مرکز مطالعات آذربایجان
من خودم گاهی وقتها به این موضوع فکر میکردم که دلایل اصلی جنگ در سوریه چه بود؟ یکی اینکه سوریه پلی
من نمیتوانم خودم را گول بزنم و به شما هم دروغ بگویم. روی این مردم سالهای سال برای نفرت از ایران کار شده.
ما احساسی برخورد نکردیم، چون این شرایط را میدیدیم؛ هم نگاه فرهنگی و تمدنی داشتیم و هم نگاه امتی. گفتیم هم شیعه در خطر است هم پایگاه مردمی ایران و هم مرزهای ایران در خطر است.
هم منافع جمهوری اسلامی ایران و هم منافع خود مردم آذربایجان در خطر است. چون چیزی از این جنگ برای مردم آذربایجان و حتی برای خود الهام علیاف عاید نخواهد شد. حضرت آقا سه تا نکته فرمودند؛ یکی اینکه مرزهای بینالمللی باید حفظ شود، دوم اینکه امنیت منطقه مهم است و حرفی که فشار زیادی از روی ما برداشت اینکه فرمودند منابع موثق گزارش دادهاند که تروریستها را به این بهانه به مرزها آوردهاند. حضرت آقا کلمه تروریست را به کار بردند که اعم از تکفیری و اسرائیلی و آنهاست. با این همه بعد از جنگ باز یک عده به ما فشار میآوردند که به الهام علیاف تبریک بگویید.
جناب حاجیزاده شیخ توحید گفتند در آذربایجان روی نفرت از ایران خیلی کار شده؛ مگر این مردم همان مردمی نیستند که زمان فروپاشی شوروی سیمهای خاردار مرز را پاره میکردند تا این طرف بیایند و خاک ایران را ببوسند؟
بله زمانی این اتفاق افتاد ولی حالا فرزندان همان مردم پرچم اسرائیل را میبوسند. شاید برای شما هم سؤال باشد که چطور پایگاه مردمی ایران از 80 درصد به زیر 10 درصد رسیده و جمعیت 90 درصدی شیعه در خوشبینانهترین حالت 60 درصد شده؟ اول به مذهب کاری نداشتند و روی یک هویت جعلی برای مردم آذربایجان کار کردند. تعریف هویت جدید کار برندا شیفر اسرائیلی بود که بعد عواملشان در ایران هم همان تعاریف را ترجمه کردند حتی در دانشگاه تهران. بنابراین مذهب هم در قالب همین الگوی جدید قرار گرفت. گفتند شما از ابتدا یک آذربایجان بزرگ بودهاید و ایران شما را نصف کرده. بعد گفتند شما در اصل سنی هستید و به سیف صفوی شیعه شدهاید. فکر میکنید وهابیت چطور در جامعه آذربایجان رشد کرد؟ برخی کشورها در اینجا عمیقاً کار میکردند. آن وقت برخی دوستان ما با وجود اینکه پایگاه مردمی هم داشتند، فکر میکردند اگر بروند باکو حمد و سوره یاد مردم بدهند کار تمام است. فکر میکردند خب علیاف شیعه است و ما هم شیعه هستیم و همزبانیم و... درحالی که آنها داشتند روی شیعه صهیونیستی و شیعه درباری کار میکردند. کار با پخش کردن لباس مشکی برای عزاداری درست نمیشود. مردم میرفتند دم مراکز دولتی ایران لباس مشکی و پرچم میگرفتند و چند قدم آن طرفتر دستگیر میشدند.
رسانههای باکو به دروغ میگویند در ایران هر روز یک ترک اعدام میشود و مردم هم باور میکنند. به آنها قبولاندهاند که از اول یک کشور بزرگی به نام آذربایجان بوده و ایران نیمی از آن را تصرف کرده و ایران دشمن آنها و اسرائیل دوست آنهاست. چون هویت آنها را اسرائیل تعریف کرده است. به همین دلیل ما معتقدیم حسینیون نباید تکبعدی و صرفاً با ساختار نظامی و امنیتی کار کند. همین حالا ما بیش از 100 کانال داریم، بینندگان چند صد هزار نفری داریم، گاهی یک فیلم ما میلیونها بیننده دارد. البته همین فعالیتها باعث میشود که از مجراهای دیپلماتیک گاهی به ما فشار وارد کنند. در دولت قبل خیلی تحت فشار بودیم. رسانههای اسرائیل در باکو بشدت ما را میزنند، چون فهمیدهاند دستشان برای ما رو شده و ما برای روشن کردن افکار مردم چکار داریم میکنیم.
آنها کتابهای تاریخی دبستان را عوض کردهاند، ما هم به این موضوع ورود کردهایم. به عنوان مثال کتاب تاریخ کلاس پنجم که هم نقدش کردیم و هم کتاب دیگری نوشتیم و شروع کردیم به تدریس در فضای مجازی که الان حدود سه هزار مخاطب دارد. حسینیون اگر فقط کار نظامی میکرد با ما مشکلی نداشتند ولی ما به بحث رسانه ورود کردیم.
اجازه دهید از جناب اورخان محمداف به عنوان مسئول مرکز مطالعات آذربایجان حسینیون بپرسم که در آذربایجان هویت چگونه عوض شد و فرهنگ ایرانی در قفقاز چطور پا پس کشید؟
زمانی تا کازان حوزه تمدنی ایران بود. حتی زمانی که روسها مناطق ترکنشین تاتارستان را گرفتند، حرف زدن به زبان فارسی یک پرستیژ محسوب میشد. یعنی دویست سال پیش، در خود قفقاز افراد باسواد و با کلاس فارسی صحبت میکردند و فرهنگ ایرانی کاملاً زنده بود. متأسفانه به تدریج این مرزها را از دست دادیم و این مرزها امروز به تبریز و تهران رسیده و این واقعیتی است که باید قبول کنیم. چرا ما باید به این مسائل بپردازیم؟ چون امروز فقط با هویت مذهبی نمیشود کار کرد.
بچهای که در خانوادهای بزرگ میشود دوست دارد بداند که پدربزرگش کی بوده، فارغ از اینکه چه مذهبی داشته. بچه میپرسد فلان شخصیت تاریخی با من چه نسبتی دارد؟ حالا پاسخ این پرسشها را دشمن مینویسد و به او میگویند ضد ایران بوده و بچه هم ضد ایران میشود. بعد به تدریج ضد شیعه هم میشود.
صفحه/4
مرکز مطالعات آذربایجان
من نمیتوانم خودم را گول بزنم و به شما هم دروغ بگویم. روی این مردم سالهای سال برای نفرت از ایران کا
من به عنوان یک روحانی و یک حوزوی عرض میکنم که ما فقط روی هویت مذهبی کار کردهایم و هویت تاریخی و تمدنی و ملی را رها کردهایم. خب وقتی که ما تاریخ خودمان را تعریف نکنیم دشمن برایمان تعریف میکند و البته تحریف میکند.
وقتی ما منسوبیت ملی خودمان را درست تعریف نکنیم دشمن برایمان منسوبیت میتراشد و اگر ما نتوانیم به درستی به فرزندانمان بگوییم که آنها فرزند کدام تمدن هستند، دشمن به آنها میگوید.
بعد چه میشود؟ شخص الان شیعه است، ولی خودش را در قالب یک تمدن غیر میبیند. تمدنی غیر از تمدن ایران، غیر از تمدن و هویت تاریخی که باید تعریف میشد و نشد و جعل شد.
الان جوان باکویی میگوید من شیعه هستم، ولی ایران دشمن ماست. میگوید یک شیعه آذربایجانی هست و یک شیعه ایرانی که ضد هم هستند. ما اسم این نوع شیعه جدید را گذاشتهایم شیعه صهیونیستی که کاملاً ضد فارس است و ایران و زبان فارسی را دشمن خود میداند.
وقتی یک ایدئولوژی برود، جای آن خالی نمیماند، بلکه یک ایدئولوژی دیگر میآید و جای آن را میگیرد. زمان شوروی یک هویت برای ما تعریف شده بود، در قالب شوروی کمونیستی.
این فروپاشید و از سمت حوزه تمدنی ایران چیزی جایگزین نشد. خب وقتی شما وارد نشوید عثمانیها وارد میشوند. همین عثمانی که تبریز، ارومیه و گنجه را با خاک یکسان و به نوامیس مردم تجاوز کرده بودند بعد از فروپاشی شوروی دوباره وارد شدند و همه جا تبلیغ کردند که ما همه ترکیم و دوست شما هستیم. بعد گفتند تو شیعه تورانی هستی و با شیعه ایرانی فرق داری. اشتباه نشود توران به معنای ترک نیست، حتی همین را هم جعل کردهاند. توران نماد توحش و بربریت است و ربطی به ترک ندارد.
به هرحال وقتی فرهنگ متعالی ایرانی پا پس بکشد توحش تورانی جای آن را میگیرد.
خب اول گفتند شیعه باش ولی تورانی بعد چه شد؟ بچهها به تدریج بزرگ شدند و گفتند پدربزرگ ما کی بوده؟ خب باید یک شخصیت ترک معرفی میکردند، گفتند مثلاً فلان کس بوده، بچه هم میگوید خب من میخواهم به اصل خودم برگردم میخواهم پیرو اوغوزخان باشم نه ایرانی هستم نه شیعه. توجه کنید ما از کجا ضربه خوردهایم. دشمن این را فهمیده بود ولی متأسفانه دوستان ما نفهمیده بودند. میگفتند بروید آنجا حدیث بخوانید و مهر و جانماز ببرید کار تمام است. در صورتی که اینطور نبود. من میگویم تاریخ قبل از اسلام را هم ما باید تعریف کنیم، اگر شما تعریف نکنید موجسواری دشمن شروع میشود. شما فلان پادشاه را میگذارید کنار، دشمن میگوید ای جوان بیا! کوروش اینطور بوده و آنطور بوده و تو هم فرزند همان کوروش هستی پس مثل او باش. خب کوروش چطور بوده؟ همانها بلدند چه بگویند. وقتی تو این را ننویسی، دشمن مینویسد و جوان تو را میدزدد. در آذربایجان همین اتفاق جلوی چشم ما افتاد. شخصیتهای تاریخی ما کاملاً تحریف شدند به صورت ضدایرانی درآمدند. جوانشیر کی بود؟ جوانشیر از سلاله مهرانیها بود. این را الان دارند ضدایرانی نشان میدهند.
وقتی بهجای قرهباغ، میگوییم آرتساخ در آذربایجان واویلا میشود که آرتساخ از ارشاکیه گرفته شده و آنها از ارشاکیه بودند که کاملاً تمدن ایران است. بچههای ما دارند روی مناطق جغرافیایی توپوگرافی کار میکنند، همه نامها فارسی است. تقریباً بدون استثنا به غیر از چند مورد که عربی و زبانهای دیگر است.
وقتی یک جوان نداند که چرا این اسناد جغرافیایی همه فارسی است، چرا اینجوری است، یک هویت جعلی برایش تعریف میکنند و در همان قالب، حتی یک مرجع تقلید شیعه هم برود و با آن جوان صحبت کند، قبول نمیکند. امروز جوان میخواهد بداند پدربزرگش کی بوده و تاریخش چی بوده؟
جورج اورول میگوید کسانی که امروز را مدیریت میکنند، دیروز را مدیریت میکنند و کسانی که دیروز را مدیریت میکنند فردا را مدیریت میکنند. یعنی اگر امروز مدیریت شما درست باشد و متوجه تاریخ باشی، فردا هم دست تواست. متأسفانه ما غفلت کردهایم. ایران ظرفیتهای عظیم و عجیبی دارد. اول قرن بیستم در قفقاز اگر یک شاعر میخواست خودش را به عنوان شاعر تثبیت کند باید برای فردوسی نظریه مینوشت.
بدون استثنا حتی محمدامین رسولزاده پدر پانترکیسم در آذربایجان در «عصر سیاووش ما» میگوید هویت آذربایجانی نمیتواند کاملاً ایرانیت را کنار بگذارد. وقتی بحث توران را مطرح میکند، میگوید آذربایجان فرزند ایران و توران است، سیاووش فرزند ایران و توران است. آذربایجان امروز این هویت را کاملاً کنار نگذاشته بود اما به تدریج این اتفاق افتاد و ایران با تمدنش، با فرهنگش، با مذهبش، دشمن جلوه داده شد.
صفحه/5
مرکز مطالعات آذربایجان
من به عنوان یک روحانی و یک حوزوی عرض میکنم که ما فقط روی هویت مذهبی کار کردهایم و هویت تاریخی و تم
رهبری همواره روی دو مفهوم ایرانی – اسلامی تأکید کردهاند و هیچ وقت این دو را در تقابل هم به کار نبردهاند. آذربایجان مثال خوبی است که چطور با تفکیک این دو مفهوم راحتتر میشود به هردو ضربه زد. البته در ایران هم خیلیها این راه را میروند.
قرنها ایران به اسلام خدمت کرده و ایران و اسلام با هم عجین شدهاند. حاج قاسم میگفتند ایران خیمهگاه اسلام است. یعنی واقعاً ایران اگر لطمهای بخورد، نه فقط شیعیان و نه فقط اسلام، بلکه انسانیت از بین خواهد رفت. این را باور کنید. من برای این حرف دلیل دارم که جای طرح آن اینجا نیست.
امروز اگر در جوامع جهانی بحث عدالت مطرح است، این بعد از انقلاب امام خمینی(ره) بوده، قبل از انقلاب اسلامی در دنیا عدالت را مسخره میکردند و میخندیدند، اما دوباره مجبور شدند گفتوگو کنند ولو به نفع خودشان.
به خاطر همین، اینها هیچ تقابلی با هم ندارند، ما نباید از این طرف بیفتیم که بگوییم کاملاً ایرانی هستیم و اسلام را بزنیم و از آن طرف بیفتیم و بگوییم مسلمان هستیم و ایرانیت را بزنیم. امروز طوری شده که بحث ملیت و قوم خیلی شدید است. ما این را نمیتوانیم کنار بزنیم و باید مدیریت کنیم.
چطوری باید مدیریت کنیم؟ فقط با گفتمان دینی نمیشود، بگذارید یک مثال بزنم. اوکراینیها مسیحی ارتدوکس هستند و روسها هم مسیحی ارتدوکس هستند. کشور روس و تمدن روس از کی یف شروع شده و زبانشان یکی است. همه چیزشان یکی است، ولی اینها با یکدیگر میجنگند، چرا؟ چون غربیها آمدند و برای اوکراینیها یک هویت جدید تاریخی تعریف کردند. من رفتم و مدارس اینها را دیدم. بچه روس که در اوکراین بزرگ میشود، روسیه را دشمن خودش میداند. آن آقایانی که میگویند بین ایران و آذربایجان هیچی نمیشود و اینها زبانشان یکی است و مذهبشان یکی است یا خیلی خوشخیال هستند و یا عمق تفکر ندارند. الان در جلوی چشم شما دو ملت ارتدوکس مذهب که روسزبان هم هستند و تاریخشان یکی است با هم دارند میجنگند، چرا؟ چون هویت تمدنی که برای اینها تعریف شده متفاوت است. از دید تمدنی اوکراینیها، شما مدتی جزو لهستان بودهاید و در حقیقت غربی هستید و شرقیها عقبمانده و بدبختند. میبینید که به همین خاطر دارند همدیگر را میکشند. ما مجبوریم هویت تمدنی را مطرح کنیم، والا نمیتوانیم جوابگوی نسل بعد باشیم. الان دشمن این کار را میکند که شیعه را در مقابل شیعه قرار بدهد. خب شما چطور میخواهید این مشکل را حل کنید؟
شیخ موسی نگاه شما در این زمینه چگونه است؟ چرا قفقاز تا این اندازه هویت خمیری دارد و هر بار به راحتی تغییر میکند؟ یادم هست جایی میخواندم که فقط در زمان شوروی پنج هویت مختلف برای این منطقه بویژه آذربایجان تعریف شد. زمانی گفتند شما تاتارید بعد گفتند ترک اوغوز هستید، زمانی دست برخی را باز گذاشتند و تبلیغ شد که شما هم سلجوق هستید و...؟
اگر بخواهید یک ملت را بشناسید باید به دو چیز دقت کنید؛ مدارس و رسانههایش. روسها پس از دو عهدنامه گلستان و ترکمانچای و از سال 1823 به بعد یک مرکز تأسیس کردند به نام قفقاز روحانیلری به معنای اداره روحانیون قفقاز که امروز هم هست.
یک فرد امنیتی این را مدیریت میکرد و کار اصلیاش کندن از هویت ایرانی بود که خیلی هم موفق نشد. تا اینکه اسماعیل کاسپرینس، در اواسط قرن نوزدهم شروع کرد به پمپاژ این فکر که ما ترک هستیم و بحث توران را مطرح کرد، ولی گفت ما ترکها باید روس باشیم و غیر از آن قابل تعریف نیستیم. بعد انگلیسیها بر این موج سوار شدند و در عثمانی ترک را غیر از روس و یک مقوله مستقل تعریف و نفوذ کردند به آذربایجان.
آقای حسین جاوید و محمد امین رسولزاده و افراد مختلف هم آمدند و این را تطبیق دادند به مفهوم ملیت. تا آن موقع مردم ما یا خودشان را ایرانی معرفی میکردند یا مسلمان. اصلاً بحث ترک و فارس نبود. میگفتند ایرانی هستیم یا میگفتند مسلمان روسیه هستیم.
حسن زردابی یک مقالهای دارد که میگوید این مناطق همهشان فارسیزبانند و بشدت دارند ترک میشوند و جلوی این را نباید گرفت. بهتدریج آمدند روسها سوار این موج شدند و اولین هویتی که تعریف کردند تاتار بود.
هنوز کسی از آذری حرف نمیزد. این اولین کلمهای بود که روی مردم آذربایجان گذاشته شد بعد از کلمه ایرانی، بعد که رسولزاده در 1918، از دوستان ایرانیاش قهر کرد و رفت ترکیه کتابی نوشت به نام جمهوریت.
او اصالتاً فارس بود. در اولین صفحه کتاب میگوید تا 1918 به این منطقه آذربایجان نمیگفتند و ما برای اولینبار این را آذربایجان مینامیم و بهتدریج کلمه آذربایجان و آذربایجانی شکل گرفت. سال 1920 کلمه ترک بهتدریج رایج شد.
صفحه/6
مرکز مطالعات آذربایجان
رهبری همواره روی دو مفهوم ایرانی – اسلامی تأکید کردهاند و هیچ وقت این دو را در تقابل هم به کار نبرد
روسها این هویت را برای ایرانیزدایی تقویت کردند. بعد دوباره کلمه آذری برگشت و وقتی شوروی از هم پاشید با یک چیز مخلوطی مواجه بودیم.
یک امریکایی هست به نام مایکل اسمیت که روی ترکیه تحقیق میدانی زیادی دارد.
یک کتاب تاریخی در سال 1990 مینویسد و میگوید من آمدم آذربایجان و دیدم که به هویت ایرانیاش دارد برمیگردد.
حتی یک گزارش برای گورباچف نوشته بود که بزودی آذربایجان در آغوش آخوندها خواهد بود. اما خب دشمن هوشیار بود و فهمید چطور آذربایجان را از هویت ایرانیاش جدا کند. خود الفبای ما چهار بار عوض شده که این هم در بریدن از هویت تاریخی بیتأثیر نیست.
بــــرش
رسانه های صهیونیستی در آذربایجان نفوذ دارند
جای خالی رسانه در آذربایجان همیشه احساس میشد. بر همین اساس با دوستان ایرانی در ارگانهای مختلف صحبت کردیم که سی سال است روی مردم آذربایجان کار میکنند ولی هنوز یک رسانه تبیینگر وجود ندارد. مردم ما تحلیل حوادث منطقه، خصوصاً مباحث سیاسی و اجتماعی را یا از رسانههای صهیونیستی میگیرند، یا از رسانههای داخل آذربایجان یا نهایتاً روسیه و ترکیه و ما چرا به اینها تحلیل درست ندهیم؟
چرا سوریه به این روز افتاد؟ چون سوریه یک شبکه خبری نداشت و همه الجزیره را میدیدند.
من خودم گاهی وقتها به این موضوع فکر میکردم که دلایل اصلی جنگ در سوریه چه بود؟ یکی اینکه سوریه پلیس نداشت، یعنی اینکه یک شهروند به یکباره با نیروهای امنیتی استخبارات رودررو میشد. راهنمایی رانندگی داشت، ولی پلیس نداشت و از آن مهمتر اینکه شبکه خبر نداشت و مردم خبر و تحلیل را از بیرون دریافت میکردند.
بــــرش
غربی ها هویت تاریخی را دستکاری می کنند
اوکراینیها مسیحی ارتدوکس هستند، روسها هم مسیحی ارتدوکس هستند. کشور روس و تمدن روس از کی یف شروع شده و زبانشان یکی است. همه چیزشان یکی است، ولی اینها با یکدیگر میجنگند، چرا؟ چون غربیها آمدند و برای اوکراینیها یک هویت جدید تاریخی تعریف کردند. من رفتم و مدارس اینها را دیدم.
بچه روس که در اوکراین بزرگ میشود، روسیه را دشمن خودش میداند. آن آقایانی که میگویند بین ایران و آذربایجان هیچی نمیشود و اینها زبانشان یکی است و مذهبشان یکی است یا خیلی خوشخیال هستند و یا عمق تفکر ندارند. الان در جلوی چشم شما دو ملت ارتدوکس مذهب که روسزبان هم هستند و تاریخشان یکی است با هم دارند میجنگند، چرا؟ چون هویت تمدنی که برای اینها تعریف شده متفاوت است. از دید تمدنی اوکراینیها، شما مدتی جزو لهستان بودیدهاید و در حقیقت غربی هستید، و شرقیها عقبمانده و بدبختند. میبینید که به همین خاطر دارند همدیگر را میکشند.
صفحه/7
پایان
مصاحبه مهم ایران با مسئولان مقاومت اسلامی حسینیون آذربایجان ⬇️
https://irannewspaper.ir/8158/4/12071
🚨 کامران فرات دستگیر شد
🔻 موج بازداشت شیعیان همراه با عملیات #اسلامهراسی، #شیعهزدایی و #ایرانهراسی علیه محبان اهلبیت در آذربایجان ادامه دارد.
طبق خبرهای رسیده از باکو، دقایقی پیش (یکشنبه ۲۰ فروردینماه ۱۴۰۲، ساعت ۳ بامداد) کامران فرات (کامران آقاموسی کریماف) شاعر و مداح اهلبیت (علیهمالسلام) بعد محاصره منزلش توسط ماموران رژیم صهیونیستی علیاف دستگیر شد.
مرکز مطالعات آذربایجان
🚨 اظهارات گستاخانه ائلچین آلیاوغلو یهودی دربارۀ خطوط قرمز ایران در منطقه
🔻 به گزارش Teleqraf، ائلچین آلیاوغلو ژورنالیست نزدیک به رژیم #علیاف گفت: «ایران هرگز جرأت اقدام نظامی علیه آذربایجان را ندارد؛ زیرا که در این صورت ترکیه بهطور مستقیم و اسرائیل و پاکستان بهطور غیرمستقیم علیه تهران وارد عمل خواهند شد.»
🔸 وی در گفتگوی خود به اظهارت کرملین در جنگ #اوکراین و #روسیه اشاره کرده و میگوید: «روسیه نیز در جنگ با اوکراین، از خطوط قرمز دم میزد و مدام تهدید میکرد؛ ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که اوکراین بهراحتی این خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و بهراحتی در خاک روسیه علیه آنها عملیاتهای متعددی را انجام میدهد و همه تابوهای آنها را میشکند.»
✍️ جالب است که این احمقها از اوکراینیزه شدن ابایی ندارند و نقطه اشتراک این دو کشور حاکمیت «احمق» آنهاست که دو «دلقک» در رأس آن میباشد که حاضرند کشور و مردم خود را قربانی منافع ناتو و صهیونیسم جهانی بکنند.
مرکز مطالعات آذربایجان
🚨 دستگیری روحانی دیگری به نام حاج علاءالدین ایبیشوف توسط رژیم صهیونیستی علیاف
🔻 دیروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۲) در روستای بینه باکو مؤمنان زیادی بازداشت شدهاند که یکی از آنان حجتالاسلام علاءالدین خظاهیر اوغلو ایبیشوف، از اهالی روستای بینه بود. حاج علاءالدین را دیروز ظهر از خانهاش بردهاند یا بهتر است بگوییم که ربودهاند.
❌ تاکنون به خانوادۀ وی در مورد علت دستگیری و هویت ربایندگان و محل نگهداری ایشان هیچ اطلاعی داده نشده است.
✍️ گفتنی است که روحانی حاج علاءالدین ایبیشوف تحصیلات حوزوی خود را در ایران و در شهر قم گذرانده است.
☫ @sardabir313 ☫
مرکز مطالعات آذربایجان
میزگرد_روزنامه_ایران_با_مسئولان_مقاومت_اسلامی_حسینیون_آذربایجان.pdf
1.48M
🔹 مصاحبه مهم ایران با حسینیون
🔸 با عرض سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی مرکز مطالعات آذربایجان
💠 مصاحبه مهم و خواندنی روزنامه ایران با مسئولان مقاومت اسلامی حسینیون آذربایجان تقدیم شما میگردد.
🔸 چرا آذربایجان به این روز افتاد؟
💠 لطفاً این مصاحبه را با دقت مطالعه بفرمایید تا از زوایای پنهان و حقایق ناگفته آذربایجان باخبر شوید.
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقشهٔ اسرائیل برای منطقهٔ قفقاز
🌐 آدرس صفحات ما در شبکههای اجتماعی🔻
https://yek.link/sardabir
👇
☫ @sardabir313 ☫