تقابل هویت و بیهویتی!
💢 هویت؛ آنچه شخصیت آدمی را میسازد و خویشتن خویش را وجود حقیقی میبخشد.
در باب مولفههای گوناگونی که ارکان هویت انسانی را بنا میکنند، سخنها گفتهاند و کتاب ها نوشتهاند اما به راستی آنچه حقیقت و شخصیت یک ملت را معین میکند، چیست و چگونه حاصل میشود؟
‼️ واضح و مبرهن است که خدای متعال، انسان را به همراه کرامتی ذاتی خلق نمود، او را کمالطلب آفرید و میل صعود به بینهایت را در سرشت او نهاد.
💢حال اگر جامعهای بخواهد به هویت و حقیقت خویش دست یابد، کدام مسیر او را به مقصودش خواهد رساند؟ آیا ماندن زیر بار ظلم ستمگران و مستکبران، تسلیم در مقابل باجخواهی آنان، چشم پوشیدن از استعدادهای یک ملت و درازکردن دست گدایی به سوی ظالمان، با کرامت انسانی سازگار است؟ آنان که نعمت هوش و تفکر و نبوغشان را سرکوب کنند و بر وابستگی خویش به اجانب، مباهات کنند، آیا به هدف متعالی خلقت و کمال نهایی خویش خواهند رسید؟ این حالت انفعال، چگونه میتواند از انسان، در مقام خلیفهاللهیاش، آینهای از صفات پروردگار بسازد؟
‼️ ملت ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود، رنج بسیار چشید تا از زیر یوغ استکبار و استعمار و استثمار رهایی یابد؛ هزینههای گزافی متحمل شد تا ننگ وابستگی و سرسپردگی قاجار و پهلوی به بیگانگان را از دامان خود پاک کند. جانها تقدیم کرد تا دیگر غارت ثروت و غصب خاک این سرزمین را شاهد نباشد و جهاد و استقامتی که طومار نسخهی اروپایی فساد و مستی را از جای جای وطنش، در هم پیچید...
✅بعد از تمام این سختیها بود که وعدهی یُسر الهی محقق شد، نوید پیروزی حق بر باطل از لسان نورانی روح خدا بر جان این ملّت نشست و سرانجام به هویت اصیل اسلامی_ ایرانیاش دستیافت.
💢 از آن پس جبههی کفر و الحاد، وجود چنین آزادی و استقلالی را بر نتابید و تمام توانش را برای نابودی جمهوری اسلامی و بازستاندن هویت و حقیقت ملت ایران به میدان آورد؛ هشت سال تحمیل جنگ و ویرانی بر این مردم شریف، تنها برای غصب پارههای زرخیز این کشور نبود بلکه هدف اصلی این تجاوز، از میانبرداشتن هویت اصیل آنان بود غافل از آنکه دژ مستحکمی چون شهادت و پاسدارانی چون شهیدان والامقام در اطراف این درّ گرانبها حلقه زدند و قدر و قیمت و ارج و اعتبارش را دوچندان نمودند.
📌حال، ماییم و این اصالت گوهرین که از پس استقامتها، مرارتها و دیدن داغ لالههای این سرزمین بدست ما رسیدهاست و هنوز هم خونخوارانی از جنس ابلیس و شاگردانی از مدرَس یزید، در کمین آن نشستهاند. باشد که به رسم امانت، میراثدار خوبی برای این گنجینهی گرانبها باشیم‼️
✍️#باسط
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
هم قلم
📌برخی علتهای عدم همراهی خواص با ولی جامعه 🔴تهدید: جریان باطل اگر نتواند از ایجاد خطای محاسباتی و ت
🔻برخی علتهای عدم همراهی خواص با ولی جامعه
🔴عافیت طلبی و عدم وجود اراده بر هزینه دادن
در فتنه ها و مواقع حساس، دفاع از حق هزینه دارد و بسیاری از خواص حاضر به پرداخت چنین هزینه ای از جان و مال و خصوصا آبرو و محبوبیت و... نیستند و موقعیت خویش را به خطر نمی اندازند.
🔴تهمت، تخریب و بدنام شدن توسط جریان باطل
اگر دشمن نتواند رخنه و نقطه ضعفی در خواص بصیر بیابد، برای بی اثر کردن کنش ایشان، دست به تخریب و انگ زدن می زند. چنین روشی را در صدر اسلام، معاویه بر علیه امیرالمومنین به کار گرفت. در اول انقلاب هم منافقین داخلی و مقدس مآبها به تخریب گسترده دو نیروی ناب انقلاب، شهیدان بهشتی و چمران دست زدند تا جاییکه به عنوان مثال در دانشگاه اهواز فقط سه نفر حاضر شدند به آیت الله بهشتی اقتدا کنند. در همه سالهای پس از انقلاب تا کنون هم بدخواهان و نفوذی ها در حال پیاده کردن همین روش بوده اند، انواع تهمتها و تخریب ها که آخرین آنها انگ تحجر و انجمن حجتیه است و بدین وسیله قصد دارند عمارهای انقلاب را از مقبولیت عمومی و نقش آفرینی بازدارند!
🔴آلودگی علمی
بسیاری از خواص در زمان ما، مومن هستند، دلداده انقلاب اسلامی هم هستند، انحرافات قابل توجه مالی و اخلاقی هم ندارند، اما پیرو مکاتب علمی تولید شده بر مبنای فلسفه مادی هستند، اعم از علوم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی و در همان چارچوب ها و نظام ارزشگذاری مادی می اندیشند...
⚠️اینها مذهبی هستند اما الگوی سیاست ورزیشان، کتب علوم سیاسی اندیشمندان غرب است، در اقتصاد همینطور، در تدوین و تحلیل استراتژی نظامی همینطور، معادلات نظامی و مولفه های قدرت را در همان چارچوب مادی جستجو می کنند، در اقتصاد مبنای تحلیلشان اقتصاد غربی است...
با این وصف آیا چنین خواصی می توانند پیشران نظام اسلامی و نقطه اتصال مردم به ولی باشند؟!
🔴نفاق و نفوذ
بعضی هم از اول منافقانه می آیند و اشتباهی هستند. ظاهرا مومن و خیرخواه و در باطن متعلق به جریان دیگر!
اینها در فتنه ها، پشت یا روی پرده بازیگری می کنند.
✅️بنا بر آنچه گفته شد، چنانچه عملکرد خواص جبهه حق به هر دلیلی مختل باشد، مردم عادی با همه سلحشوری، آزادگی و بصیرتی که ممکن است داشته باشند، نخواهند توانست جریان ساز شوند و بر نصرت ولی قیام کنند! این واقعیت اجتماعی، لزوم تجدید نظر در روند جریان سازی اجتماعی و تعریف سازوکارهای متنوع برای نصرت ولی را با توسعه حلقه های میانی به افراد زیاد و نه چندان معروف و محوریت اندیشه و مبانی به جای اخبار و مشاهیر مطرح می کند.
✍️#مهاجرالیالله
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
⁉️پذیرش تفاوتها یا زیر پا گذاشتن اصول؟!!
🔸️جواد کاشی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و جامعهشناس در یادداشتی به موضوع حجاب و لایحهی حجاب اشاره کرده و معتقد است نظام دارای معضلی به نام خلأ گفتمانیست و برای پُر کردن این خلأ نیازمند یک گفتمان جدید پیرامون مسئلهی حجاب هستیم. او در ادامه به موضوع پذیرش سایر گفتمانها پیرامون حجاب اشاره میکند و متذکر میگردد که نظام باید به این حجم از بلوغ برسد که به پذیرش دیگر باورها تن دهد. بعد از پذیرش، نوبت به مرحلهی گفتمانسازی میرسد و نهایتا معضل با گفتمان حل میشود، خلاصه حرف این پژوهشگر سیاسی آن است که نظام از اصل مهمی چون حجاب الزامی دست بردارد و کوتاه بیاید.
🔴اولین اشکال این است که پذیرش "دیگری بودن دیگری" را مساوی با کوتاه آمدن در برابر امر حجاب دانسته است؛ حال آنکه حجاب فریضهای الهیست و هرگز قابل مذاکره نمیباشد. در نگاه اسلام پذیرش "دیگری بودن دیگری"، به معنای پا گذاشتن روی مبانی و اصول الهی نیست. مذاکره در موضوع حجاب نتیجهای جز کوتاه آمدن نسبت به اجرای حکم الهی ندارد. نمیتوان به نفعِ پذیرش "دیگری بودن دیگری"، اصول را ذبح کرد. پذیرش برخی از تفاوتها، با هویت دینی در تضاد است.
آقای کاشی! بازآفرینی گفتمان اگرچه امری نیکوست؛ اما شرط آن حفظ مبانیست نه حذف اصول! گفتمانی که مبنایش میل اجتماع باشد، از هیچ منطقی تبعیت نخواهد کرد.
🔴پژوهشگر سیاسی معتقد است نظام اسلامی باید از بالا و بهعنوان یک داور و میانجی به حل تعارضات فرهنگی و اجتماعی بپردازد. طبق این اصل، داور باید بیطرف باشد و سمتِ عقل و منطق را بگیرد. باید توجه داشت که حکومت اسلامی مجری است و نسبت به اجرای احکام اسلامی وظیفه دارد و نمیتواند و نباید در جایگاه یک بیطرف به چالشهای اجتماعی و فرهنگی نظر افکند.
📌نکته قابل ملاحظه آن است که تغییرات اجتماعی باید مبنایی انسانشناختی داشته باشد یعنی هر نوع تغییر اجتماعی متناسب با نیازهای واقعی انسان باشد. آیا میل به بیحجابی در دایرهی نیازهای حقیقی انسان جای میگیرد؟!
تغییرات اجتماعی باید بر مبنای عدالت اجتماعی انجام پذیرد. آیا نتیجهی پذیرش بیحجابی در جامعه، تحقق عدالت اجتماعیست؟!
✍️#زهرا_ابراهیمی|کارشناس اخلاق و تربیت
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
#بیان_سدید
حجاب همپای توحید است
🎙آیت الله وحید خراسانی
🔸️درباره حجاب، اگر کسی مفهوم آیه شریفه ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه نور را بفهمد، کافی است؛ «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ»، « وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» آیه خطاب به حضرت خاتم(ص) است با عنوان «قل» آمده، هرکجا این نحوه خطاب است، خیلی باید اهل فضل، دقت کنند، حجاب همپای توحید است؛ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ».مؤمنین و مؤمنات باید چشمها را بپوشانند، تمام آفات از نظر(نگاه) است. نظر چه میکند؟
📌اولین انعکاس صورت در ذهنش، او را آلوده میکند، به حدی که عاقبتِ نظر، لاجرم بیعفتی است، زنی که بدحجاب است و مورد نگاه حرام دیگران واقع میشود با زن باحجاب تفاوت دارد و همه این بیحجابیها در رحم و شخصیت نسلی که از وی به وجود میآید تأثیر تربیتی دارد و اگر کسی غیرت داشته باشد و دستورات دینی را بفهمد، منقلب میشود.
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
🔻حوزه زنان و نظریات بیسامان
به مناسبت دیدار فعالان زن و خانواده با رهبر انقلاب
🔸️انقلاب اسلامی با پشتوانه نظری مستحکمی در دامن دانش الهیاتی با تکیه بر نگاه معرفتی و فلسفی در سطح بنیانهای توحیدی و بر پایه فقه شیعه به عنوان دانش اداره جامعه متولد شده است. نظریه سیاسی شیعی با پشتوانه مردمی و رهبری الهی انقلاب کرد و دولت اسلامی هم تشکیل داد. این نظریه زمانی به بروز و ظهور نهایی میرسد که بتواند نظریههای مرتبط با خود در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تمدنی متعاضد به شریعت را در کنار خود داشته باشد و این نظریهها در یک ربط منطقی بتواند مدیریت حیات انسان انقلابی را بر عهده بگیرند.
⚠️انسان انقلاب اسلامی اما در تولید این نظریات توفیقی نداشته است و نتوانسته حتی به ایدههای متکثر در باب مسائل مبتلابه خود دست یابد. توقف در نظریات علوم انسانی وارداتی و ارجاع به فهم متفکرین غربی از مسائل انسان مدرن منقطع از شریعت، راهحل جدیدی پیشروی انسان انقلاب اسلامی برای حل مسائل وی نمیگذارد. حوزه مسائل زن و خانواده نیز از این قاعده کلی مستثنا نیست و در فقدان بینظری و بی عملی در رنج است. این مسائل به دلیل اهمیت استراتژیک در نزاع تمدنی جمهوری اسلامی با تمدن غربی و پتانسیل فراوانی که برای تعارض دارند، نیازمندی عمیقی به نظریه پردازی و تبیین الگوهای حل مسأله مبتنی بر نظریات اندیشمندان انقلاب اسلامی دارد.
🔸️طرح «الگوی سوم» در گذشته و توجه دادن به نظریه «زوجیت» در دیدار اخیر مهمترین تلاشهای معظمله برای خارج کردن حوزه زنان از رکود و توقف است. "الگوی سوم" با وجود اینکه موضوع پژوهشها و همایشهای فراوانی قرار گرفته تا به امروز نتوانسته مسائل استراتژیک زن انقلاب اسلامی را حل و فصل کند. چون در حد یک ایده باقی مانده و به مانیفست و منشور تبدیل نشده است. حال آنکه مسائل محوری و اساسی زن انقلاب اسلامی باید با همین نظریات حل و فصل شود. اما نکته قابل توجه در این سخنان این معناست که زن در اسلام لازم است که یک منشور یا مانیفست داشته باشد، این منشور وقتی به اصول خود میرسد، اولین اصل آن زوجیت است.
📌حال سوال این است:
1.محتوای این منشور چیست؟
2.مقدمات و تمهیدات آن کدام است؟
3. وجه مسأله بودگی آن چیست؟
4.سطوح مسأله بودگی در آن کدام است؟
5.نسبت الگوی سوم با ایده زوجیت چیست؟
6.اصول بعدی این منشور که زوجیت اولین آن است، کدامند؟
7.کدام مسائل زنان با این دو ایده تحلیل میشوند و مسائل با کدام یک حل میشوند؟
8.راه حلهایی که از این دو ایده به دست میآید کدام است؟
9.این دو ایده چگونه مسائل فقهی و حقوقی زنان را به عنوان گرانیگاه منازعات تمدن اسلامی و غربی، حل و فصل میکند؟
10.مهمترین مسأله آن است که مسئولیت تولید این منشور با کیست؟
⁉️آیا ایده زوجیت ، زین پس بدون هیچ توضیح و توجیحی به محور همه همایشها، سخنرانیها، رشته پردازیهای و حتی پژوهشهای حوزه زنان تبدیل خواهد شد؟
یا منشور زن در اسلام هم متولی خواهد داشت؟
✍️#زهرا_راد | دکترای کلام
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
📌ضرورت تعالی اندیشه دینی نسل انقلابی
🔸️اندیشه دینی مجموعهای از باورها و ارزشها و اصولی است که بر پایه مکتب و مذهبی شکل میگیرد؛ لذا اندیشهها جایگاه خاصی دارد و تأثیر بسزایی بر افراد جامعه و در همه امور فردی و اجتماعی دارد. تعالی اندیشه دینی و پرورش نسل انقلابی ارتباطی دو طرفه و دوسویه با هم دارد و می توان با این اندیشه نسل انقلابی را پرورش داد.
🔸️تعالی اندیشه دینی؛ به معنای پرداختن به ابعاد و اجزای اندیشه دینی و انسجام و یکپارچگی و پیوستگی ایجاد کردن است. نسل انقلابی به عنوان نسل تمدنساز با هدف گسترش و تحقق تمدن نوین اسلامی باید زمینه ساز تشکیل حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و ایده های اصیل انقلابی را به جهان منتقل کند.
🔸️برخورداری از هویت ایرانی و اسلامی، ملیگرایی مدنظر اسلام، هوشمندی، دانایی، تصمیمگیری به موقع و کارآمد، ماهر بودن و آشنایی به سبک زندگی اسلامی، آشنایی با سنت های ایرانی، از شاخصه ها و ویژگیهای نسل انقلابی است، عدالتخواهی و عدالتپروری و مبارزه در برابر ظلم و ستم، دشمنشناسی و استکبارستیزی و اجازه ندادن تسلط کافران بر خود، از دیگر شاخصههای نسل انقلابی است.
🔸️این نگاه توحیدی و اندیشه دینی است که به نسل انقلابی جهت میدهد، نسل انقلابی با اندیشه قوی دینی است که می تواند با اندیشه انحرافی مقابله و اندیشه صحیح را احیاء کند.
✍️#راضیه_سلیمانی|استاد حوزه و دانشگاه
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam