هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در کتاب فقهی آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) با عنوان فقه للمغتربین (فقه برای ساکنان بلاد غرب) که به قلم عبدالهادی محمد تقی حکیم منتشر شده است، چند نظر متفاوت آیت الله سیستانی مطرح و قابل تأمل است؛
یکم. موسیقی یکی از هنرهای بشر است.
دوم. دست و کف زدن درجشن ها، عروسی ها و مولودی های مذهبی برای همه زنان و مردان جایز است.
سوم. موسیقی که باعث انبساط خاطر و برطرف کردن خستگی و تغییر روحیه انسان شود هیچ اشکالی ندارد بلکه خوب است.
چهارم. آموزش موسیقی حلال به کودکان در آموزشگاهها و سایر اماکن اشکالی ندارد به شرط آنکه که در تربیت و رفتار دینی آنها تأثیر منفی نگذارد.
🏷 #اسلام_سنتی #فقه_سنتی #آیت_الله_سیستانی
🆔https://www.sistani.org/persian/book/53/241/
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب
👆👆
تا دقایقی دیگر پست فوق نقد می شود.
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
👆👆 تا دقایقی دیگر پست فوق نقد می شود.
❁﷽❁
✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید:
www.sistani.org/arabic/book/17/967/
1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟
2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید!
3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذلک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند.
4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند.
برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست.
#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #آیت_الله_سیستانی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁
⏹ تبیین علل صعوبت اجتهاد در فقه شیعی
🔸علاوه بر وجود روایات جعلی، کذب و ...، یکی از مهم ترین اسباب صعوبت اجتهاد و کشف حکم شرعی در فقه شیعه روایات تقیه ای است.
یکی از جلوه های این امر مواردی فراوانی است که ائمه علیهم السلام برای حفظ جان شیعیان در صدد القای اختلاف فقهی میان آنها بودند. محقق حکیم در تبیین این امر می نویسد:
✍️ أقول: لا ريب في ابتناء معرفة الأحكام في عصور المعصومين علیهم السلام على الخطأ كثيرا؛ لاختلاف الروايات كثيرا من جهة التقيّة والخطأ أو الكذب مع أنّ الروايات لم تكن منتشرة في أوّل الأمر، وكان الاطّلاع عليها تدريجيّا، وكان الأئمّة علیهم السلام في مقام إحداث الخلاف بين الشيعة محافظة عليهم ، وكان أصحابهم وغيرهم من الشيعة في معرض الاطّلاع على خطأ ما وصل إليهم إمّا بالسؤال منهم علیهم السلام أو بوصول أحاديث أخر على خلاف ما وصل إليهم، كما قد يشهد به سبر النصوص. فلو كان البناء مع ذلك على عدم الإجزاء بعد انكشاف الخلاف لوقع الهرج والمرج واضطرب نظامهم. ولكان المناسب منهم السؤال عن حكم الأعمال الماضية ولزوم تداركها، فإهمال ذلك ظاهر في مفروغيّتهم عن الإجزاء.
وهو المناسب لما هو المرتكز من سهولة الشريعة وعدم ابتنائها على الحرج والضيق، وعدم إيقاعهم علیهم السلام لأوليائهم وشيعتهم إلّا في ما يسعهم، رأفة بهم ورحمة لهم.
ودعوى: أنّ المتيقّن من ذلك ما لو لم يكن الخطأ واقعاً موجباً لبطلان العمل، كما في موارد حديث: «لا تعاد الصلاة» ونحوها، ولم يعلم ابتلاؤهم بغير ذلك.
ممنوعة جدّاً: لكثرة اختلاف الأخبار في غير الموارد المذكورة، كتحديد الكرّ والقصر والإتمام والوضوء والنجاسات والتذكية وغيرها ممّا يكون الاختلال به موجبا لبطلان العمل واقعا وترتّب آثار البطلان من القضاء والضمان وغيرهما، فعدم اهتمامهم بتمييز الموارد المذكورة من غيرها شاهد بما ذكرنا من المفروغيّة عن الإجزاء.
📚مصباح المنهاج، اجتهاد التقلید، ص: 220
✅ در روش فقه جواهری، فقیه در بررسی ادله شرعی و نصوص روایی، باید این نکته را در نظر بگیرد که ائمه علیهم السلام در یک «مدیریت هوشمند» در صدد رعایت مصالح حداکثری مذهب شیعه بوده اند.
بسیار روشن است که نگاه جزئی و اتمیک به روایات، باعث انحراف از مبانی صحیح اجتهادی بوده و ممکن است روایتی که از حیث جهتی مخدوش بوده یا اینکه برای مدت و افراد مشخصی صادر شده است را به عنوان حکم اولی و قضیه حقیقیه در نظر بگیرد و بر اساس آن حکم را منقح کند.
#اجتهاد
#تقیه
#مدیریت_هوشمند
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁
✍️بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان
۱۳۸۳/۰۴/۱۵
🔶 عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایهی علمی. در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبههایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایدهیی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی میآموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایهی علمی را مستحکم کنید.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3240
#اجتهاد
#فقه
#لبیک_یا_خامنه_ای
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁
✍️ روش شناسی احراز صدور روایات در دیدگاه فقیهان
🔹یکی از مهم ترین محورهای اجتهاد، انتخاب مبنا در بررسی سندی و احراز وثاقت راویان و صدور حدیث است.
در یک دیدگاه، مبنای احراز وثاقت راوی، بر اساس اقوال علمای رجالی است. در مقابل، دیدگاه دیگر احراز وثاقت راوی و صدوری حدیث از همه طرق ممکن و عقلایی است.
🔸محقق حکیم در مصباح المنهاج، کتاب اجتهاد و تقلید در صفحه 246 در بررسی روایات «مسعدة بن صدقة» این دو رویکرد را تبیین می کند:
1️⃣ رویکرد اول:
أمّا السند فقد يُضعَّف؛ لعدم النصّ على توثيق مسعدة بن صدقة، فلا مجال للاعتماد على روايته، ولاسيّما مع عدّ الكشي إيّاه بَترياً، وعدّ الشيخ إيّاه في كتابه في أصحاب الباقر علیه السلام عامياً.
2️⃣ رویکرد دوم:
لكن لا يبعد الاعتماد عليها مع علوّ متنها، ورواية الكليني والشيخ لها، وظهور قبولها بين الأصحاب، بل قبول روايات مسعدة.
فعن المجلسي الأوّل: «الذي يظهر لي من أخباره التي في الكتب أنّه ثقة؛ لأنّ جميع ما يرويه في غاية المتانة، موافقة لما يرويه الثقات من الأصحاب، ولذا عملت الطائفة بما رواه وأمثاله من العامّة. بل لو تتبّعت وجدت أخباره أسند وأمتن من أخبار مثل جميل بن درّاج، وحريز بن عبد الله».
وقريب منه عن غيره.
3️⃣ تکمله رویکرد اول:
هذا مع وقوع الرجل في أسانيد كتاب كامل الزيارة الذي صرّح ابن قولويه في أوّله أنّه لا يثبت فيه إلّا ما رواه ثقات أصحابنا . ومن ثمّ اختار بعض مشايخنا وثاقته. ولعلّه لبعض ذلك عبّر شيخنا الأعظم عن الرواية بالموثّقة.
4️⃣ جمع بندی محقق حکیم:
وبالجملة: سند الرواية لا يخلو عن اعتبار، فيتّجه الاستدلال بها.
✅ بر اساس دیدگاه دوم علاوه بر توثیقات خاص و عام رجالی، عمل اصحاب به روایات یک راوی، متانت، علو و استحکام متن روایت، موافقت با روایات اصحاب ثقه، وجود روایت راوی در کتب اربعه مثل کافی و تهذیب، و تلقی به قبول روایت از سوی اصحاب می تواند از قرائن وثوق به صدور حدیث و اطمینان به وثاقت راوی باشد.
این در حالی است که بر اساس دیدگاه اول، فقیه ناچار از جستجوی توثیق خاص یا عام رجالی است.
#اجتهاد
#وثاقت_راوی
#روش_شناسی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از محمدتقی وکیل پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ انتشار نخستینبار
📹 قابهای ماندگاری از آخرین حضور حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس در دیدار فرماندهان سپاه با رهبر انقلاب در مهرماه ۱۳۹۸
❤️ #یاد
💻 Farsi.Khamenei.ir
✧❁﷽❁✧
1️⃣ یکی از نکات مهم بیانات امام خامنه ای که متأسفانه کمتر بدان پرداخته شد، معرفی علمای بزرگ شیعه در امر تبلیغ است.
2️⃣ معظم له در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور ضمن برشمردن سنت تبلیغ در نزد علمای بزرگی مثل شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه مجلسی و ... می فرماید:
🔸«... تبلیغ است برای آحاد مردم؛ یعنی علما به سنّت تبلیغ اهمّیّت میدادند. حالا این را هم که منبر و شکل تبلیغی منبر از کِی بوده، بنده مجال نکردم [ببینم]؛ دلم میخواست اگر بتوانم مراجعه کنم، امّا مثلاً همین ملّاحسین کاشفی سبزواری در قرن نهم و دهم یا مثلاً واعظ قزوینی در قرن دهم ــ که شاعر بزرگی هم هست ــ در ذهن من [اینجور] هست که اینها اهل منبر بودند و میرفتند صحبت میکردند و از آن وقتها این سنّتِ منبر وجود داشته.
🔹ملّا حسین کاشفی صاحب روضة الشّهدا است، و ما که روضهخوانی میکنیم، در واقع گرفتهشدهی از کتاب آن بزرگوار است. و همچنین بعداً علمای بزرگی مثل شیخ جعفر شوشتری [اهل منبر بودند]. شیخ جعفر شوشتری معروف به وعظ است؛ ملّا است، فقیه بزرگی است...»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=53333
✅ دقت کنید، رهبری عزیز بخلاف برخی از علمای معاصر _ شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی_ هیچ طعنی در اصالت و کلیت کتاب روضة الشهدا و نویسنده آن وارد نکرده است. بلکه ملّا حسین کاشفی را یکی از مبلغین همردیف علمای طراز اول، همانند شیخ جعفر شوشتری و علامه مجلسی و ... ذکر کرده است.
البته این امر نافی وجود برخی روایات ضعیف در این کتاب _ همانند سایر کتب مقتل و حتی کتب حدیثی شیعه_ نیست.
#اجتهاد
#شبهات_عاشورا
#تبلیغ
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✧❁﷽❁✧
✍️ توجه به بستر تاریخی روایات در فهم مراد جدی روایات
1️⃣ یکی از مهم ترین عوامل فهم صحیح مراد جدی روایات توجه به بستر تاریخی شکل گیری و صدور روایات است. این امر یکی از قرائن خارجی منفصل در تفسیر متون روایی است که مورد توجه بنای عقلاء است.
2️⃣ برای روشن شدن این حقیقت به متن فقهی زیر از محقق اراکی(م: 1415ق) دقت کنید:
♦️ «و ما روي من قول الأمير- عليه السلام- نحن صنائع اللّٰه و الخلق بعد صنائع لنا، الصحيح أنّ الفقرة الأخيرة كما نقلنا من أنّه صنائع لنا لا صنائعنا، و الشاهد القطعي على هذا أنّ هذه الفقرة موجودة في كتابة الأمير- عليه السلام- إلى معاوية- لعنه اللّٰه- و قد علم شدّة اهتمام معاوية بأخذ ما يوجب وهنه- عليه السلام- في أنظار الشاميّين الحمق بأيّ وسيلة أمكنت، و لو كان المكتوب صنائعنا، لكان ذلك لمعاوية بابا وسيعا لغرضه، فكان يهمّ بنشر هذا في الأصقاع، و أنّه- عليه السلام- مدّع للربوبيّة.»
📚 كتاب البيع؛ ج2، ص: 16
3️⃣ در دیدگاه محقق اراکی، زمینه تاریخی دشمنی معاویه و شدت اهتمام او در دروغگویی و تبلیغات علیه حضرت علی علیه السلام، یک قرینه کلیدی و قطعی است که روایت «نحن صنائع اللّه و الخلق بعد صنائعنا» مردود و روایت «نحن صنائع اللّٰه و الخلق بعد صنائع لنا» معتبر قلمداد شود. چرا که فقره «صنائعنا» ظهور در ربوبیت آن حضرت می تواند داشته باشد و این بهانه مناسبی برای معاویه بود که وجهه آن حضرت را در نزد همگان مخدوش کند.
✅ شایان ذکر است که فهم صحیح بستر تاریخی روایات نیازمند مطالعات فراوان، عمیق و جدی در منابع تاریخی، رجالی، حدیثی و ... شیعه و اهل سنت است.
#اجتهاد
#تاریخ
#محقق_اراکی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✧❁﷽❁✧
✍️تفکر #طالبانیسم در نگاه امام خامنه ای
«... ما با هر حرکت و گرایشی از نوع طالبان، در اصل و بنیاد مخالفیم. آنها اصلاً مخالف عقلند؛ آنها متحجر بودند. اتفاقاً کسانی که در مقابل جناح متعبد و پایبند ایستادند، به یک معنا بیشتر به تحجر و به طالبانیسم نزدیکترند؛ چون آنها هم نسبت به آموختهها و درسهای غربی تحجر دارند. هرچه غربیها گفتند، همان را صددرصد باید اجرا کرد؛ این تحجر نیست؟ تحجر همین است. تازه حرفهای جدید غربیها را به گوش ما نمیرسانند؛ حرفهای قرن نوزدهمی، حرفهای کهنه شده و حرفهای منسوخ را میآورند در جامعه مطرح میکنند؛ چه در سیاست، چه در اخلاق، چه در گرایش دینی، چه در شکل حکومت و چه در اقتصاد، متحجرانه و متعصبانه میایستند؛ اینکه بیشتر طالبانیسم است. اصلاً مظهر طالبانیسم تحجر است. تحجر و دوری از عقلانیت، مظهرش همین است. ما به تعقل توصیه میکنیم. قرآن اساساً از اولش بر اساس تعقل پیدا شده.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3304
✅ سوال: آیا طالبان کنونی از اصل و بنیاد اعتقادی خود فاصله گرفته و دچار استحاله فکری و روشی شده است؟ یا اینکه فقط در برخی موارد خاص با حمایت متخصصین غربی، تغییر تاکتیک داده؟
مدعیان تغییر بنیادین طالبان، مستند و دلیل محکمی ارائه داده اند؟
✍️ از دیدگاه ما، مذاکرات سرّی طالبان با آمریکا در قطر، حلقه وصل تحجر طالبانی با تحجر غربی بود. به عبارت دیگر؛ مکر غربی ها، به یک موجود بی عقل و خشک مغز طالبانی، مدیریت سلطه بر یک کشور را داده است.
👈نظرات و نقد های شما را پذیرا هستیم و در کانال منتشر می کنیم.
#طالبان
#تحجر
#طالبانیسم
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
❁﷽❁
✍️ روش شناسی احراز صدور روایات در دیدگاه فقیهان
🔹یکی از مهم ترین محورهای اجتهاد، انتخاب مبنا در بررسی سندی و احراز وثاقت راویان و صدور حدیث است.
در یک دیدگاه، مبنای احراز وثاقت راوی، بر اساس اقوال علمای رجالی است. در مقابل، دیدگاه دیگر احراز وثاقت راوی و صدوری حدیث از همه طرق ممکن و عقلایی است.
🔸محقق حکیم در مصباح المنهاج، کتاب اجتهاد و تقلید در صفحه 246 در بررسی روایات «مسعدة بن صدقة» این دو رویکرد را تبیین می کند:
1️⃣ رویکرد اول:
أمّا السند فقد يُضعَّف؛ لعدم النصّ على توثيق مسعدة بن صدقة، فلا مجال للاعتماد على روايته، ولاسيّما مع عدّ الكشي إيّاه بَترياً، وعدّ الشيخ إيّاه في كتابه في أصحاب الباقر علیه السلام عامياً.
2️⃣ رویکرد دوم:
لكن لا يبعد الاعتماد عليها مع علوّ متنها، ورواية الكليني والشيخ لها، وظهور قبولها بين الأصحاب، بل قبول روايات مسعدة.
فعن المجلسي الأوّل: «الذي يظهر لي من أخباره التي في الكتب أنّه ثقة؛ لأنّ جميع ما يرويه في غاية المتانة، موافقة لما يرويه الثقات من الأصحاب، ولذا عملت الطائفة بما رواه وأمثاله من العامّة. بل لو تتبّعت وجدت أخباره أسند وأمتن من أخبار مثل جميل بن درّاج، وحريز بن عبد الله».
وقريب منه عن غيره.
3️⃣ تکمله رویکرد اول:
هذا مع وقوع الرجل في أسانيد كتاب كامل الزيارة الذي صرّح ابن قولويه في أوّله أنّه لا يثبت فيه إلّا ما رواه ثقات أصحابنا . ومن ثمّ اختار بعض مشايخنا وثاقته. ولعلّه لبعض ذلك عبّر شيخنا الأعظم عن الرواية بالموثّقة.
4️⃣ جمع بندی محقق حکیم:
وبالجملة: سند الرواية لا يخلو عن اعتبار، فيتّجه الاستدلال بها.
✅ بر اساس دیدگاه دوم علاوه بر توثیقات خاص و عام رجالی، عمل اصحاب به روایات یک راوی، متانت، علو و استحکام متن روایت، موافقت با روایات اصحاب ثقه، وجود روایت راوی در کتب اربعه مثل کافی و تهذیب، و تلقی به قبول روایت از سوی اصحاب می تواند از قرائن وثوق به صدور حدیث و اطمینان به وثاقت راوی باشد.
این در حالی است که بر اساس دیدگاه اول، فقیه ناچار از جستجوی توثیق خاص یا عام رجالی است.
#اجتهاد
#وثاقت_راوی
#روش_شناسی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁
⏹ بررسی وقوعی و تحلیل مدیریت اهل بیت علیهم السلام در موضوع شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله
✍️ درباره شهادت یا رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله در دو ساحت می توان بحث کرد:
1️⃣ بررسی وقوع تاریخی آن بر اساس ادله و شواهد روایی و تاریخی: در این زمینه دو دسته از ادله وارد شده است:
دسته اول: صرفا دلالت بر وفات آن حضرت دارد.
دسته دوم: دلالت بر وقوع شهادت برای آن حضرت دارد.
بسیار روشن است که بین این دو دسته هیچ تنافی و تعارضی وجود ندارد زیرا مثبتین هستند.
ادله دسته دوم مفسر و مبین دسته اول است و نوع وفات آن حضرت را روشن می کند. به همین دلیل بسیاری از بزرگان امامیه همانند شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، محدث طبرسی، علامه مجلسی و ... قائل به این نوع از وفات برای رسول الله صلی الله علیه و آله هستند.
2️⃣ مدیریت اهل بیت علیهم السلام و جریان سازی آنها: در زمینه توجه به نکات زیر راهگشا است.
🔶 نکته اول: مراجعه به ادله روایی و تاریخ نشان می دهد که اهل بیت علیهم السلام هیچ عکس العمل جریان ساز _ همانند جریان سازی برای بزرگداشت روز غدیر و شهادت امام حسین علیه السلام و ... _ درباره شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله انجام نداده اند. این امر می تواند به خاطر علل زیر باشد:
نخست: نبود بصیرت کافی در جامعه: ایجاد بدعت ها در دین، تلاش حکومت ها برای گسترش آن ها و القای جهل در جامعه، موجب ضعف بینش در میان مردم شده بود، از این رو ظرفیت کافی برای مواجهه با حقایق در بین آنها نبود، چنان که حتی در دوره حکومت امیر مؤمنان عليه السلام، امکان حذف مواردی نظیر نماز تراویح و ... وجود نداشت با اینکه پیامدی کمتر طرح مسئله شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله را داشت؛
دوم: رعایت تقیّه و حفظ جان شیعیان: طرح جریانی و کلان شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خواه ناخواه انگشت اتهام به سمت برخی از چهره های مقدس و شاخص صحابه دراز می کرد! این امر بهانه بسیار خوبی برای کشتار شیعه از سوی حکومت های اموی و عباسی می توانست باشد به همین دلیل اهل بیت علیهم السلام مفسده این امر را بر مصلحت آن ترجیح میدانند.
سوم: طرح جریان ساز شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله باعث به حاشیه رفتن مصائب بزرگ دیگر _ همانند شهادت امام حسین علیه السلام _ که محوریت اصلی در حفظ دین اسلام دارد، می شود. بسیار روشن است مصلحت حفظ اسلام با زنده نگه داشتن مصیبت کربلاء، بسیار مهم تر از مصلحت تبیین جریانی شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله است.
چهارم: طرح جریان ساز شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله باعث به حاشیه رفتن مسئله غدیر و اصل امامت می شد زیرا بدیهی است که افراد متهم در جریان شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای حفظ خود و رهایی خویش، به حذف اهل بیت علیهمالسلام و جریان امامت دست یازند، طبیعی است که پیامد طرح شهادت در این صورت، بسیار اسف بار و ناشدنی است؛
🔶 نکته دوم: بررسی سیره متشرعه نیز حاکی از آن است که هیچ گاه برای شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، رفتاری همانند شهادت امام حسین علیه السلام انجام نمی دهند. این خود حاکی از روش صحیح شیعه در طول تاریخ است. بر هم زدن معادلات و عرف های متشرعه بدون پشتوانه صحیح و منطقی و رعایت مصالح و مفاسد کلان شیعه و جهان اسلام، صحیح نیست.
🔶 نکته سوم: تبیین وقوع شهادت در برخورد موردی و جزئی از یک سو و دوری از اقدام جریان ساز در موضوع مورد بحث، حاکی از یک مدیریت هوشمند از سوی معصومین علیهم السلام در این باره است. زیرا بین «مصلحت تبیین حقیقت» و «مصلحت حفظ جان شیعه» و «مصلحت حفظ حقیقت دین با تبیین جریانی غدیر و عاشوراء» جمع شده است.
#امام_زمان
#شهادت_امام_حسن
#شهادت_پیامبر_اکرم
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁
✍️ تبیین مهندسی دقیق فقهی برخورد با بدعت گزاران در حدیث معروف «باهتوهم» در کلام محقق حکیم اعلی الله مقامه الشریف
1️⃣ «وجوب از بین بردن و حسم ماده فساد از میان توده مردم» یکی از مسلمات قطعی قرآنی، روایی، عقلی و عقلایی است.
بر این اساس یکی از مسلّمات جواز غیبت نزد فقها، موردی است که غیبت مؤمن و هتک ستر او، باعث حفظ دین مردم می شود.
به عبارت دیگر در تزاحم «وجوب حفظ دین» و «حرمت غیبت و هتک اسرار مؤمن»، وجوب حفظ دین، قطعا از اهمیت بیشتری برخوردار است. حتی اگر احتمال اهمیت بیشتر وجوب حفظ دین داده شود، باز باید بر حرمت غیبت، مقدم شود.
2️⃣ باید خاطر نشان کرد که فقها تصریح نموده اند که خطر «از بین رفتن دین»، باید معتدبه و جدّی بوده و غیبت و هتک مؤمن نیز، باید به مقدار نیاز که باعث خروج از تزاحم می شود، باشد و بیشتر از مقدار حاجت، جایز نیست.
البته این نکته مختص به مؤمن است و شامل فرد بدعت گذار در دین نمی شود. زیرا بر اساس روایات متعدد، به جهت از بین بردن فساد بدعت گذار، او هیچ حرمتی ندارد.
ملاک برخورد با چنین افرادی در صحیح «داود بن سرحان» و أدله متعدد دیگر، قطع طمع بدعت گزاران برای فساد در اسلام، هشدار و آگاهی بخشی مردم از فسادهای او و جلوگیری از یادگیری و نشر گمراهی های آنها است.
📚 مصباح المنهاج، الاجتهاد و التقلید، ج 2 ، ص: 274
3️⃣ این مصلحت بسیار کلیدی و أهم باعث جواز مفسده عناوینی مثل غیبت، هتک ستر، سبّ و بهتان شده است.
پیداست که فقهای شیعه در جواز غیبت و سبّ بدعت گذار، هیچ اختلافی ندارند و اگر ما «باهتوهم» را نیز به جواز «بهتان زدن» معنی کنیم، در ملاک جواز، با موارد دیگر متحد است.
4️⃣ در این حکم هیچ تفاوتی میان شیعه و اهل سنت نیست بلکه تطبیق عنوان «بدعت گذار بودن» محوریت دارد. ادعای مخالفت با روح قرآن، انصاف و عدالت هیچ دلیلی غیر از استبعاد ندارد و ریشه آن در عدم تصور صحیح موضوع حکم و مراتب آن است.
✅ نتیجه آنکه: صحیح داود بن سرحان که از طریق امام صادق (ع) می فرماید:
«قال رسول الله(ص): إذا رأيتم أهل الريب والبدع من بعدي فأظهروا البراءة منهم وأكثروا من سبّهم والقول فيهم والوقيعة، وباهتوهم كيلا يطمعوا في الفساد في الإسلام ولا يتعلّمون من بدعهم، يكتب الله لكم بذلك الحسنات، ويرفع لكم به الدرجات في الآخرة»
از کلیدی ترین، مهم ترین و دقیق ترین دستورات اسلام برای حفظ اسلام واقعی و روش برخورد با انحرافات و بدعت ها است.
#وحدت
#تهمت
#باهتوهم
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽
✍ تبیین مبانی فکری و اجتهادی امام خامنه ای در موضوع #وحدت_مذاهب
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از دانشگاه امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ تبیین امام خامنه ای درباره انحرافات شیعه انگلیسی
👌👌👌
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
﷽
⏹ تبیین علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفعلی تبار از مبانی فکری و ماهیت پلید سازمان منافقین
🔻«مجاهدين خلق» (بخوانید منافقین تروریست) اساسا اسلام برايشان يك پوشش است و الّا در باطن كمونيست هستند. از 3 كتاب مهم سازمان 2 کتاب «تکامل» و «شناخت» کاملا متاثر از مارکسیسم و ماتریالیسم هست و کتاب «راه انبيا راه بشر» هم که یکجور «بازنویسی کتاب راه طی شده» مرحوم بازرگان است و تکیه بر یک تحلیل مادی انگار از دین دارد. لذا اینها هم در هدف و هم در استراتژی وصول به هدف_ که روش مسلحانه بود _ 180 درجه با امام اختلاف نظر داشتند. در انقلاب هم جز طیف اندکی از مردم را نتوانستند همراه کنند.
یک نکته قابل توجه در زیاد بودن تعداد زندانیهای اینها در پیش از انقلاب این بود که اولا: رویکرد مسلحانه داشتند و رژیم شاه خیلی به این مساله حساس بود. ثانیا:برخلاف متدینین خیلی زود همه را لو می دادند. خاطرات اسدالله تجریشی و عزت شاهی را ببینید.
در نگاه اینها اصلا روضه خوانی یک حرکت غیر انقلابی است. دفاع از حرم هم برایشان بی معنی است. اینها خودشان دست پرورده استعمار و خونخوارتر از ساواکند... .
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#سازمان_منافقین
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از مفتاح
❌توهین به مقدسات اهل سنت، امری مغایر با آموزه های اهل بیت (علیهم السلام)
📣#آیت_الله_سیستانی (دامت برکاته):
⛔️دشنام به مقدسات #اهل_سنت مغایر با آموزههای #اهل_بیت (علیهم السلام) است.
📚شبکه العالم، المرجع السيستاني:التعرض للصحابة مدان وخلاف لما امر به الائمة(علیهم السلام)، تاریخ انتشار: 10 اکتبر 2013.
#مفتاح
#جهاد_تبیین
#وحدت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈•
@meftahgolestan
💠 قتل صحابه یا لعن صحابه؟
جلد 1 فتح الباری که برای ابن حجر است نگاه کنید، یک لیست از اعتراضاتی که به بخاری وارد شده است بخاطر رواتی که بخاری از آن ها حدیث نقل می کند و آن ها طعن دارند، به ترتیب حروف الفبا آورده است. این ها مثلا به شیعه اشکال می کنند که سب صحابه می کنید یا لعن صحابه، مروان ابن حکم (مروان معروف)، معروف است که در جنگ جمل طلحه را او کشت! حالا خنده دار هم هست چون طلحه و مروان و پسر عثمان و عائشه برای خونخواهی عثمان آمدند، همه هم در یک ارتش اند برای این که خونخواهی عثمان بکنند و انتقام خون عثمان را بگیرند، آن وقت مروان حس می کند طلحه حواسش نیست از عقب او را با تیر می زند، به پایش هم تیر می زند، مروان، یعنی یکی از عشره مبشره را می کشد. بالاتر از این هم داریم؟ سب صحابه مشکل درست می کند، کشتن یکی همچون طلحه که جزء عشره مبشره هست، مشکل نیست؟! آمده است که افتاده بود و ناله هم می کرد در ارتش خودش، ارتشی که خودش فرمانده اش بود، اینقدر خون از او رفت تا مرد. این هم از سو اعمال و سو رفتار و آثار مخالفت با امیرالمومنین علیه السلام، است. حتی دارد که نیم خیز بود، هِی سفارش می کرد بیایید پایین، هیچ کس به او اعتنا نمی کرد.
حتی در یک متنی - البته در همه کتب تاریخ نیامده- دیدم که مروان رو می کند به پسر عثمان می گوید: کفیتک احد قتلة ابیک، انتقام یکی از قاتل های پدرت را گرفتم. طلحه آمده به عنوان خونخواهی، این به او می گوید این قاتل پدرت است، تبعا ابن حجر به دست و پا افتاده چطوری مروان را تأیید کند، چطور بخاری می آید از همچین شخصی نقل می کند؟!
📚درس خارج اصول فقه ؛ سه شنبه: 18/10/1397
🏠@ostadmadadi
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽
دوباره غمت زنده شد!
آتشی از شور و غیرت در وجودم افکند!
عو عو آل سعود هنوز به گوش می رسد ... !
#سلیمانی
#شهید_سلیمانی
#سردار_سلیمانی
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
﷽
✍️ اخیرا در برنامه چاووش - 9 مهر 1402 شبکه چهار برنامه ای با موضوع وحدت اسلام برگزار شد. شما می توانید در لینک زیر این برنامه را مشاهده کنید.
https://tv4.ir/episodeinfo/397439
✍️ جناب آقای کمیلی و حجت الاسلام تقی زاده به عنوان دو نماینده از کنشگران وحدت در این برنامه حاضر بودند و مباحثی را نیز مطرح کردند.
ان شالله در سلسه پست هایی نظرات خود را مطرح می کنیم.
بسیار روشن و واضح است که مخاطبین گرامی حق نقد و به چالش کشیدن نقد های ما را دارند و ما از این موضوع استقبال می کنیم.
نقد های خود را به
@Abolhasanain110
بفرستید!
منتظر پست های بعدی باشید ..
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽
1️⃣ نقد اول: انتقاد از حرکت یک سویه صدا و سیما
🔸 با وجود اینکه طیف های متعددی از کنشگران وحدت در بین علما و نهادهای حوزوی فعالیت دارند، جای تعجب است که چرا صدا و سیما هر ساله فقط از یک طیف خاص که گرایش های سیاسی مشترکی با برخی از مسئولین رده بالای صدا و سیما دارند دعوت می شوند.
♦️ بر اساس دیدگاه های امام خامنه ای، اندیشه علمایی مثل علامه امینی در الغدیر، علامه شرف الدین در المراجعات و ... از اسباب مهم وحدت شیعه و اهل سنت است. چرا از نهادهایی حوزوی که مروج این آثار هستند، هیچ دعوتی در صدا و سیما صورت نمی گیرد؟ چرا تریبون در یک طیف خاص منحصر است؟
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽
2️⃣ نقد دوم: مفهوم بدیهی وحدت و تاکید بر اشتراکات و تعامل عملی در حوزه های مشترک
جناب آقای کمیلی در چند جای برنامه اقدام به تبیین مفهوم وحدت _ بعضا از دیدگاه امام خامنه ای _ نمود. از دید ایشان اصل وحدت امری بدیهی، فطری بوده. علمای بزرگی همانند مرحوم بروجردی و امام خمینی داعیه دارن این حرکت هستند.
از دیدگاه ایشان باید وارد فاز عملیاتی وحدت شد. او از نشست ها و همایش های صوری وحدت انتقاد کرد.
عدم ارتباط اندیشمندان حوزوی با علما و متخصصین سایر کشور ها، از دیگر نقاط ضعف موجود در حوزه وحدت شیعه و اهل سنت و دنیای اسلام است.
ایشان وحدت را تاکید بر مشترکات تفسیر نمود و یکی شدن در اعتقادات را از حوزه وحدت خارج نمود.
تعامل و هم افزایی عملی در مشترکات _ همانند فعالیت های اقتصادی ایران و ترکیه و ارتباط با عربستان _ را امری جدای از اختلافات اعتقادی معرفی نمود.
✍️ موارد مطرح شده در فوق از دیدگاه ما نیز صحیح است و ما از این نوع تحلیل ها استقبال می کنیم.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽
3️⃣ نقد سوم: تلقی نادرست از لایه های فکری و معرفتی مراحل انقلاب اسلامی
✍️ حجت الاسلام تقی زاده در تبیین حقیقت وحدت با طرح مفهوم امت ابراهیم و اجتماع امت حول «اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» سخن از آئین حق گرای ابراهیم علیه السلام به میان آورد.
از دیدگاه ایشان امام خمینی عناوین فرقه ای شیعه و سنی را تغییر داد و به جای آن سخن از اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی نمود. مستکبر و مستضعف به جای مفهوم سنی و شیعه را مطرح نمود.
از دیدگاه ایشان، حقیقت وحدت، رسیدن به همین آئین ابراهیمی و امت واحده است. در این امت واحده مرزبندی مذهبی شیعه و سنی رنگ می بازد.
ما باید دنبال دین توحیدی باشیم در این دین توحیدی مرزبندی مذهبی و عقاید فرقه ای را باید کنار بگذاریم!
✍️درباره مطالب فوق توجه به چند نکته زیر ضروری است:
یک: انقلاب اسلامی در منظومه فکری امامین انقلاب، دارای چند لایه اعتقادی و فکری است:
لایه اول و قلب این انقلاب مبانی فکری شیعه برخواسته از غدیر است. تمام عقاید، فقه سیاسی، اخلاق و ... ریشه در این اعتقاد دارد.
لایه بعدی این انقلاب تاکید بر مشترکات با مسلمانان است. ما با مسلمین و فرق دیگر در اصل توحید، نبوت، قرآن و ... اشتراکات فراوانی داریم. تاکید و تعامل در اشتراکات و پرهیز از تنازع و اختلاف در اختلافات راهکار تحقق امت متحد مقابل کفار و مستکبرین است.
لایه بعدی انقلاب اسلامی حمایت از مستضعفین در تمام عالم_چه مسلمان و مسیحی و ... _ است. این لایه نیز تاکید بر حقوق فطری انسان ها، تاکید بر کرامت الهی و انسانی بشر، نفی ظلم و غارت و استکبار و ... است. انقلاب اسلامی می تواند با تاکید بر این مشترکات عقلی و فطری میان تمام ادیان و انسان ها مقابل کفر و شرک و استکبار موضع گیری کند.
دقت کنید؛ این لایه ها با ادبیات متفاوتی از سوی امامین انقلاب تبیین شده و از حیث اعتقادی هیچ تنافی و تعارضی با یکدیگر ندارد.
خطای راهبردی برخی کنشگران وحدت احساس تضاد میان این لایه ها است. همین امر باعث شده است که آنها سخن از کنار گذاشتن لایه اعتقادی اول کنند و بگویند در امت جهانی و امت ابراهیمی هیچ مرز مذهبی وجود ندارد!!
این خطای آشکار باعث شده است برخی از کلیدی ترین عقاید شیعه را امری تاریخی تلقی کرده و هر نوع تاکید بر آن را تحجر و در تاریخ ماندن تلقی کنند.
این خطای آشکار در ادامه باعث التقاط و غلطیدن در دامن سکولاریزم خواهد شد. اندیشه عبور از عقاید محکم امامت شیعه و کمرنگ کردن آن، سرنوشتی همانند انحرافات سازمان مجاهدین، جریان های انحرافی قرآنیون خواهد داشت.
دو: نظریه فقه سیاسی اسلام و کلان قاعده فقهی «الاسلام هو الحکومة» که توسط امام خمینی مطرح شد، هم اکنون در حوزه های علمیه توسط استاد عزیزم آیة الله فاضل لنکرانی مورد بحث قرار گرفته. تمام ادله، حدود و ثغور و مجرای این قاعده بر اساس فقه جواهری مبتنی بر آیات و روایات تبیین شده است.
به جای تحلیل های بدون پشتوانه فقهی نسبت به دیدگاه های امام، تلاش کنیم اندیشه های آن حکیم فقیه ایستاده بر قله را صحیح دریافت کنیم.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence