👆همایش بین المللی عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت (ع) با تأکید بر سیره و آموزه های امام رضا (ع) در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ توسط دانشگاه فردوسی مشهد،دانشگاه فردوسي مشهد در شهر مشهد برگزار گردید. شما می توانید برای دریافت کلیه مقالات پذیرفته شده در این کنفرانس به صفحه مجموعه مقالات همایش بین المللی عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت (ع) با تأکید بر سیره و آموزه های امام رضا (ع) مراجعه فرمایید.
🔹 اخبار کنگره، آرشیو خبر ۱
🔸به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که با موضوع «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)، عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به بیان برخی شاخصههای تمدن نوین اسلامی پرداخت:
تمدن بزرگ اسلامی با تأکید بر توحید و توجه به ارزشهای توحیدی و انقلابی با محوریت انقلاب اسلامی و با راهبری الهی امام راحل عظیم الشان(ره) و زعامت حکیمانه رهبر معظم انقلاب و پشتوانه حرکت شهدای گرانقدر انقلاب و مقاومت اسلامی در جهان تأثیر عمیقی داشته است.
وی مهمترین ویژگی تمدن نوین اسلامی را ابتناء آن بر عدالت دانست و عنوان کرد: همانگونه که بارها مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی بوده است، عدالت به عنوان حقیقتی الهی و نه به عنوان ماهیتی دنیوی و قراردادی در تمدن نوین اسلامی مورد توجه است، عدالت الهی سنگ بنا تمدن نوین اسلامی است و از این طریق است که میتوان اطمینان حاصل کرد که با همه ابناء بشر صرف نظر از پیشینه و شرایطشان با احترام و کرامت رفتار شود و با استحکام فکری مسیر استعمار زدایی از فکر و رفتار در مواجه با نظام سلطه را دنبال کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سپهر تمدن نوین اسلامی، ظلم و ستم جایی ندارد و وظیفه هر انسان متعهد به آرمان تمدن اسلامی و استقرار عدالت این است که تمام همت خود را برای ریشه کنی تمام اشکال ظلم و تبعیض اجتماعی به خدمت گیرد، البته در عین حال که برای برقراری عدالت تلاش میکنیم لازم است اهمیت حقوق فردی و اجتماعی را نیز به خاطر بسپاریم.
وی گفت: تمدن نوین اسلامی اذعان میدارد که هر فرد حق کرامت و احترام دارد و این مهم بدون ایجاد جامعهای که بر ارزشهای والای انسانی مانند راستگویی، صداقت و سلامت گفتار استوار باشد، مقدور نیست و تنها از طریق چنین ارزشهایی است که میتوانیم از جهانی عادلانه و عاری از ستم و تبعیض برخوردار باشیم.
وی با بیان اینکه امروز سرنوشت مردم جهان بیش از هر زمان دیگری در هر دو جهان فیزیکی و مجازی به یکدیگر وابسته است، عنوان کرد: هم عدالت و هم ظلم به ویژه در شرایط جهانی شدن و پیدایش و گسترش فضای مجازی، به امری سرایت پذیر و فراگیر و یکپارچه در ابعاد جهانی تبدیل شده است.
تولیت اظهار کرد: برقراری عدالت و رفع ظلم مسئولیت جمعی یکایک انسانها در سراسر جهان است و مهمتر اینکه تنها از طریق تلاشهای هماهنگ و نظام مند میتوانیم امیدوار باشیم که جهان آرمانی مهدوی که جهانی عادلانه و منصفانه برای تمامی افراد خواهد بود، محقق شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه امروز استعمارگران و ظالمان همچنان به روحیه انحصار طلبی و سلطه گری خود ادامه میدهند و در جهان فیزیکی و مجازی به دنبال انحصار و جلوههای مختلف استثمار و استعمار هستند، گفت: محور تمدن اسلامی مفهوم ولایت است؛ ولایت قطب نمای اخلاقی روشنی را در میان همه ما فراهم میکند؛ با محوریت ولایت است که میتوانیم از پیچیدگیها و دشواریها و مصائب ناگزیر دنیای مدرن عبور کنیم و تمرکز خود را بر عدالت و رفع ستم و استیفاء حقوق فردی و اجتماعی قرار دهیم.
ایشان تصریح کرد: انسانها در طول تاریخ همواره از تنوع گستردهای از بیعدالتیهای مبتنی بر ویژگیهای هویتی از جمله قومیت، نژاد، ملیت، جنسیت و ناتوانیهای جسمی و همچنین سایر بیعدالتیهای مرتبط و متصل با بیعدالتیهای هویت محور از جمله بیعدالتیهای اقتصادی، زیست محیطی، فساد، سوء استفاده از قدرت و بی عدالتی در برخورداری از عدل و داد، رنج بردهاند و این مصیبت همچنان در بسیاری از حوزهها به قوت خود باقی است.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با ارائه آمارهایی از تبعیض و بیعدالتیهای موجود در جهان، ابراز کرد: روشهای دنیوی رهبری خودخوانده سلطهگران در جهان، برای مهار نتایج فاجعه باری که حیات مشترک بشری را تهدیدی مرگ بار میکنند، شکست خورده است.
وی حضرت رضا(ع) را یکی از قلههای عدالت خواند و با بیان اینکه شخصیت آن حضرت بیان گر جمیع فضائل است، گفت: تمام آنچه حضرت رضا(ع) در باب هدایت بیان فرمودند ریشه در اصل توحید دارد که در حدیث سلسله الذهب آمده است، کلمه «لا اله الا اللّه» دژ امن الهی و چتر ایمن خداوند بر سر جوامع بشری بوده و رویکرد حضرت رضا(ع) به عدالت مبتنی بر ساحت ولایت به عنوان محور تمدن اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: در نزد حضرت رضا(ع) عدالت بر اساس حقیقتی توحیدی است، بنابراین هرچند عدالت در مسائل قراردادی اعمال میشود اما ذات و کیفیتی الهی دارد، چراغ تحقق عدالت در سطح فردی تهذیب نفس و تقواست و تحقق آن در عرصه عدالت اجتماعی نیز در گرو اجرای احکام و دستورات خداوند و رعایت آن در سطح عمومی است، بدون تحقق عدالت سعادت انسانها قابل وصول نیست، بنابراین هدف کلی دین تحقق عدالت است.
اخبار کنگره، آرشیو خبر۲
آیت الله جوادی آملی امروز ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، به اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، پیامی صادر کرد.
متن پیام بدین شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمة الهداة المهدیین و فاطمه الزهراء سیدة نساء العالمین؛ بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی الله از شما بزرگواران اهل کَرم و کرامت، حقشناسی میکنیم و از برگزار کنندگان این همایشِ بزرگوارانه کریمانه سپاسگزاریم و از ذات اقدس الهی، این مائده کرامت را که به وسیله قرآن و عترت، بهره امت اسلامی و جهان بشریت کرده است، سپاسگزاریم.
کَرامت یک واژه عربی است که معادل فارسی ندارد. در لغت عرب مسئله کریم، کبیر، عظیم و مانند آن، اینها مرادف هم نیستند. در فارسی ما از غالب اینها به یک لغت معنا میکنیم؛ میگوییم بزرگ و بزرگوار. آنکه استخواندار و ریشهدار است، عرب از او به عنوان عظیم یاد میکند. ما عظیم را بزرگ معنا میکنیم همانطور که کبیر را بزرگ میداریم، در حالی که بین عظیم و کبیر فرقهاست. ذات اقدس اله به این اسماء حسنی مسمی است و به این اوصاف موصوف است.
اولین وصفی که ذات اقدس اله در سوره مبارکه علق که تقریبا اولین بخش قرآن و اولین سورهای است که در قرآن نازل شده است فرمود «اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم»، یعنی خدای اکرم تدریس میکند، شما علم کرامت را از خدا یاد بگیرید. وقتی میگوید در فلان مَدرس فقیه تدریس میکند یا طبیب تدریس میکند یا مهندس تدریس میکند یا ادیب درس میگوید «یعنی درس فقه، درس طب، درس ادبیات و درس هندسه میدهد».
ادامه دارد....
پیام آیت الله جوادی آملی به پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) - ایسنا
https://www.isna.ir/news/1402030906206/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%B9
نشست دبیرخانه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با مدرسه عالی فقاهت
دبیرخانه کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام، تمهید مشارکت و همکاری نهادهای مهم و اثرگذار علمی و فرهنگی را به عنوان یک وظیفه اصلی پیگیری می نماید.
مدرسه عالی فقاهت هر چند به عنوان نهادی تازه تاسیس شناخته می شود با این حال به دلیل برخورداری از نخبگان جوان و تمهید ارتباط قوی با فضلای حوزه علمیه قم، ظرفیت مطلوبی را به لحاظ علمی و پژوهشی فراهم ساخته است. بر این اساس، نشست مشترک دبیرخانه کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با مدیران مدرسه عالی فقاهت تشکیل گردید.
در این جلسه جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای دکتر جلائیان ، رئیس دبیرخانه ملی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام ضمن تشریح اهداف و نظام موضوعات کنگره ، انتظارات دبیرخانه از حوزه علمیه خراسان رضوی را مورد اشاره قرار دادند.
در ادامه مباحث مرتبط با کنگره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیران مدرسه عالی فقاهت ضمن استقبال از برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا علیه ، بر آمادگی این مدرسه برای همکاری و مشارکت در این برنامه علمی فاخر منتسب به ساحت قدسی عالم آل محمد صلی الله علیه و آله تاکید داشتند و اعلام آمادگی کردند که ظرفیت های موجود را برای این منظور بسیج نمایند.
در همین زمینه ، پیشنهاد قبول مسئولیت یکی از پنل های کنگره با عنوان فقه و عدالت و برگزاری پیش نشست های علمی با حضور اساتید برجسته در این حوزه پیشنهاد گردید تا در صورت تصویب، پیگیری گردد.
🔹معرفی آثار مرتبط با کنگره، ۵
عدالت امام از ديدگاه امام رضا عليهالسلام با تأكيد بر عدالت اجتماعى
(مقاله علمی)
مجله معرفت،سال نوزدهم ـ شماره 158 ـ بهمن 1389، 85ـ98
نویسنده:حسن صادقى
🔹معرفی آثار مرتبط با کنگره، 5
🔹کاربرد واژگان عدالت و تمدن ونسبت آن ها با یکدیگر در قرآن (مقاله پژوهشی)
نویسنده: محمد باغستانی کوزهگر استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸منبع: فصلنامه پژوهشهای قرآنی، دوره 21 ش81 اسفند 1395، ص 4-29
🔹معرفی آثار مرتبط با کنگره، 6
🔹نقش عدالت در تمدن نوین اسلامی (مقاله همایشی)
علیرضا شمشیری(دکتری حقوق خصوصی) ابراهیم شمشیری(دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی)
🔸محل انتشار: کنفرانس ملی مؤلفههای تمدن ساز در بیانیه گام دوم انقلاب، سال انتشار 1399