📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۱۴ش
🗓فاجعه مسجدگوهرشاد
💠رهبرانقلاب
‼️پهلوی باکمک روشنفكران استبدادش راحاکم كرد، درجريان کشف حجاب روشنفکران بودندکه با مفاهیم مسموم خود زن ایرانی را ازجایگاه خود دورکردند! ۸۶/۱۰/۱۹
‼️هیچکس نمیتواند بگوید که استبداد رضاخان از استبداد ناصرالدین شاه کمتر است؛ بلکه بلاشک بیشتر از آن است. ناصرالدین شاه در قضیهی تنباکو وقتی که حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال ۱۳۱۴ هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعهی مسجد گوهرشاد را پیش آورد! به اعتقاد ما، همهی اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در قانون اساسی مشروطه است؛ والّا اگر علمای پیشبینی شدهی در متمم قانون اساسی که همان طراز اول باشند حضور داشتند ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم! ۷۰/۴/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ شمسی
🗓تعطیلیصوریانجمنحجتیه
🏳درپی عتابتند امامخمینی/۱
💠امام خمینی
‼️اگر خدای نخواسته، هواهای نفسانی سبب شود که گلهها به شکایتها، شکایتها به مخالفتها برسد، آن روزی است که عزای همۀ کشور را باید بگیریم و گناهش گردن ماست که نفسانیت خودمان را زیر پا نگذاشتیم. همه با هم باشید، اگر همۀ شما با هم نباشید و از باطن بپوسید، شک نکنید که بعد از چندی همان اسلام آمریکایی شاهنشاهی دوباره برمیگردد. آنها میدانند که باید بگویند اسلام، امریکا هم برای اسلام دلش میسوزد، اما برای اسلام امریکایی در زمان شاه، اسلام امریکایی اینستکه مُلاّها باید بروند درسشان را بخوانند، چکار دارند به سیاست. یک دسته دیگر هم تزشان اینستکه بگذارید معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید. این اعوجاجات را بردارید. اگر مسلمید بخاطر خدا و اگر ملی هستید بخاطر کشورتان، این دسته بندیها را بردارید و در این موجی که الآن این ملت را به پیش دارد میبرد، در این موج خودتان را وارد کنید، و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست! ۶۲/۴/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ شمسی
🗓تعطیلیصوریانجمنحجتیه
🏳درپی عتابتند امامخمینی/۲
💠امام خمینی
‼️حواستان راجمع کنید نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند! صحیفه ۲۱/۶۱۳
‼️بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تادیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز از اگر گوشهای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سرمیدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند! ۶۷/۱۲/۳
‼️بعضی میگویند که هر علمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند!۶۷/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ شمسی
🗓تعطیلیصوریانجمنحجتیه
🏳درپی عتابتند امامخمینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️انجمن حجتیه از قبل از انقلاب با انقلاب نبود بعضیشان کار ضد انقلابی هم میکردند، بعضی فقط با انقلاب نبودند ضد انقلابی هم نبودند، بعد انقلاب شد بسیاری از کسانی که با انقلاب نبودند بعد انقلاب پیوستند به انقلاب، حتی بسیاری کسانی که در آنوقت یک حرکات منافی با انقلاب هم میکردند پیوستند به انقلاب و درجاهای مختلف مشاغلی گرفتند اما آن کسانی که در گذشته جزو انجمن حجتیه بودند اما الآن جزو انجمن نیستند و دلبسته انقلابند، من میگویم اینها خوبند و مثل بقیه مردم از آنها استفاده میکنیم اما آنکسیکه جزو انجمن است، با انقلاب میانه ای ندارد، به امام اعتقادی ندارد، ارادتی ندارد و تقلید از دیگران میکند، میخواهم سر به تنش نباشد، چه انجمن حجتیه باشد چه غیر از آن! ۶۴/۱۲/۱۴
‼️یادتان هست در زمان اختناق عده ای میگفتند چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر عدل و داد خواهد کرد، پس شما بیخود زحمت نكشید، بناست او کارها را درست کند، تا آقا نیاید، فایده ای ندارد. اما عده ای دیگر میگفتند: امام زمان البته تشریف میآورند و حكومت جهانی عدل اسلامی را تشكیل میدهند؛ اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او در فكر تشكیل حكومت عدل اسلامی در یک گوشه از دنیا نباشیم؛ مقدمات کار آن حكومت عدل جهانی را آماده نكنیم و با ظلم مبارزه نكنیم؛ ما کارمان را میكنیم، امام زمان هم یقینا ما را کمک خواهد کرد؛ چه اکنون که در پرده غیبت هستند و چه وقتی ظاهر شدند، ما سربازان حضرت خواهیم بود! ۵۹/۸/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیّت سیدرضی و برجستگى ایشان باید معلوم بشود و انشاءالله کارهاى خوبى در این زمینه انجام بگیرد. ۹۴/۸/۲۵
‼️بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیدهام که آرزو و امیدِ تشکیل حکومت در آنها هم بوده است. از جمله مرحوم سیدرضی رضوان الله علیه است که از بعضی از اشعار منافسات او با خلیفهی عباسی، این معنی به دست میآید که با خلیفه عباسیِ زمان، منافسه میکرده است. معلوم میشود که آن بزرگوار، آرزوی حکومت و خلافت داشته است که البته در جوانی به سال ۴۰۶ از دنیا میرود. ۷۲/۵/۵
‼️در بین علمای گذشتهی خودمان، شاید یکی، یا دو، سه نفری را انسان بتواند پیدا کند که در ذهنشان بوده است، شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها مثلاً مرحوم سیدبنطاووس رضوانالله تعلیه است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع را فرض میکند و اینطور به ذهن شریفش میرسد که وجود شریف ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است. یا سید رضی رضوانالله تعالی علیه، شاید از بعضی اشعار و کلماتش، چنین نکاتی استفاده شود. اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بیتعبیر را، در عالم خارج و واقعیت، محقق کرد. ۷۱/۷/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى است؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى است؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند! ۹۴/۱۰/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۳
💠استاد خامنهای
‼️افسوس که مردم ما با نهج البلاغه آشنا نیستند! نهج البلاغه آن کتابی نیست که بعد از تألیف گم شده باشد؛ نه، اتفاقا کتابی است که بعد از گردآوری و تألیف، بسیار هم درخشیده. سید رضی، تدوین کننده نهج البلاغه و گردآورنده این کلمات و جملات امیرالمؤمنین، به یک نقطه ای و نکته ای توجه داشتند که اگر چه از نظر من آن نکته موجب شده که نهج البلاغه نصفه کاره و ناقص بماند، اما از سوی دیگر موجب شده است که گسترش و رواج بیشتری در جامعه پیدا کند؛ و آن نکته به بُعد فصاحت و بلاغت و جنبه هنری نهج البلاغه است. از جمله و شاید مهم ترین ملاک و معیار سید رضی برای انتخاب کلمات امیرالمؤمنین، جنبه زیبایی و هنری بوده؛ همان چیزی که عرب به آن میگوید بلاغت و فصاحت. قرن چهارم هجری، قرن تدوین نهج البلاغه و بخش مهمی از زندگی مرحوم سید رضی، قرن اوج شعر و ادب و هنر توصیفی در زبان عرب است. شعرای بزرگ، ادبای بزرگ، نویسندگان جالب، در جامعه اسلامی آن روز وجود داشتند؛ بخصوص در آن منطقهای که نهج البلاغه در آنجا یعنی عراق تدوین شد که مجمع ادبا و فضلا و هنرمندان و شعرشناسان و سخن شناسان زبده گوو زبده گزین بوده. لذا از اولی که نهج البلاغه نوشته شد و تدوین شد و ارائه شد، مورد توجه همه افراد صاحب نظريا بسیاری از افراد صاحب نظر قرار گرفت، در طول زمان هم همینجور بوده است! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۴
💠استاد خامنهای
‼️کتابی که ما به نام نهج البلاغه میشناسیم، کتابی است که ۱۰۰۰سال از تدوینش میگذرد؛ دقیقا در سال ۴۰۰ق که الان سال ۱۴۰۰ است تدوین این کتاب پایان گرفته؛ چند سالی مرحوم شریف رضی دست اندرکار تدوین این کتاب بوده. لذا یک انقلاب فرهنگی با همان معنایی که انقلاب دارد و فرهنگ دارد، کی میتواند به وجود بیاید و به کجا میتواند متکی باشد؟ يقینا انقلاب فرهنگی باید به منابع فکری که مکتب را برای ما تشریح میکنند متکی باشد. ما نمیتوانیم امروز یک انقلاب فرهنگی بوجود بیاوریم، درحالیکه نخواهیم منابع اسلامی اصیل را بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم؛ امکان ندارد. آن که میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حديث کاری ندارد یا با کتب مدونه حدیث مثل اصول کافی و نهج البلاغه است کاری ندارد، این در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست؛ ممکن است یک بدعت فرهنگی باشد و يقينا اگر یک تحول، در حد یک دگرگونی متکی به اصول نباشد، آن را نمیتوان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از آن نمیشود انتظار داشت. ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید به متون اسلام برگردیم؛ و از جمله متون اسلام و جزو راقیترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترين و همه جانبه ترین و خلاصه شگفت آفرین ترین نهج البلاغه است. این جمله ای که بعضی گفته اند که دون کلام خدا و بالاتر از کلام انسان واقعا درمورد نهج البلاغه مبالغه نیست، یک واقعیت است! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ماه محرم سال ۴۰۶ قمری
🏳درگذشت فقیه، محدث، شاعر
🏳مولف کتاب نهجالبلاغه شریف
🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۵
💠استاد خامنهای
‼️ما امروز بعد از هزار سال از تدوین نهج البلاغه، بیشتر قدر نهج البلاغه را میدانیم تا یک عالم بزرگ در قرن چهارم هجری؛ یعنی بشریت به طور طبیعی به سمتی پیش رفته که سخن علی و پیام علی و آهنگ اسلام از حنجرهی علی برایش مغتنم تر است تا قرنها پیش؛ و این چیز بسیار مهمی است. شما ببینید آن زمانی که سیدرضی این سخنان را جمع میکرد، اولا در جهان اسلام کم بودند کسانی که به علی بن ابی طالب و سخن او با آن چشمی نگاه کنند که امروز شما نگاه میکنید و این اندیشه و این جریان فکری در اقلیت قرار داشت؛ ثانیا آنهایی هم که بودند و به سخن علی میرسیدند و آن را جمع میکردند، بیش از آنچه به محتوا اهمیت بدهند یا لااقل به همان اندازه که به محتوا اهميت میدادند، به لفظ و قالب هم آن چنان بهایی میدادند که اگر جایی به آن زیبایی و شیوایی نبوده، آن را حاضر بودند قیچی کنند، کنار بگذارند آن زیباترهایش را جمع کنند. اگر شما بودید. این کار را نمیکردید یعنی اگر امروز شما به جای سیدرضی هزار سال پیش بودید، یقینا این کار را نمیکردید سعی میکردید که از محتوای کلام علی بیشتر استفاده کنید. پس ما در این روزگار از شیعه قرن چهارم قدرشناس تر، به علی گرامیشمندتر و نسبت به سخن او و هدایتی که از این سخن برمیخیزد، قدردان تر و مشتاق تر هستیم. پس تاریخ دارد به طرف علی پیش میرود و این یک واقعیت است. و کوشش کنیم که ما در پیشرفت تاریخ به سمت علی و پیام علی کوشاتر باشیم. ۵۹/۴/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطه چه بود؟! مشروطه حرکتی بود که با پیشآهنگی علما توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر، فلان نویسنده، فلان محفلِ پنهانی در کشور بود، اما پیش نمیرفت، چون نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اوّلی مثل شیخ فضلالله نوری، مثل سیدمحمد طباطبائی، مثل سیدعبدالله بهبهانی؛ منتها انگلیسیها زرنگتر از ما بودند و بین علما و مردم اختلاف ایجاد کردند، در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید بزرگوار شیخ فضلالله نوری اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضلالله نوری که پیشقدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتّهام ضدّیّت با مشروطه به دار کشیده شد و مردم را کشاندند به سفارت و یک عدّهای دودستی مشروطه را تقدیم انگلیسها کردند؛ و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و ۵۰سال عقبماندگی این کشور، امّا شروع حرکت با دین بود. اینها تاریخ است. اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای اینها است! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت بخاطر اینبودکه دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود. مردم قیام کردند و علمای دین مانند آخوند خراسانی؛ شیخ فضلالله نوری، سید عبدالله بهبهانی، سید محمدطباطبایی پیشوایان مشروطه بودند لذا دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیار زیادی داشت و از عواملی در میان روشنفکران داشت که توسط آنها نسخه خودش را در مشروطه القاء کرد، نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم که پشت سرِ علما و به نام دین و با شعار دین خواهی بود، بعد از مدّت بسیار کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند. اندک زمانی بعد، سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آنهم سید محمّد طباطبایی در انزوا و تنهایی از دنیا رفت. آنوقت مشروطه را هم به همان شکلی که خودشان میخواستند برگرداندند و مشروطه منتهی شدبه حکومت رضاخانی! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️باید دشمنیها را شناخت؛ مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهایی که با اساس دارد میشود اما اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئهای را که روشنفکران غربزده طراحی میکردند؛ توجه نکردند و مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید مثل مرحوم شیخ فضل الله نوری را جلوی چشم آنها دار زدند و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۵
💠امام خمینی
‼️جناب حجتالاسلام آقای خامنهای، ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی، نامۀ جناب حجت الاسلام آقای سیدحمید روحانی اخطاری است برای همۀ آنانی که دلشان برای اسلام و انقلاب میتپد. باعث تعجب و تأسف است که نظام آموزشی کشور اسلامی ایران نسبتی به مرحوم بهبهانی ـ رحمةاللّه علیه ـ دهد که حتی کسروی با آن سوابق ضداسلامی دربارۀ ایشان نمیدهد. کسرویِ ضد دین پس از تجلیل از آقایان: بهبهانی و طباطبایی دستور بهبهانی و طباطبایی به مردم را در پناه بردن به سفارت یک دولت بیگانه رد میکند. از حضرتعالی، که دلسوز اسلام و انقلاب هستید، اکیداً میخواهم مسئولی برای رسیدگی به این امور گذاشته، تا در تمام اینگونه موارد شما را در جریان بگذارد. سایر موارد نامۀ آقای روحانی هم مورد مداقّه است. گزارش کار را به اینجانب بدهید! ۶۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۱
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب کبیر فرانسه یک حرکت مردمی بود و به پیروزی رسید؛ اما آن پیروزی محفوظ نماند. در سال ۱۷۸۹ انقلاب کبیر فرانسه اتفاق افتاده؛ در سال ۱۸۰۰ - یعنی یازده سال بعد - حکومت سلطنت بار دیگر در فرانسه به وجود آمده؛ یعنی ناپلئون سر کار آمد؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! بعد هم ناپلئون مُرد و همان خاندانی که با انقلاب کبیر فرانسه رفته بودند، دوباره سر کار آمدند؛ یعنی بوربنها. و سالها طول کشید، تا سال ۱۸۶۰، و سلسلهی سلاطین در فرانسه همین طور دستبهدست شدند. پس انقلاب به وسیلهی مردم پیروز شد، اما مردم نتوانستند انقلاب را نگه دارند؛ این خیلی مطلب مهمی است. ما توانستیم انقلابمان را نگه داریم، به برکت ایمان، به برکت اسلام، به برکت دمیدن پیدرپی روح قرآن در کالبد این مردم و در دلهای این مردم. این است که میتواند بقاء حرکتها را و تداوم آنها را و پیروزی آنها را تضمین کند؛ این باید اتفاق بیفتد. ۹۲/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهایی که امروز محور جنگ روانی دشمن است، اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه دروغین هم میگذارند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متّکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همهی انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اوّل از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیّونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعّالیت شد. به سال ۱۸۰۲که رسید، چنان ماهیّت این انقلاب دگرگون شده بود که کسی مثل ناپلئون توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد! یعنی کشوری که علیه سلطنت مبارزه کرده بود و لویی شانزدهم را زیر گیوتین گذاشته بود، بعد از ده، دوازده سال وضعش به گونهای شد که ناپلئون بناپارت آمد و تاج شاهی را بر سرش گذاشت و خودش را امپراتور نامید و سالها هم در آن کشور حکومت کرد؛ بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهای سلطنتی - البته سلطنتهای گوناگون و سلسلههای مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دائماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایههای انقلاب، پایههای سستی بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من افسوس میخورم که چرا جوانهای ما با این ماجراهای انقلاب فرانسه آشنا نیستند، یک مقدار تقصیر آموزشهای صداوسیما است ولی کتابخوانی هم بینقص نیست، باید کتاب خوانده شود! ۷۷/۱۲/۱۵
‼️بسیاری از کتابهایی که در مورد انقلاب کبیر فرانسه و جنگهای فرانسه و آلمان و دفاع مردم فرانسه نوشته شده مثل بعضی از کتابهای امیل زولا، مهمترین آثار رمان مربوط به دوران حساس یک ملت است! ۸۴/۶/۳۱
‼️در اوائل قرن نوزدهم ناپلئون سر کار آمد، اگر شما آثار ادبی اواسط قرن یعنی مثلاً ۱۸۴۰ را که زیاد هم هست؛ هم شعر، هم رمان، نگاه کنید، خواهید دید که آنها بعد از سی سال از پیروزی انقلابشان در چه وضعی بودند؛ یک استبداد مطلق، یک فساد مطلق، یک تبعیض طبقاتی بسیار وحشتانگیز وجود داشت با اینکه آنجا هم شعار عدالت بود و مساوات و شعار نفی استبداد بود ۸۷/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۴ تیرماه سال۱۲۸۵ شمسی
🗓مهاجرت کبری علمای تهران
🏴درپی عدم تحقق مطالباتشان
🏴توسط مظفرالدین شاه لعین
🏴درطی نهضت ملی مشروطه
💠رهبرانقلاب
‼️نهضت عدالتخواهی که در مشروطه ایران پیش آمد، یک حرکت مردمی و دینی بود اما آن روز جریان سیاسی مسلط عالم یعنی انگلیسیها این حرکت عدالتخواهانهی مبتنی بر اصول اسلامی را در هاضمهی سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را استحاله کردند و از بین بردند و به یک حرکت مشروطه از نوع انگلیسی آن تبدیل نمودند. نتیجهی آن هم این شد که جنبش مشروطه که یک جنبش ضد استبدادی بود آخر کار به دیکتاتوری رضاخانی منتهی شد که از استبدادهای قاجار، بدتر و شقاوت آمیزتر و قساوت آمیزتر بود! ۸۱/۳/۱۴
‼️در کشور خود ما، انقلاب مشروطیت بود. امّا بعد از پیروزی، هنگامی که علما را کنار زدند، از مسیر منحرف شد و مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه آرمانهای مشروطه خواهی بود، به حکومت رسید. اگر انقلاب اسلامی ما هم تحت رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد! ۷۱/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۹شمسی
🗓تاسیسنهادشوراینگهبان
💠رهبرانقلاب
‼️شورای نگهبان بايد صد در صد به قانون پايبند باشد و هيچ ملاحظهاي فراتر از قانون نباشد. اگر طبق قانون اين آقا مردود است، بيملاحظه مردود كنيد؛ اگر طبق اين قانون اين آقا مقبول است، هيچ ملاحظه خاصي او را رد نكند؛ قانون را رعایت کنید! ۷۹/۴/۲۸
‼️شوراي نگهبان نقطه تضمين و تأمين براي نظام اسلامي است. شوراي نگهبان در مجموعه تشكيلات نظام جمهوري اسلامي، مثل بقيه دستگاهها نيست شوراي نگهبان تشكيلاتي است كه اگر درست كار كند، نظام اسلامی خطر انحراف از دين نخواهد داشت. ببينيد ما از مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامی بر اثر انحراف از موازين ديني چقدر ضرر كرديم، با اينكه اساس مشروطيت بر پايه دين بود اما چون شرط حضور فقهای طراز اوّل مورد توجه قرار نگرفت و قوانین غير اسلامی تقويت گرديد، آن چيزي شد كه شما ديديد يك كشور و يك ملت چه خسارتي را در طول اين چند ده سالِ دوران مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي متحمل شد. يكي از بزرگترين خسارتهايش حكومت خاندان پهلوي بود؛ تسلّط آن ديكتاتوري عجيب و حقيقتاً كمنظير در تاريخ. وقتي يك نظام، تضمين بقا بر روال ديني نداشته باشد، اين چيزها در انتظارش است! ۷۴/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ تیر ماه سال ۱۳۶۷
🏳جلسه سران نظام با امام
🏳و تصمیم امام برقبول قطعنامه
💠رهبرانقلاب
‼️قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روزِ امورِ اقتصادی کشورْ مقابلِ رویِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمیکِشد و نمیتواند جنگ را با این همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت. پذیرش قطعنامه، به خاطر ترس نبود؛ به خاطر هجوم دشمن نبود؛ به خاطر تهدید امریکا نبود؛ بهخاطر این نبود که امریکا ممکن است در امر جنگ دخالت کند. چون امریکا، قبل از آن هم در امر جنگ دخالت میکرد. وانگهی؛ اگر همهی دنیا در امر جنگ دخالت میکردند، امام رضواناللَّه علیه، کسی نبود که رو برگرداند. بر نمیگشت! ۷۵/۳/۱۴
‼️از همان روز اوّلی که حملهی صدّام آغاز شد تا روز آخر هشت سال جنگ و قبول قطعنامه، امام پیدرپی روحیه میداد به رزمندگان، به مردم، به پشتیبانیکنندگان، به مسئولان کشور ؛ و در واقع امام از جنگی که بر ملّت ایران تحمیل شده بود، یک وسیلهای برای اقتدار ملّت به وجود آورد. خب آن روز دست ما در داخل کشور انصافاً خالی بود؛ از سلاح، از امکانات، از یک سازماندهیِ منظّمِ مرتّب در مواجههی با دشمن، دستمان خالی بود؛ یعنی امکاناتمان خیلی ضعیف بود؛ در یک چنین وضعی، امام از جنگ برای یک ملّت انقلابی فاقد امکانات یک وسیلهای ساخت برای اقتدار و اعتبار ملّی و بینالمللی. جنگ را دشمنان طرّاحی کرده بودند که انقلاب را نابود کنند، امام جنگ را وسیلهای قرار داد برای اینکه انقلاب را تقویت کند و آن را استمرار ببخشد و این تهدید را به یک فرصت تبدیل بکند! ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه محرم سال ۱۲۶۸ ق
🏳رحلت فقیه و محدث گمنام
🏳مرحوم سیدمحمدقلی لکهنوی
💠رهبرانقلاب
‼️امروز متاسفانه زبان واقعا در حال انحطاط است. در حالیكه منابع زبان فارسى ما همچنان محفوظ است، اما آدم مىبيند كه زبانى كه در اختيار نويسنده و گوينده و حتى شاعر و اديب و امثال اينهاست، به شكل بسيار بدى مطرح مىشود؛ آن وقت اين زبان قابل صدور نيست. ما بايد بدانيم كه وقتى اين زبان به كشور بيگانه رفت، پارهاى شكستگيها در آن به وجود خواهد آمد؛ بايد فكر آن را بكنيم، اينجا مستحكم درستش بكنيم، كه در آنجا اقلا چيزى از آن باقى بماند. الآن شما زبان شعرايى كه در هند زندگى كردهاند حتى نثر هندى را ملاحظه كنيد. پدر مرحوم مير حامد حسين هندى صاحب «عبقات» كتابى نوشته است، كه در مقدمه آن كتاب، ناشر هندى شرحى در باب زبان فارسى در هند بيان مىكند و مىگويد اين نثرى كه شما مىبينيد، نثر فارسى هند است؛ براى اينكه منِ فارسىِ ايرانى وقتى اين را مىخوانم، استعجاب نكنم! اين يك منطق است؛ اما منطق بسيار صورى و سطحى است. فارسى هند يعنى چه؟! فارسى هند غلط است. حالا كه به آنجا رفته و اين شكلى شده، نبايد گفت اين فارسى هند است، بپذيريد! هند كه جزو خاستگاههاى زبان فارسى نيست. بايد نگاه كنند، ببينند فارسى ايران چيست، فارسى خراسان چيست، فارسى فارس چيست، تا از آن، فارسى را درست كنند؛ معيار اين است. وقتى زبان رنگ غربت گرفت، طبعاً يك مقدار خراب مىشود. ما بايد در اينجا آنچنان بنيهى زبان را قوى كنيم، كه در آنجاها هم قابل استفاده باشد؛ و وقتى رفت و دچار آن شكستگيها شد، تبديل به زبان ديگرى نشود! ۷۰/۹/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴به مناسبت روز تاسوعا
🏴توسل به حضرت عباس
💠رهبرانقلاب
‼️جوانان عزیز، ببینید نیاز لحظه چیست، هنر این است؛ هزاران نفر در عالم اسلام حسین بن علی را دوست داشتند و یزید را دشمن داشتند اما در فاجعه عاشورا هیچکدامشان حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین نشدند، در میان بنی هاشم کسانی عباس و علی اکبر نشدند، چرا؟! چون در لحظه نیاز حضور نداشتند؛ وقتی دین به حضور من در لحظه نیاز احتیاج دارد و من در آن لحظه در میدان نیستم، چه فایده که خود را دیندار بدانم! ۶۴/۶/۱۱
‼️درباره اباألفضل العباس نه فقط درشب تاسوعا، بخدا سوگند جا دارد تمام عمر یک ملت به یاد شهامت و ایثار درس بیاموزد، عباس(ع) در کربلا یک جوان ۳۴ساله اهل عبادت است، قربان این عبادتگر جوان، این عبادت عباس بود که او را چنان ساخت که شهامت و ایثار او را در عاشورا به ظهور رساند! ۵۲/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴شبعاشورا،شبدعاوعبادت
🏴درپی درخواست حضرت/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از مسائل مهم عاشورا مسئله دعا در عاشورا است. همه جوانب این حادثه بزرگ موشكافی شده است اما راجع به نقش دعا در این روز، حرف کمتری زده شده است. عاشورا یک صحنه کامل از زندگی اسلامی یک انسان است. همه چیز در عاشورا هست؛ ما وقتی عاشورا را یک درس مطرح میكنیم، نمیشود بعد دعا را ندید بگیریم. دعا از همه انسانها زیبا است؛ مخصوصا از انسانی به عظمت امام حسین، آن هم در روز به عظمت عاشورا زیباتر. دعا، علامت قوت است. انسان را از حیرت نجات میدهد. دعا چیز عجیبی است. امام حسین از هنگامی که به قیام عظیم و تاریخ سازش دست زد، تا آن لحظه آخر که روی خاکهای گرم کربلا افتاد لبان خشكش به هم میخورد، دعا میكرد. اولین درس حسین بن علی، دعا کردن است. ای شیعه حسین بن علی، تو نیز باید در همه احوال به خدا متكی باشی و از خدا بخواهی. در اوج قدرت باید در خود احساس حقارت كنی و منبع لایزال قدرت را، خدا بدانی و از او بطلبی؛ دعا کردن را ما باید یاد بگیریم. هیچ پیروزی و هیچ سختی نباید ما را از دعا غافل کند. ۶۴/۷/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴شبعاشورا،شبدعاوعبادت
🏴درپی درخواست حضرت/۲
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیت امام حسین دو وجه دارد یک وجه مجاهدت و شهادت و توفانی است و یک وجه عبادت عرفانی است در روز عاشورا با اینکه کربلا میدان حماسه و جنگ است لذا از وقت خروج حضرت از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءالله نفسه فلیرحل معنا»، با معنویت و مناجات شروع میشود، تا گودال قتلگاه و که فرمود «الهی رضاً بقضائکِ»، حماسه عاشورا تلفیق مجاهدت با معنویت است. بافت اصلی این حادثه حماسی دعا و معنویت هست، پس، این وجه شخصیت امام حسین هم باید به عظمت وجه جهاد و شهادت مورد توجه قرار گیرد. همین معنویت و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدس ربوبی است که ماجرای عاشورا را اینطور باعظمت و ماندگار کرده. مجهادت و شهادت حضرت آفریده و مخلوق معنویت ایشان است! ۷۶/۳/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴شبعاشورا،شبدعاوعبادت
🏴درپی درخواست حضرت/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در کتابهای مقتل نقل شده، در روز عاشورا، درآخرین لحظات هم امام حسین لبهای خشک و تشنه اش به هم میخورد و مناجات میكرد و با خدا حرف میزد، وقتی آن حضرت روی زمین افتاده بود و لحظاتی بیش از زندگی آن حضرت باقی نمانده بود، چند نفر هجوم آوردند؛ هر کدام میخواستند زودتر سر مبارک ابی عبدالله را از بدن قطع کنند و جایزه این کار را از اربابانشان بگیرند. شنیدند که حسین بن علی در آن لحظات آخر با خدای متعال حرف میزند پروردگارا! تو بزرگی، مقام کبریای تو بالاست، من بنده کوچک تو هستم؛ تو بر هر کاری که اراده کنی، قادری. خدایا! بر قضای تو، بر تقدیر تو، من صبر میكنم و تحمل میكنم و در راه دین تو مقاومت میكنم؛ ببینید چه حال معنوی و چه لحظه باشكوهی است آن لحظه ای که انسان با خدای متعال در چنین وضعی حرف میزند. این ندای قلب امام حسین است که در آن لحظات آخر بر زبانش جاری میشود؛ و این درسی است برای ما. دعا در تمام مراحل زندگی درس حسین بن علی است! ۶۴/۷/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini