4_5852701094731319063.mp3
14.22M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل اول: #ایمان
📖 جلسهی سوم: ایمان از روی #آگاهی
🗓 شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۵۳؛ ۴ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
شرح #دعای_روز_چهارم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین»
«خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشی خودت، ای بیناترین بینایان.»
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان درباره «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ» میگوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم، عبادت قوه میخواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
امام علی (علیه السلام ) نمیتوانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد، پرسیدند که یا علی (علیه السلام ) تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمیتوانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم.» ممکن است شخصی ۶۰ سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد
باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند، در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.
در این دعا میخوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و نماز به ما مزه کند.
«وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را بکنم، شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست، اگر من از نعمتهای خدا به جا استفاده کنم، خدا را شکر کردهام، اگر چشمم نامحرم را نبیند و گوشم آواز حرام نشود، نعمت چشم و گوش را به جا آوردهام.
«واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» خدایا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن، مردم این را میخوانند، اما معنیاش را نمیدانند، باید این دعا برای مردم معنا شوند. روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمینشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، کسی مردهای را دفن نمیکرد.
ایمان هم «بو» دارد. پیامبر اسلام (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را میشنوم»، اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر (ص) به مدینه باز گردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر (ص) مانده بود.
قدیم همه مردم زیبا بودند، چون همه اهل نماز شب بودند و چهرهای نورانی داشتند، اما الآن چون نماز شب نمیخوانند، چهرهها به زیبایی گذشته نیست.
«یا أبْصَرَ النّاظرین» ای خدا که از همه کسانی که نظر میکنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خدایی که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5854952894545004492.mp3
14.79M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل اول: #ایمان
📖 جلسۀ چهارم: ایمان زاینده و همراه با #تعهدات_عملی
🗓 یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۵۳؛ ۵ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
شرح #دعای_روز_پنجم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین.
خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار کنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده به حق لطف و رأفتت ای مهربانترین مهربانان عالم.
شرح دعای روز پنجم با بیان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رحمه الله علیه:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ
خدایا در روز پنجم ماه رمضان من را از مستغفرین قرار بده.
استغفار شرایط دارد؛ کسی که مال حرام خورده با استغفار درست نمی شود، بلکه باید صاحبان مال را راضی کند تا استغفار او پذیرفته شود ؛ اگر بدنت از مال حرام فربه و چاق شده است باید با روزه و کم خوردن، آن گوشت های حرام را آب کنی ؛ اگر فردی قبلا شب تا به صبح در مجلس طرب و گناه به سر می برده؛ الان که می خواهد توبه کند باید شب ها عبادت کند و احیاء بگیرد تا جبران گذشته بشود.
پس این که می گوییم ؛ خدایا من را از مستغفرین قرار بده به این معناست که واقعا از گذشته خویش پشیمان باشم و حقوق مردم را ادا کنم ؛ طوری نباشد که اگر گناهی کرده ام حالا که به آن گناه فکر می کنم از فکر کردن به آن گناه لذت ببرم ؟! باید توبه راستین کرد.
* استغفار زبانی هم تاثیر دارد
اگر مقید باشید هر روز به تعداد مشخصی استغفار زبانی بکنید خوب است؛ به طوری که هفتاد مرتبه استغفار کردن بعد از نماز عصر خوب است که در روایت هم وارد شده است.
* خواص استغفار
الف- رهایی از غم و غصه
مَن اَکثَر الاستغفار جَعلُ الله مِن کلِ هَمٍّ فرجاً
کسی که زیاد استغفار کند چهار چیز بدست می آورد؛ خدا غم و غصه را از دل و جان او بر می دارد؛ گاهی بدون هیچ دلیلی احساس غم و غصه کرده ام؛ و استغفار که می کنم؛ حالم خوب می شود شما هم این مطلب را امتحان کنید.
ب- احساس امنیت
وَ مِن کُلِ خوفٍ اَمناً
انسان از خبرهای هولناک می ترسد مثلا؛ می گویند زلزله ای در راه هست ؛ یا آمریکا می خواهد به ایران حمله کند و ... اینجا استغفار کن؛ که آن ترس و خوف را برطرف می کند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد ؛ آمریکا هم هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ج- نجات از تنگنا های زندگی
و مِن کُلِ ضِیقٍ مَخرَجاً
اگر در زندگی به بن بست خورده ای و مشکلاتت زیاد شده است استغفار کن؛ ازدواج کرده ای و صاحبخانه جوابت کرده؛ هرچی می گردی جا پیدا نمی کنی؟! برو استغفار کن، خدا به دل یکی می اندازد تا مشکل تو را حل کند و ... پس اگر در مشکلات و گرفتاری ها هستی و حاجتی داری استغفار کن! البته؛ شرایط استغفار را هم رعایت کن.
د- زیاد شدن روزی
وَ یَرزقُهُ مِن حیثُ لا یَحتَسِبُ
اگر استغفار کنی ؛ خداوند روزی تو را از محلی که گمان نداری می فرستد ؛ مثلا شمای طلبه هم مباحثه خوب نداری اگر اهل استغفار باشی خدا یک هم بحث خوب به شما می دهد ؛ زن خوب نصیبت می شود؛ همسفر خوب پیدا می کنی و ... !
این را هم بدانیم که منظور از رزق تنها مال و ثروت دنیا نیست؛ فقط پول نیست! بلکه رزق شامل امور معنوی هم می شود، رفیق خوب رزق است؛ همسفر خوب رزق است.
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ
خدایا من را از بندگان صالح خودت قرار بده؛ من را فرمانبردار خودت قرار بده اگر انسان اهل اطاعت خدا باشد؛ خدا هم او را دوست خواهد داشت.
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ
خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده! خداوند دوستان و بندگانی دارد که مقربین درگاه الهی هستند ایشان «فِی مَقعَدِ صِدقٍ عِنَد مَلیکٍ مُقتدر» هستند در مقام حضور الهی هستند ، در بهشت خاص الهی وارد شده اند، خود بهشت مراتب دارد این گروه که عاشقان الهی بوده اند و عبادت ایشان بخاطر خدا بوده مخاطب به این آیه قرآن هستند « فَادخُلی فی عِبادی وَ ادخلی جَنَتی ». اگر داخل در بندگان خدا شدی آنگاه در بهشت خاص الهی هم وارد خواهی شد.
بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین
خدایا این دعاهای ما را به رأفت و مهربانی خودت مستجاب کن؛ ای کسی که رحمتت از همه رحم کنند گان بیشتر است.
* در آغوش رحمت الهی قرار بگیریم
در روایت آمده است که مهربانی و رحمت صد جزو است و در وجود پدر و مادر یکی از آن صد تا قرار دارد، پس ببینید خداوند چقدر مهربان و رحیم است؛ فقط کافی است بگویی «خدا» تا در آغوش رحمت الهی جای بگیری؛ تو اگر یک قدم به سوی خدا قدم برداری خدا ، دوان دوان به سوی تو قدم بر می دارد «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ »
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5856974892133517202.mp3
16.5M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل اول: #ایمان
📖 جلسهی پنجم: ایمان و #پایبندی_به_تعهدات
🗓 دوشنبه ۱ مهر ۱۳۵۳؛ ۶ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
شرح #دعای_روز_ششم ماه مبارک رمضان
آیت الله مجتهدی تهرانی رحمه الله علیه در بیان دعای روز ششم چنین بیان میدارند: در دعای روز ششم ماه مبارك رمضان میخوانيم: «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِكَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَاَياديكَ يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ؛ خدايا در اين ماه به خاطر دستزدن به نافرمانيت خوارم مساز و تازيانههاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمتبخشى و الطافى كه نسبت به بندگان دارى دورم بدار. اى آخرين حد اشتياق مشتاقان».
«اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِكَ؛ خدايا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نكن». گناه آدم را خوار و عبادت و بندگی آدم را عزيز میكنند. اگر اهل طاعت و بندگی شويد، عزيز میشويد؛ اما اگر اهل گناه باشيد، كسی دوستتان ندارند. اهل گناه ولو اگر تحصيلات عالیرتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباسهای فاخر به تن كند، باز هم خوار است، اما بندگی خدا را كردن، باعث میشود تا محبت آن شخص به مقدار بسيار زيادی در دل ديگران باشد. در قرآن آمده است «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار میدهد» (مريم/۹۶)، يعنی هر كه ايمان بياورد و عمل صالح بكند، ما هم دوستیاش را در دل مردم میافكنيم. مردم اهل عمل را دوست دارند. تازيانه عذاب، نتيجه گناه انسان است.
«وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ؛ خدايا من را به تازيانه عذابت نزن». «لاتضرب» واژه نهی است، اما در اينجا دعاست. اگر من به شما بگويم «لاتضرب» اين نهی است. اما كوچكتر به بزرگتر بگويد و ما به خدا كه بگوييم، «لاتضرب» دعاست. الان اين گرفتاریهايی كه گريبان آمريكا را گرفته و هر روز خبر از آمدن سيل و طوفان در آنجاست، همه تازيانه عذاب است. در ايران هم برخی جاها كه سيل و زلزله میآيد، عذاب الهی است. دليلش هم اين است كه چند سال پيش در گلستان سيل آمد، روستايی در مسير سيل قرار داشت كه همه اعضای آن سيد بودند، سيل، مسير خود را عوض كرد و روستای ديگری را از بين برد كه نمیگويم افراد آن چی و كی بودند.
جمله ذرات زمين و آسمان / لشگر حقند گاه امتحان
در مساجد هنگام خواندن دعا معانی آن نيز بيان شود «وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ؛ خدايا من را از موجبات سخطت دور گردان، چيزهايی كه موجب سخط توست». روايتی است كه برخی گناهان خدا را به غضب میآورد و آنگاه خدا قسم میخورد كه به عزت و جلال خودم ديگر تو را آمرزش نمیكنم. با اينكه خدا «ارحم الراحمين» است؛ اما مثلاً از من با اين محاسن و عمامه توقع ندارد كه به نامحرم نگاه كنم. لذا خدا به غضب میآيد.: حديث هست كه هفتاد گناه جاهل را میآمرزند قبل از آنكه يك گناه عالم را بيامرزند.
«بِمَنِّكَ وَاَياديكَ»، يعنی به حق احسان و نعمتهايی كه به من دادهای، خدايا اين چند تا دعا را درباره من مستجاب كن. «يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ» يعنی ای خدايی كه منتهای رغبت مشتاقان هستی. مشتاقان تو، چقدر مشتاق تواند. منتها رغبت مشتاقان تويی، اين ۳ دعای روز ششم ماه رمضان را درباره ما مستجاب كن.
ای كاش در مساجد كه اين دعاها خوانده میشود، معنی آن نيز بيان شود تا مردم وقتی دعا میكنند، با حضور قلب اين دعاها را بخوانند و در خودشان بيان كنند. به مردم بگويند كه به خاطر گناه عذاب میشوند و اين حادثهها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است. خدا به شعيب پيامبر فرمود: میخواهم صدهزار تن از قومت را عذاب كنم. ۴۰ هزار تن افراد بد و ۶۰ هزار تن از افراد خوب. خطاب رسيد كه چرا خوبها بيشترند، فرمود: برای اينكه خوبها هم با بدها خوش و بش كردند.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5861592505962727458.mp3
16.95M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل اول: #ایمان
📖 جلسهی ششم: نویدها (۱)
🗓 سهشنبه ۲ مهر ۱۳۵۳؛ ۷ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_هفتم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین»
«خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبادت و برکنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان و روزیم کن در آن یادت را برای همیشه به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان»
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَقِیامِهِ» میگوید: خدایا کمک کن در این ماه روزه بگیریم و شب زندهداری کنیم. اگر خدا کمک کند، گرسنگی را نمیفهمیم. عبادت شب و سحر، دعاهای ابوحمزه ثمالی و افتتاح را انجام میدهیم، گاهی افرادی غصه میخورند که ماه رمضان چگونه روزه بگیریم؟ خوب دعا کنید و خدا کمکتان میکند.
وی در ادامه در شرح «وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ» میگوید: خدایا ماه رمضان ما را از لغزش و گناه حفظ کن، بدبختی است که آدم در ایام سال گناه کند و ماه رمضان هم به گناه ادامه دهد، در ماه رمضان باید تمام اعضا و جوارحمان روزه باشد، اگر روزهای بگیریم که چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببیند، دروغ بگوید و غیبت بشنود، روزهمان «عام» میشود، اما به ما میگویند که روزه خاص بگیرید، یعنی اعضا و جوارحت هم روزه باشند.
وی تاکید میکند: درنیتهایتان بگویید: «خدایا؛ من روزه میگیرم، اما روزه خاص میگیرم»، یعنی اعضا و جوارحتان هم روزه باشد، حدیث داریم؛ زمانیکه روزه میگیرید، باید گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزه بگیرند، باید اعضا و جوارحمان هم روزه باشند تا این روزه در ما اثر بگذارد.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: البته یک روزه دیگر هم داریم که روزه خاص الخاص است، در این روزه، قلبمان در ماه رمضان به غیر خدا متوجه نمیشود.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ» اظهار میکند: خدایا روزی کن که در ماه رمضان یاد تو باشم، «ذکر»، هم یاد معنا میکند و هم معنای ذکر زبانی را میدهد. دائماً باید به یاد خدا باشم.
وی میگوید: حدیث است که اگر حیوانات ذکر نگویند، اسیر دام صیاد میشوند. این صداهایی که از حیوانات میشنویم، ذکرهایی است که توسط آنان بیان میشود، حتی درخت و بیابان و کوه و دشت هم ذکر میگویند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «بِتَوْفیقِکَ یاهادِی الْمُضِلّینَ» میگوید: اما به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان! ای خدایی که گمراهان را راهنمایی میکنی، توفیق بده این دعاهای روز هفتم درباره ما مستجاب شود.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5866441000053901064.mp3
18.21M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل اول: #ایمان
📖 جلسهی هفتم: نویدها (۲)
🗓 چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۵۳؛ ۸ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
💠کارگاه رایگان و آنلاین زندگی من،حال من
🧕ویژه دختران ۱۳تا ۱۵سال
⏰هفت جلسه ۹۰دقیقه
🔗مدرس:ثنا احمدی
⏳از ۱۵ الی ۲۹فروردین
🔷مزایای کارگاه
1⃣خودشناسی
2⃣شناخت انگیزه های خود
3⃣گام های رسیدن به هدف
4⃣آگاهی نسبت به داشته های خود
📋نحوه ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/IkG6wCw7?fbclid=PAAaarphyyShSdC1TcMUeJaXYQ-A5b-cPNX0p_t8Kbe8ArWuYGgVD5obDacIY
🆔@Heyat_Banatolhossein
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_هشتم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین»
«خدایا در این ماه، مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام، و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.»
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ» میگوید: خدایا در ماه رمضان مهرورزی نسبت به یتیمان را روزیام گردان. اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوایی میتوان برای رفع آن استفاده کرد. برای اینکار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا میدهد و میتوان با یتیمنوازی قلب را جلا داد.
شخص ثروتمند تنها با دست کشیدن بر سر یتیم قلبش جلا پیدا نمیکند و باید یتیمان را از نظر مادی تامین کند و مشکلات مالی آنها را برطرف کند. پس یادتان باشد که رحم کردن به یتیم با خلوص نیت قلب را جلا میدهد.
این استاد برجسته اخلاق در شرح فراز «وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ» میگوید: خدایا روزی کن که من اطعام طعام کنم و افطاری دهم. اطعام طعام مخصوصاً به فقرا و مستحقان از کارهای بسیار نیکو است.
ایشان در شرح «وَاِفْشآءَ السَّلامِ» اظهار میکند: خدایا روزی کن با صدای بلند سلام کنم. برخی عارشان میشود که اول سلام کنند؛ اما هستند برخی که در سلام کردن با صدای بلند پیشدستی میکند. همچنین باید سلام را به درستی یعنی «سلامٌ علیکم» جواب داد و از بیان عبارتهای دیگر مثل «سلام از ماست» جلوگیری کنیم. همچنین سلام کردن مستحب و جواب سلام دادن واجب است.
آیتالله مجتهدی در شرح فراز «وَصُحْبَةَ الْکِرامِ» تصریح میکند: خدایا توفیق بده در ماه رمضان با افراد کریم و عالم و دانا و متدین همنشین شوم. خدایا توفیق بده که با نیکان رفیق شوم. کاری کنید که رفیقتان یک درجه از شما جلوتر باشد. یکی از رموز موفقیت من در زندگی اختیار کردن رفیق خوب بوده است.
این استاد بزرگ اخلاق در پایان و در شرح فراز پایانی دعای روز هشتم میگوید: «بِطَوْلِکَ» یعنی به حق انعامت چه قدر تو به ما نعمت دادی به حق نعمتهایی که به ما دادی این دعاها را درباره ما مستجاب کن، «یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ» ای کسی که پناه آرومندانی.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5870886308385130724.mp3
17.17M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل دوم: #توحید
📖 جلسهی هشتم: توحید در #جهانبینی_اسلام
🗓 پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۵۳؛ ۹ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣
توجه توجه
به زودی!!!🤩
💡بنا به درخواست مکرر شما عزیزان
برگزاری دومین دوره کلاس «#کنترلذهن» در شهرستان آران وبیدگل
✅زمان: روزهای سهشنبه، ساعت ۱۷
✅شروع دوره: از تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲👌
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
⚜برای رسیدن به حال خوب
⚜برای شناخت خودت
⚜برای شناخت خدا (عَبد و ربّ)
⚜برای شناخت اهدافت
⚜برای رسیدن به اهدافت
👈پیشنهاد ما ⬅️کنترل ذهن 🥰
✳امکان ثبتنام برای #تمامیردههای سنی اعم از نوجوانان،جوانان،بزرگسالان...👌
📍پس از تکمیل ظرفیت ،ثبتنام نخواهیم داشت؛ تا دیر نشده به دوستان اطلاعرسانی کنید.
☘آینده بسیار روشن است. 😍
#سبکزندگی
#قدرتروحی
#انسانقوی
#جامعهقوی
#بایدقویشویم..
#تمدنپیشرفتهاسلامی
🇮🇷"حوزه بسیج کوثر"
🇮🇷"ناحیه مقاومت بسیج آران وبیدگل"
🆔@Heyat_Banatolhossein
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_نهم ماه مبارک رمضان
«اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ»
«خدایا قرار ده برایم در این روز بهرهای از رحمت وسیعت و راهنماییام کن در این ماه بهسوی دلیلهای درخشانت و مرا به سوی موجبات خوشنودی همه جانبهات سوق ده به حق محبتت ای آرزوی مشتاقان. »
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ» میگوید: خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان. برای استجابت این دعا باید چه کنیم؟ باید به زیردستمان کمک کنیم. اگر وضع مالی کسی خوب است، برای دختران دمبخت مستمند جهاز تهیه کند. در این صورت دعا درباره او مستجاب میشود و اگر زلزله شود، زیر آوار نمیماند؛ چون رحمت خدا شامل حال او شده است.
این استاد برجسته اخلاق در ادامه در شرح «وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ» میگوید: خدایا من را هدایت کن به ادله روشن خودت. خدا دلیلهای روشنی دارد که ما را به آن ادله روشن، هدایت میکند. هر ظالمی که به جزای اعمالش میرسد، عبرتی برای ما است، آدم با دیدن این عبرتها میتواند خداشناس شود.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ» میگوید: من را به سمت موجبات خوشنودی و رضایت خودت ببر. از من راضی باش، هر چند که بد کردم و عمرم را به بطالت مصرف کردم. حالا آمدهام و من را به سمت رضایت خودت ببر. از من خشنود شو و رضایت جامع داشته باش.
وی تاکید میکند: باید تمام عیبها را از خود دور کنم، و با غیبت نکردن، حلال کردن مال و... این دعا دربارهام مستجاب شود. تا مردم از ما راضی نشوند، خدا از ما راضی نمیشود.
آیتالله مجتهدی تهرانی باره «بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ» در دعای روز نهم ماه مبارک رمضان میگوید: این دعاها را درباره من مستجاب کن، به حق دوستی خودت ای آروزی مشتاقان. اینطور میگوییم چون خدا نسبت به ما دوستی دارد و خدا صد برابر محبت والدین به اولاد، ما را دوست دارد. روایت است که دوستی صد درجه دارد که ۹۹ بخش آن مخصوص خدا است و یک درجه آن بین مخلوقات تقسیم شده و خدا در همان یک بخش نیز، سهم دارد. خدایا این دعاها را به محبت خودت درباره ما مستجاب کن.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5873138108198815836.mp3
18.3M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل دوم: #توحید
📖 جلسهی نهم: توحید در #ایدئولوژی_اسلام
🗓 جمعه ۵ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۰ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعا_روز_دهم ماه مبارک رمضان
«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ»
«خدایا قرارم ده در این ماه از توکلکنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت ای هدف نهایی جویندگان. »
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ» میگوید: خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار بده که متوکل باشم و بر تو توکل کنم و چشمم به دست دیگری نباشد.
شخص عربی، بدهکاری زیادی داشت. نزد امام حسین (ع) رفت و عرض کرد که بدهکاری دارم، خواستم به کریمی مراجعه کنم و به همین دلیل خدمت شما آمدم.
حضرت فرمودند؛ «سه مسأله میپرسم؛ اگر یکی را جواب دادی، ثلث قرضت را میپردازم، اگر دو تا را جواب دهی دو ثلث آن را میدهم و اگر تمام آنها را پاسخ دهی، تمام قرضت را میپردازم. »، مرد عرب گفت که آخر من پاسخ کسی چون شما را بدهم؟ که امام فرمود: «جدم میفرمود؛ «الاحسان به قدر معرفة» اگر بفهمم چیزی بلدی قرضت را میدهم. » و بعد سوال کرد: «بهترین چیزها در عالم چیست؟ »، عرب گفت: بهترین چیزها ایمان به خداست. و ایمان به رسول خدا و ایمان به شما خاندان اهل بیت(ع)، سوال دوم را اینگونه پرسید که «زینت انسان به چیست؟ »، عرب گفت: زینت عالم به حلم، زینت ثروتمند به بخشش و زینت فقرا به صبر است.
حضرت فرمودند که «اگر اینها نباشند؟ »، عرب گفت: باید آتشی از آسمان بیاید و اینها را از بین ببرد. عالمی که حلم ندارد، ثروتمندی که بخشش ندارد و فقیری که صبر ندارد، باید از بین بروند.
حضرت امام حسین (ع) فرمودند: «نجات از مهالک به چیست؟ » عرب گفت: توکل به خدا. امام حسین (ع) تمام قرضهای آن شخص عرب را پرداخت کرد و یک انگشتر نیز از دستشان خارج کرده است و دست مردم عرب کرد.
این حدیث را گفتم تا به این نکته اشاره کنم که ماه رمضان و روزه ما را موفق کند تا به خدا توکل کنیم. من از صفر شروع کردم و با توکل به این مرحله رسیدم. طلاب جوان هم باید با توکل به درس و تحصیل خودشان ادامه دهند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ» میگوید: خدایا من رستگار باشم و نه شقی، اگر رستگار باشم در روز قیامت اهل بهشت میشوم.
ایشان در شرح فراز «وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ» اظهار میکند: خدایا من را از مقربان درگاهت قرار بده، اینکه آدم مقرب درگاه الهی باشد خوب است نه اینکه خدا عقب بزند او را گاهی خدا غضب میکند و بندگان باید حواسشان را جمع کنند.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: «بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ» که در پایان دعا آمده است، یعنی به حق احسانت ای کسی که نهایت طالبین تویی، یعنی از هر جا که آدم نا امید میشود پیش خدا میرود.
هر جا که میخواهی بدانی دعایت مستجاب شده است، به دلت نگاه کن، ببین اگر ناامید از همه جا هستی، بدان که آن دعا مستجاب شده است. خدا خودش میفرماید: به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید کسی را که به غیر از من امید دارد.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5875179235571664353.mp3
16.33M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل دوم: #توحید
📖 جلسهی دهم: عبادت و #اطاعت_انحصاری_خدا
🗓 شنبه ۶ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۱ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_یازدهم ماه مبارک رمضان
«اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»
«خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوشدار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان.»
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِحْسانَ» میگوید: خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. خدایا کاری کن که کار خوب انجام دهیم. یا به درهمی، یا به قدمی و یا به زبانی آدم باید از انجام کارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاکاری نکنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند.
بهترین خوبیها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. بعضیها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمیکنند و به اشخاص دیگر کمک میکنند. مرحوم آقای بروجردی احتیاط میکرد و میفرمود که اگر در شهرتان مستحق است، اشکال دارد کمک خود را به شهرهای دیگر بفرستید. برخی مراجع نیز معتقد بودند که فطریه را باید به مستحقان همان شهر پرداخت کرد.
حدیث داریم که «بهترین شما کسی است که غذا درست کند و به در خانهها ببرد»، خوب است که به یاد مردگان خود غذایی درست کنید و شبهای جمعه آن را پخش کنید.
روایت داریم که روح مردگان مؤمنین شبهای جمعه به در خانه فرزندان خود میآیند و طلب روزی میکنند. در گذشته در خیر اموات، نذریهای زیادی داده میشد؛ اما الان اینگونه نیست و به همین علت است که روح پدران ما از ما راضی نیستند و امورات زندگیمان به خوبی نمیگذرد.
هیچگاه خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگویید که هنوز بد هستید. امام سجاد (ع) با آنکه معصوم است در دعای ابوحمزه ثمالی میفرماید؛ خدایا آیا بین بندگان کسی از من بدتر وجود دارد؟
وی در شرح فراز «وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ» بیان میکند: خدایا کاری کن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا میشود کسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد میشود. معصومین (ع) به این دلیل گناه نمیکنند که معصیت در نظر آنها زشت است.
آیتالله مجتهدی تهرانی همچنین در شرح «وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ» میگوید: خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. جهنم مصیبتهای بسیاری دارد و إن شاءالله هر کسی با ولای امیرالمؤمنین (ع) و ولای اهل بیت (ع) از دنیا برود، جهنم نمیرود. امام صادق میفرمود: «ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما دستگیری و شفاعت میکنیم.»
در قرآن دو نوع آیه درباره شفاعت داریم. به اذن خدا برخی که ایمان دارند، شفاعت میشوند؛ اما آنها که بیایمان هستند شامل شفاعت نمیشوند.
آیتالله مجتهدی تهرانی همچنین درباره فراز پایانی روز یازدهم ماه رمضان میگوید: «بِعَوْنِکَ» یعنی به کمک تو ای خدا. تا خدا ما را کمک نکند، نمیتوانیم به محتویات این دعا دست پیدا کنیم. البته باید عمل هم بکنیم. اگر یک گام به سمت خدا بردارید، خدا چند گام به سمت شما حرکت میکند. برای این کار با خدا ارتباط بگیرید. با حضور در مساجد و زیارتگاهها با خدا ارتباط بگیرید.
وی در پایان سخنان خود در معنی و شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان میگوید: «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» یعنی اینکه هر کس پناه و فریادرس میخواهد، خدایا تو پناهش میدهی و با این عبارت از خدا میخواهیم که دعای ما را مستجاب کند.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5877210750807705514.mp3
20.18M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل دوم: #توحید
📖 جلسهی یازدهم: #روح_توحید، نفی عبودیت غیر خدا
🗓 یکشنبه ۷ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۲ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
هدایت شده از طلایه داران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 هشدار
#فتنه_بعدی!
💣آیا نظام ضربه کاری تر را از دست نوخوارج بی بصیرت خواهد خورد؟!
اگر نهی از منکر لسانی را ترک کنید جامعه از عصبانیت خواهد ترکید!
برای حفظ امنیت خودتان نهی از منکر لسانی محترمانه را با محوریت مساجد احیاء کنید تا کشف حجاب کنترل بشود!
والا دشمن دنبال عصبانی کردن افراد هست و بعد خودش با پروژه خودزنی عنکبوت مقدس را رقم خواهد زد.
💣هیجان زدگی و رفتار خشن وپرتاپ ماست در برخورد با بیحجابی ممنوع
💣بی تفاوتی و سکوت نسبت به بی حجابی ممنوع
💣 تهدید و دعوت به خشونت علیه کشف حجابها در رسانه ممنوع
💣 تحریک متدینین، سیاه نمایی و ناامید سازی علیه حاکمیت ممنوع
➖➖➖
✅ جهاد تبیین ونقد زندگی جنسی غرب و امیدآفرینی واجب فوری
✅مطالبه گری قانونی و فشار قانونی بر ایشان برای پاسخگو کردن مسولین در حوزه حجاب واجب فوری
✅ فتح رسانه ها و مطالبات زمین مانده رهبر معظم انقلاب واجب فوری
#حجاب
#بی حجابی
#شیخ قمی
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_دوازدهم ماه مبارک رمضان
«اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین»
«خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسودهام دار در آن از هر چیز که میترسم به نگاهداری خودت ای نگهدار ترسناکان.»
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ» میگوید: خدایا روزی کن من را در ماه رمضان و به دو چیز و زینت بده، ستر و عفاف، ستر یعنی اینکه گناهان مردم را مخفی کنم. به ما چه ارتباطی دارد که فلانی عیب دارد؟ خوش به حال بندهای که به عیب خودش میپردازد و به عیب دیگران کاری ندارد. اگر رفیقت هم عیب دارد به کسی نگو. غیبت حرام است و عمل چهل روز را از بین میبرد و اعمال خوب غیبت کننده را در نامه اعمال شخص غیبت شونده مینویسند.
خوبیهای مردم را بیان کنید، مثلاً درباره انقلاب، خوبیهای آن را بیان کنید. مراجع تضعیف انقلاب را جایز نمیدانند. اگر کسی پشت انقلاب حرف بزند و انقلاب را تضعیف کند و آمریکا بیاید، وضع ما بد میشود، باز اگر خدای ناکرده انقلاب بد باشد آنها از بد، بدترند.آنها که به عیب دیگران کاری ندارد، بهترین زینت را دارند. حدیث داریم خوش به حال کسی که به عیب خود پرداخته به عیب دیگران کاری ندارد.
در ادامه دعا، «عفاف» آمده است. عفاف یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است. پس بیان نکردن گناه دیگران و داشتن عفاف اولین دعایی است که در این روز از خدا میخواهیم.
این استاد بزرگ حوزه علمیه در ادامه در شرح فراز «واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ» میگوید: خدایا من را به دو چیز مستور کن؛ یکی لباس قناعت و دیگری کفاف، کفاف یعنی اینکه زندگی را بگذرانیم. اگر مال و ثروت زیاد داشته باشیم، گرفتار میشویم و اگر دستمان پیش کسی دراز باشد ذلیل میشویم، پس از خدا بخواهیم که به اندازه کفاف زندگی به ما بدهد. قناعت هم به انسان عزت میدهد و کسی که قناعت دارد خدا او را عزیز میکند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در تشریح «واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ» میگوید: خدایا من را عادل کن و کاری کن انصاف داشته باشم و خدایا از هرچه که من از آن میترسم من را امان ده ، اگر کسی ما را تهدید میکند به ما ایمنی بده که کسی نتواند به ما تعرض کند.
در پایان دعا میگویم «بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» یعنی به عصمت و حفظ و نگهبانی خودت ای کسی که خائفین و ترسناکان را نگهداری میکنی. ای کسی که هر که به تو متوسل میشود، از او نگهداری میکنی، خدایا درباره ما این دعاها را مستجاب بفرما.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5881714350435075655.mp3
18.52M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل دوم: #توحید
📖 جلسهی دوازدهم: #توحید_و_نفی_طبقات_اجتماعی
🗓 دوشنبه ۸ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۳ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_سیزدهم ماه مبارک رمضان
«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین»
«ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز و بر حوادث خیر و شر قضا و قدر صبر و تحمل عطا کن و بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار به یاری خودت ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان. »
آیتالله مجتهدی تهرانی در ابتدای شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه به خواند دعای «مجیر» در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک، درباره مضامین بلند عرفانی و آمیزههای عمیق ادعیه اسلامی میگوید: دعا تنها برای دستیابی به ثواب نیست، بلکه اصل دعا خواندن برای رسیدن به کمال است.
ایشان در شرح «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» میگوید: در این دعا از خدا میخواهیم ما را از کثافات پاک کند. منظور از «کثافات»، چرک گناه و معصیت است. انسان اگر اهل معصیت باشد، بوی بدی به خود میگیرد و اگر مؤمن باشد، خوشبو خواهد بود. «اویس قرن» هنگامی که به ملاقات پیامبر (ص) آمده بود، فضای خانه رسولالله (ص) را معطر کرده بود و فردای آن روز که پیامبر (ص) به خانه خویش باز گشت، فرمود: «إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیمَن»، یعنی پیامبر (ص) رایحه خوش اویس را استشمام کرده بود.
در حال حاضر زمانه به گونهای است که طهارت واقعی نداریم و همهچیز شبههناک است. در طول سال انواع غذاهای حرام و شبههناک را خوردهایم و «ماه رمضان» فرصتی برای شستوشوی باطنی است. تناول غذاهای حلال در استجابت دعاتأثیرگذار است. قرائت قرآن در هنگام سحر، زنگار دل را از بین میبرد.
این عارف برجسته در شرح عبارت «الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ» میگوید: گناه آدمی را کثیف میکند و دل را زنگار میگیرد. برای اینکه زنگار قلب را از بین ببریم باید سحرها قرآن بخوانیم. در روایت آمده است که قلب انسان زنگ میزند، همانطوری که آهن زنگ میزند، پس قلبتان را با استغفار و قرائت قرآن جلا بدهید. همچنین کمک کردن و دستگیری از یتیمان هم زنگار دل را از بین میبرد.
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح عبارت «وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ» میگوید: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که ما را در برابر قضا و قدر خویش راضی کند. بنابراین از خدا درخواست میکنیم که خدایا مرا بر تقدیر خودت صابر قرار بده! مراد از «کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»، قضا و قدر حتمی الهی است. هر کس در لوح محفوظ قضا و قدری دارد که نمیداند صلاح او در آن امر است.
این استاد اخلاق ضمن اشاره به بیتی با مضمون «دل بیغم در این عالم نباشد / اگر باشد بنیآدم نباشد» میگوید: در این دنیا هر شخصی به میزان خود دارای غم و مشکل است. استادم (مرحوم شیخ علیاکبر برهان) میگفت: اگر یک روز گفتی که من غصهای ندارم، بدان که اجلت نزدیک است! سید بن طاوس به فرزندش میگوید: پسرم خانه که میسازی، بگذار گوشهای از آن خرابه باشد تا بدون غصه و دغدغه نمانی.
این مجتهد فقید در شرح «وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی» میگوید: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که ما را موفق به تقوی کند. تقوا به معنی این هست که اگر کسی از اعمال ما با خبر شود، طوری زندگی کرده باشیم که ناراحت نشویم. ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین تقوا است.
او در شرح عبارت «وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ» ادامه داد: در این بخش از دعا از خدا میخواهیم که خدایا ما را با خوبان و ابرار همنشین کند. باید به این نکته توجه داشت که با چه کسی همنشین میشویم چانچه در شعری داریم: «با بدان کم نشین که صحبت بد / گر چه پاکی تو را پلید کند». حتی طلاب در زمان قدیم توجه میکردند با طلبهای که اهل نماز شب نیست، همحجره نشوند.
آیتالله مجتهدی تهرانی به فراز پایانی دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان یعنی «بعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین» اشاره میکند و میگوید: خدایا به کمک و یاری خودت این چهار دعای من را مستجاب کن، ای کسی که روشنی چشم فقرا هستی.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5884045564194064529.mp3
18.11M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل دوم: #توحید
📖 جلسهی سیزدهم: تأثیرات روانی توحید
🗓 سهشنبه ۹ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۴ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
هدایت شده از طلایه داران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ #استاد_رائفی_پور
"تجربه پس از مرگ"
تجربه پس از مرگ کسی که مجوز پخش تلویزیونی نگرفت...
#تجربه_مرگ
کانال هواداران #استاد_رائفی_پور👇
https://eitaa.com/joinchat/3834445946C035739b57d
بسمالله الرحمن الرحیم
شرح #دعای_روز_چهاردهم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین»
«خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات، ای عزت دهنده مسلمانان. »
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ» میگوید: خدایا من را به لغزشها مؤاخذه نکن. گاهی آدم میلغزد و ایمانش ضعیف میشود و تقوایش از بین میرود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود.
خدا در اثر گناه به غضب میآید و سیل و زلزله و بلایای طبیعی همه آثار گناه است. مردم را توجه نمیدهند که غالب این اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.
کسی که نماز اول وقت نمیخواند و اتومبیل خود را در جاده میراند، مورد نفرین نماز قرار میگیرد و تصادف میکند. نماز اول وقت انسان را نفرین میکند و میگوید «خدا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی! »
اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا میکند و میگوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال میافتد.
اگر کسی با خدا باشد، هیچکس نمیتواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد.
این استاد اخلاق در شرح فراز دوم دعا «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ» میگوید: خدایا «اقاله» کن و گناهان ما را بیامرز. در دعای کمیل هم این لفظ است که خدایا لغزشهای ما را اقاله کن؛ یعنی ما را بدون هزینه ببخش. در مورد کسب و معامله نیز چنین لفظی در فقه وجود دارد. یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند. اما بعد از جدایی و بدون دلیل نیز اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند. مثلاً شخصی یک ظرف ماست میخرد و به منزل میبرد و متوجه میشود که پیش از وی ظرف ماست دیگری نیز خریداری شده است. در این حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وی آن را بپذیرد و پول آن را عیناً پس دهد.
وی در تشریح عبارت «ولاتَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ» اظهار میکند: خدایا من را تیر بلا قرار مده. سیل و رانش زمین یعنی همان تیر! هواپیما در آسمان پرواز میکند و ناگاه روی ساختمانی فرود میآید و همه ساکنان آن از بین میروند. این غرض و تیر بلاست که حاصل گناه و خطاهای ماست.
تمام پیشآمدهایی که میشود همه نتیجه گناهان ماست، برای این گفته من مدرک وجود دارد و هم در قرآن آیه دارد و هم در این باره روایت و حدیث داریم.
«هر گرفتاری برای شما پیش میآید، دسترنج خودتان است. » هر چه بکاری همان را درو میکنی. از گندم، گندم و از جو، جو میروید. خداوند در قرآن میفرماید: «خدا برنامههای مردم را عوض نمیکند، آنها را گرفتار بلا نمیکند مگر اینکه خودشان را تغییر دهند. » مثل ماشین که انحراف به چپ پیدا کند، تصادف میکند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشیم تصادف، عذاب خدا، می کنیم.
در پایان دعا میگویم: «بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین» به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن! ای کسی که عزت مسلمین با توست. ببینید الان مسلمین چه عزتی دارند! آمریکا غر میزند، مسلمانان مقابلش ایستادهاند و تمام دنیا علیه آن هستند.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5886383813109483298.mp3
15.49M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل سوم: #نبوت
📖 جلسهی چهاردهم: #فلسفهی_نبوت
🗓 چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۵ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein
📌بردهداری مدرن
🔻انسان مغروق در سرمایه داری و غرق در موسیقی و فیلم و سکس و شبکههای اجتماعی، زیر یوغ اربابان اطلاعاتی ـ ارتباطاتی؛ این بود حقیقت تلخِ تصویرسازان بهشت موعود مادی؟ آدمی باید به کجا و کدامین پناهگاه، ره بیابد؟ جبرگرایان تاریخی چپ و راست، خوب توصیف میکنند؛ ولی راه فراری برای این وضعیت بغرنج ندارند.
🔻ژورنالیسمی تهاجمی و کوبنده ساختهاند؛ به بلندای برجهای والاستریت و بنا شده بر گرده خون آفریقاییهای شکارشده در استعمار سنتی؛ اما همچون «خانهای بر روی آب». بیبخار و نومیدکننده و جز افسردگی و سودازدگی، نتیجه سوداگری و حاکمیت سرمایه و احزاب نخواهد بود.
📕استاد محمدحسین فرجنژاد
منبع: eitaa.com/FarajNezhad110
🆔@Heyat_Banatolhossein
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
شرح #دعای_روز_پانزدهم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین»
«خدایا در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود ای ایمنی دلهای ترسان. »
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح ابتدایی این دعا "اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین" میگوید: برای آنکه بدانیم خاشعین چه کسانی هستند، بهتر است اول در مورد متکبرین صحبت به میان آوریم؛ چراکه خضوع و خشوع به طور کامل با تکبر و غرور تضاد دارد، به طوری که هر آنچه که در صفات متکبرین وجود دارد، ضد آن در خاشعین موجود است.
حضرت اینگونه فرمودند: «آگاه باشید زنهار، زنهار، از پیروی و فرمانبری سران و بزرگانتان، آنان که به اصل و حسب خود مینازند و خود را بالاتر از آنچه هستند میپندارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت میدهند و نعمتهای گسترده خدا را انکار میکنند، تا با خواسته های پروردگار مبارزه کنند و نعمتهای او را نادیده انگارند، آنان شالوده تعصب جاهلی و ستونهای فتنه و شمشیرهای تفاخر جاهلیت هستند. »
امام علی (ع) همچنین در قسمتی دیگر نیز فرمودند: «کبر و خودپسندی چیزی است که قلب های متکبران را همانند کرده، تا قرن ها به تضاد و خونریزی گذراندند و سینه ها از کینه ها تنگی گرفت. » که با توجه به این تذکرات مقدس از زبان امیر مؤمنان، درمی یابیم که خضوع و خشوع همانند ظرفی است که انسان به وسیله آن به جمع آوری رضا و خشنودی خداوند می پردازد و تکبر چون ظرفی است تو خالی که هیچ چیزی در آن جز غرور و تکبر جای نمی گیرد و این خضوع و خشوع است که انسان را به خدای خویش نزدیک می سازد؛ زیرا که هرچه انسان نزد پروردگار عالمیان، خود را ذلیل و خوار نشان دهد، ارزشش در پیشگاه او بیشتر می شود.
چنانچه حضرت علی (ع) فرمودند: «تاج تواضع و فروتنی را بر سر نهید و تکبر و خودپسندی را زیر پا بگذارید ... و تواضع و فروتنی را سنگر میان خود و شیطان و لشکریانش قرار دهید، زیرا شیطان از هر گروهی لشکریان و یارانی سواره و پیاده دارد. » پس خضوع و خشوع در مقابل پروردگار عالمیان همان طاعت و بندگی خالصانه در مقابل ذات اقدس اوست که ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم به ما عبادت و اطاعتش را همراه با خضوع و خشوع نصیب کند.
وی در شرح قسمت دوم دعا "واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین" میگوید: ما باید بدانیم منتخبین چه کسانی هستند؟ در دعای این روز نکته اساسی که به آن تأکید شده است، خضوع و خشوع و فروتنی در مقابل ذات اقدس پروردگار است؛ به طوری که در این روز از خداوند درخواست می کنیم آنچه را که در صفات و اعمال خالصان و خاشعان و فروتنان وجود دارد، نصیب ما کند، اما در اینجا می خواهیم بدانیم مخبتین به چه معناست؟
حال شاید سوال کرد که فروتنان چه کسانی هستند؟ که در جواب باید بگوییم فروتنی یکی از صفات بارز مومنان تقوا پیشه است که شب و روز خود را به تقوا و پرهیزکاری می گذرانند. چنانچه حضرت علی (ع) در مورد صفت و نشانه یک پرهیزکار فرمودند: «در دینداری نیرومند، نرمخو و دوراندیش است، دارای ایمانی پر از یقین، حریص در کسب و دانش، با داشتن علم بردبار، در توانگری میانه رو، در عبادت فروتن، در تهی دستی آراسته، در سختی ها بردبار، در جستجوی کسب حلال، در راه هدایت شادمان و پرهیز کننده از طمع ورزی، است.
🆔@Heyat_Banatolhossein
4_5888635612923169139.mp3
17.56M
🔹فایل صوتی کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن؛ سید علی حسینی خامنهای
🔰 فصل سوم: #نبوت
📖 جلسهی پانزدهم: #بعثت در نبوت
🗓 پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۵۳؛ ۱۶ #رمضان ۱۳۹۴
#قرآن
🆔@Heyat_Banatolhossein