eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
614 دنبال‌کننده
98 عکس
44 ویدیو
12 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
2️⃣ نقد دوم: مفهوم بدیهی وحدت و تاکید بر اشتراکات و تعامل عملی در حوزه های مشترک جناب آقای کمیلی در چند جای برنامه اقدام به تبیین مفهوم وحدت _ بعضا از دیدگاه امام خامنه ای _ نمود. از دید ایشان اصل وحدت امری بدیهی، فطری بوده. علمای بزرگی همانند مرحوم بروجردی و امام خمینی داعیه دارن این حرکت هستند. از دیدگاه ایشان باید وارد فاز عملیاتی وحدت شد. او از نشست ها و همایش های صوری وحدت انتقاد کرد. عدم ارتباط اندیشمندان حوزوی با علما و متخصصین سایر کشور ها، از دیگر نقاط ضعف موجود در حوزه وحدت شیعه و اهل سنت و دنیای اسلام است. ایشان وحدت را تاکید بر مشترکات تفسیر نمود و یکی شدن در اعتقادات را از حوزه وحدت خارج نمود. تعامل و هم افزایی عملی در مشترکات _ همانند فعالیت های اقتصادی ایران و ترکیه و ارتباط با عربستان _ را امری جدای از اختلافات اعتقادی معرفی نمود. ✍️ موارد مطرح شده در فوق از دیدگاه ما نیز صحیح است و ما از این نوع تحلیل ها استقبال می کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
3️⃣ نقد سوم: تلقی نادرست از لایه های فکری و معرفتی مراحل انقلاب اسلامی ✍️ حجت الاسلام تقی زاده در تبیین حقیقت وحدت با طرح مفهوم امت ابراهیم و اجتماع امت حول «اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» سخن از آئین حق گرای ابراهیم علیه السلام به میان آورد. از دیدگاه ایشان امام خمینی عناوین فرقه ای شیعه و سنی را تغییر داد و به جای آن سخن از اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی نمود. مستکبر و مستضعف به جای مفهوم سنی و شیعه را مطرح نمود. از دیدگاه ایشان، حقیقت وحدت، رسیدن به همین آئین ابراهیمی و امت واحده است. در این امت واحده مرزبندی مذهبی شیعه و سنی رنگ می بازد. ما باید دنبال دین توحیدی باشیم در این دین توحیدی مرزبندی مذهبی و عقاید فرقه ای را باید کنار بگذاریم! ✍️درباره مطالب فوق توجه به چند نکته زیر ضروری است: یک: انقلاب اسلامی در منظومه فکری امامین انقلاب، دارای چند لایه اعتقادی و فکری است: لایه اول و قلب این انقلاب مبانی فکری شیعه برخواسته از غدیر است. تمام عقاید، فقه سیاسی، اخلاق و ... ریشه در این اعتقاد دارد. لایه بعدی این انقلاب تاکید بر مشترکات با مسلمانان است. ما با مسلمین و فرق دیگر در اصل توحید، نبوت، قرآن و ... اشتراکات فراوانی داریم. تاکید و تعامل در اشتراکات و پرهیز از تنازع و اختلاف در اختلافات راهکار تحقق امت متحد مقابل کفار و مستکبرین است. لایه بعدی انقلاب اسلامی حمایت از مستضعفین در تمام عالم_چه مسلمان و مسیحی و ... _ است. این لایه نیز تاکید بر حقوق فطری انسان ها، تاکید بر کرامت الهی و انسانی بشر، نفی ظلم و غارت و استکبار و ... است. انقلاب اسلامی می تواند با تاکید بر این مشترکات عقلی و فطری میان تمام ادیان و انسان ها مقابل کفر و شرک و استکبار موضع گیری کند. دقت کنید؛ این لایه ها با ادبیات متفاوتی از سوی امامین انقلاب تبیین شده و از حیث اعتقادی هیچ تنافی و تعارضی با یکدیگر ندارد. خطای راهبردی برخی کنشگران وحدت احساس تضاد میان این لایه ها است. همین امر باعث شده است که آنها سخن از کنار گذاشتن لایه اعتقادی اول کنند و بگویند در امت جهانی و امت ابراهیمی هیچ مرز مذهبی وجود ندارد!! این خطای آشکار باعث شده است برخی از کلیدی ترین عقاید شیعه را امری تاریخی تلقی کرده و هر نوع تاکید بر آن را تحجر و در تاریخ ماندن تلقی کنند. این خطای آشکار در ادامه باعث التقاط و غلطیدن در دامن سکولاریزم خواهد شد. اندیشه عبور از عقاید محکم امامت شیعه و کمرنگ کردن آن، سرنوشتی همانند انحرافات سازمان مجاهدین، جریان های انحرافی قرآنیون خواهد داشت. دو: نظریه فقه سیاسی اسلام و کلان قاعده فقهی «الاسلام هو الحکومة» که توسط امام خمینی مطرح شد، هم اکنون در حوزه های علمیه توسط استاد عزیزم آیة الله فاضل لنکرانی مورد بحث قرار گرفته. تمام ادله، حدود و ثغور و مجرای این قاعده بر اساس فقه جواهری مبتنی بر آیات و روایات تبیین شده است. به جای تحلیل های بدون پشتوانه فقهی نسبت به دیدگاه های امام، تلاش کنیم اندیشه های آن حکیم فقیه ایستاده بر قله را صحیح دریافت کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
4️⃣ نقد چهارم: تفسیر غلط از جریان تحجر و افتادن در دامن التقاط ✍️ حجت الاسلام تقی زاده و آقای کمیلی در تبیین موانع وحدت، یکی از مهم ترین موانع را تحجر در بدنه حوزه معرفی کردند. و راه برون رفت از این مانع را تغییر نگاه حوزه های علمیه از دین را مطرح کردند و یکی از مهم ترین راهکارهای تغییر نگاه غلط حوزه(به زعم گوینده محترم) تاکید بر محوریت صرف قرآن در فهم حقایق دینی و گذر از فهم دین با روایات معرفی کردند و از دید ایشان«منهای قرآن امر دیگری در فهم نباید[معیار] قرار بگیرد!». ✍️می گوییم: الف: جریان تحجر در حوزه امری غیر قابل انکار است. ویژگی های اصلی این جریان نفی نگاه جهانی، جاودانه و جدید به گزاره های فقهی و اعتقادی است. این جریان قدرت فهم صحیح گزاره های دینی را به دلیل عدم معرفت کافی از مبانی اسلامی ندارد. ب: امامین انقلاب برای گذر از این مانع بحث تحول در حوزه با محوریت فقه جواهری و تحکیم عقاید شیعه با محوریت فلسفه وحکمت اسلامی را مطرح کرده اند. ج: از مسلم ترین مبانی اجتهادی و معرفتی امامین انقلاب برای مدیریت مسائل فردی، اجتماعی، نظام سازی و بالاتر شکل گیری امت واحد اسلامی محوریت ثقلین با متد فهم فقه جواهری از آن است. در این روش فهم، قرآن از سنت معصومین علیهم السلام جدا نمی شود. هر نوع گسست بین این دو گمراهی و التقاط خواهد بود. د: تاکید مدعیان وحدت برای انحصار فهم دین در قرآن، خود مهم ترین عامل التقاط و تحجر است چرا که دوری از سنت معصومین علیهم السلام و تاریخمند کردن گزاره های مرتبط با عقاید شیعه و دستورات ائمه علیهم السلام، مقدمه نفی توحید در تشریع و غلطیدن در دامن لیبرالیزم خواهد بود. لیبرالیزم نیز خود سنگی بزرگ در مقابل تحقق حکومت مهدوی حول توحید و نفی طاغوت است. تلقی و فهم شما از امت واحده ابراهیمی، چه تفاوتی با مدینه فاضله مدعیان غرب گرا و پلورالیست ها دارد؟ 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از کلمه سواء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا در ادبیات قرآن کریم تاکید بر عنصر مذهب به شدت کم‌رنگ است؟ ⬅️ این سخن قطعا نادرست است. چرا که در قرآن اصلا و ابدا هیچ سخنی از عنصر مذهب وجود ندارد تا بخواهد تاکید بر آن کم‌رنگ یا پررنگ باشد. نه فقط در قرآن کریم بلکه حتی پس از گذشت یک قرن از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم هنوز اصطلاح "مذهب" به معنایی که برای ما شناخته شده است در میان مسلمانان چیز معهودی نبوده. ⭕ بله درست است هر چه بوده فقط و فقط سخن از دین کامل و اسلام مرضی پروردگار عالم بوده. ❌ اما مشکل این شیخ و همفکرانش این است که نمی‌فهمند که رکن رکین دین حق و آن چیزی که عامل حقانیت یک دین و بطلان هر چیزی غیر آن است خود حجت خدا است. به دیگر سخن، چیزی که این شیخ به غلط آن را یک مذهب در عرض دیگر مذاهب می‌داند در حقیقت، خودِ خود دین حق است و هر چیزی غیر از آن گمراهی است. از همین رو است که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می‌فرمایند: "آن مساله(امامت) مسئله‌ای است که اگر او را کسی قبول نداشته باشد اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است، این غیر حکومت است آن در عرض اینها نیست، آن از اصول مذهب است، آنی است که اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است."* اگر تشیع هم مانند سایر مذاهب فقهی و کلامی بود ( همگی برآمده از اجتهادات بشری هستند) بدیهی است که ایمان آوردن/نیاوردن به امام مذهب نباید نقشی در پذیرش/عدم پذیرش اعمال داشته باشد؛ چرا که امام مذهب چیزی بیش از یک طریق برای رسیدن به فتوای درست نیست. *http://emam.com/-/jGYUA5
﷽ ✍️ اخیرا برخی از کنشگران وحدت افراطی و نامنضبط، با استناد به کلیپی تقطیع شده از حجت الاسلام مهدی پور، مدعی برخورد و ابراز ناراحتی آیة الله العظمی بروجردی (اعلی الله مقامه الشریف) از علامه امینی صاحب «الغدیر» در موضوع منابر ایشان در اصفهان شدند. ⏹ در این باره گفتنی است: 1️⃣ یک: حقیر (بهرامی زاد) امروز صبح حقیقت این ماجرا را استادم آیة الله فاضل لنکرانی جویا شدم. ایشان فرمود: انتساب چنین مطالبی که از قول مرحوم بروجردی که بگوید: «ده نفر مثل امینی را فدا می کنم و ...» به ایشان ثابت نیست. ما از مرحوم والد(آیة الله العظمی فاضل لنکرانی، فقیه انقلابی و از برجسته ترین تلامذه محقق بروجردی) چنین اخبار و مطالبی را نشنیدیم. بعلاوه این نوع برخورد ها و کلمات ( به خاطر سستی در محتوا و سخافت آن) به محقق بروجردی قابل انتساب نیست. 2️⃣ دو: اعتبار و عظمت علمی علامه امینی و نیز کتاب «الغدیر»، از دیدگاه محقق بروجردی و شاگردان برجسته او همانند امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، فاضل لنکرانی، منتظری (رضوان الله علیهم)، زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی و ... (دامت برکاتهم) بر أحدی پوشیده نیست. علامه امینی در «الغدیر» هزاران نقد علمی، مستند و محکم به مبانی اهل سنت نموده است. صدها مورد از بدعت ها، انحرافات، فضائل جعلی خلفای سابق مثل ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه و ... با منطقی قوی و علمی، تبیین و رد کرده است. با اینکه این کتاب در دسترس محقق بروجردی و تلامذه برجسته او بوده، هیچ اشکال و طعنی به روش و شیوه علمی این کتاب وارد نکرده و به هیچ وجه، امر خلاف وحدت و تقریب از آن استشمام ننموده و در آثار علمی و دروس خود همواره به این کتاب سترگ مراجعه کرده اند. 3️⃣ سه: به نظر می رسد هدف از ایجاد چنین تقابلی میان محقق بروجردی و علامه امینی، هجمه به مدافعان و افسران جنگ نرم علیه مبانی شیعه و امامت اهل بیت (علیهم السلام) است. علمایی که روش آنها همانند روش شیخ مفید، علامه حلی، علامه امینی، علامه شرف الدین، علامه مظفر و ... است. این علما با استناد به منابع معتبر اهل سنت به شیوه برهانی و جدال احسن با علمای دیگر مذاهب، مباحثه و مناظره علمی متقن انجام می دهند. بالطبع کسی که چنین سخنان سخیفی را از قول فقیهی بزرگ، علیه علامه امینی بشنود، او را شخصی تندرو، افراطی و ... تصور می کند و دیگر شور شوقی به مطالعه آثار او همانند الغدیر و ... پیدا نمی کند. 4️⃣چهار: مستند به صوتی از مرحوم استاد دوانی (از متخصصین درجه یک تاریخ معاصر خصوصا تاریخ روحانیت شیعه) محقق بروجردی مخالف هر گونه وحدت خارج از چارچوب و بی انضباط بوده است. این فقیه والامرتبه در واکنش به برخی از چهره های معروف که در صدد انتشار مکاتبات سری ایشان با شیخ شلتوت بودند می گوید: «شور وحدت را درنیاورید!» مستند این امر پیوست می شود. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
مرحوم استاد دوانی:👆👆 مرحوم آیت الله بروجردی: شور وحدت را در نیاورید❗️
✍️ نقد علمی یکی از اساتید محترم حوزه علمیه قم در باره پست مرتبط با برخورد محقق بروجردی با علامه امینی 👇👇
سلام و عرض ارادت و قدردانی از اخلاص شما چند نکته را یادآوری می کنم: ۱. این موارد دلیلی بر رد سخنان آیة الله بروجردی نمی شود ۲. اینکه با برخی رفتارها ثمره تفاهم و به رسمیت شناختن شیعه به عنوان پنجمین مذهب اسلامی از بین برود از هر چیزی مهمتر است و منظور ایشان همین است و منافاتی با مکتوبات به حق علامه گرانقدر ندارد؛ ۳. امام به رهبری بر سر اختیارات ولایت فقیه در سطح عمومی و رسانه ها عتاب کردند و تقابلی هم که نبود بلکه آقا رو از همه بیشتر دوست داشتند. بنابرین رفع یک اشکال تقابلی ایجاد نمی کند؛ ۴. این جملات نه سخیف است و نه افراط است بلکه افراط بیرون آمدن از وحدت پیشرونده اهداف و کشیدن تقابل بین شیعه و سنی در عرصه جامعه است که ثمره آن استفاده دشمن و تضعیف شیعه ( شیعه کشی ) و درگیر کردن مسلمانان به هم است. ۵. انضباط در وحدت تعریف، ملاک و معیارش چیست؟ به نظر میاد انضباط و معیار ازاله وحدت باشد. اتفاقا آیت الله منتظری در کتاب خود  (خاطرات آیت الله منتظری، ج1، صص154-157) همین مطلب یعنی کدورت آیت الله بروجردی از علامه امینی را نقل می کند. به نقل آقای منتظری، آیت الله بروجردی، کتاب دارای لعن رو کتاب ضاله می داند و به تبع لعن زبانی را ضلالت. نقل آقای منتظری: عنایت آیت الله بروجردی به وحدت اسلامی، کتابی که لعن داشت را ضالّه خواند! | اخوت http://okhowah.com/fa/13646
تکمله ما نسبت به نکات ارزنده استاد گرامی 👇👇
علیکم السلام خدمت استاد عزیزم. از نکات شما استفاده کردم ولی چند تکمله دیگر خدمت شما عرض می کنم: یک: متاسفانه برخی از مدعیان و کنشگران وحدت، نقل علمی بسیاری از مباحث موجود در کتاب الغدیر را خلاف وحدت تلقی میکنند. مستحضر هستید حجم وسیعی از موسوعه الغدیر اختصاص به مطاعن خلفا و رد فضائل جعلی آن ها است. دو. مراد ما از وحدت غیر منضبط روشن است. وحدتی که: ۱. ورود علمی و مستند درباره حقایق تاریخی صدر اسلام را ممنوع می داند. ۲. هر گونه طرح بحث علمی و همراه با ادب ( شبیه روش علامه شرف الدین و حلی و ...) درباره انحرافات صحابه را نافی وحدت می داند. ۳. دفاع از عقاید شیعه و پاسخ به شبهه را خلاف وحدت تلقی می کند. ۴. در صدد کم رنگ کردن ویژگی های مذهب شیعه خصوصا اخذ به روایات ائمه اطهار علیهم السلام است. ۵. مخالف رسمیت مذهب شیعه در ج ا ایران و قانون اساسی بوده. یکی از قائلین این مطلب مرحوم منتظری است. ( حقیر این مطلب را از استاد عابدی شنیدم) و ... . سه: در جواز لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام به حکم اولی، هیچ کسی هیچ شکی ندارد بلکه مسئله در تزاحم این حکم با حفظ جان شیعیان و ... در برخی موارد است. کسی در صدد از بین بردن وحدت نیست ما فقط خطر استحاله اعتقادی شیعه و قایل شدن حرمت برای خلفای غاصب و ... را گوشزد می کنیم. نمونه های فراوانی از این استحاله را شاهد هستیم. چهار: ادعای سایت اخوت و آقای مسایلی مبتلا به معارض است. اولا: هیچ سندی، غیر از سند منسوب به بیت مرحوم منتظری، وجود ندارد. اسناد و ادعاهای صادره از این بیت هیچ اعتباری ندارد. ثانیا: اهمیت واقعه و حرمت نشر کتبی که لعن بر خلفا در آن باشد، اقتضای آن را داشت که چندین نفر از شاگرادان برجسته ایشان آن را نقل کنند و محقق بروجردی فتوای صریح در این موضوع صادر کند. از نشر هزاران کتاب حدیثی و فقهی و ... ممانعت به عمل آورد و ... . اگر انتشار کتاب دارای لعن به دلیل مفسده کتاب ضلال تلقی شود، به طریق اولی، انتشار کتب دیگر در موضوعاتی مثل شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هم باید بر اساس همین ملاک مشترک، حرام باشد. چون طعن وارد شده و حساسیت آن، بسیار از لعن بیشتر است. در حالی که احدی بدان قائل نیست. پنج: قیاس برخورد امام با مقام معظم رهبری با قضیه ادعا شده برای علامه امینی صحیح نیست. چون حضرت امام بعد از واقعه و هجمه شدید به رهبری، ایشان را با کلمات مثل خورشید و ... ستودند. اتفاقا اگر برخورد بعدی امام نبود قطعا توده مردم تقابل را حس کرده بودند. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence