27.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیشگویی #نابودی_اسرائیل در قرآن
✨ مرور آیات ۴ تا ۷ سوره مبارکه اسراء
🔹 دو بار فساد #یهود مورد اشاره قرآن
🔸 سرکوب اول یهود توسط #ایرانیان
🔹 شروع فساد دوباره پس از سرکوب
🔸 سرکوب دوم و نهایی، پس از ظهور
🔥 سرکوب اول: قبل از #ظهور امام در #مرحله_سیوف در فرآیند #آتش_مشرق
🔥 سرکوب دوم و نهایی: بعد از ظهور #امام_زمان و سپس #آزادی_قدس
💥 اللهم صل علی محمد و آلمحمد 🇮🇷
#فلسطین #قدس #سوره_اسراء #قرآن
@sedaye_zohoor313 🏴🚩
base.apk
38.83M
این برنامه خیلی جالبه حتما نصب کنید هر ساعت یک آیه قرآن با معنی وتصویر طبیعت زیبا در پس زمینه گوشی قرار می گیره.
سعی کنید آیات رو حفظ کنید 🌴🌴
نکته ی تجویدی✴️
تنوين و نون ساكن: (اظهار، ادغام، اخفاء و قلب به میم)
تنوين و نون ساكن
تنوین عبارتست از ـًـــٍـــٌ.
اظهار:
اگر تنوین ـًـــٍـــٌ و نون ساکن به حروف حلقی که عبارتند از : « ه ء ح ع ح غ » برسد نون کاملاً اظهار می شود.
مثلاً: مِنْ عِلْمٍ ، اَنْعَمْتَ، جُرفٍ هار.
ادغام:
وقتی که بحروف یَرملون که عبارتست از : « ی ، ر ، م ، ل ، و ، ن » برسد ادغام می شود. یعنی نون خوانده نمی شود و حرف مشدّد می گردد.
مثلاً : مَنْ وّاق ، مَنْ یّشاء ، یَکُنْ لّه
اخفاء:
و زمانی که به بقیه حروف برسد اخفاء می شود یعنی صوت در غنّه ( بینی ) می اندازد و پنهان اداء می شود.
مثلاً: اَنْتُمْ، مَنْ تابَ ، جَنّاتٍ تَجْری،
قلب به میم:
امّا وقتی که نون ساکن به حرف ب برسد قلب به میم می شود.
مثلاً: مِنْ بَیْن ، مِنْ بَعْدِ .
در اینجا به شعر زیر توجه فرمائید .
تنوین و نون ساکنه حکمش بدان ای هوشیار
کز خواندنش زینت بود اندر کلام کردکار
در یرملون ادغام کن در حرف حلق اظهار کن
در نزد با قلب به میم در مابقی اخفا بیار
تبصره : در قرآن چهار کلمه استثنائی وجود دارد که نون ساکن بعوض اینکه ادغام شود اظهار می شود و عبارتند از : دُنیا ، بُنیان ، قِنْوان ، صِنْوان
🔸فتنههای آخرالزمان ایمان انسان را سست میکند؛ با سورۀ محمد(ص) ایمانمان را مستحکم کنیم
🔸نبود محافلی که در آن با قرآن گریه کنیم یک نقص بزرگ است؛شاید این محافل قرآنی باید از دانشگاهها شروع شود
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص) – ج1
🔘یکی از راههای آشنایی و انس با قرآن، این است که بهجای کل قرآن، روی یک سوره عمیقاً کار کنیم
🔘اینکه با یک سوره، ارتباط کامل برقرار کنیم ترجیح دارد بر اینکه همۀ قرآن را بخوانیم ولی ارتباط برقرار نکنیم
🔘کسی که روی یک سوره، خوب کار کند، ابواب سورههای دیگر قرآن هم برای قلب و فکرش باز خواهد شد
🔘اهلبیت(ع) توصیه کردهاند که قرآن را با حزن و گریه بخوانید؛ در مساجد و محافل معنوی، باید با قرآن ارتباط عاطفی برقرار کنیم
__
#علیرضا_پناهیان:
یکی از راههای انس و آشنایی با قرآن که کمتر بیان میشود، این است که بهجای پرداختن به کل قرآن به یک سوره بپردازیم. در این روش، مدتی به مطالعه و تفکر در مفاهیم و تفسیر یک سوره مشغول میشویم. همانطور که درسهای مدرسه و دانشگاه را به فصلها و بخشهای مختلف تقسیمبندی میکنند، خداوند هم بر اساس حکمت، آیات قرآن را در ساختار سورهها تقسیمبندی کرده است.
افراد زیادی به آشنایی و انس با کلّ قرآن علاقه دارند امّا بهخاطر عظمت و پیچیدگیهای قرآن هیچوقت موفق نمیشوند. شما با یک سوره از ابتدا تا انتها انس بگیرید، با آن زندگی کنید، از آن حاجت بگیرید، بهعنوان ذکر استفاده کنید، آن را قرائت کنید، دربارهاش فکر کنید، مفاهیمش را در ذهنتان بهطور عمیق کار کنید و...
نگران نباشید که از قسمتهای دیگر قرآن، محروم میشوید. کسی که روی یک سوره خوب کار کند، إن شاء الله ابواب سورههای دیگر قرآن هم برای قلب و فکرش باز میشود. اگر با یک سوره ارتباط کامل برقرار کنیم ترجیح دارد بر اینکه همۀ قرآن را بخوانیم امّا چیزی دستگیرمان نشود و ارتباط عاطفی و فکری برقرار نکنیم.
اجرای طرح آشنایی سورهای با قرآن در جامعه، انسان را ترغیب میکند که از جمع مؤمنین عقب نماند. علاوه بر جمع مؤمنین، نخبگان و متفکّرین هم ابعاد آن سوره را باز کنند، آنوقت یک فهم و ادبیات مشترک در جامعه ایجاد میشود که جامعه را پیش خواهد برد.
قرآن باید بر عاطفۀ ما تأثیر بگذارد و احساسات ما را تکان دهد. امام صادق(ع) میفرماید: قرآن با حزن نازل شد، پس شما هم با حزن آن را بخوانید (کافی، ج2، ص614). روزی رسولخدا(ص) به گروهی از جوانان انصار فرمودند من برای شما قرآن میخوانم، هر کس گریه کرد به بهشت خواهد رفت (امالی صدوق، ص545). این مژده بسیار بزرگ است. ما هنوز به اینجا نرسیدیم و چنین رسمی نداریم. برای ما ضروری است این سفارش رسولخدا(ص) و ائمۀ هدی(ع) را اجرا کنیم.
اگر میخواهید با قرائت قرآن، احساس عاطفی و روحی پیدا کنید تا شما را به گریه بیاندازد در مساجد و جمعهایتان روی یک سوره، قرائتِ آن، معانی آیاتش و اشارههایش خیلی زیاد کار کنید. نبود محافلی که در آن با قرآن گریه کنیم یک نقص بزرگ برای محافل معنوی ماست. شاید اینطور محافل قرآنی باید از دانشگاهها شروع شود چون یکی از لوازم ارتباط عاطفی با قرآن فهم عمیق قرآن است. وقتی به فهم عمیق نیاز است مجبوریم، سورهای کار کنیم.
حالا چرا سورۀ محمّد(ص) را انتخاب کردهایم؟ این سورۀ شریف آغاز یک بخشی از قرآن است که به قرائت بیشترِ آن سفارش شده است. در ضمن آثار فوقالعادهای برای قرائت این سوره بیان شده است.
امام صادق(ع) در روایتی (ثواب الأعمال، ص115) چند اثر مهم برای قرائت این سوره بیان میفرماید. یک؛ هر کسی این سوره را بخواند هیچوقت دچار شک و تردید نمیشود. در فتنههای آخرالزمان که ایمان انسان را سست میکند، میتوانیم با این سورۀ شریف ایمانمان مستحکم کنیم. دو؛ خدا قرائتکنندۀ این سوره را هیچ وقت به فقر مبتلا نمیکند. سه؛ قرائتکنندۀ این سوره هیچوقت دچار ترس از هیچ سلطانی نمیشود. کسی که این سوره را میخواند شجاعت انقلابی بینظیری پیدا میکند.
خداوند در این سوره از ضعفها و عیوبی که مؤمنین اطراف پیامبر(ص) داشتند گله دارد و در پایان سوره میفرماید: اگر این وضع را ادامه دهید، خدا گروه دیگری را میآورد که مثل شما نیستند «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُم». از پیغمبر(ص) پرسیدند آن قوم چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) فرمود آنها از قوم سلمان هستند (تفسیر مجمع البیان، ج9، ص164). اگر ما قوم سلمان فارسی هستیم، باید بدانیم اطرافیان پیامبر(ص) چه عیوبی داشتند که ما هرگز نباید مثل آنها باشیم.
🚩 فاطمیه تهران-ماه رمضان1402
👈🏻 متن کامل:
📎 panahian.ir/post/7767
@Panahian_text
قرآن(عینالحیات)☘
🔸فتنههای آخرالزمان ایمان انسان را سست میکند؛ با سورۀ محمد(ص) ایمانمان را مستحکم کنیم 🔸نبود م
📌راهکار انس با قرآن
➖بهجای خوندن کل قرآن
روزی با یک سوره مانوس باشیم
#استادپناهایان
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️نجات یک نفر =نجات یک جامعه
🔺وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا
✅و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.
📙آیه 32 سوره مائده
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
✳️احکام «میم» ساکن:
💠میم ساکن در مجاورت با هر یک از حروف الفبا که پس از آن واقع شوند٬ یکی از سه حکم زیر را پیدا می کند:
۱- اِدغام
۲- اِخفاء
۳- اِظهار
#احکام_میم_ساکن
#احکام_حروف
✳️ادغام «میم» ساکن:
💠میم ساکنه فقط در نزد حرف «م» ادغام می شود.
میم ساکنه خوانده نشده و به جای آن «م» بعدی مشدّد می شود.
میم مشدّد باید با «غنه» اداء شود. (یعنی از فضای بینی و همراه با دو حرکت کشش صوت)
🔻چند مثال برای ادغام «م» ساکن در «م»:
أَهْلَکْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ ٬ کُنْتُمْ مُوْمِنِینَ
قَالَ إِنَّکُمْ مَاکِثُونَ ٬ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
✳️اخفاء «میم» ساکن:
💠میم ساکنه نزد حرف «ب» اخفاء می گردد.
این اخفاء با «غنّه» همراه است (پس همراه با دو حرکت کشش صوت از فضای بینی است)
🔻نحوهٔ اخفاء میم ساکنه نزد حرف «باء» به این شکل است که:
صدای میم ساکنه را دو حرکت می کشیم و در هنگام کشش میم ساکنه، لب ها را مقدار کمی از هم باز نگهداریم (به حدی که اصطلاحاً یک ورق کاغذ نازک بتواند از میان دو لب عبور کند.) و همزمان «بخش عمده» صوت را از فضای بینی خارج نموده و سپس حرف «باء» را تلفظ می کنیم.
👌باید توجه داشت که میم ساکنه حاصله از اقلاب نون ساکنه و تنوین هم نزد «ب» همین حکم را پیدا می کند و اخفاء می شود. پس در نهایت، اقلاب نون ساکنه و اخفاء میم ساکنه به یک صورت انجام می شود.
🔻چند مثال برای اخفاء «م» ساکن در حرف «ب»:
إِنَّهُمْ بَادُونَ ، جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ،
وَهُمْ بَارِزُونَ ، أَنْتُمْ بِهٖ مُؤْمِنُونَ ، هُمْ بَدَءُوکُمْ
مِنْ بَعْدِ »»» مِمْ بَعْدِ
أَمَدًا بَعیدًا »»» أَمَدَمْ بَعیدًا
بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ »»» بِکُلِّ شَیْئِمْ بَصِیرٌ
خَبِیرٌ بِمَا »»» خَبِیرُمْ بِمَا
#اخفا_میم_ساکن
✳️اظهار «میم» ساکن:
💠میم ساکنه نزد بقیه حروف اظهار می شود.
یعنی به صورت طبیعی خود از مخرجش اداء می گردد. پس نه کشش صدا و نه هیچ تغییر دیگری در میم ساکنه صورت نمی گیرد.
👌رعایت سه نکته در اظهار «میم»:
۱- عدم حرکت(باید از قلقله آن پرهیز گردد)
۲- عدم مکث(باید از امتداد صدای صوت میم ساکنه اجتناب شود٬ چرا که به میم مشدّد شبیه می شود.)
۳- عدم سکت(بین میم ساکنه و حرف بعدی٬ نباید صوت قطع گردد)
#اظهار_میم_ساکن
📢فایل صوتی/
💠احکام میم ساکن💠
به طور خلاصه
👤توسط استاد سیدمحسن موسوی بلده
دریافت