هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
روایت اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از فاجعه جهانی/دلاری سازی قیمت مواد اولیه و فروش اقساطی لوازم خانگی
🔺الان رکود در صنف فروشندگان لوازم خانگی به ۹۰ درصد رسیده است چون کالا گران شده و مردم توان خرید ندارند.
🔺ما گرانفروشی نداریم، گرانی داریم. تولید گران شده و گران به دست مردم میرسد.
🔺دولت به تولیدکننده میگوید مواد اولیهات را باید از بورس و به قیمت جهانی تهیه کنی. وقتی قیمت مواد اولیه را به تولیدکننده ایرانی بر اساس دلار میدهیم، او هم قیمت محصول نهاییاش را بر اساس دلار تعیین میکند اما قدرت خرید مردم نمیتواند با دلار رقابت کند. نتیجهاش هم رکود در بازارهایی مانند بازار لازم خانگی میشود.
🔺در این شرایط رکودی، مسئولان از خودشان نمیپرسند که چطور هر شبکهای میزنند، وسط فوتبال، وسط کارتون، وسط سریال، وسط برنامه زنده، تبلیغ جایی پخش میشود که لوزام خانگی اقساطی میفروشد؟
🔺در مناطق بورسی مانند سه راه امینحضور، خیابان شریعتی و نارمک، سود فروش لوازم خانگی به دو سه درصد رسیده است چون فروشندگان فقط برای اینکه گردشی ایجاد شود، مجبورند کالای خود را با حداقل سود بفروشند.
🔺ما مخالف ساخت فروشگاه و تاسیس فروشگاههای زنجیرهای نیستیم، میگوییم هر کاری حساب و کتابی دارد. مگر میشود بانک، همه منابعش را ببرد یکجا و خرید دین کند؟
🔺پول دارید، چرا نمیدهید به تولید که ۴ تا شغل ایجاد شود و بچههای مردم بروند سر کار. میخواهد به توزیع کمک کند، چرا این امکان را برای همه کسبه فراهم نمیکند؟
🔺ما قبل از سال ۹۶، کالا را تقسیط میکردیم و به مردم میدادیم بدون آنکه یک قران سود اضافه بگیریم چون تولیدکننده به ما کالا میداد و ۶ ماهه تسویه میکرد. الان بانکها که پول تولیدکننده را بلوکه میکنند و با سود ۲۸ درصدی تسهیلات میدهند و دولت پیشپیش پول مواد اولیه را میگیرد. تولیدکننده هم نمیتواند کالا را مدتدار به ما بدهد و ما هم نمیتوانیم قسطی بفروشیم.
🔺مردم قدرت خرید ندارند و بنابراین شما میبینید که ۷۰۰ فروشگاه امینحضور در ۱۵ روز، یک قلم کالا نمیفروشند اما یک نفر اندازه روزی همه این ۷۰۰ فروشگاه، تبلیغ روزانه میکند.
🔺فقط فروشندههای لوازم خانگی نیستند که از این وضعیت ناراضی هستند، شما بروید یافتآباد ببینید کسی دیگر مبل میخرد؟
🔺صنف مبل، صنف صوت و تصویر، صنف تشک و کالای خواب، صنف چینی و بلور، صنف فرش ماشینی، صنف فرش دستباف صنف لوازم فلزی آشپزخانه مانند قابلمه و قاشق چنگال، یعنی ۳۰ هزار واحد صنفی فعال در تهران را به خاک سیاه نشاندهاند و با تبلیغات کاذب به مردم القا میکنند که در شهر نگردید. نه آقا، اتفاقا بگردید. بگردید تا برنگردید سرتان کلاه بگذارند.
🔺این صنوف کم بود، سراغ کامپیوتر و موبایل هم رفتهاند تا اینها را هم بدبخت کنند.
🔺همکاران ما بارها قصد داشتند مغازههای خود را ببندند تا مسئولین را مجبور به پاسخگویی کنند اما با ریشسفیدی و خواهش آنان را قانع کردهایم این کار را نکنند.
🔺در آستانه نمایشگاه لوازم خانگی هم بنرهای تبلیغاتی یکی از همین شرکتها در امینحضور داشت بحران درست میکرد که با مذاکره حل و فصل شد. آمدهاند جلوی مغازههای ما زدهاند در شهر نگردید! اگر جوانی که چند ماه است کار نکرده و حتی اجاره مغازهاش را درنیاورده، واکنش احساسی نشان دهد، چه کسی جواب میدهد. دستگاههای نظارتی کجا هستند؟ چرا مسئولین صدای ما را نمیشنوند؟
@syjebraily
نکته خیلی جالبی اتفاق افتاده:
رسما غرب سرمایه گذاران بر روی فناوری را سازماندهی کرده تا صداهای طرفدار فلسطین را خاموش بتونن سرکوب کنند
این گروه از سرمایه گذاران آمریکایی و اسرائیلی پس از 7 اکتبر تشکیل شدن تا به ارتش اسرائیل در جنگ تبلیغاتی آنلاین کمک کنند.
bitly.ws/357LW
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
🖋 #ناترازی، مفهومی نامفهوم!
🔸 چند ماهی است در رسانههای جمعی، عبارت ناترازی بسیار پربسامد شده است و طوری این واژه بر مباحثات اقتصادی و سیاسی سایه افکنده که کمتر کسی درباره اصل و ریشه این اصطلاح تأمل میکند و عموما درباره محاسبات عددی و تکنیکهای مقابله با آن سخن میگویند.
🔸 با این حال، وقتی دقیقتر به مفهوم ناترازی میپردازیم، میبینم این مفهوم ابهامات زیادی دارد تا جایی که نمیتوان آن را به تنهایی حاوی دلالتی خاص دانست. آیا منظور از ناترازی، کسری است یا مازاد؟ در چه مقطع زمانی؟ در چه بازاری و برای چه نوع محصولی و در چه بخشی؟
🔸 وقتی مفهومی آنقدر گستره معنایی داشته باشد که همه چیز را و در همه جا شامل شود، آن مفهوم بیخاصیت خواهد شد. اگر همه جا در اقتصاد ایران ناترازی هست، پس ناترازی دیگر مسأله نیست، بلکه ناترازی را باید به ناترازی خوب و بد تفکیک کرد و صرفا به ناترازیهای بد پرداخت و این معیار خوب و بد، خود منشأ مباحث پیچیدهای است.
🔸 ناترازی به خودی خود، مفهومی حسابداری است نه اقتصادی و کسانی که دم از ناترازی میزنند یا واقعا هیچ تئوری اقتصادی ندارند یا اینکه تئوری خود را پشت این اصطلاح خنثی پنهان میکنند.
🔸 اگر مراد از رفع ناترازی همان ایده مخرب و زیانبار #گرانکن است، طرفداران آن، پرده و نقاب #علم_اقتصاد را کنار بزنند و صریحا ایده خود را مطرح و از آن دفاع کنند. برای این عده فقط ارجاعی میدهم به تجربه تاریخی #گرانسازی در کشور که در سه دهه اخیر بارها تکرار شده و نه تنها همان ناترازیهای حسابداری را هم برطرف نکرده بلکه باعث تشدید عدمتوازنها و شکاف طبقاتی و گسترش بیعدالتی و حتی نابودی کارایی و رشد شده است.
🔸 چالش اصلی دولت در جامعه امروز ما، فقدان اعتبار عمومی و نبود اقتدار سیاستگذاری است و متاسفانه بارها شاهد این بودهایم که هر گاه دولت به سمت افزایش اقتدار و اعتبار عمومی حرکت کرده، طرحهای گرانسازی حاملهای #انرژی و #کالاهای_اساسی روی میز سیاستگذار قرار میگیرد و با انواع توجیهها دولت را تحت فشار قرار میدهند تا دست به این ناعقلانیت بزند.
🔸 آنان که دم از ناترازی نظام بانکی میزنند و از مداخلههای دولت در نرخها و تسهیلات بانکی انتقاد میکنند، چرا از خود نمیپرسند که آیا از زمانی که #ساختار معیوبی به نام #بانکداری_خصوصی در کشور ایجاد شد، همان ناترازیهای حسابداری بانکها کمتر شده یا بیشتر؟ بانکهای خصوصی که با این همه نظارت و تکلیف دولتی، منابع عمومی را که از حق #خلق_پول به دست آوردهاند برای منافع شخصی سهامداران و برای مالسازی و سفتهبازی و بنگاهداری استفاده میکنند، اگر آزاد و رها گذاشته شوند معلوم نیست چه بر سر اقتصاد ملی میآورند. آیا به این فکر کردهاید که با چه مجوزی بانک خصوصی حق خلق پول پیدا کرده و با دست کردن در جیب مردم، ثروتهای ملی را غارت میکند؟
🔸 حل مشکل اقتصادی کشور در گرو اصلاح ساختارها و چارچوبهای فاسد است و این امر بدون اقتدار و اعتماد عمومی به دولت امکانپذیر نیست. با اصطلاح موهوم و جعلی #ناترازی به دولت و مردم آدرس غلط ندهید!
🆔 @DrSaeedi
🔸افزایش حقوق کارمندان و تورم
سال ۹۷ حقوق ۱۰٪ تورم ۳۱٪
۹۸ ۲۰٪ و ۴۱٪
۹۹ ۱۵٪ و ۴۸٪
۱۴۰۰ ۲۰٪ و ۴۵٪
۱۴۰۱ ۲۰٪ و ۴۶٪
۱۴۰۲ ۲۰٪ و ۴۵٪
۱۴۰۳ ۱۸٪ و ۳۵٪ (پیش بینی)
🔹اگر سال ۹۶ حقوق و تورم را ۱۰۰ واحد در نظر بگیریم، سال ۱۴۰۳حقوق به ۳۰۹ واحد و تورم ۱۱۳۲ واحد میرسن، یعنی حقوق حدود یک چهارم شده
🔸سوال اینجاست که این خلق و چاپ پولی که موجب اختلاف تورم و دستمزد شده اگر به جیب کارگر و کارمند نرفته، اکنون در جیب کیست؟
هدایت شده از بیداری ملت
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مظاهر سبک زندگی غربی (همچون فضاهای بدون حریم و آپارتمانهای عریان و ...) چطور سبب تغییر ذائقه فطری ما شده است؟
این دو دقیقه از توضیحات دکتر منان رئیسی از اساتید دانشگاه قم را ملاحظه بفرمایید.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از تا انتهای افق
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سالها پیش در دانشگاه دختری در بحث گفت: چرا باید نماز را به عربی بخوانیم؟ من دوست دارم با خدا فارسی صحبت کنم.
و دیگری گفت: چرا قرآن به عربی نازل شده؟ من دوست دارم فارسی بخوانم. البته سر اینکه همین قرآن اصل باشد و تحریف نشده باشد هم بحث داشت.
این روزها بیش از هر زمان برخی جوابها معنادار و قابل درک میشود:
امروز بیش از ۲۰۰ نوع انجیل داریم که هیچ وحدتی بین مسیحیان در خصوص آن ایجاد نمیکند. اما قرآن در سراسر جهان یک شکل است. چون به یک زبان حفظ شده است. یعنی هرچند به هر زبانی ترجمه میشود اما زبان پایه حفظ شده است. هرجای دنیا گفته شود: قل هوالله احد؛ بلافاصله همه یک صدا در هر جای این کره خاکی خواهند گفت: الله الصمد...
و چرا این حفظ زبان مهم است؟ چون حفظ اعتبار میکند. کتاب مسلمانان جهان یکی است و پیامش ثابت است. و اگر همه جهان با این پیام آشنا شوند یک کل منسجم جهانی یکدست شکل خواهد گرفت.
و زمینهسازیاش را به وضوح این روزها میبینیم.
نمازهای جماعت پر عظمت جهانی مسلمانان را دیدهاید؟ اگر هرکس به زبان خود میخواند چه نظم و وحدتی میماند؟ اما امروز خودش شدهاست یک فریاد هماهنگ... یک کار گروهی اثربخش
🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل میکرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادیترین اجزای شهر برای اهلش فراهم میکرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷).
@baladetayyeb
هدایت شده از طرح مذهبی
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از کرملین تا کرج؛
🔸نسبت محرومیتزدایی با سرمایهداری؟!
مهدی عسگری در بخشی از نطق خود در نقد لایحه بودجه۱۴۰۳:
حرکت در ریل اقتصاد سرمایهداری با عدالت و مردمیسازی اقتصاد سازگاری ندارد؛
▫️برای مثال در سفر اخیر رئیسجمهور که ایشان مستقیما از کرملین به کرج آمد، بازدید از محله محروم اسلامآباد (که قبلا مورد بازدید تیم معاونت اجرایی قرار گرفته بود) لغو میشود
درعینحال نشست با فعالان بزرگ اقتصادی با سخنرانی ۲سرمایهگذار و امضای ۴تفاهمنامه چندهزار میلیارد تومانی برگزار میشود.
🔻یکی از این تفاهمنامهها به ارزش ۵۵هزار میلیاردتومان مربوط به احداث یک مگافارم برای تولید انحصاری مرغ مورد نیاز استانهای تهران و البرز است که به حدود ۳۰۰۰هکتار زمین و روزانه ۲۰هزار مترمکعب آب نیاز دارد؛
این یعنی ۲برابرِ آب شرب شهرستان اشتهارد که تأمین آن سالها با مشکل مواجه بوده و اخیرا برای تأمین آن از طریق خط انتقال از سد طالقان اقدام شده است.
⁉️ سوال این است که این تولید شبهانحصاری و تمرکز ثروت، چه نسبتی با مردمیسازی اقتصاد دارد؟
اگر زمین و آب را در اختیار مردم قرار دهیم، نمیتوانند در تولید مشارکت کنند؟!
▫️این تمرکز در تولید، باعث تضعیف و نابودی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، ایجاد رانت در دریافت منابع، انحصار در شبکه توزیع و قیمتگذاری، تمرکز سرمایه در دست عدهای خاص و افزایش تبعیض و شکاف طبقاتی میشود و #مردم، حداکثر کارگران نظام سرمایهداری خواهند بود.
مهدی عسگری در نطق خرداد۱۴۰۲:
⚠️ افزایش سهم ۱.۵درصدیها (طبقه سرمایهدار) از سپردههای کشور درطول ۲۰سال گذشته از ۴۵درصد به ۷۰درصد!
🆔 @MahdiAsgari133
برداشتهايي از اسلام و اقتصاد
از کرملین تا کرج؛ 🔸نسبت محرومیتزدایی با سرمایهداری؟! مهدی عسگری در بخشی از نطق خود در نقد لایحه ب
دیدگاههای اقتصادی دکتر عسگری واقعا جای تقدیر دارد!
کاش امسال مردم چنین نمایندگانی را راهی مجلس کنند!