#پرسش_وپاسخ
خلود کافران در دوزخ، چگونه با رحمانیت گسترده خداوند متعال سازگار است؟ آیا خدا میتواند شاهد حضور ابدی بندگان خود در این دوزخ باشد؟
✍️پاسخ
1️⃣رابطه میان عمل و اثر آن یک رابطه قراردادی نیست، بلکه یک رابطۀ عینی و واقعی است. طبق این رابطه، اثر عمل از عمل جدا نمی شود.
2️⃣این آثار واقعی، گاه با تجربه دانسته می شود؛ ضمن آنکه اثر این اعمال متفاوت است. برای نمونه، اثر ریختن آب، مرطوب شدن زمین یا فرش است؛ اثر خوردن زهر، از دست دادن جان است.
3️⃣خداوند متعال نیز جز در موارد خاص، به قوانین تکوینی و علّی میان عمل و اثر عمل دست نمی زند. وقتی شمر با خنجر سر امام حسین ع را می برد، اثر این کار، قطع سر است. خداوند نیز مانع اثربخشی خنجر نمی شود، جز در موارد خاص.
4️⃣آثار برخی از این اعمال برای همیشه دامنگیر انسان است. مثلاً فروکردن سوزن در چشم، موجب کوری میشود، اگر این فرد چندهزار سال نیز عمر کند به همان اندازه نابیناست؛ یعنی یک اثر ابدی می تواند داشته باشد.
5️⃣گاه دین از آثار واقعی برخی اعمال خبر داده است. کفر عامدانه، یک اثر جاودانه دارد و آن هم بقای در جهنم است. شخص کافر نیز با پذیرش این اثر، این عمل ر اپذیرفته است.
6️⃣رحمانیت خدا مبتنی بر احساسات نیست، بلکه مبتنی بر حکمت و عدالت است. عدالت به معنای قراردادن هر چیزی سر جای خود است. وقتی عملی صورت بگیرد، ولی اثر آن تحقق نیابد، چنین چیزی خلاف عدالت است. اگر ششمیر را وارد بدن کسی کنیم، ولی خون جاری نشود و اثر نکند، کار، سر جای خود نیست و عدالت، محقق نشده است.
7️⃣بنابراین حکمت خداوند مقتضی آن است که اثرِ عمل، محقق شود. اثرِ کفر عامدانه نیز بقای جاوادنه در جهنم است؛ پس بقای در جهنم، منطبق بر حکمت است.
#معاد
#جهنم
🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب
دکترای کلام اسلامی
╭━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╮
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
╰━═━⊰ 🍃🌸🍃 ⊱━═━╯
🔴 هر چقدر به زمان ظهور نزدیک می شویم آزمایشات الهی سخت تر می شود
آیتاللهناصری، در ادامه سلسله جلسات اخلاقی خود در اصفهان با اشاره به خطبه ۱۶ نهج البلاغه: آنچه از فرمایش حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) به دست می آید، این که در آخر الزمان و قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) امتحانات الهی به قدری شدید است و مردم غربال می شوند که بسیاری از مردم از این امتحان سر افکنده می شوند و از غربال ها رد می شوند.
ما باید مواظب باشیم که از غربال ها نیفتیم و از این امتحانات الهی آخر الزمان سر بلند بیرون بیائیم، لذا رسیدن به مقام ولایت کار آسانی نیست.ما نمی توانیم از خداوند تقاضا کنیم که ما را به آزمایش و امتحان الهی مبتلا نسازد، می توانیم از خدای متعال درخواست کنیم که خداوند توفیق عبادت و بندگی به ما بدهد تا بتوانیم از امتحانات الهی سربلند بیرون بیاییم.
ما هر مقداری که به زمان فرج حضرت ولی عصر(عج) نزدیک می شویم، امتحانات الهی نیز بیشتر و سخت تر می شود و ناراحتی ها نیز بیشتر می شود، لذا ما باید تقوا را پیشه خود سازیم و بر زبان و چشم خود کنترل داشته باشیم.
مسلمان واقعی باید تسلیم حق باشد. شیطان قسم خورده که به عزت و جلال خدا همه بنده ها را بیچاره و منحرف می کند، الا کسانی که در عبادت خدا خالص باشند، ریا کار نباشند و توجه به حق داشته باشند.
آیه ۸۱ سوره اسراء که می فرماید: "جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا" اشاره مستقیم به ظهور حضرت بقیه الله«عج» است، لذا هنگام ظهور خداوند صدای حضرت را به جمیع موجودات می رساند و می فهماند.
➥ https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استورۍ
⊱اِنَّ اَللّٰهْ مَعَکَ فی کُلُ مرَّة وَ مُرَّة،!
خدا هر لحظه و هر ثانیه با توعه رفیق. .
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴نماهنگ جدید ابوذر روحی با عنوان طوفانالاربعین
https://eitaa.com/Hamian_ghoran510
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺سلام صبح اول هفته همه عزیزان بخیر وخوشی
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ ۖ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ ﴿۱۰۲﴾
🔸 و پیروی کردند سخنانی را که (دیوان و) شیاطین در ملک سلیمان (به افسون و جادوگری) میخواندند، و هرگز سلیمان (با به کار بردن سحر به خدا) کافر نگشت و لکن شیاطین کافر شدند که سحر به مردم میآموختند. و آنچه را که بر دو فرشته هاروت و ماروت در بابل نازل شده بود پیروی کردن.
💭 سوره: بقره
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
✳️أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ
كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا..آیا گمان برده ای که
اصحابکهف و رقیم از آیاتعجیب ما هستند
کهف/۹
✅در مورد اینکه منظور از رقیم چیست
مفسرین احتمالاتی داده اند 👇
1⃣#رقیم به معنای مرقوم یعنی نوشته شده،
اصحاب کهف چون سرگذشتشان بر سنگی
که بر در غار بود نوشته شده بود به اصحاب
رقیم هممعروف بودند،پس در این احتمال
اصحاب رقیم همون اصحاب کهف هستند.
2⃣#رقیم نام آن کوه، یا شهر یا منطقه ای
بوده که غار در اونجا واقع بوده
3⃣مراد از #رقیم،سگ اصحاب کهف باشه
4⃣#رقیم نام گروهی دیگر است که شبیه
همین داستان برایشان اتفاق افتاده (بعیدتریناحتمال).
📚المیزان,,,,,,,مجمع البیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ﴿۱۲۹﴾
🔸 پس (ای رسول) هرگاه مردم روگردانیدند بگو: خدا مرا کفایت است که جز او خدایی نیست، من بر او توکل کردهام و او رب عرش بزرگ است.
💭 سوره: توبه (برائت)