💢درس خارج #فقه_فرهنگ
📌امت، یعنی انسانیت هدفمند/ شرط تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر
🔹آیتالله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹یکی از شروط امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است. گاهی امرونهیهایی میشود که اینها مبنای شرعی ندارد بلکه خلاف شرع است.
🔹امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز خواندن نیست که مطلقاً بر همه واجب باشد، این بر کسانی واجب است که عالم به معروف و منکر باشند و اگر حرفی میزنند حرفشان اثر داشته باشد.
🔹اگر کسی نه عددی دارد و نه اطاعت میشود و نه میتواند، اگر امرونهی نکند حرجی بر او نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
📝 یکی از نیازهای اصلی فقه نظامات، گفتمانسازی آن در میان نخبگان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#بصیرت
✅ حضور و تلاش عالمانه اساتید در مسائل مورد نیاز حوزه و نظام ضروری است
💢 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی عراقی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹 اساتید سرمایه اصلی حوزههای علمیه هستند چنان که مراجع عظام تقلید استوانههای این حوزه عظیم و با برکت میباشند.
🔹 جامعه مدرسین در پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن، نقشی اساسی و بیبدیل داشته و اکنون نیز همان نقش را دارد.
امام خمینی(ره) زیرساختهای انقلاب اسلامی را قبل از سال ۱۳۴۲ فراهم کردند که نشان از عمق بینش و نگاه ژرف ایشان به فقه و معارف اسلامی دارد.
🔹 صدور فرهنگ تشیع و نظام اسلامی از برکات انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری بینظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
🔹 ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکا از مصادیق قدرت جمهوری اسلامی است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که افق بلند و امید بخشی را ترسیم کرده، این پیشرفتها در تمام امور، بیشتر خواهد بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#فقه_نظام
۱۲ تمایز فقه معاصر از فقه قدیم/ مهمترین بحث فقه معاصر، فقه نظام است
📌حجتالاسلام رضا اسلامی، در مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، عنوان کرد:
🔹مهمترین بحث فقه معاصر، فقه نظامسازی است. چون اسلام افزونبر اینکه مفردات را بیان میکند، ادعای ساختارسازی و نظامسازی هم دارد.
🔹اسلام و فقه نسبت به نظامسازی نه به طور کامل به شرط «لا» است و نه به شرط «شیء» است. در بعضی از موارد به شرط «شیء» است و در بعضی از موارد «لا» به شرط است. یعنی در بعضی از موارد ساختار و نظامسازی موکول به عرف عقلاست و به حسب زمان و شرایط تغییر داده میشود.
🔹یکی از اقتضائات فقه معاصر این است که بعضی موضوعات کاملا مستحدث است. موضوعشناسی تخصصی نیاز به زمان و صبر زیادی دارد چون برخی موضوعات بسیار پیچیده است. تفاوت نگاه تخصصی با نگاه عمومی این است که نگاه عمومی به زوایا و ابعاد مسائل توجه ندارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#فقه_نظام
🖼 #عکس_نوشت|ضرورت استنباط فقه مربوط به آموزش و پرورش و سینما
#آیت_الله_اراکی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@Hoseinmehrali
#نکات
🔆نقدی بر صاحب مدارک
✳️اگر زمانی که شخص مقدارى از مهر را پرداخت نموده بود، معلوم شد عقد فاسد بوده است در اين صورت چه بايد بكند؟ اين مسأله محل خلاف است و اقوال مختلفى ارائه شده است.
🔸يكى از اقوال كه به شيخ مفيد در #مقنعه و شيخ طوسى در #تهذيب و #نهايه و نيز ابن براج در مهذب نسبت دادهاند اين است كه: آن مقدار از مهر را كه زن دريافت نموده از آنِ خودش مىباشد ولى نسبت به مابقى مهر كه دريافت ننموده، هيچ گونه حقى ندارد.
🔹صاحب مدارك در نهاية المرام به مقنعه نسبت داده و صاحب رياض و صاحب جواهر مىگويند كه از مقنعه نقل شده است.
✨بنده هر چه مقنعه را از اول تا آخر گشتم اثرى از آنچه كه به شيخ مفيد نسبت دادهاند نيافتم. در پاورقى رياض به ص 509 مقنعه آدرس دادهاند، که آنجا را نيز نگاه كردم و اصلا چنين مطلبى نيست و اساسا موضوع اين مسأله در آن صفحات مطرح نيست. بعد معلوم شد كه اشتباهى رخ داده است؛ چون تهذيب شرح مقنعه است.
👈 روش معمول شيخ طوسى در تهذيب چنين است كه ابتدا عبارت مقنعه را نقل مىكند و بعد آن را شرح مىدهد و در بسيارى از موارد تهذيب، ابتدا كلام شيخ طوسى است و بعد هم روايت آن را نقل مىنمايد.
🔸در ما نحن فيه هم عبارت از خود شيخ طوسى است نه شيخ مفيد و بعد هم روايت دال بر مدعى را آورده است. صاحب مدارك خيال كرده، آن عبارت، عبارت مقنعه است و لذا به مقنعه نسبت داده است.
▪️كتاب النكاح؛ آیتالله العظمی شبیری زنجانى؛ ج19، ص: 6093
➕متن کامل این منبع در نرم افزار جامع فقه اهل بیت علیهم السلام برای محققین قابل دسترسی است.
#نکات_اشارات
#کتابشناسی
#نکاح
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#درایه
💠تواتر لفظی و تواتر معنوی
✳️خبر متواتر لفظی، خبری است که توسط گروه کثیری نقل شده و دارای مضمون و معنای یکسانی میباشد. خبرهای متواتر لفظی ممکن است کاملاً شبیه یکدیگر باشند و ممکن است با وجود تشابه مضمون، در نحوه بیان متفاوت باشند؛ مثلاً در یک خبر آن مضمون صراحتاً مطرح شده باشد و در خبر دیگری با کنایه.
🔰در مقابلِ تواتر لفظی، تواتر معنوی قرار دارد. اخبار متواتر معنوی تنها در مدلول التزامی با هم مشترکند؛ مثلاً از چندین خبر که روی هم رفته متواترند و در هر کدام داستانی درباره حضرت علی علیه السلام نقل شده میتوان شجاعت ایشان را متواتراً استنتاج نمود.
👈باید اضافه کرد که ممکن است مدلول مشترک در اخبار متواتر معنوی، مدلول مطابقی یک خبر و مدلول تضمنی و یا التزامی خبر دیگر باشد.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله شبیری زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
▪️پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :12
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
@Hoseinmehrali
#پژوهش
🔰وجه ثبوت ضمان بر اساس قانون احترام در صورت اختلاف عامل و آمر در قصد تبرّع- بخش اول
✳️اگر شخصی بدون أمر و إذن دیگری عملی را انجام دهد عملش مضمون نیست؛ زیرا هیچ یک از اسباب ضمان در اینجا وجود ندارد، نه عقدی منعقد شده و نه إتلافی رخ داده و نه أخذی صورت گرفته است تا مشمول قاعده «علی الید ما أخذت» شود. همچنین اگر مأمور عملی که بدان أمر شده است را به قصد تبرّع بیاورد مستحق أجرت نیست، گرچه آمر قصد إعطای أجرت را داشته باشد، اما اگر عمل را در مقابل أجرت بیاورد، دو صورت متصور است؛ یا عمل مالیت ندارد که در این صورت هم عامل استحقاق اجرت را ندارد و یا مالیت دارد که در این صورت آمر ضامن أجرت است، گرچه قصدش این بوده كه عامل عمل را مجانى بیاورد. البته اگر امر آمر ظهور در مجانى بودن داشته باشد در اینجا هم عامل مستحق اجرت نیست؛ چون امر آمر در مقامی نبوده است که عامل قصد اجرت کند، لذا عملی که آورده است بدون أمر محسوب میشود.
✨در صورت دوم نیاز نیست عامل حتما اجرت را قصد کرده باشد، بلکه همین مقدار که قصد تبرّع نکرده باشد کافی است تا أجرت را مستحق شود، خواه قرينهاى بر مجانی نبودن عملش وجود داشته باشد و خواه نداشته باشد؛ زیرا مقتضای احترام عمل مسلمان اين است كه اگر ابراء نكرده باشد، ضمان ثابت باشد.
🔸اختلاف عامل و آمر در قصد تبرع
اما اگر آمر و عامل اختلاف کنند که آیا عامل به قصد تبرع عمل را انجام داده است یا خیر؟ مرحوم سید در عروه قول عامل را مقدم دانسته و در وجه آن ابتدا فرموده است؛ زیرا احترام عمل مسلمان إقتضای ضمان دارد و قصد تبرع مانع این ضمان است، لذا هنگام شک در مانع، اصل عدم مانع جاری میشود و قول عامل موافق این اصل است، ولی ادامه فرموده است قانون احترام عمل مسلمان مادامی که عامل قصد تبرع نکرده باشد ضمان آمر را إقتضا میکند و نیاز به استصحاب عدم قصد تبرع نیست.
🔹وجه ثبوت ضمان بر اساس قانون احترام
این کلام مرحوم سید مورد و بحث و گفتگو قرار گرفته است و بر اساس مبانی مختلفی خواستهاند آن را توجیه کنند که در اینجا علاوه بر آنها، مبانی دیگری که شاید بتوان به کمک آنها کلام مرحوم سید را توجیه کرد را نقد و بررسی می کنیم؛
1️⃣وجه اول: تمسک به عام در شبهه مصداقيه مخصص
يكى از این وجوه، تمسک به عام در شبهه مصداقيه مخصص است كه مرحوم سيد در ملحقات عروه آن را جايز دانسته است. در تطبیق آن بر مقام می توان گفت قانون احترام مال و عمل مسلمان إقتضا میکند که همه اموال و اعمال مسلمان مانند دم او احترام داشته باشد و مقتضاى این احترام مضمون بودن عمل مسلمان است، مگر صورتی که او قصد تبرع کرده باشد، لذا اگر در موردی شك شود كه قصد تبرع شده است یا خیر، به عام در شبهه مصداقیه مخصص تمسک میشود.
⛔️اشکال در وجه اول
بر فرض پذیرش تمسك به عام در شبهه مصداقیه مخصص، این مبنا به جایی اختصاص دارد که مخصص منفصل باشد، به این بیان که احترام عمل مسلمان كه در بعضى روايات آمده و يا به بناى عقلاء ثابت گردیده است احترام عمل او را حتی در صورت قصد تبرع اثبات کند تا گفته شود خروج صورت قصد تبرع به دلیل منفصل است، در حالیکه بنای عقلاء از همان ابتدا مضیّق است و احترام عمل مسلمان را در صورت قصد تبرع ثابت نمیدانند، لذا نه بنای آنها اطلاق دارد و نه از روایات استفاده اطلاق میشود، بلکه بنای عقلاء بر خروج صورت قصد تبرع به منزله مخصص متصل، جلوی اطلاق روایات را میگیرد.
👈متن کامل این بخش از مقاله را اینجا بخوانید:
http://bit.ly/mfeqhi178
#فقه
#یادداشت_محقق
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
@Hoseinmehrali
💠 داستان ملقب شدن حضرت رضا علیه السلام به #ضامن_آهو
📖 شیخ صدوق "ره" این داستان را با دو واسطه از همان شکارچی یعنی ابومنصور محمد بن عبدالرزاق طوسي،(گردآورنده شاهنامه ابومنصوری) نقل کرده است که وی خود داستانش را برای حاکم رازی -همنشین و شخص مورد اعتماد ابوجعفر عتبی وزير نامدار سامانيان- حکايت کرده و حاکم هم آن را برای ثقه جليلالقدر محمد بن احمد بن اسماعيل سليطی که از اجله مشايخ روايت صدوق است، نقل می نماید.
حاکم رازی میگوید ابو جعفر عتبی مرا نزد ابو منصور محمد بن عبدالرزاق فرستاد. در روز پنجشنبه براي زيارت حضرت رضا عليهالسلام از او اجازه خواستم. گفت بشنو که درباره اين مشهد با تو چه ميگويم.
در روزگار جواني، نظر خوشي به طرفداران اين مشهد نداشتم و در راه، معترض زائران ميشدم و لباسها و خرجي و نامهها وحوالههايشان را بهستيزه ميستاندم.
روزي به شکار بيرون رفتم و يوزي را به دنبال آهويي روانه کردم. يوز همچنان به دنبال آهو ميدويد تا او را ناچار کرد که پاي ديواري پناهنده شود و بايستاد. يوز هم رو به رويش ايستاد ولي به او نزديک نميشد. هر چه کوشش کرديم که يوز به آهو نزديک شود يوز نميجست و از جاي خود تکان نميخورد؛ ولي هر وقت که آهو از جاي خود (کنار ديوار) دور ميشد، يوز هم او را دنبال ميکرد. اما همين که به ديوار پناه ميبرد، يوز باز ميگشت تا آن که آهو به سوراخ لانهمانندي در ديوار آن مزار داخل شد. من وارد آن جا شدم، و از ابي نصر مُقري پرسيدم: آهويي که اکنون وارد رباط شد کو؟ گفت: نديدمش. آن وقت، به همان جايي که آهو داخلش شده بود درآمدم و ردّ فضولاتش را ديدم، ولي خود آهو را نديدم. پس با خداي تعالي پيمان بستم که از آن پس زائران را نيازارم و جز از راه خوبي و خوشي با آنان در نيابم.
از آن پس، هر گاه که کار دشواري به من روي ميآورد، وگرفتارياي پيدا ميکردم، بدين مشهد روي و پناه ميآوردم، و آن را زيارت و از خداي تعالي در آن جا حاجت خويش را مسئلت ميکردم و خداوند حاجت مرا بر ميآورد، ومن از خدا خواستم که پسري به من عنايت فرمايد. خدا پسري به من مرحمت فرمود، و چون آن پسربچه به حد بلوغ رسيد، کشته شد؛ من دوباره به مشهد برگشتم و از خدا مسئلت کردم که پسري به من عطا فرمايد و خداوند پسر ديگري به من ارزاني فرمود.
هيچ گاه از خداي تبارک و تعالي در آن جا حاجتي نخواستم مگر آن که حق تعالي آن حاجت را برآورد و اين چيزي است از جمله برکات اين مشهد "سلام الله علي ساکنه" که بر شخص من آشکار شد و براي خودم روي داد.
🔺 عیون أخبار الرضا؛ ج2؛ ص285؛ ح11
@zanjani_net
037- velayatefaghih@almorsalat.mp3
28.62M
🔊🔊 #حتما #حتما #بشنوید
♨️♨️ تبیین "موضوع" و "دلیل" ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی
📌 بیانات در دیدار جمعی از طلاب، مشهد مقدس، تابستان 97
#ولایت_فقیه
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
#سیره_علما
💠 برادر عزیزم جناب حجت الاسلام محمود تحریری نقل می کرد:
روزی به همراه والد معظم حضرت آیت الله شیخ محمد باقر تحریری در ماشین بودیم. من راننده بودم و جناب والد در کنار من نشسته بودند. همانطور که مشغول رانندگی بودم متوجه شدم در ماشین جلویی ، حضرت علامه جوادی آملی حضور دارند.
پدر نیز متوجه حضور استادشان در ماشین روبرو شدند. ماشینی که حامل آیت الله جوادی آملی بود بسیار آهسته حرکت می کرد. تصمیم گرفتم از ماشین ایشان سبقت بگیرم. پدرم به من فرمود: احترام استاد را باید نگه داشت و نباید جلوتر از او حرکت کرد. از ماشین آیت الله جوادی سبقت نگیر! این شد که تمام مسیر را پشت وسیله آن عالم فرزانه حرکت کردیم.
💠 مراعات آداب و ظرائف ، محصول لطافت روح است. و آنچه موفقیت آفرین است ، همین ادب ورزی هاست؛ خصوصا نسبت به بزرگان و اساتید.
@seratemostaghim_ir
https://telegram.me/joinchat/Ak3cKj7ZojSELyb9Us_0LA
📣آیین معرفی درسنامهی 《غناء و موسیقی》
📚در این کتاب متن 76 جلسهی درس خارج فقه مکاسب محرّمه حضرت آیت الله العظمی خامنهای «مدّظلّهالعالی» در موضوع غناء، موسیقی و رقص، پیادهسازی و تحقیق شده است.
سخنرانان:
آیت الله شبزندهدار
آیت الله محسن اراکی
⌚زمان:سهشنبه اول مرداد98-ساعت 11 تا 12:30
مکان: مرکز تخصصی فقهی ولیّ امر (عجّل الله فرجه الشریف)
قم- خ شهید عطاران- خ شهید مفتح- ک 11- پ5
aghl-ghatavar-ya-manbaa@almorsalat.mp3
3.14M
🔊🔊 #بشنوید
💢 #عقل منبع است یا قطع آور؟
👈 دو نگاه به جایگاه #عقل در علم اصول.
#اصول
#پای_درس_استاد
@almorsalat
✅ استاد #مبلغی: با روش شناسی، در فقه انقلاب رخ می دهد
🔹روششناسی یک بدعت نیست؛ بلکه شناخت آنچه که موجود است، بهصورت تفصیلی و علمی است.
🔹اگر روششناسی در حوزهها شکل بگیرد، یک #انقلاب آموزشی و پژوهشی در فقه رخ میدهد و ما تحولات مثبت بر پایه سنت را میتوانیم رقم بزنیم، نه تحولاتی که به خروج از چارچوبهای فقه و مسیر تاریخی فقه بیانجامد.
🔹این انقلاب فقهی، سنت را بارور و بهروز میکند و فقه میتواند بهطور کامل پاسخگو شود.
🔹فقه هر فقیهی، از یک روشی تبعیت میکند. ما باید این #روش ها و تمایزات را بشناسیم و عناصر هر روش را شناسایی بکنیم، بیاییم #ورود و #خروج هر فقیه را شناسایی کنیم و مقدار استفاده از قوانین اصولی در استنباط هر فقیه را بررسی کنیم.
متن کامل: http://yon.ir/8c34l
✔️ کانال روش شناسی اجتهاد
@ravesh_ejtehad
🌟نکات و اشارات🌟
🔰تسامح در تعبیر و ضعف در ظهورات
🔅يكى از امورى كه موجب ضعف ظهورات مىشود تسامح در تعبير است. مثلا در روايات آمده كه كفاره فلان عمل يك مشت گندم است. چنين تعبيرى ظهور امر در وجوب را سلب مىكند، چون فلسفه كفاره اين است كه از ارتكاب مجدد عمل جلوگيرى كند و يك مشت گندم با اين هدف تناسب ندارد.
❇️از همين نكته در بحث ديگرى هم استفاده كرديم و آن مسأله ازدواج عبد بدون اذن مولى با زن است. در آن بحث روايتى وارد شده كه مىگويد: اگر صداق زن زياد نباشد بايد به او بپردازد و اگر زياد باشد لازم نيست بپردازند.
👈گفتيم فرد ظاهر اين تعبير آن است كه اين عمل حرام بوده است، چون متعارفاً زن اگر بخواهد با عبدى ازدواج كند سراغ مولاى او مىرود تا اذن و رضايت او را احراز كند و اينكه ازدواج بدون اذن مولى بوده، نشان مىدهد كه براى زن احراز رضايت اهميت نداشته و صرفاً از روى غلبه شهوت و بىاعتنايى به نظر مولى اقدام به ازدواج كرده است.
✳️لذا اگر اين روايت نبود، با توجه به روايات ديگر بايد بگوييم زن هيچ استحقاقى ندارد و به تعبير روايات، مصداق «أحلت فرجها» است، ولى جمعاً بين الروايات مىگوييم و لو استحقاقى در كار نيست، اما مستحب است چيزى پرداخت شود و وجه حمل بر استحباب همين نكته است كه روايت بين مهريه كم و زياد فرق گذاشته است، با اينكه در موارد وطى به شبهه بايد تمام مهر پرداخت شود و فرقى بين كم و زياد نيست.
▪️خارج فقه آیتالله شبیری زنجانی، كتاب النكاح؛ ج19، ص: 6115
➕متن کامل این منبع در نرم افزار جامع فقه اهل بیت علیهم السلام برای محققین قابل دسترسی است.
#نکات_اشارات
#نکاح
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰وجه ثبوت ضمان بر اساس قانون احترام در صورت اختلاف عامل و آمر در قصد تبرّع- بخش دوم
✳️اگر شخصی بدون أمر و إذن دیگری عملی را انجام دهد عملش مضمون نیست؛ اما در صورت اختلاف عامل و آمر در وجود یا عدم امر به کار تکلیف چیست؟
🔹در بخش اول این مقاله به کلام مرحوم سید در عروه مبنی بر لزوم مقدّم داشتن قول عامل اشاره نمودیم و گفتیم که مرحوم سید در وجه آن ابتدا فرموده است. زیرا احترام عمل مسلمان إقتضای ضمان دارد و قصد تبرع مانع این ضمان است. لذا هنگام شک در مانع، اصل عدم مانع جاری میشود و قول عامل موافق این اصل است. ولی ایشان در ادامه فرموده است قانون احترام عمل مسلمان مادامی که عامل قصد تبرع نکرده باشد ضمان آمر را إقتضا میکند و نیاز به استصحاب عدم قصد تبرع نیست.
✳️در بررسی کلام سید وجوهی مطرح شده است که به یک وجه اشاره شد. در این بخش به شش وجه دیگر اشاره خواهیم نمود:
2️⃣وجه دوم: قاعده مقتضى و مانع
يكی دیگر از مبانى، قاعده مقتضى و مانع است که مرحوم سيد در مسأله 50 باب نكاح در مقدمات، آن را پذیرفته است، ایشان در آنجا فرموده است اگر در نگاه به کسی شک شود آیا از محارم یا مماثل است تا نگاه به او جایز باشد یا از آنان نیست تا نگاه به او حرام باشد ظاهرا باید اجتناب کرد؛ زیرا آیه غضّ جواز نگاه را مشروط به أمری وجودیّ مماثلت یا از محارم بودن کرده است و این از باب تمسك به عام در شبهه مصداقى نیست، بلكه از باب مقتضى و مانع است.
3️⃣وجه سوم: استصحاب عدم ازلی
یکی دیگر از وجوه برای تصحیح کلام مرحوم سید استصحاب عدم ازلى است، بدین بیان که قبل از تحقق عمل، چون عملی نبوده است قصد تبرع به عمل هم نبوده است و با تحقق عمل شک میشود که عامل قصد تبرع به اين عمل را كرده است يا خیر، با استصحاب عدم ازلى، عدم قصد تبرع استصحاب میشود.
4️⃣وجه چهارم: مبنای مرحوم آقاى نائينى
یکی دیگر از وجوه برای تصحیح کلام مرحوم سید مبنای مرحوم نائينى است. ايشان فرموده است اگر حكمی ترخيصی بر امری وجودى معلّق باشد و آن امر وجودى احراز نشود، قانون اقتضاء مىكند كه اجتناب از آن شىءِ مشكوك لازم باشد، البته با قطع نظر از حالت سابقه، مثلاً مورد از قبیل توارد حالتین یا از قبیل عدم ازلی باشد که استصحاب در آن را جاری ندانستیم. ايشان بر همین اساس، در باب لحوم گفتهاند برای حکم به حلّیّت بايد تذكيه احراز شود؛ چون در «إِلّا ما ذَكَّيْتُمْ»، ترخيص، بر تذکیه که أمری وجودى است معلق شده است. بر این اساس در اينجا هم گفته شود استیفای عمل عامل وقتی تکلیفاً يا وضعاً مُجاز است که قصد تبرع او احراز شده باشد؛ چون جواز تکلیفی و وضعی معلق بر امر وجودى قصد تبرع است، لذا اگر شك شود اين امر وجودى وجود دارد يا خیر، مقتضاى اصل، عدم آن است.
5️⃣وجه پنجم: موضوعی بودن علم در جواز تصرف در اموال
چهار وجه قبلی بحثهای كلى اصولى بودند كه به فرعى از فروع اختصاص نداشتند، ولى محتمل است نظر سيد به این اصول کلی نباشد، بلکه ناظر به فرعى از فروع فقهى باشد، همچنانکه ظاهر کلام صاحب جواهر چنین است.
6️⃣وجه ششم: وجود حکمی ظاهری در خصوص این فرع
کلام مرحوم سید را به این بیان هم میتوان تصحیح کرد كه علم نسبت به حكم حرمت در باب اموال مردم طريقى است، ولى همانطور كه استصحاب را گفتهاند به طور عام از احكام ظاهرى عقلائى است، بنابر قوانين عقلائى استثناءً در خصوص برخی فروع هم گفته شود حكمی ظاهرى وجود دارد، مثل باب قضاوت، إفتاء و نقل روایت که در صورت شکّ جایز نیستند، لذا نسبت به مال مردم هم در صورت شکّ در اجازه واقعى گفته شود اجتناب لازم است.
7️⃣وجه هفتم: پذیرش قول «من لا یعلم الا من قبله»
وجه ديگرى كه میتوان کلام مرحوم سید را بر اساس آن تصحیح کرد مطلبى است كه اصل آن در شرايع آمده است، و آن عبارت از این است که در امور «لا يعلم الا من قِبَل الشخص»، یک قانون عامّی وجود دارد که قول قائل مقدم است، لذا در مسأله کنونی كه قصد تبرع از اموری است که مربوط به خود شخص است و امکان اقامه بینه بر آن نیست قول عامل مقدم میشود.
👈متن کامل این وجوه و نقد آنها را اینجا بخوانید:
http://bit.ly/mfeqhi179
#فقه
#یادداشت_محقق
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
🔍 #تبیین_و_تحلیل | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی»
👈 مفصلترین درس خارج فقه در موضوع غناء
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین رضا مختاری
🔖 رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه
🔻حضرت آیتالله خامنهای وقتی مکاسب محرمه را شروع کردند، محور درس ایشان مکاسب شیخ انصاری بود. وقتی به بحث غناء رسیدند به جهت شدت ابتلای این موضوع، مکاسب شیخ انصاری را به عنوان محور بحث کنار گذاشتند و فرمودند که من وقتی این کتاب(۱) را دیدم، دیدم که بدون مراجعه به این کتاب کامل نمیشود.
🔹️این یک نکته اساسی است که در همه بحثها ما باید مد نظر داشته باشیم و متأسفانه در حوزه از آن غفلت میشود. یکی از فضلا یک تعبیر دارد صفر پژوهی. صفر پژوهی یعنی اینکه تحقیقات پیشینیان را در نظر نگیریم، خودمان بیاییم و راجع به یک موضوعی کار کنیم. لذا گاهی اوقات که یک حرفی را می زنیم، پیشینیان را ندیدهایم همان حرف اشتباه را تکرار میکنیم.
🔹️ایشان روایات غناء را محور قرار دادند و فرمودند که ما روایات را دانه به دانه از روی این کتاب میخوانیم. روایات را از روی کتاب خواندند و تمام روایات را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را که در مجلدات دیگر کتاب بود به مناسبت بحث کردند، بعضیها را قبول کردند و بعضیها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
🔹️ میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود ۷۰ جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است و خود این کتاب میشود یک منبع تحقیق برای درسهای خارج بعدی که اساتید میخواهند بگویند.
۱) کتاب غناء، موسیقی، تألیف حجتالاسلام مختاری
🎙ادامه گفتگو را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی
📆 تاریخ: 1398/04/01
🔸آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقهی ولی امر(عج) برگزار شد، با اشاره به روایتی درباره اهمیت فراگیری علم و نشر آن گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی، نخستین گام برای فراگیری علم را «انصات»، یعنی سکوت و متمرکز شدن در درس دانسته اند.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز گاهی مشاهده می شود برخی از طلاب در کلاس درس حواسشان جمع نیست و علاوه بر این تمرکز دیگران را نیز بر هم می زنند؛ این کار درستی نیست و باید طلاب توجه و تمرکز بسیاری در کلاس درس داشته باشند.
آیت الله شب زنده دار اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می فرموند بنده در کلاس درس حضرت آیت الله بروجردی همیشه جلوی کلاس درس می نشستم تا تمرکز بیشتری داشته باشم.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه «استماع» و «حفظ»، بر اساس روایت نبوی گام های دوم و سوم فراگیری علوم است، از کم توجهی حوزه های علمیه به حفظ کردن مطالب علمی انتقاد و ابراز کرد: یکی از سنت های فراموش شده حوزه های علمیه آن است که به مسأله «حفظ» توجهی نمی شود؛ بزرگان حوزه علمیه همواره برای آن که علوم را حفظ کنند، آنها را به نظم و شعر در می آورده و حفظ می کردند، اما متأسفانه این موضوع امروز بسیار مورد غفلت واقع شده است.
وی افزود: امروز متأسفانه نه تنها به مسأله «حفظ» و به نظم درآوردن مطالب علمی کم توجهی می شود، بلکه برخی در حوزه آن را ضد ارزش تلقی می کنند؛ به بیان دیگر امروز اهتمام ورزیدن به حفظ مسائل علمی در سنین جوانی در نظام آموزش حوزه مظلوم واقع شده است، بلکه به عنوان ضد ارزش نیز شناخته می شود.
آیت الله شب زنده دار با اشاره به اهمیت حفظ قرآن کریم در سنین جوانی و بیان اینکه امروز این مسأله در حوزه ها مظلوم واقع شده است، خاطرنشان کرد: حفظ قرآن شریف یک سرمایه بزرگ است و علاوه بر نورانیت، ظرفیت علمی عظیمی را پیش روی انسان قرار می دهد؛ رهبری فرمودند بنده نسبت به مسأله «حفظ» اهتمام داشتم و حتی اگر یک صفحه می خواندم آن را حفظ می کردم، اما مع الاسف کسی نبود که بنده را تشویق کند تا در جوانی بتوانم قرآن حفظ کنم، اما ایشان در دوره نوجوانی با اهتمام ویژه توانستند 12 جزء قرآن کریم را حفظ کنند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس روایت نبوی، چهارمین گام فراگیری علوم «عمل به علم و نشر آن» است، تأکید کرد: علم بدون عمل از ارزش و برکت برخوردار نیست، بنابراین طلاب باید ابتدا به علم خود عمل کرده و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به فقه و بیان اینکه فراگیری فقه یکی از توفیقات بزرگ الهی است، یادآور شد: اگر طلاب فقه را با قصد قربت و صرفاً برای رضای خداوند و اهل بیت(ع) فرا بگیرند، حیاتشان نورانی شده و از قلوبی سراسر صفا و نورانیت برخوردار خواهد شد.
آیت الله شب زنده دار به اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به علوم فقهی و حوزوی اشاره و بیان کرد: ایشان علیرغم مشغله های فراوانی که دارند، به توصیه بزرگانی همچون مرحوم آیت الله بهجت(ره) هیچگاه درس خود را ترک نکرده اند و با وجود اشتغالات عدیده ای که دارند هر شب سوره فتح و واقعه را قرائت می کنند و اهتمام ویژه ای به دروس حوزوی دارند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید ارتباط خود را با فقه رایج حفظ کنند، خطاب به حاضران در جلسه گفت: حتی اگر در دروس تخصصی فقه نیز متمرکز شدید، ارتباط خود را با فقه رایج قطع نکنید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ارکان موفقیت در دروس حوزوی را «نوشتن» و «تقریرات» دانست و اضافه کرد: تقریرات مکمل فراگیری دروس حوزوی است و باید دانست که آن تقریراتی مهم است که طلبه سر کلاس درس حاضر شده و سخنان استاد و برداشت های خود را مورد بررسی قرار داده و با رویکرد تحقیق محور نوشته شود، نه اینکه صرفاً سخنان استاد در کلاس درس نوشته شده و به عنوان تقریرات تلقی شود.
آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه گوش فرا دادن به غناء و موسیقی مانع درک حقیقت بندگی و حرکت به سوی خداوند می شود، گفت: اگر صفحه دل انسان آلوده به غناء شود دیگر لذت بندگی را نخواهد چشید؛ کسی که آلوده به غناء است، دل لرزان و اشک نیمه شب ندارد.
وی با انتقاد از برخی موسیقی هایی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، تأکید کرد: حال که صدا و سیما اینگونه موسیقی ها پخش می کند، ما باید مراقب خودمان باشیم؛ رهبری بارها نسبت به این مسأله انتقاد کرده اند و همواره می فرمایند بنده هر هفته نسبت به این موضوع تذکر می دهم.
⏬منبع خبر: خبرگزار رسا (rasanews.ir/002Zo9)
#پندهای_سعادت
#بیانات
#اخبار
🔗 @pand_saadat
✅ الگوریتم اجتهاد یا الگوریتم های اجتهاد؟
⚪️استاد مجتبی الهی خراسانی:
🔹اصل ایده الگوریتم اجتهاد و اهدافش مبارک است و دغدغه مثبتی است؛ اما باید جانب اعتدال رعایت بشود.
🔹مراحل و فرایندها را در یک الگوریتم نبندیم و نگوییم این است و جز این نیست؛ خیر، معمولاً راهحلهای بدیل هم وجود دارد و با تمرکز روی یک روش، #خلاقیتهای_روشی هم بهمرور از بین خواهد رفت. اگر بخواهد تکتک اجزا توسط یک نویسندهای، هرچقدر فاضل، ترسیم و دیکته بشود، این آغاز یک استبداد فرایندی در اجتهاد است و شبیه حصر مذاهب در اهل تسنن است.
🔹به لحاظ #استناد، به یک #فقیه_معین یا اگر دشوار است به یک #سبک_معین استناد یابد، یعنی الگوریتمها شناسنامهدار باشند و (مثلا) بگوییم الگوریتم اجتهادی آیتالله بروجردی، نه الگوریتم اجتهاد به طور کلی.
🔹به لحاظ سطح، درسطح کلان ورود کنیم و اصلاً وارد سطوح خرد نشویم.
در عرصه مناهج و روشهای فقهی، مناهج کلی و #روشهای_کلان قابل شناسایی است، اما به قسمتهای خُرد که میرسیم، موارد مسکوت و مفقود زیاد داریم، مثلا راههای تنقیح صغرای سیره را که شهید صدر طرح کردهاند، خیلیها حتی متعرض هم نشدهاند، چه رسد به این که موضعشان مشخص شود.
متن کامل: yon.ir/4TqrA
✔️کانال روش شناسی اجتهاد
http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
الگوریتم آیت الله سند.docx
31.1K
✅ #الگوریتم اجتهاد آیت الله #سند
🔹 آیت الله سند: درباره اجتهاد چند #منهج_فقهی وجود دارد و این مناهج ناشی از #مراحل_استنباط است، این نکته مهم است که انسان بداند کدامیک از بزرگان در کدامیک از مراحل تمایز دارد؟
✔️ کانال روش شناسی اجتهاد
http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🌷زی طلبگی
🔷 نپذیرفتن بیرق باطل
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸حاج میرزا فخرالدین جزائری نقل میکرد: به شیخ فضل الله گفته بودند که به سفارت روسیه پناهنده شود، ولی ایشان نپذیرفت.
🔹از او خواستند که پرچم روسیه را نصب کند، باز هم نپذیرفت.
🔸به او گفتند که پرچم عثمانی را نصب کن، ایشان حاضر به این کار هم نشد.
✳️با اینکه می توانست تقیه کند، ولی چون دید اسلام در خطر است، زیر بار نرفت و در این راه شهید شد.
▪️جرعهای از دریا، ج ۲ ، ص ۴۰۸
#زی_طلبگی
#شیخ_فضل_الله
__
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰استیجار دو نفر برای قضای همزمان نمازهای ميت
✳️جواز و عدم جواز استیجار دو نفر برای به جا آوردن همزمان نمازهای میت مبتنی بر اعتبار ترتیب قضای فوائت است، در بحث قضای فوائت سه قول مطرح است؛
1️⃣قول اول: اعتبار ترتیب مطلقا كه مرحوم سيد بر اين عقیده است.
2️⃣قول دوم: عدم اعتبار ترتیب مطلقا.
3️⃣قول سوم: تفصیل بین نمازهایی که در ادای آنها ترتیب شرعی وجود دارد و نمازهایی که فقط ترتیب تکوینی خارجی وجود دارد.
🔸مرحوم سيد یزدی روى مبناى خودشان استیجار دو نفر برای قضای همزمان نمازهای ميت را جایز ندانسته است؛ زیرا همزمان خواندن أجیرها با ترتیب شرعی و تکوینی خارجی سازگار نیست، البته اگر به نحو مشروط اجیر شده باشند بهطوری که ترتیب رعایت شود اشکال ندارد، مانند اینکه یکی أجیر شده نمازهای ظهر را بخواند و دیگری أجیر شده است نمازهای عصر را بخواند، منتهی مشروط به اینکه بعد از اجیر اول بخواند.
🔹مطابق قول به تفصیل هم استیجار مذکور جایز نیست؛ چون در نمازهای یک روز خاص که در آنها شرعاً ترتیب شرط است، مثل نماز ظهر و عصر شنبه ترتیب باید رعایت شود، البته در اینجا هم اگر استیجار دوم مشروط باشد محذوری ندارد، همچنین اگر به نحو تفکیک در نمازهایی که ترتیب زمانی دارند هم باشد محذوری ندارد، مثل اینکه یکی برای قضای نمازهای صبح أجیر شود و دومی برای قضای نمازهای ظهر را یا مثلاً یکی أجیر شود شش ماه اول سال را قضا کند و دیگری اجیر شود شش ماه دوم سال را قضا کند.
✨بنابراین مطابق قول دوم استیجار مذکور مطلقاً صحیح است و مطابق قول اول فقط به نحو مشروط و مطابق قول سوم هم به نحو مشروط صحیح است و هم به نحو تفکیک در نمازهایی که ترتیب زمانی دارند، منتهی آنچه محل بحث است صورت اشتراط تأخر اجیر دوم نسبت به اجیر اول در ضمن عقد اجاره است.
✳️صحّت استیجارِ مشروط به رعایت ترتیب
شرط رعایت ترتیب به دو صورت قابل تصور است:
1️⃣صورت اول: شرط واجب باشد، بدین بیان که مستأجر به أجیر بگوید: «تو را اجير كردم بعد از بهجا آوردن ظهر توسط اجیر اول، عصر را بهجا بياور»، اين صورت از اشتراط اشكالى ندارد و تعلیق محسوب نمیشود، بلکه تحصیص و تخصیص متعلق واجب به حصه و خصوصيتِ اتیان عصر بعد از ظهر اجیر اول است.
2️⃣صورت دوم: تعليق در انشاء باشد، به این بیان که مستأجر به اجیر بگوید: «اگر اجیر اول ظهر را بهجا آورد، عصر را بهجا آور»، شاید برخی به جهت اجماعی بودن بطلان تعلیق در عقود، حکم به بطلان این صورت کنند، ولی همچنانکه مرحوم آقای خوئی بدان تصریح کرده است بطلان تعلیقی اجماعی است که معلقٌعلیه در آن از شرایط صحت عقد نباشد، در حالیکه رعایت ترتیب شرعی از شرائط صحت قضای نماز عصر است.
💠بررسی تصحیح استیجار دوم به نحو انعقاد ترتبی
استیجار دوم را شاید به نحو انعقاد ترتبی بتوان تصحیح کرد، بدین بیان که اگر دلیلی بر بطلان استیجار دوم به نحو مطلق نبود گفته میشد ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ آوردن نماز عصر را مطلقا واجب دانسته است، خواه اجیر اول نماز ظهر را آورده باشد و خواه نیاورده باشد، ولى به جهت وجود دلیل خارجی، از اطلاق صرف نظر میشود و اطلاق آن مقید میشود به اينكه اگر اجیر اول به تعهد خود عمل کرد، اجیر دوم موظف است به عقد خود وفا كند.
🔸انعقاد ترتبی هر چند استیجار دوم را تصحیح میکند، ولکن انصاف این است که انحلالِ تعهدی که در خارج بسته میشود به تعهدهای متعدد، در محیطهای علمی و با دقتهای عقلی قابل تصور است و گرنه در نظر عرف منحل به دو یا چند تعهد نمیشود تا شارع با ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ تعهدی که دلیل بر بطلانش نیست را امضاء کند.
🔹در اینجا هم عرف اجاره دوم را فقط يك تعهد میبیند که اجیر عصر را بهجا بیاورد مطلقا، نه آن را به صورت دو تعهد ببنید؛ «اگر أجیر اول ظهر را آورد عصر را میآورم» و «اگر اجیر اول ظهر را هم نیاورد عصر را میآورم»، تا گفته شود تعهد دوم مورد امضای شارع قرار نگرفته و تعهد اول قرار گرفته است.
👈متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید:
https://bit.ly/2LM3lTx
#فقه
#یادداشت_محقق
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
001_980505.mp3
17.14M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 1
تاریخ : شنبه - 98/05/05
زمان : 00:47:36
حجم فایل : 16.3 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗@Feghahat_ir