eitaa logo
حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
8.6هزار دنبال‌کننده
394 عکس
109 ویدیو
70 فایل
ارتباط با ما از طریق :‌ @agr_admin مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه با تولیت حجت الاسلام علیرضا پناهیان کانال اصلی: @Panahian_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 چاپ جدید کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم» ✅ کتاب به چاپ چهل و یکم رسید! 🔹 شمارگان تا کنون 169.000 نسخه 🔹 اثر حجت الاسلام علیرضا پناهیان 🔻خرید کتاب: 📎 panahianbook.ir ✅انتشارات حکمت و بیان 📌ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان @panahianbook
| جلسه هشتم روش بیان دین 💠 هفت موضوع و مفهوم اصلی در دین 1️⃣ عبودیت ◾️ غایت نهایی و هدف اصلی دین عبودیت است ◾️عبودیت یک موضوع نیست، بلکه شامل تمام موضوعات ماست ◾️هویت اصلی انسان قبل از هر هویت دیگری عبد بودن است ◾️تعریف انسان حیوان ناطق نیست، تعریف اصلی انسان عبد بودن است 🔷 اصل عبودیت یعنی انسان موجودی وابسته است، اگر عبد خدا نشوی پس حتما عبد غیر خدا شده‌ای ⛔️ اشتباه رایج در تبلیغات دینی این است که می‌گوییم: «بیا عبد خدا بشو» تلقی مخاطب از این کلام این می‌شود که انگار امکان دارد عبد کسی نبود 🚹 خیانت بزرگ اومانیسم این است که فقر و وابستگی انسان را انکار می‌کند 🕌 با عبودیت اگر سراغ نماز بروی، نماز می‌شود محل تامین نیاز روحی انسانِ وابسته، نه اینکه با نماز منت سر خدا بگذاریم ⭕️ آن چیزی که انبیاء می‌خواستند از غیب منتقل کنند این احساس نیاز به منبع قدرت بود ⭕️ مفهوم فراگیرتر از لذت در بین انسان‌ها، مفهوم قدرت است ⭕️ فراوان‌ترین و پرتکرارترین اثر روانی آیات قرآن بر انسان القاء قدرت خداست 2️⃣ ولایت‌مداری ♻️ ولایت را باید در طول همان مفهوم عبودیت معنا کرد ☑️ در ُبعد فردی، ولایت می‌شود واسطه انتقال قدرت از خدا(واسطه فیض) ☑️ در بُعد اجتماعی، ولایت پارادوکس دموکراسی را حل می‌کند 💥ولایت با قدرت خودش مردم‌سالاری حقیقی را اجرا می‌کند ♨️ تا بُعد اجتماعی ولایت فهم نشود امام زمان(عج) ظهور نخواهند کرد، چون دوباره ما می‌شویم خوارج پای رکاب حضرت که می‌گفتند تو قاطعیت نداری یا ضعیف الایمان‌هایی که به پیامبر(ص) اذن می‌گفتند ♨️ ابعاد و جنبه‌های مختلف ولایت را باید برای مخاطبان تبیین کرد، ما همش جنبۀ عقیدتی ولایت را می‌گوییم ♨️ اگر ابعاد اجتماعی ولایت گفته شود به مفهوم آزادی خواهیم رسید 🔆 تبیین نیاز انسان به ولی خدا از نظر روانشناسی 🔆 تبیین وابستگی انسان به ولی خدا از نظر حیات اجتماعی 3️⃣ مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ولایت عرضی 🔸لازمه اساسی ولایت‌مداری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ولایت عرضی با دیگر مومنین است 🔸خیلی از شیعیان تصوری از حیات اجتماعی ندارند ❤️بعضی اوقات که افراد ابراز محبت شدید به اهلبیت(ع) می‌کردند، معصومین آن‌ها را در ولایت عرضی گیر می‌انداختند و می‌فرمودند: آیا آزادانه دست در جیب هم می‌کنید؟ 💢 ولی ما بیشتر در بحران‌ها با هم ندار می‌شویم و زندگی جمعی می‌کنیم 4️⃣ معیشت و کسب و کار 🔘 نه دهم عبادت کسب و کار است 🔘 اگر اهل کسب و کار نباشی مسیر سیر و سلوک الی الله برایت روشن نیست 🔘 مهمترین عاملی که نمی‌گذارد زندگی جمعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی داشته باشیم وضع خراب معیشت و فرهنگ غلط کسب و کار است 👤 زندگی کارمندی، کسب وکار فردگرایانه‌ای است که اجازه زندگی مواساتی را نخواهد داد 🧲 چند جایی که مبلغ حتما باید برود: 1. بازار 2. زندان 3. مدرسه 4. دانشگاه 5. ورزشگاه ⛔️اما متاسفانه ما دین را یک امر حرفه‌ای برای یک عده‌ای خاص قرار دادیم 5️⃣ خانواده و تربیت فرزند ♻️خانواده الگوی اجتماعی زیستن است ♻️ارتباط تنگاتنگ مسئولیت اجتماعی با خانواده و فرزندآوری و تربیت فرزند 6️⃣ عبادت و اخلاق فردی 🔗کمربند بعدی که مسئولیت اجتماعی و خانواده را در برگرفته است، عبادت و اخلاق فردی دین است ⚡️ جنبه فردی دین مقدمه و کمک برای حضور در جامعه و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است 7️⃣ نفی طاغوت و ولایت غیر خدا 💫 کمربندی نهایی که دین فردی را هم درآغوش گرفته و از دالان آن باید به دین فردی و مسائل اجتماعی دین و ولایت رسید، نفی عبودیت طاغوت است 💯 99درصد انسان‌هایی که در همه این بخش‌ها مشکل دارند به خاطر عبادت طاغوت است 🌀 نفی عبادت و ولایت طاغوت کنار همه آن شش مفهوم دیگر هم می‌شود بحث شود اما نفی ظلم طواغیت ابتدایی‌ترین چیزی است که برای بشر قابل فهم است 🔱 پیامبر(ص) علم مخالفت با طواغیت نامحسوس را برداشت ➖ علت مخالفت قریش با رسول خدا(ص) تعصب قومی نبود، بلکه فهم بردگیِ نامحسوس مشکل بود ➖ نفی طاغوت را همه می‌فهمند اما ما باید بردگی نوین نامحسوس را برای مردم جا بیاندازیم 🔒مفهوم آزادی را نباید قید زد، آزادی یک مفهوم اصیل در دین ماست، آزادی از هر نوع بردگی غیر خدا ♨️ جوان باید عصیان‌گر باشد تا برده کسی نشود 🙇جوان را نباید مرعوب کرد، حتی استاد باید کاری کند جوان از او اشکال بگیرد تا مرعوب او نشود 🧮 مبلغ باید ببیند درد جامعه در کدام‌یک از این طبقه‌بندی‌های هفتگانه قرار می‌گیرد؟ @Hawzah_Panahian
در تبلیغ باید جامعه را لحاظ کرد.mp3
1.91M
🔊 در تبلیغ، باید جامعه را لحاظ کرد (قسمت هفتم) 🔻 وضعیت ارتباط فرد و جامعه را باید دانست 🔻در تمام آیات قرآن وضعیت اجتماع لحاظ شده 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
📢اطلاعیه برگزاری جلسه دهم کلاس دانش تبلیغ دین 🔉مبحث دوم: روش بیان دین 🟥با تدریس استاد علیرضا پناهیان 🕖 زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۹ 🕌 مکان: قم، خیابان بسیج، خیابان شهید ایرانی، حسینیه فاطمیون 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
✅پاسخ به یک سوال مهم ❇️ وظیفه مبلّغ، ساخت جامعه دینی 🔸مهمترین عاملی که یک انسان خودش را به رسمیت نمی‌شناسد چیست؟ مهم ترین عاملی که استقلال و کرامت خود را به رسمیت نمی‌شناسد وضع اجتماعی است. 👈ادامه پادکست را بشنوید... 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
پاسخ به یک سوال مهم.mp3
2.12M
🔊 پاسخ به یک سوال مهم (قسمت هشتم) 🔻 چرا مردم نصرت ولی خدا را ترک کردند؟ 🔻 تشکیل دولت کریمه، آرزوی اولیاء الهی 🔻 همه شما رهبر هستید ❇️ وظیفه مبلّغ، ساخت جامعه دینی 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
📌رهبر انقلاب خطاب به علما و طلاب: 🔻اگر انبيا فقط احکام می‌گفتند، کسی با آنها دشمنی نمی‌کرد : 🔹انبيا كارشان مسئله‌گويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا ميكردند كه حلال و حرامى را براى مردم بيان كنند، اينكه مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمى‌افتاد. 🔹در اين آيات شريفه‌اى كه اين قارى محترم با صوت خوش و با تجويد خوب در اينجا تلاوت كردند: « اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ‌ » ؛ اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين تبليغ؟ 🔹اگر فقط بيان چند حكم شرعى بود كه ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نميترسند؛ از غير خدا نميترسند. 🔹اين تجربه‌هاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چه‌كار ميكردند؟ « وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا » ؛ چى بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟ بايد جنود الله را براى او بسيج كرد، پيش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است‌؟! 🔹انبيا براى اقامه‌ى حق، براى اقامه‌ى عدل، براى مبارزه‌ى با ظلم، براى مبارزه‌ى با فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند. طاغوت آن بتى نيست كه به فلان ديوار يا در آن زمان به كعبه آويزان ميكردند؛ او كه چيزى نيست كه طغيان بخواهد بكند. طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه‌ى آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل ميكند. 🔹طاغوت، فرعون است؛ « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ‌ » ؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند، جان خودشان را كف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساكت ننشستند، در مقابل زورگويى ساكت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سكوت نكردند. انبيا، اينند. 🚩 بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
🔘مرجعیت علمی امام هادی(ع)، الگویی برای هدایت اجتماعی در دوران بحران‌هاست 🔲 امام هادی (ع) و راهی که پیش روی ما گذاشت 🔰استاد پناهیان در مصاحبه با روزنامه قدس(14031015) ✅حجت‌الاسلام پناهیان یادآور می‌شود: تاریخ‌نگاری شیعه در دوران‌هایی که حکومت‌ها ضعیف شده‌اند، به‌ویژه در دوران غیبت امام زمان(عج)، باید به‌طور ویژه بر نقش عالمان تأکید کند. 🔸در تاریخ پر فراز و نشیب تشیع، امام علی‌النقی الهادی(ع)، دهمین امام شیعیان؛ علاوه بر نقش برجسته‌اش در هدایت علمی، در شکل‌دهی به ساختار اجتماعی و سیاسی جوامع شیعی نیز نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌است. در زمان‌هایی که حکومت‌ها دچار ضعف و انحراف بودند، امام هادی(ع) با گشودن افق‌های نو برای عالمان شیعه، الگویی از هدایت دینی و اجتماعی ارائه داد که همچنان در تحولات تاریخ شیعه طنین‌انداز است. 🔸در تاریخ اسلام، به‌ویژه در دوران امام موسی بن جعفر(ع)، مشاهده می‌کنیم برخی نمایندگان مورد اعتماد ایشان دچار انحراف و خروج از مدار تقوا می‌شوند. این مشکلات، به هیچ‌وجه موجب نشد امام هادی(ع) این مسیر را رها کند و مرجعیت دادن به وکلا را کنار بگذارد. بلکه ظاهراً از مردم می‌خواهد در ادامه مسیر با چشم باز به انتخاب فقهای افقه و اعدل بپردازند و به‌خاطر پدید آمدن این‌گونه مشکلات، از مسیر مرجعیت فقها رویگردان نشوند. ادامه مطلب: qudsonline.ir/xbQXV 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻امتحان مومنین قبل از ظهور ▫️شیعه‌ای که وجودش به نفع دشمنه!!! 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
ارتباط مخاطب‌شناسی با زمان‌شناسی.mp3
3.03M
🔊 ارتباط مخاطب‌شناسی با زمان‌شناسی (قسمت نهم) 🔻 شناخت مخاطب، وابسته به زمان‌شناسی 🔻 "سلطان" یکی از عوامل تعیین‌کننده‌ در شناخت زمان 🔻 اهمیت تاثیر جامعه بر فرد ❇️ قرآن کتابی برای ساخت جامعه نه فرد! 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
🔻دفاع‌های ناقص و بد از دین در منبر تأثیرش از حملۀ به دین بیشتر است 🔰منطق، عنصر اصلی ما در کار تبلیغ دین است ▫️رهبر انقلاب: 🔹آنهایی که گفته‌اند یکی از مؤثرترین حمله‌ها، دفاع‌های ناقص و بد است، حرف کاملاً درستی زده‌اند. وقتی دفاع از دین، ضعیف و سُست و بد باشد، تأثیرش از حمله‌ی به دین، بیشتر است؛ باید از این، به خدا پناه ببریم. مبادا در حرف و منبر و تبلیغ ما - آنچه به عنوان تبلیغ داریم انجام میدهیم - حرف سُست، بیمنطق و ثابت نشده‌ای وجود داشته باشد. گاهی بعضی از چیزهایی که در کتابی هست و سند ندارد، خود، یک حکمت و مسأله‌ی اخلاقی است، که دیگر سند نمیخواهد و میتوانیم آن را بیان کنیم؛ این، عیبی ندارد؛ اما یک وقت هست که یک چیزی دور از ذهن مخاطب است، که باورش برای او مشکل است؛ این را نباید بگوییم؛ چون این مسأله، او را از اصل قضیه دور می‌کند و موجب موهون شدن دین و مبلّغ دین در ذهن و دل او می‌شود و خیال میکند این، از منطق عاری است؛ در حالی که پایه‌ی کار ما منطق است. بنابراین، منطق، عنصر اصلی در تبلیغ ماست. 🚩‌‌بیانات در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه‌ی ماه محرم‌،۱۳۸۴/۱۱/۰۵ 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir
سلوک عملی پیامبر (ص) در رشد افراد - علیرضا پناهیان.mp3
3.57M
🔊 سلوک عملی پیامبر (ص) در رشد افراد (قسمت دهم) 🔻 روش پیامبر (ص)، ایجاد جامعه‌ی انسان‌ساز! 🔻 تربیت فردی و نظام بروکراسی رهزن‌های مسیر تربیت ❇️ فقه نظام، ایده‌ای برای جامعه‌سازی 📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ @Hawzah_Panahian darolhekmah-tabligh.ir