را یاد کرده، به ایشان از راه دور و نزدیک، سلام داده و هرگاه که توانستند ایشان را زیارت کنند.
اهل بیت علیهم السلام به شیعیان دستور میدادند که در روز عاشورا ژولیده موی بوده، لباسها را به مانند اهل مصیبت پوشیده و در خانههای خود عزاداری کنند.
برخی از مجالس عزاداری بر امام حسین علیه السلام در حضور خود ائمه علیهم السلام انجام میشده است. با این وجود، به دلیل اختناق حاکم در جامعه اسلامی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ناگزیر بودند که این مجالس را به صورت غیر علنی برگزار کنند.
➖➖➖➖
📚ابن قولویه، کامل الزیارات، صص۲۰۸_۲۱۱، ر.ک. شبر، ادب الطف، ج ۱
برقی، محاسن، ج ۲،ص۴۲۰
شیخ صدوق، امالی، ص۱۹۱
ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص۸۶.
✍#نجمهصالحی
🗒️@HamQalam
🔻چه بر سر جامعه اسلامی کوفه آمد؟!
🎙رهبر معظم انقلاب؛
🔴 "ما امروز یک جامعهی اسلامی هستیم. باید ببینیم آن جامعهی اسلامی، چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) در همان شهری که او حکومت میکرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند!؟ کوفه یک نقطهی بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) در بازارهای آن راه میرفت؛ تازیانه بر دوش میانداخت؛ مردم را امر به معروف و نهی از منکر میکرد؛ فریاد تلاوت قرآن در «آناءاللیل و اطراف النهار» از آن مسجد و آن تشکیلات بلند بود. این، همان شهر بود که پس از گذشت سالهایی نهچندان طولانی در بازارش دختران و حرم امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) را، با اسارت میگرداندند. در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟ اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین (علیهماالسّلام) بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. امام بزرگوار ما، اگر خود را شاگردی از شاگردان پیغمبر اکرم (صلواتاللهوسلامهعلیه) محسوب میکرد، امام، افتخارش به این بود که بتواند احکام پیغمبر را درک، عمل و تبلیغ کند. امام ما کجا، پیغمبر کجا!؟ آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد. این جامعهی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، اینجا است! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم."
🔴 ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسینبنعلی (علیهالسّلام)، آقازادهی اوّلِ دنیای اسلام و پسر خلیفهی مسلمین، پسر علیبنابیطالب (علیهالصّلاةوالسّلام) در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت مینشست، سر بریدهاش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد! از همان شهر آدمهایی به کربلا آمدند، او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند و حرم امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) را به اسارت گرفتند!
🔴 حرف در این زمینه، زیاد است. من یک آیه از قرآن را در پاسخ به این سؤال مطرح میکنم. قرآن جواب ما را داده است. قرآن، آن درد را به مسلمین معرفی میکند. آن آیه این است که میفرماید: «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصّلاة واتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا(۲).» دو عامل، عامل اصلی این گمراهی و انحراف عمومی است: یکی دورشدن از ذکر خدا که مظهر آن نماز است. فراموش کردن خدا و معنویّت؛ حساب معنویّت را از زندگی جدا کردن و توجّه و ذکر و دعا و توسّل و طلب از خدای متعال و توکّل به خدا و محاسبات خدایی را از زندگی کنار گذاشتن. دوم «واتّبعوا الشهوات»؛ دنبال شهوترانیها رفتن؛ دنبال هوسها رفتن و در یک جمله: دنیاطلبی. به فکر جمعآوری ثروت، جمعآوری مال و التذاذ به شهوات دنیا افتادن. اینها را اصل دانستن و آرمانها را فراموش کردن. این، درد اساسی وبزرگ است. ما هم ممکن است به این درد دچار شویم. اگر در جامعهی اسلامی، آن حالت آرمانخواهی از بین برود یا ضعیف شود؛ هر کس به فکر این باشد که کلاهش را از معرکه در ببرد و از دیگران در دنیا عقب نیفتد؛ اینکه «دیگری جمع کرده است، ما هم برویم جمع کنیم و خلاصه خود و مصالح خود را بر مصالح جامعه ترجیح دهیم»، معلوم است که به این درد دچار خواهیم شد.
▫️در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا
۲۲ تیر ۱۳۷۱
🗒️@HamQalam