eitaa logo
ایران در آمارهای بین المللی IIS
297 دنبال‌کننده
131 عکس
1 ویدیو
99 فایل
⁦🇮🇷⁩ تفاوت ایران قبل و بعد انقلاب چیست؟ 📑🔎این کانال حاصل تحقیقات و تلاش های نزدیک ۷۰نخبه دانشگاهی و حوزوی است که با بیش از ۱۷۰۰۰ ساعت مطالعه در طول ۱۰ماه به دست آمده و ثمره آن استخراج ۱۹۰۰۰ آمار بین المللی است 🌐IIS: Iran in International Statistics
مشاهده در ایتا
دانلود
ایران در آمارهای بین المللی IIS
📄اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» توسط موسسه گمان انجام گرفته است. 📊که ادعا می کند «نی
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» توسط موسسه گمان (گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان) با پیشتیبانی مالی و همکاری لادن برومند، از موسسان بنیاد عبدالرحمن برومند، در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۹ تا ۱ تیر ۹۹ انجام گرفته است که ادعای شرکت بیش از ۵۰هزار پاسخ دهنده در آن مطرح شده است. «گمان» یک موسسه پژوهشی غیرانتفاعی، مستقل و ثبت شده در کشور هلند است. این نظرسنجی با استفاده از روشی آنلاین تلاش کرده است تا دیدگاهها و نظرات مردم ایران را درباره دینداری بدست آورد. این نظرسنجی با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی(sampling snowball virtual) با شیوه ایجاد زنجیره های متعدد و متنوع نمونه گیری از طریق شبکه های مختلف اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ، توییتر و فیس بوک صورت گرفت. موسسه گمان بر اساس این نظرسنجی ادعا می کند: «نیمی از جامعه ایران از دین داری به بی دینی رسیده اند و فقط ۲۳ درصد جامعه، خود را "مسلمان شیعی" می نامند» در ۳قسمت برای بررسی صحت ادعای صورت گرفته ابتدا روش نمونه گیری استفاده شده توسط این موسسه را مورد بررسی قرار داده و در انتها با مقایسه با یک تحقیق علمی در زمینه دینداری اثبات می کنیم نتایج به دست آمده به لحاظ روشی، علمی نمی باشد و اصلا قابل تعمیم به جامعه ایران نیست. ▫️قسمت اول ▫️قسمت دوم ▫️قسمت سوم | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرا
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» ▪️قسمت اول ◻️ نمونه گیری گلوله برفی روش نمونه گیری گلوله برفی یک روش غیر احتمالی است که در نظرسنجی های کیفی مورد استفاده قرار می گیرد و از این روش بیشتر برای به دست آوردن چارچوب و کشف جامعه هدف استفاده می گردد. در این شیوه که از جمله روش های نمونه گیری شبکه ای است، از تعداد معینی از اعضای جمعیت با صفت نادر خواسته می شود که اعضای دیگر جمعیت را معرفی کنند و به همین ترتیب از اعضای معرفی شده خواسته می شود که اعضای دیگری را با ویژگی مد نظر معرفی کنند و الی آخر. نمونه گیری گلوله برفی روشی برای جمع آوری نمونه هایی است که از راه های دیگر به سختی به دست می آیند؛ چرا که از شبکه اجتماعی و دوستان با ویژگی های مشترک استفاده می شود. در واقع در این روش از شرکت کنندگان اولیه و در دسترس خواسته می شود تا افراد همسان خود را به پژوهشگر ارجاع دهند و بیشترین کاربرد را زمانی دارد که شرکت کنندگان نادر و یا به سختی در دسترس باشند.¹ در واقع این شیوه برای موضوعاتی کاربرد دارد که اگر بخواهند از بین کل جامعه و با احتمال یکسان نمونه گیری کنند، احتمال کشف نمونه مطابق نظر آنها صفر خواهد بود. این روش به خصوص برای زمانی که نمونه ها از لحاظ اجتماعی دارای قدر و منزلت نیستند (الکلیها ، استفاده کنندگان از کودکان ، متعرضین جنسی ، معتادین، مجرمین) مفید میباشد. این افراد کمتر تمایل دارند، شناخته شوند. در این نمونه گیری در شبکه ای از اطلاعات بین فردی و بین سازمانی استفاده میشود. هر فرد با شخص دیگری مستقیم در ارتباط می باشد و با استفاده از شبکه اجتماعی می تواند افراد بالقوه شرکت کننده و یا مؤثر در پژوهش را (جمعیت پنهان) معرفی نماید.² 📌پاورقی: ۱.جلالی رستم، نمونه گیری در پژوهش های کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت ۱۳۹۱؛ ۱ ( ۴): ۲۰-۳۱۰. ۲.جلالی رستم، نمونه گیری در پژوهش های کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت ۱۳۹۱؛ ۱ (۴): ۲۰-۳۱۰. | | 📚 منبع: اندیشکده سعداء 📑 جهت دریافت متن pdf کامل مقاله به آدرس ذیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://b2n.ir/436820 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرا
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» ▪️قسمت دوم ◻️ معایت نمونه گیری گلوله برفی ۱. این شیوه نمونه گیری، غیر احتمالی است.⁴ روش های نمونه گیری غیر احتمالی، برای نتیجه گرفتن رفتار یک جامعه بر اساس نمونه آن استفاده نمی شوند، بلکه از آنها زمانی استفاده میشود که تمرکز تحقیق بر روی درک پیچیدگی یک قضیه یا اتفاق است. در آنها همه اعضاشانس انتخاب شدن ندارند و شانس هر عضو هم مشخص نیست. پس قابلیت تعمیم به کل جامعه ندارد.⁵ ۲. در این شیوه نمونه گیری، با توجه به اینکه انتخاب نمونه اولیه با توجه به هدف و سوال مورد نظر انتخاب می شوند لذا سوگیری در انتخاب نمونه در این شیوه مشهود است.⁶ ۳. شیوه های نمونه گیری در این روش، داوطلبانه است. یعنی تعداد بسیار زیادی دعوتنامه به افراد مختلف ارسال می شود و از بین اینها کسانی در نظرسنجی شرکت می کنند که در آن زمینه، به صورت رادیکال فعال هستند و از نظر فکری، با هدف طراحان نظرسنجی همسویی دارند. با توجه موارد مطرح شده اکنون این سوال مطرح می شود که این مدل روش نمونه گیری گلوله برفی آیا برای ارزیابی دینداری افراد یک جامعه مناسب میباشد؟ برای یافتن پاسخ باید نگاهی به مشخصات جامعه مورد بررسی داشت که مردم جامعه قابل دسترس و مشخص می باشند یا خیر؟ بدون شک افراد هر جامعه مشخص بوده، پس استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی و گلوله برفی برای ارزیابی دینداری مناسب نیست، بلکه باید از روشهای نمونه گیری احتمالی استفاده کرد و هر فرد بطور مستقل از افراد دیگر انتخاب گردد تا بتوان نتایج بدست آمده را در صورت انتخاب درست نمونه، انجام دقیق پژوهش ، طرح سوال کامل به لحاظ روایی و پایایی و انجام سایر شرایط آماری به جامعه هدف تعمیم داد. به عنوان نمونه می توان به پژوهش موج سوم -که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد - اشاره کرد که به ارزیابی شاخص های دیندرای مردم با روش نمونه گیری چند مرحله ای پرداخته است. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نتایج بدست آمده از روش نمونه گیری گلوله برفی نشان دهنده چه موضوعی است؟ و اگر واقعا تمامی روشهای علمی روش گلوله برفی در تحقیق گمان رعایت شده باشد و پرسشنامه ها بصورت درست طراحی و بدون جهت گیری و باهدف خاص پر نشده باشد اطلاعات بدست آمده نشانگر چیست؟! با توجه به شاخصه اصلی روش نمونه گیری گلوله برفی که نمونه ها بصورت زنجیر وار به یکدیگر وصل می شوند و فرد اول معرف فرد بعدی برای پرکردن پرسشنامه می باشد می توان به این نتیجه رسید که اکثر پاسخ دهندگان این موسسه که دارای شاخص دوم نمونه گیری گلوله برفی مخفی بودناند دارای وجه اشتراکاتی می باشند مانند دیندار نبودن و ... 📌پاورقی: 4. MorganDL.RandomSampling. In:TheSAGEEncyclopedia of QualitativeResearchMethods.Thou- sandOaks,UnitedStates:SAGEPublications;2۵۵2. 5. Donmoyer R.Generalizability.In:TheSAGEEncyclopedia of Qualitative ResearchMethods.Thou- sandOaks:SAGEPublications; 2۵۵2. 6. Fabiola Baltar, Ignasi Brunet, (2۵12),"Social research 2.۵: virtual snowball sampling method using Facebook", Internet Research, Vol. 22 Iss: 1 p. 63. 7. Fabiola Baltar, Ignasi Brunet, (2۵12),"Social research 2.۵: virtual snowball sampling method using Facebook", Internet Research, Vol. 22 Iss: 1 p. 63. | | 📚 منبع: اندیشکده سعداء 📑 جهت دریافت متن pdf کامل مقاله به آدرس ذیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://b2n.ir/436820 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» اخیرا نظرسنجی با عنوان «نگرش ایرا
🔎نقدی بر گزارش نظرسنجی موسسه «گمان» درباره «نگرش ایرانیان به دین» ▪️قسمت سوم ◻️ نگرش ایرانیان به دین برای نگاه دقیق آماری از وضعیت دین داری، باید به پایش های علمی مراجعه کرد. آخرین پیمایش کشور درسال 94 با عنوان موج سوم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان با فاصله دوازده سال از موج دوم در دفتر طرح‌های ملی طراحی و اجرا شد. این پیمایش علاوه بر سنجش اکثر مفاهیم موجود در موج دوم، برخی مفاهیم جدید را نیز در کشور مورد سنجش قرار داد. موج سوم که با حجم نمونه ۱۴۹۰۶ نفر انجام گرفته، و بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است که منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب می‌شوند. جامعه آماری این پیمایش افراد بالای ۱۵سال خانوارهای شهری و روستایی ساکن در ۳۱ استان کشور و به روش چندمرحله‌ای و انتخاب هدفمند شهرها و روستاها، نمونه‌گیری تصادفی از بلوک‌ها و انتخاب تصادفی پاسخگویان از بلوک‌های مسکونی از همه استانهای کشورکه از استان مرکز و یک شهر به‌علاوه دو روستای تابعه هر شهر استخراج شده است فصل هشتم این پیمایش ملی به نگرشها و رفتارهای دینی مردم ایران می پردازد که به بخشی از آن به همراه تفکیک استانی اشاره می کنیم. 📑جهت مشاهده نتیجه این پیمایش و همچنین متن pdf کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://b2n.ir/436820 📚 منبع: اندیشکده سعداء | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻اول | احزاب🗣 خفقان سیاسی در این دوران به حدی بود که در نهایت به دو حزب "مردم" به رهبری اسدالله اعلم و " ایران نوین" به جای حزب "ملیون" توسط حسن علی منصور با حمایت شاه تشکیل شد و در انتها به دستور شاه دو حزب منحل و تنها حزب "رستاخیز" به عنوان تنها حزب کشور معرفی شد. حزبی که علی رغم ادعای مردمی بودن نقش شاه در آن نقش اصلی بود. در جواب انتقاد به عملکرد شاه و تحمیلی بودن احزاب ، شاه مردم ایران را دارای سواد لازم برای شناخت درست و تشکیل حزب از درون مردم ندانست.¹ 📚منبع۱: ماموریت برای وطنم ، پهلوی محمد رضا،۱۳۵۳ ، صص ۳۳۶ و ۳۳۷ 📰محمدرضا شاه هنگام معرفی حزب رستاخیز به عنوان تنها حزب در کشور به منتقدین گفت: «کسی که وارد این تشکیلات سیاسی نشود و مؤمن به این سه اصلی که من گفتم نباشد، دو راه برایش وجود دارد: یا یک فردی است متعلق به یک تشکیلات غیرقانونی، یعنی به اصطلاح خودمان توده‌ای، یعنی باز به اصطلاح خودمان و با قدرت اثبات: بی وطن، او جایش یا در زندان ایران است، یا اگر بخواهد، فردا با کمال میل،‌ بدون اخذ عوارض، گذرنامه در دستش می‌گذاریم و به هر جایی که دلش می‌خواهد، برود، چون ایرانی که نیست»² 📚منبع۲: ۱۳۵۳/۲/۱۲ روزنامه اطلاعات 📰و در جایی دیگر گفت: « آن‌هایی که به رستاخیز نمی‌پیوندند باید از هواداران حزب توده باشند. این خائنان یا باید به زندان بروند یا اینکه همین فردا کشور را ترک کنند …»³ 📚منبع۳: کیهان انترناسیونال، ۸ مارس، ۱۹۷۵، همچنین نقل قول شده توسط فیتزجرالد"Giving the Shah what he wants" ص۸۲ این در حالی بود که شاه هنگام دو حزبی شدن در جواب منتقدین گفته بود: «اگر من یک دیکتاتور بودم، رهبری یک حزب واحد را به دست می گرفتم»⁴ 📚منبع۴:ماموریت برای وطنم ، پهلوی محمد رضا،۱۳۵۳ ، ص۳۳۶ این رویه خفقان و سرکوب شدید فعالیت های سیاسی پس از در جمهوری اسلامی به کلی تغییر کرده و با رویکردی آزاد اندیشانه زمینه فعالیت و بیان آزادانه گروه های مختلف را فراهم شده است. به گونه ای که تا تیرماه ۱۳۹۷، ۲۴۸ تشکل سیاسی در جمهوری اسلامی وجود داشته كه آزادانه و با مجوز قانونی در حال فعالیت هستند. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 فارغ از عرصه انتخابات و در عمل، حکام پهلوی حتی در گفتار خود نیز نشان می دادند که کم ارزش ترین چیز در نزد آنها نظر و رأی مردم است. شاه چنان خود را از مردم بی نیاز می دید که گاه به صراحت به آنان توهین می‌کرد 📘به‌طوری‌که در مورد مردم ایران می‌گفت: « این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند، مثل گوسفندان می‌مانند»¹ 📚منبع۱: دیبا، فریده؛ دخترم فرح، ترجمه الهه رئیس فیروز، به آفرین، تهران، ص ۳۳۸ روحیه نخوت و تحقیر مردم ایران نه تنها در رضاشاه و محمدرضاشاه ریشه زده بود، بلکه کلیه درباریان به این بیماری مبتلا شده بودند. ملکه مادر مردم ایران را مردمی «حسود»² و «مذبذب» می‌دانست که حتی حکومت کردن بر آنان افتخار نداشت.³ 📚منبع۲: پهلوی، تاج الملوک؛ خاطرات ملکه پهلوی، انتشارات به آفرین، تهران ۱۳۸۰، ص ۳۹۲ 📚منبع۳: پهلوی، تاج الملوک؛ خاطرات ملکه پهلوی، انتشارات به آفرین، تهران ۱۳۸۰، ص ۳۳۲ فرح هم که سعی می‌کرد خود را تافته جدابافته دربار نشان بدهد از این امر مستثنی نبود. به روایت علی شهبازی سرتیپ محافظ شاه، فرح مردم جنوب تهران را «کمتر از حیوان می‌دانست».📚منبع۴: شهبازی، علی؛ محافظ شاه (خاطرات علی شهبازی)، اهل قلم، تهران ۱۳۷، ص۲۳۴ | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤➕ اطـلاعــــیه جذب نیــــرو 📝 از افراد علاقه مند دعوت به عمل می‌آید برای کانال در حیطه و اعلام آمادگی نمایند. ✅ به آی دی زیر پیام دهید 🆔@Amir_H314zb ▫️
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 ▪️قسمت ۲ 1⃣ تعداد انتخابات: در دوران پهلوی مردم فقط در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش داشتند اگر چه انتخاباتِ محدودِ انجمن شهر و نمایندگان سنا نیز برگزار می شد، كه تماماً با دخالت دربار و ساواك صورت می گرفت. اما پس از انقلاب اسلامی تنوع انتخابات بسیار بیشتر از دوران پهلوی است و مردم به هشت صورت مختلف مشارکت سیاسی دارند: ▫️ همه پرسی تاسیس جمهوری اسلامی ▫️ همه پرسی قانون اساسی ▫️ همه پرسی تقنینی «اصل 59 قانون اساسی» ▫️ مجلس خبرگان قانون اساسی ▫️ مجلس خبرگان رهبری ▫️ ریاست جمهوری ▫️ مجلس شورای اسلامی ▫️ شورای اسلامی شهر و روستا 2⃣ میزان حضور مردم در انتخابات: میزان حضور مردم در آخرین انتخابات مجلس شورای ملی در سال ۱۳۵۴؛ دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است؛ در حالی که در اولین انتخابات انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۸ بیش از بیست میلیون نفر و در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی میزان متوسط حضور مردم در انتخابات بیش از ۶۰ درصد بوده است. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 ▪️قسمت ۳ 3⃣ مطبوعات و کتاب: یکی دیگر از شاخص های آزادی وضعیت مطبوعات و نشر کتاب می باشد. در دوان پهلوی تعداد نشریات کاهش شدیدی داشت به طوری که از ۵۴۰ نشریه در اواخر سلطنت احمدشاه در پایان رژیم پهلوی به ۸۶ نشریه کاهش یافت.¹ 📚منبع۱: نصری ، محسن، ایران دیروز امروز فردا، ۱۳۹۱ به طور متوسط ۲هزار عنوان کتاب در سال چاپ می‌شد که بیشتر آنها از محتوای مناسبی برخوردار نبود و بسیاری در موضوعات مبتذل به چاپ می‌رسید. رضاخان که بعد از کودتا کلیه مطبوعات را تعطیل کرده بود، در ۱۷اسفند ۱۳۰۰ در اعلامیه شدید اللحنی اعلام کرد: «... قلم مخالفین را می شکنم و زبان می برم»² 📚منبع۲: ذاکر حسین، مطبوعات سیاسی در عصر مشروطیت ص۸۷ 📰 همچنین ساواک طی دستوری در تاریخ ۱۳۵۵/۴/۱۱ به مطبوعات می نویسد: «هیچ گونه شکواییه ، انتقاد، گلایه – چه صراحتا و چه تلویحا – در هیچ زمینه ای نباید در مطبوعات چاپ شود». 📰روزنامه اطلاعات در ۲۰شهریور ۱۳۲۰ به دنبال اشغال ایران توسط متفقین در سرمقاله خود می نویسد: «انتظار مردم ایران از دولتین شوروی و انگلیس در عالم همسایگی و دوستی بیش از اینها بود» این نوشته مورد اعتراض انگلیس قرار گرفت و فروغی نیز در مقام نخست وزیر، دستور توقیف روزنامه را صادر كرد.³ 📚منبع۳: زرگر، تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در دوره رضا شاه، ص ۴۵۲ كار سانسور كلمات به آنجا كشیده شد كه وقتی یكی از مأمورین سانسور در عصر رضا شاه در یكی از روزنامه ها، این مصرع معروف حافظ را می بیند كه «رضا به داده بده وز جبین گره بگشا»، فورا به مدیر روزنامه تعرض نموده، روی كلمه «رضا» خط می كشد [تا نكند منظور، رضا شاه و توهین به او باشد] و بالای آن می نویسد: «حسن» !📚منبع۴: ذاكر حسین، مطبوعات سیاسی در عصر مشروطیت، ص۱۱۹ از جمله محدودیتهای دیگر برخورد جدی با کسانی بود که منتقد امورات جاری کشور بودند به عنوان مثال آیت الله سعیدی به جرم نوشتن اطلاعیه های در اعتراض به سفر سرمایه داران صهیونیست به ریاست راکفلر به ایران در سال ۱۳۴۹ توسط ساواک دستگیر و شکنجه می شود و به شهادت می رسد.⁵ 📚منبع۵:كتاب « یاران امام به روایت اسناد ساواک ( شهید آیت الله محمد رضا سعیدی) » مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات از دیگر محدودیت‌ها می توان به ممنوعیت در همراه داشتن بعضی از کتابها مثل تحریرالوسیله امام خمینی اشاره کرد. سانسور در عصر پهلوی در كتاب و ادبیات به جایی رسید كه استفاده از كلماتی همانند: شب، سیاهی، سرما، زمستان، گل سرخ، جنگل، پنجره بسته، شقایق ممنوع گردید؛ چرا كه مدعی بودند این واژگان در ادبیات انقلابی به كار می رود.⁶ 📚منبع۶: روزنامه اعتماد ملی، 5/7/86 ، ص۱۰، گفتگو با یدالله رویایی عضو كانون نویسندگان دوره پهلوی؛ اللهیاری،روایت سانسور، ص۱۲۱ از حساسیت‌های سیاسی - اجتماعی ممیزان، در دو دهه آخر رژیم پهلوی می‌توان به نکات زیر اشاره كرد: ▪️به کارگیری نام‌ها و لقب‌هایی ممنوع بود که ویژه خاندان سلطنتی بود یا به آنها اشاره داشت.(مانند حذف کلمه «سلطنت» از کتاب «صلح امام حسن علیه السلام» ▪️هر نوع کتاب مذهبی و تحلیلی سانسور می‌شد و اغلب نیز برچسب خلاف «مصلحت نظام» و «مارکسیست اسلامی» می‌خورد. مثل کتاب‌های ولایت فقیه، بعثت و ایدئولوژی و بت شکن که گرفتار این برچسب شدند. ▪️هرگونه نقد و انتقاد به حکومت پهلوی و پیشنهاد برای اصلاح وضع موجود در کتاب‌ها باعث می‌شد کتاب هیچ گاه منتشر نشود. ▪️نام بعضی افراد و بعضی اسم‌های خاص سانسور می‌شدند (مانند عبدالحسین نوشین، حسینیه ارشاد، گل سرخ) ▪️هرگونه انتقاد به عملکرد بعضی کشورها مانند اسرائیل و ایالات متحده سانسور می‌شد ▪️نشر هر نوع مطلب پیرامون انقلاب و انقلاب دیگر کشورها و در کل هر نوشته‌ای ممنوع بود که به نوعی با حرکت‌های اجتماعی ارتباط داشت. ▪️نشر کتاب به زبان غیرفارسی مانند عربی، ترکی، کردی و بلوچ ممنوع بود. | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری در دوران 🔻دوم | مردم سالاری👥 ▪️قسمت ۴ 4⃣ فضای عمومی جامعه: 📕در دوران پهلوی خفقان به حدی زیاد بود كه حتی مهمترین هم پیمانان شاه هم مجبور به اعتراف در این باره می شدند، برای مثال جیمى کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا در خاطراتش می نویسد: «در دوران شاه حداقل ۲۵۰۰۰ زندانى سیاسى در ایران وجود داشت».¹ 📚منبع۱: ویلیام سولیوان و آنتونى پارسونز، خاطرات دو سفیر، ص ۴۴۷ 📘فرد هالیدی در سال ۱۳۵۴ (۱۹۷۵م) زندانیان سیاسى در ایران را بین ۲۵هزار تا ۱۰۰هزار نفر اعلام می کند و در گزارشى می نویسد: «کارنامه هیچ کشورى در جهان سیاه تر از کارنامه ایران در زمینه حقوق بشر نیست ... جلّادان ساواك افزون بر شوك الکتریکى و ضرب و شتم مخالفان، از انواع وحشی گرى‌ها استفاده مى کردند؛ از جمله فروبردن بطرى هاى شکسته در نشیمن‌گاه، آویختن وزنه بر بیضه‌ها، پوشاندن کلاه خودهاى ویژه، مورد تجاوز جنسى قرار دادن زندانیان، تجاوز به زنان و دختران فرد دستگیرشده در مقابل چشم وى براى گرفتن اعتراف». 📚منبع۲: فرد هالیدى، دیكتاتورى و توسعه سرمایه دارى در ایران، ص۹۲ | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻اول | فضای عمومی جامعه 👥 ▪️قسمت ۱ انقلاب اسلامی شعار اساسی خود را بر پایه استقلال و آزادی ملت در پناه اسلام تعریف کرده ولذا داشتن آزادی برای هر فرد و اقلیت را از اصول و قوانین خود می‌داند. با بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به راحتی می توان متوجه شد که در قانون به حقوق اقلیت ها در کشور جمهوری اسلامی ایران توجه شده است به عنوان نمونه: 📑 ۱-اصل ۱۹ قانون اساسی: «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.» 📑 ۲-اصل ۲۰ قانون اساسی: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.» مجموعه آزادی ها و رعایت حقوق اقلیتهای مذهبی سبب گردید که جامعه جهانی آشوریان مقر این جامعه را از آمریکا به تهران منتقل کند. از دیگر نکات شایان ذکر از آزادی و مردم سالاری نظام با کلیمیان در ایران، تشکر امام خمینی(ره) از بیمارستان خیریه یهودی دکتر سپیر می‌باشد. این بیمارستان کماکان فعال بوده و به گفته ریاست فعلی بیمارستان بخش اعظمی از مراجعین این بیمارستان را مسلمانان تشکیل می‌دهد. 👤دکتر مره صدق (ریاست بیمارستان خیریخ یهودی دکتر سپیر) می گوید: «با توجه به نزدیکی این بیمارستان به محل‌های تجمع و تظاهرات ضد رژیم طاغوت، تعداد بسیار زیادی از مجروحین حوادث سال‌های انقلاب به این بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند و حتی یک بار نیروهای حکومت نظامی به بیمارستان هجوم آورند و تلاش کردند مجروحین انقلابی را از بیمارستان خارج کنند که رئیس آن موقع بیمارستان با مقاومت جدی که صورت داد، مانع از این کار شد. به همین علت حضرت امام خمینی (ره) قبل از این که به ایران تشریف بیاورند، نامه‌ی تشکرآمیزی خطاب به رئیس بیمارستان می‌فرستند و طی آن از زحمات بیمارستان و حمایت از انقلابیون مجروح تشکر می‌کنند که این نامه اکنون در اختیار یکی از اعضاء هیات مدیره سابق بیمارستان است که اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کند...»¹ 📚منبع۱: وب سایت انجمن کلیمیان www.iranjewish.com | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
💡پست ویژه | معرفی کتاب📚 ✍هر انقلابی برای ادامه حیات خود نیاز به تئوری و زمینه عقیدتی-تاریخی دارد. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست برای همین قصد داریم در طول چند روز آینده ده کتاب در همین رابطه معرفی کنیم که یک دید کلی از آینده انقلاب ایران به ما میدهد و راه های رسیدن تا مرحله نهایی آن که تمدن سازی است را برای مخاطب تصویر سازی میکند. ▫️ ▫️ 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 فرآیند تحقق اهداف اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 تحول معنوی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 تحول معرفتی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 انقلاب اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📘 نظام اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 دولت اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 جامعه اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 تمدن اسلامی | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 فصول هدایتگری | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
📚معرفی از کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی: 📗 نهضت انتظار | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊
ایران در آمارهای بین المللی IIS
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از #انقلاب اسلامی 🔻اول | فضای عمومی جامعه 👥 ▪️قسمت ۱ انقلاب اسلامی شعار
👥 آزادی و مردم سالاری بعد از اسلامی 🔻اول | فضای عمومی جامعه 👥 ▪️قسمت ۲ 📑 بر اساس اصل۱۳ قانون اساسی، صدور رأی در احوال شخصیه به وسیله مرجع دینی کلیمیان ایران اعلام می‌شود و دادگاه و قوه قضاییه براساس نظرمرجع دینی کلیمیان رأی نهایی را صادر می کند که این در میان همه کشورهای جهان کاملا استثنایی است.¹ 📚منبع۱: روزنامه اعتماد ملی ، ۱۳۸۶/۸/۷ ص۹ 📖خاخام های یهودی وابسته به گروه تتوریاکارتا پس از بازدید از ایران، در بازگشت به آمریکا اعلام کردند: « یهودیان ایران نسبت به یهودیان سایر کشورها از وضع بهتری برخوردارند.»² 📚منبع۲: عبادی ، چالشهای ایران و آمریکا ، ص ۱۸۸ سرانه فضای عبادی اقلیتهای دینی، نزدیک به دو برابر مسلمانان است. مسیحیان بیش از ۲۵۰ کلیسا در سطح کشور در اختیار دارند و تقریبا به ازای جمعیتی کمتر از ۵۰۰ نفر، یک کلیسا برای آنان وجود دارد. اماکن مذهبی اقلیت‌ها همچنین به طور پیوسته از سوی دولت و با هزینه عمومی ترمیم و بازسازی می‌شود. 📄 یکی از مهمترین حقوق سیاسی که اقلیت‌ها در ایران دارند، حق حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده است. این حق در اصل۶۴ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. مطابق این اصل، زرتشتیان و کلیمیان هرکدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال نیز هرکدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت. 👤یوناتن بت کلیا، نماینده آشوری ها و کلدانی ها در دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی می گوید: «اگر نسبت جمعیت یک دین را به نماینده هایش در نظر بگیریم باید بگویم ما چند برابر مسلمانان در مجلس نماینده داریم و داشتن این حق برای ما با ارزش است و دیدگاه نظام جمهوری اسلامی همواره در قبال اقلیتهای دینی و مذهبی بسیار مثبت و احترام آمیز بوده و حق مشارکت ما در برنامه های فرهنگ – اجتماعی همواره فراهم شده است؛...»³ 📚منبع۳: روزنامه جم ، ۱۳۸۴/۱۱/۹ ص۹ | | 🌐ایران در آمارهای بین المللی IIS📊