🗓سالروز شهادت محسن حججی
💠رهبرانقلاب
‼️شهید حججی را خدای متعال مثل یک حجتی امروز در مقابل چشم همه گرفت البته زیادند کسانی که این احساس، این انگیزه، این ایمان در آنها وجود دارد. این رویشهای جدید انقلابی و اسلامی را نباید دست کم گرفت، اینها خیلی باارزشند، قدرشان را باید دانست! ۹۶/۵/۳۰
‼️از قبیل محسن حججی، کم نداریم. این نمونه را خدای متعال به دلایلی برجسته کرد و نشان داد تا در مقابل چشم همه قرار بگیرد و همه ببینند و تسلیم این حقیقت شریف و عزیز بشوند که این انگیزهی انقلابی روزبهروز در جوانها به فضل الهی و به توفیق الهی دارد افزایش پیدا میکند! ۹۶/۶/۳۰
‼️خداوند این واقعیت را با شهید حججی به همه اثبات کرد و با بزرگ و عزیز کردن او و نماد ساختن از او نشان داد که نسل جوان امروز، اینگونه مخلصانه و صادقانه در پی جهاد فی سبیل الله است، و این، آیت الهی و نشانه خدا و معجزه جاری انقلاب است. سلام حق بر این شهید پر افتخار و سرافراز که در حساسترین لحظه زندگی، نماد حق پیروز و آشکار در برابر باطل رو به زوال شد. سلام خدا بر او که با جهاد مخلصانه و شهادت مظلومانه، خود را و همه ملت خود را عزیز کرد! ۹۶/۷/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت ایام حج/۱
💠تقریظ رهبری برکتاب یارکجاست
‼️بار دیگر موسم حج شد و وقت انس و معاشقهی من با سفرنامههای حج. دود کبابی به ضرورت، با مصداقی از «وصفالعیش، نصفالعیش»؛ و «ماشاءالله کان». اما بیشک این یکی از بهترین سفرنامههای حج است که من خواندهام. اگر نگویم بهترین؛ لطیف، پرنکته، ژرفنگر، با روح، موعظهآمیز، گویا و همراه با هنرمندیهای ادیبانه؛ از قبیل زیبایی قلم، همراهی طنز، اشتمال بر تصویر، آمیختگی به خیال؛ و... خلاصه اینکه، نوشته زیبا و شیرینی است!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت ایام حج/۲
💠تقریظ رهبری برکتاب سفربهقبله
‼️این کتاب مرا باز در شور و اشتیاق حسرتآلود زیارت بیت الله و حرم رسولالله فرو برد. تا به یاد دارم از سالهای دور جوانی هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافتهام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بیمعرفتی، با رغبت و یا حتی سر سری، آسان میتوانست حج برود و من نمیتوانستم! بهتر بگویم هیچ رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمیتوانست و جرأت نمیکرد نام مرا در فهرست حاجیهای خود بگذارد چه رسد به عنوان روحانی کاروان، گذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر در مکه و مدینه، خالی نمانده بود و این امید، اگرچه با حج ده روزه سال ۵۸ که بفضل شهید محلاتی قسمتم شد، اما آتش آن شوق سوزندهتر و مشتعلتر شد لذا در سالهای ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم اما امروز؟ شور و اشتیاقی بیسکون و امیدی تقریبا فرو مرده تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامهها آنهاست. این کتاب، شیرین، موجز، با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول عزیز نویسنده! ۷۰/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت تقارن ۵ مناسبت مهم
🏳سالروزقیامحسینیازمکهبهکربلا
🏳شهادتنائبالامام،حضرتمسلم
🏳شهادتناصرنائبالامامحضرتهانی
🏳فوتعالمغافلمنفعلعبداللهبنعباس
🏳احیاءومناجاتشبوروزمبارکعرفه
👇۳۰پست ویژه درکانال قرارمیگیرد!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۱
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین یک وجود دست نیافتنی، ولی الگوست. سعی کنیم به سمت این الگو برویم. کسی نمیتواند شجاعت ایشان را داشته باشد. نزدیکترین انسانها به امیرالمؤمنین جناب عبدالله بن عباس، پسر عمو، شاگرد، رفیق و همراز و مخلص و محب واقعی آن حضرت بود. وقتی خطایی از او سر زد و مقداری از اموال بیت المال را که فکر کرده بود سهم او میشود، برداشته و به مکه رفته بود، امیرالمؤمنین چنان نامهای به وی نوشت که با خواندن آن، مو برتن انسان راست میایستد. تعبیر امیرالمؤمنین خطاب به عبدالله بنعباس اینستکه «تو خیانت کردی!» آنگاه میفرماید اگر این کاری که گفتم نکنی، بعد دستم به تو برسد، پیش خدا درباره تو خودم را معذور خواهم کرد و تو را با همان شمشیری خواهم زد که به هرکس این شمشیر را زدم، وارد جهنم شد! بخدا سوگند، اگر این کار را، حسن و حسین من هم بکنند، پیش من هیچگونه عذری نخواهند داشت. امیرالمؤمنین با آنکه میداند حسن و حسین معصومند اما میگوید اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، من ترحم نخواهم کرد. این شجاعت است! ۷۴/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/٢
💠رهبرانقلاب
‼️در حکومت امیرالمومنین، اصل پایبندی به احکام اسلام است، در رفتار علوی حساب علی با حساب فرزندش حسن مجزا نیست، لذا پسرعمو و شاگرد با سابقه حضرت و راوی اینقدر از روایات در کتب شیعه و سنی یعنی عبدالله بن عباس هم از امام گلهمند میشود و علی را میگذارد و میرود مکه دنبال زندگی مرفه و راحتش و مشغول تدوین و تحقیق روایات و عباداتش میشود! ۵۱/۱/۲۴
‼️طبق آنچه که در نهجالبلاغه است، عبدالله بن عباس که حواری امیرالمؤمنین بود و به تعبیری از لحاظ شخصیت و سوابق و خدمت به امیرالمؤمنین، نفر دوم در دستگاه خلافت آن حضرت محسوب میشد سر قضیه پولهای بصره، که گزارشی به حضرت داده شده بود، به او نامهای نوشتند؛ او هم گله کرد، اما حضرت گله او را با جواب تندی پاسخ دادند که چرا گله میکنی؛ من دارم از تو حساب کشی میکنم. این، موجب شد که عبدالله بن عباس از همان بصره به مدینه رفت و دیگر کوفه هم نیامد. البته به دشمنان امیرالمؤمنین نپیوست اما از جبهه حضرت خارج شد! ۷۰/۴/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۳
💠رهبرانقلاب
‼️آن مسلمانی که به تعهدات ایمانش پایبند نباشد مومن نیست، عبدالله بن عباس، پسر عموی پیامبر و امیرالمؤمنین، راوی این همه حدیث، مفسر قرآن، چهره موجه بین شیعه و سنی، در مسئولیتی که در حکومت امیرالمومنین داشت خطایی کرد، وقتی که حاکم و استاندار بصره بود، پولهای بیتالمال را برداشت و در رفت به مکه و کنیزهای زیبا خرید و با آنها مشغول خوشگذرانی شد. حال اگر عبدالله عباس امروز بود، بنظر شما درباره امیرالمؤمنین چه میگفت؟ تمام احادیث دست اول در فضیلت علی را او نقل میکرد، به یاد علی اشک میریخت، از اینکه با علی بوده، خاطرهها نقل میکرد، اما آیا من و شما قبول میکردیم که ایشان شیعه است؟ میگفتیم تو اگر شیعه علی بودی، علی را آن قدر خونِ دل نمیدادی؛ با فرار کردن خودت، که علی آن جور ناله زد از رفتن عبدالله عباس؛ تو پسر عمویت را که استاندارش بودی تنها گذاشتی و رفتی؟! باری، تعهدِ قبول و پذیرش نبوت این است: دنبال نبی راه رفتن، قبول تکلیف او را کردن، آنچنانی که او میخواهد، عمل نمودن! ۵۳/۷/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۴
💠رهبرانقلاب
‼️مناسبات ائمه با جامعه در ۳بخش است؛ یک بخش ارتباط باشیعیانشان یک بخش در مقابله بادشمنانشان است یک بخش مهم دیگر برابر علما، لذا شیعیان وقتی میخواستند تفسیر قرآن را بفهمند به دهان راویان پیامبر و امامان نگاه میکردند، خودشان که به این بزرگواران دسترسی نداشتند پس به راویان و محدثان رجوع میکردند تا نظر ائمه را از زبان روایان بشنوند در چنین وضعی خلفا درپی بهره برداری سوء خود میفتادند و علما را با تطمیع و تهدید و تخریب بخود جذب میکند، معاویه این را زود و خوب فهمید لذا سعی کرد چند راوی جذب خود کند، او میدانست که سلمان و ابوذر با او کنار نمیایند پس ابن عباس را خرید مثلا ابن عباس از پیامبر روایت کرد که هرکس خودش را یک وجب از ذیل ولایت سلطان خارج کند، به مرگ جاهلیت مرده، ببینید این روایت چقدر به درد معاویه میخورد، معاویه اگر چند صد میلیارد دینار هم به ابن عباس داده باشد بازهم سرش کلاه نرفته، لذا این وضعی است که از صدراسلام توسط صحابه پیامبر بوجود آمد و مسلمین را منحرف شدند! ۵۱/۱۱/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۵
💠رهبرانقلاب
‼️از جمله تاثیرات توحید در روح موحد اینستکه ریشه ترس را در او میخشکاند و این از تاثیرات مهم توحید است، شما در طول تاریخ نگاه کنید و ببینید که چه چیزی موجب شد که طرفداران حق در اقلیت قرار بگیرند و مردم دنبال حق نروند، وقتی تحقیق و مطالعه میکنیم، میبینیم که منشا آن ترس است، ترس از مرگ، ترس از قدرت طاغوتی، ترس از دست دادن مقام و...، مثل عبدالله بن عباس، ترس او موجب شد علی و فرزندانش حسن و حسین را در روز حادثه تنها گذارد، البته دلش هم از این امامان خون بود چراکه حضرت امیر او را بخاطر تقصیرش توبیخ کرده بود، لذا من میگویم عبدالله بن عباس توحید درستی نداشت چراکه اول اثر توحید در روح انسان اینستکه در راه انجام تکلیف الهی از دشمنان نهراسد! ۵۳/۷/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیامحسینی ازمکه بهکربلا/۶
💠رهبرانقلاب
‼️بنده در کتاب الأغاني ابوالفرج اصفهانی_صاحب کتاب مقاتل الطالبین که از اهل سنت است و کتابش درباره اولاد مقتول ابوطالب است_ دیدم، که مکه و مدینه_مهبط کلام الله و مزار رسول الله_ بعد از مدّتی به مرکز بهترین و معروفترین هرزگان تبدیل شد تاجائیکه برای دربار شام بهترین آوازه خوان و نوازنده را از آنجا میآوردند و متاسفانه بعضی از بنی هاشم نیز دچار فحشا شده بودند؛ بنده یک نمونه از رواج فحشا را عرض کنم: درمکه شاعرعریانگوی محبوبی بنام عَمْرِبن أبي رَبيْعِه، مُرد_که متاسفانه ماهنوز اشعارش را در کتاب مُغْني حوزه میخوانیم_ وقتیکه مُرد درمدینه عزای عمومی اعلام شد! تا اینکه يکنفر گفت غصه نخورید کسی همچو عَمْر بنام خالد بن مخزومی وجود دارد_که مدتی ازطرف شام حاکم مکه بود_ تا این را گفت مردم گفتند"خدا را شُکر که شهر رسولش را خالی نگذاشت"! ما بايد اينها را بدانیم تا فساد آن جامعه و عمق قیام سیدالشهدا را بفهمیم تا جامعه خودمان نیز دچار این فساد نشود!۶۵/۴/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیامحسینی ازمکه بهکربلا/۷
💠رهبرانقلاب
‼️خیلی حرفها درباره این حادثه عظیم و عجیب و بینظیر وجود دارد که ما باید درباره آن فکر کنیم و بگوییم. اگر این حادثه را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان میتواند در حرکت چند ماهه حضرت اباعبدالله از آن روزی که از مدینه خارج شد و بهطرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت نوشید بیش از صد درس مهم بشمارد. نخواستم بگویم هزارها درس؛ میشود گفت هزارها درس هست. ممکن است هر اشاره آن بزرگوار، یک درس باشد؛ اما این که میگویم بیش از صد درس، یعنی اگر ما بخواهیم این کارها را مورد مداقّه قرار دهیم، از آن میشود صد عنوان و سرفصل به دست آورد که هر کدام برای یک امّت، برای یک تاریخ و یک کشور، برای تربیت خود و اداره جامعه و قرب به خدا، درس است. ۷۴/۳/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیامحسینی ازمکه بهکربلا/۸
💠رهبرانقلاب:
‼️هدف از قيام سيدالشهداء نه حکومت بود و نه شهادت بلکه یکی از اینها نتیجه قیام حضرت بود، این بحث در دوران اختناق طاغوتی خیلی اوج گرفت حتی کتاب "شهیدجاوید" بر اثبات قیام برای حکومت بود و دکترشریعتی هم ضدّ این موضع یعنی قیام برای شهادت را گرفت و یک شعاری هم درست کرد که "وقتی نمیتوانی خوب زندگی کنی، خوب بمیر"؛ بنده همان وقت این تِز را ارائه کردم که این دو هدف قیام حضرت نبود نتیجه قهری قیام حضرت بود بلکه هدف حضرت انجام تکلیف اسلامی یعنی قیام علیه طاغوتی بود و این قیام در هر زمانی و بر هر مسلمانی واجب که در مقابل ظلم بایستد! آفتاب درمصاف ص۱۹۶ ۶۶/۶/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/٩
💠رهبرانقلاب
‼️قیام سیدالشهدا نه برای حکومت بود و نه برای شهادت بود اینها از نتایج قیام حضرت بود نه هدف قیامشان، هدف قیام انجام یک واجب اسلامی بود که این واجب متوجه تمام مسلمین در تمام طول تاریخ است؛ این واجب باید به وسیله امام حسین انجام میگرفت تا درسی عملی برای مسلمانان در طول تاریخ باشد.این واجب عبارت است از اینکه هر وقت ارکان حکومت اسلامی دچار فساد شد، آنوقت امت اسلامی باید برای اصلاحش قیام کننداین درسی برای همه تاریخ مسلمین و تاریخ بشر تا ابد شد. در آن موقع هم کسانی به امام حسین میگفتند: شما در مدینه و مکه، محترمید و در یمن، آن همه شیعه هست. به گوشهای بروید که با یزید کاری نداشته باشید، یزید هم با شما کاری نداشته باشد! عبادت و تبلیغ کنید! چرا قیام کردید؟ اینها حرف عبدالله بن جعفر و محمد حنفیه و عبدالله بن عباس بود، اینها همه دینشناس، آدمهای عارف، عالم و چیزفهم بودند اما نمیفهمیدند که این تکلیف، تکلیفی نیست که با خطر برداشته شود، این مطلب اساس معارف حسینی است! ۷۴/۳/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/١٠
💠رهبرانقلاب
‼️اگر کسی موطّن در لقاءالله است و بر لقاءالله توطین نفس کرده است، «فلیرح معنا»، باید با حسین راه بیفتد. نمیشود توی خانه نشست. نمیشود به دنیا چسبید و از راه حسین غافل شد. باید راه بیفتیم. این راه افتادن از درون و از نفس ما، با تهذیب نفس شروع میشود و به سطح جامعه و جهان میکشد. اینها باید بیان شود. اینها هدفهای امام حسین است. اینها جمع بندیهای نهضت حسینی است. جمع بندی نهضت حسینی این است که یک روز امام حسین در حالی که همه دنیا در زیر سیطره ظلمات ظلم و جور پوشیده و محکوم بود و هیچ کس جرأت نداشت حقیقت را بیان کند، قیام کرد. شما نگاه کنید، ببینید عبدالله بن جعفر و عبدالله عباس با امام حسین نیامدند. عزیزان من! معنای این، چیست؟ این نشان نمیدهد که دنیا در چه وضعی بود؟ در چنین وضعیتی، امام حسین تک و تنها بود. البته چند ده نفری دور و بر آن حضرت ماندند؛ اما اگر نمیماندند هم، آن حضرت میایستاد. مگر غیر از این است!؟ ۷۴/۳/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️درپی نامه کوفیان و عزم سیدالشهدا بر قیام، نزدیکان امام، ایشان را نصیحت میکردند که قیام نکنید این کوفیها با پدرتان و برادرتان آنجور عمل کردند حالا اگر شما هم قیام کنید به نتیجه نمیرسید و کشته میشوید، این حرف محمد حنفیه و عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر بحضرت بود، این حرف عاقلان و خردمندان و ریش سفیدان و آدمهای معتدل و چیزفهم بود که نه داغ بودند و نه جوان بودند، آنوقت حضرت در جواب این اظهارات پوچ و باطل و ناآگاهانه ذیل خطبهای در حین خروج از مکه به کوفه فرمود اینقدر مرا از مرگ نترسانید، ای ابن عباسها، ای ابن جعفرها، اینقدر به حسین نگویید قیام نکن تا کشته نشوی، مرگ برای حسین حق است همچنانکه بر جد او و پدر و مادر و برادر او حق بود، مرگ اجتناب ناپذیر است، مرگی خوب است که یک مرگ شرافتمندانه برای خدا و در راه اهداف اسلامی باشد که نام آن مرگ در قاموس اسلام "شهادت" است! کتاب دو امام مجاهد ص۲۳۷ ۵۲/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️شکی نباید داشت که عبدالله بن عباس به امیرمومنان و خاندان پیامبر وفادار بود یعنی بنابرآنچه که من در تاریخ زندگی عبدالله بن عباس نگاه کردم، تردید ندارم که او مخلص و مرید اهلبیت و مخالف مخالفان اهلبیت بود اما در زمان قیام حسینی، تمام افراد نام و نشان داری که در مکه و مدینه بودند، حقیقت قیام حضرت را نمیفهمیدند و با این کار حضرت مخالفت میکردند، مثل ام سلمه همسر پیامبر و محمد حنفیه برادر حضرت و عبدالله بن عباس پسرعموی حضرت و عبدالله بن جعفر پسرعموی حضرت و شوهر حضرت زینب، اینها مردمان خوب و محترمی بودند اما از روی علاقه بحضرت با حضرت بحث و محاجه میکردند و نمیگذاشتند امام به کربلا برود گرچه خودشان مخالف یزید بودند اما نه خودشان قیام میکردند و نه اجازه قیام بحضرت میداند و نه به قیام میپوستند، لذا فرق امام حسین با آنان همین بود که آنها صرفا علیه یزید حرف میزدند! کتاب قیام حسینی ص۴۷ ۶۳/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز قیام حسینی از مکه به کربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️با دریافت نامه کوفیان توسط سیدالشهدا، حضرت هم راه میفتد به سمت کوفه اما تمام کسانیکه در مکه مدینه افراد نام و نشانداری بودند و حقیقت قضیه را نمیفهمیدند با این کار حضرت مخالفت میکردند، کسانی مثل محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس مخالف بودند، چون محاسبه میکردند که حضرت که به حکومت نمیرسد پس به شهادت میرسد لذا خودشان که نمیرفتند در قیام حضرت هم اشکال میتراشیدند اما سیدالشهدا علی رغم همه این نصیحتهای بظاهر عاقلانه قیام کردند! ۶۱/۸/۴
‼️قیام عظیم حسینی هم علیه حاکمیت طاغوتی بود و هم علیه روحیه راحت طلبى فسادپذیرِ؛ این کار مهم حضرت است، اگر امام حسین قیام نمیکرد، آیا روحیه تنبلی و گریز از مسؤولیت تبدیل به روحیه ظلم ستیزی و مسؤولیت پذیری میشد؟! چراکه وقتی امام حسین، از مدینه که مرکز بزرگزادگان اسلام بود، به مکه رفت. فرزند عباس، فرزند زبیر، فرزند عمر، همه اینها در مدینه جمع بودند و هیچکس حاضر نشد در آن قیام تاریخی، به حضرت کمک کند. ۷۱/۱۱/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۱۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️دشوارترین مبارزه، مبارزه غریبانه است. کشته شدن در میان دوستان و تحسین مردم، چندان دشوار نیست. دشوار آنجاست که وقتی انسان به سمت میدان نبرد میرود، آحاد جامعه نسبت به او یا منکرند، یا غافلند، یا کناره میجویند و یا در مقابلش میایستند. تعداد کمی هم که قلباً وی را تحسین میکنند جرأت ندارند زبانی به تحسینش بپردازند. در قیام حسینی، حتی کسانی مانند عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر که خودشان جزو خاندان بنیهاشم و از همین شجره طیّبهاند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین شعار بدهند. چنین مبارزهای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سختترین مبارزههاست. چنانکه به یکی از آنها فرمود بیا به من کمک کن. و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد، غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانهتر؟! ۷۳/۳/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۱۴ب
💠رهبرانقلاب
‼️نکته مهم در نهضت حسینی که خیلی مهمّ است اینستکه در هیچ حادثهای از حوادث خونبار صدر اسلام، به اندازه حادثه کربلا، غربت و بیکسی و تنهایی وجود نداشته، هیچ حادثهای مثل حادثه کربلا نیست؛ چه در جنگهای صدر اسلام و جنگهای پیغمبر و چه در جنگهای امیرالمومنین که سربازانی که به میدان جنگ میرفتند، تشویق پیغمبر یا امیرالمؤمنین بود. چقدر از جوانان ما حاضر بودند برای یک پیام امام، جانشان را قربان کنند! اما در حادثه کربلا سیدالشهدا و یارانش غریب محضند. بزرگان دنیای اسلام در آن روز، کسانی بودند که بعضی از کشته شدن حسین بن علی غمشان نبود؛ چون حضرت را برای دنیای خودشان مضرّ میدانستند! عدهای هم که غمشان بود، آن قدر اهتمام به این قضیه نمیکردند. مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس. بعد از کشته شدن هم کسی برای آنها یک فاتحه نمیگرفت. بنابراین، یکی از خصوصیات قیام حسینی غریبانه بودن آن است! ۷۲/۱۰/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/١۵
💠رهبرانقلاب
‼️خیلیها در راه خدا شهید شدند، در رکاب پیغمبر، در رکاب امیرالمؤمنین، در رکاب انبیاء الهی، هیچکدام با حادثه کربلا قابل مقایسه نیست. فرق است بین آن کسی که در میان هلهله و تحسین یاران و همراهان و به امید فتح و پیروزی وارد میدان میشود میجنگد و بعد شهید میشود که البتّه اجر بسیار بالایی دارد و بین آن جماعتی که در یک دنیای تاریک و ظلمانی، در هنگامی که همه سرجنبانان بزرگ دنیای اسلام از همراهی با آنها سر باز میزنند بلکه آنها را بر این اقدام ملامت هم میکنند؛ امید یاری از هیچکس نیست، کسی مثل عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر آنها را منع میکند، یاران و مخلصان و علاقمندان در کوفه از همراهی با او سر باز میزنند، تنهای تنها، فقط با تعداد معدودی از یاران مخلص، و با خانواده وارد میدان میشود. این یک حادثه عجیبی است؛ یک منظره پرشکوهی است در تاریخ که در مقابل چشم بشریّت گذاشته شده است.۹۲/۳/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۱۶
💠رهبرانقلاب
‼️اگر قیام حسینی نبود، تمام زحمات پیغمبر و امیرالمؤمنین و امام حسن همه از بین میرفت؛ شكی در این نداشته باشید. قیام عاشورا در سختترین شرایط کاری که اینقدر حساس است، همین قدر سخت هم هست. باورکردنی است که حسین بن علی حدود پنج ماه بین مدینه و کربلا سرگردان بود همه فهمیدند، کوفی ها فهمیدند، عراقی ها فهمیدند، حجازی ها فهمیدند؛ اما سرانجام در کربلا با ۷۲نفر بماند؟ چون همه این ۷۲ نفر از آغاز که نبودند؛ ۳۰ نفر آنها شب عاشورا یا صبح عاشورا آمدند. کار سخت بود. سختیش به این نبود که شمشیر تیز در انتظار است، سختیش به این بود که قیام در مقابل آن چنان ظلم همه گیر و مسیطر، دل میخواهد. مثل زمان پیغمبر نبود. آن زمان پرچم دست خود پیغمبر بود و همه با نفس گرم پیغمبر راه میافتادند؛ اما در کربلا عبدالله بن عباسها و عبدالله بن جعفرها سرشان را زیر عبا پنهان کردند؛ اقوام پیغمبر هم بودند. خیال نكنید بین عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس با دیگران فرق است. همه تخلف کردند. ۶۳/۸/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۱٧
💠رهبرانقلاب
‼️خدا میداند در طول تاریخ هیچ قیامی به شکوه و عظمت حسینی نیست، حسین بن علی در یک دنیای تاریک که هیچکس با او نبود قیام کرد، چراکه عدهای از نزدیکانش در مدینه و مکه همچون بزرگ خاندان پیامبر عبدالله بن جعفر پسر عموی حضرت و همسر حضرت زینب و محمد حنفیه برادر و عبدالله بن عباس صحابی ممتاز و معروف بحضرت میگفتند که نرو، یعنی اینقدر حضرت تنها بود! ۶۳/۷/۱۵
‼️قبل از حرکت به کربلا، بزرگانی مثل ابنعباس و ابنجعفر و چهرههای نامدار صدر اسلام، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال اینها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چهکار باید بکنند؛ ولی زینب کبری گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد؛ و رفت. نه اینکه نمیفهمید راه سختی است؛ او بهتر از دیگران حس میکرد. او یک زن بود؛ زنی که برای مأموریت، از شوهر و خانوادهاش جدا میشود؛ و به همین دلیل هم بود که بچههای خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد؛ حس میکرد که حادثه چگونه است! ۷۰/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۱٨
💠رهبرانقلاب
‼️قیام حسینی و عاشورا یک واقعه استثنایی بود. لُبّ و جوهر حادثه عاشورا این است که در دنیایی که همه جای آن را ظلمو فساد گرفته بود، حسین بن علی برای نجات اسلام قیام کرد و در این دنیای بزرگ، هیچکس به او کمک نکرد! حتی دوستانشان، که هر یک میتوانستند جمعیتی را به این میدان مبارزه با یزید بکشانند، هر کدام با عذری، از میدان گریختند! ابن عباس یکطور؛ عبدالله بن جعفر یکطور؛ بزرگان باقیمانده از صحابه و تابعین یکطور، این در حالی بود که هنگام حرف زدن، همه از دفاع از اسلام میگفتند. اما وقتی نوبت عمل رسید و دیدند که دستگاه یزید، دستگاه خشنی است؛ رحم نمیکند و تصمیم بر شدّت عمل دارد، هرکدام از گوشهای فرار کردند و امام حسین را در صحنه تنها گذاشتند. حتی برای اینکه کار خودشان را توجیه کنند، خدمت حسین بن علی آمدند و به آن بزرگوار اصرار کردند که آقا، شما هم قیام نکنید! آنجاکه بزرگان میترسند، آنجاکه دشمن چهره خود نشان میدهد؛ آنجاست که باطن افراد شناخته میشود. این عبرت عجیب تاریخ است ۷۱/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۱٩
💠رهبرانقلاب
‼️مهم اینستکه ما صحنه را درست بشناسیم و این درصورتی است که نقشه دستمان باشد، نقطه ضعف خواص در عاشورای حسینی، نقشه دستشان نبود یک عده حسین بن علی را در لحظه حساس دریافتند؛ یک عده هم کنار نشستند، چه کسی میتواند بگوید عبدالله بن عباس و عبدالله جعفر محب خاندان پیامبر نبودند، اینها در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشه اشتباه در دستشان بود؛ نمیدانستند آن نقطه ای که باید برایش فداکاری بشود، کجاست؛ در مدینه نشستند به امید اینكه چهار تا مسئله بگویند، درحالیکه اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند. خیلیها بودند در طول تاریخ که ندانستند کجای اسلام دفاع کردنی است. خیلیها بودند آن وقتی که بنا شد از اصالتهای اسلام، واجبترین و ضروريترین دفاعها انجام بگیرد، نشستند و دفاع نكردند. امروز هم در دنیا بسیاری از کسانی که دم از اسلام میزنند اما نمیدانند اسلام کجاست و در چه صحنه ای باید از آن دفاع کرد. هنر بزرگ، شناختن صحنه است. ۶۴/۷/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۲۰
💠رهبرانقلاب
‼️اولین درس بزرگ عاشورا، درس فدا شدن در راه خداست، حتی در سخت ترین شرایط؛ این روشنترین درس عاشوراست. حسین بن علی به همه مسلمانان، بلكه به همه آزادگان عالم این درس را داد که اگر شرف و آزادگی انسان، و دین در معرض خطر قرار گرفت، دفاع از دین در سخت ترین شرایط و با سخت ترین مقدمات، فریضه اسلامی و انسانی است. نگویند شرایط دشوار است، نگویند نمیشود؛ میشود. از دین همیشه میشود دفاع کرد؛ با اراده راسخ و با روح فداکاری و شهادت طلب حسین بن علی در شرایطی این دفاع را انجام داد که در دنیای بزرگ آن روز، تنها بود. بزرگان بنی هاشم و بزرگان قریش و آقازادگان اسلام در مدینه مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عمر و در مكه عبدالله بن عباس و عبدالله بن زبیر، کسانی که پدرانشان نام آوران صدر اسلام بودند و چشم توده ي مردم به آنها بود، کسانی بودند که مردم امیدشان را به آنها بسته بودند، در مقابل ظلم یزیدی حاضر نشدند ایستادگی کنند و حاضر نشدند به جگرگوشه پیغمبر کمک کنند! ۶۷/۵/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآنعبداللهابنعباس/۲١
💠رهبرانقلاب
‼️زیرکترین انسانها کسانی هستند که اولیاءالله را الگو قرار میدهند، خصوصیت اولیاءالله اینستکه تا آن حد شجاعند که میتوانند امیر نفس خود باشند. لذا حادثه کربلا برای کسانيکه میخواهند امام حسین را الگو قرار دهند، درس است. امام حسین در روز عاشورا با یک لشكر روبه رو نبود با جهاني انحراف و ظلمات روبه رو بود که آن جهان همه چیز داشت؛ پول، زر و زور، شعر، کتاب و محدث و آخوند داشت. وحشت انگیز بود. تن حتي آدم فوق معمولی میلرزد و تردید میکند، کما اینكه بارها گفته ام عبدالله بن عباس که شخصیت بزرگ است و آقازاده های قریش مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر نیز اینگونه بودند البته اینها آدمهای با غیرتی هم بودند اینها همان کسانی بودند که در مقابل تهاجم مسلم بن عقبه، در فاجعه حره جنگیدند، اما شجاعت ورود در میدان جنگ، یک مسئله است و شجاعت مواجه شدن با یک دنیا، یک مسئله دیگر است! ۷۵/۹/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/٢٢
💠رهبرانقلاب
‼️کاری که امام حسین کردند، یک کار فوقالعادهای است. یعنی ابعاد آن از آنچه که ما امروز محاسبه میکنیم، خیلی بالاتر است. ما ریزه کاریهایش را غالباً ندیده میگیریم. من یکبار در یک صحبتی، صبر امام حسین را تشریح کردم. صبرش فقط این نبود که بر تشنگی و کشته شدن یاران صبر کند؛ اینها صبرِ آسان است. صبرِ سختتر اینستکه دوستان محترم و آگاه هی بگویند آقا نکنید، این کار غلط است، این کار خطرناک است. هی ایجاد تردید کنند. افرادی مثل عبدالله جعفر، عبدالله زبیر، عبدالله عباس؛ این شخصیتهای برجسته بزرگ آن روز دنیا، آقازادههای مهم اسلام، هر که باشد، اگر چنانچه آن عزم و آن اراده و آن ثبات در او نباشد، با خودش فکر میکند که من دیگر تکلیفی ندارم، آن که در مقابل این تردیدافکنیها، راه شرعی درست کردنها استقامت کند، او همان کسی است که میتواند این تحول عظیم را به وجود بیاورد. و امام بزرگوار ما در این جهت به جدشان اقتداء کردند! ۹۰/۴/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهبنعباس/٢٣
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مسئله استقامت، مفهومی خیلی پیش پا افتاده تلقی میشود؛ استقامت، یک مفهوم بسیار مهم و حساسی دارد، استقامت، یعنی پافشردن بر طریق مستقیم؛ امام حسین، در قیام خود هدفی روشن وجود داشت؛ اما دیگران در این هدف، مرتّب خدشه میكردند. آنها آدمـهای کوچكی نبودند؛ آقازاده های درجه یک دنیای اسلام مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس بودند، آنها یكی یكی با امام حسین بر سر این هدف خدشه وارد میکردند و آنقدر هم برای اثبات شواهدشان شواهد داشتند که هر کسی را تكان میداد میگفتند: شما فرزند پیغمبر باشید و احكام الهی را بگویید. آیا این بهتر است، یا اینكه کشته شوید؟ اگر ۲۰سال دیگر از خدا عمر بگیرید، شما در این ۲۰سال چقدر معارف خواهید گفت. لذا حضرت از لحظه خروج از مدینه تا آمدن به مكه، از خروج از مكه تا رسیدن به کربلا مرتب بامصلحت اندیشان مواجه است اما حضرت در مقابل اینها استقامت میورزد؛ امام ما هم از سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی در مقابل خدشهها استقامت میکرد! ۷۶/۱۰/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳سالروزمغفولفوتعالممنفعلوغافل
🏳راوی،مفسرقرآن،عبداللهابنعباس/۲۴
💠رهبرانقلاب
‼️یک درس مهمى که ما از درسهای بيشمار قیام حسینی میتوانیم امروز برای پیشرفت انقلابمان استفاده کنیم، اینستکه مقاومت در برابر قدرتهای شیطانی، زمان و مكان و قشر معینی از جامعه و شرایط گوناگون اجتماعی و جهانی نمیشناسد. این رازی است که به سبب عدم توجه به آن، خیلیها در تاریخ دچار سازشكاری در برابر قدرتها شدند؛ در همین ماجرای عاشورا، وقتی حسین بن علی قیام کرد، عده ای میتوانستند با پیوستن به امام حسین آن نهضت را به یک انقلاب سازنده دربیاورند، نه یک نهضت خونین، اگر آن روز این چهار عبدالله یعنی عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبیر با امام حسین همراه شده بودند، بی شک دشمنان قدرت ایستادگی در مقابل این حرکت را نداشتند و مسیر تاریخ اسلام عوض میشد. بجای دو قرن اختناق، حكومت خاندان پیغمبر بوجود میامد و اسلام در دنیا اوج میگرفت و امروز تمدن، صنعت، تكنولوژی، علم و فرهنگ بكلی غیر از اینكه شما امروز میبینید، میبود. ۶۴/۸/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزقیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏴سالروزشهادتنائبالامام،مسلم۲۵
💠رهبرانقلاب
‼️چرا خواص مؤمنی که دور مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب بودند که بعضیشان بعدا در کربلا شهید شدند؛ اما اینجا، اشتباه کردند. البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفاره اشتباهشان داده شد. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. و بعد مجبور شدند جزو توابین شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین کشته شد و فاجعه اتّفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگرچه فایده؟! لذاست که در تاریخ، عده توابین، چند برابر عده شهدای کربلاست. اما اثری که توابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! بخاطر اینکه در وقت خود نیامدند. کار را در لحظه خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند. چرا مسلم بن عقیل را با اینکه میدانستید نماینده امام است، تنها گذاشتید؟! آمده بود و با او بیعت هم کرده بودید. قبولش هم داشتید. به عوام کاری ندارم. خواص را میگویم! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini