حکمرانی و اقتصاد|مرکز راهبری برهان
🔰🔰🔰 اندیشههای اقتصادی متفکران اسلامی معاصر(امامموسی صدر، شهید بهشتی، شهید صدر و شهید مطهری) 🔶 مدر
.
🗂 ادامه مباحث اندیشههای اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺حجت الاسلام محسن قنبریان
🔺شروع: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۷
🔺مکان: قم، حوزه علمیه مشکات، مرکز تخصص
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه
💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
بله
.
۱ مهر.mp3
33.08M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه یازدهم - یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
🗂 ارائه سرفصل مباحث مربوط به نظرات اقتصادی شهید بهشتی:
🔺مرور تفاوت مکتب اقتصاد و علم اقتصاد
🔺مزیت اندیشه شهید بهشتی نسبت به سایر متفکرین به جهت امتداد تا عینیت
🔺نظر شهید پیرامون انواع سرمایه(سرمایه تولید، سرمایهای که تبدیل به مستقلات شده، سرمایه در گردش)
🔺جایگاه کار در بحث مالکیت
🔺جایگاه کار در نظریه ارزش
🔺بررسی نظریه ارزش شهید بهشتی(روش قیمتگذاری)
🔺مشروح مذاکرات قانون اساسی
🔺معرفی کتاب
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
✍️ باور کنیم این جنگ، جنگ جهانی است
🔸نتانیاهو درحالی که از ترور همزمان سیدحسن نصرالله خبردارد دو عکس به دستش گرفته که یکی محوری از سیاهی، از چین تا مدیترانه کشیده که از ایران می گذرد و دیگری، مسیر آیمِد است که از هند به اروپا میرود. رژیم سالهاست که سگ هار غرب در منطقه است، اما این بار سرکارگرِ یک پروژه جهانی بود که میرفت مفهوم «ژاندارم منطقه» را برایش تثبیت کند. در این طراحی، هند جای چین را به عنوان کارخانه دنیای غرب میگیرد و رژیم اشغالگر قدس به عنوان حافظ منافع غرب، بر انتقال کالا و تکنولوژی نظارت میکند. دولتهای عرب هم در این کریدور چنان با رژیم گره میخورند که هویتها و مناسبات امنیتیِ آینده را با توجه به آن باید بازنویسی کرد...
🔸همه چیز به خوبی برایشان به پیش میرفت. امریکا بر شرق و تضعیف چین متمرکز میشد و این منطقه را اسرائیل به عهده میگرفت. اما 7اکتبر، همه چیز را به هم ریخت. معلوم نیست که طراحان و عاملان این اتفاق، از عظمت زمان و مکان حرکتشان باخبر بودند یا نه، اما هرچه که بود جهان پس از 7اکتبر با قبل از آن عمیقاً متفاوت است. گویا نعمتی از آسمان بر دامنمان افتاد که جاماندگیِ راهبردیمان را جبران نماییم؛ اگر با انفعال این فرصت را تبدیل به تهدید نکنیم.
🔸رژیم برای بازگشت به ماهعسل قبلش باید خیال همه ناظران جهانی را از عدم تکرار این ناامنی -که دشمن اقتصاد است- راحت کرده باشد؛ و این یعنی زدن ریشه همه عوامل محتمل تهدید تا انتهای مسیر. در غیر این صورت، احتمالاً در این دوران پیچ تاریخیِ مناسبات جهانی دیگر نمیتواند «ناظم» و ژاندارم بایستد، و با این وضع اساساً دیگر «پروژه اسرائیل» برای غرب به هزینه هایش نمی ارزد.
این است که جنگِ کنونی، «برای هر دو طرف، مرگ و زندگی است». طرف مقابل این را خوب فهمیده و متفاوت از قبل بازی میکند: از طولانی شدن جنگ خسته نمی شود. با هزار کشته هم پا پس نمی کشد. هرچه آبرو و اعتبار و خرج امنیتی و اطلاعاتی دارد را به صحنه می آورد و عملیات پیجری هم اجرا می کند. جنگ را یکی یکی تا آخرین دشمن، گسترش می دهد. بعد از آتش بس های کوتاهی مثل چند هفتهای که در غزه تجربه شد، باز هم اراده بازگشت به جنگ دارد. و سرانجام، اساساً دیگر او را از امریکا نمیشود جدا دانست چون پیروزی و شکست او دقیقاً به معنای پیروزی و شکست طرح جهانی امریکا برای جهان امروز است.
🔸هرکدام از گزاره های فوق را اگر زودتر بفهمیم و باور کنیم نوع رفتار کلّ مقاومت هم، متفاوت از قبل می شود. چنان که فرمود: «هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، بیدار باشد؛ وقتی دید دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن ملّت مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی. ما مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت غفلت کردهایم، نتایجش را هم دیدهایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ باید حواسمان جمع باشد.» (۱۴۰۳.۷.۱۳).
🔸رهبری به این نکات اشاره کرده اند، از ارزش راهبردی واقعه 7اکتبر در این زمانه؛ تا اشاره به کریدور مذکور در نماز جمعة نصر. خدا کند که «بدون تعلل» هزینه کنیم. چون جنگ وجودی یعنی اگر این مسیر برای رژیم باز شود، تا صدسال آینده در این منطقه اربابی خواهد کرد. جنگ وجودی یعنی اگر هزینهای نکنیم و جبهه شکست بخورد، ده ها و صدها و هزاران برابر آن را خواهیم داد؛ و اگر هزینهای کنیم و جبهه پیروز شود، ده ها و صدها و هزاران برابر آن جبران خواهد شد. جنگ وجودی یعنی جهادی که بر هر مرد و زن واجب است و حکمش صادر شده است. «حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلیاش برگردانند؛ مسجدالاقصی را برگردانند. اینجا یک حرکت الهی دارد انجام میگیرد؛ مردم فلسطین و غزّه که دارند به معنای واقعی کلمه مجاهدت میکنند، در واقع دارند جهاد فیسبیلالله میکنند. آن کسانی که به اینها کمک میکنند، کمک به جهاد فیسبیلالله میکنند» (4/7/1403).
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
حجت الاسلام قنبریان ۱۵ مهر.mp3
31.26M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه دوازدهم- یکشنبه 15/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی شهید بهشتی:
🔸مالکیت: اختصاص اجتماعی و قراردادی یک موضوع(یعنی اعتبار) به یک فرد یا گروه یا جامعه که بیانگر حقانیت بالقوه او در آن موضوع است.
🔺 دعوا در حد و حدود مالکیت است. حد و حدود مالکیت و متعلق آن، بسته به عقلهای مختلف، تفاوت میکند. در مسئله نکاح. اصل نکاح عقلایی است اما اینکه نکاح اینطور باشد یا آن طور، به اعتبارات مختلف است. پس اگر یک چیز اصلش عقلایی بود، به معنی اینکه با تمام کم و کیفش عقلایی باشد نیست.
🔺 قطع رابطه الهیات و خیلی خلطها مربوط به همینجا است.
🔸مال، چیزی است که دارای ارزش مصرفی باشد. ارزش مصرفی: بدرد بخور باشد. هرچیز بدرد بخوری؟ نه. چیزی که به درد بخور باشد و وفور نداشته باشد شبیه هوا. به هوا مال نمی گویند.
🔸چه چیزهایی منشأ مالکیت میشود؟ 1. کار 2. حیازت
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
✍️ تنها راه ساده و کوتاهمدت برای اقتصاد امروز ایران، مسکن است
1️⃣ راهحلها را میتوان به «ساده» و «سخت» تقسیم کرد. راه حل سخت، آن است که از هر فرصت و ظرفیتی برای حل مسئلهات استفاده کنی و با هوشمندانهترین مدیریت، هر ظرفیتی که ذرهای تو را به هدف نزدیک میکند را تا انتها بالفعل کنی.
اما راه حل ساده، دست گذاشتن روی یک نقطهای است که با کمترین پیچیدگی، اثر بسیاری بر هدف داشته باشد و کلاف سردرگم مسائلت را به جلو هل بدهد. لازم نیست به همه چیز فکر کنی، بلکه میتوانی مانند دکمهای وقتی فشارش دهی (ابلاغش کنی) سلسلهای از حوادث مطلوب را انتظار بکشی.
2️⃣ راهکار ساده از منظر اسلام، ممنوعیت سود تضمینی در سرمایهگذاری(ربا) و حرمت اکل مال به باطل است، تا بازار در این چارچوب، بهترین عملکرد خود را با استفاده از آزادیاش داشته باشد (رها از انحصار و هرقانون دست و پاگیر). اما «راهی برای دسترسی به این راهکار» فعلا در اقتصاد ایران دیده نمیشود. لذا در این نگاشته، راهکار آسان دیگری میطلبیم ولو آثاری حداقلیتر داشته باشد و نظام اقتصادی را دگرگون نکند.
3️⃣ یالمار شاخت، رییس بانک مرکزی هیتلر مدتی پس از نجات از دادگاه متفقین، سفری به ایران آمد. هیتلر در میانة دو جنگ، به وسیلة طراحیهای اقتصادی او بود که آلمان ویرانه را آماده جنگی دوباره کرد. شاخت در جلسه با مصدق، برای اقتصاد خراب ایران پس از خروج انگلیس از صنایع نفتی، «ساخت مسکن» را پیشنهاد داده بود. «چون تمام مصالحش در ایران وجود دارد و میتواند با کارگر ایرانی ساخته شود. *خانهدار شدن ایرانیها به رونق تولید مرتبط است. اگر خانواده ایرانی خانه خود را داشته باشد قدرت خرید بیشتری پیدا میکند. قدرت خرید بیشتر یعنی تقاضای بیشتر و تقاضای بیشتر یعنی رونق تولید* . وقتی تولیدات داخلی بیشتر شد و کیفیت پیدا کرد، دولت میتواند به صادرات و جایگزینیاش با نفت فکر کند». نسخههای دیگری همچون رفع انحصار از بازار و تولید، که با قوی شدن تولیدکنندگان خصوصیِ متعدد ممکن میشود نیز در نسخههای شاخت بود.
4️⃣ در اقتصاد امروز ایران، به دلیل کنترل ترازنامه، کمبود شدید نقدینگی رخ داده است. رشد نقدینگی حدود 25% است؛ درحالی که سود بانکی سپردههای بلندمدت نیز افزایش یافته و لذا سود حجم عظیم شبه پول، قسمت زیادی از رشد نقدینگی را میبلعد و چیزی برای تسهیلات و تزریق پول به جامعه تورمزده باقی نمیگذارد. بانکها در تولید نقدینگی محدودتر شدهاند و لذا در جنگ سپردهگیری، تسهیلات را به سپردهگذاران بزرگ -و البته رانت خواران و بنگاههای خودشان- میدهند. نتیجه هم کاهش توزیع تسهیلات در اقتصاد و کمبود شدید پول است. کاهش تقاضا، و سپس اضافه شدن رکود به تورم. اجناس -فارغ از قسطی فروشیهای رانتیِ جدید که غیرمستقیم به بانک متصلند- در اوج تورم به صورت قسطی و چکی عرضه میشود و این یعنی آخرین نفسهای سطح فعلی اقتصاد.
سیاستگذار ما به شدت از تحریک تقاضا وحشت دارد، چون از بازگشت تورم پس از اینکه به رکوردهای تاریخی رسید، میترسد. هدایت نقدینگی و مدیریت تسهیلات موجود به سمت تولید نیز، راه حل «سخت»ی است که چندان امیدی به اجرای بهینهاش نیست.
راه حل ساده، همان است که شاخت هم به مصدق گفت: «رفع انحصار زمین»، «ترغیب مردم به ساخت خانه» و برداشتن دغدغه مسکن از دوش آنها و لذا «تحریک تقاضا از این طریق». راه حل ساده ای که یک کلید دارد: رفع انحصار زمین.
به دلیل داخلی بودن صنعت ساختمان، هم خود این صنعت موتور رونق داخلی خواهد شد و هم مصرف خانوار با حذف اجارهخانه از سبدش افزایش خواهد یافت. همچنین این کار میتواند به عنوان توری مهم در برابر فقر در این وضع اقتصادی برای مردم باشد. در شرایطی که همه راه های آسان، بسته و راه های سخت، بعید است تنها راه نجات بازار از رکود آن هم در شرایط تحریمی، همین است.
👤 محمد خلیلی
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
22 مهر استاد قنبریان (1).mp3
27.83M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه سیزدهم - یکشنبه 22/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی شهید بهشتی:
🔸بررسی منشأ دوم ایجاد مالکیت: حیازت
حیازت: ارزشهای مصرفی موجود در طبیعت(آماده و موجود). طبیعت خودش ارزش مصرفی را تولید میکند شبیه چوب و هیزم، معادن. حیازت نوعی جمعآوری کردن هست.
🔺 آیا حیازت ما را مالک میکند یا ما از قبل مالک هستیم، حیازت فقط سهم ما را مشخص میکند؟ شبیه ملک مشاعی که افراز در آن صورت میگیرد. یعنی همه انسانها در ماهی دریا سهم دارند، ماهیگیر صرفا سهم خود را استیفا میکند.
🔺 ثمره: اگر گفتیم حیازت مملک هست، ماهیگیر کل ماهیهای دریا رو هم صید کرد مالک است اما در صورت دوم اینطور نیست. کسی نمیتواند کل درختان جنگل را برای خود قطع کند.
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
استاد قنبریان ۲۹ مهر.mp3
21.78M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه چهاردهم - یکشنبه 29/07/1403
🗂 ادامه مباحث جلسه سیزدهم، مربوط به نظریه اقتصادی شهید بهشتی.
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
📌 خبر: کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره علامه حلی برای مقاله «جایگاه عقد مرابحه و لوازم فقهی آن در مدیریت تحول نظام بانکی»
🔰 در جشنواره علامه حلی مقاله «جایگاه عقد مرابحه و لوازم فقهی آن در مدیریت تحول نظام بانکی» که توسط حجة الاسلام عباس یعقوب زاده به رشته تحریر درآمده برگزیده شد و رتبه سوم کشوری را در بخش مقالات سطح 4 کسب نمود.
🔰 چکیده این مقاله به شرح زیر است:
بنابر روایات فقهی باب مرابحه، حفظ دو نوع ریسک شرعی انصراف و هلاکت مال، شرط صحت عقد مرابحه میباشد، لکن خصوصاً با رواج کارت اعتباری مرابحه به کلی مورد غفلت قرار گرفتهاست. بر اساس آموزههای دینی در بانکداری اسلامی، پذیرش ریسک سود و زیان و تسهیم آن بین طرفین، موضوعیت داشته و نباید این ریسک صرفاً بر تأمین مالی شونده تحمیل گردد. از سوی دیگر انتقال ریسک تسهیلات و سپردهها در نظام بانکی از طریق بیمه به طور مفروض، ممکن نمی باشد. در این تحقیق تلاش شده است ابتدا این دو نوع ریسک شرعی با روش اجتهادی معرفی و تبیین گردد و در گام دوم با رویکرد تسهیم ریسک و نهادسازی متناسب آن پیشنهاداتی برای مدیریت و کاهش آن مطرح گردد. مدیریت ریسک انصراف از طریق تشکیل صف انتظار، خصوصاً در بانکداری الکترونیک تا حدودی امکانپذیر است. در مورد ریسک هلاکت نیز از طریق نهادسازی متناسب با فرآیند عقود بانکی میتوان زمینه را برای توسعه آن در سایر عقود پرریسک نیز فراهم نمود.
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﴿155﴾ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿156﴾ أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ﴿157﴾
درگذشت برادر عزیز، دوست گرامی و خوش فکرمان برادر عزیز آقای امیرمحمد ناصری را تسلیت عرض میکنیم.
-----------------------------------------------
💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
💠 مرکز راهبری برهان
بله | ایتا
.