eitaa logo
حوزه علمیه امام حسین ع شهرضا
255 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
390 ویدیو
200 فایل
کانال رسمی حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا تلفن تماس: دفتر مدرسه: 33944881-031 معاونت آموزش: 33944882-031 معاونت اداری مالی: 33944882-031 معاونت فرهنگی: 33944883-031 ارتباط با ادمین: @Hozeh230
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻هفدهمین دوره طرح حوزه علمیه اصفهان 🔷شرایط ثبت‌نام: - اتمام کامل پایه پنج - اشتغال به پایه شش و بالاتر - تعهد به شرکت در دوره‌ی آموزشی - تعهد تلبس دایم 🔷زمان ثبت‌نام: تا 31 تیرماه 1400 🔷دوره‌ی آموزشی به صورت مجازی برگزار می‌شود. ☎️ اطلاعات بیشتر: 031-33944513 📚 معاونت تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان 📌کانال اطلاع رسانی : @esfhozeh 📌
(آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده ) 👈 نجابت و دیانت 👉 وصلت با خانواده هایی که نجیب و شریفند، پسندیده تر است. تدین و تقوا، ملاک دیگری در همسر گزینی است. ارزش و اعتبار یک مسلمان در دیدگاه مکتب، به دین اوست. پس ملاک قرار دادن دینداری در ازدواج، نشانه اصول گرایی و مکتبی اندیشیدن و مکتبی عمل کردن است. اگر کسی مسلمان و مومن است و در ازدواج، دنبال همتا، هم شان و کفو می گردد، لابد می داند که مسلمانی و ایمان، رمز و نشانه آن همتایی است و مومن، کفو مومن است و زنان پاک و عفیف، لایق مردان با تقوا و پاکند «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند! (آیه 26 سوره نور)» و در آیات قرآن، ازدواج با مشرک و کافر نهی شده است، چرا که همتای مومن نیست امام صادق (علیه السلام) فرمود: الکفو ان یکون عفیفا و عنده یسار (بحار الانوار، ج 100، ص 372) کفو و همتا در همسری آن است که پاکدامن و توانگر باشد (تا بتواند خرج زندگی را تامین کند). پس معیار در آری گفتن به همسر آینده یا خواستگاری کردن از یک دختر، آن است که هم عفاف داشته باشد، هم قدرت مالی. در برخی احادیث، دین و امانت مطرح شده است، در روایتی دین و اخلاق معیار قرار گرفته است و بی اعتنایی به این معیارها فساد آفرین دانسته شده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اذا جاء کم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه و ان لا تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر(بحار الانوار، ج 100، ص 373)؛ هر گاه کسی سراغ شما آمد که اخلاق و دیانت او را می پسندید، پس با او ازدواج کنید و گرنه در زمین فتنه خواهد شد و فساد بزرگ پدید خواهد آمد. گر چه زیبایی و جمال را به عنوان یک معیار و ارزش می توان حساب کرد، اما در صورتی که با تقوا، عفاف و پاکی در تعارض قرار نگیرد. کسی که در ازدواج، تنها به زیبایی، یا ثروت یا شهرت توجه کند و از اصالت خانوادگی و تربیت و اخلاق پدر و مادر و عفاف دختر غافل شود، چه تضمینی وجود دارد که خانواده های محکم، استوار و پا برجا پدید آید و این کانون، پایگاه صفا و محبت شود؟! سنتهای دینی و ملی را نباید نادیده گرفت. فرهنگ خودی ما به اصول خوبی آمیخته و بر آنها استوار است، اگر آن را در مقابل فرهنگ بیگانه، به دیده حقارت ننگریم و کنار نگذاریم. در یک خانواده، هر چه نجابت و اصالت و حیا و عفت بیشتر باشد و هر چه معیارهای مکتبی بیشتر حاکم و سرنوشت ساز و تاثیر گذار باشد، نظام و انسجام و قوام آن خانواده نیز، مستحکم تر و بادوام تر خواهد بود. سستی بنیان خانواده ها را بیشتر در میان کسانی می توان دید که به اصول مکتبی و ارزشهای فرهنگ خودی بی اعتنا و از آنها بیگانه یا گریزان اند. https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
✅سوره مبارکه ، صفحه 511، آیات 1 تا 9 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج) 🗓1400/04/05 🌹 @nedaye_tahzib ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
👈 قرآن و علامه حسن زاده آملی 👉 بدان ای عزیز که قرآن کریم صورت کتبیه انسان کامل است. قرآن به راست ترین و درست ترین راه هدایت کننده است. هرکس که حقیقت قرآن را در خود پیاده کرده است راه مستقیم به سوی هر خیر را پیموده است. و هرکس به هر اندازه که واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است، و به انسان کامل تقرب جسته است. قرآن برای ادب و تقویم انسان است. حقیقت انسان را قرآن نگاه می دارد که به صورت انسان محشور می شود و گرنه از حد خود بدر می رود. قرآن صراط مستقیم است، و قرآن صورت کتبیه انسان کامل است، پس انسان صراط مستقیم به هر خیر است. در حدیث است که ان للقرآن ظهرا و بطنا و حدا و مطلعا یعنی قرآن ظاهری دارد و باطنی، و حدی دارد. ظاهرت باید طاهر باشد تا توانی ظاهر قرآن را مس کنی و باطنت باید پاک باشد تا توانی باطنش را دریابی لا یمسه الا المطهرون. برادرم خلوت شب را بخصوص در وقت سحر از دست مده. و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا. قرآن عهد الله است عهد خدا را فراموش نکنید. قرآن صورت کتبیه انسان کامل است، و عالم صورت عینیه حقیقت وی. قرآن سفره رحمت رحیمیه است که فقط برای انسان گسترده شده است. طعام این سفره غذای انسان است که به ارتزاق آن متخلق به اخلاق ربوبی می گردد، و متصف به صفات ملکوتی می شود و مدینه فاضله تحصیل می کند. و هیچ کس از کنار این سفره بی بهره بر نمی خیزد. قرآن کریم خود بهترین حجت بر رسالت خاتم انبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)است. https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🌸┅❀🌼❀🌼❀┅🌸 💢تفسیر روزانه 🔶هر روز با تفسیر یک آیه🔶 🔹سوره زمر _ آیه29🔹 🔸مَثَل توحید و شرک🔸 ┅┅❀🌺❀┅┅ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ «29» خداوند (براى توحيد و شرك) مثلى زده است: بنده‌اى كه چند مالك ناسازگار در مالكيّت او شريك باشند (و دستورات متضاد به او بدهند) و بنده‌اى كه تنها مطيع يك نفر است (و فقط از او دستور مى‌گيرد) آيا اين دو در مَثَل يكسانند؟ حمد و ستايش مخصوص خداوند است، ولى بيشتر مردم نمى‌دانند. ❇️نکته ها اين آيه يكى از بهترين مثال‌هايى كه سيماى مشركان🔥 سرگردان را نشان مى‌دهد مطرح مى‌نمايد. مثالِ اين آيه نظير مثالى است كه حضرت يوسف🌺 براى مشركان زندانى مطرح كرد و گفت: «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» «1» آيا پذيرش اربابانِ متعدّد بهتر است يا تسليم بودن در برابر خداى يكتا؟ «مُتَشاكِسُونَ» به معناى شريك‌هاى بد اخلاقى است👿😈 كه هميشه با يكديگر مشاجره دارند. «1». يوسف، 39. ♻️پیام ها 1- موحّد تنها در فكر رضايت خداى يگانه است، ولى مشرك😡 هر لحظه به فكر راضى كردن چند نفر است. «فِيهِ شُرَكاءُ- سَلَماً لِرَجُلٍ» 2- در مباحث دينى، مثال زدن در مورد خدا مانعى ندارد، چنانكه در اين آيه تسليم بودن 🙏در برابر خدا، به تسليم بودن بنده در برابر مولايش تشبيه شده است. «سَلَماً لِرَجُلٍ» 3- جز خدا ✨و راه خدا،🌟 همه افراد و راهها به تضادّ و تزاحم مى‌انجامد، زيرا خواسته‌ها و سليقه‌ها بسيار متفاوت است. «شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ» 4- يكى از موارد لزوم شكر، روشن شدن حقايق است. «هَلْ يَسْتَوِيانِ‌- الْحَمْدُ لِلَّهِ» 5- تفاوت آرامش مؤمن و تحيّر مشرك، نزد عقل و فطرت روشن🌟 است. «هَلْ يَسْتَوِيانِ» 6- اكثر مردم👥 از آفات شرك ناآگاهند.😇 منبع: قرائتی، تفسیرنور(ده جلدی)، جلد 8 - صفحه 166 eitaa.com/tafsirmozoei ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
بخشنامه آموزش و پرورش برای جذب سرباز طلبه
حوزه علمیه امام حسین ع شهرضا
سلام علیکم با توجه به اینکه بخشنامه با تاخیر به شهرضا رسیده. با هماهنگی که با اداره کل شده است مهلت ثبت نام چند روز تمدید شده است. لطفا سریعا اقدام نمایید.
@dars_akhlaq.mp3
2.1M
🍃درس_اخلاق 🎙صوتی | حضرت آيت الله (حفظه الله) 🔴 موضوع: پشیمانی از گناه https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🔶 آغاز ثبت نام دوره آموزشی طرح تلبس دائم (طرح ادیب) 🔸معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه دوره جدید ثبت نام طرح تلبس دائم آغاز شده است، گفت:اغلب ارگانها و سازمانها برای جذب و استخدام روحانیون و طلاب، مجوز تلبس را مطالبه می کنند و در سیستم آموزشی حوزه علمیه قم هم این مجوز طرح تلبس یک ضرورت محسوب می شود. 📌 مشروح خبر: https://b2n.ir/d81825 📌کانال اطلاع رسانی : @esfhozeh 📌
🌸┅❀🌼❀🌼❀┅🌸 ┅┅❀🌺❀┅┅ تفسیرروزانه102 💢مثل های قرآن 🔶هر روز با تفسیر یک آیه🔶 🔹سوره اعراف_ آیه176 ┅┅❀🌺❀┅┅ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ «176» و اگر مى‌خواستيم، (قدر وارزش) او را به وسيله‌ى آيات (و علومى كه به او داده بوديم) بالا مى‌برديم، ولى او به زمين (و مادّيات) چسبيد و از هوس خود پيروى كرد. پس مَثَل او مَثَل سگ است كه اگر به آن حمله كنى دهان باز كرده و پارس مى‌كند و زبان بيرون مى‌آورد و اگر او را واگذارى، باز چنين مى‌كند (هميشه دهان دنياپرستان باز است،) اين، مَثَل كسانى است كه آيات مارا تكذيب كردند. پس اين داستان را (برايشان) بازگو، باشد كه بينديشند. نکته ها پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه علم و معلوماتش زياد📚 شود، امّا هدايت‌يابى او بيشتر نشود، آن علم سبب دورى بيشتر او از خداوند شده است. «1» قصّه‌هاى قرآن📗 بر پايه‌ى حقّ و حقيقت استوار است و براى دلدارى و ثبات قدم پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل ايمان، نا اميدى دشمنان و وسيله‌ى موعظه و تذكّر مؤمنان بود «2» و مايه‌ى عبرتى براى خردمندان است. «3» «1». بحار، ج 2، ص 37. «2». هود، 120. «3». يوسف، 111. پیام ها 1- پايبندى به آيات الهى،🌺 سبب تقرّب به خداوند و مقامات والاست. «لَرَفَعْناهُ بِها» 2- در عين حاكميّت اراده و خواست خداوند ✨بر جهان، انسان🙂 مختار وآزاد است. وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ‌ ... 3- خواست خداوند،⭐️ بر پايه‌ى عملكرد خودماست. «وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ» آرى، رسيدن به مقام قرب،🙏 مشروط به پرهيز از دنياگرايى و هوس است. 4- مردم غافل، به چهار پايان مى‌مانند، ولى دانشمند دنياپرست، مثل سگ🐕 حريص است. «كَمَثَلِ الْكَلْبِ» 5- دانشمند بى‌عمل، منفور👹 است. كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ‌ ... 6- اسير دنيا، هرگز آرامش ندارد. «إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ» انسان حريص هر چه داشته باشد، باز هم دندان طمعش بزرگ است، زيرا دنياپرستى و حرص، نهايت ندارد. 7- علاقه‌ى به دنيا😍 و هواپرستى، انسان را نسبت به امور ديگر بى‌تفاوت مى‌كند. إِنْ تَحْمِلْ‌ ... أَوْ تَتْرُكْهُ‌ ... 8- علماى دين اگر دنياگرا شدند، در صدد تكذيب آيات الهى و گرايش به كفر قرار مى‌گيرند. أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ‌ ... كَذَّبُوا بِآياتِنا 9- سرنوشت علما و دانشمندان فريب👿 خورده، بايد مايه عبرت و انديشه‌ى مردم باشد. 10- داستان‌نويسى و داستان‌سرايى بايد در مسير رشد فكرى🌟 انسان باشد، نه تخدير و سرگرمى. قصّه‌گويى جهت‌دار، كار انبياست. «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» منبع: قرائتی، تفسیرنور(ده جلدی)، جلد 3 - صفحه 223 eitaa.com/tafsirmozoei ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️