eitaa logo
در محضر قرآن
119 دنبال‌کننده
63 عکس
232 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸 سلام علیکم در آستانه سال نو دعا می کنم: زندگیتون پر از بهترينها وغــرق خوشبختی؛ الهی بی دلیل دلتون شاد بشه؛ الهی رزق زیاد و سلامتی و موفقیت روزی هر روزتون باشه. سال نو پیشاپیش مبارک 🌸 🍃 ✍در ادامه بررسی آیات در فضائل و علیهم السلام در این ماه پر فضیلت المعظم ، آیه شناخت منافقان را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۲۶) آیه منافقان: آیه ۳۰ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ (٢٩) وَلَوْ نَشَآءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ (٣٠) 🌿آیا كسانی كه در دلهایشان بیماری است گمان كردند خدا كینه‌هایشان را آشكار نمی‌كند؟!(۲۹) و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان می‌دهیم تا آنان را با قیافه‌هایشان بشناسی، هر چند می‌توانی آنها را از طرز سخنانشان بشناسی؛ و خداوند اعمال شما را می‌داند! 🌿این آیه درباره منافقان و نشانه هاى آنها است و مى گوید که اگر بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم و حتّى در چهره هاى آنها علامت مى گذاریم تا با مشاهده آن، آنها را بشناسى. سپس مى افزاید هر چند هم اکنون نیز مى توانى آنان را از طرز سخنانشان بشناسى; چرا که هر جا سخن از جهاد است آنها سعى در کناره گیرى از آن و تضعیف روحیه مردم دارند; و آنجا که سخن از نیکان و پاکان و پیشگامان در اسلام است، سعى در لکه دار نمودن شخصیت آنها دارند. هنگامی كه رسول خدا(ص) در غدیر خم، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود منصوب كرد، بعضی گفتند: محمّد در بالا بردن بازوی پسر عمویش (از تعصّب فامیلی و فامیل مداری) كوتاهی نمی‌كند. آنگاه این آیات نازل شد. تفسیر برهان در حدیث مشهورى از ابوسعید خدرى مى خوانیم که در تفسیر جمله: (وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فى لَحْنِ الْقُولِ ) مى گوید: «آنها را از طریق عداوت با على بن ابى طالب ـ و سخنان کینه توزانه اى که نسبت به آن حضرت دارند ـ مى توان شناخت»! ابن مسعود مى گفت: «ما در زمان رسول خدا(ص)منافقان را تنها به وسیله بغض و عداوتشان با على بن ابى طالب(ع) مى شناختیم. (۱) محبّ الدّین طبرى در الرِّیاضُ النَّضِرَةُ از ابوذر چنین نقل مى کند: «در زمان پیامبر(ص) منافقان را تنها به سه چیز مى شناختیم: تکذیب خدا و پیامبر(ص)، و تخلف از نماز (جماعت) و بغض و عداوت نسبت به على بن ابیطالب(ع)». (۲) در صحیح ترمذى که از منابع دست اوّل اهل سنّت است نیز این حدیث از دو طریق از ابوسیعد خدرى و أُمّ سلمه(با تفاوت مختصری) نقل شده است. (۳) در حدیث عبادة ابن صامت آمده است: «ما وضع فرزندان خود را با محبت على بن ابیطالب(ع) روشن مى ساختیم; هنگامى که کسى را مى دیدیم على ابن ابیطالب(ع) را دوست ندارد، مى دانستیم از ما نیست». و در حدیث محبوب بن ابى الزناد از زبان طائفه انصار آمده است: «هرگاه کسى بغض و عداوت على(ع)را داشت مى فهمیدیم فرزند پدر خود نیست». (۴) روز خیبر پیامبر اکرم(ص) بیان مفصّلى درباره على(ع) کردند و در ضمن آن فرمودند: اى مردم فرزندان خود را با محبّت او بیازمائید; زیرا على دعوت به گمراهى نمى کند، و از هدایت دور نمى شود، کسى که او را دوست دارد از شما است، و کسى که بغض و عداوت او را داشته باشد از شما نیست». (۵)   ۱. الدر المنثور، ج6، ص 66. ۲. الرِّیاضُ النضرة، ص 214. ۳. صحیح ترمذى، ج 5، ص 635، ح3717. ۴. مختصر تاریخ دمشق، ج 17، ص 370 و 371، (طبع دارالفکر دمشق). ۵. مختصر تاریخ ابن عساکر، ج17، ص371.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌺🍃 السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام... 🌱 سلام بر تو ای مولایی که صفای آمدنت، زمستان دلها را بهار خواهد کرد و طراوت مهربانیت روزگار را نو. 🌱سلام برتو و بر بهار آمدنت 🌸عرض سلام و تقدیم بهاری‌ترین احترام خدمت شما بزرگواران ... در اوان سال جدید، سال مهار تورم و رشد تولید که مقارن با بهار معنویّت، ماه رمضان است از خالق متعالی که، مُقَلِّب کننده ی قُلُوبِ وَ الْأَبْصَار است دگرگونی و بصیرتی کامل همراه با تدبیر روزگار برایتان آرزو نموده و از تنها مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَال، حال و احوالی را مسئلت دارم که پر از نگاه ویژه ی حضرت حجت ( ارواحنافداه) باشد. هادی فرخنده نژاد ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در این ماه پر فضیلت المعظم ، آیه معروف به وزارت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۲۷) آیه وزارت: آیات۳۲_۲۹ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (٢٩)هَارُونَ أَخِي (٣٠)اشْدُدْ بِهِٓ أَزْرِي (٣١)وَأَشْرِكْهُ فِيٓ أَمْرِي. 🌿و وزیری از خاندانم برای من قرار ده...(۲۹)برادرم هارون را!(۳۰)با او پشتم را محكم كن؛(۳۱)و او را در كارم شریك ساز؛ ❇️در ذیل این آیه روایات متعددى در منابع معروف اهل سنت دیده مى شود; که حکایت از این دارد که پیامبر اسلام(ص) براى پیشبرد اهداف رسالتش خواسته حضرت موسی(ع) را از خداوند تقاضا کرد; با این تفاوت که به جاى نام هارون نام على(ع) را گذاشتند. ۱ـ در شواهد التنزیل از حذیفة بن اُسید چنین نقل شده است که پیامبر اکرم(ص)دست امیرمؤمنان على بن ابى طالب را گرفت و فرمود: «اَبْشِرْ وَ اَبْشِر، اِنَّ مُوسى دَعا رَبَّه اَنْ یَجْعَلَ لَهُ وَزیراً مِنْ اَهلِهِ هارُونَ، وَ اِنّى اَدعُوا رَبّى اَن یَجْعَلَ لى وَزیراً مِنْ اَهلى عَلِىّ اَخى، اُشّدُد بِهِ ظَهرى وَ اَشْرِکْهُ فى اَمْرى »: «بشارت باد بر تو! (باز هم) بشارت باد بر تو (اى على)! موسى از پروردگارش تقاضا کرد که براى او وزیرى از خاندانش (هارون) را قرار دهد و من از پروردگارم خواسته ام که وزیرى براى من از خاندانم قرار دهد، على برادرم را. خداوندا به وسیله او پشت مرا محکم کن، و او را در کار من شریک فرما».۱ بدیهى است منظور از شرکت در کار پیامبر اسلام(ص)، به معنى شرکت در نبوت نیست، بلکه منظور شرکت در امر رهبرى مردم است. ۲ـ فخر رازى در تفسیر کبیر خود، این حدیث را به شکل مبسوط ترى از ابوذر غفارى از رسول خدا(ص) نقل مى کند تا آنجا که مى گوید: هنگامى که على(ع)انگشتر خود را به سائل داد و پیامبر(ص) این صحنه را مشاهد کرد، عرضه داشت: «خداوندا! برادرم موسى از تو تقاضا کرد که سینه ام را گشاده کن...و وزیرى از خاندانم براى من قرار ده ... و او را در کار من شریک گردان، تو قرآن نازل فرمودى که قبول دعاى او را از جانب تو بازگو مى کند، خداوندا! من، محمد(ص)، پیامبر و برگزیده توام، سینه ام را گشاده فرما و کار را بر من آسان ساز، و از خاندانم على(ع) را وزیر من گردان، و پشتم را به وسیله او قوى و محکم کن». ابوذر مى گوید: هنوز دعاى پیامبر(ص) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و آیه (اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ) را بر پیامبر(ص) نازل کرد.۲ ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ۱. شواهد التنزیل، ج1، ص368، ح510. ۲. تفسیر فخر رازى، ج12، ص26 (ذیل آیه 55 سوره مائده).
🌸🍃سلام علیکم صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و پر برکت؛ ❤️امام رضا جان که بهترین سلام ها بر او باد فرمودند در روزهای منتهی به رمضان الکریم این جمله را زیاد تکرار کنید. 🔸اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَىٰ مِنْ شَعْبَانَ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ🍃🌸 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در این ماه پر فضیلت المعظم ، آیه معروف به بیّنه و شاهد را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۲۸) آیه بیّنه و شاهد: آیات۱۷ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠اَفَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتابُ مُوسى اِماماً وَ رَحْمَةً اُولئکَ یُؤمِنُونَ بِهِ... 🌿آیا آن کس که دلیل آشکارى از پروردگار خویش دارد، و به دنبال آن شاهدى از سوى (خدا) آمده، و پیش از آن، کتاب موسى که پیشوا و رحمت بوده (گواهى بر آن مى دهد، همچون کسى است که چنین نباشد)؟! آنها (حق طلبان) به او ایمان مى آورند... . حاکم حسکانى بالغ بر 16 روایت در ذیل این آیه آورده است و گواهى مى دهد که منظور از شاهد در آیه فوق حضرت على(ع)است. از جمله از انس بن مالک نقل مى کند که منظور از جمله: (اَفَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ )، محمد(ص)است، و منظور از جمله: ( وَیَتْلُوُهُ شاهِد مِنْهُ ) على بن ابى طالب(ع)مى باشد، او بود که زبان رسول خدا(ص) به سوى اهل مکه به هنگام شکستن پیمان آنها شد. (1) در حدیث دیگرى از ابن عباس نقل مى کند که در تفسیر (وَ یَتْلُوهُ شاهِد مِنْهُ )گفت: «هُوَ عَلِىٌّ خاصَّة »: «او فقط على بن ابى طالب (ع)است». (2) همچنین از زاذان (یکى از اصحاب و یاران خاص على(ع)) از على(ع) نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «اگر مسند قضاوت براى من فراهم شود و من بر آن بنشیم، در میان اهل تورات به توراتشان، و در میان اهل انجیل به انجیلشان، و در میان اهل زبور به زبورشان، و بین اهل قرآن به قرآن داورى خواهم کرد; آن چنان قضاوتى که به سوى خدا صعود کند! به خدا سوگند! آیه اى در شب یا روز، در بیابان یا کوه، در صحرا یا دریا نازل نشده مگر اینکه من مى دانم که در چه ساعتى نازل شد! و درباره چه کسى نازل گردید...» کسى سؤال کرد: «چه آیه اى درباره تو نازل شده است اى امیر مؤمنان؟» فرمود: «(اَفَمَنْ کانَ على بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوُهُ شاهِد مِنهُ )، محمد(ص) بر بینه پروردگارش بود و من شاهد و گواهى او بودم که به دنبال او گام بر مى دارم». (3) آلوسى در تفسیر روح المعانى بعد از آنکه حدیث ابن ابى حاتم و ابن مردویه را از على(ع)درباره نزول این آیه نقل مى کند، همین معنى را در حدیث دیگرى از پیامبر اسلام(ص) روایت مى کند، که فرمود: ( اَفَمَنْ کانَ عَلى بَیِّنَة مِنْ رَبِّهِ ) من هستم، ( وَ یَتْلُوهُ شاهِد ) على(ع) است. بنابراین اگر بخواهیم تکلفات را کنار بگذاریم، بیّنه در آیه فوق به معنى قرآن است که معجزه جاویدان پیامبر اسلام(ص) مى باشد، و شاهد به معنى شخصى غیر از پیامبر(ص) است که گواهى بر حقانّیت آن بدهد; امّا آنها که وحشت دارند از این که تفسیر این آیه به حقانیّت مذهب شیعه منتهى مى شود، حاضراند هر گونه تکلّف و حق پوشى را براى نفى این تفسیر مرتکب شوند، تا پیش داورى هاى آنها خلاف از آب در نیاید. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ 1. شواهد التنزیل، ج1، ص280، ح 383. 2. همان، ص282، ح387. 3. همان، ج1، ص280، ح384.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌💐🍃سلام علیکم حلول ماه صیام، ماه مبارک رمضان بر شما میهمانان ضیافت الله تبریک و تهنیت باد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و ماه مبارک و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۱) آیه۱۸۳ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. 🌿ای افرادی كه ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه كه بر كسانی كه قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزكار شوید. ✅نكته‌ها: به نظر مفسّران و دانشمندان علوم قرآنی، آیاتی كه با خطاب‌ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع شده‌اند، در مدینه نازل شده و جزء آیات مدنی می‌باشند. فرمان روزه نیز در سال دوّم هجری صادر گردیده است. در حدیث قدسی آمده است كه خداوند می‌فرماید: «الصوم لی و انا اجزی به» روزه برای من است و من آن را پاداش می‌دهم. ‌تفسیر مراغی روزه بر امّت‌های پیشین نیز واجب بوده، ولی روزه‌ی ماه رمضان، مخصوص انبیا بوده است و در امّت اسلامی، روزه رمضان بر همه واجب شده است. ‌تفسیر نورالثقلین. ❇️پیام‌ها: 1- خطابِ زیبا، گامی برای تأثیر گذاری پیام است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» در حدیثی از تفسیر مجمع‌البیان می‌خوانیم: لذّت خطاب‌ «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» سختی روزه را آسان می‌كند. اگر والدین بخواهند كه فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، باید آنان را زیبا صدا زنند. 2- از شیوه‌های تبلیغ آن است كه دستورات مشكل، آسان جلوه داده شود. این آیه می‌فرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّت‌های پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستوری كه برای همه امّت‌ها بوده، آسان‌تر از دستوری است كه تنها برای یك گروه باشد. «كَما كُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ» 3- قرآن، فلسفه بعضی احكام همچون روزه را بیان داشته است. زیرا اگر مردم نتیجه‌ی كاری را بدانند، در انجام آن نشاط بیشتری از خود نشان می‌دهند. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 بشنويد | تلاوت سوره حمد توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ⚡️ در ماه مبارک رمضان، روزانه بخشی از تلاوت قرآن توسط رهبر انقلاب منتشر خواهد شد. ✨ 🌙 Farsi.Khamenei.ir
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🏝خدا کند این رمضان، پایان دلتنگی‌ها باشد و آغاز دیدارها و بهار منتظران...🏝 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و ماه مبارک و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۲) آیه۱۸۴ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. 🌿چند روز معدودی را (باید روزه بدارید!) و هر كس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادی از روزهای دیگر را (روزه بدارد) و بر كسانی كه روزه برای آنها طاقت‌فرساست؛ (همچون بیماران مزمن، و پیرمردان و پیرزنان،) لازم است كفّاره بدهند: مسكینی را اطعام كنند؛ و كسی كه كارِ خیری انجام دهد، برای او بهتر است؛ و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید. ✅نكته‌ها: تسلیم فرمان خدا بودن، ارزش است. اگر دستور روزه گرفتن داد، باید روزه گرفت و اگر حكم به افطار كرد، باید روزه را شكست. اگر مسافر یا مریضی روزه گرفت، روزه‌اش باطل و باید قضای آنرا به جا آورد. امام صادق علیه السلام فرمودند: حتّی اگر مادری نسبت به شیر كودك یا جنین نگرانی داشت، باید روزه خود را افطار نماید و این نشانه‌ی رأفت خداوند است. ❇️پیام‌ها: 1- اسلام برای هر فرد در هر شرایطی، قانون مناسب دارد. در این آیه، حكم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. «فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلی‌ سَفَرٍ» 2- شرایط نباید فلسفه كلّی حكم و آثار و منافع آنرا تماماً از بین ببرد. اگر انسان مریض یا مسافر در شرایطی نمی‌تواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگری قضا كند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» 3- قصد سفر، به تنهایی مانع روزه نیست، در سفر بودن لازم است. «عَلی‌ سَفَرٍ» 4- تغذیه‌ی فقرا، در متن احكام جاسازی شده است. «طَعامُ مِسْكِینٍ» 5- عباداتی سبب رشد و قرب بیشتر است كه با علاقه و رغبت باشد. «فَمَنْ تَطَوَّعَ» 6- دستورات الهی حداقل را بر همه واجب كرده است و بیش از آن را به اختیار انسان می‌گذارد. در این آیه سیر كردن یك گرسنه واجب، ولی بیش از آن به عنوان عمل مستحبّی در اختیار خود انسان است. «فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ» 7- انجام دستورات خداوند، آثار خوبی دارد كه به خود انسان باز می‌گردد نه خدا. «أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَكُمْ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌺سلام علیکم پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در خصوص ماه مبارک رمضان فرمودند: اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوى شما رو کرده است.  ماهى که نزد خدا، بهترين ماههاست و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعتهايش بهترين ساعتهاست. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و ماه مبارک و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۳) آیه۱۸۵ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ. 🌿[این است‌] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت می‌باشد، و مایه جدایی [حق از باطل‌] است. پس كسی كه در این ماه [در وطنش‌] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنكه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را [به تعداد روزه‌های قضا شده، روزه بدارد]. خدا آسانی و راحت شما را می‌خواهد نه مشقت شما را. و [قضای روزه‌] برای این است كه: شما روزه‌هایی را [كه به خاطر عذر شرعی افطار كرده‌اید] كامل كنید، و خدا را بر اینكه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و نیز برای این كه سپاس‌گزاری كنید. ❇️پیام‌ها: ۱- ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان‌ها نیز می‌تواند به مقداری باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» ۲- قضای روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» ۳- روزه‌ی قضا، مشروط به زمان خاصّی نیست. «أَیَّامٍ أُخَرَ» ۴- احكام خداوند بر اساس آسانی و مطابق طاقت انسان است. «یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ» ۵- عسر وحرج، واجبات را از دوش انسان برمی‌دارد. «لا یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» ۶- روزه‌ی قضا باید به تعداد روزهایی باشد كه عذر داشته است. «لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ» ۷- هدایت و توفیق انجام عبادات، از طرف خداست. تكبیر، نشان بزرگداشت‌ خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‌ ما هَداكُمْ» ۸- روزه، زمینه‌ساز هدایت انسان و سپاسگزاری اوست. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‌ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»
روشنی دل ها با یاد خدا و تلاوت قرآن است
🌸سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات شما در ماه صیام و ماه ضیافت الله ؛ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و ماه مبارک و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۴) آیه۱۸۷ بخش اول •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ... . 🌿در شبِ روزهایی كه روزه‌دار هستید، آمیزش با زنانتان برای شما حلال شد. آنان برای شما پوشش [معنوی‌] و شما هم برای آنان پوشش [معنوی‌] هستید، خدا می‌دانست كه شما [پیش از حلال شدن این كار] به خود خیانت می‌كردید، پس توبه شما را پذیرفت و از شما در گذشت. اكنون [آزاد هستید كه‌] با آنان آمیزش كنید و آنچه را خدا [در این كار] برای شما مقرّر داشته [از ثواب، پاكدامنی از آلودگی و فرزند شایسته‌] از او بخواهید... ✅نكته‌ها: در آغاز اسلام، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنی از شب می‌توانستند افطار كنند و اگر روزه‌دار خوابش می‌گرفت بعد از بیداری حقّ غذا خوردن نداشت. برخی مسلمانان علیرغم ممنوع بودن آمیزش جنسی این كار را انجام می‌دادند، ولی برخی دیگر با وجود زحمت و سختی، از خوردن در شب بعد از بیداری خودداری می‌كردند. یكی از یاران پیامبر به نام مطعم‌بن جبیر هنگام افطار به علّت دیر حاضر شدن غذا خوابش برد، وقتی بیدار شد گفت: من دیگر حقّ غذا خوردن ندارم و فردا را بدون غذا روزه گرفت و برای كندن خندق اطراف مدینه حاضر شد. در بین كار به علّت شدّت ضعف از حال رفت و بیهوش شد. پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار متأثّر شد و این آیه نازل گردید كه غذا خوردن تا طلوع فجر آزاد است و آمیزش با همسران در شب‌های ماه رمضان مانع ندارد. خداوند متعال می‌داند كه شما به خویشتن خیانت می‌كردید و قدرت صبر و خودداری نداشته و ندارید، به همین دلیل تكلیف را بر شما آسان و گذشته‌ی شما را عفو نمود. ✍ادامه دارد...
در محضر قرآن
🌸سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات شما در ماه صیام و ماه ضیافت الله ؛ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره #رو
🌸سلام علیکم پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: ماهى که در آن شما را به مهمانى خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده ايد. نفسهاى شما در آن ثواب تسبيح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و ماه مبارک و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۴) آیه۱۸۷ بخش دوم •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ... . ✅در تشبیه همسر به لباس، نكات و لطایف بسیاری نهفته است: * لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید كفو انسان و متناسب با فكر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. * لباس مایه‌ی زینت و آرامش است، همسر وفرزند نیز مایه‌ی زینت و آرامش خانواده‌اند. * لباس عیوب انسان را می‌پوشاند، هریك از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‌های یكدیگر را بپوشانند. * لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‌كند، وجود همسر نیز كانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی می‌رهاند. * دوری از لباس، مایه‌ی رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان می‌گردد. * انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ كند، هر یك از دو همسر نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید. ❇️پیام‌ها: 1- تخفیف وآسان‌گیری در احكام، از ویژگی‌های دین اسلام است. «أُحِلَّ لَكُمْ» 2- رعایت ادب در سخن، از ویژگی‌های قرآن است. «رفث» به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است كه در آیه به كنایه از آمیزش آمده است. 3- هر كجا خواستید راهی را ببندید، یك راه مشروع را باز بگذارید. چون خداوند در روز رمضان، آمیزش را ممنوع می‌كند، لذا در شب آنرا مجاز می‌شمرد. ‌با اینكه آمیزش جنسی، در اوّل هر ماه مكروه است، لكن در اوّل ماه رمضان مستحبّ است و شاید به خاطر این است كه باید به نحوی مردم را تأمین نمود، سپس از آنان تكلیف خواست. «أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ» ۴- عبادتِ روز و لذّت مشروع شب، نشانه‌ی جامعیّت دین است. در یك آیه، هم احكام روزه وهم مسائل زناشویی آمده است. «أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلی‌ نِسائِكُمْ» ۵- نیاز زن و مرد به یكدیگر، دو طرفه است و هریك برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» ۶- انسان، جایزالخطا وغریزه جنسی در او قوی است. «كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ» ۷- ترك فرمان خدا، خیانت و ظلمی است به خود ما. «تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ» ۸- در آمیزش و فرزند خواهی، برای خداوند تكلیف معیّن نكنید كه پسر باشد یا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» ۹- حتّی آمیزش جنسی باید هدفدار باشد. «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» ✍ادامه دارد... .
در محضر قرآن
🌸سلام علیکم پیامبر گرامی اسلام در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: ماهى که در آن شما را به مه
🌸سلام علیکم پیامبر گرامی اسلام(ص) در خطبه ای درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: اعمال شما در این ماه پذيرفته است و دعاهاى شما مستجاب، پس، از پروردگار خويش با نيت هاى راستين و دلهاى پاک، بخواهيد که توفيق روزه اين ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنايت فرمايد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍در قرآن کریم آیاتی درباره و ماه مبارک و آن نازل شده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد: 💎 ۴) آیه۱۸۷ بخش سوم •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠... وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ. 🌿...و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید صبح از رشته سیاه شب برای شما آشكار شود؛ سپس روزه را تا شب به پایان برید. و در حالی كه در مساجد معتكف هستید با زنان آمیزش نكنید. اینها حدود خداست، به آنها نزدیك نشوید. خدا این گونه آیاتش را برای مردم بیان می‌كند تا [از مخالفت اوامر و نواهی او] بپرهیزند. (۱۸۷) ✅نکته ها: اعتكاف، به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله با گرفتاری‌ها و مشكلاتی كه داشتند، گاهی در مسجد برای چند روز معتكف می‌شدند و بدین وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر می‌دادند. از آنجا كه در غیر حال اعتكاف نیز آمیزش در مسجد ممنوع است. به نظر می‌رسد مراد از كلمه «عاكفون» همان سكونت در مسجد باشد، نه اعتكاف به معنای عبادت مخصوص. ❇️پیام ها: ۱۰- معیار احكام اسلامی، معیارهای عمومی، طبیعی و ساده است. پیدا شدن سپیده‌ی صبح یا تاریكی شب را، هركس در هر كجا باشد می‌تواند بفهمد. «یَتَبَیَّنَ لَكُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ» ۱۱- اعتكاف، سكونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاكِفُونَ فِی الْمَساجِدِ» ۱۲- پیشگیری از گناه لازم است. قرآن می‌فرماید: به گناه نزدیك نشوید. چون نزدیك شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» ۱۳- تقوا، فلسفه‌ی احكام الهی است. روزه برای تقواست، آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست. ‌این سوره كه با جمله‌ی‌ «هُدیً لِلْمُتَّقِینَ» آغاز گردیده است، در آیات مختلف تقوا را به عنوان هدف دستورات الهی مطرح می‌كند. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» ۱۴- عمل به دستورات الهی، بستر رشد و تقوا می‌باشد. «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»