eitaa logo
بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره)
395 دنبال‌کننده
9 عکس
3 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 اکثریت یا اقلیت ، معیار حقیقت نیست معیار : عقلانیت ، استقلال فکری و تشخیص فردی است ❇️ درسی از مکتب امام کاظم «علیه السلام» (به مناسبت سالروز ولادت خجسته حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام) ✅ امام عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مى‏فرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مى‏فرمايد: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116) : اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مى‏كنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏اند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‏شود دنبالش مى‏روند. ✅ چون اكثر مردم اينگونه هستند، پس به اكثریت اعتماد نكن. 🔹اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد. ✅ امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مى‏فرمايد كه: هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد. ✅ اى هشام! اگر در دست تو يك گردو باشد و هركس به تو برسد بگويد: به به! چه گوهر عاليى! در هيچ خزانه‏اى پيدا نمى‏شود، تو كه مى‏بينى گوهر نيست نبايد گول آنها را بخورى. نقطه مقابلش: اگر در دست تو گوهرى باشد و هركس به تو برسد بگويد: اين گردو را از كجا آورده‏اى؟ تو نبايد اعتنا كنى. اگر همه مردم به اين گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخيص و عقل و فكر خودت باش و عقل را راهنماى خود قرار بده. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340ز
♦️مردم قدرت تشخیص اصلح را دارند و احتیاج به قیم ندارند! 🔻همان طور که بارها گفته‌ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. 🔻جامعه اسلامی ایران، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته‌اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده‌اند، مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. 🔻البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است. و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می‌نمایند. افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می‌توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند. 🔹سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ، واژه «انتخابات و مردم» https://eitaa.com/Imam1340
🔻«مصیبت، آن‌روزی است که مردم پشت کنند به صندوق رأی؛ این مصیبت است. 🔻دشمن این را می‌خواهد... آرزو می‌کنند و انتظار می‌کشند روزی را که نود درصد مردم پای صندوق‌ها شرکت نکنند... می‌گویند... باید کاری کنیم که نود درصد مردم پای صندوق‌های رأی نیایند؛ مصیبت آن است. بنده آن را می‌بینم. (از بیانات رهبر معظم انقلاب- با تلخیص و ویرایش - در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۱۷) https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=38856 https://eitaa.com/rahbari1340
هدایت شده از حسینی
♦️توصیه رهبر انقلاب به لزوم فراهم کردن زمینه های مشارکت گسترده مردم در انتخابات : 🔻...هرچه بیشتر افراد از جهات و جناحهای مختلف در انتخابات شرکت کنند برای نظام و شورای نگهبان بهتراست. 🔻ما باید کاری کنیم که امکان و وسیله ی ورود اشخاص بیشتر فراهم شود و همه درهمه جا احساس کنند که می توانند فرد موردنظر خود را واقعاً آزادانه انتخاب کنند.( .۱۳۷۰/۱۲/۰۴ ) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2595 https://eitaa.com/rahbari1340
♦️رجوع به آراى عمومى‏ 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (64) 🔻برنامه ما اين است كه رجوع كنيم به آراى عمومى، به آراى مردم... مردم يكى را تعيين كنند براى اينكه رئيس جمهور باشد، ما هم رأيمان را علناً به مردم اظهار مى‏ كنيم كه آقا آنكه من مى‏ خواهم اين است؛ شما ميل داريد به اين رأى بدهيد، ميل داريد هم خودتان آزاديد. 🔻قهراً مردم وقتى آزاد هستند يك نفر صالح را انتخاب مى‏ كنند و آراى عمومى نمى ‏شود خطا بكند. يك وقت يكى مى‏ خواهد يك كارى بكند اشتباه مى‏ كند، يك وقت يك مملكت سى ميليونى‏ نمى‏ شود اشتباه بكند. 🔻كسى بگويد خوب لَعلَ‏ يك آدمِ غلطى را گذاشتند؛ اگر غلطى را گذاشتند، قدم اول را كه برداشت همين ملت عزلش مى‏ كنند تمام مى‏ شود. ▪️صحيفه امام، ج‏5، ص: 323-322- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/Imam1340
♦️آزادی مردم در تشخیص کاندیدای اصلح یا صالح ‏ 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (64) 🔻برنامه ما اين است كه رجوع كنيم به آراى عمومى، به آراى مردم... مردم يكى را تعيين كنند براى اينكه رئيس جمهور باشد، ما هم رأيمان را علناً به مردم اظهار مى‏ كنيم كه آقا آنكه من مى‏ خواهم اين است؛ شما ميل داريد به اين رأى بدهيد، ميل داريد هم خودتان آزاديد. 🔻قهراً مردم وقتى آزاد هستند يك نفر صالح را انتخاب مى‏ كنند و آراى عمومى نمى ‏شود خطا بكند. يك وقت يكى مى‏ خواهد يك كارى بكند اشتباه مى‏ كند، يك وقت يك مملكت سى ميليونى‏ نمى‏ شود اشتباه بكند. 🔻كسى بگويد خوب لَعلَ‏ يك آدمِ غلطى را گذاشتند؛ اگر غلطى را گذاشتند، قدم اول را كه برداشت همين ملت عزلش مى‏ كنند تمام مى‏ شود. ▪️صحيفه امام، ج‏5، ص: 323-322- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/Imam1340
⚫️ اهمیت مجالس حسینی 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(۳۳۰) ♦️... این محرم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و شهادت اوست. ♦️ما باید به عمق این شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمی‌شد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام الله علیه- قیام کردند. ▪️سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ،کلید واژه(ها): محرم و عاشورا ؛(25مهر ۱۳61 )- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/Imam1340
⭕️ آسیب شناسی مجالس عزادارى(۲)‏ 2️⃣ تلاش در شور و واویلاشدن مجلس عزاداری! 🔽نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى - كه خوشبختانه بايد بگوييم كمتر شده است - اين است که: بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست، بايد مجلس از جا كنده بشود، بايد شور و واويلا بپا بشود. من نمى ‏گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى‏ گويم اين نبايد هدف باشد. 🔽 من مى‏ گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند، بدون اينكه جعلى بكند، بدون اينكه تحريفى بكند، بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى‏ شناسد چون وجود نداشته ‏اند، ...اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛ ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟! دروغ بگوييم؟! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 130-129- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️"نه گفتن" به ظالمین 🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(216) 🔻امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای اسلام کرد؛ مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت؛ 🔻هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند. و این مجالسی که هست مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد. ▪️سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ،کلید واژه(ها): محرم و عاشورا ؛( ۳۰ مهر ۱۳۵۸)- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/Imam1340
♦️«عبرت های عاشورا» در بیانات رهبر انقلاب (۱) 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۰۴) 🔻ما امروز یک جامعه‌ی اسلامی هستیم. باید ببینیم آن جامعه‌ی اسلامی [پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلوات‌اللَّه و سلامه علیه] ، چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ 🔻چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام، در همان شهری (کوفه)که او حکومت می‌کرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟! در ظرف بیست سال چه شد که به آن‌جا رسیدند؟ 🔻اگر بیماری‌ای وجود دارد که می‌تواند جامعه‌ای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین علیهما السّلام بوده‌اند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. 🔻...امام ما کجا، پیغمبر کجا؟! آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد. 🔻این جامعه‌ی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، این‌جاست! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم. ▪️بیانات رهبری در دیدار فرماندهان گردان‌های عاشورا -( ۱۳۷۱/۰۴/۲۲ ) با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/rahbari1340
♦️قصه شنیدنی و تکان دهنده «کمیت اسدی» یکی از مرثیه سرایان و روضه خوانان اهلبیت «علیهم‌السلام» ( مقایسه ای بین مرثیه سرایی و روضه خوانی های ما و مرثیه سرایی و روضه خوانی عصر ائمه(ع)) ⭕️ لطفاً تا پایان ملاحظه فرمایید 🔻...دعبل خزاعى مى‏دانيد كيست؟ 🔻كميت اسدى مى‏دانيد كيست؟ اينها دو نفر روضه‏خوان‏اند اما نه مثل روضه‏خوانى من. دو نفر شاعرند مرثيه ‏گو اما نه مثل مرثيه ‏گويى‏هاى محتشم و غيره. 🔻دلم مى‏خواهد شما اشعار كميت اسدى، اشعار دعبل خزاعى و اشعار ابن الرومى و اشعار ابو فراس حَمْدانى كه به عربى است با همين اشعار محتشم كه هزارتا خواب برايش نقل مى‏كنند، مقايسه كنيد و ببينيد آنها كجا و اينها كجا! آنها دارند مكتب حسين را نشان مى‏دهند. 🔻كميت اسدى با همان اشعارش از يك سپاه بيشتر براى بنى اميه ضرر داشت. اين مرد كى بود؟ يك روضه‏خوان بود اما چه روضه‏خوانى؟ آيا روضه‏خوانى بود كه بيايد چهارتا شعر مفت بخواند و پول بگيرد و برود؟ 🔻شعر مى‏گفت كه تكان مى‏داد دنيا را، تكان مى‏داد دستگاه خلافت وقت را. 🔻عبد اللَّه بن حسن بن على، معروف به عبد اللَّه محض، تحت تأثير شعرهاى كميت قرار گرفت؛ به عنوان صله آن ابيات جاندار، سند مزرعه خود را آورد داد به كميت. كميت گفت: محال و ممتنع است كه بگيرم، من مرثيه‏خوان سيد الشهداء هستم، من براى خدا مرثيه گفته‏ام، پول نمى‏گيرم. اصرار فوق‏العاده كرد. بالاخره گرفت. 🔻بعد از مدتى آمد پيش عبد اللَّه بن حسن بن على و گفت: من خواهشى دارم از تو، آيا قبول مى‏كنى؟ گفت: البته قبول مى‏كنم، اما من كه نمى‏دانم چيست. گفت: اول بايد قول بدهى كه عمل مى‏كنى، بعد مى‏گويم. قول داد و شايد قسم هم خورد. همين‏كه قول از او گرفت سند را آورد پس داد، گفت: من نمى‏توانم اين را بگيرم. 🔻وقت ديگر بنى هاشم برايش پول جمع كردند و دادند، هر كارى كردند قبول نكرد و گفت: محال و ممتنع است كه بگيرم. 🔻اين مرد به خاطر همين اشعار و همين نوع مرثيه‏خوانى چه سختيها كشيد و چه روزگارها ديد و به چه وضعى او را كشتند! 🔻اين مرد را گرفتند و در خانه يوسف بن عمر ثقفى كه حاكم آن روز كوفه بود هشت نفر ريختند به سرش، شمشيرها به بدنش زدند. 🔻آخرين حرفى كه در آخرين نفس گفت اين بود: «اللَّهُمَّ آلَ مُحَمَّدٍ، اللَّهُمَّ آلَ مُحَمَّدٍ» خدايا اهل بيت پيغمبر، خدايا اهل بيت پيغمبر. اين آخرين كلمه‏اى بود كه به زبان اين مرد آمد. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))، ج‏25، ص: 339- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340