آیا اظهارات ترامپ و ونس درباره فروش گندم و ذرت آمریکایی به ایران درست است؟
آیا میدانستید که اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان که به سلامت مردم خود اهمیت میدهند ورود گندم، ذرت و سویای آمریکایی را منع کردهاند؟
چرا؟ چون این محصولات کاملا تراریخته است.
آیا رژیم آمریکا که بیش از ۴۰۰۰ نفر از مردم ایران را شهید کرده محدودیت اخلاقی دارد که این محصولات را فراتر از تراریختگی مسموم نکند؟
آیا آمریکا میتواند هم محصولات مضر خود را بفروشد و هم محدودیتهای کنگره را دور بزند؟
از آنجا که هر توافقی با ایران نیاز به رأی مثبت کنگره دارد، و این رای وجود ندارد، راه جایگزین انتقال پول مسدود شده مردم ایران در قطر به آمریکا، صادرات محصولات مضر آمریکایی به قطر، و ارسال این محصولات از قطر به ایران است. یعنی معامله بین قطر و آمریکا است، با پول ایران و بدون دخالت دولت ایران.
به این ترتیب، تاکنون:
۱- مشکل قیمت بنزین در آمریکا با باز شدن تنگه هرمز حل شده.
۲- با رقیق شدن اورانیوم غنیشده ایران، خیال ترامپ برای استفاده از سلاحهای اتمی تاکتیکی راحت است.
۳- در لبنان در صورت حمله اسرائیل، حزبالله به جای پاسخ نظامی باید "گفتگو" کند.
۴- سلامت مردم ایران در دست مقامات آمریکایی قرار میگیرد.
@IzadiFoad
https://farsnews.ir/Khodabakhsh24/1782162401274224983
ده نکته درباره قطعنامه امروز کنگره
۱- متن قطعنامه "به رئیس جمهور دستور میدهد تا نیروهای مسلح ایالات متحده را از درگیری علیه جمهوری اسلامی ایران خارج کند... مگر اینکه صریحاً با اعلام جنگ یا مجوز خاص کنگره برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مجوز گرفته باشد."
یعنی حمله بعدی به ایران بدون مجوز کنگره غیرقانونی است.
۲- عصبانیت ترامپ در توئیت زیر به همین دلیل است. ترامپ نوشته: "من طناب را بر گردن ایران انداخته بودم، آنها آمادهی دادن تقریباً هر چیزی به ما هستند، و برای اولین بار در دههها، به ایالات متحده و رئیس جمهورش احترام میگذارند. حالا سنای ایالات متحده تصمیم میگیرد یک رأیگیری بیموقع در مورد قانون اختیارات جنگ داشته باشد، و به حامی شماره یک تروریسم در جهان میگوید که ایالات متحده از کاری که من با ایرانیها میکنم خوشش نمیآید، و من باید متوقف شوم، و با این کار به دشمن کمک و آرامش میدهد. چهار بدبخت جمهوریخواه هم همراه دموکراتها رأی مثبت دادند..."
۳- چون متن در قالب یک "قطعنامه مشترک" سنا و مجلس نمایندگان "به رئیسجمهور دستور میدهد"، این قطعنامه برای تأیید و امضای رئیسجمهور برای ترامپ ارسال نخواهد شد. یعنی ترامپ امکان وتوی این دستور کنگره را ندارد.
۴- در ماههای گذشته ترامپ درباره این قانون اظهارات منفی زیادی کرده ولی هم زمان قانون را اجرا کرده. وی در ابتدای جنگ، بر اساس قانون، کنگره را رسما مطلع کرده و در پایان مهلت ۶۰ روزه نیز دوباره طی نامه رسمی به کنگره اعلام کرده به دلیل آتشبس نیازی به فعال شدت قانون اختیارات جنگ نیست.
۵- این قطعنامه حمله بعدی به ایران را سختتر میکند. بدون مجوز کنگره حمله بعدی غیرقانونی خواهد بود. مقامات آمریکایی به قوانین بینالمللی کاملا بیتوجه هستند ولی از قوانین داخلی کاملا تبعیت میکنند (برخلاف ما!).
۶- حمله نظامی نیاز به بودجه دارد و در نهایت همین نمایندگان کنگره هستند که باید بودجه حمله بعدی به ایران را تصویب کنند. این رای یعنی معلوم نیست بودجه جنگ بعدی علیه ایران تصویب شود. و به همین دلیل قطعنامه نمادین نیست.
نتیجه:
۷- لطفا با عنوان دورکردن سایه جنگ به طرف مقابل امتیاز بیخودی ندهید.
۸- تجربه نشان داده امتیاز و مذاکره سایه جنگ را دور نمیکند. چون به گفته امام شهید "آمریکا میخواهد ایران را ببلعد." یعنی امتیاز، هرچقدر هم که بزرگ باشد، برای او کافی نیست. در سه ماه گذشته هیچ شواهدی در عدم صحت این تحلیل امام شهید نداریم.
۹- علی الاصول اولیت اول کشور باید شکستن چرخه: حمله، آتشبس، مذاکره، حمله باشد. نه دریافت گندم آمریکایی یا غیر آمریکایی به جای پولهای مسدود شده ایران.
۱۰- روش صحیح دور کردن سایه جنگ از کشور بازدارندگی نظامی است. لطفا لیستی از تأسیسات آبشیرینکن و تأسیسات نفتی هدف ایران در منطقه منتشر کنید. در صورت حمله مجدد به ایران، این تأسیسات باید به گونهای تخریب شوند که بازسازی آنها حداقل دو سال زمان ببرد.
تخریب محدود بازدارندگی لازم را ایجاد نمیکند. ترامپ به تخریب محدود این تأسیسات به عنوان پروژه بازسازی برای شرکتهای آمریکایی نگاه میکند. اما تخریب گسترده قیمتهای جهانی نفت و گاز را برای حداقل دو سال بالا نگه میدارد و بازدارندگی لازم را ایجاد میکند. مسیرهای جایگزین تنگه هرمز باید در اولویت اهداف ایران باشد.
اگر آمریکاییها بدانند ایران واقعا به این سبک پاسخ خواهد داد به ایران حمله نخواهند کرد، مخصوصا بعد از تصویب قطعنامه بالا.
@IzadiFoad
رای جدید سنا
متنی که امروز در سنا به رأی گذاشته شد با متن دیروز متفاوت است.
متن دیروز: "به رئیس جمهور دستور میدهد تا نیروهای مسلح ایالات متحده را از درگیری علیه جمهوری اسلامی ایران خارج کند... مگر اینکه صریحاً با اعلام جنگ یا مجوز خاص کنگره برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مجوز گرفته باشد." یعنی حمله بعدی به ایران بدون مجوز کنگره غیرقانونی است.
متن امروز درباره بازگشت آنی نیروهای مسلح آمریکا از مناطق پیرامونی ایران بود.
یعنی متن دیروز درباره نیاز ترامپ به مجوز کنگره برای حمله بعدی بود و متن امروز درباره بازگشت آنی نیروها، چه حملهای باشد یا نباشد.
متن امروز توسط سناتور تیم کین برای اولین بار ارائه شده بود و در صورت تصویب در سنا باید در مجلس نمایندگان هم رای میآورد. متن دیروز چند هفته پیش در مجلس نمایندگان رای آورده بود، نهایی شده است و ترامپ امکان وتوی آن را ندارد.
متن دیروز با ۵۰ رای موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف تصویب شد و رای متن امروز ۵۰ به ۴۷ بود. ترامپ با توجه به آبروریزی دیروز به تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه فشار آورده بود که حداقل به متن امروز که میتوانست تاثیر آنی داشته باشد در شرایط آتشبس رأی ندهند.
در سیستم قانونگذاری آمریکا (و دیگر کشورها) متنی که یک بار رای آورده دوباره بعد از ۲۴ ساعت به رای گذاشته نمیشود.
@IzadiFoad
https://abcnews.com/Politics/trump-cassidy-clash-war-powers-vote-meeting-republican/story?id=134179399