✨﷽✨
✅اگر دعایتان مستجاب نشد مدعی نشوید
✍️اگر دعای من مستجاب نشد، حق ندارم در اثر بخش بودن اذکار و ادعیه شک کنم و یا ایمان خود را ضعیف کنم و بگویم که حالا دیدید هر چه دعا کردم مشکلم حل نشد، پس همه چیز دروغ و سرکاری است و خداوند ما را فراموش کرده است. حتی برخی پا را فراتر گذاشته و میگویند خدا دیگر به ما نگاه نمیکند و دارد از ما انتقام میگیرد، کلمات و عباراتی که حتی نوشتن آن العیاذ بالله، معصیت دارد تا چه رسد به این که کسی معتقد به آن باشد. اگر فرضا دعای من مستجاب نشد باید اندیشه کنم که چه چیز باعث شد دعا و ذکری که به آن مشغول بودم اثری برجای نگذاشت. اول این که باید بدانم آیا همه شرائط دعا، وجود داشت؟
آیا واقعاً از خدا خواستم حاجت خود را و فقط لقلقه زبان نبود؟ آیا هم زمان با خواهش از خدا، از بنده خدا قطع امید کرده بودم؟ آیا دعا را در وقت مناسب و در شرایط مناسب خواندم؟ آیا قبل از دعا، گناه و معصیت کبیرهای بود که از آن توبه نکردهام؟ آیا عاق والدین نبودم؟ آیا دین حق مردم بر گردن من نبود؟ آیا دعای من موجب نادیده گرفتن حق همسر یا فرزندانم نبود؟ دوم اینکه آیا دعایی که کردم واقعاً به صلاح من بود؟ آیا اگر حاجتم برآورده میشد؛ مصلحت و خیر دنیا و آخرتم را به همراه داشت؟ آیا اگر خداوند خواستهام را برآورده میکرد، از او دور نمیشدم؟ و دهها پرسش دیگر. عزیزان، اگر دعاها و مناجات شما جواب نداد، آسیبشناسی کنید، کاغذ و قلمی بردارید و نکته به نکته، همه را یادداشت کنید و ببینید اشکال کار کجاست، شاید هم زمان با خدا، چشم امیدی به مخلوق هم داشتیم.
شاید دعا را با دقت و حوصله نخواندیم. شاید آداب آن را رعایت نکردیم. شاید حق آن کسی در گردن ما بود که مانع شد. شاید گناه کبیرهای بود که توبه نکردیم و همان مانع اجابت دعا شد (و به همین دلیل است که قبل از دعا، استغفار را توصیه فرمودند تا اول، شرط توبه عملی شده باشد و استغفار را کلید استجابت دعاها دانستند)، شاید پدر و مادر (چه زنده چه فوت شده) از ما ناراضی باشند یا به هر دلیلی امکان استجابت مهیا نبود و حتی همه این مقدمات موجود بود اما دعای ما مصلحت و خیر ما نبود. به هرحال باید که همه جوانب را بسنجیم و بیخود، خداوند و کارگزاران پاک او را مورد بدگمانی خود قرار ندهیم که العیاذ بالله.
🍃🍃⚡️⚡️⚡️🍃🍃
آرزوکن،آنچه خواهی ازخدا
فضل او شامل شود شاه وگدا
آنچه بخشیدت، به رحمت یادکن
گرندادت آن، به حکمت یادکن
رحمت وحکمت زسویش الفت است
درسپاس «حق» مزید نعمت است
شکراو واجب بدان درهردوحال
ناپسندت گربُوَد یا ایده آل
بس تمناها که خواهدشد عذاب
برسرت چون سقف آوار وخراب
خوبِ ظاهر،گاه درباطن بلاست
آنکه می داند صلاح ما خداست
شِکوِه ازکارخدا انصاف نیست
حکمت یزدان بجز الطاف نیست
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح دعای سیامین روز ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَی مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین
ای خدا در این روز روزه مرا با جزای خیر و مقبول حضرتت قرار ده که پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را بواسطه اصول آن محکم اساس گردان به حق سید ما حضرت محمد (ص) و آل اطهارش و ستایش خدای را که پروردگار عالمیان است
آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای سیامین روز ماه مبارک رمضان آورده است:
مسائل دین بنا به تقسیمی دو دسته هستند:
الف- اصول دین:
اصول دین پنج بخش است که از این پنج مورد ، توحید و نبوت و معاد جزو اصول دین هستند و عدل و امامت از اصول مذهب اند.
ب- فروع دین:
فروع دین عبارتند از نماز، روزه، حج، زکوه، خمس، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، تولی و تبری که جمعا ده مورد است.
و این که در این دعا می گوییم: اصول آن فرع، محکم باشد به معنی آن است که هنگامی که من به فروعی مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دینم هم اهل یقین باشم و باور داشته باشم که خدا دارم .
یکی از علماء می گفتند : به حضرت عباس قسم، که ما خدا داریم ؛ اگر این عبادت که از فروع می باشد به اصول وصل بود، ثمر می دهد.
مثال :
میوه اگر بر شاخه ای نشسته است که به ریشه راه دارد و به آن ارتباط پیدا کرده ؛ این میوه باقی می ماند و شیرین می گردد، اما اگر شاخه شکست و به ریشه و اصول آن درخت مرتبط نبود، آن میوه بعد از مدتی خشک می شود و از بین می رود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور و یقین باشد و بدانیم که خدایی هست ؛ این عمل برای ما خواهد ماند، اما اگر عبادت ما از روی شک باشد و پشتوانه آن نیز یقین بر خاسته از اصول دین نباشد، آن عمل از بین خواهد رفت.
اهل بازار درس بخوانند
در سابق اهل بازار مقید بودند از عالمی درس بگیرند و بعد در دکان را باز می کردند ؛ کتاب شرح باب حادی عشر در اصول و کتابی هم مربوط به مسائل احکام درس می گرفتند و با علم به حلال و حرام، کاسبی می کردند.
تاکید امیر المومنین به علم آموزی اهل بازار
بازاری باید مسائل دینش را یاد بگیرد و آشنا به حلال و حرام کاسبی باشد، لذا مولی علی (علیه السلام) می فرمودند: « الفقه ثم المتجر » اول مسائل شرعی خود را بیاموزید و بعد تجارت کنید . اگر مسائل شرعی را ندانید و تجارت کنید وارد ربا و گناه وارد می شوید.
لذا از خدا می خواهیم که روزه ای بگیرم که این فرع دینی به اصول متصل باشد. مثل شاخه درختی که میوه دارد اگر متصل به اصول باشد به ریشه درخت، این میوه اثر دارد و الا میوه خشک می شود.
بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین؛ خدایا به حق سید ما حضرت محمد (ص) و خاندان پاک و طاهرش، و همه حمدها و ستایش ها برای توست.
این دعاها را در حق ما مستجاب کن
___
🔴 از پیامهای قرآنی جزء سیام / بخش ۱
✅ لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَ لَا كِذَّابًا
🔹نه سخن بيهوده شنوند و نه دروغ.
🔸جلساتی که در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتی است. «لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَ لَا كِذَّابًا»(نبأ/۳۵)
✅ وَ ءَاثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
🔹و زندگى اين جهانى را برگزیده.
🔸دنیا بد نیست، ترجیح آن بر آخرت بد است. «ءَاثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا»(نازعات/۳۸)
✅ فَلْيَنظُرِ الْانسَانُ إِلَى طَعَامِهِ
🔹پس آدمى به طعام خود بنگرد.
🔸انسان، مأمور به تفکر در غذا، به عنوان یکی از نعمتهای خداست، خوردن بیفکر، کار حیوان است. «فَلْيَنظُرِ الْانسَانُ إِلَى طَعَامِهِ»(عبس/۲۴)
✅ عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَت
🔹هر كس میداند چه چيز پيشاپيش فرستاده و چه چيز بر جاى گذاشته است.
🔸انسان، هم باید به فکر گذشته خود باشد، تا اگر خلافی کرده توبه کند و هم به فکر پس از مرگ خود باشد تا یادگار خوبی از خود به جای گذارد. «مَّا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَت» (انفطار/۵)
✅ يَقُولُ يَالَيْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَيَاتى
گويد: «كاش براى زندگانى خود [چيزى] پيش فرستاده بودم.
🔸قیامت، روز حسرت است. «يَالَيْتَنِى»(فجر/۲۴)