هدایت شده از شراب و ابریشم...
خدا همیشه هوای بندههای خوبش را دارد، این را خودش هم در قرآنش آورده: إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا/حج۳۸
اما یک جاهایی، یک وقتهایی، یک حالِ اساسی به مؤمنین میدهد که تا همیشهی تاریخ مزهاش زیر زبانشان بماند.
البته این حال دادنها حساب و کتاب دارد، همینطور فلهای نیست.
هر جا مؤمنین اساسی در راه خدا استقامت کردند و با همهی پستی بلندیها و تلخ و شیرینهای روزگار پای عَلَمِ خدا ماندند، آنوقت خدا هم سر بزنگاه از خجالت همهشان درمیآید، چه در آمدنی.😁
خب قرآن برای این موضوع مثالهای زیادی آورده، نمونهاش حالیست که به سپاه اسلام در احزاب و بدر و حنین داده!
فکر کن مسلمین با عِده و عُدهی کم و با احتمالِ شکستِ نود به ده، گرم جنگ با کفار بودند که یکدفعه خدا ملائکش را فرستاد بروند توی صف اسلام بجنگند و دشمن را شکست بدهند: أَنِّی مُمِدُّکمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکةِ مُرْدِفِینَ/انفال۹
وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ/ توبه ۲۶
حالا همین مُشت را بعنوان نمونهی خروار خروار حالِ الهی داشته باشید تا برویم سر اصل مطلب!
اصل صحبتم سرِ حالی بود که خدا اردیبهشت ۵۹ به خمینی و اصحابش داد!
حالی که نمونهاش در صدر اسلام هم نبود، هیچ جای دیگرِ تاریخ هم مثلش پیدا نمیشود!
آنجاهایی که خدا اول اسلام برای مسلمانها امداد غیبی و کمک گسیل کرده، آنها خودشان وسط معرکه بودند، مشغول شمشیر زدن و خون دادن.
اما اینجایی که خدا برای خمینی و یارانش جنودی از غیب فرستاده، آنها خودشان اصلا حضور نداشتند، اصلا حتی روحشان هم خبر نداشته که دشمن برایشان چه خوابی دیده چه رسد به اینکه قرار باشد برای دفاع تدبیر کنند!
اما خدا در نیمه شبِ ۲۴ آوریلِ ۱۹۸۰ لشکری از ماسه و شن و طوفان روی سرِ کفار خالی کرده و جوری بریانشان کرده که شبیهش را جز در عذاب قوم عاد و ثمود سراغ نداریم: إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ/قمر۱۹
و این یعنی خوابِ اصحابِ خمینی، با شمشیر زدن اصحابِ بدر برابری کرده!
آنها وسط معرکه بودند و امداد رسید، اینها اصلا نبودند، حتی خیلیهایشان خواب بودند، اما خدا امدادش را حواله کرده و پوزهی دشمن را جوری خاک مالیده که بعد از اینهمه سال هنوز از عوعوی دشمن بوی خاکِ صحرای طبس میآید!
معجزهی پنج اردیبهشتِ ۵۹ پاسداشت خدا بود برای پایمردیهای عجیب و بزرگی که ملت ایران نشان داده بود، پای عَلَمی که خدا دست خمینی سپرده بود:
إِذْ جَاءتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا/ احزاب۹
✍ملیحه سادات مهدوی
الله اکبر
الله اکبر
و لله الحمد.
یومالله پنج اردیبهشت، مبارکِ ایران و ایرانی.
مهمان شراب و ابریشم باشید👇
🌱 https://eitaa.com/joinchat/3329950063C640e43cb5a
غبار آستانش دیدهها را میکند روشن
صفای مرقدش بخشد صفا آیینۀ جان را
صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)
🌺سلام علیکم؛ گام هایتان در راه بندگی خدا محکم و استوار، صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره #آثار_تلاوت کلام الله مجید آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎۱۸)سپاسگزارى خداوند از بندگانش، در پىِ تلاوت قرآن از سوى آنان: سوره فاطر آیات ۲۹و۳۰
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ … (٢٩)لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِٓ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ.
🌿قطعاً كسانی كه همواره كتاب خدا را میخوانند …. تا [خدا] پاداششان را به طور كامل عطا كند و از فضلش بر آنان بیفزاید؛ یقیناً او بسیار آمرزنده و عطا كننده پاداش فراوان در برابر عمل اندك است.
✅پیامها:
۱- تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. یَتْلُونَ ... أَقامُوا ... أَنْفَقُوا
۲- عمل برای دریافت اجر الهی، ضرری به اخلاص نمیزند. «لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ»
۳- خداوند هم مزد میدهد، هم اضافه میدهد. «لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُمْ»
۴- اجر كامل برخاسته از شكور بودن خداوند است. لِیُوَفِّیَهُمْ ... شَكُورٌ
۵- خداوند از تلاشها قدردانی كرده و لغزشها را میپوشاند، ما نیز در برابر خدمات دیگران قدرشناس باشیم و از لغزشهای آنان بگذریم. «إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ»
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
#امام_رضا
🌹سلام علیکم؛ روز قشنگ بهاریتون بخیر. در شب زیارتی حضرت سیدالشهداء، شادی ارواح طیبه شهدا بالاخص شهید محمد منتظر قائم(شهید واقعه طبس) و آیت الله سلیمانی (نماینده سابق ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و عضو خبرگان رهبری) و دیگر رفتگان و درگذشتگان صلوات
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره #آثار_تلاوت کلام الله مجید آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎۱۹)از آثار تلاوت قرآن، سجده است. سوره مریم آیه ۵۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠...وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَآ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا.
🌿...و از كسانی كه آنان را هدایت كردیم و برگزیدیم؛ هنگامی كه آیات [خدایِ] رحمان بر آنان خوانده میشد، سجده كنان و گریان به رو میافتادند.
✅نكتهها:
در حدیث میخوانیم: هنگام تلاوت قرآن، محزون شده و گریه كنید یا خود را به حالت گریان در آورید.
بهترین مصداق برگزیدگان الهی كه سجدههای طولانی همراه با اشك داشتهاند، پیامبر اسلام و اهلبیت معصومش علیهم السلام بودهاند. درباره همهی آنان خاطراتی از سجدهها وگریههای فراوانشان در مناجاتهای ماه رمضان وعرفه و ... وجود دارد.
❇️پیامها:
۱- گریه در سجده آن قدر ارزشمند است كه خداوند از اهل آن تجلیل كرده است. «سُجَّداً وَ بُكِیًّا»
۲- گریه و زاری به درگاه الهی، نشانهی رشد، شناخت، توفیق و برگزیدگی است. وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا ...
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام امام زمانم
🔅السّلام علیکَ ایُّها المقدَّمُ المأمول...
🌱سلام بر تو ای مولایی که آرزوی آمدنت بهترین آرزوهاست و آرزومندان و منتظرانت، برترین مردم تاریخ...
🌷سلام علیکم؛ امروزتون مملو از آرامش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره #آثار_تلاوت کلام الله مجید آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎۲۰)تلاوت آيات قرآن براى اهل ايمان، مانع ارتداد و گمراهی آنان: سوره آل عمران آیات ۱۰۱_۱۰۰
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ (١٠٠)وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
🌿ای اهل ایمان! اگر از گروهی از اهل كتاب [كه یهود و نصاری هستند] اطاعت كنید، شما را پس از ایمانتان به كفر بازمیگردانند. (۱۰۰)و چگونه كفر میورزید در حالی كه آیات خدا بر شما خوانده میشود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر كس به خدا تمسّك جوید، قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است.
❇️نكتهها:
یكی از یهودیان به نام شاسبن قیس، وقتی صفا و صمیمیّت مسلمانان مدینه به خصوص دو قبیله اوس وخزرج را دید بسیار ناراحت شد و با خود گفت: این دو قبیله روزگاری با هم جنگ میكردند، ولی حالا در سایه رهبری ومدیریّت محمّد(ص) در كنار هم با صلح و صفا زندگی میكنند، اگر این وضع ادامه داشته باشد، كیان یهود در خطر است. او با برنامهریزی، گروهی را با خود همراه وجوانی را در میان مسلمانان مأمور كرد تا با یادآوری خاطرات درگیریهای «بُغاث»- محلّی كه بین دو قبیله جنگ واقع شده بود- آنان را تحریك كند. آن جوان چنین كرد و عواطف آنان را تحریك نموده، نزدیك بود كه نزاع و درگیری سختی شعلهور شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله ضمن دعوت به آرامش، به آنان هشدار داد و آنها را از توطئهی دشمن باخبر ساخت. آنها سلاح را بر زمین گذاشته، یكدیگر را در آغوش گرفته واز عمل خود پشیمان شدند.
❇️پیامها:
۱- عمل، در عقیده اثر میگذارد. اطاعت از منحرفان، سر از انحراف عقیده در میآورد. «إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقاً ... یَرُدُّوكُمْ»
۲- چون اطاعت از كفّار منجر به كفر میشود، پس تبرّی و برائت از آنان لازم است. «إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقاً ... یَرُدُّوكُمْ»
۳- نتیجه پیروی از بیگانگان، كفر و بدعاقبتی است. «یَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِیمانِكُمْ كافِرِینَ»
۴- زمینههای انحراف و كفر، یا فقدان راه است و یا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانین و رهبر الهی انحراف، وجهی ندارد. «كَیْفَ تَكْفُرُونَ وَ ...»
۵- وجود قانون به تنهایی برای جلوگیری از كفر و انحراف كفایت نمیكند، رهبر نیز لازم است. «وَ فِیكُمْ رَسُولُهُ ...»
۶- تكیه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونیّت از تمام وسوسهها و انحرافات است. «مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ»
۷- رو كردن به هر راهی غیر از راه خداوند، انحراف است. «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۸- آنچه مهمتر از حركت است، پیدا كردن راه مستقیم و حركت در آن است. «هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۹- هدایت، نتیجهی قطعی استمداد و تكیه به خداوند است. «فقد هدی»
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🏴سالروز تخریب قبور مطهر ائمه در بقیع تسلیت و تعزیت باد
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره جواز #زیارت قبور مؤمنین آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
۱)سوره توبه آیه ۸۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰٓ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِٓ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ.
🌿براى هیچ یک از منافقین اگر بمیرد، هیچ گاه نماز نخوان و بر قبور آنان (براى طلب رحمت و مغفرت) نایست آنها به خدا و پیامبر(ص) کفر ورزیدند و مردند در حالى که فاسق بودند
❇️از این آیه که از ایستادن بر قبور منافقین و درود و طلب رحمت بر آنان نهى مى فرماید استفاده مى شود این عمل براى مؤمنین جایز بلکه سیره مسلمان ها و عمل رسول خدا بر آن بوده است، زیرا اگر در مورد مؤمنین هیچ سابقه ای نداشت و پیامبر بر سر قبور مؤمنین و مسلمان ها حضور پیدا نمى نمود. این نهى معنا و مفهوم درست و صحیحى پیدا نمى کرد.
از این که در مورد منافق مى فرماید: «بر قبر آنان نایست» استفاده مى شود که در مورد غیر منافق، این عمل شایسته مى باشد و واضح است که مقصود از ایستادن بر قبر، صرف ایستادن نیست که اگر کسى مثلاً بر قبر منافقی درنگ کند و بایستد براى نگاه کردن به سنگ شکل هندسى آن، یا ایستاده و با رفیق خود سخن مى گوید، یا به اغراض دیگر، بلکه مقصود ایستادن به جهت احترام گزاردن و طلب رحمت و مغفرت براى صاحب قبر است و این خود دلیل بر آن است که در مورد غیر منافق، مانعى ندارد و بلکه طلب رحمت و مغفرت براى مؤمنین، مطلوب و شایسته است.
و مقصود از «لاتَقُم عَلى قبرِه» عدّه ى زیادى از مفسران اهل سنت آن را اعم دانسته و گفته اند: بر قبر منافق براى دفن یا زیارت و دعا درنگ و توفّف نکن» مانند تفسیر ابن کثیر که میگوید:
«این که نایستى بر قبر منافق براى استغفار و طلب مغفرت یا دعا براى او این حکمى است که عمومیت دارد و در مورد هر کسى که به نفاق شناخته شود»۱
در مجمع البیان آمده است:
«در این آیه دلالتى است بر این که ایستادن و قیام بر قبر براى دعا عبادتى است مشروع، اگر این گونه نبود، خداوند سبحان نهى از آن را به کافر اختصاص نمى داد»۲
در تفسیر ابن کثیر آمده است:
«پس از آن که خداوند نهى فرمود از نماز بر منافقین وایستادن بر قبور آنان براى استغفار وطلب مغفرت براى آنها این عمل از بزرگترین قربت ها (اعمال مستحب و نزدیک کننده به خداوند) است در حقّ مؤمنین، پس جایز و مشروع گردیده است این عمل نسبت به مؤمنین و در انجام دادن آن، پاداش، ثواب و اجر زیادى هست»۳
لذا از این آیه به وضوح استفاده مى شود که زیارت قبور مؤمنین و طلب رحمت و مغفرت براى آنان استحباب دارد و بدان ترغیب شده است.
۱- تفسیر ابن کثیر، ج ۳، ص ۴۳۵
۲- مجمع البیان، ج ۵، ص ۵۷
۳- تفسیر ابن کثیر، ج ۳، ص ۴۳۸
📚 برگرفته از کتاب: توحید و زیارت، آیه الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص ۲۰۸_۲۰۴
#هشتم_شوال
#ائمه_بقیع
🌺سلام علیکم؛ امروزتون متبرک به نگاه مهربون خدا
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره جواز #زیارت قبور مؤمنین آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
۲)سوره کهف آیه ۲۱
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوٓا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَآ إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰٓ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا.
🌿و اینچنین مردم را متوّجه حال آنها كردیم، تا بدانند كه وعده خداوند (در مورد رستاخیز) حقّ است؛ و در پایان جهان و قیام قیامت شكّی نیست! در آن هنگام كه میان خود درباره كار خویش نزاع داشتند، گروهی میگفتند: «بنایی بر آنان بسازید (تا برای همیشه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگویید كه) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولی آنها كه از رازشان آگاهی یافتند (و آن را دلیلی بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدی در كنار (مدفن) آنها میسازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)»
❇️از این آیه معلوم مى شود بعد از فوت اصحاب كهف مردم به زيارت آن قبور آمدند و به همين جهت بنا و مسجدى ساختند، و خداوند بعد از اين داستان از چنين عملى نهى نفرموده است. حتى با جمله "غلبوا على امرهم" ايشان را مورد تأييد قرار داده است.(الميزان، ج۳، ص۲۵۸) به علاوه اين آيات كريمه بر جواز و مشروعيت ساختن مساجد و اماكن متبركه نزد قبور اولياى الهى و بزرگان را دلالت مى كند.
❇️پیامها:
۱- ساختن مسجد بر مزار اولیای خدا، ریشهی قرآنی دارد. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»
۲- آثار مقدس باید در مكانهای مقدس و به مناسبتهای مقدس باشد. مسجد در كنار غار یكتاپرستان مهاجر، ارزش بیشتری دارد. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»
۳- از هر فرصتی برای ترویج دین استفاده كنیم. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً» (اگر بناست ساختمانی به عنوان یادبود ساخته شود، مسجد بسازیم كه آثار معنوی و مادی زیادی دارد.)
🌺سلام علیکم؛ امروزتون مملو از آرامش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۱- باران و طبیعت و انسان: سوره بقره آیات۲۲-۲۱
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (٢١) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَآءَ بِنَآءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
🌿ای مردم! پروردگار خود را پرستش كنید؛ آن كس كه شما، و كسانی را كه پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزكار شوید.(۲۱) آن كس كه زمین را بستر شما، و آسمان [= جو زمین] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبی فرو فرستاد؛ و به وسیله آن، میوهها را پرورش داد؛ تا روزی شما باشد. بنابر این، برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی كه میدانید (هیچ یك از آنها، نه شما را آفریدهاند، و نه شما را روزی میدهند).(۲۲)
❇️پیامها:
۱- یاد نعمتهای الهی از بهترین راههای دعوت به عبادت است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ ... الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ»
۲- از بهترین راههای خداشناسی، استفاده كردن از نعمتهای در دسترس است. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً»
۳- در نظام آفرینش، هماهنگی كامل به چشم میخورد. هماهنگی میان زمین، آسمان، باران، گیاهان، میوهها وانسان. (برهان نظم) «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ»
۴- آفریدهها هركدام برای هدفی خلق شدهاند. «رِزْقاً لَكُمْ» باران برای رشد و ثمر دادن میوهها، «فَأَخْرَجَ بِهِ» و میوهها برای روزی انسان. «رِزْقاً لَكُمْ»
۵- زمین و باران وسیله هستند، رویش گیاهان ومیوهها بدست خداست. «فَأَخْرَجَ»
۶- نظم و هماهنگی دستگاه آفرینش، نشانهی توحید است، پس شما هم یكتا پرست باشید. «فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً»
۷- دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست كه زمین و آسمان و باران و گیاهان را برای روزی شما قرار داده است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ ... الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ ...»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
💐سلام علیکم؛ لحظه هاتون پر از لبخند
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۲- باران محیی زمین مرده:سوره بقره آیه ۱۶۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ مَآءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ.
🌿در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و كشتیهایی كه در دریا به سود مردم در حركتند، و آبی كه خداوند از آسمان نازل كرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی كه میان زمین و آسمان مسخرند، نشانههایی است (از ذات پاك خدا و یگانگی او) برای مردمی كه عقل دارند و میاندیشند!
✅نكتهها:
كلمه «ریاح» جمع «ریح» به معنای باد است، ولی در قرآن هر جا كلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صَرصَر» حاقّه، 6. ولی هرجا كلمه «ریاح» آمده، همراه باران و لطف الهی است. در حدیث میخوانیم: هرگاه بادی میوزید، پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمودند: «اللهم اجعلها ریاحا و لا تجعلها ریحا» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. تفاسیر مجمع البیان و صفوةالتفاسیر.
❇️پیامها:
۱- شناخت طبیعت، یكی از راههای خداشناسی است كه شناخت آن، قدرت، حكمت و یكتایی او را در بر دارد. «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ ... فِی خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآیاتٍ»
۲- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... وَ الْفُلْكِ»
۳- تنها خردمندان از نگاه در هستی، درس خداشناسی میگیرند. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
مانده در گوشم صدای ماندگارِ زائران
ترک و بوشهری! عرب یا که عجم! یادش بخیر
تکیه بر دیوار دارالحجّه و تجدیدِ عهد
با امام ِ منتظر کنج حرم یادش بخیر
🌻سلام علیکم؛ صبح چهارشنبه امام رضایی تون بخیر و خوشی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۳- بادهای حامل باران: سوره اعراف آیه ۵۷
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
🌿او كسی است كه بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش میفرستد؛ تا ابرهای سنگینبار را (بر دوش) كشند؛ (سپس) ما آنها را به سوی زمینهای مرده میفرستیم؛ و به وسیله آنها، آب (حیاتبخش) را نازل میكنیم؛ و با آن، از هرگونه میوهای (از خاك تیره) بیرون میآوریم؛ این گونه (كه زمینهای مرده را زنده كردیم،) مردگان را (نیز در قیامت) زنده میكنیم، شاید (با توجه به این مثال) متذكّر شوید!
✅نكتهها:
در آیات قبل، خداشناسی و خداپرستی مطرح بود و اینجا معاد و برای هر یك از مبدأ و معاد، به مسائل طبیعی و نظام آفرینش استدلال شده است.
❇️پیامها:
۱- قوانین طبیعی با همه پیچیدگی و نظمی كه دارند، تحت اراده پروردگار است و نباید انسان را از مبدأ هستی غافل كند. «هُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیاحَ»
۲- منكران معاد، برهانی ندارند و تنها استبعاد میكنند. بیان نمونههای حیات در طبیعت و جمع شدن مواد تشكیل دهندهی گلابی، سیب و انار كه در خاك پخش هستند، نظیر جمع شدن ذرّات مردگان است و این نمونهها برای رفع آن استبعاد كافی است. «كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتی»
۳- مرگ، به معنای فنا و نیستی نیست، بلكه تغییر حالت است، همان گونه كه زمین مرده، به معنای زمین معدوم و نابود شده نیست. سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ ... فَأَخْرَجْنا ... كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتی
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
🕊باز پنج شنبه و دلتنگی....
🌿تقدیم به : روح پرفتوح شهدای عزیزمان، امام شهداء، پدران ، مادران، اساتید و معلمان وجمیع حق داران ذکر شریف صلوات و فاتحه
🌿سلام علیکم ؛ امروزتون سرشار از آرامش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۴- باران پاک کننده: سوره انفال آیه ۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ.
🌿و (یاد آورید) هنگامی را كه خواب سبكی كه مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فراگرفت؛ و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاك كند؛ و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهایتان را محكم، و گامها را با آن استوار دارد!
✅نكتهها:
لشكر قریش با ساز و برگ جنگی فراوان و آذوقهی كافی وارد منطقهی بدر شدند و ابتدا چاههای آب را در اختیار گرفتند؛ ولی مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر كه میدید یارانش ممكن است شب را به آرامی نخوابند و فردا با جسم و روحی خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد كه فرشتگان الهی به یاری آنان خواهند آمد و آنها را دلداری داد به طوری كه شب را به آرامی خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر كمبود آب برای تطهیر و رفع تشنگی، مشكل اساسی منطقهی بدر، وجود شنهای نرم و روان بود كه پا در آن فرو میرفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان سفت شد.
البتّه ممكن است مراد از ثبات قدم در آیه، همان استقامت و پایداری باشد، نه محكمشدن پاها در زمین باران خورده. هر دو احتمال نیز با هم ممكن است.
مراد از «پاك شدن از پلیدی» ممكن است پاك شدن از وسوسههای شیطان و یا پاك شدن از پلیدی جسمانی جنابت باشد، به هر حال باران با توجّه به نیاز شدید مسلمانان، همهی این مشكلات را برطرف كرد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «آب باران بیاشامید كه امراض را برطرف میكند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند». «یُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ»
❇️پیامها:
۱- با اراده و امداد الهی، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم میتوان آرامش داشته و آرام خوابید، و اگر خدا نخواهد، در بهترین باغها و شرایط، نه خوابی هست و نه آرامشی. «إِذْ یُغَشِّیكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ»
۲- پاكی ظاهری: «لِیُطَهِّرَكُمْ» و پاكی باطنی: «یُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ»، هر یك به تنهایی ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم میباشد.
۳- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاكی و داشتن روحیّهای بالا و مقاوم و ثابتقدم بودن است. لِیُطَهِّرَكُمْ ... لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِكُمْ
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
مولای مهربان وتوای عشق من سلام
عجل ولیک الفرج آقای من سلام
درندبه های جمعه توراجستجوکنم
زیباترین بهانه دنیای من سلام
🌷اَلّلهُمـّ؏َجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَواَقِمنابِخِدمَـتِه🌷
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۵- تشبیه دنیا به باران: سوره یونس آیه ۲۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.
🌿مثل زندگی دنیا، همانند آبی است كه از آسمان نازل كردهایم؛ كه در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -كه مردم و چهارپایان از آن میخورند- میروید؛ تا زمانی كه زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته میگردد، و اهل آن مطمئن میشوند كه میتوانند از آن بهرهمند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شبهنگام یا در روز، (برای نابودی آن) فرامیرسد؛ (سرما یا صاعقهای را بر آن مسلّط میسازیم؛) و آنچنان آن را درو میكنیم كه گویی دیروز هرگز (چنین كشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی كه میاندیشند، شرح میدهیم.
✅نكتهها:
در برخی روایات، این آیه رمز ظهور #حضرت_مهدی علیه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمین غرق در زرق، برق و مادیّات شد، با امر الهی و انقلاب مكتبی همه چیز عوض میشود. تفسیر نورالثقلین.
❇️پیامها:
۱- در بهرهگیری از مواهب مادّی طبیعت، انسان و حیوان یكسانند، ولی ارزش انسان به بهرهگیری از معنویّات است. «یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ»
۲- دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامیدارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ»
۳- عمر انسان در دنیا همچون عمر سبزهها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ
۴- قهر خدا گاه چنان شدید است كه هیچ اثری را باقی نمیگذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ»
۵- مثالهای قرآن، زمینهی تفكّر است، پس آنها را ساده نگیریم. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»
۶- دلبستگی و مغرور شدن به دنیا، نشانهی كوتهفكری و مغرور نشدن، نشانهی اندیشه وفكر است. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#امام_زمان
🌸سلام علیکم ؛ ان شاءالله هفته ای خوب و پر برکت داشته باشید و نگاه مهربون خدا همراهتون
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۶- تشکیل باران و تگرگ : سوره نور آیه ۴۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَآءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَآءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ.
🌿آیا ندیدی كه خداوند ابرهایی را به آرامی میراند، سپس میان آنها پیوند میدهد، و بعد آن را متراكم میسازد؟! در این حال، دانههای باران را میبینی كه از لابهلای آن خارج میشود؛ و از آسمان -از كوههایی كه در آن است [=ابرهایی كه همچون كوهها انباشته شدهاند]- دانههای تگرگ نازل میكند، و هر كس را بخواهد بوسیله آن زیان میرساند، و از هر كس بخواهد این زیان را برطرف میكند؛ نزدیك است درخشندگی برق آن (ابرها) چشمها را ببرد!
✅نكتهها:
اگر كسی با هواپیما بالاتر از ابرها پرواز كند، میبیند كه تودههای ابر مثل كوه است و این از معجزات قرآن است كه ۱۴ قرن قبل فرمود: «یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فِیها مِنْ بَرَدٍ» از كوهِ ابر، تگرگ میفرستیم.
❇️پیامها:
۱- دقّت در آفرینش، بهترین راه شناخت خدا ومایهی عشق به اوست. أَ لَمْ تَرَ ...
۲- تمام حركتها در جهان طبیعت، با قدرت و ارادهی الهی و برای هدفی حكیمانه انجام میگیرد. «یُزْجِی، یُؤَلِّفُ، یَجْعَلُهُ»
۳- بارش باران و تگرگ و مفید بودن یا مضرّ بودن آن به اراده خداست. «فَیُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشاءُ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام علیکم ؛ وقت بخیر ؛ خدای مهربون همراه همیشگی لحظه هاتون
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۷- احیاء زمین و قیامت: سوره روم آیات ۵۰-۴۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَآءِ كَيْفَ يَشَآءُ وَيَجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَآ أَصَابَ بِهِ مَنْ يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِٓ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (٤٨)وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمُبْلِسِينَ (٤٩)فَانْظُرْ إِلَىٰٓ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (٥٠)
🌿خداوند همان كسی است كه بادها را میفرستد تا ابرهایی را به حركت در آورند، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه كه بخواهد میگستراند و متراكم میسازد؛ در این هنگام دانههای باران را میبینی كه از لا به لای آن خارج میشود، هنگامی كه این (باران حیاتبخش) را به هر كس از بندگانش كه بخواهد میرساند، ناگهان خوشحال میشوند...(۴۸)و قطعاً پیش از آنكه بر آنان نازل شود مایوس بودند!(۴۹) به آثار رحمت الهی بنگر كه چگونه زمین را بعد از مردنش زنده میكند؛ چنین كسی (كه زمین مرده را زنده كرد) زندهكننده مردگان (در قیامت) است؛ و او بر همه چیز تواناست!
❇️پیامها:
۱- تحوّلات طبیعی، نشانهی قدرت، حكمت و تدبیر خداست. اللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ ...
۲- از فوائد باد، زمینهسازی برای نزول باران است. یُرْسِلُ الرِّیاحَ ... فَتَرَی الْوَدْقَ
۳- سختیها و نومیدیها، لذّت نعمتها را چند برابر میكند. یَسْتَبْشِرُونَ- وَ إِنْ كانُوا ... لَمُبْلِسِینَ
۴- باران، رحمت الهی است. «فَانْظُرْ إِلی آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ»
۵- بارش باران و حیات مجدّد زمین، نشانهای از برپایی قیامت است. «یُحْیِ الْأَرْضَ- لَمُحْیِ الْمَوْتی» صحنهی مرگ و حیات، هر لحظه جلو چشم ماست، «إِنَّ ذلِكَ لَمُحْیِ الْمَوْتی» و مشت نمونهی خروار است. «إِنَّ ذلِكَ لَمُحْیِ الْمَوْتی»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🍀سلام علیکم ؛ وقت بخیر ؛ لحظه هاتون پر از لبخند
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۸- نشانه برای اهل تفکر: سوره جاثیه آیه۵
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
🌿و نیز در آمد و شد شب و روز، و رزق (و بارانی) كه خداوند از آسمان نازل كرده و بوسیله آن زمین را بعد از مردنش حیات بخشیده و همچنین در وزش بادها، نشانههای روشنی است برای گروهی كه اهل تفكّرند!
✅نكتهها:
آیات ۳ تا ۵ سوره جاثیه كه نشانههای آفرینش را مطرح میكند، در پایان هر كدام از آیات، یك دسته مورد خطاب قرار گرفتهاند؛ یك بار اهل ایمان، یك بار اهل یقین و بار دیگر اهل تعقّل، شاید بدان جهت كه راه ایمان از راه عقل جدا نیست و هر دو انسان را به یقین میرساند.
تنظیم گردش زمین و پی در پی آمدن شب و روز یكی دیگر از نشانههای قدرت و حكمت الهی است، اگر این گردش نبود یا كند و یا تند بود زندگی فلج میشد.
باد و باران و شب و روز، نقش مهمی در حیات موجودات زمینی دارند كه در یك آیه در كنار هم مطرح شدهاند.
خداوند، كتاب را برای زنده شدن دلها و باران را برای زنده شدن گِلها نازل كرده است.
مراد از اختلاف شب و روز یا پیدا شدن یكی خلف دیگری است و یا تفاوت ساعات شب و روز است كه گاهی روز بلند و شب كوتاه و گاهی بر عكس است.
در باد سه نعمت مهم وجود دارد: جا به جا كردن ابرها، تلقیح گیاهان و تصفیهی هوا.
در تمام قرآن، هرگاه سخن از آفرینش شب و روز است، نام شب مقدّم است. «اللَّیْلِ وَ النَّهارِ»
❇️پیامها:
۱- آسمان، منشأ رزق بشر است. «مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ»
۲- زمین، مرگ و حیات دارد و همواره (با پائیز و بهار) تكرار میشود. «فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»
۳- حركت بادها، امری تصادفی نیست، بلكه بر اساس برنامه الهی است. «تَصْرِیفِ الرِّیاحِ»
۴- كتاب هستی، پر است از آیات گوناگون، كه درك آن نیاز به تفكّر و اندیشه دارد. «آیاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🍀سلام علیکم ؛ صبحتون با نور خدا روشن؛ الهی حاجات دلتون با حکمت خدا یکی باشه
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۹- باران تذکر: سوره فرقان آیات۵۰-۴۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَهُوَ الَّذِيٓ أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَآءِ مَآءً طَهُورًا (٤٨)لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتًا وَنُسْقِيَهُ مِمَّا خَلَقْنَآ أَنْعَامًا وَأَنَاسِيَّ كَثِيرًا (٤٩) وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَىٰٓ أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا (٥٠)
🌿او كسی است كه بادها را بشارتگرانی پیش از رحمتش فرستاد، و از آسمان آبی پاككننده نازل كردیم...(۴۸) تا بوسیله آن، سرزمین مردهای را زنده كنیم؛ و آن را به مخلوقاتی كه آفریدهایم -چهارپایان و انسانهای بسیار- مینوشانیم.(۴۹)ما این آیات را بصورتهای گوناگون برای آنان بیان كردیم تا متذكّر شوند، ولی بیشتر مردم از هر كاری جز انكار و كفر ابا دارند.(۵۰)
✅نكتهها:
«طهور» چیزی را گویند كه هم در نهایت پاكی است و هم پاك كننده میباشد.
در استفاده از آب، بیشترین سهم به كشاورزی اختصاص دارد، بعد حیوانات بیشترین استفاده را از آن میبرند و سپس انسانها. به خاطر همین، در آیهی شریفه ابتدا از كشاورزی و احیای زمین یاد شده است، سپس از حیوانات، آن گاه از انسان.
بادها فواید بسیاری دارند از جمله: هوا را لطیف میكنند، ابرها را انتقال میدهند، حرارت را كم میكنند و گیاهان را بارور میسازند.
ممكن است مراد از «تصریف» نقل و انتقال باران باشد، یعنی باران را به صورت مكرر و پراكنده فرستادیم، گاهی با قطرات ریز و گاهی با قطرات درشت، گاهی تند و گاهی كند و همهی این تغییرها و تنوّعها برای تذكّر و شكرگزاری است، امّا صد حیف كه ...
✅پیامها:
۱- آب هم پاك است و هم پاك كننده، جسم آدمی و اشیای دیگر را پاك میكند و در وضو و غسل نیز مایهی پاكی روح انسان است. «طَهُوراً»
۲- زندگی بشر مرهون نباتات و حیوانات است. (زنده شدن زمین و سیرابی چارپایان، قبل از سیراب شدن انسان آمده است)
۳- كارهای خدا از طریق اسباب طبیعی صورت میگیرد. «أَرْسَلَ الرِّیاحَ- أَنْزَلْنا- لِنُحْیِیَ»
۴- یادآوری باید مكرر و متنوّع باشد. «صَرَّفْناهُ»
۵- قرآن، كتاب هدایت است وتكرار و تذكّر لازمهی هدایت. صَرَّفْناهُ ... لِیَذَّكَّرُوا
۶- یادآوری نعمتها، شكر نعمتهاست و غفلت از آنها، كفران آنهاست. لِیَذَّكَّرُوا ... كُفُوراً
۷- شاكران نعمتها، كم هستند. «فَأَبی أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🍃به آن نشان که خدا داده است نام رضا
🍃که نیست غیر خدا آگه از مقام رضا
❤️السلام علیک ایها الامام الرئوف علیه السلام
🌞سلام علیکم ؛صبحتان روشن به انوار تابناک قرآن؛ چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده و هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. بعضی از آنها به اهمیت بعد معنوی و ملکوتی نماز پرداخته و برخی نماز را مایه آرامش دلها دانسته و تعدادی، آنرا عامل بازدارنده از زشتی و پلیدی معرفی نموده و بخشی به بررسی نماز در ادیان گذشته و همراهی آن با عبادات دیگر از قبیل حج، جهاد، زکات و عدالت اجتماعی پرداخته است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۱-نماز وسیله محو گناهان: سوره هود آیات ۱۱۵-۱۱۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ (١١٤)وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
🌿نماز را در دو طرف روز و ساعات نخستین شب برپا دار، كه یقیناً نیكیها بدیها را از میان میبرند، این برای یادكنندگان تذكّر است. (۱۱۴) و شكیبایی كن كه یقیناً خدا پاداش نیكوكاران را تباه نمیكند.
✅نكتهها:
در روایات، مراد از دو طرف روز، صبح و مغرب، و مراد از اوایل شب، نماز عشا بیان شده است. البتّه این آیه در مقام بیان تمام نمازهای روزانه نیست.
امید بخشترین آیهی قرآن
حضرت علی(ع) بر جمعی وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: آیا میدانید امیدبخشترین آیهی قرآن كدام است؟! هر كس به فراخور حال خویش آیهای را عنوان كرد:
بعضی گفتند: آیهی «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ...» و بعض دیگر آیه «وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً» عدّهای اظهار داشتند آیهی «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً» و تعدادی هم نظر به آیه «وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ» داشتند.
بعد از اینكه حضرت نظرات آنان را شنید، فرمودند: از حبیبم رسول خدا(ص) شنیدم كه فرمود: امیدبخشترین آیه در قرآن این آیه است: «أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»
سپس پیامبر(ص)ادامه دادند: یا علی! سوگند به خداوندی كه مرا بشیر و نذیر به سوی مردم مبعوث كرد، وقتی كه انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته میشود، و زمانی كه رو به قبله كند، پاك میشود. یا علی! مثال اقامه كنندهی نمازهای روزانه، مثل كسی است كه هر روز پنج مرتبه در نهر آبی كه جلوی منزل اوست خود را شستشو كند.
❇️پیامها:
۱- نماز را باید با شرایط و آداب كامل بجای آورد. در كلمهی «اقامه»، معنای كمال و تمام نهفته است. «أَقِمِ الصَّلاةَ»
۲- نمازها را باید در وقت مقرّر انجام داد. «طَرَفَیِ النَّهارِ»
۳- نماز، روشنترین نمونهی كار نیك است. أَقِمِ ... إِنَّ الْحَسَناتِ ...
۴- اعمال انسان در یكدیگر تأثیر دارند. «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»
۵- دستور به نماز، روشنترین پند خداست. «ذلِكَ ذِكْری» (نماز، ذكر الهی است)
۶- همهی افراد از تذكّرات الهی، بهرهمند نمیشوند. «ذِكْری لِلذَّاكِرِینَ»
۷- برپایی واقامهی نماز، پشتكار وحوصله میخواهد. «أَقِمِ الصَّلاةَ، وَ اصْبِرْ»
🌼سلام علیکم ؛روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده و هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۲-وجوب اقامه نماز: سوره نسا آیه ۱۰۳ ؛ البته بیش از ۲۰ آیه دیگر در این باره آمده است
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا
🌿و هنگامی كه نماز را به پایان رساندید، خدا را یاد كنید؛ ایستاده، و نشسته، و در حالی كه به پهلو خوابیدهاید! و هرگاه آرامش یافتید (و حالت ترس زایل گشت)، نماز را (به طور معمول) انجام دهید، زیرا نماز، وظیفه ثابت و معیّنی برای مؤمنان است!
✅نكتهها:
حضرت علی علیه السلام دربارهی آیه «فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِكُمْ» فرمودند: یعنی شخص سالم ایستاده، مریض نشسته و كسی كه نشسته نمیتواند، خوابیده نماز بخواند.
❇️پیامها:
۱- كمبودهای نماز خوف، با یاد خدا جبران میشود. «فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ»
۲- نماز و یاد خدا در هر حال لازم است، در جبههی جنگ یا بستر بیماری. «قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِكُمْ»
۳- نماز خوف، یك استثناست. پس از برطرف شدن حالت اضطرار، نماز باید به صورت عادّی خوانده شود. «فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلاةَ»
۴- نماز، از واجبات قطعی الهی در همهی عصرها و برای همهی نسلها است. «كانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ كِتاباً»
۵- وجوب هر نماز، در وقت مخصوص خودش است. «مَوْقُوتاً»
سلام امام زمانم
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِي ضَمِنَهُ ... ✋
🌺 سلام بر تو ای وعده خدایی که خداوند آن وعده را تضمین کرده ...
سلام بر تو و سلام بر صبحی که با سپاهی از شهیدان خواهی آمد ...
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده و هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۳-وجوب نماز صبح: سوره إسراء آیه ۷۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا
🌿نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریكی شب [= نیمه شب] برپا دار؛ و همچنین قرآن فجر [= نماز صبح] را؛ چرا كه قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است!
✅نكتهها:
«دلوك»، هنگامی است كه خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل میكند كه زوال نامیده میشود، و وقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسَقِ اللَّیْلِ» وقت نماز مغرب و عشاست كه تاریكی، فراگیر میشود و «فجر»، وقت نماز صبح است. تفسیر اطیبالبیان.
امام صادق علیه السلام میفرماید: اوّلین نمازی كه واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. كافی، ج 3، ص 275. در روایت دیگری آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت میكنند. كافی، ج 3، ص 275. و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممكن است به همین معنا باشد. تفسیر المیزان. یعنی هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده كرده و بر آن گواهی میدهند.
❇️پیامها:
۱- معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعی است به نحوی كه قابل فهم و درك همه كس در همه جا و همیشه باشد. «لِدُلُوكِ الشَّمْسِ غَسَقِ اللَّیْلِ الْفَجْرِ»
۲- برنامههای دینی، زمانبندی شده است. «لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلی غَسَقِ اللَّیْلِ»
۳- نماز تنها عبادتی است كه به نام «قرآن» توصیف شده است. «قُرْآنَ الْفَجْرِ»
۴- قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلی است. «قُرْآنَ الْفَجْرِ» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «لاصلوة الّا بقرآن». كنزالعمّال، ح 19698.
۵- در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژهای دارد. «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً»
📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌺سلام علیکم ؛ شروع هفته تون عالی. امیدوارم یه هفته خوب و بینظیر و پر از خیر و برکت و شادی داشته باشید.
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده و هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۴-امر خانواده به نماز: سوره طه آیه ۱۳۲
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ
🌿خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شكیبا باش! از تو روزی نمیخواهیم؛ (بلكه) ما به تو روزی میدهیم؛ و عاقبت نیك برای تقواست!
✅نكتهها:
در روایات متعدّدی آمده است كه پس از نزول این آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله تا چندین ماه دَرب خانهی حضرت علی و فاطمه علیهما السلام را میزدند و در آستانه در میفرمودند: «الصلاة» آنگاه به قرائت آیه تطهیر میپرداختند.
هرگاه وضع زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله تنگ میشد، این آیه را تلاوت میفرمود، آنگاه به افراد خانه دستور میدادند تا نماز بخوانند.
❇️پیامها:
۱- مرد نسبت به سرنوشت فكری و دینی خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّی آنان كافی نیست. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ»
۲- اوّلین مرحلهی تربیت، كانون خانواده است. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ»
۳- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضای خانواده است. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ»
۴- برای عدم وابستگی به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. لا تَمُدَّنَ ... وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ
۵- موضوع نماز در خانواده دارای اهمیت خاصی است، باید والدین بر آن اصرار كنند.
۶- امر به معروف، مداومت و پایداری لازم دارد. «اصْطَبِرْ عَلَیْها»
۷- خداوند از عبادت ما سودی نمیبرد، ثمرهی آن به خود ما باز میگردد. «لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً»
۸- نماز، زمینهساز پاكدامنی و تقواست. وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ ... وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوی
۹- حسن عاقبت در سایهی تقوای الهی است، نه مادّیات. «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوی»
📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام علیکم ؛ صبحتون بخیر و شادی؛ اميدوارم امروز بهترین تقدیرها رو براتون رقم بزنن
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده که هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۵-وجوب نمازهای یومیه: سوره ق آیات۴۰-۳۹
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ (٣٩)وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ
🌿[بر آزار مشركان] شكیبا باش، و پیش از طلوع خورشید و پیش از غروب آن پروردگارت را همراه با ستایش تسبیح گوی، (۳۹) و در پارهای از شب و نیز پس از سجدهها خدا را تسبیح گوی.
✅نكتهها:
در قرآن معمولًا تسبیح همراه با حمد الهی آمده است كه شاید به این نكته اشاره دارد كه انسان وقتی خود را ناقص و خدا را كامل میبیند، او را تسبیح میكند و چون خداوند نقص او را به كمال تبدیل میكند، حمد او را میگوید. «سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ»
به گفته ابنعباس، مراد از قبل از طلوع، نماز صبح و قبل از غروب، نماز ظهر و عصر است و مقصود از «مِنَ اللَّیْلِ» نماز مغرب و عشا و مراد از «أَدْبارَ السُّجُودِ» نمازهای نافله است.
امام باقر علیه السلام فرمودند: مراد از «أَدْبارَ السُّجُودِ»، دو ركعت نافله پس از نماز مغرب است.
امام صادق علیه السلام در ذیل آیه «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها» فرمودند: در وقت صبح و شام ده مرتبه بگو: «لا اله الا الله وحده لا شریك له و له الملك و له الحمد یحیی و یمیت و هو علی كل شیء قدیر».
❇️پیامها:
۱- توجّه به قدرت خداوند، سبب صبر و استقامت در برابر ناملایمات میگردد. لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ ... فَاصْبِرْ ...
۲- صبر در مقابل زخم زبان و نیش و نوشها، حتی برای پیامبر طاقت فرساست لذا خداوند به آن توصیه میكند. «فَاصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ»
۳- عامل و پشتوانه صبر، یاد خداست. فَاصْبِرْ ... وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ
۴- برای عبادت و دعا، بعضی از زمانها اولویّت دارند. قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ ...
۵- انسان برای تكامل معنوی، به تكرار و تداوم عبادت نیاز دارد. «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ. وَ مِنَ اللَّیْلِ»
۶- پیروان پیامبر، بخشی از شب را به عبادت میپردازند. «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ»
۷- علاوه بر اذكار و نمازهای واجب، نمازها و اذكار مستحب نیز مورد سفارش خداوند است. «وَ أَدْبارَ السُّجُودِ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی