لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅چالش مبنایی و اصلی برای وضع قوانین در مجلس شواری اسلامی «۱»
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
🔹(یكی از رؤسای مجلس به من گفت: آقای آسید منیر چه كار میكنی؟ گفتم:) جامعه دو ماشین تولید اطلاع دارد:
1️⃣در یكی «مطلقگرایی حسی» اصل است؛ یعنی پیشفرض باید حسی باشد، روش باید حسی باشد، شاخصه كارآمدی نیز باید حسی باشد. از وحی شرط نمیپذیرد؛ حتی وقتی كه به وحی نظر میكند تفسیر حسّی میكند. نظر به ایمان و عقل كه میكند تفسیر حسی میكند. این یک ماشینِ [تولید علم] است. تولید اطلاعات این ماشین [در دانشگاهها] بر اساس این روش است. شخصیتهایی را هم كه تحویل میدهد، كارآمد هستند و قدرت اداره دارند.
2️⃣جامعه یک ماشینی دیگر نیز دارد كه حوزه علمیه است كه منطق آن از «انتزاع» آغاز میكند و به التزامات قلبی [منجر میشود]؛ یعنی معتقد شدن به اینكه این عنوان، موضوعش این است و فعلش حرام میباشد یا واجب. پس به التزامات كلی ختم میشود. [اما] نمیتواند به «عمل و عینیت» دست بزند.
✅[به ایشان گفتم:] بین اینها طبیعتا اختلاف پیدا میشود. شما كه رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته كنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر.
🔹ایشان گفت: «ما این مشكل را از طریق شورای مصلحت حل كردیم».
🔸من گفتم: «این حل سیاسی است و نه حل منطقی. رابطه بین دو دستگاهِ تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود چالش اجتماعیاش به تأخیر میافتد، نه اینكه از بین میرود».
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅چالش مبنایی و اصلی برای وضع قوانین در مجلس شواری اسلامی «۲»
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۵ دیماه ۱۳۷۹):
(*من تبسم كردم و [به رئیس مجلس] گفتم: «این حل سیاسی است و نه حل منطقی...». * ایشان متوجه شد كه من چه میگویم. گفت: «اول صبح، اوقات مرا تلخ كردی». *گفتم: «شما سؤال كردید كه چه كار میكنید من هم این مقدمه را برای این ذیالمقدمه گفتم كه من دارم درباره «رابطه اعتقاد و عمل» كار میكنم كه اعتقاد به خدا و دین چگونه میتواند اداره عینیت و عمل را به صورت تكاملی بدست بگیرد». شاید ایشان در آن زمان احتمال نمیداد كه ما موفق شویم چون این را یك كار خیلی بزرگ میدانست.)
🔶پس [فلسفه چگونگی اسلامی] ضرورت دارد و اگر آن را نداشته باشیم چالش بین «ارزشها و كارآمدی» هر روز بیشتر میشود. این هماهنگی (بین ارزشها و کارآمدی) ابزار میخواهد، بدون ابزار نمیشود و ابزارش هم نباید سیاسی باشد. با «ائتلاف سیاسی»، هماهنگی مبنایی واقع نمیشود. قبلا عرض كردم كه نوع علوم تجربی مثل تجارب مفرده نیست...
✅ به جرأت در محضر شما عرض میكنم... [ما توانستیم] «فلسفه چگونگی اسلامی» را تأسیس کنیم..
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰ماجرای یک «تنوین»🔰
ــ چته؟ چرا آروم نمیگیری؟
◀️ گیرِ یه «تنوین»م.
ــ چی؟
◀️ اون فراز مناجات شعبانیه که میگه: ما اظنّک تردّنی فی «حاجهٍ» قد افنیت عمری فی طلبها منک
ــ خب یعنی «گمون نمیکنم که جواب رد بهم بدی دربارهی حاجتی که عمرم رو صرف کردم برای خواستنش از تو». مشکلت چیه؟
◀️ بعضی موقعا تنوین، به معنای «وحدت»ه. یعنی «یه حاجت» دارم که عمرم رو براش صرف کردم و بخاطر همین بعیده که تو مستجابش نکنی.
ــ مگه میشه که آدم فقط یه حاجت داشته باشه؟! یعنی کل عمرش رو فدای یه حاجت بکنه؟!
◀️ همین دیگه! آدم که پر از حاجت و نیازه. اما باید بتونه به حاجاتش «نظام» بده و همه رو بر محور یه حاجت، هماهنگ بکنه و بر اساس اون حاجت اصلی، بقیه حاجتهاش رو حذف و اضافه یا کم و زیاد بکنه. اونوقته که میتونی بگی: «ما اظنّک تردّنی» اونوقته که دیگه دست رد به سینهت نمیزنه...
ــ وایسا ببینم چی گفتی؟
◀️ گفتم که؛ گیر یه تنوینم...
❤️به یاد شهید یک و بیست دقیقهی همهی شبهای جمعه که لفاظیهای امثال من را در عمل به رخمان کشید و با چند دهه آرزوی شهادت در راه دفاع از خداپرستی در مقابل جاهلیت مدرن، تمام کارهایش و همه حاجتهایش را بر همین اساس حذف و اضافه کرد تا خدا قاعده «ما اظنک تردنی» را به زیباترین شکل در حقش جاری کند و بزرگترین شهادت قرن را برایش رقم بزند. تقدیم به سپهسالار ولایت فقیه؛ حاج قاسم عزیز که در وصیتنامهاش همین فراز مناجات شعبانیه را به زبان شیرین خودش ترجمه کرد:
«عزیز من! جسم من در حال علیل شدن است. چگونه ممکن است کسی که چهل سال بر درت ایستاده است را نپذیری؟ ... عزیزم! من از بی قراری و رسواییِ جاماندگی، سر به بیابانها گذاردهام؛ من به امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان میروم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بستهام، تو خود میدانی دوستت دارم. خوب میدانی جز تو را نمیخواهم. مرا به خودت متصل کن.»
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔅در حول و حوشِ «محلّ»
یا
🔅توضیحاتی درباره «عطر گریبان محمّد»
🔸همه چیز برایم از پایانِ «صلوات شعبانیه»، آغاز شد. همانجایی که از خدا میخواستم من را پیرو پیامبرش حساب کند تا در روز قیامت از گناهانم بگذرد و مرا در جایگاه و «محلّ خوبان» قرار دهد: «انزلتنی دار القرار و محلّ الاخیار».
🔹کمی بعد وقتی روز سوم رسید و قرار شد در ماه پیامبر، به سراغ عزیزترینش یعنی حسینش برویم و دعای منقول از وکیل امام عسکری را بخوانیم، باز هم این «محلّ» بود که دلربایی میکرد: خدایا بر محمد و خاندانش درود فرست و... ما را همراه با او در خانه کرامت و محلّ و جایگاه ابدی جای بده: «بوّئنا معه دار الکرامه و محلّ الاقامه».
🔸خب جا و محلّی ابدی در معیت پیامبر که خودش اصل و فرع و معدن و منتهای خیر بود و خوبان و اخیار را رهبری میکرد و «محلّ الاقامه» را به «محلّ الاخیار» پیوند میزد، شوقانگیزتر از آن بود که فراموشش کنم؛ حتی وقتی به آستانِ «مناجات شعبانیه» رسیدم...
🔹وقتی به آستانِ «مناجات شعبانیه» رسیدم و در میانههای آن کلمات کامل، در دام دلبریهای «و همّتی فی روح نجاح اسمائک» افتادم که میخواست همّ و همّتم را در «نسیم پیروزی نامهایش» قرار دهد ــ و پیروزی نامهای خدا هم که به حکم «نحن الاسماء الحسنی»، چیزی جز «برتری فرستادگانش» نبود ــ دوباره «محلّ» را دیدم که ما را به خودش دعوت میکرد: و همّتی فی روح نجاح اسمائک و «محلّ قدسک»... همّتم را در برتری فرستادگانت و جایگاه و محلّ قدس و پاکیت قرار بده.
🔺خدای نامحدود و قدّوس که با محلّ توصیف نمیشود و جا و مکان با قدسیّتش نمیسازد؛ مگر اینکه همان فرستادگانش را به مظهری برای اسم قدّوس و نشانهای برای پاکی خودش تبدیل کند و همّت ما را در پیروزیشان و تقرب به آنها بخواهد.
🔹با همین فکرها بود که داشتم جرأت میکردم «محلّ الاخیار» و «محلّ الاقامه» و «محلّ قدسک» را یکی بدانم و در «شهر نبیّک و سیّد رسلک»، همهشان را به «خانهی بهشتی نبیّ یا آغوش پیامبر» تفسیر کنم که گویا جملهی بعدی جسارتم را تشویق کرد: بک علیک الا الحقتنی بـِ «محلّ» اهل طاعتک و المثوی الصالح من مرضاتک... خواستهای که انگار از بس بلند بود، در کلمه نمیگنجید و بخاطر همین، متعلّقِ «بک» و «علیک» و مستثنی منهِ «الا» را حذف کرده بود و مترجمین را به زمین گرم کوبیده بود. ولی باز پیوستن و الحاق به «محلّ اهل طاعت» را میخواست و آدم را به یاد «السابق الی طاعت رب العالمین» و بقیه اوصاف نبیّ میانداخت؛ همان جایی را میخواست که به آن «آغوش بهشتی پیامبر» یا «عطر گریبان محمّد» میگویند.
🔸شعبان از دعا و صلواتش تا مناجاتش میخواهد ما را به آغوش پیامبر بیندازد. همان کاری که «شاخههای درخت طوبی» هم مشغولش هستند که ریشهشان طبق روایات در خانهی بهشتیِ نبیّ است اما در ماه شعبان، تا زمین پایین میآیند تا ما را به بالاها ببرند و به همخانهی پیامبر تبدیل کنند. معلوم است دیگر؛ کسی که در آغوش پیامبر و از خانهی او به سمت «ضیافتالله» راه بیفتد و از آنجا وارد ماه رمضان شود، با کسی وارد شده که سفره فقط برای او پهن شده و مهمانی فقط به افتخار او به راه افتاده و تمام بهجت و لذت و ذخر و شرافت و کرم و مزیدی که در خلقت قابلتصور است، به سینهی پرمهر او میبارد.
❤️یا رسولالله! ما پیامبرندیدههای غیبتزده که از عطر گل محمّدیِ گریبان شما و فرزندِ همنام شما محرومیم، باید کدام «محلّ» را در آغوش بگیریم؟! جز دستانی که با سر دست گرفتن اسلام ناب محمّدی، عطر گل محمّدی را در جهان پخش کردهاند؟! جز سینهها و قلبهایی که همّ و غم و همّتی جز پیروزی شما ندارند تا به محل قدس شما برسند؟! جز...:🔽🔽
«شبی در اوائل سال ۶۷ بود که ساعت ۱۱ به خواب رفتند چون آن حالت آرامش و پایین بودن ریتم قلبشان نشان مىداد. در همان لحظه یک موشک به حوالى جماران خورد و صداى بسیار مهیبى داشت. در همان لحظه چشمهایمان به مونیتور بود که ببینیم حضرت امام چه وضعى دارند، ولى براى من تعجبآور بود که ایشان [ریتم قلبشان بالا نرفت و] نمیترسید. اما در بهمن ۶۷، ایشان چند شبى بود خواب نداشتند. بسیار بیقرار بودند و تعداد ریتم قلبشان بالا بود. برای ما سؤال پیش آمده بود که مشکل چیست؟ بعد از اینکه ایشان فتواى اعدام سلمان رشدى را اعلان کردند تازه ما فهمیدیم که ایشان حدود یک هفته، واقعا اذیت می شدند..»
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
هدایت شده از محسن قنبریان
• طبخ غذا توسط ایران در غزه
خبرنگار اسرائیلی: بر اساس اسناد منتشر شده در چند روز اخیر ایران در شمال و جنوب غزه مراکزی ایجاد کرده که اقدام به طبخ غذا و کمک به مردم غزه میکند، شما میتوانید پرچم ایران را در این خانه ها ببینید، این اتفاق درحالتی می افتد که رییس هلال احمر ایران میگوید تا کنون ده هزار تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از ایران به نوار غزه منتقل شده است.
https://www.jahannews.com/news/872860
• «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ» یعنی روزی من فرما مواسات با آنکه رزقت را بر او تنگ گرفتی، به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادی(صلوات شعبانیه)
در همین ارتباط هموطنان میتوانند کمکهای نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب 99999 و شماره کارت 6037997544999999 نزد بانک ملی و یا به شماره حساب 4101034741999998 و شماره کارت 6367957078758336 نزد بانک مرکزی و یا از طریق شمارهگیری کد دستوری #5*112* واریز کنند.
#جنگ_گرسنگی
#غزه
#ایران_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تکامل علم اصول
🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳۷۹):
🔹بحمدالله تبارک و تعالی ما در قسمت [علم] اصول، [بحث] فلسفه اصول را تمام کردیم، [بحث] فلسفه حجیت را تمام کردیم الان وارد تطبیق [این مباحث] به کتاب کفایه شدیم...
🔹[این تطبیق] در دو سطح انجام میشود:
1️⃣ابتدائا (قبل از نقد و بررسی بر مبنای فلسفهی منطق خودمان) براساس «منطق صوری»، ضعف علم اصول موجود را نشان میدهیم... یعنی نیاز به تکاملداشتن [علم اصول موجود] را بر حسب منطق تجریدی (منطق موجود) [اثبات میکنیم]...
به عبارت دیگر، علاوه بر [نقد و بررسی علم اصول موجود براساس] منطق خودمان (یعنی منطق «شدن» یا منطق نظام ولایت در استنباط)، نشان میدهیم براساس منطق موجود در حوزههای علمیه (منطق انتزاعی)، علم اصول موجود چه نقصهایی دارد برای انجام چنین کاری...
2️⃣ [در مرحله دوم] اثبات میکنیم تکاملِ [علم اصول] با منطق صوری بدست نمیآید.
✔️سپس... با منطق اصول استنباط احکام حکومتی، یک به یک [تمام قواعد اصول احکام حکومتی] را تا آخر تأسیس میکنیم و در نهایت این [علم اصول احکام حکومتی] را در استنباط از وحی بکار میگیریم...
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔰تکامل علم اصول 🎥 مرحوم آیتالله علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳۷۹): 🔹بحمدالله تبارک و تعالی
📣 اطلاعیه
🔰در راستای «تطبیق» پژوهشهای مرحوم علامه آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی پیرامون «علم اصول احکام حکومتی»، کتاب «مباحثی پیرامون تکامل علم اصول» (جلد اول: مقدمات سیزدهگانه)، به صورت محدود به چاپ رسید.
✔️علاقهمندان برای تهیه این کتاب به آیدی ذیل پیام ارسال کنند◀️ @azn1360
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد.
🔹مرحوم استاد صدوق: «حسینیه اندیشه» یعنی کسانی که وقف هستند برای اینکه پرچم عاشورا را در افق یک نظام و یک تمدن زنده نگه دارند...
☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه
🕌 از شاگردان و ارادتمندان آن استاد فرزانه دعوت میشود جهت قرائت قرآن و فاتحه، امروز ساعت۱۷ بر سر مزار آن مرحوم (حرم مطهر حضرت معصومه (ع)، صحن بزرگ، حجره ۲۴، در جوار مقبره شهید مفتح) تشریف بیاورند
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، اندیشمند انقلاب فرهنگی و مؤسس «حسینیه اندیشه» تسلیت باد.
☑️لینک زندگینامه فعالیتهای انقلابی و علمی آن مرحوم
☑️لینک آثار علمی و پژوهشی آن مرحوم (همراه با دانلود فایل آثار)
☑️لینک معرفی اجمالی مرکز پژوهشی «حسینیه اندیشه»
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس
🔰بزرگترین وهن امروز اسلام: «روحانیت و اسلام توانایی اداره کشور را ندارد»
◾️مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق:
🔹احترام بزرگان همواره باید محفوظ باشد اما برای دفاع از اسلام و انجام وظیفه نباید دچار شخصیتزدگی شد بلکه باید افکار و عناصر و نهادها را براساس میزان کارآمدی آنها در خدمت به نایب عام حضرتولیعصر (عج) و رفع حوایج او ارزیابی کرد و یاری به رهبری را محور همکاری نخبگان حوزوی و دانشگاهی قرار داد و از وهن به روحانیت و دین جلوگیری نمود.
🔸زیرا امروزه ادعا میشود که اسلامی که توسط فقهای عظام شیعه به دست ما رسیده توانایی اداره کشور را ندارد. این وهن بزرگ تنها در ابتدا به روحانیت و مرجعیت و رهبری محدود میشود اما در ادامه، وجود مقدس نبیاکرم و حضرات معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین را هدف قرار خواهد داد و در جسارتی بزرگ، اصل تشریع را به ۱۴۰۰ سال پیش منحصر خواهد کرد و از ناکارآمدی آن برای راهبری بشریتِ امروز دم خواهد زد.
🔹در مقابل این وهن نباید دچار علمزدگی، عقلگرایی یا عملزدگی شد و تحقیقات و پژوهشهای عمیق در این زمینه را که نیازمند سالها دقت و بررسی هستند، در طی مدتی کوتاه به پایان رساند و ادعای حل مشکلات نظام را به نحوی سادهانگارانه مطرح کرد زیرا چنین برخوردی، وفای به اسلام و حضرت ولیعصر (عج) و نایب عام آن حضرت محسوب نمیشود
🔸 بنابراین برخورد با این موضوع باید در سطحی باشد که حضرت امام و مقام معظم رهبری در آن سطح حرکت میکنند و با کنارگذاشتن صفبندیهای متداول، دفاع از اسلام بهعنوان مبنای فعالیت و همکاری قرار گیرد.
🔹در این مسیر، ارزیابی و قضاوت نسبت به تئوریهای ارائهشده برای پشتیبانی علمی از نظام اسلامی و تلاش برای رفع نقایص و تکمیل آنها هیچ اشکالی ندارد زیرا در دوران غیبت، دسترسی مستقیم به معصوم امکان ندارد و لذا باید راهحلهای مختلف را شنید و به دقت درباره آنها پرداخت و زمینه برای قضاوت علمی پیرامون آنها را فراهم کرد و معیار این قضاوت را میزان کارآمدی در حل مشکلات نظام و پاسخ عملی به استنصارهای امام و رهبری قرار داد.
📗کتاب «بررسی سه تئوری تولید قدرت، اطلاع و ثروت در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی»، فصل اول، گفتار ۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
11.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری | تحقق انقلاب فرهنگی و تمدن نوین اسلامی چقدر طول میکشد؟
🎙 مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh