شرح دعای روز 14رمضان با بیان آیت الله مجتهدی تهرانی
....::::::::🍀🌸🍀::::::::.....
🦋فراز اول
«اللهمّ لا تؤاخِذْنی فيهِ بالعَثراتِ»: خدايا من را به لغزشها مؤاخذه نكن.
گاهی آدم میلغزد و ايمانش ضعيف میشود و تقوايش از بين میرود. گناهان آدمی همان لغزش است و بايد از خدا بخواهد كه مؤاخذه نشود.
خدا در اثر گناه به غضب میآيد و سيل و زلزله و بلايای طبيعی همه آثار گناه است. مردم را توجه نمیدهند كه غالب اين اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.
كسی كه نماز اول وقت نمیخواند و اتومبيل خود را در جاده میراند، مورد نفرين نماز قرار میگيرد و تصادف میكند. نماز اول وقت انسان را نفرين میكند و میگويد «خدا ضايع كند تو را كه من را ضايع كردی».
🦋فراز دوم
«واقِلْنی فيهِ من الخَطايا والهَفَواتِ». خدايا «اقاله» كن، يعنی ما را بدون هزينه ببخش. در مورد معامله نيز چنين لفظی در فقه وجود دارد. مثلاً شخصی يك ظرف ماست میخرد و به منزل میبرد اگرپشیمان شد، در اين حالت اگر آن را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وی آن را بپذيرد و پول آن را عيناً پس دهد.
🦋فراز پایانی
«ولا تَجْعَلْنی فيه غَرَضاً للبلايا والآفاتِ»:خدايا من را تير بلا قرار مده. سيل و رانش زمين يعنی همان تير! هواپيما در آسمان پرواز میكند و ناگاه روی ساختمانی فرود میآيد و همه ساكنان آن از بين میروند. اين غرض و تير بلاست كه حاصل گناه و خطاهای ماست. .هر گرفتاری برای شما پيش میآيد،حاصل دسترنج خودتان است. برای اين گفته من هم در قرآن آيه هست و هم روايت و حديث داريم...
....:::::🍀🌸والسلام🌸🍀:::::.....
🍀 🌼 🍀 🌺
🌺 ☘
🌼
📝 زندگی مهدوی ( اخلاق و اوصاف منتظران )
🌼 تقوا و ترک گناه 🌼
❇️ بی شک مهم ترین صفت نجات بخش و قرب آفرین و بازدارنده ❌ از گناه ، « تقوا » است و ارزش هرکس به پرهیزکاری اوست .
❇️ تقوا نتیجه خداشناسی و ترس از عقوبت الهی بر گناهان و محبت به خداوند است . کسی که مدعی خدا و دوستی است ، با بی تقوایی او را عصیان نمیکند .
❇️ اهل تقوا ، از کوچک و بزرگ گناه چشم می پوشند ، چون میدانند گناهان کوچک هم که به چشم نمی آید ، وقتی جمع شود ، کوهی از مصیبت را تشکیل می دهد .
💐 رسول خدا میفرماید :
« مَنْ اَرادَ اَنْ یَکونَ اَعَزَّ النّاسِ فَلْیَتَّقِ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ » :
🌼 هرکس می خواهد عزیزترین مردم باشد ، از خدای متعال پروا داشته باشد . ( بحارالانوار ، ج 70 ، ص 285 )
💐 در حدیثی امام باقر (ع) نشانه های اهل تقوا را چنین بیان می کند :
راستگویی ، امانت داری ، وفای به عهد ، کمتر سراغ زنان رفتن ، بخشش ، اخلاق نیکو ، حلم و بردباری ، در پی دانشی رفتن که نزدیک کننده به خداست . ( خصال ، صدوق ، ص 483 )
4_5881716652537546940.mp3
4.26M
#تلاوت_نور
💠تلاوت جزء چهاردهم
قرآن کریم
🔹 قاری: معتزآقایی
🔷ثواب تلاوت امروز را
تقدیم میکنیم به ارواح
پاک و طیبه ی شهدا از
صدر اسلام تا کنون...
#مهدویت_در_قرآن
🔴بعضی آیات مهدویت جزءچهاردهم
1️⃣ حجر: 36-38 👈🏻 ظهور، پایان مهلت ابلیس
2️⃣ نحل: 1 👈🏻 ظهور، امری الهی
3️⃣ نحل: 33و34 👈🏻 ظهور و رجعت
4️⃣ نحل: 38 👈🏻 رجعت
#بیان_تفسیر(۱۴)
#سرکار_خانم_یوسفی
وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم (سوره حجر، آیه۲۱)
هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگردد.
یک داستان جالب و درس آموز:
روزی معاویه لعنه الله علیه در توجیه ظلم و زراندوزی خود و ساکت کردن اعتراضهای مردمی دست به تحریف معنوی قرآن زد و گفت: مردم! مگر شما حقانیت کتاب خدا را قبول ندارید؟ گفتند: بله قبول داریم. گفت:
پس این آیه را در آن بخوانید که فرمود وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. بعد ادامه داد: مگر شما حق بودن این آیه را قبول ندارید؟ گفتند: بله قبول داریم. گفت:
پس چرا به دارایی من معترضید؟
منظور معاویه از این حرف این بود که بر اساس این آیه خدا به شما آن مقدار داده و به من هم این قدر عنایت کرده است؛ شما که مسلمانید و قرآن را قبول دارید پس چرا به زر اندوزی و ثروت من اعتراض میکنید و از فقر خود گله مندید؟
ادامه مطلب 👇
این حیله و تفسیر به رای معاویه کارگر افتاد و مردم ساکت شدند. او سرخوش از این نیرنگ کارساز خود بود که ناگهان «احنف» از بین جمعیت قد علم کرد و گفت:
معاویه! ما آیه را قبول داریم و در آن سخنی نیست. دعوای ما با تو هم بر سر خزائن الهی و مقدار نزول بر خلایق نیست؛ اعتراض ما به تو برای آن دسته ارزاقی است که خدا از خزانه غیبش برای ما نازل کرد و تو ظالمانه آنها را غصب کرده و در انبارهایت ذخیره کردی.
در برابر این سخن اعتراض آمیز و کوبنده احنف، معاویه که دیگر حرفی برای گفتن نداشت؛ ساکت شد.(الدر المنثور، جلال الدین السیوطی، ج ۴، ص۹۶)
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
#بیان_احکام(۱۴)
#سرکار_خانم_غلامی
💎مساله: کسی که برای کفاره عمد می خواهد ۶۰ فقیر را غذا دهد به دو صورت می تواند انجام دهد:
✅ با غذای آماده آنان را سیر کند.
✅ یا به هر نفر ۷۵۰ گرم(یک مد) گندم آرد نان برنج یا سایر مواد غذایی بدهد.
💠 نکته:
1⃣ فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند آن را به دست آورد.
2⃣ کسی که به شصت فقیر دسترسی دارد نمی تواند سهم دو نفر یا بیشتر را به یک نفر بدهد بلکه لازم است به تمام ۶۰ نفر به اندازه سهم هر یک غذا بدهد. البته میتواند سهم افراد خانواده شخص فقیر را به او واگذار کند که برای آنان مصرف کند.
3⃣ در فقیر تفاوتی میان بچه و بزرگ یا زن و مرد نیست.
4⃣ در غذای گرم وزن خاصی ملاک نیست بلکه ملاک سیر شدن فرد است.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom