. *«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»*
*─═ह🌷علوم قرآنی۲🌷ह═─*
#تفسیرقرآن #هرروزیک_آیه📖
─ঊঈ*موضوع*ঊঈ─
✍
*مبارزه باوابستگی ودل بستگی به مظاهرجهان مادی*📋
*«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»*
*وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ*
┄┉┉❈۩(الأنعام/٣٢)۩❈┉┉┄
ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ [ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ] ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ ؟
-----•≈•≈•🌸تفسیرمہر🌸•≈•≈•-----
📌ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﻱ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻈﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﻲ ﻫﺪﻑ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﺘﻦ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺯﻱ، ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻝ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﺁﺭﻱ؛ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﺯﻳﮕﺮﺍﻥ ﺁﻥ، ﻣﺮﺩم ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻫﻮﺱ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﻱ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪﻩ، ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺑﺎﺯﻱ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻣﺪﺕ ﻭ ﺯﻭﺩ ﮔﺬﺭﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺗﻔﺮﻳﺢ ﻭ ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻠﺨﻲ ﻭ ﺷﻴﺮﻳﻨﻲ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
📌ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ﻭ ﻓﻨﺎﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻭﺳﻴﻊ ﺗﺮ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻄﺤﻲ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺁﺑﺎﺩ ﻛﻦ ﺑﻪ ﺣُﺴﻦ ﻋﻤﻞ ﻛﻪ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻘﺎ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺑﻨﻴﺎﻥ ﺑﺲ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﻜﻦ ﺑﺮ ﺩﻭﺍم ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻋﻤﺮ ﻛﻪ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺩﮔﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺍﺳﺖ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ(ﺳﻌﺪﻱ)
📌ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ، ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﻣﺘﻔﻜّﺮﺍﻥ ﺩﺭﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻏﺎﻓﻞ ﻭ ﺑﻲ ﻫﺪﻑ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﻧﻴﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺭﺍ ﺷﻐﻞ ﺧﻮﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ.
📌ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻣﻨﻬﺎﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺎﺯﻳﭽﻪ ﺍﻱ ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺖ(ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﮔﺮم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺪﻑ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ).
📌ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻱ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍُﺧﺮﻭﻱ ﺍﺳﺖ.
📌ﺗﻔﻜﺮﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭ ﻓﻮﺍﻳﺪ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﭘﻲ ﺑﺒﺮﻳﺪ.
📌ﺍﮔﺮﻣﻲﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﺎﺯﻱ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ، ﺩﻝ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻓﺎﻧﻲ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻧﺒﻨﺪﻳﺪ.
_____________
@hamyanquran
✨
✍ روزی بهلول داشت از کوچه ای میگذشت شنید که استادی به شاگردهایش میگوید: من در سه مورد با امام صادق(ع) مخالفم.
1⃣ یک اینکه می گوید خدا دیده نمیشود. پس اگر دیده نمی شود وجود هم ندارد.
2⃣ دوم می گوید: خدا شیطان را در آتش جهنم می سوزاند در حالی که شیطان خود از جنس آتش است و آتش تاثیری در او ندارد.
3⃣ سوم هم می گوید : انسان کارهایش را از روی اختیار انجام می دهد در حالی که چنین نیست و از روی اجبار انجام می دهد.
بهلول که شنید فورا کلوخی دست گرفت و به طرف او پرتاب کرد. اتفاقا کلوخ به وسط پیشانی استاد خورد. استاد و شاگردان در پی او افتادند و او را به نزد خلیفه آوردند. خلیفه گفت : ماجرا چیست؟ استاد گفت : داشتم به دانش آموزان درس می دادم که بهلول با کلوخ به سرم زد. و الان درد می کند. بهلول پرسید : آیا تو درد را می بینی؟ گفت : نه بهلول گفت : پس دردی وجود ندارد. ثانیا مگر تو از جنس خاک نیستی و این کلوخ هم از جنس خاک پس در تو تاثیری ندارد. ثالثا : مگر نمی گویی انسانها از خود اختیار ندارند ؟ پس من مجبور بودم و سزاوار مجازات نیستم.
استاد اینها را شنید و خجل شد و از
جای برخاست و رفت
@hamyanquran
|منملـکبـودموفردوسبرینجایـمبـود
بهزمینآمـــــدهامخــــادمزهـــــراباشم
.
╔═════ ೋღ
@hamyanquran
ღೋ ═════
🔻مدیر رادیو معارف در گفتگو با خبرگزاری حوزه:
🔳 به حجاب و عفاف به عنوان موضوع فرهنگی و اجتماعی نگاه کنیم نه امنیتی
➖ در زمینه حجاب کمکاری کردهایم
◻️ رادیو معارف در بحث سبک زندگی و عفاف و حجاب دغدغه مند است و برای همین بخشی از برنامه این رادیو ترویجی، تبیینی و بخشی به صورت مطالبه است و در این حوزه از مسئولین و نهادهای مربوطه مطالبه گری می کند.
🔻حجتالاسلام والمسلمین رفیعی:
✅ قصاص حکم صریح قرآن برای حفظ کرامت انسان است
◻️ اسلام برای حفظ #امنیت و #حرمت انسان و پرهیز از هرجومرج در جامعه برای قتل عمد قانون #قصاص را گذاشته است.
◻️ انکار این حکم انکار ضروری دین است.
شهید مطهری میفرماید که اگر قصاص در جامعه نباشد سنگ روی سنگ بند نمیشود.
علامه طباطبایی نیز میفرمایند قصاص برای جلوگیری از ناامنی در جامعه است.
◻️ برخی از روی ناآگاهی میگویند سیره پیامبر(ص) عفو و گذشت بوده است، سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) #عملبهقرآن بوده و امام حسن علیه السلام ابنملجم را قصاص کرد.
◻️امام خمینی(ره) در ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۰ صریحا در پاسخ به جبهه ملی که قرار بود بر علیه حکم قصاص راهپیمایی راه بیندازند فرمودند افرادی که در مقابل حکم قصاص بایستند مرتداند.
◻️ درست است که خود قران توصیه به #عفو میکند و پیامبر(ص) هم در فتح مکه همه را عفو کرد ولی نباید قصاص را انکار کنیم و اصل حکم را زیر سؤال ببریم بلکه قصاص حق خانواده مقتول است ولی اگر عفو کنند بهتر است.
◻️ خلاف قرآن حرف زدن و طرفدار جمعکردن با ایستادن در مقابل قرآن درست نیست.
◻️ کسی که حمله به جان، مال و ناموس مردم می کند حکم #محارب را دارد.
قرآن در آیه ۳۳ سوره مائده در مورد افرادی که با خدا و رسول میجنگند و در زمین فساد میکنند صریحا حکم قتل، اعدام، بریدن دست و پا و نفی بلد داده است و هیچ اشارهای به عفو نکرده است.
◻️ فقط در یک مورد داریم که پدر در قتل اولاد قصاص نمیشود، در چنین مواردی هم حاکم شرع میتواند با حکم ثانوی حکم به قصاص کند.
◻️ مرحوم شهید مطهری #بلیغترینآیه قران را «ولکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب» دانستهاند.
در ادامه همین آیه آمده است که حکم قصاص برای تقوا و پرهیز از قتل است.
•┈┈••✾••┈┈•