eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
✅قسمت نهم: 🔆عن النبی رسول اللّه (صلى الله عليه وآله): مَن أرادَ أن يَنظُرَ إلى آدمَ في علمِهِ، وإلى نوحٍ في فَهمِهِ، وإلى إبراهيمَ في حِلمِهِ، وإلى يحيى بنِ زكريّا في زُهدِهِ، وإلى موسى بنِ عِمرانَ في بَطْشِهِ، فَليَنْظُرْ إلى عليِّ بنِ أبِي طالبٍ. 🔅از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) روایت شده است: هر كه مى خواهد دانش آدم را ببيند و بينش نوح و بردبارى ابراهيم و زهد يحيى بن زكريا و قدرت موسى بن عمران را، به على بن ابى طالب بنگرد. 📚 تاریخ دمشق، 42/313/8862. 🖋 هر بار که به زیارت مولای متقیان و سرور جهانیان می رفتم، ناخودآگاه در راه، فضائل بی کران ایشان، در ذهنم مرور می شد. گاهی فکر می کردم که در عالم رؤیا هستم. من کجا و بارگاه ملکوتی امیرمؤمنان کجا. از دور که چشمانم به گنبد با عظمت حرم مطهر می افتاد، نا خواسته، اشعار عاشقانه و عارفانه شهریار بر لبم جاری می شد: 🔅علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را 🔅که به ما سوا فکندی همه سایه هما را 🔅دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین 🔅به علی شناختم من به خدا قسم خدا را 🔅به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند 🔅چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را وقتی وارد صحن می شدم و چشمانم به مناره های با عظمت و بارگاه باشکوه آن می افتاد، احساس می کردم در بهترین نقطه عالم هستی قرار دارم و خوشبخت ترین انسان روی زمین هستم. نمی دانم چه اسراری در ایوان نجف نهفته است که از دیگر مشاهد مشرفه، در نگاهم، با ابهت تر و با شکوه تر و زیبا تر و دلربا تر و اسرار آمیز تر است و اگر چه ساختمان آن اندکی قدیمی تر است، ولی ذره ای از جلال و عظمت آن، نمی کاهد. قبل از ورود به ساختمان، وقتی اذن دخول می خواندم، اندکی مکث می کردم تا شاید پاسخ امیرمؤمنان را در جواب جمله «أ أدخل یا حجت الله؟»، بشنوم. ولی افسوس که شنیدن کلام امیر، گوش دگری می خواهد. وارد ساختمان که می شدم و ضریح مطهر را می دیدم، دنبال دیدن جمال نورانی مولا می گشتم ولی هر چه می گشتم، چهره دلربایش را نمی یافتم. افسوس که دیدن جمال امیر نیز، چشم دگری می خواهد. وقتی به پایین پای مبارک حضرت می رفتم، ناخودآگاه، چشمانم به شمشیر زینتی بالای دیواره حرم می افتاد و یاد فضائل و رشادت ها و مجاهدت های امیر دل ها، در فراوان بدر و احد و خندق و ... می افتادم. فضائلی که فقط بخشی از آن ها، در ذیل خواهد آمد: ✅1. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. (1) ✅2. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا: علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» (2) ✅3 .حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا: ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(3) ✅4. پیامبر اسلام می فرمود: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ:  علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.»(4) ✅5. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود.   به حضرتش عرض شد که چرا سوار اسب نمی شود؟  پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(5) ✅6. زره امیرمؤمنان، تنها سینه مبارک ایشان را می پوشاند و هرگز پشت نداشت.  از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم.(6) ✅7. شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(7) ✅8. هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند،  مردم به یکدیگر می گفتند:  ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(8) ✅9. روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود:  در همان جایی که از من دور شده اید.(9) منابع: 📚(1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 📚(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720). 📚(2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188). 📚(3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20. 📚(4) - شیخ صدوق، الامالی / 61. 📚(5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298. 📚(6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280. 📚(7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319. 📚(8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138. 📚(9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41. https://eitaa.com/Hoseinmehrali
✅ استاد : تاثیر در توجه به مجموعه مسائل و اهداف و رسالت دین، سبب می شود فقیه دلیل را به گونه ای خاص و متفاوت با دیدگاه دیگران تفسیر کند. بهره برداری درست از هر دلیلی وقتی تحقق می یابد که با توجه به سایر ادله و مجموعه دین و اهداف آن تفسیر شود. وقتی دلیلی با توجه به و جوهره دین بررسی گردد، به گونه ای متفاوت با دیگر موقعیت ها فهمیده می شود. بر این اساس، اجتهاد افزون بر مقدمات معروف (ادبیات، رجال، اصول و ...)، به مقدمات کلامی مانند آگاهی به مقصد شریعت و ... نیاز دارد. استنباط بدون این سنخ از آگاهی ها نمی تواند مجتهد را به هدف واقعی برساند و چه بسا رهاورد آن با جوهره دین همخوانی نداشته باشد. (فقه و عقل، ص131) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 @Hoseinmehrali
✅قسمت دهم: واکس مجانی 🔆عن النبی الاعظم (صلى الله عليه و آله): إنّ عليّا وشيعتَهُ هُمُ الفائزونَ يومَ القيامةِ. 🔅پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله): على و شيعيان او همان رستگارانِ در روز رستخيزند. 📚 تاریخ دمشق، 49/333/8900. 🖋 هر بار که به زیارت می رفتیم، اتفاقات عجیب و فوق العاده ای مشاهده می کردیم. یکی از آدابی که همیشه مقید به رعایت آن هستم، این است که در مسیر رفتن به زیارت، به هیچ چیز توجه نمی کنم و فقط و فقط، تلاش برای حضور قلب نام و کامل می نمایم و حتی اگر خرید واجب و ضروری هم داشته باشم، آن را در مسیر بازگشت، انجام می دهم. یک بار در مسیر زیارت، جوانی جلویم را گرفت و گفت: «واکس مجانی». نه با آداب زیارت سازگاری داشت و نه با وقت کمی که داشتم. به همین دلیل، تشکر کردم و گفتم: عجله دارم و وقت زیارتم، محدود است. جوان با صفایی بود و اصرار کرد که وقتی نمی گیرد و در عرض چند ثانیه، کفش شما را واکس می زنیم. احساس کردم که اگر نپذیرم، ناراحت می شود، به همین دلیل، با روی باز و با اشتیاق، کفش هایم را در آوردم و تحویل دادم. خیلی خوب و حرفه ای واکس زد و سپس، کف کفش مرا به روی سر خود کشید. خیلی خجالت کشیدم. اگر چه می دانستم که به اعتبار زائر بودنم، این کار را می کند، ولی به صورت ناخودآگاه، از خجالت آب شدم. من کجا و این تکریم ها کجا؟!!! حب امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام، با دل ها، چه می کند. حقیقتا در چهره و اخلاق نیک اش، نور رستگاری و خوشبختی، قابل مشاهده بود. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام). 🔅شال ماتمت آبرو به من داد 🔅اسم اعظم، دل رو داده بر باد 🔅ارباب خوبم، پرچم سیاتو عشقه 🔅ارباب خوبم، شال عزاتو عشقه 🔅ارباب خوبم، صحن و سراتو عشقه ... https://eitaa.com/Hoseinmehrali
✅قسمت یازدهم: میهمان حضرت رقیه (سلام الله علیها) 🔆عن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام): لاتَنْسَ صِحَّتَکَ وَقُوَّتَکَ وَفَراغَک وَشَبابَکَ وَنِشاطَکَ اَنْ تَطْلُبَ بِها الآخِرَةَ. 🔅امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام): فراموش مکن که تندرستى، نیرو و توان، آسودگى، جوانى و نشاط خود را وسیله آخرت طلبى قرار دهى. 📚وسائل الشیعه، ج 11، ص 366 🖋در کنار محل اسکان ما، موکبی که مزین به نام مقدس حضرت رقیه (سلام الله علیها) شده بود، برپا بود و خدمات ویژه ای داشت. البته ویژه نه به معنای تجملی و اشرافی بلکه به این معنا که بسیار اصولی و حساب شده، به زائرین، خدمت می کردند. به عنوان مثال، سه وعده صبحانه و ناهار و شام، نان تازه فراوان بسیار خوشمزه ای پخت می کردند و ظروف یک بار صرف کوچکی هم به تعداد انبوه، از قبل تهیه کرده بودند. برای هر وعده، یک غذای ساده ولی بسیار خوشمزه می پختند و داخل این ظروف، به زائرین تقدیم می کردند. خوراک لوبیا، عدسی، کشک بادمجان، حلیم و... از جمله وعده های غذایی این موکب بود. در هر وعده، به مقدار بسیار زیادی از یکی از این غذا ها را در دیگ های مسی بسیار بزرگ می پختند و از زائرین، با دست باز و کریمانه پذیرایی می کردند. احترام مخصوصی که به زوار می گذاشتند، زبان زد شده بود و به هر زائر، هر تعداد غذا نیاز داشت، تقدیم می کردند. خادمین آن، بسیار خوش اخلاق و خوش مشرب بودند و با مردم، بسیار با نشاط و زیبا، گفتگو و گاهی شوخی های جالب می کردند. همیشه یک ظرف بزرگ سیر ترشی داشتند و مسئول توزیع آن که «جواد» نام داشت، با صدای بلند لحن زیبایی، فریاد می زد: «سیر ترشی بابا جواد، بفرمائید؛ درجه یک و عالی، بفرمائید؛ نخوری از دستت رفته، بفرمائید؛ دهنت هم بو نمی گیره بلکه خوش بو میشه، بفرمائید؛ سرکه اش هم طبیعیه، بفرمائید». بابا جواد، سن و سال زیادی نداشت، ولی مرا یاد حبیب بن مظاهر می انداخت. حبیب در روز عاشورا، با نشاط و فرح معنوی ویژه ای، مشغول خوش و بش و مزاح با یاران سیدالشهدا علیه السلام بود که یک نفر گویا سوال می کند که الآن چه وقت مزاح است. او نیز پاسخ می دهد که چرا خوشحال نباشیم و مزاح نکنیم درحالی که در بهترین حالت ممکن و رکاب حسین بن علی علیه السلام هستیم. گویا بابا جواد هم از این که در بهترین حالت ممکن و در حال خدمت به زائرین سیدالشهدا (علیه السلام) بود، در پوست خود نمی گنجید و نمی توانست، نشاط معنوی بی حد و حصر خویش را پنهان کند. آخرین غرفه پذیرایی موکب حضرت رقیه (سلام الله علیها)، چای نبات بود. حساب همه چیز را کرده بودند. حتی مراقب تنظیم سردی و گرمی طبع زوار نیز بودند و به همین دلیل، به جای قند، از نبات طبیعی، استفاده می کردند. خلاصه این که در نجف اشرف، به صورت کامل، میهمان حضرت رقیه خاتون (سلام الله علیها) بودیم و گاهی زیر لب، با ایشان نجوا می کردیم و تشکر و قدر دانی می نمودیم و حاجات خویش را با حضرتش، در میان می گذاشتیم و خیلی خوشحال بودیم که مورد عنایت ایشان، واقع شده ایم. https://eitaa.com/Hoseinmehrali
✅قسمت دوازدهم: خدمت به زوار یا پیاده روی؟ 🔆عن النبی (صلى الله عليه و آله): خِدْمَـةُ المؤمنِ لأخيهِ المؤمنِ دَرَجةٌ لا يُدْرَكُ فَضْلُها إلّا بمِثْلِها. 🔅پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله): خدمت كردن مؤمن به برادر مؤمنش، مقامى است كه فضيلت و ثواب آن جز با همانند آن (خدمت) به دست نيايد. 📚مستدرک الوسائل: ج 12، ص 429، حدیث 14524. 🖋 جمعیت کاروان ما شصت نفر بود، یک اتوبوس و تعدادی سواری که بنده با چهار نفر دیگر، با سواری آمده بودیم. وقتی به نجف اشرف رسیدیم، یکی از اعضای کاروان، پیشنهاد داد که کوله پشتی ها را بوسیله ماشین، به کربلا بفرستیم تا در پیاده روی، سبک بار تر باشیم و کمتر خسته شویم و در نتیجه بتوانیم بیشتر با موکب داران عراقی گرم بگیریم و گفتگو و تشکر نماییم. پیشنهاد معقولی بود، چرا که زیارت اربعین، یک زیارت تمدن ساز است و ارتباط گیری با شیعیان سایر ملل، خصوصا موکب داران عراقی، بسیار با اهمیت است. تمامی اعضای کاروان، موافق بودند، ولی هیچ کس دوست نداشت از فیض عظیم پیاده روی که طبق روایات، در هر قدمش، ثواب یک حج مقبول نهفته است، محروم شود. بی سر و صدا به مسئول کاروان گفتم که اگر هیچ کسی حاضر نشد، روی من حساب باز کند. او نیز تلاش کرد تا برخی از دوستان را که از شرایط فیزیکی و جسمانی مناسب تری برخوردار بودند، راضی کند ولی نتیجه نداد. در نهایت، به استناد روایات فراوانی که در فضیلت خدمت به خلق الهی، خصوصا زائرین، وجود دارد (که یکی از آن ها، در ابتدای این متن آمده است)، بنده این مسئولیت را پذیرفتم. البته خیلی دلم می خواست پیاده روی کنم، ولی در تعارض بین عقل و دل، حکم عقل را پذیرفتم. برخی از دوستان، وسایل ضروری پیاده روی خود را برداشتند و هر چند نفر، در یک کوله گذاشتند و قرار گذاشتند که به صورت نوبتی، آن کوله را حمل کنند و بقیه کوله ها را تحویل دادند تا با ماشین به کربلا حمل شود. برخی نیز اصلا نیاز به وسایل ضروری نمی دیدند و کوله خود را کامل تحویل دادند. https://eitaa.com/Hoseinmehrali
🔰 مفهوم «ساعت» در روایات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹در كلمه ساعت در روايات دو اطلاق وجود دارد؛ يكی قطعة من الزمان است و ديگری با يک دوازدهم روز و يک دوازدهم شب منطبق است. 🔸 به حسب برخی از روايات، شبانه روز بيست و چهار ساعت است، ولی ساعت كه در روايات اطلاق می‏‌شود با ساعت كه ما می‏‌گوئيم تفاوت دارد، ساعت ما يک بيست و چهارم شبانه روز و شصت دقيقه است و ساعت آنها متفاوت است. ساعت روز يک دوازدهم روز است، چه روز طولانی و چه كوتاه باشد، و ساعت شب يک دوازدهم شب است، چه شب طولانی و چه كوتاه باشد.ولی مجموعاً شبانه روز در تعبير روايات بيست و چهار ساعت است. اين را مرحوم مجلسی در بحار دارد. 🔹مرحوم آقای اراكی درباره این بحث که آیا مدت نماز جمعه محدود است يا نيست؟ می‏‌فرمايد در روايت ساعت وارد شده، و ساعت نمی‏‌تواند قطعة من الزمان باشد كه مدت نامحدودی را برای نماز جمعه تعيين كرده باشند. ايشان گمان كرده كه در روايات ساعت به معنای امروز و شصت دقيقه است، ولی اينطور نيست. محدود است اما مقدار آن نسبت به طولانی بودن شب يا روز در نوسان است. ▪️کتاب الصوم، سال دوم، جلسه ۱۵۲؛ به تاریخ ۲۴ آذر ۱۳۸۷ ___ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
✅ استاد : در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد. 🔹، در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات ـ به‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیم‌نگاهی دارد؛ داده‌های دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار می‌دهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه می‌کند؛ کم‌تر به‌صورت ریاضی فکر می‌کند؛ در استنباطاتش را در نظر می‌گیرد (آن‌ها را در یک نظامی تنظیم می‌کند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و توجه می‌کند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شده‌اند گاه می‌تواند به یک قاعده کلان برسد؛ را در نظر می‌گیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت می‌انگارد. این رویکرد خاص به فقه را من «مکتب قم» می‌نامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیت‌الله و شاگردان ایشان ایستاده‌اند. 🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار می‌گیرد که می‌توان آن را نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ نص‌بسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار فکر می‌کند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربه‌تر شده است و فقه آن، در مواردی نیست؛ بلکه است (ابتنای بیش‌تری بر اصول عملیه دارد). 🔸پی نوشت: نامگذاری مکتب قم و نجف، نیست، بلکه ناظر به روش اجتهاد است، از این رو بسیاری از فقیهان حوزه علمیه قم پیرو مکتب فقهی نجف هستند (مانند آیت الله العظمی تبریزی ره) و بالعکس. @Hoseinmehrali
پژوهش های اصولی
#روش_شناسی_اجتهاد ✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد. 🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقه
📝نقد استاد بر فرمایش استاد : آنچه به عنوان ذکر کرده اند در واقع مکتب فقهی ایت الله بروجردی است. همانطور که آنچه به عنوان ذکر شده در واقع فقط مکتب آیت الله خویی است. لذا سخن دقیق و جامعی نیست. 👈 ما در مکتب ایت الله موسس را هم داریم که پس از ایشان توسط ایات محقق داماد و اراکی و حاج اقا مرتضی حایری ادامه یافت..مکتب حضرت امام هم که خودش بحثی دارد. 👈در هم مکتب شیخ و اخوند و نایینی را داریم که توسط ایات حکیم و شاهرودی و بجنوردی ادامه یافت. همه این بزرگواران شهرت را جابر و اعراضش را موهن می دانند ..والبحث فی محله. 🍃کانال حدیث آرزومندی https://eitaa.com/muslims_1
✅قسمت سیزدهم: 🔅 روی عن رسول اللّه (صلى الله عليه و آله): أيُّما مُسلمٍ خَـدَمَ قَوما مِن المُسلمينَ إلّا أعْطاهُ اللّه ُ مِثْلَ عَدَدِهِم خُدّاما في الجَنّةِ. 🔅از پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) روایت شده است: هر مسلمانى كه گروهى از مسلمانان را خدمت كند، خداوند به تعداد آنان در بهشت به او خدمتكار دهد. 📚 کافی: 1/207/2. 🖋 با توجه به این که تعداد کوله ها زیاد بود، باید برای رساندن آن ها به ماشین، گاری یا موتور سه چرخ، کرایه می کردیم. به علاوه تنهایی، این کار امکان پذیر نبود و به همین دلیل، برخی دوستان نیز، برای کمک، مانده بودند. بزرگراه نجف-کربلا، پنجشنبه ها شلوغ تر از سایر ایام است، چون شب جمعه، شب زیارتی اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است. برای این که به ترافیک سنگین پنجشنبه های این اتوبان، برخورد نکنیم، ساعت یک نیمه شب حرکت کردیم. کرایه ون های این مسیر، نفری سه دینار است که معادل سی هزار تومان است و به ازای هر صندلی که توسط کوله ها، اشغال می شد، کرایه یک نفر را باید می پرداختیم. ون ها معمولا یا صندوق عقب، ندارند و یا فضای بسیار کوچک شبه صندوقی دارند که چیز زیادی در آن نمی توان قرار داد. به همین دلیل، بهتر بود تاکسی بگیریم که صندوق بزرگ دارد، ولی کرایه تاکسی ها، بیشتر است و به همین دلیل، ون گرفتیم. تعدادی از کوله ها را در صندوق کوچک آن و تعدادی را زیر پا و تعدادی را در محوطه خالی وسط ون و تعدادی را نیز روی پا و برخی را نیز روی صندلی ها تا سقف قرار دادیم تا صندلی های کمتری اشغال شود. اوضاع خوبی نداشتیم، به خصوص با توجه به وضعیت فیزیکی داخل ون های عراقی که بسیار تنگ و فشرده است و پشتی صندلی ها نیز بسیار کوتاه است و در نتیجه، در تکیه دادن های طولانی مدت، بسیار خسته کننده می شود و خیلی زود پایین تنه انسان، خواب می رود و بی حس می شود. راننده نیز مقید بود تمام صندلی های خالی را پر کند و به همین دلیل، در همین وضعیت غیر استاندارد و بغرنج، خیلی معطل شدیم. یک بار هم پرسید که آیا حاضرید کرایه صندلی های خالی را بدهید تا زودتر حرکت کنیم؟ روشن است که جواب ما نیز منفی بود زیرا اگر می توانستیم بیشتر هزینه کنیم، تاکسی می گرفتیم که صندلی های مناسب تری دارد و صندوق عقب بزرگی دارد و ... . با هر سختی بود، به کربلا رسیدیم. در همان ابتدای شهر، راننده توقف کرد تا همه را پیاده کند. برخی اعتراض کردند که قرار ما این جا نبود و باید جلوتر بروید. راننده قبول نمی کرد، ولی وقتی اندکی صبر کرد و دید که هیچ کس پیاده نمی شود، روشن کرد و ما را به نزدیک ترین نقطه ممکن رساند. البته از این نقطه تا حرم و محل اسکان نیز، مسافت طولانی وجود داشت که به صورت یک سره نیز قابل طی شدن نبود، زیرا نیروهای امنیتی و انتظامی عراقی، در چند مرحله، بازرسی و تفتیش داشتند و باید پیاده می شدیم و کوله ها را تفتیش می کردند. سخت ترین مرحله کار ما نیز، همین تفتیش ها بود، زیرا تعداد کوله ها زیاد بود و نرده های عبوری نیز، برای رد شدن یک نفر با یک کوله، ساخته شده بود، ولی ما چند کوله هم زمان با دوش و دست چپ و دست راست و سینه و ... حمل می کردیم و در نتیجه بین نرده ها، گیر می کردیم. مامورین تفتیش هم که چه بسا، به ما شک کرده بودند، با دقت جستجو می کردند تا شاید وسیله مشکوکی در کوله ها بیایند. یکی از دوستان نیز که حسابی خسته و کوفته و کلافه شده بود، در راه، مدام غر غر می کرد و خود را ملامت می کرد که چرا این مسئولیت سخت را پذیرفته است و گاهی نیز زائرین را ملامت می کرد که چرا چنین کوله های سنگینی برداشته اند و گاهی نیز می گفت: «اصلا چه معنایی دارد که کوله های دیگران را ما می بریم؟؟!! اصلا چرا خودشان نبرده اند؟؟!! اصلا چرا انسان باید زحمت خود را به دوش دیگران بگذارد؟؟!! و...». البته معلوم است که فشار عصبی فراوانی که روی او بود، منجر به این شبهات شده بود، وگرنه معلوم است که ما، خودمان داوطلبانه، این مسئولیت را پذیرفته بودیم و دیگران نیز، به دستور مسئول کاروان، کوله ها را با خود حمل نکرده بودند و جای هیچ شبهه ای وجود نداشت و به همین دلیل، سعی کردم او را آرام و با استدلال منطقی، قانع کنم، ولی گویا خستگی مفرط، اجازه آرامش به او نمی داد. به هر حال، با هر سختی بود، مرحله اول از مسیر را با موتور سه چرخ، طی نمودیم و چهار دینار معادل چهل هزار تومان پرداخت نمودیم و در مرحله دوم، کوله ها را با گاری، به محل اسکان رساندیم و گاری نیز، ده دینار معادل صد هزار تومان گرفت. https://eitaa.com/Hoseinmehrali
💢اهدای عضو از منظر فقهی ✔️یادداشت/ ابوالقاسم علیدوست: 🔹مسأله پیوند اعضاء، یکی از موضوعات مهم شرعی است که در زمان پیغمبر خدا(ص) و حتی فقهای سلف به شکل امروز مطرح نبود، اما با توجه به پیشرفت‏های علمی پزشکی و پیوند عمیقی که بین فقه اسلامی و امر سلامت انسان به وجود آمده است، حکم فقهیِ پیوند اعضا از دغدغه‌‌‌‌های بزرگ جوامع اسلامی قرار گرفته و فقهای معاصر با توجه به آیات و روایات و بررسی قواعد و متون فقهی برداشت‌های متفاوتی ارائه داده‏ اند. 🔹برخی معتقد به عدم جواز پیوند اعضاء بوده و بعضی دیگر، طبق برداشت‌‌‌‌های اجتهادی خود با نوعی محدودیت و رعایت شرایطی، آن را جایز می‏ دانند. البته جواز و عدم جواز آن به یک مذهب اختصاص ندارد. 🔹به طور کلی درباره اهدای عضو به انسان دیگر، پنج مانع محتمل وجود دارد که یکی از آن‌ها اختصاص به صورتی دارد که اهدا کننده مسلمان و پذیرنده یک بیمار غیرمسلمان باشد اما چهار مانع محتمل دیگر در هر حال ممکن است وجود داشته باشد👈 https://b2n.ir/81512 🆔 https://eitaa.com/ijtihad @Hoseinmehrali
✅قسمت چهاردهم: ورود هیات ها به حرم مطهر سیدالشهدا (علیه السلام) 🔆 عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَيْنٍ باكِيَهٌ يَوْمَ الْقيامَةِ اِلاّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَينِ فَاِنِّها ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعيمِ الْجَنّةِ. 🔅پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): فاطمه جان! روز قيامت هر چشمى گريان است، مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود. 📚بحارالانوار، ج 44، ص 293 🖋 زیارت اول اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را بهتر است چنان چه دستور داده اند، با همان وضعیت ژولیده و آشفته و غبار آلود انجام داد، به همین دلیل، غسل زیارت نکردیم. وارد حرم مطهر که شدیم، از دور، نوای دلنشین عزاداری موکب ها و هیئت ها، همه را به خود جذب می کرد. به ذهنم رسید که زیارت نامه نخوانم و به نزدیک درب ورودی مخصوص موکب ها بروم و عزاداری کنم، ولی دلم نیامد بدون زیارت نامه خوانی و عرض ادب، عزاداری کنم؛ به همین دلیل، تصمیم گرفتم بعد از خواندن زیارت نامه، به سمت آن ها بروم. هنوز ابتدای قرائت زیارت جامعه کبیره بودم که صدای عزاداران، بیشتر شد. گویا هیات دیگری وارد حرم شده بود که شور و هیجان بیشتری داشت. هر چه تمرکز و حضور قلبم را در قرائت زیارت نامه بیشتر می کردم، فایده نداشت و گویا هر لحظه به شور و هیجان آن ها افزوده می شد و صدای عزاداری نیز بیشتر می شد. هر لحظه، تحریک می شدم که زیارت نامه را رها کنم و به سمت آنان بروم ولی نمی دانستم که آیا این کار درست است یا خیر. نکند خلاف ادب باشد و بی ادبی در محضر سیدالشهدا (علیه السلام)، در پرونده اعمالکم ثبت شود. به هر حال، آن را تا آخر خواندم ولی بلافاصله پس از اتمام، با عجله و سراسیمه، به سمت درب ورودی مخصوص هیئت ها رفتم. از دور، موکبی را دیدم که در کنار درب آستانه، ایستاده اند و طناب های ضخیم اطراف آن ها، از شدت اشتیاق به ورود به حرم مطهر، در حال پاره شدن است. در کربلا، رسم است که هر موکب، یک ریسمان محکم و مقاوم، به دور خویش می بندند و این کار، فوایدی دارد، از جمله آن که اعضای هر هیات، از دیگران، شناخته می شود. برای جلوگیری از بی نظمی و ازدحام و آسیب دیدگی، مسئول درب ورودی مواکب، نوبت به نوبت به آن ها اذن دخول می داد. هنوز اذن ورود این موکب صادر نشده بود ولی از دور ضجه ها و ناله های آن ها به گوش می رسید و چهره های در حال انفجار ایشان، دل ها را ملتهب می کرد. چندین دقیقه، به همین صورت، در حال انتظار بودند. اتفاقا به این موکب، دیر تر اجازه داده شد، چرا که معلوم بود، با هروله وارد خواهند شد و با ورود خویش، قیامتی بر پا خواهند کرد؛ به همین دلیل، موکب قبل از آن ها را تا نزدیکی درب خروجی رساندند و سپس به آن ها، اذن دخول دادند. هرگز صحنه ورود آن ها را از یاد نخواهم برد. چنان با هروله و ضجه وارد شدند که تمام حرم را با خود همراه کردند. آن چنان محکم به سر و صورت می زدند که تا به حال ندیده بودم. از دور، ضریح را نشان می دادند و هروله می کردند و وقتی به نزدیک ترین نقطه مجاز مواکب به ضریح می رسیدند، بی اختیار به زمین می افتادند و اشک می ریختند و به سر و صورت می زدند. صورت هایشان، از شدت ضربات، سرخ شده بود و در آستانه خونریزی بود. لباس ها و موی سر خویش را خاک و گل مالیده بودند و یک لحظه، جریان اشک از چشمانمان قطع نمی شد. اطراف را نگاه کردم، دیدم بقیه نیز مانند آن ها، در حال به سر و صورت زدن هستند و ضجه و ناله می زنند. یاد بازگشت اهل بیت سیدالشهدا (علیهم السلام) از شام، و ورود به کربلا در اربعین سال 61 هجری افتادم، چرا که منقول است که کاروان خانواده اباعبدالله الحسین علیه السلام، با یک چنین حالتی وارد کربلا شدند و همه و همه، از بالای مرکب هایشان، مانند برگ پاییز، به روی مزار شهدا افتادند. این موکب، شبیه ترین صحنه به آن واقعه را تداعی می کرد. اصلا حاضر نبودند که از جلوی ضریح به سمت درب خروجی، حرکت کنند و می خواستند عزاداری خویش را به همین صورت در همان جا، ادامه دهند، ولی مسئولین حرم، با زحمت آن ها را به سمت درب خروجی، هدایت کردند تا موکب بعدی وارد شود. تا آخرین لحظه حضور آن ها در حرم، آن ها را دنبال کردم و آن ها، به همان صورت اولیه، در حال عزاداری بودند و ذره ای از آتش دل آن ها کاسته نشده بود. https://eitaa.com/Hoseinmehrali
✅قسمت پانزدهم: خروج هیات ها از حرم مطهر حضرت عباس بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) 🔆روی عن الامام السجّاد (عليه السلام): أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّه ِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِّ. 🔅 امام سجّاد (عليه السلام): برای حضرت عبّاس (علیه السلام) نزد خداوند منزلتى است كه در روز قيامت همه شهيدان بر آن رشك مى برند. 📚 بحار الأنوار ، ج 22 ، ص 274 🖋 موکب ها پس از خروج از حرم اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، از مسیر ویژه ای در بین الحرمین که با ریسمان مخصوصی مشخص شده بود، راهی حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام)، می شدند و در حین حرکت، به عزاداری خویش ادامه می دادند. معمولا مداح این هیئات، در جایگاه ویژه ای که بالای یک نیسان یا وانت تعبیه شده بود، قرار داشت و با میکروفن از طریق باند های متعدد، ابیات و اذکار را بیان می کرد. تمامی مواکب، پس از طی مسیر بین الحرمین، وارد حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام) می شدند و موکبی نبود که فقط به عزاداری در یک حرم، اکتفا کند. پس از دیدن عزاداری پر شور مواکب، برنامه ثابت من این بود که به حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام می رفتم و پس از قرائت زیارت امین الله (که طبق روایات، جزو بهترین و معتبرترین زیارات است و شایسته است در تمامی مشاهد مشرفه خوانده شود)، به قسمت ورودی مواکب می رفتم و یکی را انتخاب می کردم و همراه وی، به حرم سقای کربلا می رفتم. یک بار به دلایلی برنامه ام تغییر کرد و ابتدا به حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام رفتم و پس از زیارت نامه خواندن و نماز و ...، عازم حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام شدم. هنوز از حرم قمر بنی هاشم (علیه السلام) خارج نشده بودم که دیدم یک موکب با شور عجیبی وارد حرم شد. ناخودآگاه پاهایم سست شد و برنامه ام را تغییر داده و به سمت آن ها روانه شدم. فاصله زیادی با آن ها داشتم اما صدای مداح، آن قدر بلند و رسا بود که به وضوح شنیده می شد. یک مرتبه نوحه را تغییر داد و دل ها را به خود جلب کرد. شروع کرد به خواندن نوحه معروفی که از دور، ایرانی ها با او هم نوا شدند و فریاد زنان، با او هم خوانی کردند و بی اختیار، به بالا و پایین می پریدند. قسمتی از آن نوحه چنین بود: «بین همه عشق های دنیا عشق است اباالفضل عشق است اباالفضل...» با همین نوا، تا نزدیک درب خروجی، آن قدر اشک از زائرین گرفت که حد و حصر نداشت. همین که در راهروی منتهی به درب خروج قرار گرفت، نوحه را تغییر داد و ابیاتی خواند که بسیار مناسب خروج از حرم بود و دوباره زوار را دیوانه وار، به ناله و ضجه وادار کرد. ابیات آغازین نوحه خروج آن ها نیز این چنین بود: «خداحافظ ای برادر زینب خدا حافظ سایه سر زینب به خون غلطلان در برابر زینب...» دقیقا همان اتفاقاتی که در لحظه ورود به مواکب به حرم مطهر سیدالشهدا (علیه السلام) می افتاد، در لحظه ورود آن ها به حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام) نیز می افتاد. با این تفاوت که در لحظه ورود به حرم سالار شهیدان (علیه السلام)، معمولا مداح فقط و فقط، پی در پی ذکر حسین علیه السلام را تکرار می کرد و عزاداران فقط نیز به سر و صورت می زدند و ضجه می زدند، ولی در لحظه ورود به حرم سقای تشنه لبان کربلا، معمولا با نوحه های ویژه، وارد می شدند و سپس با ذکر «یا عباس جی بالمای لسکینه» ادامه می دادند و به سر و صورت می زدند. یکی از این نوحه های ویژه که با ورود موکب، قیامتی به پا کرد، این چنین بود: «دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد دلم زیر و رو شد دلم زیر و رو شد چشم حرامی با حرم رو برو شد حرم رو به رو شد حرم رو برو شد بیا برگرد خیمه ای کس و کارم منو تنها نگذار ای علمدارم آب به خیمه نرسید فدای سرت فدای سرت فدای سرت حسین قامتش خمید فدای سرت فدای سرت فدای سرت...» هر چه از لحظات ورود و خروج مواکب بگویم، کم گفته ام. فقط باید بود و از نزدیک دید که چه غوغایی می شود. به اصطلاح «لا یدرک و لایوصف» است. بهشت است، قیامت است، محشر کبری است، زلزله معنوی است، تمام عشق است، ... . https://eitaa.com/Hoseinmehrali
🔰نقد و نظر 🔆وضعیت ارثیه در عقد موقت 🔹اگر چه ماهیت عقد موقّت همان عقد نکاح است، اما عقد موقت اختلافاتی با عقد دائم دارد. یکی از این اختلافات در مسأله ارث‌بری زوجین مطرح است. به طور کلّی فقها درباره وضعیت ارثیه در عقد موقت قائل به سه نظریه هستند: ۱. تا زمانی که سقوط ارث را شرط نکرده باشند، از یکدیگر ارث می‌برند؛ از جمله قائلین به این نظر عبارتند از سید مرتضی و ابوعقیل. ۲. مطلقا از هم ارث نمی‌برند و حتی اگر چنین شرطی کنند باطل خواهد بود؛ ابوالصلاح حلبی، ابن ادریس، علامه این قول را اختیار نموده‌اند. ۳. طرفین از یکدیگر ارث نمی‌برند، مگر آنکه ثبوت ارث را شرط کرده باشند؛ شیخ طوسی در نهایه، ابن حمزه، قطب الدین کیدری قائل به این قول شده‌اند. در ادامه لازم است تا مستند هر گروه از اقوال فقها مورد بررسی قرار گیرد. 🔸الف. بیان ادله قول به ارث بری در صورت عدم شرط سقوط استدلال این گروه از فقها به صدق عنوان زوجیت در عقد موقّت است و این گروه بر این باورند عموم آیه شریفه «و لکم نصف ما ترک أزواجکم و لهنّ الرّبع ممّا ترکتم» شامل زوجین در عقد دائم و موقت می‌شود. و اصل در مسأله آن است که زوجین در عقد موقت هم از یکدیگر ارث ببرند. اما سؤال اینجاست که بر چه اساس در عقد زوجین می‌توانند شرط سقوط ارث کنند؟ پاسخ به این اشکال با استدلال به موثقه محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روشن می‌شود که می‌فرماید: «سمعته یقول: الرجل یتزوّج المرأة متعة إنّهما یتوارثان ما لم یشترطا و انّما الشرط بعد النکاح.» ✳️بررسی دلیل دیدگاه اول استدلال قائلین به ارث در ازدواج موقت به عمومات ارث، مبتنی بر نبود دلیل خاص بر خارج کردن ازواج در عقد موقت از ادله عام ارث است. استدلال به صحیحه محمد بن مسلم نیز قابل منافشه است. مرحوم شیخ طوسی این احتمال را مطرح کرده که مراد از اشترطا در صحیحه، اشتراط اجل در عقد نکاح باشد نه اشتراط عدم ارث در عقد ازدواج موقت و بنابراین با عدم ذکر اجل، عقد موقت به عقد دائم تبدیل می‌شود و در عقد دائم قطعا طرفین از یکدیگر ارث می‌برند. آنچه که این معنا را به ذهن نزدیک می‌کند روایتی است که ابان ابن تغلب از امام صادق(ع) نقل می‌کند: «قلت لأبی عبدالله کیف أقول لها اذا خلوت بها قال تقول أتزوّجک متعة علی کتاب الله و سنة نبیّه(ص) لا وارثة و لا موروثة.... قلت فإنّی أستحی أن أذکر شرط الأیّام؛ قال هو أضرّ علیک... إنّک إن لم تشترط کان تزویج مقام لزمتک النفقة فی العدّة و کانت وارثة...» 🔸ادله قول به عدم ارث بری مطلق همانطور که اشاره شد قائلین به این قول معتقدند حتی در صورت شرط نیز ارث بردن وجهی ندارد. قائلین به این قول از یک سو به اصل عدم المیراث استدلال می‌نمایند. به نظر این گروه از فقها ارثیه حکمی شرعی است که اثبات آن متوقّف بر دستور شارع است. از سوی دیگر مستند دیگر این دسته از فقها روایاتی همچون روایت سعید بن یسار از امام صادق(ع) است که می‌فرماید: «سألته عن الرجل یتزوّج المرأة متعة و لم یشترط المیراث؟ قال لیس بینهما میراث؛ اشترط او لم یشترط.» در این روایت راوی از حضرت امام صادق(ع) سوال می‌نماید که در صورتی شرط عدم میراث ضمن عقد متعه ذکر نشود آیا طرفین از یکدیگر ارث می‌برند؟ امام(ع) می‌فرمایند: چه شرط کنند و چه شرط نکنند ارث نخواهند برد. ✳️بررسی ادله قول دوم استدلال به اصل، پس از ورود روایات در مسأله جایی نخواهد داشت. اما درباره روایت سعید بن یسار باید این نکته را در نظر داشت که در گذشته با توجه به جهل عامّه مردم نسبت به احکام متعه و مخفی بودن حدود و ثغور آن، این احکام پیش از عقد مورد اشاره قرار می‌گرفته است. شیخ طوسی بر این باور است که منظور از شرط در این روایت شریفه همان شرط متعارف در گذشته، یعنی شرط عدم المیراث بوده و ارتباطی با «اشتراط المیراث» ندارد. اگر چه این حمل شیخ خلاف ظاهر است اما مؤیّد این برداشت تصریح پاره‌ای از روایات به لزوم بیان نمودن برخی از مسائل از جمله عدم المیراث در متن عقد است. برای نمونه در روایتی از ابوبصیر می‌خوانیم: «لابدّ من أن یقول فیه هذه الشروط؛ اتزوّجک متعة کذا و کذا یوما بکذا و کذا درهما، نکاحا غیر سفاح علی کتاب الله و سنة نبیّه و علی أن لاترثینی و لاأرثک...». 🔹ادامه مقاله و بررسی ادله نظریه سوم را اینجا بخوانید: 👉https://bit.ly/2JefSwk ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi @Hoseinmehrali
🌷زی طلبگی 🔷رفاقت طلبگی در سفر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸آقای حاج آقا رضا زنجانی از پدرش مرحوم آقای حاج سید محمد زنجانی این قضیه را نقل می‌کرد: می‌خواستم از کربلا به نجف بروم و مرکوبی گرفته بودم. دیدم شخص کبیر العمامه‌ای الاغش را راند و به سوی من آمد و به من گفت: مانعی نیست که من هم همراه شما باشم تا با هم به نجف برویم؟ گفتم: اشکالی ندارد. با هم به سمت نجف حرکت کردیم. در آن موقع ماشین نبود و با الاغ و امثال آن مسافرت می‌کردند. 🔹آن شخص پرسید: شما به قصد زیارت به نجف می‌روید یا برای تحصیل؟ گفتم: می‌خواهم در نجف بمانم و استفاده علمی کنم و تصمیم دارم برای امتحان در همه‌ی دروس شرکت کنم تا هر درسی را پسندیدم، در آن درس باقی بمانم به استثنای درس شیخ هادی تهرانی، چون در ایران سفارش کرده‌اند که در درس وی شرکت نکنم. آن شخص پرسید: شما قبلاً نزد چه کسانی مشغل تحصیل بودید؟ گفتم: نزد میرزای آشتیانی در تهران. گفت: مشکل است نظیر میرزای آشتیانی در اینجا پیدا شود. 🔸من از آن شخص پرسیدم: شما اهل علم هستید؟ او گفت: با این هیکل که نمی‌شود بقالی کرد! گفتم: شما که هستید؟ گفت: همان روسیاهی که از ایران سفارش کرده‌اند در درسش شرکت نکنی! فهمیدم او شیخ هادی تهرانی است. 👈مرحوم آقای حاج سید محمد می‌گفت: من هیچ‌وقت در درس شیخ هادی شرکت نکردم، ولی آن رفاقت سفری منشأ شد که رفیق سفری شویم، یعنی هر وقت شیخ هادی می‌خواست مسافرت کند، به من اطلاع می‌داد و هر وقت من می‌خواستم سفر کنم، به شیخ هادی اطلاع می‌دادم. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۳۸ __ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi @Hoseinmehrali
♻️ گزارش اجمالی از فعالیت های صورت گرفته در دفتر فقه معاصر: 💥اول: تدوین متون آموزشی در موضوعات فقهی معاصر 🔺در این راستا تا کنون 150 جلسه شورای علمی با حضور حداکثری و بسیار منظم اساتید معظم تشکیل و در کنار آن بیش از 3000 نفر ساعت کار علمی و پژوهشی صورت گرفته و در مرحله اول کتاب "الفائق فی الاصول" در موضوعات سیره عقلا، سیره متشرعه، قاعده لو کان لبان و حجیت اطالقات در موضوعات مستحدثه؛ تدوین و توسط اساتید محترم درس خارج حضرات آیات اعرافی، شب زنده دار و عندلیب و جمعی از اساتید سطح عالی در سال تحصیلی جاری ۹۷ - ۹۸ برای حدود ۲۰۰ نفر از طالب تدریس گشت و پس از جمع آوری تمامی نظرات در سال آینده با ویرایش جدیدی منتشر خواهد شد. 🔺در ادامه نیز این دفتر در موضوعات الغای خصوصیت، تنقیح مناط، تناسب حکم و موضوع، مذاق شارع، قیاس، مقاصد شریعت، فهم عرف و تطبیقات آن به عنوان مباحث اصولی که نیاز به تنقیح مجدد دارد و موضوعات فقهی "شخصیت حقوقی و احکام آن"، "پول و احکام آن" و "بانکداری و عقود جدید" بعد از تدوین فهرست تفصیلی، متون اولیه را تهیه نموده است که پس از نهایی شدن منتشر و در مسیر آموزش حوزه قرار خواهد گرفت. 💥دوم: راه اندازی دروس عمومی خارج فقه معاصر💥 🔺در این راستا کارگروهی با استفاده از متخصصین حوزوی و دانشگاهی در موضوع ماهیت پول راه اندازی و پس تهیه فهرست تفصیلی مباحث و منابع، درس خارج ماهیت پول و احکام آن توسط آیت هللا شهیدی آغاز گردید و به زودی چند درس خارج فقه معاصر دیگر نیز در موضوعات جدید اجتماعی، اقتصادی و پزشکی آغاز خواهد گشت. 💥سوم. انتشار بین المللی فقه جواهری💥 🔺با توجه به برتری فوق العاده محتوای فقهی و اصولی رایج حوزوی نسبت به نمونه های هم موضوع بین المللی؛ این دفتر تحقیقات کالن و میدانی را آغاز کرده است تا با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی بتواند معارف و نوآوری های بسیار فقه جواهری را با ادبیات قابل تفاهم بین المللی به جهان عرضه نمایند تا برای محققان داخلی و خارجی توانمندی واقعی فقاهت شیعی روشن گردد. @fiqhci
13 🖋 نمونه هایی از نصوص بیان گر مقاصد شریعت: ✅ نصوص روایی: تبیین مقاصد شریعت، منحصر در نصوص قرآنی نیست، بلکه نصوص روایی فراوانی به بیان مقاصد شریعت پرداخته اند که به عنوان نمونه، از روایت ذیل می توان یاد کرد: 🔆 عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. 🔅پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): من برای تتمیم مکارم اخلاقی، مبعوث شده ام. 📚 بحار الانوار، ج 16، ص 260. ✨نتیجه آن است که، هیچ یک از احکام شریعت، معارض و ناسازگار با این هدف، جعل و تشریع نشده است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ خطر فرقه شیرازی را جدی بگیریم با توجه به این که در موسم اربعین شاهد فعالیت این فرقه به شکل موکب های پذیرایی بودیم، لازم دانستیم همراهان عزیز را نسبت به رویکرد آن ها آشنا کنیم. به امید ظهور ... 🏴🏴🏴🏴 🔸 https://ble.im/arbaeenwomen 🔸 eitaa.com/arbaeenwomen 🔸 sapp.ir/arbaeen.women.2th.islamicrevolution @Hoseinmehrali
🔸استاد آیت الله تحریری: شخصی می‌گفت: خدمت (رضوان الله علیه) رفته بودم و از ایشان دستور می‌خواستم. ایشان فرمودند: کن. بعضی از چیزها هست که آدم می‌گوید: خود ما هم می‌دانستیم. مشکل همین است که ما تصوّر می‌کنیم می‌دانیم! ما در مرکّب، غوطه‌ور هستیم. کسانی که می‌دانند می‌گویند: نمی‌دانیم. ما که نمی‌دانیم، می‌گوییم: می‌دانیم. آن شخص می‌گفت: ما با سستی با این فرمایش برخورد کردیم. شب خواب دیدم که در یک قلّه قرار گرفته‌ام و در حال پرت شدن هستم. گفتم از این فرمایش استفاده کنم. در خواب استغفارکردم، یک مرتبه من را گرفتند و روی زمین گذاشتند. صبح خدمت ایشان آمدم و وقتی خواب را به ایشان گفتم، ایشان لبخند زدند که چنین تأثیراتی دارد و ما از آن غافل هستیم. ▪️کانال نشر بیانات استاد تحریری: @seratemostaghim_ir @Hoseinmehrali
🔰 بحثی کوتاه در باب میزان حلیّت نظر به اجنبیّة آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹از تعابير رواياتی همچون «النظر سهم من سهام ابليس»، «و احذروا الفتنة»، «و احذر الزنا» و ... مى‌توان دريافت كه مراد از نظر در روايات مذكور نظر تحريك‌آميز است؛ يعنى اگر انسان در جايى بداند يا احتمال دهد كه با نظر تحريك مى‌شود، نظر نخست وى براى انجام دادن كار شخصى خود جايز است، ولى نظر دوم ممنوع است. 🔸به طور كلى مى‌توان گفت كه اگر پس از نظر اتفاقى شخص يا نظر عمدى مجاز، كه مرحوم شيخ انصاری- قدس سرّه- قائل به جواز آن براى انجام كارهاى شخصى مى‌باشد و روايت على بن سويد نيز ظهور در آن دارد، تحريكى حاصل شود، وى مجاز به نظر ثانوى نيست. زيرا اذن شارع منحصر به نظر اول است و شارع نظر بعدى را به خاطر اينكه زمينه خطرات ديگر فراهم نشود، ممنوع كرده است. 🔹البته نظر به قصد تلذّذ حتى براى بار اول هم جايز نيست، همچنين بايد گفت كه بحث ما در غير فرض اضطرار است. در موارد اضطرار، مادامى‌كه ضرورت وجود دارد، جواز نظر هست، هر چند متعدد باشد. ▪️خارج نکاح، به تاریخ ۷۷/۱۱/۲۶ قابل دسترسی در كتاب النكاح (نرم افزار نور)؛ ج۲، ص ۶۰۴ ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi @Hoseinmehrali
1_115433595.mp3
16.7M
#فایل_صوتی سخنرانی دکتر احمد #پاکتچی الزامات و بایسته های پژوهشی در #رساله‌های_دکتری
🔰 نظام سازی از منظر شهید صدر ✍ یادداشت حسین بابایی مجرد؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ⚜️ مشروح یادداشت 🌐 iict.ac.ir/babaeisadr 🆔 @iictchannel @Hoseinmehrali
درس اخلاق جمعه3آبان98.mp3
19.25M
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه 🔸مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب ۱۳۹۸/۸/۳🗓 https://eitaa.com/seratemostaghim_Media @Hoseinmehrali
📌 برخی از فقها بر این باورند که حکم قاضی فصل الخطاب است 🔻 آیت‌الله رشاد در درس خارج «فقه القضاء»: 🔰 ترکیب «فقه‌القضاء» ترکیب اضافی است و برای تبیین معنای آن می‌بایست نخست بر روی دو کلمه «فقه» و «قضاء» تمرکز و سپس معنی مرکب را تبیین کرد. 🔰 تعریف فقه؛ فقه نظام زیستی جامع مشتمل بر نظام‌های فرعی است که از منابع اسلامی با کاربست روش معتبر شرعی استنباط می‌شود، برای تدبیر عرصه‌های حیات بشر از جهت حقوق و تکالیف. 🔰 معنای کلمه «قضاء»؛ اصحاب علم لغت برای کلمه «قضاء» معانی گوناگونی را در کتب لغت ذکر کرده‌اند. ولی در غالب این کاربردها یک عنصر وجود دارد و آن قطعیت است. از این جهت است که گفته‌اند: قاضی می‌بُرد، تمام می‌کند و سخن او قطعی است. 🔰 حتی بعضی در معنای لغوی واژه گنجانده‌اند که نباید با حکم قاضی مخالفت شود و کسی حق نقض حکم قاضی را ندارد چرا که قطعی و تمام است و فقهاء هم غالباً این‌گونه فتوا می‌دهند که کسی حق ندارد حکم قاضی را نقض کند و یا حتی بعضی بر این باورند که ولی امر هم نمی‌تواند حکم قاضی را نقض کند تا چه رسد به رییس قوه‌قضاییه. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻 🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف ممنوع است. 🔹این منع، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد. 🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاح‌های غیرمتعـارف موجود نیست. تنها برخی گمانه‌زنی‌های غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد کـه قابـل اتکا در فقه نیست. 🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در این‌باره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحت‌اندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است. 🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بین‌المللی دارد. 🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بین‌المللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali
🔰 صلح امام حسن علیه‌السلام به چه معناست؟ ▪️ پیرامون صلح امام حسن علیه‌السلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir @Hoseinmehrali