eitaa logo
کانال تبلیغی امامعلی پور
96 دنبال‌کننده
130 عکس
52 ویدیو
0 فایل
کانال پاسخ به سوالات شرعی ودینی @jabimamalipour
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌲⚘️🌱احکام مواردی که مسافر باید نماز را کامل بخواند🌱⚘️🌲 👈در مواردی با این که شخص، مسافر است باید نمازهای چهار رکعتی خودرا به صورت کامل یعنی چهار رکعتی بخواند👇 ۱- کسی که قصد کرده ده روز در یک مکان بماند.(۱) ۲- مسافری که تصمیم گرفت ده روز در یک مکان بماند ولی پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی از این تصمیم خود منصرف شد. از این پس هر چه بماند باید نماز های چهار رکعتی خود را کامل بخواند گرچه قصد ده روز ندارد.(۲) ۳- کسی که سی روز به طور مردد درمکانی مانده از روز سی و یکم به بعد باید نماز خود را کامل بخواند.(۳) ۴- کثیر السفر. ۵- در سفر معصیت. مثل این که مسافرت می کند برای خرید و فروش مواد مخدر.(۴) ۶- مسافری که قصد کمتر از هشت فرسخ را دارد. البته اگر چهار فرسخ می رود و چهار فرسخ بر می گردد این هم هشت فرسخ به شمار می رود(۵) ۷- مسافری که می خواهد در سفر، قضای نماز های چهار رکعتی خود را که در وطن قضا شده بخواند.(۶) ۸- مسافری که بخواهد در سفر، نماز استیجاری بخواند به شرط این که نمازی که برمیت واجب بوده کامل باشد. تذکر👈به فتوای بیشتر مراجع عظام تقلید درمسجد الحرام(مکه) و مسجد النبی(حرم پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله )و حرم امام حسین(علیه السلام)و مسجد کوفه، مسافر مخیر است نمازهای چهار رکعتی خود را کامل بخواند یا دو رکعتی.(۷) ___ ۱- توضیح المسلئل محشی ، ج۱ ، ص ۷۱۷. ۲- همان ، ص ۷۲۱. ۳- همان ، ص ۷۲۶. ۴- همان ، ص ۶۹۵. ۵- همان ، ص ۶۸۳. ۶- زیرا نماز را هرطوری که قضا شده باید همان جور بخواند. ۷- همان ، ص ۷۲۸.
✨﷽✨ ✅بصیرت یعنی... ▪️همواره کار شیطان اغوای مردم بوده است، اما شیوه‌های اغوا تفاوت می‌کند. مردمی تحت تأثیر این‌گونه اغواها قرار نمی‌گیرند که خودشان پیشرفتی کرده و به حدی رسیده باشند که این‌گونه مفاهیم را درک کنند. حق و باطل در یک جامعه‌ پیشرفته‌، به درک و شناخت مفاهیم صحیح بستگی دارد. کاری که در مقابل شگردهای شیطانی انجام می‌گیرد «بصیرت» نام دارد. ▪️بصیرت یعنی انسان آن قدر قدرتمند شود که فریب حرف‌های زیبای شیاطین انس و جن را نخورد و بفهمد مقصود از این سخنان چیست. امروز ما از یک سو در داخل کشور و از سوی دیگر در سطح بین‌المللی در مقابل کشورهای دیگر و عمدتاً استکبار جهانی در مقام تهدید واقع شده‌ایم. ▪️کسانی در داخل، توده‌های مردم را با الفاظ و شعارهای خوب فریب می‌دهند، برای این‌که بر آن‌ها سوار بشوند و چندی بر کرسی قدرت بنشینند. دشمنان خارجی نیز همواره با تبلیغات بی‌شمار و غلط از طریق رادیوها، تلویزیون‌ها، ماهواره‌ها و سایت‌های تبلیغاتی مردم را بمباران می‌کنند. آنان سخنانی با ظاهری فریبنده مطرح می‌کنند و انتقادی که در ظاهر به نظر می‌رسد وارد است بیان می‌کنند؛ اما مقصود آن‌ها انتقاد نیست؛ بلکه هدف‌شان این است که عامل سازنده‌ای را از کار بیندازند تا مردم نتوانند از او بهره ببرند. ▪️ما باید چشم‌مان باز و بینا باشد و بفهمیم این حرف‌ها را برای چه می‌زنند و نتیجه‌اش چیست؟ ▪️...بصیرت یعنی این که مردمی هوشیار شوند، بفهمند و فریب ظواهر و شعارهای فریبنده‌اي چون آزادی، وحدت، آرامش و صلح را نخورند. ▪️«صلح» هميشه مطلوب نیست. اگر این طور بود پیغمبر (صلي‌الله عليه وآله) این همه جنگ نمی‌کرد. امام حسين (عليه‌السلام) در طول سیزده سال این همه فداکاری نمی‌کرد، خود و اهل بیتش و حتي طفل شیرخواره او به شهادت رسيدند. آن حضرت می‌توانست فقط بیعت ظاهری کند و خود و یارانش را نجات دهد. ▪️«آزادی» اگر به معنای ولنگاری و افسارگسیختگی باشد و هرکس هر کاری می‌‌خواهد بکند، هیچ وقت مطلوب نیست؛ نه به عنوان عقل مطلوب است و نه به عنوان شرع. باید کنترل وجود داشته باشد. باید هوس‌های حیوانی مهار شود. ▪️ولی آن‌‌ها با شعار آزادي، اسلام، حقیقت و انسانیت را می‌کوبند. بصیرت یعنی انسان بفهمد دشمن چه نقشه‌هایی به کار می‌گیرد و چگونه بايد در مقابلش مقاومت کرد. امروزه پرچم‌دار بصیرت، مقام معظم رهبری است. ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/Imamalipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 خبر عبدالوهاب مزنى از او روايت شده كه گفت : وقتى به مدينة الرسول رسيدم و به مسجد رفتم ، ابوهريره را ديدم كه گريه مى كرد و خطاب به حضرت رسول صلى الله عليه و آله مى گفت : يا اباالقاسم من را خبرى ده ، و اين جمله را چندين بار تكرار كرد، آن گاه حضرت صلى الله عليه و آله او را از گريه كردن منع كرد، و بعد از بار سوم ابوهريره برخاست تا برود، من سراغ او رفتم و گفتم كه مردى غريبم و آمده ام تا حديثى از حضرت رسول صلى الله عليه و آله بشنوم ، و تو سه بار با آن حضرت سخن گفتى و گريه كردى ، اكنون كه مى روى به من بگو كه رسول خدا صلى الله عليه و آله چه فرمود: ابوهريره گفت : كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: در روز قيامت مردى را مى آورند و به او مى گويند ما به تو مال بسيار داديم ، با آن ها چه كردى ؟ با صداى بلند گويد: كه بار خدايا صدقه دادم و انفاق كردم . به او گويند: صدقه دادى و انفاق كردى اما براى اين بود كه بگويند فلانى سخاوتمند و كريم است . و آن ها نيز همگى سخنان را درباره تو گفتند چو سودى به حال تو دارد؟ ديگرى را مى آورند و به او مى گويند: ما به تو شجاعت و نيرو داديم با آن ها چه كردى ؟ گويد: بار خدايا جهاد كردم و در راه تو جان فشانى كردم . گويند: بلى جهاد كردى اما براى آن چنين كردى تا اين كه بگويند فلان كس ‍ شجاع و نيرومند است ، حال اين تعريف و تمجيدهاى مردم چه سودى به حال تو دارد؟ فرد سومى را مى آورند و به او مى گويند: ما به تو علم داديم و هوش و استعداد و درك اين دنيا، با آن چه كردى ؟ گويد: بار خدايا علم آموختم و به مردم ياد دادم و آن را منتشر نمودم . گويند: اين كارها را كردى تا مردم بگويند فلانى عالم است ، و اين تعريف و تمجيدهاى مردم چه سودى براى تو دارد؟ آن گاه دستور مى دهند كه هر سه را به جهنم ببرند. 📚سيماى صدقه ، ص 42.
✨﷽✨ ✍استاد فاطمي نيا: • حضورقلب در نماز • مرحوم فيض كاشاني در اين مورد مثالي دارد : انسان كه شيريني ميخورد ،اگر شيريني به اطراف دهانش اصابت كرده باشد وآن را تمييز نكند ، مگس ها اطراف او جمع ميشوندو هرچه آنها را براند، باز هم برميگردند. حال اين مگس ها افكار وانديشه هاي ما هستند و آن شيريني ، تعلقات ما به امور دنيوي! وقتي انسان با تعلقات فراوان وارد نماز ميشود، اين مگس هاي تخيلات وافكار ، به دنبال آن ، به دل انسان هجوم مياورند! راه حلش اين است كه از قبل آمادگي نماز داشته باشيم و ذهن خودرا ازاين تعلقات دنيوي پاك كنيم تا جلوي هجوم افكار گرفته شود! اين تعلقات دنيا بد نيست، ما بديم كه از اينها بت ميسازيم! پس بايد هميشه درحالت توجه وحضور باشيم تا درزمان نماز، اين افكار هجوم نياورد ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/Imamalipour
🔸سقط جنین ❖ سقط جنینی که روح در آن دمیده شده، حرام و از گناهان بزرگ است. سقط جنینی که روح در آن داخل نشده -اگر چه زمان کمی از انعقاد نطفه گذشته باشد- نیز، تنها در فرض اضطرار و ناچاری جایز است. کسی که جنین را سقط کرده، باید دیه را به ورثۀ آن بچه پرداخت کند؛ مگر آنکه دیه را به او ببخشند. در مواردی که با ادامۀ بارداری ترس از خطر جانی برای مادر وجود دارد، سقط جنین جایز خواهد بود. درخواست شوهر،‌ موجب جواز سقط جنین نیست. ❖ راهنمایی برای سقط جنین (بدون عذر موجّه شرعی) یا فروش داروی آن -در مواردی که سبب نزدیک برای سقط حرام باشد- جایز نیست. البته از نظر وضعی، کسی که این کار را کند ضامن نیست. 📚 احکام کاربردی، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مسأله 147 و 148، ص63-64 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ✅کارفرما پول، قدرت، شهرت، رياست و خلاصه دل و خلق و دنيا و شيطان اينها مى‌توانند هدف ما باشند، اما اين هدف‌ها چيزى ندارند و استعدادهاى شكفته شده‌ى ما را به بن‌بست مى‌رسانند و در لجن مى‌كشند. ما در فاصله‌ى تولد و مرگ براى كسى كار مى‌كنيم، كارفرماى ما چه كسى باشد؟ ما حركت‌هايى داريم، محرك ما چه كسى باشد؟ بايد در اين محرك‌هاى انديشيد و آنها را مقايسه كرد و سنجيد. اين فكر و عقل ماست كه كمك ما هستند، فكر، محبوب‌ها و محرك‌ها و كارفرماها را ارزيابى مى‌كند و وضع آنها را مشخص مى‌نمايد كه چه مى‌دهند و چه مى‌گيرند، عقل هم بر اين ارزيابى‌ها نظارت مى‌كند و مى‌سنجد و بهترين آنها را نشان مى‌دهد و در نتيجه‌ى اين فكر و اين سنجس به عشق و به گرايش و ايمان مى‌رسيم. اينها چيزى ندارند، مصرف كننده هستند و محكوم هستند، نه در گذشته چيزى داده‌ند نه در آينده چيزى دارند كه بدهند، نه چشمى و گوشى و نعمتى داده‌اند و نه بهشتى دارند كه بدهند و اگر لذتى و ثروتى بوده همان لذت بچه بوده از كاكائو و همان زياد شدن ثروت بوده و كم شدن ما. 📚 رشد عین_صاد ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/Imamalipour
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋عوامل_مغفرت_در_قرآن ✍خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏دهد و گناهانتان را از شما مى‏زداید و شما را مى‏آمرزد(آیه 29 انفال) 👌در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1- ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2- پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3- عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4- قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5- عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6-پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7- دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8- دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف)
🔆داستانى از زمان پيامبر(صل الله علیه وآله و سلم ) آورده اند كه در زمان حضرت رسول صلى الله عليه و آله ، ثروتمندان از انصار، وقتى كه درختان خرماى آن ها به ثمر مى نشست ، از ميان آن ها آن چه رسيده تر و بهترين بود به مسجد پيامبر صلى الله عليه و آله آورده و در گوشه ى قرار مى دادند تا فقراى مهاجر از آن استفاده كنند. در همين روزها بود كه روزى يكى از مالداران و ثروتمندان مدينه ، مقدارى خرما كه بى ارزش بود(يعنى از نوع پست و دور ريختنى بود) را آورد و در ميان خرماهاى نيكوى ديگران ريخت (و كالاى پست خود را با كالاهاى پاكيزه و نيكوى ديگران مخلوط كرد) كه در اين هنگام خداوند متعال از اين عمل نهى فرمود كه : ((و لا تيمموا الخبيث منه تنفقون ؛ براى انفاق سراغ چيزهاى ناپاك نرويد))(1) شما قصد مى كنيد از چيزهاى پست و فاسدى را كه نزدتان هست انفاق كنيد و حال آن كه اگر چنين چيزى را به خودتان بدهند نمى پذيريد. البته حالات و سيره معصومين عليه السلام اين بوده است كه از بهترين اموال خود انفاق مى كردند از جمله : در جنات الخلود گويد: كه حضرت امام صادق عليه السلام با برادران دينى خود مواسات مى كرد و آن چه را كه بهتر و خوب تر از چيزهايى كه در منزلش ‍ بود در راه خدا مى داد و اگر هم چيزى نداشت به فقير بدهد، لااقل سائل و فقير را تسلى مى داد. و در كتاب وقايع الايام است كه معمولا امام صادق عليه السلام براى تسلى دادن سائل به اين ابيات مبادرت مى فرمود: فلا تجزع فان اءعسرت يوما فقد اءيسرت فى زمن طويلفلا تيئس فان الياءس كفر لعل الله يغنى عن قليلفلا تظنن بربك ظن سوء فان الله اءولى بالجميلاگر روزى در سختى و فشار قرار گرفتى جزع و ناراحتى نكن ، به تحقيق در زمان طولانى بر تو آسان خواهد شد. از درگاه خداوند نااميد مباش كه نااميدى از درگاه او كفر است ، شايد خداوند بسيار كم ، تو را بى نياز كند. نسبت به خداوند سوءظن نداشته باش ، براى اين كه خداوند از همه به زيبائى ها اولى و برتر است .(۲) 📚۱- قرآن مجيد، سوره بقره ، آيه 267. ۲- وقايع الايام ، ص 165.
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم تحقق بشارت سورهٔ کوثردر تورات قبل از ظهور اسلام کوثرکثرت و برکتی همه‌جانبه پیامبر اسلام (ص) در تمام دوران دعوتشان (بلکه قبل از آن) با خطرات بسیاری روبه‌رو بودند که هریک به‌تنهایی می‌توانست تداوم دعوت آن رسول گرامی را قطع کند. اما خداوند در سورهٔ کوثر وعده می‌دهد که به ایشان کوثر را عطا کرده و ثمرات وجودی ایشان تداوم خواهد داشت. یعنی کثرت و برکتی همه‌جانبه و فوق‌العاده. قرآن، نشان‌گر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر عملاً نیز این وعده محقق شد و دین ایشان جهانی شده و نسل ایشان - با وجود انواع مظالم و کشتارهایی که نسبت به اهل‌بیت و سادات رخ داد - از طریق اولاد حضرت فاطمه (س) توسعه یافت و نام ایشان فراگیر شد. این پیش‌گویی قرآن، نشان‌گر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر (ص) است بشارت کوثر قبل ازاسلام درتورات اما به گزارش تورات، قرن‌ها قبل از ظهور اسلام، خداوند بشارت این واقعه را به ابراهیم خلیل (ع) داده بود! در چنین آمده است: و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینک او را برکت داده، بارور گردانم، او را بسیار کثیر گردانم (یا: او را خیلی زیاد تکثیر می‌کنم.) دوازده رئیس از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی به‌وجود آورم. کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل (ع بنابراین، برکت و باروری و کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل (ع) قرار داده شده است که حاصل این هدیهٔ الهی، دوازده_پیشوا و امتی عظیم است! بشارت آمدن دوازده پیشوای الهی ناگفته پیداست که اگر چیزی حاصل برکت و تایید الهی باشد، نمی‌تواند صرفاً دنیوی تفسیر شود. بنابراین باید گفت: در اینجا به آمدن دوازده پیشوای الهی (= امام) و ذرّیه‌ای مبارک، بشارت داده شده است که در مدار دین خدا هستند. و از طرفی هم می‌دانیم که پیامبر اکرم و اهل‌بیت ایشان از اعراب اسماعیلی می‌باشند. بشارت خداوند دربارهٔ نسل اسماعیل (ع) نتیجه این‌که: بشارت خداوند دربارهٔ نسل اسماعیل (ع) مدت‌ها بعد در وجود حضرت محمد، حضرت_فاطمه، دوازده امام صلوات‌الله‌علیهم و بسیاری از صالحین نسل ایشان تحقق یافت. السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ کتاب دوازده امام در تورات: کتاب پیدایش (باب ۱۷ : بند ۲۰)