سلام علیکم
💐صبح دوشنبه شما بخیر و شادی ؛
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، در ادامه آیه روز قبل آیه ۳ #سوره_انفال را بررسی خواهیم کرد:
👌۲۴ و ۲۵) انسان مؤمن می بایست...
💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (٢)الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
🌿مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی كه آیات او بر آنها خوانده میشود، ایمانشان فزونتر میگردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. آنها كه #نماز را برپا میدارند؛ و از آنچه به آنها روزی دادهایم، #انفاق میكنند.
پیامها:
9- نشانهی ایمان كامل آن است كه دل مؤمن با یاد خدا #خشیت پیدا كند، «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، با تلاوت و یادآوری آیات الهی، بر ایمانش افزوده شود، «زادَتْهُمْ إِیماناً» و #توكّل بر خدا كرده، «یَتَوَكَّلُونَ» #نماز را به پا دارد، «یُقِیمُونَ» و به دیگران نیز كمك میرساند. «یُنْفِقُونَ»
10- رفتار هركس، برخاسته از انگیزهها، دیدگاهها و اعتقادات اوست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ ... یُقِیمُونَ ... یُنْفِقُونَ
11- اسلام، #انفاق بخشی از مال و دارایی را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» (یكی از معانی «مِن»، تبعیض است)
12- نماز و انفاق شخص مؤمن مقطعی نیست؛ بلكه مستمرّ ودائمی است. یُقِیمُونَ ... یُنْفِقُونَ
13- انفاق، باید از مال حلال و روزی الهی باشد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» (چون رزق را به خدا نسبت داده است و خداوند رزق حرام نمیدهد)
14- مؤمن، دارایی خود را بخشش الهی میداند، نه محصول دست رنج خویش و این عقیده، گذشت و انفاق را بر او آسان میكند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
💎هدیه به روح مطهر شهدای انقلاب اسلامی بالاخص شهید حسن باقری صلوات
سلام علیکم
💐سه شنبه مهدوی شما بخیر و همراه با نعمات الهی
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، در ادامه آیات روزهای قبل آیه ۴ #سوره_انفال را بررسی خواهیم کرد:
👌۲۵) انسان مؤمن می بایست...
أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
🌿(آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بینقص و عیب است.
✅نكتهها:
«رِزْقٌ كَرِیمٌ»، به معنای رزق و روزی دائمی، بیمنّت، وسیع و خالص است.
❇️پیامها:
1- #ایمان آنگاه كامل است كه همراه با #خوف_الهی، #توكّل، #نماز و #انفاق باشد. آری، ایمان به شعار نیست، به #عمل است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»
2- رمز دریافت درجات الهی، نماز و انفاق است. یُقِیمُونَ ... یُنْفِقُونَ، لَهُمْ دَرَجاتٌ
3- درجاتی كه خداوند عطا میكند، برای بشر دنیوی ناشناخته و بسیار مهم است. (كلمهی «دَرَجاتٌ»، نكره آمده است)
4- چون ایمان مردم قابل كم و زیاد شدن است، درجات الهی هم افزایش یا كاهش مییابد. زادَتْهُمْ إِیماناً ... لَهُمْ دَرَجاتٌ
5- درجات الهی، منحصر در بهشت نیست، در همین دنیا و در برزخ هم وجود دارد. ( «عِنْدَ رَبِّهِمْ» مطلق آمده است)
6- حتّی مؤمنان حقیقی نیز در معرض لغزش بوده و نیازمند مغفرت الهی میباشند. الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ ... مَغْفِرَةٌ
7- تنها ایمان حقیقی، زمینهی رسیدن انسان به جایگاه ویژه و دریافت مغفرت و نعمتهای ویژهی خداوند است. الْمُؤْمِنُونَ ... عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌺سالروز ميلاد موفور السرور مظهر جود و سخا، حضرت ابن الرضا(ع)، آقا جواد الائمه (ع) و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بر شما محبین اهل بیت عليهم السلام تبریک و تهنیت بود
✍ به مناسبت این دهه مبارک، و در ادامه #شاخصه_مؤمن در این ایام، آیات #استکبار_ستیزی را بررسی خواهیم کرد:
💠وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
🌿و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!»
✅نكتهها:
برای این آیه مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بتها را گفتهاند كه در همهی آنها باطل شكست خورده است. ولی آیه دارای مفهوم گستردهای است و فنای باطل و بقای حق را نوید میدهد.
بقای حقّ و نابودی باطل، یك سنّت وقانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانی است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» رعد، 17.
❇️پیامها:
1- پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزی نهایی حقّ را به مردم اعلام كند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ»
2- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. جاءَ ... زَهَقَ
3- عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ، باقی و پایدار. جاءَ ... زَهَقَ (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.)
4- از جلوهها و مانورهای باطل نباید هراسید كه دوامی ندارد. «كانَ زَهُوقاً»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
💐 هدیه محضر شهدا از صدر اسلام بالاخص شهدای انقلاب اسلامی صلوات
سلام علیکم
💐 پنج شنبه شما بخیر و شادی و شادی ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم
✍ در دومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن در این ایام، در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۷۵ #سوره_نساء را تلاوت خواهیم کرد:
💠وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا
🌿چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانی كه (به دست ستمگران) تضعیف شدهاند، پیكار نمیكنید؟! همان افراد (ستمدیدهای) كه میگویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مكه)، كه اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!
✅نكتهها:
آیه دربارهی مسلمانانی است كه زیر فشار و شكنجهی مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانی كه جهاد در راه آزادی آنان را رها كردهاند، نكوهش میكند.
❇️پیامها:
1- مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مكتبی داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بی تفاوت نباشند. ما لَكُمْ ...
2- از اهداف جهاد اسلامی، تلاش برای رهایی مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ»
3- اسلام مرز نمیشناسد، هرجا كه مستضعفی باشد، جهاد است. «وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ»
4- ارتش اسلام باید به حدی مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ»
5- در شیوهی دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم كمك گرفت. الْمُسْتَضْعَفِینَ ... الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا ...
6- سرپرستی و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐 صبح آدينه مهدوی شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله ما نیز در زمره صالحون و از یاران حقیقی حضرتش باشیم
✍ در سومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه #شاخصه_مؤمن در این ایام، در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۱۰۵ #سوره_انبیاء را تلاوت خواهیم کرد:
💠وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🌿در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایستهام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!»
✅نكتهها:
از امام صادق علیه السلام دربارهی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همهی كتابهای نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهلبیت) هستیم.
در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار میرود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد.
در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران #حضرت_مهدی علیه السلام هستند.
در بعضی روایات میخوانیم كه #اهلبیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.تفسیر قمی، ج 2، ص 297.
❇️پیامها:
1- سنّت الهی آن است كه #بندگان_صالح، #حاكم و #وارث جهان باشند. «كَتَبْنا»
2- پیشگوئیهای قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ...
3- قرآن، از آیندهی تاریخ خبر میدهد. یَرِثُها ...
4- آینده از آن #صالحان است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
5- #دین از #سیاست جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
6- عبادت تنها كافی نیست، #صلاحیّت و #عمل_صالح نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🌺سالروز ميلاد مسعود یعسوب الدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی بن ابیطالب و روز پدر بر شما ولایتمداران تبریک و تهنیت باد.
✍ در چهارمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه #شاخصه_مؤمن در این ایام، در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۱ #سوره_توبه را تلاوت خواهیم کرد:
💠بَرَآءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِٓ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
🌿(این، اعلام) بیزاری از سوی خدا و پیامبر او، به كسانی از مشركان است كه با آنها عهد بستهاید!
✅نكتهها:
#اعلام_برائت، به خاطر پیمانشكنی كفّار بود كه در آیهی 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّی، مراعات پیمانهاست و تا طرفِ مقابل به پیمان وفادار باشد، باید آن را نگهداشت.
به علاوه مسلمانان به دلیل ضعف، تن به آن پیمان دادند، وگرنه خواستهی مسلمانان، قلع و قمع هر چه سریعتر شرك است.
✅ماجرای اعلان این آیات
در سال هشتم هجری مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان برای انجام مراسم عبادی خود كه آمیخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه میآمدند. از جمله عاداتشان این بود؛ لباسی را كه با آن طواف میكردند، صدقه میدادند. یك زن كه میخواست طوافهای بیشتری انجام دهد، چون دیگر لباسی نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه میكردند.
این وضع برای پیامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غیر قابل تحمّل بود. پیامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه این سوره در مدینه نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله به ابوبكر مأموریت داد تا آیاتی از آن را بر مردم مكّه بخواند. شاید انتخاب ابوبكر به دلیل آن بود كه او پیرمرد بود و كسی نسبت به او حساسیّت نداشت.
امّا وقتی او به نزدیك مكّه رسید، جبرئیل از سوی خدا پیام آورد كه تلاوت آیات را باید كسی انجام دهد كه از خاندان پیامبر باشد. آن حضرت، علی علیه السلام را مأمور این كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. علی علیه السلام در وسط راه آیات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود.
ماجرای تلاوت آیات این سوره توسّط علی علیه السلام، در كتب اهل سنّت نیز آمده و از اصحاب، كسانی همچون ابوبكر و علی علیه السلام، ابن عباس، انسبن مالك، جابربن عبداللَّه انصاری آن را روایت كردهاند و در منابع بسیاری نقل شده است. مسند احمد حنبل، مستدرك صحیحین، تفسیر المنار، تفسیر طبری، تفسیر ابن كثیر، احقاقالحق و فضائلالخمسه؛ و در الغدیر، نام 73 نفر كه این ماجرا را نقل كردهاند آمده است.
برخی از اهل سنّت مثل فخر رازی و آلوسی در تفسیرهایشان، تلاش كردهاند كه آن را امری عادّی جلوه دهند تا امتیازی برای حضرت علی علیه السلام به حساب نیاید و تحویل مأموریت تلاوت را به علی علیه السلام، برای تألیف دلِ او دانستهاند، نه امتیازی برای او. در حالی كه برای به دست آوردن دل كسی، كاری بیخطر به او محوّل میكنند، نه تلاوت آیاتِ برائت از مشركان، آن هم در منطقهی شرك و توسّط كسیكه بسیاری از مشركان را در جنگها كشته است و عدّهای كینهی او را در دل دارند! وقتی خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحید دعوت كند، وی گفت: خدایا من یك نفر از آنان را كشتهام، میترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولی علی علیه السلام كه تعداد زیادی از سران شرك را كشته بود، به تنهایی رفت و آیاتِ برائت را در نهایت آرامش خواند، آن هم در جای حسّاسی چون منی و كنار جمرهی عقبه.
✅نكاتی كه توسّط علی علیه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از:
1. اعلام برائت و لغو پیمانها.
2. ممنوعیّت شركت مشركان در حج از سال آینده.
3. ممنوعیّت طواف در حالت برهنگی.
4. ممنوعیّت ورود مشركان به خانهی خدا.
❇️پیامها:
1- لغو اعتبار #پیمان با مشركان، از اختیارات رهبر است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» (پیمانهای بسته شده با مشركان دربارهی عدم تعرّض به یكدیگر بوده است)
2- وفا به پیمان آری، #تسلیم توطئه شدن، هرگز. بَراءَةٌ ... إِلَی الَّذِینَ عاهَدْتُمْ
3- گرچه از نظر حقوقی، موظّفیم به پیمان وفادار باشیم، ولی برائت قلبی از مشركان و منحرفان، یك اصل دینی است.«بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
4- گرچه قانونگذار خداست، ولی در سیره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
5- برائت، نشانهی قاطعیّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئهها و پیمانشكنیها نشانهی ضعف است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
6- پیمان بستن با مشركان در شرایطی مانع ندارد. «الَّذِینَ عاهَدْتُمْ»
7- اگر به دلیل ترس از توطئه و خیانت، #قرارداد ی لغو شد باید به مخالفان اعلام شود، تا غافلگیر نشوند. بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ ... إِلَی ... الْمُشْرِكِینَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🏴سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها اسوه صبر و استقامت، و مظهر #جهاد_تبیین حادثه عظیم عاشورا را خدمت شما تسلیت و تعزیت عرض می نمایم
✍ در ششمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه #شاخصه_مؤمن در این ایام، در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۱۰ تا ۱۲#سوره_شعرا را تلاوت خواهیم کرد:
💠وَإِذْ نَادَىٰ رَبُّكَ مُوسَىٰٓ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (١٠)قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلَا يَتَّقُونَ (١١)قَالَ رَبِّ إِنِّيٓ أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (١٢)
🌿(به خاطر بیاور) هنگامی را كه پروردگارت موسی را ندا داد كه به سراغ قوم ستمگر برو... قوم فرعون، آیا آنان (از مخالفت فرمان پروردگار) پرهیز نمیكنند؟! (موسی) عرض كرد: «پروردگارا! از آن بیم دارم كه مرا تكذیب كنند،
✅نكتهها:
در این سوره، هفت بار این جمله تكرار شده است: «أَ لا تَتَّقُونَ»، «أَ لا یَتَّقُونَ» آری، اگر #تقوا نباشد، سخن پیامبران مؤثّر نیست.
❇️پیامها:
1- تاریخ انبیا نباید فراموش شود. ( «إِذْ» یعنی یاد كن آن زمان را)
2- هم هدف و #سیره_انبیا بهم شباهت دارد وهم برخوردهای مخالفان انبیا یكسان است. بنابراین آشنایی با #تاریخ آنان میتواند راهگشای پیامبر اسلام باشد. «وَ إِذْ نادی رَبُّكَ»
3- فرستادن پیامبران به سوی مردم، از شئون ربوبیّت است. «نادی رَبُّكَ»
4- #مبارزه_با_طاغوت، در رأس برنامههای انبیا قرار دارد. «ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
5- در #نهی_از_منكر، گاهی باید به استقبال خطر رفت. «أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
6- قیام انبیا، بر اساس معیار است، نه كینه و انتقام. «الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
7- فراموش كردن خدا وپیروی از #طاغوت، #بزرگترین_ظلم است. «الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»
8- برای نهی از منكر به سراغ سرچشمههای فساد بروید. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ»
9- طاغوتها، بدون یاری مردم قدرتی ندارند. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ»
10- بیتقوایی مردم، زمینهی رشد طاغوتهاست. «أَ لا یَتَّقُونَ»
11- هدایت مردم، بار سنگینی است كه به امداد الهی نیاز دارد. رَبِّ إِنِّی أَخافُ ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی
✍ دیروز مصادف با تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به سمت کعبه در سال دوم هجری بود؛ به همین مناسبت و در هفتمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه #شاخصه_مؤمن در این ایام، در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۱۴۲ #سوره_بقره را تلاوت خواهیم کرد:
💠سَيَقُولُ السُّفَهَآءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
🌿به زودی سبكمغزان از مردم میگویند: «چه چیز آنها [= مسلمانان] را، از قبلهای كه بر آن بودند، بازگردانید؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آن خداست؛ خدا هر كس را بخواهد، به راه راست هدایت میكند.»
✅نكتهها:
پیامبر اكرم و مسلمانان، سیزده سالی را كه بعد از #بعثت در مكّه بودند، به سوی كعبه نماز نمیخواندند، امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهی نگذشته بود كه #یهودیان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر كردند و گفتند: شما رو به #قبله ما #بیتالمقدّس #نماز میخوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود #استقلال ندارید. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه میكرد، گویا منتظر نزول وحی بود تا آنكه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو ركعت نماز ظهر را به سوی بیتالمقدّس خوانده بود كه جبرئیل مأمور شد، بازوی پیامبر را گرفته و روی او را به سوی كعبه بگرداند. در نتیجه پیامبر صلی الله علیه و آله یك نماز را به دو قبله خواند و اكنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. بعداز این ماجرا، #یهود ناراحت شده وطبق عادت خود شروع به خردهگیری كردند. آنها كه تا دیروز میگفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اكنون میپرسیدند، چرا اینها از قبلهی پیامبران پیشین اعراض كردهاند؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مكان خاصّی ندارد.
خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهتگیری بدن به سوی كعبه، رمز جهتگیری دل به سوی خداست. چه بسا افرادی به سوی كعبه نماز بگزارند، ولی قبله آنان چیز دیگری باشد.
❇️پیامها:
1- افرادی كه هر روز دنبال بهانهای هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. همانگونه كه در روایات به كسی كه آخرت خویش را فدای دنیا كند مجنون، و به پیروان رهبر فاسد فقیر، و آن كس كه دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ»
2- كسی كه دست خدا را در وضع یا تغییر احكام بسته بداند، سفیه و سبك مغز است. اعتراض به خدای حكیم ودانا، نشانهی سفاهت است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ»
3- مسلمانان باید توطئهها و #شایعات وسؤالات بهانهجویانهی دشمن را پیشبینی كرده وبا پاسخ به آنها، از #نفوذ وگسترش آن پیشگیری نمایند. «سَیَقُولُ ... قُلْ»
4- اصل سؤال كردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روی اعتراض و اشكالتراشی میپرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ»
5- قداست و كرامت مكانها و زمانها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ»
6- #تغییر_قبله، یكی از نشانههای پیامبر اسلام در كتب آسمانی بود، لذا برای بعضی وسیلهی هدایت شد. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
✍ در هشتمین روز از دهه مبارک فجر که مزین به روز نیروی هوایی است و در ادامه #شاخصه_مؤمن در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه یکم #سوره_ممتحنه را تلاوت خواهیم کرد:
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمِّ ... (١)
🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آوردهاید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! ...
✅نكتهها:
از میان یكصد و چهارده سورهی قرآن كریم، در آغاز نُه سوره به مسئله دشمنشناسی توجّه شده است؛ سورههای برائت، احزاب، محمّد، ممتحنه، منافقون، معارج، بیّنه، كافرون و مسد.
در قرآن، آیات دشمنشناسی بیش از آیات الاحكام است. یكصد و نود و یك مرتبه واژهی «ضَلَّ»، پانصد و بیست و یك مرتبه واژهی «كفر»، سی و هفت مرتبه واژهی «نفاق» و چهل و پنج مرتبه واژهی «صدّ» آمده است.
در تفاسیر میخوانیم: یكی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله، نامهای را به زنی داد تا برای مشركان مكّه ببرد و آنان را از تصمیم پیامبر صلی الله علیه و آله مبنی بر فتح مكّه آگاه كند.
جبرئیل، موضوع را به رسول اكرم خبر داد و پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام، و جمع دیگری را برای پس گرفتن نامه از آن زن، به سوی مكّه فرستاد و فرمود: «در فلان منطقه آن زن را خواهید یافت». گروه اعزامی حركت كردند و در همان نقطهای كه پیامبر فرموده بود، آن زن را یافتند و سراغ نامه را از او گرفتند. زن از وجود چنین نامهای اظهار بی اطلاعی كرد. بعضی از اصحاب، سخنان زن را باور كردند و خواستند به مدینه برگردند، امّا حضرت علی علیه السلام فرمود: «نه جبرئیل به پیامبر دروغ گفته و نه آن حضرت به ما، بنابراین قطعاً نامهی مورد نظر در نزد این زن است». سپس شمشیر كشید كه نامه را بگیرد. زن كه مسئله را جدّی دید، نامه را از میان موهای سرش بیرون آورد و آن را تحویل داد.
نامه را نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آوردند. حضرت، نویسندهی نامه- حاطب بن ابی بلتعه- را احضار و او را توبیخ كرد. حاطب گفت: من خائن نیستم ولی از آنجا كه بستگانم در مكّه و در میان مشركان به سر میبرند، خواستم دل مشركان را به دست بیاورم تا بستگانم در آسایش به سر برند. پیامبر صلی الله علیه و آله او را بخشیدند و این آیات نازل شد.
از این ماجرا معلوم میشود كه حفظ اسرار نظامی به قدری لازم است كه حضرت علی علیه السلام حامل نامه را به كشتن تهدید كرد و فرمود: سرت را برای رسول خدا میفرستم!
❇️پیامها:
1- جامعه ایمانی حق ندارد با دشمنان خدا، رابطه دوستانه و صمیمانه داشته باشد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ»
2- ایمان به خداوند با برقراری پیوند دوستی با دشمن خدا سازگار نیست. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی ... أَوْلِیاءَ
3- دشمن خدا در حقیقت دشمن مؤمنان نیز هست. «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ»
4- گرچه كفّار دشمن ما هستند، ولی دلیل اصلی متاركهی ما با آنان، دشمنی آنها با خداست. كلمهی «عَدُوِّی» قبل از «عَدُوَّكُمْ» آمده است.
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
🇮🇷 شادی ارواح طیبه شهدا، بالاخص شهدای نیروی هوایی و شهید عباس دوران صلوات
سلام علیکم
💐صبح پنج شنبه شما بخیر و شادی؛ یاد و گرامی می داریم خاطره فجر آفرینان انقلاب اسلامی و شادی روح مطهرشان و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم
✍ در نهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه #شاخصه_مؤمن، در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی بخش دوم آیه یکم #سوره_ممتحنه را تلاوت خواهیم کرد:
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَآءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَآءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَآ أَخْفَيْتُمْ وَمَآ أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ
🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. ای كسانی كه ایمان آوردهاید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت میكنید، در حالی كه آنها به آنچه از حقّ برای شما آمده كافر شدهاند و رسول اللّه و شما را به خاطر ایمان به خداوندی كه پروردگار همه شماست از شهر و دیارتان بیرون میرانند؛ اگر شما برای جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت كردهاید؛ (پیوند دوستی با آنان برقرار نسازید!) شما مخفیانه با آنها رابطه دوستی برقرار میكنید در حالی كه من به آنچه پنهان یا آشكار میسازید از همه داناترم! و هر كس از شما چنین كاری كند، از راه راست گمراه شده است!
❇️پیام ها:
5- القای مودّت و ابراز دوستی با دشمنان، جرأت آنان را در برابر مؤمنان بیشتر میكند. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ»
6- اوامر و نواهی خود را به طور مستدل بیان كنید. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ
7- در #سیاست_خارجی، برقراری رابطه و قطع روابط باید بر اساس ملاكهای دینی باشد. «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ»
8- #دین از #سیاست جدا نیست. (فرمان قطع رابطه با دشمنان یك دستور سیاسی است كه در متن قرآن آمده است). «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ»
9- كفّار تنها در عقیده مخالف شما نیستند، بلكه كمر به حذف شما بستهاند. كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ
10- دشمنی كفّار با شما به خاطر #ایمان شما به خداست. «أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ»
11- برقراری #رابطه با #كفّار در صورتی جایز است كه آنها به ارزشهای شما احترام بگذارند و در صدد #توطئه نباشند. لا تَتَّخِذُوا ... قَدْ كَفَرُوا ... یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ
12- اسلام خواهان #عزّت مسلمانان است. (اظهار مودّت به گروهی كه به مكتب شما كافرند و بر ضدّ شما توطئه میكنند، ذلّت است). «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ»
13- یك دل، دو دوستی بر نمیدارد. «إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ»
14- #جهاد باید خالصانه و برای خدا باشد. «جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی»
15- خداوند از ارتباطات مخفیانه با كفّار آگاه است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ»
16- توجّه به علم خداوند، سبب كاهش گناهان است. «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ»
17- در #تربیت، هم امر و هم نهی، «لا تَتَّخِذُوا» هم استدلال، «عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ» هم انگیزه. «یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاكُمْ» و هم تهدید. «وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ»
18- چه بسیارند مؤمنانی كه بد عاقبت میشوند. الَّذِینَ آمَنُوا ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ
19- چه بسیارند افرادی كه در آغاز #رزمنده بودند، ولی در اثر رابطه با دشمنان، #بد_عاقبت شدند. خَرَجْتُمْ جِهاداً فِی سَبِیلِی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِی ... ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ
20- فكر تأمین منافع از طریق روابط سرّی با دشمنان دین، بیراهه رفتن و حركتی بیفرجام است. «وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح آدینه شما بخیر و پر از نور امید و روزتون ختم به زیباترین خیرها. تعجیل در فرج اقا امام زمان صلوات
✍ در دهمین روز از دهه مبارک فجر و در ادامه #شاخصه_مؤمن، در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی و #مهدویت آیه ۱۲ #سوره_آل_عمران را تلاوت خواهیم کرد:
💠قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
🌿به آنها كه كافر شدند بگو: «(از پیروزی موقت خود در جنگ اُحُد، شاد نباشید!) بزودی مغلوب خواهید شد؛ (و سپس در رستاخیز) به سوی جهنم، محشور خواهید شد. و چه بد جایگاهی است!
✅نكتهها:
چنانكه در تفاسیر، مجمعالبیان وكبیر ومراغی آمده است وقتی مسلمانان در سال دوم هجری در جنگ بدر پیروز شدند، گروهی از یهود گفتند: این پیروزی نشانهی صداقت محمّد صلی الله علیه و آله است، چون در تورات آمده است، او كسی است كه بر دشمنانش پیروز میشود.
گروهی دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید! شاید در جنگهای دیگر شكست بخورد.
وقتی در سال سوم، جنگ احد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند.
آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آیندهی نزدیك شما شكست میخورید. طولی نكشید كه مسلمانان، #یهود بنیقریظه و بنینضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند؛ شاید آیه اشاره به شكست تمام كفار جهان یا #ظهور #حضرت_مهدی باشد.
❇️پیامها:
1- دلداری مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه #رهبری صحیح و #ایمان به هدف است. «قُلْ لِلَّذِینَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ»
2- یكی از #معجزات_قرآن، پیشگوییهای صادق آن است. «سَتُغْلَبُونَ»
3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «سَتُغْلَبُونَ»
4- با شایعات وتبلیغات دشمن، مقابله كنید. «ستغلبون»
5- از شكستهایی نگران باشید كه به جهنّم منتهی میشود، والّا در هر جنگی احتمال شكست وجود دارد. «سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلی جَهَنَّمَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح شنبه شما بخیر و خوشی و سلامتی. امیدوارم با کمک خدای رب العالمین و یاری پیامبر اکرم صلوات الله علیه که امروز میهمانش هستیم روز و هفته خوبی را آغاز کرده باشید🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✍ در ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران عزیزمان، در ادامه #شاخصه_مؤمن، در این ایام در بررسی آیات #استکبار_ستیزی آیه ۱۲۰ #سوره_توبه را تلاوت خواهیم کرد:
💠مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
🌿سزاوار نیست كه اهل مدینه، و بادیهنشینانی كه اطراف آنها هستند، از رسول خدا تخلّف جویند؛ و برای حفظ جان خویش، از جان او چشم بپوشند! این بخاطر آن است كه هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمیرسد و هیچ گامی كه موجب خشم كافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینكه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیكوكاران را تباه نمیكند!
❇️پیامها:
1- اصحاب و اطرافیان #رهبر كه از علم و امكانات بیشتری برخوردارند، مسئولیّت بیشتری دارند. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا
2- در دفاع از اسلام، شهر و روستا مطرح نیست. «لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ»
3- اطاعت بیچون و چرا از پیامبر لازم است و كسی حقّ تخلّف از فرمانِ حكومتی رسول خدا صلی الله علیه و آله را ندارد. ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ ... أَنْ یَتَخَلَّفُوا
4- یكی از شئون رسالت، فرماندهیِ كلّ قوا در جنگ است. «یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ»
5- حفظ جان پیامبر، ضروریتر از حفظ جان مسلمانان است. مسلمانان باید پیشمرگ رهبر آسمانی باشند. لا یَرْغَبُوا ...
6- مسلمان باید در راه عقیده، آمادهی تحمّل هر سختی و فشاری باشند. ظَمَأٌ، نَصَبٌ، مَخْمَصَةٌ ...
7- #جامعهی_اسلامی باید #كفرستیز باشد. «یَغِیظُ الْكُفَّارَ»
8- #راهپیماییها و حركات دسته جمعی مسلمانان كه موجب خشم و هراس كفّار میگردد، در نزد خدا #پاداش دارد. «مَوْطِئاً یَغِیظُ الْكُفَّارَ»
9- نه تنها دفاع ورزم، بلكه همهی حركات، تلاشها ورنجهای جبهه نزد خدا ثبت شده وموجب #اجر است. لا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ ... عَمَلٌ صالِحٌ
10- مقدّمات #جهاد و آمادگی رزمی نیز عمل صالح و عبادت است. لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً ... عَمَلٌ صالِحٌ
11- #نیكوكار واقعی، انقلابی و اهل #جبهه است. «أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» (جان فشانی، نشانهی كمال نیكوكاری است)
12- دریافت اجر الهی، در سایهی تحمّل رنجهاست. نابرده رنج، گنج میسّر نمیشود. ظَمَأٌ، نَصَبٌ، مَخْمَصَةٌ، ... أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ
13- #ایمان به رضایت وپاداش الهی، مشكلات را آسان میكند. «إِنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح یکشنبه علوی شما بخیر و توأم با موفقیت
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیات ۱ و ۲ #سوره_مؤمنون را تلاوت خواهیم کرد:
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢)
🌿به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. مؤمنان رستگار شدند؛ آنها كه در نمازشان خشوع دارند؛
✅نكتهها:
در قرآن، یازده مورد كلمهی فلاح (رستگاری) با كلمهی «لَعَلَّ»(شاید) همراه است: «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» لكن در سه مورد بدون این كلمه و به طور حتمی مطرح شده است، یكی در همین سوره ویكی در سورهی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ودیگری در سورهی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی». از مقایسه این سه مورد با یكدیگر، روشن میشود كه ایمان و تزكیه دارای جوهر واحدی هستند.
برترین و آخرین هدف تمام برنامههای اسلام، فلاح و رستگاری است. در بسیاری از آیات قرآن از تقوا سخن گفته شده و هدف از احكام دین هم رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» و آخرین هدف تقوا نیز فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» جالب است كه مهمترین و آخرین هدف دین اسلام در اوّلین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به یگانگی خداوند ایمان آورید و «لا اله الا الله» بگویید تا رستگار شوید.
هر شبانه روز، در اذان و اقامهی نمازهای یومیّه جملهی «حی علی الفلاح» را بیست بار بر زبان میآوریم و هدف نهائی را با فریاد رسا اعلام میكنیم، تا راه را گم نكنیم.
اسلام میگوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» اعلی، 14 كسانی رستگارند كه ایمان و تزكیهی نفس داشته باشند، ولی كفر میگوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» طه 64 فرعون میگفت: امروز هر كس زور و برتری دارد رستگار است.
شخصی در حال نماز با ریش خود بازی میكرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمیخواند.
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از #خشوع در نماز، فرونهادن چشم است.
❇️پیامها:
1- #رستگاری مؤمنان حتمی است. «قَدْ أَفْلَحَ»
2- #ایمان، شرایط و نشانههایی دارد. الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ...
3- #نماز، در رأس برنامههای اسلامی است. «فِی صَلاتِهِمْ»
4- در نماز، حالت وكیفیّت مهم است. «خاشِعُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح دوشنبه شما بخیر؛ ان شاءالله روزی همراه با الطاف واسعه الهی و لحظه های خوش زندگی داشته باشید.
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۳ #سوره_مؤمنون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣)
🌿و آنها كه از لغو و بیهودگی رویگردانند؛
✅نكتهها:
«لغو»، به كار و سخن بیهوده میگویند.
دوری و پرهیز از لغو، مخصوص مسلمانان نیست، قرآن دربارهی خوبان اهل كتاب نیز میفرماید: وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ ... قصص، 52- 55. اهل كتاب با ایمان، از لغو گریزانند.
دوری از لغو در دنیا، بهرهاش، محفوظ ماندن از لغو در قیامت است. «عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»، «لا تَسْمَعُ فِیها لاغِیَةً» غاشیه، 11.
اعراض از لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد، زیرا در آیهی دیگر میفرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» فرقان، 72.
در روایات برای لغو، نمونههایی آمده است از جمله: سخنی كه در آن یاد خدا نباشد و یا غنا و لهویّات باشد. تفسیر نورالثقلین.
❇️پیامها:
1- نشانهی #ایمان، دوری از #لغو است. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود هدف صحیح داشته باشد)
2- دوری از لغو، به اندازهای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است. «خاشِعُونَ- مُعْرِضُونَ- لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ»
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه زمستانی شما بخیر ونیکی و سلامتی، وجودتون سرشار از الطاف الهی و انرژی مثبت،طاعات و عباداتتون قبول و زندگیتون مهدوی
✍ در ادامه #شاخصه_مؤمن، آیه ۴ #سوره_مؤمنون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💠وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (٤)
🌿و آنها كه زكات را انجام میدهند؛
✅اهمیّت زكات
زكات، یكی از پنج چیزی است كه بنای اسلام بر آن استوار است.
در قرآن 32 بار كلمه «زكات» و 32 بار واژه «برك» آمده، گویا زكات مساوی با بركت است.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمیدادند، از مسجد بیرون كرد.
حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركین زكات میجنگد.
كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگش به او گفته میشود: یهودی بمیر یا مسیحی.
تارك زكات در لحظهی مرگ از خداوند میخواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا كار نیك انجام دهد، امّا مهلت او پایان یافته است.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكات بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمیماند.
❇️پیامها:
۱- اهمیّت #زكات مانند اهمیّت #نماز است. (در 28 آیه، نماز و زكات در كنار هم آمده است) «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ، لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ»
۲- اعتقاد به تنهایی كافی نیست، #عمل هم لازم است. الْمُؤْمِنُونَ ... فاعِلُونَ
📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی