eitaa logo
کانال رسمی استاد حسن عباسی
21.8هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
2هزار ویدیو
134 فایل
رئیس انديشکده يقين تلگرام t.me/hasanabbasi_ir اينستاگرام instagram.com/hasanabbasi_quote یوتیوب youtube.com/hasanabbasi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۳۲ قرآن کریم 💠 سوره بقره - از آیه ۲۰۳ تا آیه ۲۱۰ 🔸 نثار روح دکتر نیلوفر اسماعیل‌بیگی 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۲ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
💚 مراسم ختم مجازی مرحوم سید منوچهر ساداتی 🔰 «سید منوچهر ساداتی» از جهادگران عرصه فرهنگی شهر بابل بود که بر اثر ابتلاء به بیماری کرونای جدید (کووید-۱۹) درگذشت. 🔸به همین منظور، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان عزیز این مرحوم، مجلس ختم مجازی هم‌اکنون با قرائت «فاتحه مع الصلوات» و «یک صفحه از قرآن کریم» و نثار ثواب آن به روح مرحوم برپا می‌شود. 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۳ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۳۳ قرآن کریم 💠 سوره بقره - از آیه ۲۱۱ تا آیه ۲۱۵ 🔸 نثار روح مرحوم سید منوچهر ساداتی 🌹 مراسم ختم مجازی جان‌باختگان مظلوم - ۳۳ 🕌 اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
❇️ استاد حسن عباسی 💚 به مناسبت ۲۰ فروردین⁣، روز ملی فناوری هسته‌ای ⁣ 🗓 زمان: چهارشنبه - ۲۰فروردین⁣ - ساعت ۲۰ ⁣ 🌐 پخش زنده این جلسه را می‌توانید همزمان از نشانی‌های پایین ملاحظه نمایید: ⬅️ صفحه رسمی استاد حسن عباسی در اینستاگرام: 👉 instagram.com/hasanabbasi_ir2 ⬅️ صفحه حسن عباسی: 👉 instagram.com/hasanabbasi.ir ⬅️ صفحه «انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر⁣» : 👉 instagram.com/anjoman_eslami_amirkabir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از جدال احسن
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاری از کانال جدال احسن با سخنرانی روشنگرانه استاد حسن عباسی شهرستان درگز_98/01/24 مسجد قریشی 📡 @jdale_ahsan صفحه دوم جدال احسن در اينستاگرام 👇 instagram.com/jdale_ahsan_2
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
📸شهید آوینی:کسانی که مامور به تحول در عصر خویش‌اند اگر از قوائد عصر خود تبعیت کنند هیچ تحولی رخ نخواهد داد حسن عباسی: زنده بودن به تغییر کردن است و ما مامور به تغییر در خود هستیم. eitaa.com/hasanabbasi_fans
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «آنان که مأمور به تحول‌اند، اگر به قواعد عصر خویش پایبند بمانند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد» انسان‌های انقلابی، قواعد عصر خودشان را بر هم می‌زنند.. 🔁 به مناسبت ۲۰ فروردین ماه، سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی🌹 کانال رسمی استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
💠 مبانی 1️⃣ بخش اول: 🗓 به مناسبت بیستم فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی 🔺لیبرالیسم، ایدئولوژی رسمی ایالات متحده است که امروز ناکارآمدی آن در مبانی اقتصادی و اجتماعی به وضوح روشن است. 📷 وجود بیماری‌های روحی-روانی گسترده در کلینیک‌ها نشان از این نکته است که این ایدئولوژی در ایجاد یک جامعه‌ی امن و آرام از منظر روحی و روانی به شکست انجامیده است. اما یک راه داشته تا بقاء خودش را رقم بزند؛ و آن اینکه هرآنچه در بیش از دوهزار رشته‌ی علمی تولید شده است را گرفته و با ظرفیت هنرهای هفت‌گانه، به جامعه پمپاژ کرده و تعمیم دهد. 🔺آنچه که در دانشگاه تهران به‌نام هنرهای زیبا می‌شناسیم، در سراسر جهان به دانشگاه هنرهای لیبرال (Liberal Arts College) شناخته می‌شود.[۱] بعد از جنگ جهانی دوم، به منظور لیبرالیزه کرده هنر، در آمریکا دانشگاه‌هایی به‌نام تأسیس شدند؛ سپس در راستای امپریالیسم هنری در همه‌ی جهان تسری یافتند. در ایران پیش از انقلاب، به دلیل حساسیت‌های جریان‌های چپ مارکسیستی و دین‌مداران و مذهبیون به جریان لیبرالیسم، دانشگاه هنرهای لیبرال با نام هنرهای زیبا به جامعه‌ی انقلابی حقنه شد؛ گویی هنر زشت هم داریم! یعنی نوعی گندم‌نمایی و جوفروشی. بعدها با همان متون و محورها و غالباً استادها، دانشکده‌های هنر دیگری چون سوره و دانشکده صداوسیما و… تأسیس شدند؛ هنری با جوهره و بن‌مایه‌ی لیبرالیسم. در جمهوری اسلامی اساس هنر و شالوده‌ی نظام معرفتی و فکری در تخیل، چه در فلسفه هنر، چه در جامعه‌شناسی و روانشناسی و تکنیک‌های هنری، لیبرالیستی است. 🔸؛ فلسفه هنر ارسطویی اصل اساسی در فلسفه هنر ارسطویی، کاتارسیز است. در تقابل بین دیونیزوس (عنصر شر و بی‌نظمی) با آپولون (عنصر خیر و نظم) که غالباً به شکست آپولون می‌انجامد، تراژدی شکل می‌گیرد؛ این تراژدی روان انسان را تصفیه می‌کند یعنی اصل کاتارسیز در انسانی که مخاطب چنین اثر هنری‌ست، رقم می‌خورد. اصل کاتارسیز، ۲۳۰۰ سال در هنر غرب حاکم بود. 🔹فلسفه هنر دیونیزوسی، نیچه اصالت را به وجه دیونیزوسی داد. لُب کلام در متون تخصصی نیچه یک جمله است: هنر هیچ رسالتی برای ایجاد تصفیه در روان مخاطب ندارد. هنر از نیچه به این‌سو مطلقاً دیونیزوسی است. در فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی غالباً با عنصر دیونیزوسی و شر اثر ارتباط برقرار می‌شود. از هنر امروز نمی‌توان انتظار تصفیه را داشت. 🔻پارادایم هنر لیبرال، جوهره و فرهنگ هنری است که آثارش را از بیرون از مرزها آورده و به عنوان خوراک فرهنگی به جامعه می‌دهیم و هنر خود را مطابق آن رقم می‌زنیم. 📌 برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۴۲۱ کلبه کرامت با موضوع «دکترین سینما – سینمای لیبرال» رجوع شود. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/300 📹 Aparat.com/v/26qCI 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠مبانی 2️⃣ بخش دوم: حکمت هنر قرآنی؛ 🔸جریان هنر انقلابی که از آوینی آغاز شد و تا فرج‌الله سلحشور رسید، دغدغه‌شان این بود که چگونه می‌توانیم اساس هنر را در قرآن ببینیم. 🔸پیاز وجود انسان (یعنی آنچه که روح می‌نامیم) بر بستر فطرت او، دارای چهار لایه است: 1️⃣ لایه‌ی روئین آن «» است؛ محل فرح و حزن. انسان با این لایه‌ی وجودش خوشحال یا غمگین می‌شود؛ دچار خوف و نگرانی شده یا احساس امنیت می‌کند. این لایه انشراح پیدا می‌کند یا گاهی دچار ضیق می‌شود؛ در اصطلاح می‌گوییم دلتنگ می‌شود. 2️⃣ لایه بعدی، است. محل حب و بغض و خشم و شهوت. ما با شغاف، عشق می‌ورزیم یا نسبت به پدیده‌ای نفرت داریم. تولی و تبری، با این لایه از وجود انسان انجام می‌شود. انسان در شغاف خود یا دچار حمیت است یا سکنیت می‌یابد. (حکمت ازدواج در قرآن، ایجاد سکنیت است. که خشم و شهوت انسان با آن به آرامش بدل می‌شود.) 3️⃣ لایه‌ی بعد، و محل انقلاب در وجود انسان است. اگر در اتاقی تاریک، کلید برق را فشار دهیم، یکباره در همه‌ی اتاق انقلاب نور حادث می‌شود. انسان در این لایه، منقلب می‌شود. قلب، یا مریض است یا سلیم؛ که در مورد ابراهیم(ع) فرمود او دارای قلب سلیم است[۱]؛ انسانی که زود گریه‌اش می‌گیرد، دارای قلب منیب است؛ در مقابل، برخی نیز دارای قلب قسی هستند. رعب و وحشتی که همه‌ی وجود انسان را دربرمی‌گیرد، در این لایه است. انسان در قلب خود، تفکر و تعقل و تخیل می‌کند. 4️⃣ هسته‌ی مرکزی پیاز وجود انسان و از جمله واژگان قرآنی که کمتر شناخته شده است، است. فؤاد، چشم دل و محل رؤیت حق و باطل است؛ (رؤیت از رؤیا می‌آید. آنچه که انسان در عالم رؤیا می‌بیند، توسط فؤاد او رؤیت می‌شود؛ این نکته بسیار جدی‌ست زیرا پیامبری به نام یوسف(ع) بر مبنای آنچه که یک انسان غیرمؤمن در عالم رؤیای خود می‌بیند، طرحی استراتژیک ۱۴ ساله را صادر می‌نماید.)[۲] چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی‌ست آن بینی 📷 📌[۱] – ابراهیم(ص) دارای قلب سلیم بود – سوره صافات – آیه ۸۴ ▫️[۲] – برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۳۱۴ کلبه کرامت با موضوع «دکترین ابراهیم(ص) و یوسف(ص)» مراجعه شود. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/32 📹 Youtube.com/watch?v=fNMYcEURv7c 📹 Aparat.com/v/rFz05 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
کانال رسمی استاد حسن عباسی
💠 مبانی 3️⃣ بخش سوم: حکمت هنر قرآنی؛ 🔸انسان علاوه بر دو چشمی که در سر خود دارد، دارای چشمان دیگری نیز هست؛ چشم عقل، که بصیرت نام دارد و چشم فؤاد که رؤیت می‌کند. حقایق و نادیدنی‌ها را نمی‌توان با چشم سر دید، تنها با چشم دل باید رؤیت کرد. کسی می‌تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد که از حیث معرفتی به لایه چهارم وجودش دست‌یافته باشد. 🔹فؤاد به فرموده‌ی قرآن حکیم، یا فارغ و آزاد است؛ یا همچون خط تلفن اشغال است. (اشتغال به غیر دارد.) یا امکان رؤیت دارد، یا اعمی‌ست؛ به فرموده قرآن کریم، کفار اعمی (کور) هستند. 🔸رؤیت حقیقت در فؤاد، نوعی بیداری به نام یقظه برای انسان رقم می‌زند. تصور ما بر این است که وقتی چهارلایه وجود خود را درنوردیده و به مرحله‌ی رؤیت در فؤاد دست یافتیم، کار ما به نتیجه رسیده است؛ اما امام خمینی(ره) در کتاب جهاد کبیر نوشته‎‌اند: «یقظه اول راه است.» همواره باید مترصد این باشیم که از کوری به بینایی و از خواب به یقظه برسیم. انسان‌ها در کودکی، خواب هستند (در دو لایه صدر و شغاف خود هستند) وحدت تلاش انسان مؤمن باید این باشد که پیاز وجود خود را لایه لایه ورق زده و به مرحله‌ی رؤیت در فؤاد خود برسد. 🔹نوع وحشتی که در فؤاد انسان ایجاد می‌شود، هواء است که همه‌ی وجود انسان خالی می‌شود؛ در اصطلاح گفته می‌شود: هُری دلم ریخت. در مقابل هواء فؤاد انسان تثبیت می‌شود. اگر در هنر سازوکاری ایجاد نمودیم که فؤاد مخاطب ما ثبات گرفته و تثبیت شود، به هنر مورد نظر قرآن دست یافته‌ایم.[۱] در قرآن کریم سه مرحله ثبات داریم: 1️⃣ ثبات قدم: انسان مجاهد، ثبات قدم دارد. «…إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم»[۲] 2️⃣ ثبات نفس: کسی که از آن بی‌بهره است؛ همواره در آشوب درونی بسر می‌برد؛ حال او از نفسی به نفس دیگر (نفس اماره ، نفس لوامه، نفس مزینه، نفس مسوله، نفس ناطقه) در تغییر است. در اصطلاح گفته می‌شود حالی به حالی است. زود تحت تأثیر قرار گرفته و جوگیر می‌شود. امام راحل(ره) گویی تنها در یک حالت نفس بود. 3️⃣ ثبات فؤاد: پیامبر، حریص به مؤمنان است؛ عاشق و شیفته‌ی آن است که مؤمنان به بهشت بروند آنقدر در دعوت، خود را به زحمت می‌اندازد که خدای تعالی به او می‌فرماید:« لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ…»[۳] تو خودت را بابت اینکه مردم ایمان نمی‌آورند از بین می‌بری! در جای دیگر می‌فرماید: «کُلاًّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ…»[۴] می‌دانی چرا ماجراهای انبیاء پیشین را برای تو قصه می‌کنیم؟ ماجرای نوح را که هزار سال دعوت کرد و در نهایت پیروان او به قدر انگشتان دست هم نبود؛ داستان ابراهیم را که در آتش انداختند و ما آتش را بر او سرد کردیم؛ ماجرای موسی(ع) که وقتی به نیل رسید، دریایی مقابل‌شان بود و از پشت سر سپاه فرعون در پی‌شان؛ پیروان او ترسیده بودند، گفت: نترسید، خدای من با من است. قصه‌ی انبیاء پیشین را برای تو بازگو می‌کنیم تا فؤاد تو تثبیت شود. 📷 📌 [۱] – برای مطالعه بیشتر به جلسه ۶۰۷ کلبه کرامت با موضوع «دکترین سینما (۳۶) – سینمای مخاطب(۵) – آسمان کربلا» مراجعه نمایید. 📹 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/606 📹 Aparat.com/v/ZYdUG 📹 Youtube.com/watch?v=Xca7PyXtrRk ▫️[۲] – سوره محمد(ص) – آیه ۷ ▫️[۳] – سوره شعرا – آیه ۳ ▫️[۴] - سوره هود – آیه ۱۲۰ 🔸استاد حسن عباسی ▫️جشنواره عمار - ۹۵/۱۰/۱۱ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir