eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.5هزار دنبال‌کننده
397 عکس
109 ویدیو
71 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 سلام فرمانده چرا موفق شد؟ 🔻این دوستان سرود دیگری، با همین مضامین خوانده بودند که در شهر خودشان هم این غوغا را به پا نکرده بود. 🔻چرا؟! چه تفاوتی میان این دو سرود هست؟ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀چرا عید غدیر، بزرگترین عید سیاسی است؟ 🔻امام خمینی(ره) عید غدیر را کاملا سیاسی می‌دانستند و می‌فرمودند عید غدیر مقام معنوی امیرمؤمنان علی(ع) نیست، با این استدلال که مقام معنوی انتصابی نیست تمام عظمت غدیر در این است که حضرت برای حکومت منصوب شدند. 🔻مقام معنوی این نیست که در یک روز با بالابردن دست شخصی او را به اوج معنویت رساند؛ مقام معنوی برای افراد معمولی می‌باشد که باید سیرو سلوک کنند و برای اولیای خدا هم از قبل تثبیت شده و طی مراحل خودش رو به صعود است لذا غدیر از این جهت چیزی بر حضرت علی(ع) اضافه نکرد و عظمت بزرگترین عید ما، منصوب شدن ایشان برای حکومت است. 🔻بزرگترین عید ما مسلمانان و بزرگترین شادی ما مؤمنان موضوعش سیاسی است در حالی‌که اصلا با رنگ و لعاب مساجد، حال و هوای هیئت‌ها، فضای تعالیم دینی رایج جامعه ما همخوانی ندارد. 🔻 امام رضا(ع) از مولی‌الموحدین علی(ع) نقل کرده‌اند: در روز عید غدیر برای فرزندان خود لباس نو بخرید، بهترین غذای سال را در عید غدیر داشته باشید، مؤمنان به یکدیگر هدیه بدهند، صلح رحم انجام دهید، اگر برای کسی که نیازمند وام است، وام فراهم کنید منِ علی‌‌بن‌ابیطالب ضمانت می‌کنم آبرویش نرود و وام را برگرداند. 🔻 همچنین مولای متقیان علی(ع) فرموده‌اند: «اگر کسی در عید غدیر یک غذا به کسی دهد ده فعام غذا داده است؛ هر فعام یعنی صدهزار پیغمبر، صدیق و شهید». 🔻نکته قابل توجه و تأمل این است که این توصیه‌ها برای یک عید سیاسی است؛ غدیر نصب به حکومت و بحثی کاملا سیاسی است. 🔻سیاست‌ورزی یک دانش پیچیده است و اگر مردم یک جامعه سیاست‌ورزی را درک نکنند، امام جامعه را تنها می‌گذراند. چنانکه‌ ابوموسی اشعری را به علی‌بن‌ابیطالب(ع) تحمیل کردند به طمع اینکه جنگ به راه نمی‌اندازد. 🔻هر چه غدیر را بیشتر جشن بگیریم، مشکلات جامعه اسلامی کمتر می‌شود در واقع غدیر راه‌حلی است که عاشورا پیش نیاید. 👤 علیرضا پناهیان. ۱۳۹۷/۶/۶ 📚خبرگزاری حوزه http://hawzahnews.com/detail/News/459901 ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چقدر پیشرفت معنوی جامعه در اثر تبلیغات دینی است⁉️ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀ضعف در بنیان تبلیغ = نقص در جامعه! 🔺ما راه امام در فعالیت‌های تبلیغی و خط فکری ایشان را ادامه ندادیم. 🔺ما ٩٠ درصد به محتوا نیاز داریم و ١٠ درصد به فن خطابه... ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 پادشاه عالم! به خرابات هم می‌آید ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع) 👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی 🔻دریافت: 📎 Panahian.ir/post/5724 ✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان @Hawzah_Panahian
📌آغاز سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا 🔸ادامه بحث اصول و مبانی تبلیغ 🔰ویژه طلاب (آقایان) ⏱زمان : سه‌شنبه‌ها بعد از اذان مغرب 🔹مهلت ثبت نام: از 12الی19 مهرماه 🔹شروع کلاس ها: از 19 مهرماه 📌آدرس : قم، خیابان معلم مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) 💎ثبت نام رایگان است 🔺شرایط ثبت نام : ➖ اتمام مقدمات، ➖تعهد به حضور منظم در جلسات 📝ثبت نام از طریق : 🌐 sokhanesadid.ir/course/10150 اطلاعات بیشتر: eitaa.com/danesh_tabligh ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
🌀 علت اصلی دین‌گریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد 🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیام‌دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیام‌دهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین». 🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دین‌گریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جمله‌ای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دین‌گریزی می‌شود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دین‌گریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین می‌شود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه می‌کنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم. 🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقی‌های صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت‌ بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعت‌طلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین می‌کند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرم‌کننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمی‌شود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادی‌بخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.» 🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظام‌مند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است» 🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنه‌های زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست. ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
📌آغاز سلسله دروس دانش تبلیغ دین 🔻مدرس: استاد علیرضا #پناهیان 🔸ادامه بحث اصول و مبانی تبلیغ 🔰ویژه
9.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکت‌کنندگان(۲) 🔻ما در این مباحث، غافلگیر شدیم 🔻مطالب خیلی عمیق و به‌روز بود؛ میشه گفت درس خارج تبلیغ است 🔻توقع ما از یک کلاس «مبانی تبلیغی»، خیلی متفاوت بود @Hawzah_Panahian
🌀 مبلّغ باید فقیه به معنای عام کلمه باشد ؛ کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند: «این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه می‌کرد» 🔻یکی از آیات کلیدی در باب تبلیغ، این آیۀ قرآن که البته آیۀ مشهوری است، اشاره به یکی از اصول تبلیغ دارد که همواره مورد توجه همۀ علماء بوده است. هدف این آیه یکی از مصادیق کلیدی تبلیغ یعنی انذار، ذکر شده است. 🔻خداوند متعال می‌فرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هم ما را به تفقّه هم به انذار بعد از تفقّه دعوت می‌کند. 🔻یکی از اصول تبلیغ عبارت است از اینکه مبلّغ باید فقیه به‌معنای عامّ کلمه باشد و البته فقیه به‌معنای اصطلاحی و خاصّ کلمه هم یکی از لوازم آن است و از سوی دیگر هرکسی فقیه به‌معنای خاصّ کلمه شد معلوم نیست لزوماً فقیه به‌معنای عامّ کلمه هم باشد. 🔻به هر حال اینجا آن سؤال از بین می‌رود که بعضی از طلاب می‌پرسند: «مبلّغ بشوم یا مجتهد؟» چون مبلّغ حقیقی کسی است که فقیه به معنای عام کلمه است و البته اجتهاد به معنای خاص فقهی هم یکی از لوازم آن است. 🔻بهترین تعریف از کلمۀ فقه، فهم عمیق دین هست. چرا اساساً باید دین چیزی باشد که با فهم عمیق بتوان آن را فهمید؟ چون دین دربارۀ موجودی به‌نام انسان است که سطحی نیست و در لایه‌های مختلف روحی خودش استعدادهای پنهان دارد و نیز در پیچیدگیهای روح خودش مکرها دارد. 🔻علاقه‌های انسان بر فهم او اثر می‌گذارد. علاقه‌های بد باعث می‌شود حق را انکار یا تکذیب یا توجیه کند یا خودش را موجه جلوه دهد. لذا خداوند متعال می‌فرماید«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ این یعنی در مقام حق و واقع بصیر هست؛ «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»؛ اما توجیه‌گر است. 🔻نه تنها انسان در بُعد فردی، بلکه در بُعد اجتماعی نیز پیچیده است، طبیعتا دینی که می‌خواهد برای این انسان باشد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که به صورت سطحی نمی‌توان آن را فهمید. بنابراین نیاز به «تفقه در دین» دارد. 🔻 اگر دین نیاز به فهم عمیق دارد، کسانی که دعوت به سطحی‌نگری می‌کنند دشمنان درجه‌یک دین هستند. الان مردم هر عمامه به سری را دیدند باید بگویند: «او آدم عمیقی است و اینان دشمن سطحی‌نگری و سطحی‌نگری دشمن آنها است و آنها به عمیق‌بودن دین دعوت می‌کنند. 🔻 کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند:«این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه می‌کرد. چقدر عمیق این موضوع یا مسئله را مطرح یا راه حل عمیقی را ارائه کرد. اما اگر در مورد او برداشت‌های دیگری کنند مثلاً بگویند:«فقط جالب حرف می‌زند» این صحیح نیست حتی برای جامعه خطرناک است. 🔻 این که مبلغ بگوید: «من با زبان گرم خودم و لطیفه‌گویی و جالب حرف‌زدن، مخاطب را سرگرم و علاقه‌مند به یک حرف سطحی در دین می‌کنم.» یکی از نتایج این طور تبلیغ کردن، آن است که مخاطب فکر می‌کند: «دین سطحی است!» اگر چنین برداشتی از دین در جامعه ایجاد شود، افراد عمیق از کنار شما مبلغان بی‌تفاوت عبور می‌کنند. 🔻فهم عمیق دین یعنی فهم روابط پیچیده و درک روابط مفاهیم و پدیده‌ها با یکدیگر، فهم رابطۀ بین احکام شرع، فهم رابطۀ بین احکام شرع و نتایج خارجی آن در فرد و جامعه. مثلاً رابطۀ نمازخواندن با بخل نورزیدن چیست؟ فرمود:«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ» فهم این رابطه پیچیده است. 🔻انذاری که بعد از فهم عمیق از دین طبق آیۀ قرآن قرار است اتفاق بیفتد، با بیان آثار سوء دنیوی احکام علاوه بر آثار سوء اخروی اتفاق می‌افتد و نباید اکتفا به آثار اخروی کرد. 🚩 جلسه 18 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سه‌شنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶ ✅ علیرضا پناهیان _ حوزه و تبلیغ @Hawzah_Panahian
هدایت شده از سخن سدید
🔺من عرف نفسه فقد عرف ربه 🔺 🔹 برگزاری درس "انسان‌شناسی" (ویژه طلاب برادر حوزه علمیه قم) 🔸به صورت حضوری (رایگان) 🔰مدرس: حجت الاسلام علی میری 🔹شرایط ثبت نام: ➖ اتمام مقدمات ➖تعهد به حضور منظم در درس ➖مشارکت در فعالیتهای پژوهشی کلاس ⏰زمان: شنبه ها و سه شنبه ها - یکساعت به اذان ظهر 📌مکان: قم، خیابان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم (ع) 📆مهلت ثبت نام: 2 الی 8 آبان 💎ثبت نام از طریق سایت: sokhanesadid.ir 🌱باتوجه به برنامه ریزی بر اساس تعداد شرکت کنندگان، لطفا تنها عزیزانی که قصد قطعی شرکت در کلاس را دارند، ثبت نام بفرمایند🌱 🔺سخن سدید @sokhanesadid