📆۸ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ ش
🗓حکم اعدام شیخ فضل الله
🏴توسط شیخ ابراهیم زنجانی
🏴درپی مخالفت شیخ فضلالله
🏴با تقنینمشروطهضداسلامی/۱
💠امام خمینی
‼️اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد. «اَلْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الاَْکْبَرْ» هرچه انباشتهتر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر میکند. باید کوشش بشود در این حوزههای علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزههای اخلاقی، حوزههای تهذیب باشد، و حوزههای سلوک «الی اللّه تعالی». شما میدانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملاّی زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمّم، ملاّ؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، اهل جهنم از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است! ۵۹/۹/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۸ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓حکم اعدام شیخ فضل الله
🏴توسط شیخ ابراهیم زنجانی
🏴درپی مخالفت شیخ فضلالله
🏴با تقنینمشروطهضداسلامی/۲
💠امام خمینی
‼️در دوران مشروطه یک عدهای که نمیخواستند که در این کشور اسلام قوه داشته باشد، و آنها دنبال این بودند که اینجا را آن وقت به طرف اروپا بکشند لذا جوسازی کردند به طوری که مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت یک آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود همچو جوسازی کردند که در میدان علنی، ایشان را به دار زدند و پای آن هم کف زدند. و این یک نقشهای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند. و از آن به بعد دیگر نتوانست مشروطه، یک مشروطهای باشد که علمای نجف میخواستند. حتی قضیۀ مرحوم آقا شیخ فضل الله را در نجف هم یک جور بدی منعکس کردند، که آنجا هم صدایی از آن درنیامد. این جوی که ساختند در ایران و در سایر جاها، این جو اسباب این شد که آقا شیخ فضل الله را با دست بعضی از روحانیون خود ایران محکوم کردند و بعد او را آوردند در وسط میدان و به دار کشیدند و پای آن هم ایستادند کف زدند و شکست دادند اسلام را و این بخاطر غفلت علما و غفلت مردم حاصل شد! ۶۲/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۳۸۵ش
🗓رحلت فقیه مجاهد انقلابی
🏳امام جمعه تاکستان قزوین
🏳عارف کتوم، مطیع رهبری
🏳آیت الله سید حسن شالی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم جلیل و خدمتگذار مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین آقای سید حسن موسوی شالی رحمه الله علیه را به همه ارادتمندان ایشان و به خصوص به فرزندان مکرم و خانواده گرامی و به مردم مومن منطقه شال و استان قزوین صمیمانه تسلیت عرض می کنم. این سید بزرگوار چه در سالهای نمایندگی در مجلس خبرگان و چه در دوران جنگ تحمیلی، منشاء خدمات با ارزشی بود و امید است مشمول لطف و رحمت حق تعالی و مغفرت واسعه پروردگار قرار گیرد. ۸۵/۵/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ اشراق
💠امام خمینی
‼️آقای گرباچف، اشتیاق به زندگی ابدی درنهاد هرانسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی مایل باشید در این زمینهها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفۀ غرب، به نوشتههای فارابی و بوعلی سینا رحمة الله علیهما در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس و نیز به کتب سهروردی رحمة الله علیه در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس میباشد نیازمند است! ۶۷/۱۰/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️شما در تاریخ، برجستگان علمی و فرهنگی در فلسفه، فقه و ریاضی دارید که از این سرزمین برخاستهاند و یکی از معروفترین آنها شیخ اشراق شهابالدین، سهروردی است که به عنوان یک فیلسوف و متفکّر برجسته اسلامی، نام درخشانش در همه دایرة المعارفهای دنیا ثبت شده است! ۸۲/۷/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت محتشم کاشانی
💠رهبرانقلاب
‼️شعرای بزرگ ما در مدح و عزای ائمه شعر گفتهاند. این دوازده بند محتشم، از لحاظ هنر شعری، جزو شعرهای درجه یک است. محتشم، دیگر هم شعر به این خوبی ندارد. من دیوان محتشم و غزلیاتش را دیدهام؛ این دوازده بند چیز فوقالعادهیی است؛ از لحاظ شعری، حد اعلای شعر است. ۷۰/۱۲/۱۳
‼️گاهی يك شاعر، يك بيت شعر ميگويد كه از چند ساعت حرف زدن يك سخنور توانا گوياتر است. يك بيت يا يك مصرع شعر، در ذهنها ميماند و مردم آن را ميفهمند و تكرار ميكنند و نتيجتا ماندگار ميشود. گاهی میبينيد كه برای حفظ يك بنای اعتقادی يا عاطفی، آن قدر كه يك شعر اهميت دارد، چندين كتاب اهميت ندارد. همين دوازده بند معروف "محتشم" كه جزو اشعار قديمی مرثيه و مصيبت است، با اين كه مطالبی كه در اين كتاب و در اين دوازده بند هست، چيزی نيست كه امثال او، شبيه اين مطالب را در كتابهای خود نياورده باشند؛ در عين حال، اشعار او تأثير خاصی دارد. غالبا هم چيزهای ذوقی است.
"گر چشم روزگار بر او فاش ميگريست
خون ميگذشت از سر ايوان كربلا"
آن چنان حادثه كربلا را برای مخاطب تصوير ميكند كه اين مفاهيم با همه بار اعتقادی و عاطفی و انسانی و سياسی و فكری، در اعماق جان مستمع نفوذ ميكند. اهميت اين اشعار، چنين است.
"باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است
باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است"
اصلا با يك هنر و ذوق و ارايه سخن و به شكل خاص، دل را متوجه ميكند. اهميت شعر، اين است. ۶۸/۱۰/۲۸
📸دستخط رهبری
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهدبصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت چه بود؟ مشروطیت حرکتی بود که با پیشآهنگی علما که و همراهی مردم توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر و نویسنده، فلان محفلِ پنهانی هم در کار بودند اما نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اول مثل شیخ فضل الله نوری، سیدمحمد طباطبائی و سید عبدالله بهبهانی؛ اینها علمای بزرگ بودند؛ منتها خب انگلیسها زرنگتر بودند و بین علما اختلاف ایجاد کردند و در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید شیخ فضل الله نوری اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضل الله نوری که پیش قدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتهام ضدیت با مشروطه به دار کشیدند و مردم را هم کشاندند به سفارت و عدّهای دو دستی مشروطه را تقدیم انگلیسیها کردند و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و ۵۰ سال عقبماندگی این کشور! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من بارها گفتهام تاریخ مشروطه را مطالعه کنید چراکه عبرتهای خیلی عجیبی در تاریخ مشروطه هست، در ماجرای مشروطه علت اصلی که جریان عدالتخواهی اسلامی به جریان مشروطه انگلیسی تبدیل شد، حضور یک عده روشنفکر وابسته به غرب بود؛ در بین علما اول کسی که لفظ مشروطه را آورد آیةالله سید محمد طباطبایی بود چرا که پسرشان محمدصادق که من نمیتوانم سلامت او را تضمین کنم، یک روشنفکر غربزده بود، روی ایشان اثر گذاشت و اسم مشروطه را در دهانشان گذاشت، لذا وقتی شیخ فضلالله در تحصن اول از آقای طباطبایی پرسید که این مشروطه که شما میگویید چیست، این بود که ایشان میدانست وضع لفظ مشروطه بجای جریان عدالتخواهی اسلامی، نشان از نفوذ جریان روشنفکری غربزده در مراکز قدرت بود، پس آن چیزی که مشروطه را به انحراف کشاند یک جریان روشنفکر دلباخته غرب بود که بزرگترین جرمها هم اینها مرتکب شدند از جمله روی کار آوردن رضا خان! ۷۸/۱۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی استبداد حکومت قاجار، مردم را به جان آورده بود، مردم به پیشروی علما قیام کردند؛ در نجف، مرحوم آیةالله آخوند خراسانی؛ در تهران مرحوم شیخ فضلالله نوری، مرحوم سید عبدالله بهبهانی، مرحوم سید محمد طباطبایی پیشوایان مشروطه بودند. اینها میخواستند که در ایران عدالت برپا شود؛ یعنی استبداد از بین برود. وقتی که جوش و خروش مردم دیده شد، دولت انگلستان از عواملش در میان روشنفکران خودفروخته برخوردار بود، لذا مشروطه خودش را القاء کرد. نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم و علما که با شعار دین خواهی بود، بعد از مدت کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند و بعد سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آن هم سید محمد طباطبایی در انزوا از دنیا رفت و مشروطه منتهی به حکومت رضاخانی شد! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️همه علما در قضیه مشروطیت با یکدیگر همنظر بودند؛ یعنی بین مرحوم شیخ فضلاللَّه و مرحوم بهبهانی و مرحوم طباطبایی در فکر و نظر تفاوتی وجود نداشت؛ اما دیدشان نسبت به واقعیتها و بهاصطلاح روشها و تاکتیکهایی که فکر میکردند باید عمل کنند، متفاوت بود. مرحوم شیخ فضلالله انحراف را دیده بود؛ نمیشود گفت سید محمد طباطبایی یا مرحوم حاج سید عبدالله آن را ندیده بودند؛ چرا، آنها هم میدیدند؛ منتها فکر میکردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛ یعنی یک نوع سهل انگاری در برخورد با نفوذیهای مشروطه در آنها مشاهده میشد، اما در مرحوم شیخ فضلالله این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخ فضل الله از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است! ۸۲/۵/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/۶
💠رهبرانقلاب
‼️باید دشمنیها را شناخت؛ مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهایی که با اساس دارد میشود اما اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئهای را که روشنفکران غربزده طراحی میکردند؛ توجه نکردند و مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید مثل مرحوم شیخ فضل الله نوری را جلوی چشم آنها دار زدند و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ مرداد ماه سال ۱۲۸۸ش
🗓شهادت مرجع مجاهد بصیر
🏴آیةاللهشیخ فضلالله نوری/٧
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️شهيد آيتالله شيخ فضل الله نوري مظهر جريانی است كه در مقابل انحراف مشروطيت ايستاد. بنده به دليل همين خصوصيت از شيخ شهيد نوری با همه وجود دفاع ميكنم. مرحوم شيخ فضلالله نوری، شهيد ابقای اسلام در محتوای مشروطيت شد. مشروطيت از آغاز با انگيزه اسلامی به وجود آمده بود و نقطه مقابل آن هم جريان غربزده متمايل به فرهنگ غرب بود كه نه تنها از اسلام خوششان نميآمد بلكه حتی حاضر بودند برای مبارزه با اسلام به هر حركت پست و دنائت آميزی هم تن بدهند و عملاً هم ديديم كه در قضايای مشروطيت اين كار را كردند، با دولتها ساختند، با قدرتها ساختند، با سفارتخانهها ساختند، كارهای جنايتكارانه انجام دادند، دستها به خون آلوده كردند برای اينكه دين و علمای ديني بر سركار نيايند. اين ماجرای شهيد شيخ فضل الله نوری است و از شگفتیهای عالم و تاريخ اين است كه عيناً اين ماجرا منهای قسمت آخرش بعد از انقلاب اسلامی هم در ايران تكرار شد! ۶۳/۵/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini