▪️اَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُشالاتِ، اَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَةِ الْبارِزاتِ.
سلام بر سرهاى به نيزه رفته، سلام بر زنانى كه نمودار گشته (از خيمه بيرون آمده).
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه می کنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید مصطفی قوی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️#امام_حسین علیه السلام در طول مسیر مدینه تا کربلا به آیاتی استناد فرموده اند که عبارتند از:
✔️ امام حسین علیه السلام در کربلا درباره لشکر یزید برای دخترشان سکینه این آیه را تلاوت فرمودند:
۱۴-سوره مجادله آیه ۱۹:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠 اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ...
🌿شیطان بر آنان چیره شده و یاد خدا را از خاطرشان برده است
✅نكتهها:
حضرت علی علیه السلام میفرمایند: اگر حق و باطل به طور روشن مطرح باشند، مشكلی پیش نمیآید ولی مخلوط كردن حق و باطل سبب بروز فتنه و تسلّط شیطان میشود. نهجالبلاغه، خطبه 50.
🔰روش شیطان این گونه است كه:
-گام به گام انسان را به سوی خود میكشاند. «خُطُواتِ الشَّیْطانِ» نور، 21.
-گاهی مطلبی را القا میكند، أَلْقَی الشَّیْطانُ ... حج، 52.
-گاهی تماس میگیرد ولی نفوذی ندارد. «مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ» اعراف، 201.
-گاهی در دل نفوذ میكند. «یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» الناس، 5.
-گاهی در دل نفوذ میكند و همانجا میماند. «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» زخرف، 36.
-گاهی انسان برادر شیطان میشود. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ» اسراء، 27.
-وگاهی مرید شیطان میشود وشیطان بر او تسلّط كامل مییابد. «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️اَلسَّلامُ عَلى حُجَّةِ رَبِّ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى آبائِكَ الطَّاهِرينَ...
سلام بر حجّت پروردگار جهانيان؛ سلام بر تو (اى حسين) و بر پدران پاكت؛
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه می کنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید مهرداد حیدری
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️#امام_حسین علیه السلام در طول مسیر مدینه تا کربلا به آیاتی استناد فرموده اند که عبارتند از:
✔️در روز عاشورا برای لشکر یزید این آیه را تلاوت فرمودند:
۱۵-سوره یونس آیه ۷۱:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠 ... فَأَجْمِعُوٓا أَمْرَكُمْ وَشُرَكَآءَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوٓا إِلَيَّ وَلَا تُنْظِرُونِ
🌿... فكر خود، و قدرت معبودهایتان را جمع كنید؛ سپس هیچ چیز بر شما پوشیده نماند؛ (تمام جوانب كارتان را بنگرید؛) سپس به حیات من پایان دهید، و (لحظهای) مهلتم ندهید (امّا توانایی ندارید)
✅نكتهها:
این آیه، استقامت و پشت گرمی حضرت نوح علیه السلام را به امدادهای الهی میرساند كه از تهدیدها و نقشههای دشمن هراسی نداشت.
❇️پیامها:
۱- انبیا مخالفان خود را به مبارزه میطلبیدند. «فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ»
۲- انبیا با توكّل به خدا، قدرتهای مخالف را تحقیر وبه مؤمنان شجاعت میدادند وهمه قدرتها را پوچ میدانستند. فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ ... ثُمَّ اقْضُوا
۳- ارزیابی درست، جمعآوری قوا و تصمیم قاطع، از اصول مبارزه است. «أَمْرَكُمْ وَ شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ لا یَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَیْكُمْ غُمَّةً»
۴- انبیا از شهادت نمیترسیدند. «ثُمَّ اقْضُوا إِلَیَّ وَ لا تُنْظِرُونِ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى أَبْنائِكَ الْمُسْتَشْهَدينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى ذُرِّيَّتِكَ النَّاصِرينَ...
سلام بر تو و بر فرزندان شهادت طلبت، سلام بر تو و بر نسل يارى كننده ات.
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه می کنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهدای عملیات تروریستی بر علیه شعیان #پاراچنار پاکستان
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۱-عزاداری؛ فریاد ستمدیدگان بر علیه ستمگران
سوره نساء آیه ۱۴۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠 لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوٓءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا
🌿خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار كند؛ مگر آن كس كه مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.
✅نكتهها:
این آیه به مظلوم، اجازه دادخواهی و فریاد میدهد، نظیر آیهی 41 سوره شوری كه میفرماید: «وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ» و هركس پس از ستم دیدن، یاری جوید و انتقام گیرد، راه نكوهشی بر او نیست.
در تعبیر «مَنْ ظُلِمَ» چند احتمال است:
1. به معنای «ممّن ظلم» باشد، یعنی فریاد زدن كسی كه مورد ظلم قرار گرفته، جایز است.
2. به معنای «لمن ظلم»، یعنی فریاد به نفع مظلوم، هر چند خودش مظلوم نباشد.
3. به معنای «علی من ظلم»، یعنی فریاد اعتراضآمیز به مظلومی كه ساكت نشسته و ذلّت میپذیرد. البتّه احتمال اوّل، نزدیكترین احتمال است.
آنچه حرام است، افشای عیوب مردم در برابر دیگران است، نه بازگویی عیوب افراد به خود آنان. چون پیامبر خدا فرموده است: مؤمن، آیینهی مؤمن است.
✍ادامه دارد...
در محضر قرآن
▪️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى أَبْنائِكَ الْمُسْتَشْهَدينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلى ذُرِّيَّتِكَ ا
▪️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُضاجِعينَ، اَلسَّلامُ عَلَى الْقَتيلِ الْمَظْلُومِ...
سلام بر تو و بر فرشتگان كنار آرامگاهت، سلام بر كشتۀ ستمديده
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه می کنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید قدس ابوالعبد دکتر #اسماعیل_هنیه
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۱.۲-عزاداری؛ فریاد ستمدیدگان بر علیه ستمگران
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠 لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوٓءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا
🌿خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار كند؛ مگر آن كس كه مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.
❇️پیامها:
۱- افشای عیوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حكایت، شكایت و ...) «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ»
۲- نشانهی جامعه اسلامی آن است كه مظلوم بتواند با آزادی كامل، علیه ظالم فریاد بزند. «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»
۳- غیبت مظلوم از ظالم جایز است. «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»
۴- سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غیبت، راه ستمگری را برایشان نمیگشاید. «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»
۵- تنها مظلوم، اجازهی غیبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عیوب دیگرش. «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ»
۶- ظالم، در جامعهی اسلامی احترام ندارد، باید محكوم و به مردم معرفی شود. لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ
۷- در موارد جواز افشای عیوب، از مرز حقّ تجاوز نكنید، چون خداوند شنوا و داناست. «سَمِیعاً عَلِیماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️أَلسَّلامُ عَـلَى الاَْبْدانِ السَّلیبَةِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْعِتْرَةِ الْقَریبَةِ...
سلام بر آن بدن هاى برهـنه شده، سلام بر آن خانواده اى که نزدیک (و همراه سَروَرشان) بودند.
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه می کنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید میلاد بیدی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۲- سوگواری حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف (علیهما السلام)
سوره یوسف آیه ۴۸:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠وَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَآ أَسَفَىٰ عَلَىٰ يُوسُفَ وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ
🌿و از آنها روی برگرداند و گفت: «وا اسفا بر یوسف!» و چشمان او از اندوه سفید شد، اما خشم خود را فرو میبرد (و هرگز كفران نمیكرد)
✅نكتهها:
«اسف» به معنای حزن و اندوه همراه با غضب است. یعقوب بر چشم گریه، و بر زبان «یا أَسَفی» و در دل حزن داشت.
🔰در روایتی امامصادق علیه السلام فرمود: علیّبنالحسین علیهما السلام بیست سال بعد از حادثه كربلا به هر مناسبتی گریه میكرد. سؤال كردند چرا این همه گریه میكنید؟ فرمود: یعقوب یازده پسر داشت یكی غائب شد، با اینكه زنده بود، از گریه چشمانش را از دست داد، ولی من در برابر چشمان خود دیدم پدر و برادرها و هفده نفر از خاندان نبوّت شهید شدند، چگونه گریه نكنم؟
❇️پیامها:
۱- ندبه و گریه و سوز و عشق، نیاز به شناخت دارد. (یعقوب آشنا به یوسف است كه از سوز نابینا میشود.)
۲- گریه، غم و اندوه در فراق عزیزان، جایز است. «وَ ابْیَضَّتْ عَیْناهُ مِنَ الْحُزْنِ»
۳- گریه و غم، منافاتی با كظم غیظ و صبر ندارد. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ، یا أَسَفی، فَهُوَ كَظِیمٌ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَدَّلینَ فِى الْفَلَواتِ...
سلام بر آن به خاک افتادگان در بیابان ها.
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیات امروز را هدیه می کنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید سیدهاشم ساجدی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۳- سوره بروج آیات ۴ تا ۹:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ (٤)النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ (٥)إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ (٦)وَهُمْ عَلَىٰ مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ (٧)وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّآ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (٨)الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ.
🌿مرده باد صاحبان آن خندق [كه مؤمنان را در آن سوزاندند.] آن آتشی كه آتش گیرانهاش فراوان و بسیار بود، هنگامی كه آنان پیرامونش [به تماشا] نشسته بودند. و آنچه را از شكنجه و آسیب درباره مؤمنان انجام میدادند تماشاگر و ناظر بودند. و از مؤمنان چیزی را منفور و ناپسند نمیداشتند مگر ایمانشان را به خدای توانای شكستناپذیر و ستوده؛ خدایی كه مالكیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین در سیطره اوست و خدا بر همه چیز گواه است.
✅نكتهها:
مراد از «اصحاب الاخدود» كسانی هستند كه در زمین گودالی وسیع ایجاد كردند و آتشی بزرگ در آن افروختند و سپس مؤمنان را در آتش انداخته و آنان را زنده زنده سوزاندند. چنانكه در مورد حضرت ابراهیم نیز چنین عمل كردند.
امّا اینكه این ستمگران و آن مؤمنان چه كسانی بودند، روایات گوناگونی وارد شده، ولی در قرآن ذكری از آنها به میان نیامده است.
❇️پیامها:
۱- اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است.
۲- تفكّر ظلم ستیزی و ظالمكوبی ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد. (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند، چنانكه ابولهب امروز نیست، روحیه تنفّر از آنان باید همچنان زنده باشد. «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ»)
۳- نقل ظلمها و مظلومیّتها و ذكر مصیبت و روضه خوانی، سابقه قرآنی دارد. أَصْحابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ ...
۴- ارتكاب گناه یك مسئله است، ولی سنگدلی و نظارهگری و رضایت بر آن، مسئله دیگر. «وَ هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ»
۵- ستمگرانی كه شاهد بر شكنجه مؤمنانند، بدانند كه خدا شاهد بر آنان و كار آنهاست. «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ- هُمْ عَلی ما یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️أَلسَّلامُ عَلَى النّازِحینَ عَنِ الاَْوْطانِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَدْفُونینَ بِلا أَکْفان...
سلام بر آن دور افتادگان از وطن ها، سلام بر آن دفن شدگـانِ بدون کفن
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص سردار شهید ابوالفضل رفیعی و فرزند فقیدشان حاج علیاصغر رفیعی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۴- سوره تکویر آیات۹-۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ (٨)بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ
🌿و هنگامی كه از [دختر] زنده به گور بپرسند به كدام گناه كشته شده؟
❇️پیامها:
۱- دفاع از مظلوم، اسلام و كفر ندارد. با اینكه دختران زنده به گور شده مسلمان نبودند، ولی قرآن از حقّ آنان دفاع میكند. «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ»
۲- دفاع از مظلوم، زن و مرد، كوچك و بزرگ و فرد و جمع ندارد، حتی از یك دختر كوچك باید دفاع كرد. «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
۳- با سؤال، وجدانها را بیدار كنید. «بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُفَرَّقَةِ عَنِ الاَْبْدانِ...
سلام بر آن سرهاى جدا شده از بدن
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید عباس اسداللهی و مادر فقیدشان حاجیه خانم کربلایی فاطمه قلیزاده
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۵- سوره آل عمران آیه ۱۴۶:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَآ أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
🌿چه بسا پیامبرانی كه انبوهی دانشمندانِ الهی مسلك [و كاملان در دینِ] به همراه او با دشمنان جنگیدند، پس در برابر آسیبهایی كه در راه خدا به آنان رسید، سستی نكردند و ناتوان نشدند و [در برابر دشمن] سر تسلیم فرود نیاوردند؛ و خدا شكیبایان را دوست دارد.
❇️پیامها:
۱- تاریخ انبیا همواره همراه با مبارزه بوده است. «وَ كَأَیِّنْ ...»
۲- با نگاه به زندگی اولیای خدا در طول تاریخ و مقاومت آنان درس بگیریم. «وَ كَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ»
۳- ایمان به خدا، سرچشمهی مقاومت است. «رِبِّیُّونَ ... فَما وَهَنُوا»
۴- مشكلات و ناملایمات، مردان خدا را وادار به تسلیم نمیكند. «وَ مَا اسْتَكانُوا»
۵- هر چند در بدر پیروز شدید، ولی راه آیندهی شما مسلمانان، راه جهاد و مبارزه است، پس باید صبور و مقاوم باشید. (با توجّه به آیات قبل و بعد)
۶- انجام وظیفه و پایداری بر حقّ مهم است، پیروز بشویم یا نشویم. آیه میفرماید: «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» و نفرمود: «یحبّ الفاتحین»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️أَلسَّلامُ عَلَى الْمُحْتَسِبِ الصّابِرِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَظْلُومِ بِلا ناصِر
سلام بر آن حسابگر (اعمالِ خویش براى خدا) و شکیبا، سلام بر آن مظلومِ بى یاور،
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص خلبان شهید عباس بابایی و شهید محسن حججی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات #عزاداری و سوگواری در قرآن کریم
۶- سوره یوسف آیه ۸۵:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠قَالُوا تَاللَّهِ تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّىٰ تَكُونَ حَرَضًا أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ
گفتند: «به خدا تو آنقدر یاد یوسف میكنی تا در آستانه مرگ قرار گیری، یا هلاك گردی»
پیامها:
۱- یوسفها همواره باید در یادها باشند. «تَفْتَؤُا تَذْكُرُ یُوسُفَ» (اولیای خدا در دعای ندبه، یوسف زمان را صدا میزنند و گریه میكنند.)
۲- اگر میخواهید ببینید چقدر كسی را دوست دارید، ببینید چقدر به یاد او هستید. «تَفْتَؤُا تَذْكُرُ یُوسُفَ»
۳- مسایل روحی وروانی، در جسم اثر میگذارد. «حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهالِكِینَ» (فراق میتواند انسان را بشكند و یا بكشد، تا چه رسد به داغ و مصیبت.)
۴- حساب عاطفه پدری، از علاقههای عادّی جداست. «تَكُونَ مِنَ الْهالِكِینَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
▪️أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ التُّرْبَةِ الزّاکِیَةِ، أَلسَّلامُ عَلى صاحِبِ الْقُبَّةِ السّامِیَةِ...
سلام بر آن جاى گرفته در خاکِ پاک، سلام بر صاحـبِ آن بارگـاهِ عالى رتبه.
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید جواد فضلالهی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات جواز #زیارت_قبور
۱- سوره توبه آیه ۸۴:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰٓ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِٓ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ
🌿هرگز بر مرده هیچ یك از آنان، نماز نخوان! و بر كنار قبرش، (برای دعا و طلب آمرزش،) نایست! چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند؛ و در حالی كه فاسق بودند از دنیا رفتند.
✅نكتهها:
سیرهی رسول خدا صلی الله علیه و آله آن بود كه در مراسم تشییع و تدفین مردگانِ مسلمان حاضر شود، برای آنان دعا كند و بر جنازهی آنان نماز بخواند. خداوند با این آیه پیامبرش را از حضور در مراسمِ مردگانِ منافق، نهی كرد.
❇️پیامها:
۱- یكی از شیوههای مبارزه با منافقان، مبارزهی منفی است. «لا تُصَلِ، لا تَقُمْ»
۲- مردهی منافق نیز باید تحقیر شود. در تشییع جنازهی آنان شركت نكنیم و به زیارت قبور آنها نرویم. «لا تُصَلِ، لا تَقُمْ»
۳- نماز میّت و زیارت قبور، نشانهی حرمت و احترامِ مؤمن پس از مرگ و كاری پسندیده است و چون منافق، حرمتی ندارد لذا فرمود: «لا تُصَلِّ، لا تَقُمْ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
️أَلسَّلامُ عَلى مَنْ طَهَّرَهُ الْجَلیلُ،
سلام بر آن کسى که ربّ جلیل او را پاک و مطهّر گردانید
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🏴با سلام و عرض تسلیت سالروز شهادت جانگداز نازدانه اباعبدالله الحسین علیه السلام، سه ساله شهیده، حضرت رقیه سلام الله علیها؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص معلم شهید یوسف براهنی فر و نماینده شهید دکتر حسن آیت
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️ بررسی آیات جواز #زیارت_قبور
۱- سوره توبه آیه ۸۴:
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
💠وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰٓ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِٓ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ
🌿هرگز بر مرده هیچ یك از آنان، نماز نخوان! و بر كنار قبرش، (برای دعا و طلب آمرزش،) نایست! چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند؛ و در حالی كه فاسق بودند از دنیا رفتند.
مفهوم این آیه ـ که میفرماید درباره منافق این دو کار را انجام نده ـ درباره غیر منافق این است که این دو کار، خوب و شایسته است.
به بیان دیگر، از این آیه، استفاده میشود که این عمل برای مؤمنین، جایز بلکه سیره مسلمانان و عمل رسول خدا بر آن بوده است؛ زیرا اگر در مورد مؤمنین هیچ سابقه ای نداشت و پیامبر بر سر قبور مؤمنین و مسلمانها حضور پیدا نمینمود این نهی ، معنا و مفهوم درست و صحیحی پیدا نمیکرد. از این که در مورد منافقین میفرماید: «بر قبر آنان نایست» استفاده میشود که در مورد غیر منافق، این عمل شایسته میباشد.
🔰اکنون باید ببینیم مقصود از «و لا تقم على قبره» چیست؟ آیا مقصود تنها قیام موقع دفن است که درباره منافق جایز نیست و درباره مؤمن لازم و شایسته مىباشد یا مقصود اعم از موقع دفن و دیگر مواقع است؟
اولاً واضح است که مقصود از ایستادن بر قبر، صرف ایستادن نیست به این معنی که اگر کسی مثلاً بر قبر منافقی درنگ کند و برای نگاه کردن به سنگ و شکل هندسی آن بایستد حرامی را مرتکب شده باشد؛ بلکه مقصود، ایستادن به جهت احترام گذاردن و طلب رحمت و مغفرت برای صاحب قبر است. این خود دلیل بر آن است که در مورد غیر منافق، مانعی ندارد؛ بلکه طلب رحمت و مغفرت برای مؤمنین، مطلوب و شایسته است.
ثانیاً برخى از مفسران آیه را ناظر به موقع دفن دانستهاند؛ ولى برخى دیگر از دید وسیع به آن نگریسته اند و آیه را چنین تفسیر مىکنند؛ «و لا تقم على قبره للدفن او للزیارة».
🔰با توجه به الفاظ «لاتصل» و «لاتقم» مىتوان گفت: خداوند پیامبر را از هر نوع طلب رحمت براى منافق - خواه از طریق نماز بر مرده او و یا مطلق دعا - و از هر نوع وقوف بر قبر او خواه هنگام دفن یا پس از آن، نهى کرده است، و مفهوم آن این است که این دو عمل، طلب رحمت، و قیام و وقوف بر قبر مؤمن در تمام اوقات، جایز و شایسته است
📚آیین وهابیت، ص۱۰۷-۱۱۰.
️▪️أَلسَّلامُ عَلى مَنِ افْتَـخَرَ بِهِ جَبْرَئیلُ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ ناغاهُ فِی الْمَهْدِ میکآئیلُ...
سلام بر آن کسى که جبرئیل به او مباهات مى نمود، سلام بر آن کسى که میکائیل در گهواره با او تکلّم مى نمود.
📚فرازی از #زیارت_ناحیه_مقدسه
🌷سلام علیکم؛ ثواب تلاوت آیه امروز را هدیه میکنیم به ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان بالاخص شهید حسن رکنی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
💠شبهه: آیا سوره تکاثر، دلالت بر منع #زیارت_قبور دارد؟
در آیات ابتدایی سوره تکاثر، سخن از زیارت قبور شده که مضمون آن مذمت است.
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالرَّحمنِالرَّحیمْ❁┄•
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (١)حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
🌿 مباهات و افتخار بر یكدیگر [به ثروت و كثرت نفرات] شما را [از پرداختن به تكالیف دینی و یاد آخرت] بازداشت؛ (۱) تا جایی كه گورها را دیدار كردید [و به تعداد مردگان هم به یكدیگر مباهات و افتخار نمودید!]
❇️با توجه به مضمون سوره و روایات شأن نزول و کتب تفسیر و سیره پیامبر (ص) به دست میآید که در این سوره منعی بر زیارت قبور وجود ندارد.
✍در کتب تفسیری، دو معنا برای« زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» شده است:
۱. مقصود، سراغ قبور مردگان رفتن به خاطر فخرفروشی بر یکدیگر ـ برای نشان دادن کثرت جمعیت قبیله خود ـ باشد.
در این صورت مقصود آیه، این است که:
افزونطلبى (و تفاخر)، شما را به خود مشغول داشته (و از خدا غافل نموده) است تا آنجا که به دیدار قبرها رفتید (و قبور مردگان خود را برشمردید و به آن افتخار کردید).
🔰مفسران معتقدند که این سوره درباره قبایلى نازل شد که بر یکدیگر تفاخر مىکردند، و با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود، بر آنها مباهات مىنمودند، تا آنجا که براى بالا بردن آمار نفرات قبیله مردگان هر قبیله را مىشمردند.
🔰این تفسیر را خطبه ۲۲۱ نهجالبلاغه تأیید میکند. حضرت امیر(علیه السلام) فرمودند: شگفتا چه مقصد بسیار دورى و چه زیارت کنندگان بی خبرى و چه کار دشوار و مرگبارى! پنداشتند که جاى مردگان خالى است، آنها که سخت مایه عبرتند، و از دور با یاد گذشتگان، فخر مىفروشند. آیا به گورهاى پدران خویش مىنازند؟ و یا به تعداد فراوانى که در کام مرگ فرو رفتهاند؟ آیا خواهان بازگشت اجسادى هستند که پوسیده شده؟ و حرکاتشان به سکون تبدیل گشته؟ آنها مایه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر.
✍بیشتر مفسران این معنا را بر معنای دوم ترجیح دادهاند.
۲. زیارت مقابر، کنایه از زمان فرا رسیدن مرگ و داخل شدن در قبر باشد؛
پس معنای آیه چنین میشود:
«تکاثر و تفاخر، آن چنان آنها را به خود مشغول داشته که تا لحظه ورود در قبر نیز ادامه دارد.»
مؤید این مطلب روایتی از ابن عباس است که رسول خدا «أَلْهاكُمُ التَّکاثُرُ» را تلاوت کردند و فرمودند:
«تکاثر این است که اموال را بدون حق، جمع کنند و آن را از رساندن به مستحق و مصرف در راه حق باز دارند و در گنجینه ها بیندوزند. «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» تا این که به قبرهای خود درآیید.»
📚تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۲۶۷-۲۶۵.