eitaa logo
ایران در آمارهای بین المللی IIS
296 دنبال‌کننده
131 عکس
1 ویدیو
99 فایل
⁦🇮🇷⁩ تفاوت ایران قبل و بعد انقلاب چیست؟ 📑🔎این کانال حاصل تحقیقات و تلاش های نزدیک ۷۰نخبه دانشگاهی و حوزوی است که با بیش از ۱۷۰۰۰ ساعت مطالعه در طول ۱۰ماه به دست آمده و ثمره آن استخراج ۱۹۰۰۰ آمار بین المللی است 🌐IIS: Iran in International Statistics
مشاهده در ایتا
دانلود
👤➕ اطـلاعــــیه جذب نیــــرو 📝 از افراد علاقه مند دعوت به عمل می‌آید برای کانال در حیطه و اعلام آمادگی نمایند. ✅ به آی دی زیر پیام دهید 🆔@Amir_H314zb ▫️
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 ▪️قسمت ۲ 1⃣ تعداد انتخابات: در دوران پهلوی مردم فقط در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش داشتند اگر چه انتخاباتِ محدودِ انجمن شهر و نمایندگان سنا نیز برگزار می شد، كه تماماً با دخالت دربار و ساواك صورت می گرفت. اما پس از انقلاب اسلامی تنوع انتخابات بسیار بیشتر از دوران پهلوی است و مردم به هشت صورت مختلف مشارکت سیاسی دارند: ▫️ همه پرسی تاسیس جمهوری اسلامی ▫️ همه پرسی قانون اساسی ▫️ همه پرسی تقنینی «اصل 59 قانون اساسی» ▫️ مجلس خبرگان قانون اساسی ▫️ مجلس خبرگان رهبری ▫️ ریاست جمهوری ▫️ مجلس شورای اسلامی ▫️ شورای اسلامی شهر و روستا 2⃣ میزان حضور مردم در انتخابات: میزان حضور مردم در آخرین انتخابات مجلس شورای ملی در سال ۱۳۵۴؛ دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است؛ در حالی که در اولین انتخابات انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۸ بیش از بیست میلیون نفر و در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی میزان متوسط حضور مردم در انتخابات بیش از ۶۰ درصد بوده است. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 ▪️قسمت ۳ 3⃣ مطبوعات و کتاب: یکی دیگر از شاخص های آزادی وضعیت مطبوعات و نشر کتاب می باشد. در دوان پهلوی تعداد نشریات کاهش شدیدی داشت به طوری که از ۵۴۰ نشریه در اواخر سلطنت احمدشاه در پایان رژیم پهلوی به ۸۶ نشریه کاهش یافت.¹ 📚منبع۱: نصری ، محسن، ایران دیروز امروز فردا، ۱۳۹۱ به طور متوسط ۲هزار عنوان کتاب در سال چاپ می‌شد که بیشتر آنها از محتوای مناسبی برخوردار نبود و بسیاری در موضوعات مبتذل به چاپ می‌رسید. رضاخان که بعد از کودتا کلیه مطبوعات را تعطیل کرده بود، در ۱۷اسفند ۱۳۰۰ در اعلامیه شدید اللحنی اعلام کرد: «... قلم مخالفین را می شکنم و زبان می برم»² 📚منبع۲: ذاکر حسین، مطبوعات سیاسی در عصر مشروطیت ص۸۷ 📰 همچنین ساواک طی دستوری در تاریخ ۱۳۵۵/۴/۱۱ به مطبوعات می نویسد: «هیچ گونه شکواییه ، انتقاد، گلایه – چه صراحتا و چه تلویحا – در هیچ زمینه ای نباید در مطبوعات چاپ شود». 📰روزنامه اطلاعات در ۲۰شهریور ۱۳۲۰ به دنبال اشغال ایران توسط متفقین در سرمقاله خود می نویسد: «انتظار مردم ایران از دولتین شوروی و انگلیس در عالم همسایگی و دوستی بیش از اینها بود» این نوشته مورد اعتراض انگلیس قرار گرفت و فروغی نیز در مقام نخست وزیر، دستور توقیف روزنامه را صادر كرد.³ 📚منبع۳: زرگر، تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در دوره رضا شاه، ص ۴۵۲ كار سانسور كلمات به آنجا كشیده شد كه وقتی یكی از مأمورین سانسور در عصر رضا شاه در یكی از روزنامه ها، این مصرع معروف حافظ را می بیند كه «رضا به داده بده وز جبین گره بگشا»، فورا به مدیر روزنامه تعرض نموده، روی كلمه «رضا» خط می كشد [تا نكند منظور، رضا شاه و توهین به او باشد] و بالای آن می نویسد: «حسن» !📚منبع۴: ذاكر حسین، مطبوعات سیاسی در عصر مشروطیت، ص۱۱۹ از جمله محدودیتهای دیگر برخورد جدی با کسانی بود که منتقد امورات جاری کشور بودند به عنوان مثال آیت الله سعیدی به جرم نوشتن اطلاعیه های در اعتراض به سفر سرمایه داران صهیونیست به ریاست راکفلر به ایران در سال ۱۳۴۹ توسط ساواک دستگیر و شکنجه می شود و به شهادت می رسد.⁵ 📚منبع۵:كتاب « یاران امام به روایت اسناد ساواک ( شهید آیت الله محمد رضا سعیدی) » مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات از دیگر محدودیت‌ها می توان به ممنوعیت در همراه داشتن بعضی از کتابها مثل تحریرالوسیله امام خمینی اشاره کرد. سانسور در عصر پهلوی در كتاب و ادبیات به جایی رسید كه استفاده از كلماتی همانند: شب، سیاهی، سرما، زمستان، گل سرخ، جنگل، پنجره بسته، شقایق ممنوع گردید؛ چرا كه مدعی بودند این واژگان در ادبیات انقلابی به كار می رود.⁶ 📚منبع۶: روزنامه اعتماد ملی، 5/7/86 ، ص۱۰، گفتگو با یدالله رویایی عضو كانون نویسندگان دوره پهلوی؛ اللهیاری،روایت سانسور، ص۱۲۱ از حساسیت‌های سیاسی - اجتماعی ممیزان، در دو دهه آخر رژیم پهلوی می‌توان به نکات زیر اشاره كرد: ▪️به کارگیری نام‌ها و لقب‌هایی ممنوع بود که ویژه خاندان سلطنتی بود یا به آنها اشاره داشت.(مانند حذف کلمه «سلطنت» از کتاب «صلح امام حسن علیه السلام» ▪️هر نوع کتاب مذهبی و تحلیلی سانسور می‌شد و اغلب نیز برچسب خلاف «مصلحت نظام» و «مارکسیست اسلامی» می‌خورد. مثل کتاب‌های ولایت فقیه، بعثت و ایدئولوژی و بت شکن که گرفتار این برچسب شدند. ▪️هرگونه نقد و انتقاد به حکومت پهلوی و پیشنهاد برای اصلاح وضع موجود در کتاب‌ها باعث می‌شد کتاب هیچ گاه منتشر نشود. ▪️نام بعضی افراد و بعضی اسم‌های خاص سانسور می‌شدند (مانند عبدالحسین نوشین، حسینیه ارشاد، گل سرخ) ▪️هرگونه انتقاد به عملکرد بعضی کشورها مانند اسرائیل و ایالات متحده سانسور می‌شد ▪️نشر هر نوع مطلب پیرامون انقلاب و انقلاب دیگر کشورها و در کل هر نوشته‌ای ممنوع بود که به نوعی با حرکت‌های اجتماعی ارتباط داشت. ▪️نشر کتاب به زبان غیرفارسی مانند عربی، ترکی، کردی و بلوچ ممنوع بود. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 ▪️قسمت ۴ 4⃣ فضای عمومی جامعه: 📕در دوران پهلوی خفقان به حدی زیاد بود كه حتی مهمترین هم پیمانان شاه هم مجبور به اعتراف در این باره می شدند، برای مثال جیمى کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا در خاطراتش می نویسد: «در دوران شاه حداقل ۲۵۰۰۰ زندانى سیاسى در ایران وجود داشت».¹ 📚منبع۱: ویلیام سولیوان و آنتونى پارسونز، خاطرات دو سفیر، ص ۴۴۷ 📘فرد هالیدی در سال ۱۳۵۴ (۱۹۷۵م) زندانیان سیاسى در ایران را بین ۲۵هزار تا ۱۰۰هزار نفر اعلام می کند و در گزارشى می نویسد: «کارنامه هیچ کشورى در جهان سیاه تر از کارنامه ایران در زمینه حقوق بشر نیست ... جلّادان ساواك افزون بر شوك الکتریکى و ضرب و شتم مخالفان، از انواع وحشی گرى‌ها استفاده مى کردند؛ از جمله فروبردن بطرى هاى شکسته در نشیمن‌گاه، آویختن وزنه بر بیضه‌ها، پوشاندن کلاه خودهاى ویژه، مورد تجاوز جنسى قرار دادن زندانیان، تجاوز به زنان و دختران فرد دستگیرشده در مقابل چشم وى براى گرفتن اعتراف». 📚منبع۲: فرد هالیدى، دیكتاتورى و توسعه سرمایه دارى در ایران، ص۹۲ | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻اول | فضای عمومی جامعه 👥 ▪️قسمت ۱ انقلاب اسلامی شعار اساسی خود را بر پایه استقلال و آزادی ملت در پناه اسلام تعریف کرده ولذا داشتن آزادی برای هر فرد و اقلیت را از اصول و قوانین خود می‌داند. با بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به راحتی می توان متوجه شد که در قانون به حقوق اقلیت ها در کشور جمهوری اسلامی ایران توجه شده است به عنوان نمونه: 📑 ۱-اصل ۱۹ قانون اساسی: «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.» 📑 ۲-اصل ۲۰ قانون اساسی: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.» مجموعه آزادی ها و رعایت حقوق اقلیتهای مذهبی سبب گردید که جامعه جهانی آشوریان مقر این جامعه را از آمریکا به تهران منتقل کند. از دیگر نکات شایان ذکر از آزادی و مردم سالاری نظام با کلیمیان در ایران، تشکر امام خمینی(ره) از بیمارستان خیریه یهودی دکتر سپیر می‌باشد. این بیمارستان کماکان فعال بوده و به گفته ریاست فعلی بیمارستان بخش اعظمی از مراجعین این بیمارستان را مسلمانان تشکیل می‌دهد. 👤دکتر مره صدق (ریاست بیمارستان خیریخ یهودی دکتر سپیر) می گوید: «با توجه به نزدیکی این بیمارستان به محل‌های تجمع و تظاهرات ضد رژیم طاغوت، تعداد بسیار زیادی از مجروحین حوادث سال‌های انقلاب به این بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند و حتی یک بار نیروهای حکومت نظامی به بیمارستان هجوم آورند و تلاش کردند مجروحین انقلابی را از بیمارستان خارج کنند که رئیس آن موقع بیمارستان با مقاومت جدی که صورت داد، مانع از این کار شد. به همین علت حضرت امام خمینی (ره) قبل از این که به ایران تشریف بیاورند، نامه‌ی تشکرآمیزی خطاب به رئیس بیمارستان می‌فرستند و طی آن از زحمات بیمارستان و حمایت از انقلابیون مجروح تشکر می‌کنند که این نامه اکنون در اختیار یکی از اعضاء هیات مدیره سابق بیمارستان است که اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کند...»¹ 📚منبع۱: وب سایت انجمن کلیمیان www.iranjewish.com | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
💡پست ویژه | معرفی کتاب📚 ✍هر انقلابی برای ادامه حیات خود نیاز به تئوری و زمینه عقیدتی-تاریخی دارد. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست برای همین قصد داریم در طول چند روز آینده ده کتاب در همین رابطه معرفی کنیم که یک دید کلی از آینده انقلاب ایران به ما میدهد و راه های رسیدن تا مرحله نهایی آن که تمدن سازی است را برای مخاطب تصویر سازی میکند. ▫️ ▫️ 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 فرآیند تحقق اهداف اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 تحول معنوی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 تحول معرفتی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 انقلاب اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 نظام اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 دولت اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 جامعه اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 تمدن اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 فصول هدایتگری | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 نهضت انتظار | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از #انقلاب اسلامی 🔻اول | فضای عمومی جامعه 👥 ▪️قسمت ۱ انقلاب اسلامی شعار
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻اول | فضای عمومی جامعه 👥 ▪️قسمت ۲ 📑 بر اساس اصل۱۳ قانون اساسی، صدور رأی در احوال شخصیه به وسیله مرجع دینی کلیمیان ایران اعلام می‌شود و دادگاه و قوه قضاییه براساس نظرمرجع دینی کلیمیان رأی نهایی را صادر می کند که این در میان همه کشورهای جهان کاملا استثنایی است.¹ 📚منبع۱: روزنامه اعتماد ملی ، ۱۳۸۶/۸/۷ ص۹ 📖خاخام های یهودی وابسته به گروه تتوریاکارتا پس از بازدید از ایران، در بازگشت به آمریکا اعلام کردند: « یهودیان ایران نسبت به یهودیان سایر کشورها از وضع بهتری برخوردارند.»² 📚منبع۲: عبادی ، چالشهای ایران و آمریکا ، ص ۱۸۸ سرانه فضای عبادی اقلیتهای دینی، نزدیک به دو برابر مسلمانان است. مسیحیان بیش از ۲۵۰ کلیسا در سطح کشور در اختیار دارند و تقریبا به ازای جمعیتی کمتر از ۵۰۰ نفر، یک کلیسا برای آنان وجود دارد. اماکن مذهبی اقلیت‌ها همچنین به طور پیوسته از سوی دولت و با هزینه عمومی ترمیم و بازسازی می‌شود. 📄 یکی از مهمترین حقوق سیاسی که اقلیت‌ها در ایران دارند، حق حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده است. این حق در اصل۶۴ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. مطابق این اصل، زرتشتیان و کلیمیان هرکدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال نیز هرکدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت. 👤یوناتن بت کلیا، نماینده آشوری ها و کلدانی ها در دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی می گوید: «اگر نسبت جمعیت یک دین را به نماینده هایش در نظر بگیریم باید بگویم ما چند برابر مسلمانان در مجلس نماینده داریم و داشتن این حق برای ما با ارزش است و دیدگاه نظام جمهوری اسلامی همواره در قبال اقلیتهای دینی و مذهبی بسیار مثبت و احترام آمیز بوده و حق مشارکت ما در برنامه های فرهنگ – اجتماعی همواره فراهم شده است؛...»³ 📚منبع۳: روزنامه جم ، ۱۳۸۴/۱۱/۹ ص۹ | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻دوم | انتخابات 🗳 ▪️قسمت ۱ 📄 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ششم از ویژگی عمومی بودن رأی سخن به میان آورده است. این اصل مقرر می‌دارد که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء عمومی، از راه انتخابات، اداره شود. 📑 همچنین قوانین و مقررات انتخاباتی از جمله ماده ۱۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز ماده ۱۷ قانون تـشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، به این خصیصه نیز اشاره می نمایند. 🗳 از این رو شهروندان ایرانی، از هر قوم، دین، جنسیت و یا غیره باشند، از حـق شرکت در انتخابات بهره مندند. برگزاری ۳۶ مرتبه انتخابات در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی نشان دهنده اهمیت و توجه جمهوری اسلامی به آرای مردمی است. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻دوم | انتخابات 🗳 ▪️قسمت ۲ فارغ از عرصۀ انتخابات و در عمل، حکام پهلوی حتی در گفتار خود نیز نشان می‌دادند که کم‌ارزش‌ترین موضوع در نزد آن‌ها نظر و رأی مردم است 👑 شاه چنان خود را از مردم بی‌نیاز می‌دید که گاه به‌صراحت به آنان توهین می‌کرد؛ ازجمله دربارۀ مردم ایران می‌گفت: «این مردم قادر به انجام هیچ‌چیز نیستند: مثل گوسفندان می‌مانند!»¹ 📚منبع۱: فریده دیبا، دخترم فرح، ص۳۳۸. روحیۀ نخوت و تحقیر مردم ایران نه‌فقط در رضاشاه و محمدرضاشاه ریشه زده بود، بلکه اغلب درباریان هم به این بیماری مبتلا شده بودند. ملکۀ مادر مردم ایران را مردمی حسود² و مذبذب می‌دانست که حتی حکومت‌کردن بر آنان افتخار نداشت.³ 📚منبع۲: تاج‌الملوک پهلوی، خاطرات ملکۀ پهلوی، ص۳۹۲. 📚منبع۳: تاج‌الملوک پهلوی، خاطرات ملکۀ پهلوی، ص۳۳۲. فرح هم که سعی می‌کرد خود را تافتۀ جدابافتۀ دربار نشان بدهد، از این امر مستثنا نبود. به‌روایت علی شهبازی، سرتیپ محافظ شاه، فرح مردم جنوب تهران را کمتر از حیوان می‌دانست.⁴ 📚منبع۴: علی شهبازی، محافظ شاه (خاطرات علی شهبازی)، ص۲۳. 🗳 تعداد انتخابات در دوران پهلوی، مردم فقط در انتخابات مجلس شورای ملی نقش داشتند؛ اگرچه انتخاباتِ محدودِ انجمن شهر و نمایندگان سنا نیز برگزار می‌شد که تماماً با دخالت دربار و ساواک صورت می‌گرفت. در دوران پس از انقلاب اسلامی، تنوع انتخابات بسیار بیشتر از دوران پهلوی شد و مردم به هشت صورتِ مختلف مشارکت سیاسی کردند: ۱. همه‌پرسی تأسیس جمهوری اسلامی؛ ۲. همه‌پرسی قانون اساسی؛ ۳. همه‌پرسی تقنینی «اصل ۵۹ قانون اساسی»؛ ۴. همه‌پرسی مجلس خبرگان قانون اساسی؛ ۵. همه‌پرسی مجلس خبرگان رهبری؛ ۶. همه‌پرسی ریاست‌جمهوری؛ ۷. همه‌پرسی مجلس شورای اسلامی؛ ۸. همه‌پرسی شورای اسلامی شهر و روستا. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری 🔻دوم | انتخابات 🗳 ▪️قسمت ۳ ✅ سلامت انتخابات برگزاری انتخابات، به‌تنهایی ارزش نیست؛ بلکه باید آزادبودن و قانون‌مندی در انتخابات را مدنظر گرفت که در این زمینه کارنامۀ رژیم پهلوی، کارنامه‌ای تیره‌وتار است. 📇 برای نمونه، رضاخان در سال ۱۳۰۲، در مقام فرماندهی کل قشون، در تلگرافی به والی ایالت فارس دستور داد: «ایالت جمیلۀ فارس در تعقیب تلگراف سابق مقتضی است قدغن فرمایید که در انتخاب نوبخت از بوشهر مساعدت نشود. حکمت هم که جزوِ کاندید شهر شیراز است، از جهرم بفرمایید بشود. راجع به ضیاءالواعظین بایستی هرطور است، اقدامی بفرمایید که از انتخاب مشاراِلیه جلوگیری به‌عمل بیاید.» 📚منبع۱: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به‌روایت اسناد، ص۲۸. در دورۀ پهلوی دوم نیز برگزاری انتخابات بسته‌تر و فرمایشی‌تر از پیش تداوم یافت و حتی چند نوبت، مجلس توسط شاه منحل شد. 👑محمدرضاشاه در کتاب «پاسخ به تاریخ» که پس از فرار از ایران نوشته است، این‌طور اقرار کرده است: «انگلیسی‌ها این امر را کاملاً عادی و طبیعی می‌دانستند که انتخابات در ایران مطابق نظر و خواسته‌های خودشان صورت بگیرد. در زمان جنگ [جهانی دوم] انتخابات ایران به این صورت انجام می‌گرفت که مثلاً صبح، مستشار سفارت انگلیس با لیستی حاوی هشتاد نامزد نمایندگی مجلس به دیدار نخست‌وزیر می‌رفت و بعدازظهر همان روز، کاردار سفارت شوروی نام دوازده نفر از نمایندگان موردِنظر خود را به نخست‌وزیر می‌داد.»² 📚منبع۲: محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، ص۱۱۶تا۱۱۸. 🖋اسدالله عَلَم، از افراد بسیار با نفوذ در دربار پهلوی، در خاطراتش نوشته است: «دولت ما از انتخابات مجلس گرفته تا انتخابات محلی و انجمن شهر، آزادی را از مردم سلب کرده و ارادۀ خود را تحمیل و نامزدهای خود را از صندوق بیرون می‌آورد»³ 📚منبع۳: علم، گفت‌وگوهای من با شاه، ج۲، ص۲۳۶. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻دوم | انتخابات 🗳 ▪️قسمت ۴ 📊 مقایسه مشارکت در انتخابات ایران و دیگر کشورها با توجه به اطلس جهانی میزان مشارکت مردم در آخرین انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای مختلف دنیا که توسط موسسه بین المللی دموکراسی و کمک به فرایند انتخاباتی (IDEA) منتشر شده است هرچه رنگ کشور ها پر رنگ تر است و میزان مشارکت مردم آن کشور در آخرین انتخابات ریاست جمهوری بیشتر بوده است. 📈در این میان جمهوری اسلامی ایران با مشارکت ۷۳ درصد جزو کشورهای با مشارکت بالا قرار گرفته است. 🔎اطلس جهانی میزان مشارکت مردم در آخرین انتخابات ریاست جمهوری 🌍https://www.idea.int/data-tools/question-view/522 کشورهایی که در تصویر اطلس با رنگ سفید مشخص شده اند فاقد انتخابات ریاست جمهوری بوده و اکثرا دارای نظام سیاسی پارلمانی هستند(به غیر از عربستان سعودی که فاقد هر نوع انتخاباتی است). در این کشورها مسئولین قوه اجرایی و قوه تقنینی تنها طی یک انتخابات مشخص می‌شوند بدین صورت که مردم با شرکت در انتخابات، نمایندگان پارلمان را تعیین کرده و نمایندگان پارلمان، شخص اول اجرایی کشور یعنی نخست وزیر را مشخص می‌کنند. بنابراین اهمیت انتخابات پارلمانی در این کشورها دو چندان است و همانطور که در تصویر اطلس جهانی میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی مشخص است میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی این کشور ها از میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی کشور هایی که انتخابات ریاست جمهوری نیز دارند معمولاً بیشتر بوده است. 🔎اطلس جهانی میزان مشارکت مردم در آخرین انتخابات پارلمانی 🌍https://www.idea.int/data-tools/question-view/521دلیل اصلی مشارکت بسیار بالای برخی از کشورهای دنیا در انتخابات مثل بلژیک ، استرالیا و ترکیه اجباری بودن مشارکت در انتخابات است که در قسمت بعدی بیشتر به آن میپردازیم. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊 @IIS_channel