#ببان_تفسیر(۲۵)
#سرکار_خانم_یوسفی
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(سوره شوری، آیه۲۷)؛ اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مىفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند.
ادامه مطلب👇
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(سوره شوری، آیه۲۷)؛ اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مىفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند.
معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مىآورد، همچنان كه در سوره علق فرموده: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى؛ این انسان هنگامى كه احساس بىنیازى كند طغیان مىكند»(سوره علق، آیات ۶و۷) و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و به هر كس به مقدارى معین روزى مىدهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مىدهد.
چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟
علامه طباطبایی(رحمه الله) در پاسخ به این سوال می فرماید: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است(سوره تغابن، آیه۱۵) و دیگری قانون مکر و استدراج(سوره اعراف، آیه۱۸۳) است. این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند.
این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
#بیان_احکام(۲۵)
#سرکار_خانم_غلامی
احکام فطریه (قسمت هشتم )
✅ فرد غنی باید فطریه کسانی را که در شب عید فطر نان خور او هستند، بپردازد؛ چه بزرگ باشند یا کوچک (حتی نوزادی که یک لحظه قبل از شب عید به دنیا آمده)، مسلمان باشند یا کافر، از ارحام باشند یا غیر آن.
✅ کسی که فطریه اش به عهده دیگری است، بر خودش واجب نیست که فطریه دهد؛ هر چند غنی باشد و نان آور او فقیر باشد و یا نان آور عمدا یا سهوا فطریه را ندهد، البته در صورتی که سهوا ندهد، احتیاط مستحب پرداخت فطریه از جانب نان خور است.
✅ اگر صبی و مجنون غنی بوده و ولی آن دو از مال خودشان برایشان خرج کند، فطریه آن دو نه بر ولی واجب است و نه بر صبی و مجنون.
✅ فردی که آلزایمر دارد --در حدی که مکلف نباشد-- اگر قیم او از مال آن فرد برایش خرج کند، فطریه او بر کسی واجب نیست.
✅ فطریه زوجه (دائم باشد یا موقت) اگر نان خور شوهر است فطریه بر عهده شوهرش است، هر چند زوجه غنی باشد، حتی اگر زوجه ناشزه باشد. اما اگر نان خور شوهر نباشد بر عهده او نیست.
💠 نکته: زوجه ناشزه یعنی زنی که از همسر تمکین نمیکند و در مواردی که شرع معین کرده از همسر اطاعت نمیکند.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
✨دعا بیست و ششم ماه رمضان
🌟گام بیست و ششم: طمأنینه (آرامش خواهی)
«اللّهمَّ
⭐️اجْعَلْ سَعْیی فیهِ مَشْکُورا»، « بار خدایا تلاشم را در این روز پاداش عنایت فرما».
💠حرکت و تلاش انسان باید برای دستیابی به هدف و رسیدن به نتیجه ای باشد؛ کشاورز به امید درو میکارد، باغبان به امید میوه درخت مینشاند، تاجر به امید سود تجارت میکند، غواص به امید یافتن دُرِّ گران بها به ژرفای دریا میرود و سالک به امید نتیجه به نماز و روزه و عبادت میپردازد. آن که نمازهایش را با حضور قلب میخواند، به بیچارگان و بینوایان رسیدگی میکند، اموالش را در راه خدا میبخشد، در روزهای گرم تابستان روزه میگیرد و در شبهای طولانی زمستان به عبادت و راز و نیاز با معبود میپردازد، بی تردید انتظار پاداش و مزدی از خداوند متعال دارد. بدون شک این تلاش و عبادت او نیز از دید خداوند رئوف و رحیم پوشیده نیست و تلاشهای وی را بی نتیجه نمی گذارد. همچنان که فرمود: «وکان سعیکم مشکورا»،
«تلاش شما مورد سپاس خواهد بود و خدا به چندین و چند برابر پاداش خواهد داد».
💠انسان سالک به خدا اطمینان دارد و خدا نیز این اطمینان را به بندگان خود داده است که به وعده هایش با آنان وفا کند؛ چنان که فرمود: «اوفوا به عهدی اوف بعهدکم»، «شما به پیمانتان با من وفا کنید، من نیز به پیمانم با شما وفا خواهم کرد».
💠صاحب نفس مطمئنه هیچ گاه در نتیجه بخش بودن عبادت و تلاش خود تردید نخواهد کرد. پیر هرات در تفسیر عرفانی آیه شریفه «الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکراللّه الا بذکراللّه تطمئن القلوب» گوید:
«به زبان اشارت این آیه از دو کس خبر میدهد: یکی مرید و دیگری مراد. یکی کسی که اوقات خویش به ذکر زبان مستغرق دارد، گهی نماز کند، گهی تسبیح گوید، گهی قرآن خواند، و آن دیگری که مانند غریق در دریای بی کران ذکر حق را با جان مینوازد. این یک در راه دین است رونده، و در بند ذکر خویش درمانده و آن یک بر بساط قرب از مردم و اسباب دنیوی ربوده شده و به جذبه ی الهی ویژه گشته. آن را گویند ذکر نگه دار! و این را گویند: ذکر را گوش دار! گروهی در آرزوی بهشتند و گروهی بهشت در انتظار آن هاست.
که فرمود: بهشت به چهار گروه اشتیاق دارد: روزه داران رمضان، خوانندگان قرآن، نگاه دارندگان زبان و سیر کنندگان گرسنگان».
💠البته عارفان وارسته ای که پیروان راستین مولا امیر مؤمنان علی (ع) هستند، خدا را به طمع بهشت یا ترس از دوزخ عبادت نمی کنند، بلکه چون او را شایسته عبادت یافته اند میپرستند؛ زبان حال اینان این مناجات پیر هرات است که گوید:
«الهی! هر کس را امیدی است و امید عارف دیدار.
عارف را بی دیدار، نه به مزد حاجت است نه به بهشت کار.
❣سی گام به سوی خودسازی
143222_544 (1).mp3
3.99M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_26 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در 33 دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
#رمضان_ماه_آمرزش_گناهان
#التماس_دعا
نکات کلیدی قرآن کریم
جزء ۲۶