eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
702 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آیت‌الله بهجت : کسی که #وحدت مسلمانان را نخواهد #مسلمان_نیست . 🔸ائمه در نماز جماعت آنها شرکت می کردند به جهت اتحاد مسلمانان كتاب زمزم عرفان ص 381 ✅ @bahjat_ir 🆔 @ArbaeenIR
🥀مقام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔹 «وَ جِئْنا بِک عَلی هؤُلاءِ شَهیدا» نشان دهنده مرتبه وجودی نبی اکرم است که از یک بسیار بالایی به ذات اقدس الهی برخوردار است که خداوند همه امت های گذشته را برای آن حضرت ظهور داده و آن حضرت و نسبت به اعمال انبیاء گذشته و امت هایشان داشته اند. 🌼کانال نشر بیانات استاد تحریری: @seratemostaghim_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری 📽/ واکنش تند آیت الله تحریری به اظهارات یکی از مسئولین ارشد 💥امروز افرادی برای اغراض #سیاسی خود لاطائلاتی را به نبی مکرم اسلام نسبت می دهند و #ضعف خود در برابر دشمن را با نامهای زیبای #صلح_طلبی و #اسلام_رحمانی، توجیه می کنند.... 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
درس‌هایی از پیامبر(ص) 📝شدید با 🔰از همان ابتدایی که (ص) در مدینه شکل گرفت، دشمنان آن هم شروع به کار کردند. پیامبر(ص) در دوران حکومت خود، حداقل با سه گروه دشمن مواجه بود: 1️⃣دشمن اول، قبایل نیمه وحشی‌: که اطراف مدینه زندگی می‌کردند «و تمام زندگی آنها عبارت از جنگ و خونریزی و غارت و به جان هم افتادن و از همدیگر قاپیدن است.» 28/2/80 پیامبر «در هر کدام از آنها اگر نشانه‌ی صلاح و هدایت بود، بست ... و بر و پیمان خودش، بسیار پافشاری می‌کرد و پایدار بود.» 28/2/80 اما آنهایی که شریر و بودند، «پیغمبر سراغ آنها رفت و آنها را منکوب کرد و سر جای خودشان نشاند..» 2️⃣دشمن دوم، و اهل قریش: «پیغمبر احساس کرد اگر بنشیند تا آنها سراغش بیایند، یقیناً آنها فرصت خواهند یافت؛ لذا سراغ آنها رفت؛ منتها به طرف مکه حرکت نکرد. راه کاروانىِ آنها از نزدیکی مدینه عبور می‌کرد؛ پیغمبر تعرّض خودش را به آنها شروع کرد، که جنگ بدر، مهم‌ترینِ این تعرّض‌ها در اوّلِ کار بود. پیغمبر تعرّض را شروع کرد؛ آنها هم با تعصّب و پیگیری و لجاجت به جنگ آن حضرت آمدند. تقریباً چهار، پنج سال وضع این‌گونه بود؛ یعنی پیغمبر آنها را به حال خودشان رها نمی‌کرد؛ آنها هم امیدوار بودند که بتوانند این مولود جدید - یعنی نظام اسلامی - را که از آن احساس خطر می‌کردند، ریشه کن کنند. و جنگ‌های متعدّد دیگری که اتّفاق افتاد، در همین زمینه بود.» آخرین جنگ پیامبر(ص) با این دشمنان، بود و پس از آن، ماجرای پیش آمد و پیامبر(ص) با آنان پیمان صلح امضا کرد. اما سال هشتم بعثت، «که کفّار کرده بودند، پیغمبر رفت و مکه را فتح کرد، که فتحی عظیم و حاکی از تسلّط و اقتدار آن حضرت بود.» 3️⃣دشمن سوم، یهودی‌ها: «یعنی که علی‌العجاله حاضر شدند با پیغمبر در مدینه زندگی کنند؛ اما دست از موذیگری و اخلالگری و تخریب برنمی‌داشتند... پیغمبر تا آن‌جایی که می‌توانست، با اینها مدارا کرد؛ اما بعد که دید اینها مدارابردار نیستند، مجازاتشان کرد. هرکدام از این سه قبیله عملی انجام دادند و پیغمبر بر طبق آن عمل، آنها را مجازات کرد. اوّل، بودند که به پیغمبر خیانت کردند؛ پیغمبر سراغشان رفت و فرمود باید از آن‌جا بروید؛ اینها را کوچ داد و از آن منطقه بیرون کرد و تمام امکاناتشان برای مسلمان‌ها ماند. دسته‌ی دوم، بودند. اینها هم خیانت کردند لذا پیغمبر فرمود مقداری از وسایلتان را بردارید و بروید؛ اینها هم مجبور شدند و رفتند. 🔰 دسته‌ی سوم بودند که پیغمبر امان و اجازه‌شان داد تا بمانند؛ اینها را بیرون نکرد؛ با اینها پیمان بست تا در جنگ خندق نگذارند دشمن از طرف محلاتشان وارد مدینه شود؛ اما اینها ناجوانمردی کردند و با دشمن پیمان بستند تا در کنار آنها به پیغمبر حمله کنند!... بعد که قریش و هم‌پیمانانشان شکست خوردند و از خندق جدا شدند و به طرف مکه رفتند، پیغمبر به مدینه برگشت. همان روزی که برگشت، نماز ظهر را خواند و فرمود نماز عصر را جلوِ قلعه‌های بنی‌قریظه می‌خوانیم؛ راه بیفتیم به آن‌جا برویم؛ یعنی حتّی یک شب هم معطل نکرد؛ رفت و آنها را محاصره کرد. بیست‌وپنج روز بین اینها محاصره و درگیری بود؛ بعد پیغمبر همه‌ی مردان جنگی اینها را به قتل رساند؛ چون خیانتشان بزرگ‌تر بود و قابل اصلاح نبودند.» بنابراین در هیچکدام از این قضایا، پیغمبر نکرد اما در مقابل نقض عهد آنان، ساکت نماند و پاسخ خیانت‌شان را با کامل داد. @Khattehezbollah
Peyambar_17Rabi_98-8-22.mp3
3.25M
☀️ #رسول_الله #پیامبر #میلاد☀️ ☀️ #پیامبر_اعظم #ولادت #17_ربیع☀️ بیانات استاد عابدی بعداز درس خارج جهاد 💠 کسب و کار و شغل حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله 💠 سخاوت، بخشش و کَرَم بی بدیل پیامبر(ص) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 98- 8 - 22 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله #قرهی دو هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶: من شرعا وظیفه دارم بگم، اگر این دولت مجددا سرکار بیاید، فتنه ای به بزرگی فتنه ۸۸ بوجود خواهد آورد ، چرا که اینها اعتقادی به ولایت فقیه و نظام ندارند! شاید نظام به مو برسه ولی قطع نمیشه و این انقلاب بدست صاحب اصلیش خواهد 🕊 کانال زندگی به سبک شهدا 🆔 @sireshohada
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در جلسه درس اخلاق 📆 تاریخ مراسم: 98/08/28 🔸آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به وصیت رسول اکرم(ص) به امیرمؤمنان گفت: نخستین دستورالعمل سلوکی حضرت راستگویی و خلاف واقع نگفتن است. 🔸وی افزود: توصیه دیگر پیامبر پیشه کردن ورع است، عدالت یعنی انسان واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند اما اگر اجتناب از شبهات داشته باشد ورع کرده است، ورع حریم ها را نگه می دارد تا انسان وارد محرمات نشود. 🔸عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نباید از انسان خیانت سر بزند، اظهار داشت: خیانت جایز نیست و عدالت اقتضا می کند انسان مرتکب خیانت نشود، مشاهده کردیم افراد بی دین و به دور از انسانیت قرآن و ادعیه و اموال مردم را آتش زدند؟ بسیاری جیره خوار و مزدور هستند که چنین کارهایی می کنند. 🔸وی ادامه داد: حوزه جای تزکیه نفس، علم و خدمت است و جایی برای مال و مقام محسوب نمی شود از این رو باید در کارها و تصمیمات باید دقت فراوانی داشته باشیم تا به امام زمان خود خیانت نکنیم. 🔸آیت الله شب زنده دار با بیان این که توصیه سوم پیامبر خوف از خداوند متعال است، ابراز داشت: حضرت می فرماید به اندازه ای از خدا خوف داشته باش که گویی خدا را با چشم خود می بینی، اگر این خوف وجود داشته باشیم بیمه خواهیم شد. 🔸وی عنوان کرد: توصیه دیگر گریه فراوان از خشیت الهی است، خشیت یعنی انسان بزرگی و عظمت کسی را درک کند و بر اساس این درک خشوع داشته باشد، برخی به گریه های شیعه اشکال می کنند اما نمی دانند از وادی حقیقت دور هستند و نمی دانند گریه ها چگونه قلب و روح انسان را شفاف و آن را برای دریافت فیوضات آماده می کند. 🔸استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پنجمین توصیه رسول اکرم(ص) هزینه و بذل کردن مال و جان و دارایی در راه دین است، امروز با انقلاب شکوهمند اسلامی وظایف روحانیت بسیار سنگین است و باید به وظایف خود عمل کنیم. 🔸وی اضافه کرد: حوزه های علمیه باید پر از عالمان مهذب و عامل باشد، وجود بزرگانی مانند آیت الله بهجت به همه آبرو می دهد، مقامات بزرگان در اثر عمل به توصیه های اهل بیت(ع) است، باید به توصیه ها عمل کنیم تا سعادتمند شویم. 🔸آیت الله شب زنده دار با اشاره توصیه ششم رسول اکرم(ص) به امیرمؤمنان گفت: حضرت می فرماید باید روش من در نماز، روزه و صدقه اخذ شود که این موارد دخالت زیادی در رشد انسان دارد، انسان نباید نوافل و روزه های مستحبی ماه را از دست دهد. وی افزود: هرکس دستورالعمل سلوکی اهل بیت(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهد قطعا به سعادت دنیا و آخرت می رسد. 🌐 منبع خبر: خبرگزاری رسا (rasanews.ir/002dP7) 🔗 @Pand_Saadat
🔷نفس نداشتند از بس که می رزمیدند #عکس_نوشته #بسیجی #دفاع_مقدس #رزمنده 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
4_5969569246504556444.mp3
7.52M
🔴تبیین آشوب‌های اخیر در سخنرانی روشنگرانه حجت‌الاسلام عالی در یادواره شهدای شهرک مطهری شهر چهاردانگه اول آذر ماه سال 1398 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔰 بسیج یعنی این ... 🔻 رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی): افتخار خود من این است که یک باشم؛ سعی کرده‌ام این‌جوری عمل کنم. سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آن‌جا و مشغول خدمت میشوم! اگر این کار از من برمی‌آید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آن‌جا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آن‌جا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ بسیج یعنی این. 🔍 مطالعه بیشتر و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=24962
یادداشت با موضوع مقاصد الشریعة.pdf
499.3K
توضیح اجمالی نظریه مقاصدالشریعه
🖋 این مساله، از مسائلی است که اگر چه کاربردهای فراوانی در فقه و اصول فقه داد، ولی متاسفانه بسیار اندک به آن پرداخته شده است. ✅ یکی از کاربردهای آن در علم اصول فقه، در باب حجیت ظواهر است، زیرا عمده دلیل اصولیون بر حجیت ظواهر، استدلال به سیره عقلائیه است. ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن در علم اصول فقه، در باب حجیت خبر واحد است، زیرا در این باب نیز عمده دلیل اصولیون بر حجیت اخبار ثقات، استدلال به سیره عقلائیه است. ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن در علم اصول فقه، تنقیح تعداد زیادی از قواعدی است که در مقام جمع بین ادله ای که تعارض بدوی دارند، به کار می روند، مانند عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، ناسخ و منسوخ و... . ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن، استدلال به سیره عقلائیه در کبرای بسیاری از استنباطات فقهی، به خصوص در باب معاملات است، زیرا در باب معاملات، تاسیسات شارع مقدس، بسیار اندک است و اکثر معاملات، امضای سیره عقلاء است. ✅ یکی دیگر از کاربردهای آن در علم فقه، آن است که متاخرین از فقها، مسلماتی و مرتکزات فقهیه ای را که قدمای از فقها، از طریق اجماع منقول، شهرت، عمل اصحاب به خبر ضعیف و ... اثبات می کردند، از طریق استدلال به سیره عقلائیه، ثابت می نمایند، زیرا اعتقاد به ضعف و قابلیت مناقشه در این ادله مذکوره دارند، ولی سیره عقلائیه را قابل خدشه نمی دانند. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: از آن جایی که اهم اماراتی که در علم فقه، به کار می روند، همین مواردی است که ذکر شد (به خصوص، اخبار ثقات و حجیت ظواهر)، اهمیت و ضرورت تحقیق جامع الاطراف در این زمینه، روشن و مبرهن است. بنابراین، باید تمام زوایای مساله سیره عقلائیه، به خوبی مورد پژوهش قرار گیرد. 🔆 نتیجه ۲: این مساله از مبادی تصدیقیه علم اصول فقه است، زیرا پس از تصدیق به حجیت آن است که با استناد به آن، می توان حجیت ظواهر، حجیت اخبار آحاد و ... از مسائل اصولی را ثابت نمود. 🔆 نتیجه ۳: این مساله، از مسائل علم اصول فقه نیز محسوب می شود، زیرا در علم فقه نیز کاربرد دارد و کبرای قیاس استنباطات فقهی، قرار می گیرد و در نتیجه، تعریف مساله اصولی، بر آن صادق است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
Malakot.apk
8.76M
🔆 نرم افزار اندروید آثار مرحوم آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)، تولید شده در مرکز کامپیوتری نور است. 🔆فوق العاده مفید است. 🔆تعدادی از درس های اخلاق ایشان، در آن پیاده سازی شده و مطالعه مستمر دروس آن، به خصوص در ابتدای هر شب، بسیار موثر و سودمند است. @Hoseinmehrali
1 1 🖋 تعریف سیره عقلائیه: مسلک، مشرب، داب، تبانی، دیدن و روش عملی عقلا در سلوک خارجی را سیره عقلائیه گویند و ممکن از به فعل یا ترک چیزی، تعلق گرفته باشد. ✅ ممکن است سیره عقلاء در سلوک خارجی، ناشی از عادات، سلائق، تقلید، شهوت، غلبه صاحبان زر و زور و تزویر باشد، چنان چه ممکن است ناشی از عقل، فطرت، تعالیم انبیاء الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: تعریف سیره عقلائیه، اعم است از سیره هایی که حجیت دارد، لذا شامل سیره های باطل و غیر حجت نیز می باشد. البته آن چه در فقه و اصول، به کار می آید، فقط سیره هایی است که حجیت داشته باشد. 🔆 نتیجه ۲: به صرف آن چه در ارتکازات عقلاء، نهفته است، سیره عقلائیه، اطلاق نمی گردد، زیرا ارتکازات عقلاء، غیر از سلوک خارجی عقلاء است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
2 🖋 تعریف ارتکازات عقلائیه: به آن چه در اذهان عقلاء، نهفته است، ارتکاز عقلاء، اطلاق می گرد، بدون اشتراط آن که تمام یا بعضی از این ارتکازات، در سلوک خارجی آن ها، بروز عملی باید. ✅ ارتکازات عقلائیه غالبا ناشی از امور عقلائیه مانند فطرت، عقل عملی، تعالیم انبیاء و اوصیا علیهم السلام است و به همین دلیل است که بسیاری از کسانی که طبق سیره های باطلی که هم اکنون در جهان در زمینه خیانت به همسر و ارتکاب فحشا در کشورهای مختلف رواج دارد، عمل می نمایند، در ارتکاز ذهنی خویش، اندوهگین هستند و در اصطلاح «عذاب وجدان» دارند. 🔆نتایج: 🔆 نتیجه ۱: ارتکازات عقلائیه، از این جهت که از امور باطنی می باشد و برخی مناشی باطلی که در سیره عقلائیه راه داشت، (مانند امکان تقلید و تبعیت از دیگران) در آن راه ندارد، لذا از این جهت، ارزش بیشتری از سیره عقلائیه به معنای عام (اعم از ممضا و غیر ممضا) دارد، اگر چه سیره عقلائیه ای که مورد امضای شارع مقدس قرار گرفته باشد و حجیت یافته باشد، ارزش خود را دارد و می تواند مورد احتجاج قرار گیرد. 🔆 نتیجه ۲: استدلال به سیره عقلائیه ممکن است ولی استدلال به ارتکازات عقلائیه، امکان ندارد. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
صوت کم حجم عصرانه 21.mp3
39.26M
صوت کم حجم جلسه اول سلسله نشست های موضوع: تبیین نظریه مقاصد الشریعة شامل: طرح مساله تاریخچه نظریه نزد عامه و امامیه ادله نظریه راه های کشف مقاصد شریعت کارکردهای این نظریه با ارایه: حجت‌الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور. مکان: موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام. @Hoseinmehrali
🔰 میرزا کوچک‌خان یک روحانی بوده است. ◀️ ۱۱ آذر ماه سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی میرزا کوچک - همین طور که اشاره کردید - یک روحانی است، یک است. البتّه من شنیده بودم، نقل شد برای ما از سالها پیش که ایشان مرحوم میرزای شیرازی را درک کرده، لکن خیلی باورکردنی نیست. این را مرحوم پدرم نقل میکرد از مرحوم آ سیّد علی‌اکبر مرعشی - که شوهر خواهر پدر ما بود، یعنی باجناق مرحوم شیخ محمّد خیابانی بود - که او از بزرگان علمایی بود که منزوی بود در تهران؛ او گفته بود که درس میرزا را درک کرده. به نظرم نمی‌آید این خیلی قابل تأیید باشد، زیرا که سنّ میرزا کوچک در وقتی که میرزای شیرازی از دنیا رفته، چهارده پانزده سال بیشتر نبوده، بعید به نظر میرسد که ایشان توانسته باشد درک کند مرحوم میرزای شیرازی را؛ لکن در اینکه طلبه بوده، در اینکه روحانی بوده، هیچ شکّی نیست؛ در حوزه‌ی خودِ رشت، بزرگانی هم در آن وقت بوده‌اند که میتوانسته از آنها استفاده کند، در این هیچ تردیدی نیست. بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. 🔸رهبر معظم انقلاب - ۹۱/۸/۲۹ ☑️ @Khamenei_Hawzah
1 🖋 استاد : مشهور به دو نوع جهاد (دفاعی و ابتدائی) معتقدند. در باب جهاد دفاعی، عقل هم به میدان می آید و شاید از مسلمات باشد. البته برخی جهاد ابتدائی را منکر اند و تمام غزوات و جنگ های نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را حمل بر جهاد دفاعی کرده اند، ولی این نظر، شاذ و باطل است. پس از بررسی نصوص دینی، قسم سومی از جهاد نیز مطرح است که آن را جهاد ذبی می نامند و نهضت سید الشهدا علیه السلام را می توان نمونه بارز آن دانست. سیدالشهدا علیه السلام، نه در حالت جهاد دفاعی بودند و نه در حالت جهاد ابتدایی، ولی دین را در خطر دیدند و لذا قیام کردند. قیام عاشورا نه بر اساس جهاد دفاعی قابل تفسیر است و نه بر اساس جهاد ابتدایی، بلکه فقط بر اساس نظریه جهاد ذبی، قابل تفسیر است. احکام جهاد ذبی نیز، هم تفاوت هایی با جهاد دفاعی دارد، و هم تفاوت هایی با جهاد ابتدائی. حضور سپاه و بسیج در سوریه و فلسطین و یمن و عراق و ... نیز بر اساس وجوب جهاد ذبی است. حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، از همان روز اول انقلاب شکوهمند اسلامی، فلسطین را مساله اصلی انقلاب دانستند و رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی نیز همین راه را ادامه دادند و همین الان هم اگر از این مساله، عقب نشینی کنند، قطعا بسیاری از مشکلات، حل خواهد شد، ولی جهاد ذبی واجب است، لذا نباید عقب نشینی کرد. در جای جای فقه شیعه، مساله مقاومت، مطرح شده است و فقه مقاومت، یک جایگاه اساسی در فقه امامیه دارد. ما در فقه، لزوم مقابله بدعت ها، کتب ضاله، فرق انحرافی و ... را داریم و این ها، همان وجوب جهاد ذبی را می رساند. یکی دیگر از مظاهر فقه مقاومت، عدم جواز محبت نسبت به کفار است. یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا عدوی اولیاء ... طبق حکم اولی اسلام، ما حق نداریم دست دوستی به کفار بدهیم، و به آن ها، ابراز محبت کنیم و این مساله نیز از شعب جهاد ذبی است. شیخ اعظم انصاری در مکاسب، عدم جواز فروش سلاح به کفار را مطرح می کند و این نکته نیز از شاخه های فقه مقاومت است. حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در این باب، نظریه بسیار دقیقی دارد و می فرماید: اگر حکومت اسلامی، آن قدر قدرتمند شد (مثل شرایط فعلی موشکی ایران که بسیار قدرتمند و کم نظیر شده است)، اگر ولی فقیه مصلحت دانست، فروش سلاح به کفار، مشکلی ندارد. این نظریه حضرت امام نیز در فقه مقاومت، می گنجد. مرتد وقتی اعلام ارتداد می کند، به دو راه، حکم قتل او ثابت است و یکی از راه استصحاب شرایع سابقه است، زیرا در شرایع سابقه نیز قتل مرتد، واجب بوده است. این حکم نیز برای حفظ دین است و تحت فقه مقاومت می آید. آیه شریفه «و با تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» نیز یکی از احکام فقه مقاومت را بیان می کند، زیرا استعلاء و عزت اسلام و حکومت اسلامی، از خطوط قرمز است. متاسفانه برخی به اسم حقوق شهروندی، همه را مساوی اعلام می کنند در حالی که این مطلب، با مبانی اسلامی، سازگاری ندارد. در باره نحوه تعامل با کفار، قوی ترین دستورات را در اسلام داریم. در روایات، منع می کند که کسی برای تحاکم، به سراغ کفار برود. اکثر فقهای شیعه، مشرک را نجس می دانند. سوال این است که چرا باید نجس باشد؟ این برای همین است که مسلمان، مرز خویش را از کافر جدا کند و حتی هم کاسه با او در غذا نشود، لذا این بحث نیز در فقه مقاومت می آید. در باب تقیه، دو نوع تقیه داریم (تقیه خوفی، تقیه مداراتی). ریشه اصلی وجوب این دو مورد نیز حفظ اسلام و مسلمین است. ائمه اطهار علیهم السلام، فرموده اند که اسرار ما را فاش نکنید. برخی سخنرانان متاسفانه گاهی بالای منبر، مطالب خلاف وحدت بیان می کنند و این کار، خلاف شرع است. لزوم دشمن شناسی، رصد تحرکات دشمن، بازدارندگی از اقدامات و شرارت های ان ها و ... از واجبات فقه مقاومت است که در این زمینه ها، الحمدلله، رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی بی نظیر است و خود غربی ها بار ها اذعان کرده اند که ایشان خیلی قبل از آن که ما اقدام کنیم، پیش بینی کرده و با اقدامات متناسب، جلوی ما را می گیرند. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
2 🖋 استاد : یکی از مهم ترین دستورات کلیدی قرآن کریم در باب فقه مقاومت، آیه ذیل است: و اعدوا لهم ما استعلام من قوه تذهبون به عدو الله. همچنین می توان در این باب، از آیه نصر نام برد. نهضت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نیز بر اساس جهاد ذبی است. قدیم برخی سوال می کنند که چرا حضرت امام، عده ای را فرستادند به لبنان تا حزب الله لبنان راه اندازی شود؟ البته الان دیگر این سوالات کمتر شده است و واقعا خدا حفظ کند حزب الله لبنان را که منشأ برکات فراوانی در منطقه شده است. ولی به هر حال این دستور حضرت امام، بر اساس وجوب جهاد ذبی است. قرآن کریم دستور می دهد: فاستقم کما امرت و من تاب معک؛ یعنی تا پای جان باید مسلمین، استقامت و مقاومت کنند. در جای دیگر می فرماید: خذوا ما آتیناکم بقوه؛ از امام صادق علیه السلام پرسیدند که این دفاع از دین، مراد مقاومت با جان است یا مقاومت همه جانبه؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: مقاومت همه جانبه تا پای جان. @Hoseinmehrali
008_980912-shabzendedar-Akhlagh.mp3
19.05M
🔈 | صوت درس اخلاق 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆تاریخ: سه شنبه 98/09/12 #صوت #درس_اخلاق #صوت_درس_اخلاق 🔗 @pand_saadat
🔰درس اخلاق مرحوم آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 در همان ایام جوانی، روزی مقابل مزار میرزای قمی در مسجد حاج شیخ علی، به خدا گفتم: 🔸 "ای پروردگار عزیز! من از تو پول و نان نمی خواهم، من فقر علمی دارم! آیا می شود حاجت من برآورده شود؟" 🔸 بعد به منزل رفتم. وضو گرفتم، دعا کردم و با همین فکر و نیت خوابیدم که ناگهان دیدم در باز شد و آقا (امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف آوردند و گفتند: 🔸 "یا ابن آدم تفرغ لعبادتی املا صدرک غنی و اسد فقرک"؛ ای پسر آدم! اگر در مقام عبودیت و بندگی کوشا باشی، تمام جهات فقر تو را ما جبران می کنیم؛ فقر علمی، مادی، مالی، بدنی، همه چیز! 🔸 بعد به من فرمود: "فهمیدی؟" گفتم: "بله" ایشان فرمود: "دیگر انتظار چیز دیگری را نداشته باش!" پس اگر دیدی اینجا معطل مانده ای، بدان برای آن است که آنجا را کم گذاشته ای. @Hoseinmehrali
شرح حدیث جلسه 38.mp3
2.59M
شرح حدیثی درباره شروط پذیرش مسئولیت @Hoseinmehrali
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 میلاد با سعادت امام حسن عسکری (علیه السلام) بر تمام شیعیان جهان و به خصوص صاحب عصر و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت باد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @Hoseinmehrali