eitaa logo
در محضر قرآن
116 دنبال‌کننده
54 عکس
220 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم 💐سه شنبه مهدوی شما بخیر و همراه با نعمات الهی ✍در بیان ، در ادامه آیات روزهای قبل آیه ۴ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۵) انسان مؤمن می بایست... أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🌿(آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بی‌نقص و عیب است. ✅نكته‌ها: «رِزْقٌ كَرِیمٌ»، به معنای رزق و روزی دائمی، بی‌منّت، وسیع و خالص است. ❇️پیام‌ها: 1- آنگاه كامل است كه همراه با ، ، و باشد. آری، ایمان به شعار نیست، به است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» 2- رمز دریافت درجات الهی، نماز و انفاق است. یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌، لَهُمْ دَرَجاتٌ‌ 3- درجاتی كه خداوند عطا می‌كند، برای بشر دنیوی ناشناخته و بسیار مهم است. (كلمه‌ی‌ «دَرَجاتٌ»، نكره آمده است) 4- چون ایمان مردم قابل كم و زیاد شدن است، درجات الهی هم افزایش یا كاهش مییابد. زادَتْهُمْ إِیماناً ... لَهُمْ دَرَجاتٌ‌ 5- درجات الهی، منحصر در بهشت نیست، در همین دنیا و در برزخ هم وجود دارد. ( «عِنْدَ رَبِّهِمْ» مطلق آمده است) 6- حتّی مؤمنان حقیقی نیز در معرض لغزش بوده و نیازمند مغفرت الهی می‌باشند. الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ‌ ... مَغْفِرَةٌ 7- تنها ایمان حقیقی، زمینه‌ی رسیدن انسان به جایگاه ویژه و دریافت مغفرت و نعمت‌های ویژه‌ی خداوند است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ‌ 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌺سالروز ميلاد موفور السرور مظهر جود و سخا، حضرت ابن الرضا(ع)، آقا جواد الائمه (ع) و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بر شما محبین اهل بیت عليهم السلام تبریک و تهنیت بود ✍ به مناسبت این دهه مبارک، و در ادامه در این ایام، آیات را بررسی خواهیم کرد: 💠وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا 🌿و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!» ✅نكته‌ها: برای این آیه مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بت‌ها را گفته‌اند كه در همه‌ی آنها باطل شكست خورده است. ولی آیه دارای مفهوم گسترده‌ای است و فنای باطل و بقای حق را نوید می‌دهد. بقای حقّ و نابودی باطل، یك سنّت وقانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانی است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» رعد، 17. ❇️پیام‌ها: 1- پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزی نهایی حقّ را به مردم اعلام كند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ» 2- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. جاءَ ... زَهَقَ‌ 3- عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ، باقی و پایدار. جاءَ ... زَهَقَ‌ (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.) 4- از جلوه‌ها و مانورهای باطل نباید هراسید كه دوامی ندارد. «كانَ زَهُوقاً» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی 💐 هدیه محضر شهدا از صدر اسلام بالاخص شهدای انقلاب اسلامی صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 پنج شنبه شما بخیر و شادی و شادی ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم ✍ در دومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه بیان در این ایام، در بررسی آیات آیه ۷۵ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا 🌿چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانی كه (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیكار نمی‌كنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) كه می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مكه)، كه اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما! ✅نكته‌ها: آیه درباره‌ی مسلمانانی است كه زیر فشار و شكنجه‌ی مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانی كه جهاد در راه آزادی آنان را رها كرده‌اند، نكوهش می‌كند. ❇️پیام‌ها: 1- مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مكتبی داشته باشند و در برابر ناله‌ها و استغاثه‌ها بی تفاوت نباشند. ما لَكُمْ‌ ... 2- از اهداف جهاد اسلامی، تلاش برای رهایی مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» 3- اسلام مرز نمی‌شناسد، هرجا كه مستضعفی باشد، جهاد است. «وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» 4- ارتش اسلام باید به حدی مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ» 5- در شیوه‌ی دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم كمك گرفت. الْمُسْتَضْعَفِینَ‌ ... الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا ... 6- سرپرستی و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 صبح آدينه مهدوی شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله ما نیز در زمره صالحون و از یاران حقیقی حضرتش باشیم ✍ در سومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱۰۵ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 🌿در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!» ✅نكته‌ها: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه‌ی كتاب‌های نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل‌بیت) هستیم. در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار می‌رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران علیه السلام هستند. در بعضی روایات می‌خوانیم كه پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.تفسیر قمی، ج 2، ص 297. ❇️پیام‌ها: 1- سنّت الهی آن است كه ، و جهان باشند. «كَتَبْنا» 2- پیشگوئی‌های قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ... 3- قرآن، از آینده‌ی تاریخ خبر می‌دهد. یَرِثُها ... 4- آینده از آن است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 5- از جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 6- عبادت تنها كافی نیست، و نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌺سالروز ميلاد مسعود یعسوب الدین، امیرالمؤمنین، حضرت علی بن ابیطالب و روز پدر بر شما ولایتمداران تبریک و تهنیت باد. ✍ در چهارمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱ را تلاوت خواهیم کرد: 💠بَرَآءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِٓ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ 🌿(این، اعلام) بیزاری از سوی خدا و پیامبر او، به كسانی از مشركان است كه با آنها عهد بسته‌اید! ✅نكته‌ها: ، به خاطر پیمان‌شكنی كفّار بود كه در آیه‌ی 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّی، مراعات پیمان‌هاست و تا طرفِ مقابل به پیمان وفادار باشد، باید آن را نگهداشت. به علاوه مسلمانان به دلیل ضعف، تن به آن پیمان دادند، وگرنه خواسته‌ی مسلمانان، قلع و قمع هر چه سریعتر شرك است. ✅ماجرای اعلان این آیات‌ در سال هشتم هجری مكّه فتح شد، امّا مشركان همچنان برای انجام مراسم عبادی خود كه آمیخته با خرافات و انحرافات بود، به مكّه می‌آمدند. از جمله عاداتشان این بود؛ لباسی را كه با آن طواف می‌كردند، صدقه می‌دادند. یك زن كه می‌خواست طواف‌های بیشتری انجام دهد، چون دیگر لباسی نداشت، به اجبار كفّار برهنه طواف كرد و مردم به او نگاه می‌كردند. این وضع برای پیامبر و مسلمانان كه در اوج قدرت بودند، غیر قابل تحمّل بود. پیامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنكه این سوره در مدینه نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله به ابوبكر مأموریت داد تا آیاتی از آن را بر مردم مكّه بخواند. شاید انتخاب ابوبكر به دلیل آن بود كه او پیرمرد بود و كسی نسبت به او حساسیّت نداشت. امّا وقتی او به نزدیك مكّه رسید، جبرئیل از سوی خدا پیام آورد كه تلاوت آیات را باید كسی انجام دهد كه از خاندان پیامبر باشد. آن حضرت، علی علیه السلام را مأمور این كار كرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. علی علیه السلام در وسط راه آیات را از ابوبكر گرفت و به مكّه رفت و بر مشركان قرائت نمود. ماجرای تلاوت آیات این سوره توسّط علی علیه السلام، در كتب اهل سنّت نیز آمده و از اصحاب، كسانی همچون ابوبكر و علی علیه السلام، ابن عباس، انس‌بن مالك، جابربن عبداللَّه انصاری آن را روایت كرده‌اند و در منابع بسیاری نقل شده است. مسند احمد حنبل، مستدرك صحیحین، تفسیر المنار، تفسیر طبری، تفسیر ابن كثیر، احقاق‌الحق و فضائل‌الخمسه؛ و در الغدیر، نام 73 نفر كه این ماجرا را نقل كرده‌اند آمده است. برخی از اهل سنّت‌ ‌مثل فخر رازی و آلوسی در تفسیرهایشان، تلاش كرده‌اند كه آن را امری عادّی جلوه دهند تا امتیازی برای حضرت علی علیه السلام به حساب نیاید و تحویل مأموریت تلاوت را به علی علیه السلام، برای تألیف دلِ او دانسته‌اند، نه امتیازی برای او. در حالی كه برای به دست آوردن دل كسی، كاری بی‌خطر به او محوّل می‌كنند، نه تلاوت آیاتِ برائت از مشركان، آن هم در منطقه‌ی شرك و توسّط كسی‌كه بسیاری از مشركان را در جنگ‌ها كشته است و عدّه‌ای كینه‌ی او را در دل دارند! وقتی خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمان داد كه نزد فرعون رفته او را به توحید دعوت كند، وی گفت: خدایا من یك نفر از آنان را كشته‌ام، می‌ترسم مرا به قصاص بكشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولی علی علیه السلام كه تعداد زیادی از سران شرك را كشته بود، به تنهایی رفت و آیاتِ برائت را در نهایت آرامش خواند، آن هم در جای حسّاسی چون منی‌ و كنار جمره‌ی عقبه. ✅نكاتی كه توسّط علی علیه السلام به كفّار اعلام شد عبارت بود از: 1. اعلام برائت و لغو پیمان‌ها. 2. ممنوعیّت شركت مشركان در حج از سال آینده. 3. ممنوعیّت طواف در حالت برهنگی. 4. ممنوعیّت ورود مشركان به خانه‌ی خدا. ❇️پیام‌ها: 1- لغو اعتبار با مشركان، از اختیارات رهبر است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» (پیمان‌های بسته شده با مشركان درباره‌ی عدم تعرّض به یكدیگر بوده است) 2- وفا به پیمان آری، توطئه شدن، هرگز. بَراءَةٌ ... إِلَی الَّذِینَ عاهَدْتُمْ‌ 3- گرچه از نظر حقوقی، موظّفیم به پیمان وفادار باشیم، ولی برائت قلبی از مشركان و منحرفان، یك اصل دینی است.«بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 4- گرچه قانونگذار خداست، ولی در سیره و عمل، خدا و رسول در كنار هم هستند. «مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 5- برائت، نشانه‌ی قاطعیّت و اقتدار است، همچنان كه سكوت در برابر توطئه‌ها و پیمان‌شكنی‌ها نشانه‌ی ضعف است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» 6- پیمان بستن با مشركان در شرایطی مانع ندارد. «الَّذِینَ عاهَدْتُمْ» 7- اگر به دلیل ترس از توطئه و خیانت، ی لغو شد باید به مخالفان اعلام شود، تا غافلگیر نشوند. بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ‌ ... إِلَی‌ ... الْمُشْرِكِینَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 🏴سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها اسوه صبر و استقامت، و مظهر حادثه عظیم عاشورا را خدمت شما تسلیت و تعزیت عرض می نمایم ✍ در ششمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱۰ تا ۱۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَإِذْ نَادَىٰ رَبُّكَ مُوسَىٰٓ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (١٠)قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلَا يَتَّقُونَ (١١)قَالَ رَبِّ إِنِّيٓ أَخَافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (١٢) 🌿(به خاطر بیاور) هنگامی را كه پروردگارت موسی را ندا داد كه به سراغ قوم ستمگر برو... قوم فرعون، آیا آنان (از مخالفت فرمان پروردگار) پرهیز نمی‌كنند؟! (موسی) عرض كرد: «پروردگارا! از آن بیم دارم كه مرا تكذیب كنند، ✅نكته‌ها: در این سوره، هفت بار این جمله تكرار شده است: «أَ لا تَتَّقُونَ»، «أَ لا یَتَّقُونَ» آری، اگر نباشد، سخن پیامبران مؤثّر نیست. ❇️پیام‌ها: 1- تاریخ انبیا نباید فراموش شود. ( «إِذْ» یعنی یاد كن آن زمان را) 2- هم هدف و بهم شباهت دارد وهم برخوردهای مخالفان انبیا یكسان است. بنابراین آشنایی با آنان می‌تواند راهگشای پیامبر اسلام باشد. «وَ إِذْ نادی‌ رَبُّكَ» 3- فرستادن پیامبران به سوی مردم، از شئون ربوبیّت است. «نادی‌ رَبُّكَ» 4- ، در رأس برنامه‌های انبیا قرار دارد. «ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» 5- در ، گاهی باید به استقبال خطر رفت. «أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» 6- قیام انبیا، بر اساس معیار است، نه كینه و انتقام. «الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» 7- فراموش كردن خدا وپیروی از ، است. «الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» 8- برای نهی از منكر به سراغ سرچشمه‌های فساد بروید. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ» 9- طاغوت‌ها، بدون یاری مردم قدرتی ندارند. «قَوْمَ فِرْعَوْنَ» 10- بی‌تقوایی مردم، زمینه‌ی رشد طاغوت‌هاست. «أَ لا یَتَّقُونَ» 11- هدایت مردم، بار سنگینی است كه به امداد الهی نیاز دارد. رَبِّ إِنِّی أَخافُ‌ ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی ✍ دیروز مصادف با تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به سمت کعبه در سال دوم هجری بود؛ به همین مناسبت و در هفتمین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱۴۲ را تلاوت خواهیم کرد: 💠سَيَقُولُ السُّفَهَآءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ 🌿به زودی سبك‌مغزان از مردم می‌گویند: «چه چیز آنها [= مسلمانان‌] را، از قبله‌ای كه بر آن بودند، بازگردانید؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آن خداست؛ خدا هر كس را بخواهد، به راه راست هدایت می‌كند.» ✅نكته‌ها: پیامبر اكرم و مسلمانان، سیزده سالی را كه بعد از در مكّه بودند، به سوی كعبه نماز نمی‌خواندند، امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهی نگذشته بود كه زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر كردند و گفتند: شما رو به ما می‌خوانید، بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود ندارید. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه می‌كرد، گویا منتظر نزول وحی بود تا آنكه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو ركعت نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدّس خوانده بود كه جبرئیل مأمور شد، بازوی پیامبر را گرفته و روی او را به سوی كعبه بگرداند. در نتیجه پیامبر صلی الله علیه و آله یك نماز را به دو قبله خواند و اكنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. بعداز این ماجرا، ناراحت شده وطبق عادت خود شروع به خرده‌گیری كردند. آنها كه تا دیروز می‌گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اكنون می‌پرسیدند، چرا اینها از قبله‌ی پیامبران پیشین اعراض كرده‌اند؟ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مكان خاصّی ندارد. خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست. پس جهت‌گیری بدن به سوی كعبه، رمز جهت‌گیری دل به سوی خداست. چه بسا افرادی به سوی كعبه نماز بگزارند، ولی قبله آنان چیز دیگری باشد. ❇️پیام‌ها: 1- افرادی كه هر روز دنبال بهانه‌ای هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. ‌همانگونه كه در روایات به كسی كه آخرت خویش را فدای دنیا كند مجنون، و به پیروان رهبر فاسد فقیر، و آن كس كه دین خود را از دست بدهد، غارت زده گفته شده است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ» 2- كسی كه دست خدا را در وضع یا تغییر احكام بسته بداند، سفیه و سبك مغز است. اعتراض به خدای حكیم ودانا، نشانه‌ی سفاهت است. «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ» 3- مسلمانان باید توطئه‌ها و وسؤالات بهانه‌جویانه‌ی دشمن را پیش‌بینی كرده وبا پاسخ به آنها، از وگسترش آن پیشگیری نمایند. «سَیَقُولُ ... قُلْ» 4- اصل سؤال كردن مورد انتقاد نیست، روحیّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روی اعتراض و اشكال‌تراشی می‌پرسد. «ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ» 5- قداست و كرامت مكان‌ها و زمان‌ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» 6- ، یكی از نشانه‌های پیامبر اسلام در كتب آسمانی بود، لذا برای بعضی وسیله‌ی هدایت شد. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی