eitaa logo
حوزه علمیه امام حسین ع شهرضا
255 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
390 ویدیو
200 فایل
کانال رسمی حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا تلفن تماس: دفتر مدرسه: 33944881-031 معاونت آموزش: 33944882-031 معاونت اداری مالی: 33944882-031 معاونت فرهنگی: 33944883-031 ارتباط با ادمین: @Hozeh230
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 486، آیات 23 تا 31 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) 🗓1400/03/10 🌷 @nedaye_tahzib ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🌷نکته تفسیری صفحه ۴۸۶🌷 از ماست که بر ماست: زندگی مانند لیوانی است که نیمی از آن پر و نیم دیگرش خالی است. نعمت ها، خوشی ها و کامروایی ها، نیمه‏ ی پر زندگی، و سختی ها، بلایا و مصایب، نیمه‏ ی خالی زندگی است؛ زندگی در حقیقت مجموعه ای از خوشی ها و سختی هاست، و هر یک از این دو وضعیت متضاد، علل متفاوتی دارد. قرآن کریم و پیشوایان دین، بارها به این موضوع اشاره کرده و علل ایجاد زمینه ها و حوادث خوب یا بد در زندگی را بررسی کرده اند. این آیه‏ نیز با توجه به همین مطلب می فرماید که بخش عمده ای از مشکلات مردم، نتیجه ی گناهان و رفتار نادرست آنان در زندگی است (وَ مآ اَصابَکُم مِن مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَت اَیدیکُم). البته ارتباط گناهان و مشکلات در برخی از موارد روشن است. برای مثال، ارتباط دروغ، خیانت و عهدشکنی با انزوا، فقر و مشکلات اجتماعی و اقتصادی پیچیده نیست؛ زیرا این گناهان باعث رفتن آبروی انسان نزد مردم و بی اعتماد شدن آن ها به او می شود و موقعیت اجتماعی او را متزلزل می کند. البته آموزه های دین به ما هشدار می دهد که نه تنها این نوع گناهان، که هر نوع نافرمانی و گناهی در سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت اثر منفی می گذارد و مشکلاتی را در همین زندگی برای او فراهم می کند؛ هرچند در ظاهر ارتباط آن برای ما روشن نباشد. در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «از بدی ها بپرهیزید تا عمرهایتان طولانی شود.» همچنین از امام صادق نقل شده است: «گناه، انسان را از رزق و روزی محروم می کند.» در روایتی از امام باقر نیز می خوانیم: «گاهی می شود که یک نفر از خدا حاجتی را می طلبد، و خواست خدا این است که آن را به زودی برآورد یا تا مدّتی به تأخیر اندازد و پس از آن اجابت کند؛ ولی آن شخص مرتکب گناهی می شود و در نتیجه‏ ی آن گناه، خدا به فرشته‏[ای که مأمور برآوردن حاجت او بوده،] می فرماید: حاجتش را برنیاور؛ زیرا او خود را در معرض خشم من قرار داده و از طرف من سزاوار محرومیت شده است.» بر اساس این آیه(30 شوری)، خدا از روی مهربانی، بسیاری از گناهان را می بخشد و از تأثیر دادن آن ها در زندگیِ مردم خودداری می کند(وَ یَعفوا عَن کَثیر). البته باید توجه داشته باشیم که منشأ همه‏ ی مشکلات، گناه نیست؛ بلکه گاهی خدا برای بالا بردن مقام انسان های بزرگ مانند پیامبران و امامان، و گاهی برای امتحان و سنجش مقدار صبر و تحمّل افراد باایمان، آنان را به مشکلاتی دچار می کند. برخی از اوقات نیز مردم در نتیجه ی اسباب و علل طبیعی یا ظلم و ستم دیگران دچار مشکلاتی می شوند. در این صورت، بر اساس قانون عدل خدا، در این جهان یا جهان آخرت، به جای آن پاداشی دریافت می کنند که جایگزین آن سختی ها خواهد شد. برای مثال، در روایات آمده است که مسلمانان فقیر و نیازمند، در ازای سختی هایی که در دنیا دیده اند، در جهان آخرت به آسانی محاسبه می شوند و به راحتی وارد بهشت خواهند شد. @tartilvathdir96 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 📒نهج البلاغه، 💠 و درود خدا بر او فرمود: چون نشانه های نعمت پروردگار آشكار شد با ناسپاسی نعمتها را از خود دور نسازید. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 🌹شرح 🔴قسمت اول 🔻حکمت ۱۳ نهج البلاغه پیرامون مسأله شُکر است. در نهج البلاغه شریف مطالب زیادی درباره شکر داریم که به فضل خدا در یک دسته‌بندی نو و بدیع تقدیم میکنم. 💠جایگاه شکر 🔻حضرت در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه نسبت بسیار دقیقی را بین نعمت و حمد و شکر برقرار می کند و می فرمایند : «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ» ؛ حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که حمد و ستایش را به نعمت ها و نعمت‌ها را به شکرگزاری پیوند داد. 🔻در خطبه ۱۹۰ هم امیرالمؤمنین شکر نعمت ها را لازمه انعام الهی می داند و می فرماید: «أَحْمَدُهُ شُكْراً لِإِنْعَامِهِ » ؛ خداوند را به عنوان شکر نعمتش حمد می‌کنم. 🔻در خطبه ۱۸۲ هم حمد را راه اداء شکر نعمت های الهی می دانند می‌فرمایند: « نَحْمَدُهُ الله حَمْداً يَكُونُ لِشُكْرِهِ أَدَاءً»؛ خدا را چنان حمد و ستایش می کنیم که ادای شکر او باشد. 🔻در خطبه ۸۱ شکر را از ارکان اصلی زهد می داند و می‌فرمایند: ای مردم زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهیز در برابر محرمات. 🔻همچنین در خطبه ۱۹۳ یکی از امتیازات متقین را این می داند که؛ تمام روزشان تا شب ، همتشان صرف شکرگذاری نعمت های خداست. «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّکّر»ُ متقی روز را به شب می آورد در حالیکه همّتش در شکرگزاری خداست. 🔻 همچنین در همان خطبه ۱۹۳ بند ۴ می‌فرماید: «والمتقين فِي الرَّخَاءِ شَكُور» ؛ اهل تقوا همانطور که در شدتها و سختی ها صبور هستند در آسایش و رفاه شکورند. 🔻در حکمت ۲۳۷ امیرالمؤمنین(علیه السلام) شکر نعمت را برترین انگیزه بندگی و عبادت خدا معرفی می کنند. 🔻 در حکمت ۲۳۷ کسانی را که بندگی خدا می کنند به سه گروه تقسیم می کند: 1⃣ کسانی که خدا را فقط به واسطه طمع به بهشت عبادت می‌کنند و می‌فرمایند: « إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ »؛ این نوع عبادت، عبادت بازرگانان است که چیزی می دهند تا چیزی را بگیرند. 2⃣ کسانی که خدا را از ترس عبادت می کنند: «وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ»؛ این عبادت ترسوها است عبادت اهل خوف است که برای اینکه به یک شری به اسم عذاب قیامت مبتلا نشوند فقط خدا را بندگی می کنند. 3⃣ اما گروه آخر« إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ» ؛ کسانی که خدا را فقط برای شکر نعمتش عبادت می کنند و این گونه عبادت کردن عبادت آزادگان است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @tartilvathdir96 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
⭕️ رأی سفـــید است اگر موجب تضعیف نظام اسلامی شود،شرکت در انتخابات واجب عینی است... 👤 امام خامنه‌ای 🌟@tasvir12🌟 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
💢اصول و ارزشهای اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و عمومی انتخابات ✳️مهم ترین اصول و ارزش های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی عبارتند از: ✅ دین محوری و ارزشگرایی اسلامی در جامعه دینی ایران ما، چه اکثریت قاطع مسلمان و چه اقلیت های دینی به طور عمیق به ارزش های الهی و دینی گرایش دارند؛ قرآن کریم رمز دین گرایی انسان را فطرت الهی او معرفی نموده است؛ «فأَقَِم وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا 5؛» پیامبران هم طبق بیان امیرمؤمنان علی برای یادآوری آگاهی های فطری انسا نها آمد ه اند؛ «فَبَعَثَ فیهِمْ رُسُلَه، وَ وَاتَرَ الَیْهِمْ انْبِیَائَه، لِیَسْتَاْدُوهُمْ مِیثاقَ فِطْرَتِهِ 6؛» به جهت همین بیداری فطر ت هاست که ملت ما طالب حاکمیت خدا و تحقق آموزه ها و ارزشهای الهی هستند. «حاکمیت » یعنی برنامه ریزی و قانون گذاری برای زندگی بشر از تولد تا مرگ در همه ابعاد فردی و اجتماعی و ... ، و تنها کسی که شایستگی قانون گذاری دارد، خداوند است؛ «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ 7؛» از این روی همه ملت مؤمن و متدین ایران اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان رعایت اخاق دینی و تلاش برای حاکمیت معنویت را در همه قلمروهای زندگی فردی و اجتماعی ضروری می شمارند که پدیده مهم انتخابات یکی از آنها است. این گرایش بستری مناسب برای برگزاری یک انتخابات الگو و انتخاب متدین ترین افراد برای مدیریت کشور می باشد. 5 . روم/ 30 . 6 . نهج البلاغه، خطبه 1. 7 . انعام/ 57 . ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 سیاست تبلیغاتی دشمن در انتخابات @HawzahNews ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🗓زمان: دوشنبه 1400/3/10 ساعت ۱۸ 💢با حضور سردار فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان اصفهان ✳️مکان:حوزه علمیه مدینه العلم ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
✅سوره مبارکه ، صفحه 487، آیات 32 تا 44 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) 🗓1400/03/11 🌸 @nedaye_tahzib ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۸۷🌷 مشورت؛ بهره گیری از اندیشه های دیگران: در اسلام، موضوع «مشورت» از اهمّیّت ویژه ای برخوردار است. پیامبر اکرم با اینکه به وسیله‏ ی وحی از عالم غیب خبر داشت و دارای فکری بسیار نیرومند بود و نیازی به مشورت نداشت، برای متوجّه کردن مسلمانان به اهمّیّت مشورت، پیوسته در مسائل گوناگون با آنان مشورت می کرد و در امور عمومی مسلمانان ـ که جنبه‏ ی اجرای قوانین الهی نداشت ـ به ایشان اجازه می داد که نظریات خود را طرح کنند و گاهی نیز نظر آنان را بر نظر خود ترجیح می داد؛ تا آنجا که می توان گفت یکی از عوامل موفّقیّت پیامبر در پیشبرد اهداف اسلامی، همین موضوع بوده است. افرادی که کارهای خود را با مشورت و صلاح اندیشی انجام می دهند، اصولاً کمتر دچار لغزش می‌شوند. به عکس، افرادی که خود را از افکار دیگران بی نیاز می دانند ـ هر قدر هم از نظر فکری قوی باشند ـ غالباً گرفتار اشتباهاتی دردناک و خطرناک می شوند. پیشوایان دین ما نیز در پیروی از قرآن، تأکید فراوانی بر مشورت و پرهیز از خودرأیی کرده اند. در حدیثی از پیامبر می خوانیم: «هیچ کس با مشورت، بدبخت، و با خودرأیی، خوشبخت نشد.» در حدیثی از امام علی آمده است: «کسی که خودرأیی کند، هلاک می شود، و کسی که با افراد بزرگ و دانا مشورت کند، در عقل آنان شریک شده است.» البته روشن است که فرد طرف مشورت باید صلاحیّت این مشارکت را داشته باشد. از این رو، روایات اسلامی، مسلمانان را از مشورت با افراد ترسو، بخیل و حریص نهی کرده، و به مشورت با افراد پرهیزکار، خردمند، خداترس، خیرخواه و راستگو فرا خوانده است . نکته‏ ی آخر در این باره اینکه مشورت در مورد دستورهای خدا و احکام دین جایز نیست و مثلاً نمی توان برای انتخاب پیامبر و جانشین او مشورت کرد؛ زیرا پیامبر و خلیفه‏ ی وی را خدا تعیین می کند. @tartilvathdir96 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا