🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۱۶ شمسی
🏴شهادت مظلومانه مجتهدمجاهد
🏴آقازاده مرحوم آخوند خراسانی
🏴آقامیرزامحمد آقازاده خراسانی
💠امام خمینی
‼️قدرت روحانیت زنده است، نمیگذارد که اینها هر کاری دلشان میخواهد بکنند و لهذا با کمال کوشش، تبلیغات کردند بر ضد روحانیت؛ با دست رضاخان شروع کردند کوبیدن روحانیون را، عمّامهها را برداشتن، لباسها را تغییر دادن، با آن شدتی که انسان شرم میکند که چه کردند با این طایفه، با اسم اینکه میخواهیم اصلاح بکنیم؛ این قدرت را در آن وقت شکستند که موجب چند قیامی که در ایران از جانب روحانیون شد، که یکی از آنها قیام مرحوم آقازاده، که در رأس علمای آن وقت خراسان بود، ایشانرا با سر برهنه و یک نفر سرباز همراهش میبردند که در عدلیه محاکمهاش کنند! این قدرت شیطانی آنوقت، این قوه را میخواستند بشکنند. منتها خوب نتوانستند و خدا این جمعیت را حفظ کرد! ۵۸/۴/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️درقضیه مبارزه علیه کشف حجاب نباید مرحوم آقازاده فراموش شود. ایشان در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته لکن دستگاه دربار او را متهم کرد. بعد هم بخاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود - اصلاً کسی تصور نمیکرد که مأمور دولتی به خانه مرحوم آقازاده برود- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیهی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۹۶/۱/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۷۹ ش
🏳رحلت مجتهدمجاهدانقلابی
🏳نماینده مرحوم امام خمینی
🏳امام جمعه شجاع شهرجهرم
🏳نوه سیدعبدالحسین لاری،
🏳آیةالله سیدحسین آیةاللهى
💠رهبرانقلاب
‼️انا لله و انا الیه راجعون، آیتالله آقای حاج سید عبدالعلی آیتاللهی دامت برکاته، رحلت تأسفانگیز برادر مکرم جنابعالی، عالم مجاهد پارسا مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سید حسین آیتاللهی را به جنابعالی و خاندان مکرم آن مرحوم و عموم مردم استان فارس بخصوص مردم مؤمن و با وفای جهرم صمیمانه تسلیت میگویم. آن سید شریف و عزیز بیشک از جملهی حسنات روزگار و از برجستگان بیت رفیع مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید عبدالحسین لاری و از ستارگان فروزان این مجموعه نورانی محسوب میشدند. دوران جوانی و بخش اعظم عمر با برکت ایشان در راه دفاع از دین و از حقیقت و مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردمگذشته است. یقینا مردم صمیمی و با صفای آن سامان تا مدتهای طولانی خاطرهی صفا و معنویت و شجاعت و پارسایی این بزرگوار را از یاد نخواهند برد. از خداوند متعال مسألت میکنم که رحمت و مغفرت خود را بر روح آن مرحوم افاضه فرماید و به جنابعالی و دیگر بازماندگان بخصوص خانواده و فرزندان محترم و همه ارادتمندان و دوستان ایشان صبر و اجر عنایت نماید! ۷۹/۱۰/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۸۰
🏳رحلت مجتهد پرهیزکار
🏳نواده مرحوم صاحب ریاض
🏳حجةالاسلام سیدمحمدباقرحجت
💠رهبرانقلاب
‼️جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای واعظ طبسی دامت برکاته، درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار، مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمحمدباقرحجت رحمهالله علیه را به حوزه علمیه مبارکه و جامعهی محترم علماء اعلام و روحانیت معظم خراسان و بالخصوص به بازماندگان محترم و خاندانهای مصاب تسلیت عرض میکنم. ایشان بازماندهی یکی از بیوت علمی معروف و بزرگ حوزهی کربلا و از اعقاب فقیه نامدار مرحوم صاحب ریاض المسائل و دارای شرافت نسب و حسب بودند و سالهای متمادی در مشهد مقدس با نهایت عفاف و مناعت و پارسایی اقامت داشتند و به وظایف علمی و دینی سرگرم بودند، و امید است اکنون که در جوار عتبهی مبارکهی حضرت ثامنالائمه علیه و علیهمالسلام و میهمان آن بزرگوار در این مرحلهی حساساند، مشمول رحمت و فضل الهی و میهمان نوازی آن ملجاء غریبان قرار گیرند. از خداوند علو درجات و حشر با اجداد طاهرینشان را مسئلت میکنم. ۸۰/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۱ شمسی
🏳درگذشت علامه گمنام و کتوم
🏳فقیه، محدث، رجالی، ریاضیدان
🏳ادیب، جامع علوم منقول و معقول
🏳حیدرقلی خان سردار کابلی(رض)
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سردار کابلی؛ شخصیت برجسته علمی در فنون مختلف است. این کتابی که (آقای کیوان سمیعی) دربارهی ایشان نوشتند، کتاب بسیار پرمغز و خوبی است؛ بنده سالها پیش این کتاب را دیدم. ایشان حدود ۶۰سال در کرمانشاه بوده است. بزرگان از او استفادهها کردند. من در آن کتاب خواندم که مرحوم حاج آقا حسین قمی در برگشت از عتبات، به کرمانشاه میآیند و با مرحوم سردار کابلی دیدار میکنند. در یک مسئلهای درباره قبله و این حرفها بین این دو نفر بحث شد و مرحوم سردار کابلی مطالبی گفت که حاج آقا حسین گفت شما بیا اینها را به من یاد بده. نویسندهی کتاب میگوید من خودم دو جلسه دیدم که حاج آقا حسین قمی، مرجع تقلید، شخصیت علمی برجسته، جلوی سردار کابلی مینشست و سردار کابلی آن بحث علمی را به ایشان یاد میداد. این هم خودش درس است؛ یادگیری در سنین ۸۰ سالگىِ مرحوم حاج آقا حسین و در رتبهی مرجعیت تقلید. برای یک عالم، این کار نه فقط ننگ نیست، عیب نیست، بلکه افتخار است. ما طلبهها باید اینها را یاد بگیریم. این مرد، اهل کابل و بزرگشدهی هند بود، بعد نجف بود، به اینجا آمد، کرمانشاه از او پذیرائی کرد، او را در آغوش گرفت؛ مرحوم سردار کابلی جامع فنون، ذو فنون بود که ۶۰ سال در کرمانشاه ماند. ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴شمسی
🏳شهادت طلبه بصیر و انقلابی
🏳شهیدسیدمجتبی نواب صفوی
💠رهبرانقلاب
‼️محافل روشنفكرى آن روز نشان داد كه هيچ مرحوم نواب را قبول ندارند. وضع تبليغات عليه نواب را جورى حاد كرده بودند كه افراد مؤمن هم خيلى دوست نمیداشتند كه منتسب بشوند به جريان نواب؛ بخاطر اينكه گفته میشد آنها تروريستند لذاست كه من تصورم اينستكه كار مرحوم نواب از نظر روشنفكرهاى آن روز كار مطلوب و خوبى به حساب نيامد ۶۰/۱۲/۶
‼️کاری که نواب در مقابل کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلا ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینهایش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاريخ كشورمان از هزارها سال پيش تا امروز نگاه كنيد - از آن وقتى كه تاريخ مدون داريم - مى بينيد حكومت فردىِ مطلقه ى ديكتاتورى، حكومت يك جمع معدود با رياست يك فرد بر عامه ى مردم، بدون اينكه عامه ى مردم اندك اختيارى در اداره ى اين كشور داشته باشند، داشته ايم. اين، تاريخ ماست. سلطنتهاى ما، همه از اين قبيل بوده اند. آن پادشاهانى كه ما آنها را احترامشان هم مى كنيم؛ پادشاهان مقتدر غزنوى، سلجوقى، بعد بيائيد تا برسيد به دوران صفويه؛ شاه عباس، شاه اسماعيل، شاه طهماسب، آنها هم همينجور بودند. اينها پادشاهان خوب مايند؛ اما همين پادشاهان خوب، چه جورى اين مملكت را اداره كردند؟ سجلّ و شناسنامه ى اين مملكت از لحاظ اداره ى حكومتى چيست؟ اين است: يك نفر در رأس، همه مطيع او. و اين مجموعه، اداره كننده ى كل سرنوشت اين كشور هستند و آحاد مردم هيچ تأثيرى ندارند و مملكت مال اينهاست. پادشاه به وزراى خودش ميگفت: نوكران من! نوكرش هم بودند. واقعش هم همين بود. ناصرالدين شاه و محمدشاه و فتحعلى شاه و بقيه و بعدى ها، حتى به وزراشان، به صدر اعظمشان ميگفتند: شما نوكر خوبى هستيد! فرهنگ سياسى در كشور اين بود. وقتى كه نخست وزير و وزير، نوكر شاه اند، رئيس فلان اداره، گفت: جائى كه شتر بود به يك غاز خر، قيمت واقعى ندارد! مردم هم كه مثل «هباء منبثا»؛ هيچ. مملكت متعلق به يك جمع معدود و در حقيقت متعلق به يك فرد بود. اين تاريخ ماست. ۸۶/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بهترین پادشاهان ما در طول تاریخ که ممکن است به نام اینها افتخار هم بکنیم، جزو ظالمترین و قسیالقلبترین مردم زمان خودشان و حکام دوران خودشان بودند. نادرشاه از لحاظ قهرمانی و به عنوان یک قهرمان ملی یک اسطوره است؛ اما برای مردم خودش، در آن زمانی که زندگی میکرده، یک دیو مهیبی است. شاه عباس هم همینجور است. ما به اینها افتخار میکنیم، به خاطر اینکه اینها کارهای بزرگی کردند. اما شما ببینید با مردم کشور، اینها چه جوری رفتار کردند. خوبهایشان – آنهایی که به اصطلاح خوب بودند و اهل تقوای نسبی بودند - چه جور عمل کردند، آنهایی هم که اهل تقوا نبودند، چه جور عمل کردند. ۸۷/۶/۲۵
‼️ببینید این پادشاهان چهقدر بد بودند. واقعاً فتحعلیشاه چهقدر بد است. اصلاً میشود اندازه برای بدىِ فتحعلیشاه معیّن کرد؟ شاه عباس صفوی چهقدر نحس است. اصلاً میشود اندازهیی برای بدی شاه عباس صفوی پیدا کرد؟ حالا میگوییم شاه اسماعیل صفوی تشیع را آورد؛ شاه عباس صفوی چه کار کرده است؟ روی منبر تشیع نشسته، آقایی کرده و بالا رفته است. البته شاه اسماعیل و شاه طهماسب، حساب دیگری دارند. ۶۹/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اهمیت ایرانىِ نظام اسلامی به خاطر این است که نظام سیاسىِ مستقرِّ پایدارِ ریشهداری است که به دست خود مردم به وجود آمده است. یک نظام تحمیل شده بر مردم نیست؛ ضدِّ ایدئولوژی سلطنت است. سلطنت یک ایدئولوژی دارد. ایدئولوژی سلطنت همان چیزی است که شما در همه سلطنتهای دنیا با انواع و اقسامش مشاهده میکنید؛ یعنی استبداد، بهرهمندیهای اختصاصی و زورگویی؛ آنجایی که به زورگویی نیاز داشته باشند. پادشاهان صفوی، مایه افتخار ما هستند - میدانید، ما برای پادشاهان صفوی ارزش و اعتباری قائلیم؛ چون پیرو مکتب اهلبیت بودند و استقلال و تمامیّت ارضی ایران را حفظ کردند - اما شما ببینید همین شاهعباس که یک چهره برجسته است، چقدر ظلمِ ناشی از خودکامگىِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضی اشخاص مجبور شدند برخی از شاهزادههای صفوی را به گوشهای ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطّلع نباشد! مثلاً دستور داد چهار پسر امام قلیخان را سر ببُرند و جلوِ او بگذارند؛ در صورتی که امام قلیخان جزو افرادی بود که به صفویه خیلی خدمت کرده بود؛ جزو خدّامِ قدیمی صفویه و سرداران و سیاستمداران صفویه بود؛ اما به خاطر وجود روح دیکتاتوری و استبداد در شاه، این بلا سرِ او آمد. ۸۰/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳
🏳درگذشت شاعر متعهد
🏳حامی انقلاب و رهبری
🏳عباس مشفق کاشانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر غزلسرای برجسته جناب آقای مشفق کاشانی رحمة الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به خانوادهی شعر و ادب کشور و همهی شاگردان و علاقمندان این استاد فرزانه تسلیت عرض میکنم. بجز شعر شیوا و دلنشین، اخلاق و شخصیت انسانی و تعهد به آرمانهای انقلاب نیز از جملهی ویژگیهائی بود که اینجانب را در مدت بیش از سی سال آشنائی نزدیک با این انسان مؤمن و آراسته، به وی علاقمند میساخت. رحمت و مغفرت الهی بر روان او. ۹۳/۱۰/۳۰
‼️جناب آقای مشفق از شعرای خوب زمان ما هستند. بنده البتّه از قدیم با بعضی از اشعار ایشان -در مطبوعات و اینها- آشنا بودم و شخص ایشان را هم که از اوائل انقلاب به اتّفاق آقای حمید و مرحوم شاهرخی و اینها، مکرّر آقایان را زیارت میکردیم؛ از شعرهایشان میشنیدیم، استفاده میکردیم. و غزل ایشان، غزل پخته و مضمون دار و خوش اسلوبی است؛ یعنی یکی از غزل سرایان برجسته زمان ما آقای مشفق هستند؛ بیشتر سبک عراقی - و در عین حال دارای مضمون، دارای الفاظ شسته رفته و پخته - غزل ایشان را تشکیل میدهد. حالا البتّه ایشان در فنون دیگر هم شعر میگویند، قصیده هم میگویند، قطعه هم میگویند، لکن غزل ایشان یک برجستگی ویژهای دارد. در جلسات شعریای که بنده در آنجاها حضور داشتهام و توانستهام بشنوم از شعرها، شعر ایشان همیشه یک شیرینی و برجستگی و زیبایی خاصّی داشته. جا دارد که از ایشان حقیقتاً تشویق بشود! ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳
🏳درگذشت شاعر متعهد
🏳حامی انقلاب و رهبری
🏳عباس مشفق کاشانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️علاوه بر جنبهی شعری مرحوم مشفق، دو خصوصیّت مهم دیگر هم در ایشان هست که قابل توجّه است: یکی اینکه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب - از قبل انقلاب هم شاید همینجور بوده؛ امّا آنچه من اطّلاع دارم در دوران انقلاب است- شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینیای که ایشان گفتند در مدایح و در موضوعات مربوط به ائمّه (علیهم السلام)، و چه شعرهایی که دربارهی مسائل انقلاب گفتند، همهی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است. آن بیت اوّل همین غزلی که الان ایشان گفتند، به نظر من میارزد به خیلی از شعرها و گفتهها و نوشتهها؛ در وقتی که دشمن و بعضی از دوستهای نادان سعی میکنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، میگویند اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجرهها باز است. اینها خیلی نکات مهمّی است. در غزل ایشان همیشه در طول این زمانها آدم مشاهده میکند. نکتهی دوّم شخصیّت خود ایشان است؛ ایشان یک انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب میشوند و ما در طول این حدود سی وچند سال که با ایشان آشنا هستیم و مرتبطیم و از ایشان شنیدیم و گاهی با ایشان نشست و برخاست کردیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه کردیم. ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ دی ماه سال ۱۳۶۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳آیةالله سیداحمدخوانساری
💠رهبرانقلاب
‼️حلول سال نو (۱۳۴۲) نزدیک شد. ایرانیان بنا بر رسم معهود، میبایستی در آغاز سال نو با شادی و سرور و جامههای نو ودید و بازدید به استقبال بهار بروند. امّا امام پیشاپیش اعلام کرد ما سوگواریم و امسال عید نداریم. علّت این اعلام، حمله به تظاهرات مسالمت آمیزی بود که در تهران صورت گرفت و گروهی از مؤمنین- از جمله آیتالله سیّد احمد خوانساری، از مراجع وقت ایران- در آن شرکت کردند. حضور یک مرجع در تظاهراتی مردمی، امر شگفتانگیزی بود. شگفتانگیزتر از آن، حمله دژخیمان شاه به چنین تظاهراتی بود که این مرجع در آن شرکت داشت. آنها به ضرب و جرح تظاهر کنندگان پرداختند؛ حتّی خود آقای خوانساری هم صدمه دید. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ دی ماه سال۱۳۷۳
🏳فوت مهدی بازرگان
💠رهبرانقلاب
‼️ایشان یکى از مبارزان دیرین با رژیم ستمشاهى و نیز از جملهى پیشروان ترویج و تبیین اندیشههاى ناب اسلامى با زبان و منطق و شیوهى نوین بود و از این رهگذر بىشک در چشم همهى علاقهمندان به گسترش و رواج ایمان اسلامى در میان طبقات تحصیلکرده در دوران خفقان و دینزدایى رژیم پهلوى، داراى شأن و ارزش بخصوص بود. خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاشهاى ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد. ۷۳/۱۱/۵
‼️هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ناامید سازد. آن آقایی که خودش - به حسب آنچه که ما میبینیم - خسرالدنیا و الآخره است، بر میدارد مینویسد که «ملت ایران خسر الدنیا و الآخره شدهاند»! مینویسند، و چاپ هم میکنند که «مسلمانهای عالم و از جمله ملت ایران، خسر الدنیا والآخره شدند.» چرا؟ چون با امریکا جنگیدند؛ مقصودش این است! این، خسر الدنیا و الآخره بودن است؟! ملت ایران که توانست خود را از ذلّتِ وابستگی نجات دهد؛ کسی که این را میگوید، حقیقتاً خسر الدنیا و الآخره است. نه دنیا دارند، نهآخرت. دنیاشان، دنیای نکبت؛ آخرتشان هم بلاشک، قهر و عذاب الهی است! ۷۲/۲/۱۵
📌نکته؛
🏴مهندس بازرگان در فروردین ماه سال ۱۳۷۲ طی یادداشتی در ماهنامه کیان نوشت: «با داعیه تداوم رسالت، همگی شاهد «و رأیت الناس یخرجون من دین الله افواجا» هستیم. ملت ایران و بسیاری از مسلمانان جهان حالت خسرالدنیا و الآخره را پیدا کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini