eitaa logo
در محضر قرآن
120 دنبال‌کننده
63 عکس
234 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺سلام علیکم ؛ شروع هفته تون عالی. امیدوارم یه هفته خوب و بینظیر و پر از خیر و برکت و شادی داشته باشید. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده و هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۴-امر خانواده به نماز: سوره طه آیه ۱۳۲ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ 🌿خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شكیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلكه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیك برای تقواست! ✅نكته‌ها: در روایات متعدّدی آمده است كه پس از نزول این آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله تا چندین ماه دَرب خانه‌ی حضرت علی و فاطمه علیهما السلام را می‌زدند و در آستانه در می‌فرمودند: «الصلاة» آنگاه به قرائت آیه تطهیر می‌پرداختند. هرگاه وضع زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله تنگ می‌شد، این آیه را تلاوت می‌فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور می‌دادند تا نماز بخوانند. ❇️پیام‌ها: ۱- مرد نسبت به سرنوشت فكری و دینی خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّی آنان كافی نیست. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ» ۲- اوّلین مرحله‌ی تربیت، كانون خانواده است. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ» ۳- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضای خانواده است. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» ۴- برای عدم وابستگی به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. لا تَمُدَّنَ‌ ... وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ ۵- موضوع نماز در خانواده دارای اهمیت خاصی است، باید والدین بر آن اصرار كنند. ۶- امر به معروف، مداومت و پایداری لازم دارد. «اصْطَبِرْ عَلَیْها» ۷- خداوند از عبادت ما سودی نمی‌برد، ثمره‌ی آن به خود ما باز می‌گردد. «لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً» ۸- نماز، زمینه‌ساز پاكدامنی و تقواست. وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ ... وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوی‌ ۹- حسن عاقبت در سایه‌ی تقوای الهی است، نه مادّیات. «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوی‌» 📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام علیکم ؛ صبحتون بخیر و شادی؛ اميدوارم امروز بهترین تقدیرها رو براتون رقم بزنن ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۵-وجوب نمازهای یومیه: سوره ق آیات۴۰-۳۹ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ (٣٩)وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ 🌿[بر آزار مشركان‌] شكیبا باش، و پیش از طلوع خورشید و پیش از غروب آن پروردگارت را همراه با ستایش تسبیح گوی، (۳۹) و در پاره‌ای از شب و نیز پس از سجده‌ها خدا را تسبیح گوی. ✅نكته‌ها: در قرآن معمولًا تسبیح همراه با حمد الهی آمده است كه شاید به این نكته اشاره دارد كه انسان وقتی خود را ناقص و خدا را كامل می‌بیند، او را تسبیح می‌كند و چون خداوند نقص او را به كمال تبدیل می‌كند، حمد او را می‌گوید. «سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ» به گفته ابن‌عباس، مراد از قبل از طلوع، نماز صبح و قبل از غروب، نماز ظهر و عصر است و مقصود از «مِنَ اللَّیْلِ» نماز مغرب و عشا و مراد از «أَدْبارَ السُّجُودِ» نمازهای نافله است. امام باقر علیه السلام فرمودند: مراد از «أَدْبارَ السُّجُودِ»، دو ركعت نافله پس از نماز مغرب است. امام صادق علیه السلام در ذیل آیه‌ «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها» فرمودند: در وقت صبح و شام ده مرتبه بگو: «لا اله الا الله وحده لا شریك له و له الملك و له الحمد یحیی و یمیت و هو علی كل شی‌ء قدیر». ❇️پیام‌ها: ۱- توجّه به قدرت خداوند، سبب صبر و استقامت در برابر ناملایمات می‌گردد. لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‌ ... فَاصْبِرْ ... ۲- صبر در مقابل زخم زبان و نیش و نوش‌ها، حتی برای پیامبر طاقت ‌فرساست لذا خداوند به آن توصیه می‌كند. «فَاصْبِرْ عَلی‌ ما یَقُولُونَ» ۳- عامل و پشتوانه صبر، یاد خداست. فَاصْبِرْ ... وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ‌ ۴- برای عبادت و دعا، بعضی از زمان‌ها اولویّت دارند. قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ ... ۵- انسان برای تكامل معنوی، به تكرار و تداوم عبادت نیاز دارد. «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ. وَ مِنَ اللَّیْلِ» ۶- پیروان پیامبر، بخشی از شب را به عبادت می‌پردازند. «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ» ۷- علاوه بر اذكار و نمازهای واجب، نمازها و اذكار مستحب نیز مورد سفارش‌ خداوند است. «وَ أَدْبارَ السُّجُودِ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
منم بندهٔ اهل بیت نبی*** ستایندهٔ خاک و پای وصی ... اگر چشم داری به دیگر سرای*** به نزد نبی و علی گیر جای گرت زین بد آید گناه منست*** چنین است و این دین و راه منست برین زادم و هم برین بگذرم*** چنان دان که خاک پی حیدرم دلت گر به راه خطا مایلست*** ترا دشمن اندر جهان خود دلست نباشد جز از بی‌پدر دشمنش*** که یزدان به آتش بسوزد تنش هر آنکس که در جانش بغض علیست*** ازو زارتر در جهان زار کیست حکیم ابوالقاسم فردوسی ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۶-ادای نماز برای خدا: سوره بقره آیه۲۳۸ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ 🌿در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی [= نماز ظهر] كوشا باشید! و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید! ✅نكته‌ها: درباره مراد از نماز وسطی، چند نظریه است، ولی با توجّه به شأن نزول آیه كه گروهی بخاطر گرمی هوا در نماز ظهر شركت نمی‌كردند و با توجّه به روایات و تفاسیر، مراد همان‌ نماز ظهر است. حفظ هر چیزی باید مناسب با خودش باشد؛ و حفظ نماز، آشنایی با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است. ❇️پیام‌ها: ۱- اقامه نماز باید مداوم باشد. «حافِظُوا» ۲- همه‌ی مردم مسئول حفظ نمازند. «حافِظُوا» ۳- ممكن است آیه دلالت كند بر اینكه نماز را به جماعت برپا كنید. «حافِظُوا، قُومُوا» ۴- اقامه‌ی نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ» ۵- انسان نباید وصله‌ی ناهمرنگ هستی باشد. قرآن درباره هستی می‌فرماید: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» پس اگر ما قانت نباشیم، وصله ناهمرنگ هستی خواهیم بود. «قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ» ۶- ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتین» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🏴سلام علیکم ؛ سالروز شهادت صادق آل محمد صلوات الله علیه و علی آبائه و ابنائه، شیخ الائمه، رئیس مکتب جعفری و تشیع حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت و تعزیت باد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۷-ترک نماز: سوره ماعون آیات۵-۴ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ (٤)الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ 🌿پس وای بر نمازگزاران‌(۴) كه از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل‌انگارند. ✅نكته‌ها: مراد از تكذیب دین و معاد در این سوره، تكذیب قلبی است، نه قولی؛ زیرا مخاطب‌ سوره، كسانی هستند كه نماز می‌خوانند ولی نمازشان همراه با ریا و خودنمایی و سهو و غفلت است. از امام صادق علیه‌السلام درباره سخن خداوند «الّذين هم عن‌صلاتهم ساهون» سؤال شد، فرمودند: مقصود از آن ترك نماز و كوتاهى و سستى در برگزارى آن است. تفسیر نورالثقلین. حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهی، از حساب ریا و خودنمائی به خاطر اهداف نفسانی جداست. در حدیث می‌خوانیم: هر كس به اوقات نماز بی‌اعتنائی كند و نماز را در اول وقت نخواند، ویل دارد. ❇️پیام‌ها: ۱- هر نمازی ارزش ندارد و هر نمازگزاری بهشتی نیست. «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» ۲- سهو اگر برخاسته از تقصیر و بی‌اعتنائی باشد، سرزنش دارد. «عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» ۳- سهو در نماز قابل جبران و بخشش است ولی سهو از نماز، به معنای رها كردن آن، قابل بخشش نیست. «عَنْ صَلاتِهِمْ» (نه‌ «فِی صَلاتِهِمْ») ۴- خطر آنجاست كه كار زشت سیره دائمی انسان شود. یُكَذِّبُ‌ ... یَدُعُ‌ ... لا یَحُضُ‌ (قالب فعل مضارع بیانگر استمرار كار است) ۵- اخلاص، شرط قبولی نماز و عبادت است. فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ‌ ... یُراؤُنَ‌ ۶- كسی كه گاهی از نماز غافل می‌شود، مشمول ویل است، پس وضع تاركان دائم نماز چیست! فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ‌ ... عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ‌ ۷- غفلت از نماز، بستر غفلت از مردم است. عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ‌ ... یَمْنَعُونَ الْماعُونَ‌ 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
21.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹معجزه قرآنی در کاشان ▫️ثنا نظری ۷ ساله دختری که از سه سالگی حافظ کل قرآن مجید به پنج زبان جهان گردیده است .
شمس الشموس عالم امکان جمال توست خورشید تا جمال تو را دید، رو گرفت اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲 🌸سلام علیکم ؛ چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۸-جهر و اخفاء در نماز: سوره إسراء آیه۱۱۰ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَىٰ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا 🌿بگو: ««اللّه» را بخوانید یا «رحمان» را، هر كدام را بخوانید، (ذات پاكش یكی است؛ و) برای او بهترین نامهاست!» و نمازت را زیاد بلند، یا خیلی آهسته نخوان؛ و در میان آن دو، راهی (معتدل) انتخاب كن! ✅نكته‌ها: در بعضی تفاسیر آمده است: پیامبر در مسجدالحرام دعا می‌خواند و می‌گفت: «یا الله یا رحمن»/ عدّه‌ای پنداشتند كه او دو خدا را می‌خواند كه یكی «اللّه» است و دیگری «رحمان». آیه نازل شد و این شبهه را زدود. ‌ هرگاه پیامبر بلند نماز می‌خواند، كفّار با شعر خواندن بلند، مزاحم می‌شدند و هرگاه آهسته می‌خواند، اصحاب نمی‌شنیدند. نزول این آیه، دستور به قرائتی بین بلند و آهسته بود. ❇️پیام‌ها: ۱- پیامبر باید شبهات را برطرف كند. «قُلِ» ۲- در دعا خواندن، انسان آزاد است كه خدا را به هر یك از نام‌هایش كه می‌خواهد، بخواند. أَیًّا ما تَدْعُوا ... ۳- اسلام، دینی میانه و معتدل است، حتّی قرائت نمازش باید با صدایی میانه باشد. «وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِكَ سَبِیلًا» ۴- اسلام، غیر از نیّت و عمل، به شیوه و كیفیّت عمل هم نظر دارد. نماز باید روی آداب خاصّ خوانده شود. «لا تَجْهَرْ لا تُخافِتْ‌ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِكَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🍃🌺🍃سلام علیکم ؛ در شب زیارتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شادی ارواح طیبه شهداء و امام شهداء بالاخص شهدای امر به معروف و والدین و همه رفتگان هدیه کنیم فاتحه و صلواتی بر محمد وآل محمد ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۹- سستی در نماز: سوره نساء آیه۱۴۲ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوٓا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَآءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا 🌿منافقان می‌خواهند خدا را فریب دهند؛ در حالی كه او آنها را فریب می‌دهد؛ و هنگامی كه به نماز برمی‌خیزند، با كسالت برمی‌خیزند؛ و در برابر مردم ریا می‌كنند؛ و خدا را جز اندكی یاد نمی‌نمایند. ✅نكته‌ها: منافق، كسی است كه در ظاهر احكام دینی را به جای می‌آورد، امّا انگیزه‌های او الهی نیست. نماز می‌خواند، امّا از روی ریاكاری، كسالت و غفلت. او گمان می‌كند با این روش خدا را فریب می‌دهد، در حالی كه نمی‌داند خودش را فریب داده و خداوند به درون او آگاه است و جزای فریبكاری او را می‌دهد. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: چون خداوند، جزای خدعه آنان را می‌دهد، به این كیفر الهی، خدعه گفته می‌شود. نماز مطلوب، عاشقانه، خالصانه و دائمی است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: آنان كه نماز را به آخر وقت می‌اندازند وفشرده می‌خوانند، نماز منافقان را انجام می‌دهند. قرآن نسبت به مؤمنان جمله‌ی‌ «أَقامُوا الصَّلاةَ»* به كار می‌برد ولی درباره‌ی منافقان جمله‌ی‌ «قامُوا إِلَی الصَّلاةِ» و تفاوت میان‌ «أَقامُوا» و «قامُوا» تفاوت میان برپاداشتن و به پا خاستن است. ❇️پیام‌ها: ۱- فریبكاری، بی نشاطی در نماز، ریاكاری و غفلت از یاد خدا، از نشانه‌های نفاق است. «إِنَّ الْمُنافِقِینَ یُخادِعُونَ‌، یُراؤُنَ‌، لا یَذْكُرُونَ» ۲- منافقان بدانند كه با خدا طرفند. «وَ هُوَ خادِعُهُمْ» ۳- نماز منافقان، نه روحیّه و نشاط دارد، نه انگیزه، نه مقدار. «كُسالی‌، یُراؤُنَ‌، قَلِیلًا» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌼سلام امام زمانم ✨ما شب زدگان درپی نوریم آقا از هجر تو درحالِ عبوریم آقا ✨روشن شده آسمان و پایان شب است ما منتظرِصبحِ ظهوریم آقا 💐سلام علیکم ؛ صبح آدینه شما بخیر و شادی ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۱۰- حرمت نهى و بازداشتن ديگران از نماز: سوره علق آیات۱۰-۹ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَىٰ (٩)عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰٓ (١٠)... 🌿به من خبر ده آیا كسی كه نهی می‌كند،(۹) بنده‌ای را به هنگامی كه نماز می‌خواند (آیا مستحق عذاب الهی نیست)؟! ✅نكته‌ها: مراد از عبدی كه نماز می‌خواند «عَبْداً إِذا صَلَّی» رسول خداست، چون در آیات پایانی سوره، آن حضرت را از اطاعت آن شخص نهی نموده است و او را به سجده و قرب دعوت می‌كند. از آنجا كه این آیات، اولین آیاتی است كه بر پیامبر نازل شده، پس آن حضرت قبل از رسیدن به مقام رسالت، نماز می‌خوانده است. در احادیث می‌خوانیم: ابوجهل از اطرافیان خود پرسید: آیا پیامبر در میان شما نیز برای سجده صورت به خاك می‌گذارد؟ گفتند: آری. گفت: سوگند به آنچه سوگند می‌خوریم، اگر او را در چنین حالی ببینم، با پای خود گردن او را له می‌كنم. زمانی كه متوجه شد پیامبر در حال نماز است، تصمیم گرفت با لگد بر سر مبارك آن حضرت در سجده بكوبد، همین كه نزدیك شد، با حالتی عجیب عقب نشینی كرد و به مشركان گفت: وقتی به او نزدیك شدم، در مقابل خود خندقی از آتش دیدم. با اینكه مراد از «عَبْداً» شخص پیامبر است ولی نكره آوردن آن، به خاطر تعظیم و بزرگداشت است. «عَبْداً إِذا صَلَّی» ❇️پیام‌ها: ۱- بازداشتن از نماز، روشن‌ترین نوع منكرات است. «یَنْهی‌ عَبْداً إِذا صَلَّی» ۲- طاغوتیان مخالف نمازند. «لَیَطْغی‌- یَنْهی‌ عَبْداً إِذا صَلَّی» (رفتار ناروا زمانی مورد سرزنش قرار می‌گیرد كه دوام داشته باشد.) ۳- نشانه بندگی خدا نماز است. «عَبْداً إِذا صَلَّی» ۴- طاغوت‌ها از بندگی خدا ناراحتند. (نه از افراد بی‌تفاوت و یا بنده هوسهای خود یا دیگران) «یَنْهی‌ عَبْداً إِذا صَلَّی» ۵- نام و نشان مهم نیست، عملكردها مهم است. (نام نهی كننده و نمازگزار نیامده است.) «یَنْهی‌- صَلَّی» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام علیکم ؛صبح شنبه تون بخیر، روزتون معطر به نور الهی و شروع هفته تون پر برکت ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۱۱- آراستگی هنگام نماز: سوره اعراف آیه۳۱ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠يَا بَنِيٓ آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوٓا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ. 🌿ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نكنید كه خداوند مسرفان را دوست نمی‌دارد! ✅نكته‌ها: شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ‌ «یا بَنِی آدَمَ» بیان می‌شود، مربوط به تمام انسان‌ها و همه‌ی ادیان و از مشتركات آنان است. قرآن به مال و فرزند، «زینت» گفته است، بنابراین ممكن است آیه بیانگر این باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادی مسلمانان بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربیتی نسل آینده را حل كنید. در روایات، امام‌جماعتِ عادل، آراستگی ظاهر، عطر زدن ولباس زیبا پوشیدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود، شركت در نماز عید و نماز جمعه، از جمله مصادیق زینت شمرده شده‌اند. امام مجتبی علیه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترین لباس خود را می‌پوشید و می‌فرمود: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، و من لباس زیبای خود را برای پروردگارم می‌پوشم و آنگاه این آیه را تلاوت می‌فرمودند. ❇️پیام‌ها: ۱- مسجد كه پایگاه مسلمانان است، باید آراسته، زیبا و با جاذبه باشد. «خُذُوا زِینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» ۲- بهترین وزیباترین لباس، برای بهترین مكان است. «خذوا زینتكم عندكلّ مسجد» ۳- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» ‌مؤمنون، 2 هم به ظاهر آن. «زِینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» آری، در اسلام، ظاهر و باطن، دنیا و آخرت بهم آمیخته است. ۴- زینت، اگر چه در نماز فردی هم ارزش است؛ اما در اجتماع و مسجد، حساب ویژه‌ای دارد. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» ۵- اوّل نماز، آنگاه غذا. «عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا» اوّل توجّه به روح و معنویّت، آنگاه توجّه به جسم. 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
یا فاطِمَه اِشفَعی لَنا فِی الجَنَّه🤲 🌺🌺سلام علیکم ؛ سالروز ولادت باسعادت اخت الرضا(ع) کریمه اهل بیت(ع) (س) و روز دختر بر شما محب و دوستدار و شیعه اهل بیت(ع) مبارک باد. ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۱۲- حضور قلب در نماز: سوره بقره آیه۴۵ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ 🌿از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این كار، جز برای خاشعان، گران است. ✅نكته‌ها: در روایات می‌خوانیم كه حضرت علی علیه السلام هرگاه مسئله‌ی مهمی برایشان رخ می‌داد به نماز می‌ایستادند واین آیه را تلاوت می‌كردند. در روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1. صبر در برابر مصیبت. 2. صبر در برابر معصیت. 3. صبر در برابر عبادت. ‌بحار، ج 71، ص 77. بنابراین آنچه در روایات آمده كه مراد از صبر در این آیه روزه است، اشاره به یكی از مصادیق صبر دارد. نماز برای رسول اللّه صلی الله علیه و آله و امثال او نور چشم است‌ بحار، ج 16، ص 249. ولكن برای بعضی‌ها كه خشوع ندارند، همچون باری سنگین است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضای بدن است. نمازِ با توجّه، انسان را به یاد قدرت بی‌نهایت خدا می‌اندازد و غیر او را هر چه باشد كوچك جلوه می‌دهد. ❇️پیام‌ها: ۱- صبر و نماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشكلات است. «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ ...» ۲- هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگی بیشتر كنیم، امدادهای او را بیشتر دریافت كرده و بر مشكلات پیروز خواهیم شد. «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» ۳- سنگین بودن نماز، گاهی نشانه‌ی تكبّر در برابر خداست. «لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخاشِعِینَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌸🍃ســــلام علیکم؛ صبـحِ زیـبـا تـون بـخیر امـیـدارم سـاعـاتی مملو از زیبـایی و پــر از خـیـر و بـرکـت در انتظارتـون باشـه ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌در قرآن مجید آیات زیادی درباره‌ بیان شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت ۱۳- ترک تجارت جهت اقامه نماز: سوره نور آیه۳۷ •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَآءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ مردانی كه نه تجارت و نه معامله‌ای آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زكات غافل نمی‌كند؛ آنها از روزی می‌ترسند كه در آن، دلها و چشمها زیر و رو می‌شود. ✅نكته‌ها: كلمه‌ی‌ «رِجالٌ» در این آیه شامل همه‌ی بندگان خدا می‌شود، چه مرد و چه زن. «تجارت»، داد و ستد دایمی برای به دست آوردن سود است، ولی‌ «بَیْعٌ» خرید و فروش مقطعی برای رفع نیازهای زندگی است. تجارت، تنها عاملی نیست كه انسان را سرگرم می‌كند و از یاد خدا باز می‌دارد، عوامل دیگری نیز در قرآن كریم ذكر شده است، از جمله: تكاثر، آرزو، فرزند و دوست بد. ❇️پیام‌ها: ۱- كسانی كه تجارت آنان را غافل نكند، مردان بزرگی هستند. ( «رِجالٌ» با تنوین آمده كه علامت بزرگی و عظمت است) ۲- اگر ایمان و اراده‌ی قوی باشد، ابزار و وسائل اثری ندارند. «لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ» ۳- بازار اسلامی، هنگام نماز باید تعطیل شود. «لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ» ۴- حتّی كارهای حلال و مباح نباید انسان را از یاد خدا غافل كند، چه رسد به كارهای مكروه و حرام. «لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ» ۵- ترك تجارت، ارزش نیست، بلكه تجارت همراه با یاد خدا و نماز و زكات‌ ارزش است. لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ ... عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ... (مردان خدا برای زندگی دنیوی تلاش می‌كنند، ولی از آخرت غافل نیستند.) ۶- ایمان به آخرت، دنیا را نزد انسان كوچك می‌كند. لا تُلْهِیهِمْ‌ ... یَخافُونَ یَوْماً ۷- با این كه نماز ذكر خداست، ولی به خاطر اهمیّت، جداگانه مطرح شده است. «ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ» ۸- نماز و زكات، در كنار یكدیگرند و كسانی استحقاق ستایش دارند كه اهل هر دو باشند. «إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّكاةِ» ۹- دنیا، شما را از آخرت غافل نكند. «یَخافُونَ یَوْماً» ۱۰- صحنه‌های قیامت، چشم‌ها را خاشع و دلها را منقلب می‌سازد. «تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی