إن سألوك عن غزة
قل لهم:
بها شهيد،
يسعفه شهيد،
و يصوره شهيد،
و يودعه شهيد،
و يصلي عليه شهيد
اگر از تو درباره غزه پرسیدند...
پس بگو
در آنجا شهیدی است
که شهیدی آن را حمل می کند
و شهیدی از وی عکس می گیرد
و شهیدی او را بدرقه می کند
و شهیدی بر وی نماز می خواند
محمود درویش
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
امام جمعه اهل سنت بندرلنگه:
جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بار دیگر چهره نفاق و تزویر مدعیان دروغین حقوق بشر را به جهان نشان داد
شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندر لنگه با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: حمله به بیمارستان غزه که در آن زخمیها و کودکان معصوم را به خاک و خون کشیده شد، دل هر انسان آزاده ای را به درد آورد. این جنایات بار دیگر چهره نفاق و تزویر مدعیان دروغین حقوق بشر را به جهان نشان داد.
وی افزود: آنجایی که وزیر دفاع رژیم غاصب می گوید ما آب و برق و غذا را بر این مردم قطع می کنیم؛ آنجایی که به زن و پیرمرد و طفل هم رحم نمیکنند.
شیخ راهبر به وظیفه مسلمانان علی الخصوص حاکمان کشورهای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: امروز وظیفه حکام کشورهای اسلامی است که تمام قد در دفاع از مردم مظلوم غزه وفلسطین بایستند و نگذارند مردم مسلمان قتل عام شوند؛امروز جهان اسلام بیش از پیش باید در اتحاد و همبستگی خود مقابل ملت واحده کفر بایستند تا دنیا عزت و اقتدار امت اسلامی را ببیند.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#طوفان_الاقصی
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
بیانیه اعضای کارگروه نظام جامع منطقه جنوب کشور در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
اقدام وحشيانه و غیر انسانی رژيم کودک کش صهيونيستي در حمله تروريستي به بيمارستان المعمداني در غزه و به خاک و خون کشيدن بيماران مظلوم و بيپناه ، گواهی ديگر بر ددمنشی اين رژيم است، که در سايه حمايت مدعيان حامي حقوق بشر در جهان به اين جنايت هولناک دست زد و تمام مسلمانان و آزاديخواهان در سراسر جهان را عزادار کرد.
رژيم اشغالگر رژيم صهيونيستي که در پي عمليات طوفان الاقصي موجوديت خود را در خطر ميبيند، با ارتکاب اين نوع جنايت درصدد مرعوب کردن سربازان مقاومت اسلامي و سرپوش گذاشتن بر ضعف وجودي خود را دارد، اما به لطف الهي و با اراده راسخ ملت فلسطين و حمايت آزاديخواهان، مستضعفان و مسلمانان دنیا، حماسه اخیر، نقطه شروع نابودي اين رژيم منحوس و جعلي و پايان بخش اشغال سرزمين فلسطين خواهد بود؛ ان شاءالله
ما اعضای کارگروه نظام جامع منطقه جنوب کشور ضمن ابراز همدردي با ملت مظلوم و ستمدیده فلسطين و خانوادههاي شهداي غزه ، اين جنايت فجیع را به شدت محکوم مينمايیم و جهان اسلام و همه ی آزادی خواهان را به حمايت از ملت مظلوم فلسطين و مقابله با رژيم رژيم اشغالگر قدس دعوت مينمايیم.
إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ
اعضای کارگروه نظام جامع منطقه جنوب کشور
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#طوفان_الاقصی
#غزه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
برگراری نشست کارگروه نظام جامع منطقه جنوب کشور
نشست کارگروه اعضا نظام جامع منطقه جنوب کشور با محوریت سطح دو در مرکز اسلامی استان هرمزگان برگزار شد.
در این جلسه ضمن بررسی کلی منهج سطح یک، دروس سطح دو، تقسیم بندی و بررسی گردید.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#نظام_جامع_منطقه_جنوب
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
مرکز اسلامی استان هرمزگان
امام جمعه اهلسنت کیش: سرنوشت هر جنایتکاری نابودی است
امام جمعه اهل سنت کیش گفت: حمله به بیمارستان و رحم نکردن به کودکان و بیماران نشانه رذالت و خوی وحشیگری رژیم صهیونیستی است اما سرنوشت هر جنایتکاری نابودی است.
شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهلسنت کیش اظهار کرد: تاریخ تاکنون این همه شقاوت و وحشی گری بر علیه مردمی مظلوم و در محاصره را سراغ ندارد و همه مستکبران عالم جمع شده اند تا خون این مردم مظلوم را بریزند و متأسفانه مدعیان حقوق بشر و حتی سران کشورهای اسلامی نیز با سکوت خود به ظالمان در تشدید ظلمشان کمک می کنند.
وی، حمله به بیمارستان و رحم نکردند به کودکان و بیماران و زنان را نشانه رذالت و خوی وحشیگری رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد: حتی آب و دارو و غذا را نیز به روی این مردم مظلوم بسته اند و دنیا و تاریخ این همه رذالت انسانی را فراموش نمی کند.
این عالم اهل سنت اضافه کرد: هر رژیم سفاکی که احساس میکند به مرحله نابودی رسیده است دست به چنین جنایاتی میزند و صهیونیست ها بهتر از هر کسی می دانند که به پایان خودشان رسیده اند و این جنایات نیز کمکی به آنان نخواهد کرد.
امام جمعه اهل سنت کیش، گفت: سفر بی شرمانه سران کشورهای مختلف غربی به اسراییل را ننگ دیگری خواند و تأکید کرد: همان که قرآن را آتش می زدند امروز در کنار صهیونیست ها ایستاده اند و مردمی در محاصره را به خاک و خون می کشند و احساس پیروزی می کنند اما ضربه ای که طوفان الاقصی به پیکره و ماهیت این رژیم زد، آنان را در وضعیتی بحرانی قرار داده که صدای خرد شدن استخوان های خودشان را شنیده اند و دست به هر جنایتی می زنند.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#طوفان_الاقصی
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
بیانیه مدرسه دینی سلطان العلماء طولا قشم در محکومیت حمله به غزه
خوی ددمنشانه و تجاوزکارانه رژیم غاصب صهیونیستی با حمله ی وحشیانه به غزه بر همگان مشهود شد و تمامی ادعاهای حقوق بشری، آزادی ، برابری ، انسانیت ، دفاع از حقوق زن و کودک که از جانب سردمداران کفر و نفاق مستمرا گوش جهان را کر کرده بود با خود به اعماق زمین فرو برد. کدام حقوق بشری که جلو چشم همگان برای پر پر کردن کودکان ، به خاک و خون کشیدن زنان و سالمندان ، به آتش کشاندن بیمارستان و مدارس و ذبح کردن بیماران و مجروحان تمامی قدرت های ضد انسانی با هم متحد شده و حمایت های مادی، نظامی و معنوی خود را در اختیار این رژیم غاصب قرار داده تا بیشرمانه اقدام به نسل کشی ملتی کند که تنها گناهش آن است که می گوید پروردگارم الله است.
ما این جنایت وحشیانه را محکوم کرده و امیدواریم همه ی مسلمانان جهان خصوصا علماء ، روحانیون، طلاب و فعالان اجتماعی در جهت تبیین و محکوم کردن این جنایت ورود کرده و خالصانه آنها را دعا کنند.
اللهم انا نستودعک غزه و ارضها و جوها و بحرها و مجاهدیها و مرابطیها فاحفظهم بحفظک یا خیر الحافظین
مدیریت، مدرسین و کارکنان مدرسه ی دینی سلطان العلماء طولا قشم
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#طوفان_الاقصی
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه مسجد جامع سلمان فارسی شهر پارسیان محله احشام، شیخ محمود مقدم
باور مومن بر این امر استوار است : دری که الله بگشاید هیچ قدرتی یارای بستن آن نیست و دری که الله آن را ببندد هیچ توان و قدرتی قادر به گشودن آن نخواهد بود . این باور ، به دل مومن آرامش و قدرت می بخشد تا در همه عرصه های زندگی ، در غم و شادی دچار یاس و غرور نگردد ، زیرا که هیچ حالتی از احوال آدمی ماندگار نیست و هیچ انسانی پایدار نخواهد بود ، الحي و القيوم فقط پروردگار است و هیچ انسانی بقا ندارد . به قول معروف : آنکه پاینده و باقی ست خدا خواهد بود.
از ویژگی های مومن ، طلب آمرزش و غفران از الله ذوالجلال است ، مومن در هر موقعیتی که به سر می برد از موضع ایمان غافل نیست و در همه حال ، طلب آمرزش و غفران از پروردگار را از یاد نمی برد.
( وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ )
بهشت خود را برای اهل تقوا آراسته و مشتاق دیدار مومنین است . کلید ورود به بهشت و حسن عاقبت آدمی منوط به آمرزش و رحمت الهی می باشد. از آن جایی که فرصت و مجال زندگی آدمی محدود و کوتاه است باید به استغفار و طلب آمرزش خویش شتاب داد و رفتار خود را بر پایه استغفار مدیریت نمود . استغفار نشانه پختگی و سیر آدمی به سوی کمال است.
یا رب مکن از لطف پریشان مارا
هر چند که هست جرم و عصیان ما را
ذات تو غنی بوده و ما محتاجیم
محتاج به غیر خود مگردان ما را
الله ذوالجلال در وصف متقین فرمودند : ( الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ )
اهل تقوا بنده مال و سرمایه نیستند به نحوی که ایمان خود را به مال و درهم و دینار گره نمی زنند بلکه داشته های خود را بدون توجه به ملاحظات نفسانی و بر مبنای رضایت الله انفاق می کنند. کسانی که سهم خواهر یا برادر را در زمین یا باغ و اموال خود نگه داشته اند ،باید قبل از انفاق، سهم شریک خود را از ملک و اموالی که در اختیار دارند خارج کنند در غیر این صورت، انفاق و صدقه از اموال دیگران جایز نیست و حرام است.اگر مومن میدان ایمان هستی نباید سهم و حق دیگری را بدون اجاره در اختیار خودت نگه داری، اجازه نده که وسوسه و ملاحظات همسر یا فرزندانت باعث شود که سهم برادر و خواهر یا شریک خودت را ضایع کنی و یا به تاخیر اندازی .
عدم کنترل خشم و عصبانیت ، درون آدمی را به آشوب می کشد و آرامش و لذت زندگی را از او می گیرد . از مهارت های زندگی ، منطقی رفتار نمودن در وقت خشم و عصبانیت است . در غیر این صورت، معادلات آدمی در کیفیت رفتار به هم می ریزد و بار رفتارش زخم و تخریب و ناحقی ایجاد می کند. خشم و غیظ، فرصت درست اندیشیدن و درست رفتار کردن را از انسان می گیرد و او را با صفت عفو و گذشت بیگانه می کند . تحت چنین شرایطی است که سیمای بندگی در نگاه ها زشت و ناموزون می گردد . لکن اهل تقوا در خوشی یا ناخوشی ، در شادی یا غم ، رفتار خود را متعادل نگه می دارند و الله را از یاد نمی برند.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه مسجد جامع اهل سنت بندر لنگه
امام جمعه موقت اهل سنت بندر لنگه شیخ محمد صالح خردنیا
شیخ محمد صالح خردنیا با اشاره به اینکه در سه هفته اخیر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه وفلسطین وحمله به بیمارستان غزه که در آن زخمیها وکودکان معصوم را به خاک وخون کشیدن دل هر انسان آزاده ای را به درد آورده .بار دیگر چهره نفاق وتزویر مدعیان دروغین حقوق بشر را به جهان نشان داد آنجایی که وزیر دفاع رژیم غاصب می گوید ما آب وبرق وغذا را بر این مردم قطع می کنیم آنجایی که به زن وپیرمرد و طفل هم رحم نمیکنند امروز وظیفه حکام کشورهای اسلامی است که تمام قد در دفاع از مردم مظلوم غزه وفلسطین بایستند نگذارند مردم مسلمان قتل عام بشوند امروز جهان اسلام بیش از پیش باید در اتحاد وهمبستگی خود مقابل ملت واحده کفر بایستند تا دنیا عزت واقتدار امت اسلامی را ببیند یهودیهای غاصب که توسط انگلیس از همه جای عالم جمع کردن ودر سرزمین موعود قبله گاه اول مسلمانان آوردن والان بیش از هفتاد سال است که مسلمانان را به شهادت می سازند واقعا مرگ بر حقوق بی بشر که مدعیان دروغین هستند.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه مسجد جامع امام شافعی چه چکور به امامت شیخ طیب چمردانی نژاد
خطیب جمعه با حمد و ثنا پرودگارودرودوصلوات بررسول الله واصحاب ،یاران آن حضرت ودعا برای شفاء بیماران با این حدیث از حضرت رسول(ص)وارد موضوع خطبه شدن 《الاثم ماهاک فی نفسک وکرهت ان یطلع علیه الناس》معنی لغوی گناه در واقع همان چیزی هست که در این حدیث حضرت رسول بیان نمودند.
گناه ومعصیت آنچیزی که دردل انسان ایجاد ناآرامی کندبطوری که شخص دوست نداشته باشد دیگران ازآن مطلع شوند.
حال با توجه به این حدیث خدواند درآیات ۱۴و۱۵ سوره القیامه اینچنین میفرماید:《بل الانسان علی نفسه بگیره ولوالقی معاذیره》در ارتباط با معصیت هرشخصی مردیازن براحوال خود آگاه هست که گناه کار هست یا نه ،ظالم هست یا مظلوم،صادق هست یا کاذب هرچند که برای هرکدام از این کارها عذر وبهانه تراشی کند در واقع اگر انسان متوجه اشتباه خود شود بدون فوت وقت باید ازاین کار خود طلب استغفار کندهمانگونه که پروردگار در آیه ۸سوره تحریم میفرماید:ای کسانی که ایمان آورده اید به درگاه خدامخلصانه بربگردیدامید هست که خداوند بزداید ازشما گناهان وبدی ها.
حضرت ابن عباس در شرح این آیه میفرماید خداوند درواقع برای پذیرش گناه وتوبه بنده سه شرط را بیان میکند:اولا اظهار پشیمانی باید از درون انسان(قلبی) باشد ثانیا اظهار توبه باید بازبان بیان شودوثالثاانسان خطاکار اراده قوی داشته باشد که دوباره بسوی آن گناه بازنگردد.
همانگونه که حضرت رسول میفرماید: (ممکن هست که همه انسانها خطا کنند ولی بهترین خطا کنندگان کسانی هستند که بعداز خطا خودشان توبه واستغفارمی کنند )
درپایان خطبه خطیب در جمع بندی مطالب اظهار کرد: انسان عاقل و فهمیده همیشه مراقب اعمال خودهست که مبادا مرتکب خطایی شود واگر خطایی سهوا از او سرزد کارحسنه ای وتوبه میکند تا مورد عفو الهی قرار بگیرید.
در پایان خطیب با دعا برای جمیع امت اسلام بخصوص برای مردم مظلوم وبی پناه غزه که در خاموشی حکام جوامع اسلامی وحامیان انسانیت بمباران میشوند دعا کرد به امیدوآرزوی فلسطینی آزاد ورها از دستان غاصبان صهیونیست موفقیت مردم غزه خطبه های جمعه را به پایان برد.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
شیخ علی جلالی ،امام جمعه موقت اهل سنت بندرعباس در خطبه نماز جمعه این هفته گفت: یکی از حوادث مهمی که این روزها اخبار آن بر جهان سایه افکنده و انسانهای خیرخواه را متأثر نمود اخبار فلسطین است که از خداوند متعال میخواهیم که زودتر آتش جنگ را خاموش بفرماید.
وی افزود:اهل کتاب است اعم از یهود و نصاری بسیاری از انها آرزو دارند و دوست دارند که شما بعد از اسلام دوباره به کفر بر بگردید چون خودشان از از روی حسادت این دین بزرگ این قرآن کریم را نپذیرفتند؛نمیخواهند که ما بر این دین این ملت باشیم میخواهند که مسلمانان هم به کفر بر بگردند در آن مشکلات و رذایل اخلاقی و اعتقادی که خودشان گرفتار هستند مسلمین هم در آن وضعیت باشند.
شیخ جلالی بیان داشت:ما به عنوان مسلمان در مقابل این هجمهها سنگین دشمن نیاز به دستگیری و نصرت خداوند داریم و لحظهای ما از پروردگارمان بینیاز نیستیم همه انسانها اینگونهاند( یا ایها الناس انتم الفقرا الیالله والله هو الغنی الحمید )انسانها همه نیازمند به پروردگار هستید.
امام جمعه موقت اهل سنت بندرعباس خاطر نشان کرد:خداوند با مؤمنین ، صابرین و مجاهدی است و باید تمامی مسلمین و مسلمانان ارتباط قوی را با خداوند متعال داشته باشد.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه گچین پایین، شیخ سعید نیک بنیاد
((کل نفس ذائقه الموت و انما توفون اجورکم یوم القیامه فمن زحزح عن النار و ادخل الجنه فقد فاز و ماالحیوه الدنیا الا متاع الغرور))
هر انسانی که به دنیا بیاد روزی باید برود
همه ی انسانها چه مسلمان و چه غیر مسلمان میدانند که میروند این می شود مرگ آگاهی یعنی همه میدانند که روزی باید بروند
المهم اینکه مرگ اندیش باشد و به روز قیامت و غیب ایمان و باور داشته باشد
مثل کسانی که گمان میکنند زندگی بعد از مرگ نیست
((افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انما الینا لاترجعون ))
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه کوشکنار پارسیان شیخ علی جمالی
یکی از پر ماجراترین ماجراهای کره زمین قضیه مظلومیت فلسطین است. حمله ددمنشانه تجاوزگرانه وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به مردم غزه وخصوصا به بیمارستان المعمدانی وبه خاک وخون کشیدن مردم مظلوم وطفلان معصوم بی پناه وبی دفاع شدیدا محکوم است. همه شاهدیم قریب هفتاد وپنج سال است که ملت مظلوم فلسطین خواب راحت از چشمشان ربوده شده مورد تعدی تجاوز وقتل وغارت اسارت اوارگی هستند. سازمان بین الملل حقوق بشراستکبارکفر جهانی سکوت اختیار کرده اند. سوال این جاست امت اسلام ایا امروز وقت ان نرسیده است که مسلمانان جهان ید واحده شوند با اتحاد یکپارچگی وحدت همدلی به جنایت نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی خاتمه دهند. سوره حدید ایه پانزده الم یان للذین امنوا ان تخشع قلوبهم لذکرالله ومانزل من لحق. امت اسلام سکوت وبی تفاوتی در برابرتهاجم بی رحمانه ترور اندیشمندان ترور شخصیتها کشتن طفلان معصوم بی گناه وبی پناه به اسارت گرفتن غیر نظامیان وبمباران منازل مسکونی ظلم بزرگ وغیر بخشیدنی است. فال رسول الله ص من سمع یالل لمسلمین فلم اجبه فلیس بسلم.
آری امروز وقت ان رسیده است که امت اسلام همه یک صدا با اتحاد وهمدلی ید واحده خصوصا علما روحانیون طلاب وفعلان اجتماعی در جهت تبین وروشنگری وتوسل به دعای خالصانه حمایت همه جانبه خود را اعلام نمایند.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه روستای بربار بستک شیخ عدنان پالاهنگی
در این روز مبارک :رسول الله صلی الله علیه وسلم سفارش ها وتوصیه های زیبایی داردکه شایسته است ماهم دقت کنیم وتمرکز کنیم وتوجه داشته باشیم به توصیه ها وسفارش رسول الله صلی الله علیه وسلم که به سیدنا ابوذرمیفرماید اوصانی خلیلی بخصال من الخیر دوستم خلیلم مرابه خصلت هاوویژگی های خیر توصیه وسفارش نمود.عزیزان یکی از توصیه های پیامبر به سیدنا ابوذر این بود که به بالاتر از خودت نگاه نکن به کسی که حالا درهر زمینه ای ازمن بالاتر است رتبه ی بالاتری دارددرجه ی بالاتری دارد نگاه نکن. زیرا زمانیکه انسان به بالاتر از خودش نگاه میکند احتمال دارد چندین وضعیت برای او ایجاد شودوناخوداگاه خصلت هایی دردرون او نهادینه شود.کسی که به بالاتر از خودش نگاه میکنداولین احتمالی که وجوددارداینه که هیچ وقت اون انسان به داشته هایش رضایت نمی دهد.هیچ وقت به نعمت ها دارایی ها یی که دراختیار اوست وخداوند به او داده راضی نمیشود.ولذا شکر داشته هایش بجا نمی آورد. دومین احتمال:کسانی که به بالاتر از خود نگاه میکنند. و راضی نمیشوند به داشته های خودشون اینست که برای اینکه برسند به کسی که بالاتر از اوست به کسی که نسبت به او مال بیشتری داردمقام بیشتری دارد درجه ی بیشتری داردبرای اینکه به اوبرسد دست به هرکاری میزند.ودیگر حلال وحرام برایش مهم نیست چون فقط میخواهد به اوبرسد.واحتمال دیگری که وجود دارد.اینه که اگر شخص نتواند خودش رابه کسی که از اوبالاتر است برساندبه او حسادت میکند ودچار گناه حسد میشود.
زمانی که دچار حسادت شداعمال نیک وحسنه ای که او انجام داده هم کم کم میسوزد واز بین میرود.چون درواقع انسان حسوددر ابتدای امرخودش طعمه ی حریق خواهد شد.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه روستای گچین بالا شیخ محمد رهنمائی
و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم مودة و رحمة
خداوند مرد و زن را در كنار هم قرار داده كه براي هم مهرباني بورزند و به هم احترام و محبت ببخشند تا از هر گونه سوء اخلاق و اختلاف به دور باشند .
همانگونه كه پيامبر نسبت به همسران خود مهربان بود و آن ها را دوست داشت و اين دوست داشتن خود را ابراز مي كرد و در زندگي نشان ميداد .
لذا برماست كه زندگي پيامبر را به عنوان الگو براي زندگي خود داشته باشيم تا از هر گونه كج روي ، اختلاف ، بي احترامي ، خيانت و اخلاق بد در زندگي به دور باشيم.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
خطبه جمعه روستای شیب دراز قشم شیخ فخرالدین تورنگ
انسانها هرکدام دارای استعداد ها وظرفیت ها وقابلیت ها وتوانایی های خاصی هستند وخداوند این اختلافات را گذاشته که از همدیگر استفاده کنند
...نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُون٣٢ زخرف
ما معيشت آنان را در زندگي دنيا بين آنان تقسيم کرده ايم و برخي را بر برخي ديگر در زندگي دنيا برتري داده ايم تا از همدیگر کار بکشند و رحمت پروردگارت از ثروت و دنيايي که آنان جمع آوري مي کنند بهتر است.
برای مثال قریب به ذهن سنگ معدن ها را در نظر بگیرید هر عنصری یک خاصیتی دارد سیما ن،گچ،آهن،الومنیوم،مس و...هرکدام یک خاصیت وویژگی دارند انسان ها هم دارای هنرها وتخصص ها واستعدادمتنوع ند مانند این سنگ معدنها وکسی که درکش وومنفعتش بیشتر باشد ان بهترین انها هستند پیامبر می فرماید:
النَّاسُ معَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ ، خِيَارُهُمْ في الجَاهِلِيَّةِ خِيارُهُمْ في الإِسْلامِ إِذَا فَقهُوا.متفق عليه
مردم معادني هستند مانند معدن هاي طلا ونقره، برترشان در جاهليت برترشان در اسلام است، البته هرگاه اگاه شوند.
بخاطر همین پیامبر اکرم جامعه اسلامی را مانند یک ساختمان که عناصر ومواد مختلف در ان کاربرد دارد مثال می زند ومی فرماید:
الْمُؤْمنُ للْمُؤْمِن كَالْبُنْيَانِ يَشدُّ بعْضُهُ بَعْضاً وَشَبَّكَ بَيْنَ أَصَابِعِه. متفق عليه.
مسلمان براي مسلمان (يعني رابطهء مسلمانها با همديگر در تعاون و همکاري) چون ساختماني است که برخي، برخي ديگر را محکم مي سازد. سپس آنحضرت صلي الله عليه وسلم انگشت هاي خود را به همديگر در آوردند (شبکه کردند).
یکی ازهمکاری ها همکاریهای مالی ومادی است پروردگار دربحث جهاد بیش از ده مورد امر به همکاری مالی وجسمی می کند جالب است درهمه موارد مال را مقدم از جسم ذکر می کند مثلا می فرماید:
وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ في سَبيلِ اللَّهِ ..(41)ال عمران
با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد نمائيد،
ما دو مدل همکاری مادی داریم یک نوع ان مثل زکات، فرض است ونوع دیگر سنت درمورد فرض همیشه ما فکر می کنیم، حال طرف داد ،داد واگر نداد از مال خودش نداده، مشکلی پیش نمی یاد در صورتی که این حق مال یتیم وفقیر است واگر ندهد اینگار دزدی کرده وبه مال فقرا دست برد زده دزدی فقط این نیست که شخص مثلا دینام یاکپسول ببرد، شخصی که از شریکش کله برداری میکند شاید به او گفته شود زرنگ وباهوش او هم دزد است کسی که زکات فقرا نمی دهد او هم دزد است چراکه حق فقرا نداده پروردگارمی فرماید:
كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (141)ال عمران
از ميوه آن به هنگامى كه به ثمر مى نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد، اسراف نكنيد كه خداوند مسرفين را دوست نمى دارد.
پس اگر مثلا سیصد صاع خرما حدود 600کیلو درو کردیم باید یک بیستم اگر با زحمت اب داده ایم زکات بدهیم ولی اگر با اب باران اب داده شده است یک دهم ان باید زکات داده شود ودر قبال هر پنج شتر با هر سن وسالی که داریم ویک سال از ان گذشته یک گوسفند یک ساله وبیشتر از 25شتر یک ماده شتر یک ساله ودر مقابل هر ده شتر، یک سال به سن و سال شتر زکاتی تا 76 شتر اضاف می شود انهم بایدان حیوان بدون ذبح زکات داده شود.واگر معادل 85گرم طلای 24 عیار پول یا طلای اضاف برمصرف یا مال که قرار است خرید و فروش شود حتی بیسکویت مغازه یا زمین خالی یا ماشین باید یک چهلم یا دونیم درصد ان زکات داده شود.
مورد مالی بعدی سنت هست که باید هم کاری شود اول یک تجسم ازاین نوع صدقه داشته باشیم دستی از بالا مثلا دوملیون تومان به دستی از پایین صدقه می دهد حال خودمان را بسنجیم ارزوی کدام دست را داریم بیشتر مردم متاسفانه ارزوی دست پایین را دارند وخیلی ناراحت می شوند چرا به انها داده نشده سروصدا می کنند درصورتی که پیامبر فرموده
اليدُ العُليا خَيْرُ مِنَ اليَدِ السُّفْلى، وابْدَأ بمنْ تَعُولُ، وَخَيْرُ الصَّدَقَةِ ما كان عنْ ظَهْرِ غِني، ومَنْ يَسْتعْففْ يُعفُّهُ اللَّه، ومَنْ يَسْتغْن يُغْنِهِ اللَّه" متفقٌ عليه.
دست بالاتر (بخشنده) از دست پايينتر (طلب کننده و گيرندهي بخشش) بهتر است و (انفاق را) از خانواده ات شروع کن و بهترين صدقه آن است که شخص بعد از برآوردن نيازهاي خود و خانوادهاش پرداخت کند و کسي که از گدايي و طلب کردن مال از مردم حيا کند، خداوند او را عفيف و بي نياز مي سازد و هر کس استغنا بورزد و داراي عزت نفس باشد، خداوند او را بي نياز مي گرداند.
یک نکته اینجا حائز اهمیت است که همه فکر میکنند باید تجار صدقه دهند، حتی بعضی مواقع هم متاسفانه بعضی فکر می کنند که باید صدقات وخیرات از آن ور اب بیاید درصورتی که که پیامبرمی فرماید:
سَبَقَ دِرْهَمٌ مِائَةَ أَلْفِ دِرْهَمٍ» قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، وَكَيْفَ؟ قَالَ: «رَجُلٌ لَهُ دِرْهَمَانِ فَأَخَذَ أَحَدَهُمَا فَتَصَدَّقَ بِهِ، وَرَجُلٌ لَهُ مَالٌ كَثِيرٌ فَأَخَذَ مِنْ عُرْضِ مَالِهِ مِائَةَ أَلْفٍ فَتَصَدَّقَ بِهِ- روایت نسائی
یک درهم از صد هزار درهم پیشی گرفت گفتند ای رسول خدا چطور فرمود مردی دو درهم دارد پس یکی از ان صدقع می دهد (نصف مالش ) وومردی دیگر مال فراوان دارد واز قسمت کوچک آن (دراصل عُرض به دامنه کوه درمقابل کل کوه گفته می شود مثلا یک شخص ملیاردر)صد هزار درهم صدقه می دهد.
پس از اموالی که صدقه می دهیم دسته کم نگیریم به دریافت صدقات حریص نباشیم ونکته اخر افرادی هستند که پای کارند با انها همکاری کنیم به انها متهم نکنیم چرا که هیچ کس دیگر پای کارنمی ایند قران برای دلداری چنین افرادی دربحث کمک رسانی وجمع اوری مال حداقل دوبار به انها توجه نموده است
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ60توبه
صدقات براي فقيران است و مسکينان و کارگزاران جمع آوري آن و نيز براي ، كساني كه جلب محبّتشان برای جامعه نیاز است داده شود.
#مرکز_اسلامی_هرمزگان
#خطبه_جمعه
https://eitaa.com/markazeeslamihormozgan
امام جمعه اهل سنت بندرخمیر:
توسعه در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است