eitaa logo
همراه شما (( احکام ومعارف))
152 دنبال‌کننده
733 عکس
633 ویدیو
8 فایل
احکام ومعارف دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
🥀🥀🥀🥀🥀 مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی دررابطه با حضرت رقیه چنین فرمودند؛ حضرت رقیه(علیها سلام) قبرش در شام مشهور و فلسفه ی وجود آن قبر در شام،رسوا کردن دشمنان دین است که بعد ها قضایای شام را انکارنکنند. وقبرحضرت رقیه(علیها سلام) نشانه اسیر شدن زنها در این مکان مقدّس است وکسی دیگر نمی تواند قضایای شام را تکذیب کند. ودفن حضرت رقیه وقبر شان در این مکان خود سند گویایی آن است . ولذا نباید به تشکیک بعضی توجه کرد که در خصوص قبر و مقام آن حضرت القاء شبهه می کنند. آنان اغوا شدگان شیطا نند. زیارت این خانم(حضرترقیه(علیهاسلام))کسب معنویت است که می تواند انسان را از انحراف نجات دهد وهمه را تشویق به زیارت آن می کنیم وبرای همه دعا می کنیم.(۱) ناله پرنده خرابه نشین در مصیبت امام حسین: امام صادق علیه السّلام در باره جغد فرمودند: آیا احدى از شما جغد را در روز دیده است؟ محضر مبارکش عرض شد: خیر ابدا در روز ظاهر نشده و تنها در شب پیدا مى‏گردد. حضرت فرمودند: امّا اینکه این حیوان پیوسته در خرابه‏ها مسکن گرفته و در آبادى نمى‏آید جهتش آنست که:وقتى حضرت امام حسین علیه السّلام شهید شدند این حیوان بواسطه قسم بر خود حتم نمود که ابدا در آبادى سکنا نکرده و منزلش تنها در خرابه‏ها باشد پس پیوسته در روز صائم و حزین است تا شب فرا برسد و وقتى شب در آمد از ابتداء آن تا صبح بر مصیبت حضرت امام حسین علیه السّلام زمزمه و نوحه‏سرائى و مرثیه‏خوانى مى‏کند. (۲) به جغدی بلبلی گفتا تو در ویرانه جا داری من اندر بوستان بر شاخه ی سرو آشیان دارم بگردان روی از این ویران بیا با من سوی بستان ببین چندین هزاران سرو وکاج و ارغوان دارم جوابش داد ای بلبل تو را ارزانی آن گلشن مرا این بس که در ویرانه مأوا و مکان دارم ای بلبل من هم مثل تو چمن نشین بودم می دونی کی ویرانه نشین شدم ؟ می گه: بر حضرت رضا علیه السّلام وارد شدم، آن جناب به من فرمود:این جغد را مى‏بینى؟ مردم چه مى‏گویند؟ عرض کردم: فدایت شوم آمده‏ایم که از شما بپرسیم.حضرت فرمودند: این جغد در عصر جدّم رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در منازل و قصرها و خانه‏ها سکنى داشت و هر وقت مردم مشغول خوردن طعام بودند این حیوان پر مى‏زد و در مقابل ایشان خود را مى‏رساند و مردم طعام و غذا جلویش مى‏ریختند و این حیوان طعام خورده و از آب خود را سیراب مى‏کرد و سپس به منزلش بر مى‏گشت ولى هنگامى که حضرت حسین بن على علیهما السّلام شهید شدند از شهر و آبادى خارج گشت و در خرابه‏ها و کوهها و بیابان‏ها مکان گرفت و گفت:بد امّتى شما مى‏باشید! پسر دختر پیامبر خود را کشتید و من به نسبت به نفس خود از شما در امان نیستم. (۳) جوابش داد ای بلبل تو را ارزانی آن گلشن مرا این بس که در ویرانه مأوا و مکان دارم اگر ویرانه بَد بودی چرا پس دختر زهرا به ویران می نشستی کز غمش آتش به جان دارم (۴) امام سجاد (علیه السلام) : فرمود: در شهر شام یزید مارا درمکانی حزن آور قرار داد شبها از سرما وروزها از گرما در امان نبودیم . یزید دستور داده بود که فردای شب شهادت حضرت رقیه این مکان را روی اهلبیت خراب کنند وهر کدام که زنده ماندندرا بکشند. اما.آن شب رقیه از دنیا رفت وصدای ضجه وناله بلند شد ومردم را متوجه وفات خود نمود لذا یزید منصرف شد. (۵) چه شبی بود شب شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها). وای از اون لحظه ای که زن غساله رو آوردند بدن این ناز دانه را غسل بدهد. بیا تو ای زن غساله از طریق وفا به این صغیره بده غسل از برای خدا مکن خیال که او از اهل روم و تاتار است که غسل دادن او سخت بر تو دشوار است سرور سینه ی سلطان عالمین است این صغیره فاطمه مظلومه ی حسین است این مگو که از چه رخ او چو کهربا باشد زداغ تشنگی دشت کربلا باشد مگو که زخم به پایش برون بود از حد به روی خار مغیلان دویده او بی حد رخ چو ماه منیرش اگر بُوَد نیلی به راه شام بسی خورده از جفا سیلی(۶) هنگامى که زن غساله ، بدن رقیه (علیها سلام)را غسل مى داد، ناگاه دست از غسل کشید، و گفت : سرپرست این اسیران کیست ؟ حضرت زینب (علیها سلام) فرمود: چه مى خواهى ؟ غساله گفت:این دخترک به چه بیمارى مبتلا بوده که بدنش کبود است ؟ حضرت زینب (علیها سلام)در پاسخ فرمود: اى زن ! او بیمار نبود؛ و این کبودیها آثار تازیانه ها و ضربه هاى دشمنان است .(۷) ببین چه به روز این نازدانه آوردند. آخه یه مرد اگه از روی مرکب روزمین بیفته خدا می دونه چه به روزش میاد خدا نکنه دختر سه چهار ساله باشه اون هم نه اینکه خودش بیفته نه .آن سرباز دشمن عصبانی شد این ناز دانه را گرفت واز بالا به روی زمین انداخت،آن ناز دانه مشغول دویدن در تاریکی شد تا آنکه پاهایش مجروح وخسته شد. (۸) چون یاد کنم از دل سوزان رقیه سوزد دلم از رنج فراوان رقیه از روز ازل تا به ابد 👇👇👇
دیده نبیند شامی چوشب شام غریبان رقیه (۱) مقتل رقیه ص۳۵ (۲) (۲) کامل الزیارات-ترجمه ذهنى تهرانى، ص: ۳۱۹ (۳) کامل الزیارات-ترجمه ذهنى تهرانى، ص: ۳۱۹ (۴) ادامه شعر: گذشتم از گل احمر پس از مرگ علی اکبر به دل، داغ غم ناکامی آن نوجوان دارم تو بر سر شورش شمشاد و یاس و ارغوان داری من اندر لانه ی دل ، داغ عباس جوان دارم (۵) منتهی الا مال (۶) از مدینه تا مدینه ص ۹۶۵ (۷) الوقایع و الحوادث ج ۵، ص ۸۱ و در روایت دیگر است که: آن زن دست از غسل کشید و دستهایش ‍ را بر سرش زد و گریست گفتند:چرا بر سر مى زنى ؟ گفت: مادر این دخترکجاست تا به من بگوید چرا قسمتهایى از بدن این دخترک سیاه شده است ؟ گفتند: این سیاهى ها اثر تازیانه هاى دشمنان است. (۸) (حضرت رقیه شیخ علی فلسفی ص، ۱۵، ناسخ التواریخ ص۵۳۱،معالی السبطین ص ۸۱) 🥀🥀🥀🥀🥀
حکم سینه زنی 👇🏻👇🏻 س. آیا سینه زنی برای اهل بیت (علیهم السلام) مستحب است؟ ج. اگر به نحو متعارف باشد و به‌گونه‌ ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، مستحب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
حکم هروله در عزاداری چیست «هَرْوَله» یعنى حرکت سریع که میان راه رفتن و دویدن محسوب مى شود و گاهی به معنی بالا و پایین پریدن است. هروله در عزاداری اگرموجب وهن مذهب باشد جایز نیست اما اگر رسانه ها و افراد معاند سواستفاده نکنند علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اشکالی ندارد. مطابق نظر آيت الله خامنه اي آیا هروله کردن در عزاداری اشکال دارد؟ اگر موجب وهن مذهب نباشد، یعنی دیگران سواستفاده نکنند علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اشکالی ندارد. ولی به طور کلی توصیه این است که از اینگونه اعمال در عزاداری ها پرهیز کنند. در پاسخ سوال هایی که معمولا در مورد شیوه ی عزاداری و برخی از کارهایی که در عزاداری صورت میگیرد و اشکال شرعی هم ندارد مثل تعزیه‌خوانی و امثال اینها، وقتی سوال شده است، ضمن تایید آن عزاداری‌های متعارف و متعادلی که از دیرباز بین مومنین مرسوم بوده اضافه فرموده اند: “بهتر آن است که مجلس ذکر مصیبت برپا کنند“. پس معلوم است که اینگونه کارهای متعارف مثل هیئت‌های عزاداری مثل سینه‌زنی و زنجیرزنی به طور متعارف اینها اشکالی ندارد و جزء شعائر دینی ما محسوب می‌شود. اما یک کارهایی که موجب وهن مذهب است در شان مومن نیست این کارها را انجام دهد و دشمنان علیه مکتب تشیع از آن سوءاستفاده می‌کنند ، آن کارها جایز نیست. منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری س۱۴. هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ج. اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین «علیهم السلام» نباشد فی نفسه اشکال ندارد. منبع : استفتائات رهبری. حضرت آیت الله مکارم شیرازی هروله کردن در سینه زنی پرسش : آیا هروله کردن در سینه زنی صحیح است یا خیر؟ پاسخ : انجام چنین حرکاتی در شان عزاداری سید الشهدا(علیه السلام) که از افضل قربات محسوب می شود نیست. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی. مطابق نظر آيت الله سيستاني پرسش: آیا هروله کردن ( یک نوع حرکت باشتاب ) در دسته های عزاداری امام حسین (علیه السلام) که دور خیابانها راهپیمایی می کنند جایز است یا خیر؟ پاسخ: در حدّ خود اشکال ندارد. استفتائات آیت الله سیستانی. آيت الله صافي گلپايگاني «هروله» در جلسات عزاداري چه صورتي دارد و حال آنكه مظنه هتك عزاداري و لوث­شدن آن و پايين­آمدن حزن و تأثّر عزاداران بسياري است؛ لطفاً علاوه ­بر جواب، قاعده و نصيحتي راجع به عزاداري عنايت بفرماييد؟ گاه مي‌شود كه اشخاص مصيبت‌زده از شدت تأثّر از جا بر‌مي‌خيزند و مي‌روند و مي‌آيند و خود را مي‌زنند و فرياد مي‌كنند؛ اگر كسي در مصيبت حضرت سيد‌الشهدا(علیه السلام) كه اعظم مصائب است واقعاً چنين حالي �
🥀🥀🥀🥀 🥀سینه‌ زنی برای شهدا 👈س. در برخی از هیئت ها، مراسم عزا داری برای مدافعان حرم یا مسائلی از این قبیل شکل میگیرد حال سوال این است که آیا سینه زدن برای این شهدای بزرگوار جایز است یا فقط میتوانیم برای ائمه(ع) سینه زنی کنیم؟ ج. اشکالی ندارد، یاد شهدا، یاد ائمه(علیهم السلام) و یاد خدا محسوب می شود. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
🥀🥀🥀🥀🥀 حکم سینه زدن و زنجیر زنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی سؤال ۴۱. سینه زنى و زنجیرزنى در مراسم عزادارى سالار شهیدان چگونه است؟ جواب: سینه زنى و زنجیرزنى نیز از روش هاى عزادارى سنّتى است و اشکالى ندارد. سؤال ۴۲. دلیل سینه زدن براى ائمّه(علیهم السلام) چه مى باشد؟ جواب: عزادارى، حمایت از مکتب امام حسین(علیه السلام) در ظلم ستیزى و اعلام برائت و بیزارى از ظالمان است و سینه زنى نوعى عزادارى محسوب مى شود. سؤال ۴۳. تاریخچه زنجیرزنى و سینه زنى در محرّم چیست؟ جواب: سینه زنى ظاهراً از قدیم الایّام در عزادارى ها معمول بوده; ولى زنجیرزنى احتمالاً در قرن اخیر به وجود آمده و نوعى عزادارى محسوب مى شود. شاید این مطالب را هم بپسندید: سؤال ۴۴. آیا این مطلب درست است که اگر کسى براى امام حسین(علیه السلام)سینه بزند و در اثر سینه زدن سینه اش کبود شود، تا زمانى که جاى کبودى بر سینه اوست براى او حسنه و ثواب مى نویسند؟ جواب: چنین مطلبى صحّت ندارد و آسیب به بدن در عزادارى اشکال دارد. سؤال ۴۵. برهنه شدن در این مجالس براى سینه زنى چه حکمى دارد؟ جواب: هرگاه در حضور بانوان باشد جایز نیست و در غیر این صورت نیز چون ممکن است سبب وهن مراسم عزادارى گردد بهتر است از آن چشم پوشى شود. سؤال ۴۶. فلسفه حرمت برهنه شدن براى سینه زنى در جایى که خانم ها هم نیستند و فیلم هم گرفته نمى شود چیست؟ جواب: این کار اشکال دارد; زیرا خلاف شأن مجلس عزاى سیّدالشّهدا(علیه السلام) است. کدام یک از ما در مراسم عزاى پدر خود برهنه مى شود و مثلاً به اهل مجلس تعزیت مى گوید. سؤال ۴۷. آیا سینه زنى محکم طورى که سینه سرخ شود مجاز است؟ جواب: سرخ کردن سینه به عمد، اشکال دارد. سؤال ۴۸. آیا به بالا و پایین پریدن در مراسم سینه زنى اشکال دارد؟ جواب: عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام) از افضل قربات است و چنین مجالسى باید مرکز نشر و گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام)باشد و از این گونه کارها پرهیز شود. سؤال ۴۹. در هیئت هاى به سبک جدید مرسوم است که گاهى به شکل تند و سریع سینه مى زنند که به شور معروف است. نظر معظّم له در این باره چیست؟ جواب: بهتر این است که این روش، که روش سنگینى به نظر نمى رسد و مناسب مقام ولایت نیست، ترک شود. سؤال ۵۰. هروله کردن در هنگام سینه زنى چه حکمى دارد؟ جواب: از این حرکات، در مجلس عزاى اهل بیت(علیهم السلام)اجتناب کنید. سؤال ۵۱. آیا تقلید صداى برخى حیوانات نظیر سگ، الاغ و کبوتر در موقع سینه زدن، به منظور اظهار عجز در مقابل ائمّه(علیهم السلام)جایز است؟ جواب: این کار زننده است و اهانت به مقام شامخ ائمه(علیهم السلام)مى باشد. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی. 🥀🥀🥀🥀
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 *بعد از غوغای «سلام یا مهدی»، همزمان با شروع محرم، اینبار «حسیـــــــــــــــــــــن مولانا» قرارست طوفان بپا کند*
🥀🥀🥀🥀🥀 💐شب پنجم 🌸《السَّلَامُ عَلَیکَ یَا عَبدُاللهِ بنَ الْحَسَنِ(ع)》🌸 ✅در مقاتل آمده است که امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا؛ 📋《وَ قَدْ ضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ》 ♦️توان ایستادن نداشت و از جنگ باز ایستاد و سپس دعای قربانی خواند و فرمود : 📋《بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ(ص)!》 سپس سر مبارک را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود : 📋《إِلَهِی تَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقْتُلُونَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِّهِمْ》 ♦️خدایا! تو خود مى دانى که اینان فرزند دخت فرزانه پیامبرشان را مى کشند. 📋《ثُمَّ ضَعُفَ مِنْ کَثْرَةِ انْبِعَاثِ الدَّمِ فَلَبِثُوا قَلِیلًا ثُمَّ کَرُّوا عَلَیْهِ》 ♦️در همان لحظاتى که امام حسین(ع) در شهادتگاه خود با لب تشنه، در حالی که همچنان خون از او می رفت و ضعیف گشته بود و غرق در خون شده بود، دشمن قدری توقف نمود و سپس همگی به سمت ایشان یورش بردند. در این هنگام؛ 📋《فَخَرَجَ إِلَیْهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ(ع) وَ هُوَ غُلَامٌ لَمْ یُرَاهِقْ مِنْ عِنْدِ النِّسَاءِ یَشْتَدُّ حَتَّى وَقَفَ إِلَى جَنْبِ الْحُسَیْنِ(ع) فَلَحِقَتْهُ زَیْنَبُ بِنْتُ عَلِیٍّ(س) لِتَحْبِسَهُ فَامْتَنَعَ امْتِنَاعاً شَدِیداً وَ قَالَ : لَا أُفَارِقُ عَمِّی!》 ♦️عبدالله فرزند امام حسن مجتبی(ع) از سراپرده بانوان بیرون آمد و شتابان خود را به عموى گرانمایه اش حسین(ع) رسانید تا عمو را یارى کند. در این هنگام؛ عمه اش زینب کبری(س) خود را به او رساند تا وى را به خیمه ها بازگرداند، امّا او پایدارى کرد و بازنگشت و فریاد بر آورد که : به خداى سوگند! از عمویم جدا نخواهم شد و او را تنها نخواهم گذاشت! 📋《فَأَهْوَى بَحْرُ بْنُ کَعْبٍ إِلَى الْحُسَیْنِ(ع) فَقَالَ لَهُ الْغُلَامُ : وَیْلَکَ یَا ابْنَ الْخَبِیثَةِ! أَ تَقْتُلُ عَمِّی؟ فَضَرَبَهُ بِالسَّیْفِ فَاتَّقَاهَا بِیَدِهِ فَبَقِیَتْ عَلَى الْجِلْدِ مُعَلَّقَةً فَنَادَى : یَا عَمَّاهُ! فَأَخَذَهُ وَ ضَمَّهُ إِلَیْهِ وَ قَالَ : یَا ابْنَ أَخِی! اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِکَ وَ احْتَسِبْ فِی ذَلِکَ الْخَیْرَ فَإِنَّ اللَّهَ یُلْحِقُکَ بِآبَائِکَ الصَّالِحِینَ》 ♦️در این هنگام یکى از تجاوزکاران اموى بنام بحر بن کعب به سوى امام حسین(ع) روى آورد، که عبدالله فریاد بر آورد : هان اى پلید زاده! آیا مى خواهى عمویم را به شهادت برسانى؟ آن پلید نیز شمشیرى بر آن کودک فرود آورد و عبدالله دست خود را سپر ساخت که دستش از بدن جدا شد! او در حالى که دستش تنها به پوست آویزان بود، فریاد بر آورد که : عمو جان مرا دریاب! امام حسین(ع) او را در آغوش کشید و بر سینه چسباند و فرمود : یادگار برادرم! بر آنچه در راه خدا بر تو فرود آمده است شکیبایى پیشه ساز و آن را به فال نیک بگیر و خیر بدان که خداى پر مهر به زودى تو را بر پدران و نیاکان شایسته کردارت ملحق خواهد ساخت. 📋《فَرَمَاهُ حَرْمَلَةُ فَذَبَحَهُ فَقَالَ الْحُسَیْنُ(ع) : اللَّهُمَّ إِنْ مَتَّعْتَهُمْ إِلَى حِینٍ فَفَرِّقْهُمْ فِرَقاً وَ اجْعَلْهُمْ طَرائِقَ قِدَداً وَ لَا تَرْضَ عَنْهُمْ أَبَداً》 ♦️پس آن گاه حرمله گلوى آن کودک محبوب را هدف تیر خود ساخت و سرش را از پیکرش جدا کرد! امام حسین(ع) پس از شهادت جانسوز نور چشم برادرش، عبدالله را در آغوش گرفت، و به آسمان رو کرد و فرمود : بار خدایا! اگر این بندگان ستمکار و گناه پیشه ات را تاکنون از نعمت هایت بهره ور ساخته اى، اینک آنان را تار و مار و مایه عبرت دیگران قرار بده و هرگز از آنان خشنود و راضی مباش!(۱)(۲) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : یک نفس آمده ام تا که عمو را نزنی که به این سینه مجروح تو با پا نزنی ذکر لا حول و لا از دو لبش می بارد با چنین نیزه سر سخت به لبها نزنی عمه نزدیک شده بر سر گودال ای تیغ می شود پر به سوی حنجره حالا نزنی نیزه ات را که زدی باز کشیدی بیرون می زنی باز دوباره شود آیا نزنی نیزه ات را که زدی باز نمی شد حالا ساقه نیزه خونین شده را تا نزنی من از این وادی خون زنده نباید بروم شک نکن این که پرم را بزنی یا نزنی 👤علیرضا لک 📚منابع : ۱)مثیر الأحزان ابن نما حلی، ص ٧٣ ۲)روضه الواعظین ابن فتّال نیشابوری، ص ٢٠٨ 🥀🥀🥀🥀🥀🥀 🌸حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید👆👆 🌷کشکول /همراه احکام ومعرف اسلامی در👇👇 https://eitaa.com/Hamrah_Ahkam 👈 ایتا https://t.me/hamrah_ahkam 👈 تلگرام واتساپ👈 https://chat.whatsapp.com/H1q34vvlJNe8cKujRnt3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سخنان شهید مطهری درباره سفرهای تفریحی در ایام محرم: ♦️در این ایام، دنبال تفریح و تفنن برویم... 🥀🥀🥀🥀🥀
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین کسی که برای امام حسین گریه کرده کی بوده؟ 🎙حجت الاسلام انصاریان ┄┅═✾•▪️•✾