🗓سالروز تاسیس جبهه ملی
🏳بهرهبریدکترمحمدمصدق
💠کلام تاریخی امام خمینی بدنبال
🏴اعتراضجبهه ملیبهحکمقصاص:
‼️آن دو پهلوی درطول سلطنت منحوسشان هرگز سبّ به اسلام نکردند اما جبهۀ ملی سبّ به اسلام کرد، جبهه ملی محکوم به ارتداد است! ۶۰/۳/۲۵
💠رهبرانقلاب
‼️اگر کسی به انکار ضروریات دین از جمله قصاص اسلامی، تجاهر کند، این مرتّد است و حکم مرتد هم در اسلام معلوم است! ۷۸/۶/۱۰
‼️نمیشود بخاطر اینکه زید و عمرو از امام خوششان بیاید، مواضع امام را پنهان کنیم یا کمرنگ کنیم. عدهای در یک دورانی برای اینکه اسلام طرفدارانی پیدا کند، بعضی از احکام اسلام را مثل حکم قصاص و حکم جهاد، حکم حجاب را انکار میکردند، این غلط است. اسلام را با کلیتش بایستی بیان کرد! ۸۹/۳/۱۴
‼️امام جامع الاطراف بود، یکی از اطراف شخصیت امام اینبودکه به اجرای قوانین اسلام حساس بود. مثلاً بمجرد اینکه نسبت به قانون قصاص یک حرکتی انجام گرفت امام فوراً حساسیت مطلب را درک کرد؛ فهمید که معارضه با حکم قانون قصاص اسلامی، معنایش چیست؛ و آن برخورد قاطع را انجام داد. ما هم باید در اجرای احکام اسلام اینجور باشیم! ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزولادت آیةالله بهشتی
💠شهیدبهشتی
‼️برای تربیت جوانان بعنوان یک مسلمان هدفدار، به افرادی مانند استاد خامنهای بسیار احتیاج است، وجود آقای خامنهای مایه امیدواری به آینده است! ۵۲/۳/۵ شرح اسم ص۴۷۷
💠رهبرانقلاب
‼️از مشخصههای مهم نهضت اسلامی تعامل دو خط "مقاومت اسلامی" و "روشنگری اسلامی" بود، کسانی درخط مقاومت بودند ولی از تفکراسلامی برخوردار نبودند و متحجر شدند، کسانی هم خط روشنگری را پیش گرفتند اما درخط مقاومت حرکت نمیکردند، درآغاز نهضت درسال۴۲ خط مقاومت علیه حکومت برجستگی داشت پس از آن نهضت به سمت روشنگری اسلامی پیش رفت و متحجران عقب ماندند، سال ۴۵و۴۶ دشوارترین سال نهضت بود چراکه شاه گروههای مقاومت را قلع و قمع کرد لذا بسیاری بخط روشنگری دینی پرداختند، اینان کسانی بودند که هم درآغاز و هم درپایان در خط اول مقاومت هم بودند اما در سال۴۵و۴۶ درخط دوم یعنی روشنگری بودند از جمله آنان شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر بودند؛ برای ثبت درتاریخ میگویم من از اندک افرادی بودم که هردو خط "مقاومت" و "روشنگری" را درآمیختم و درتمام زندگی مبارزاتی هردو خط را باهم ادامه دادم! خون دلی که لعل شد ص۵۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز اشغال خرمشهر
💠رهبرانقلاب
‼️درپی اشغال خرمشهر بنده از تصور اینکه خرمشهر عزیز زیر پای دشمن غاصب و متجاوز است تمام روحم زیر فشار قرار میگرفت. تمام فشاری که ما آن روز میآوردیم برای تجهیزات به مناسبت امیدی بود که داشتیم؛ متأسفانه هر چه میشنیدیم از آنهایی که اختیارات دست آنها بود آیه یأس بود. عدهای باورشان شده بود که ما خرمشهر را از دست دادیم، و معتقد بودند که باید بنشینیم با دشمنی که وارد خانه ما شده مذاکره کنیم تا در سایه این مذاکره بتوانیم خانه خودمان را پس بگیریم. ۶۴/۸/۵
‼️غالبا کشورها بخاطر غفلت و ندانستن موقعیت و نشناختن فرصت، ضربه میخورند. وقتی دشمنی کمین میگیرد و ما نمیدانیم که او کمین گرفته است، نمیشناسیم؛ یا اگر چنانچه اطلاع پیدا کردیم، علاج را به هنگام ارائه نمیدهیم؛ آن وقت ضربه میخوریم. این چیزی بود که اوایل جنگ آن کسانیکه باید میدیدند، ندیدند. اگر مسئولانی که آن روز در رأس کار بودند، همان کسانیکه بعد هم نشان دادند لیاقت اداره کشور را ندارند، میفهمیدند، و آمادگیشان را بالا میبردند، خرمشهر آنجور نمیشد! ٩۰/۷/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت مجتهدبصیر
🏳آیةاللهسیدروحاللهخاتمی
💠امامخمینی
‼️اسلام و ایران یکی از پرفروغترین چهرههای تقوا و خلوص و ایمان خود را از دست داد. برادر عزیزم، خاتمی زنده دل، چهرۀ تابناک مبارزات خستگی ناپذیر روحانیت روشن ضمیر در دهههای اخیر بود. او روشنفکری متدین و مجتهدی بزرگوار و از خوبان امینی بود که اگر نتوان گفت بینظیر، مسلما کم نظیر بود. او با گوشت و پوست خود مبارزه را میفهمید و سختیهای آن را چون شربتی گوارا مینوشید. او یک عمر با تحجر و واپسگرایی جنگید و یکی از طرفداران بیبدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستی بود. او پاک زیست و پاک مرد و پاک در جوار رحمت ربّش آرمید. ۶۷/۸/۶
💠رهبرانقلاب
‼️آیةالله خاتمی ضمن اینکه داراى مقام علمى بودند، از لحاظ بینش اجتماعى و فهم سیاسى و احساس مسئولیت سیاسى و اجتماعى و تشخیص جهت گیریهاى موجود در جامعه و جریانهاى فکرى و سیاسى هم فرد کم نظیرى بودند که درطول دوران قبل و بعد از انقلاب این خصوصیات را همواره در ایشان مشاهده میکردم! ۶۸/۸/۴
💠آیةاللهخاتمی
‼️پسر من (محمد خاتمی) غربزده و خطرناک است! بازگشت از نیمه راه ص۱۰۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴بمناسبت دروغ بستن سازشکاران
🏳برموافقت رهبری با لایحه FATF
🏳علیرغممخالفتجدیوعلنیرهبری
💠رهبرانقلاب
‼️بعضی از این معاهدات بینالمللی مواد مفیدی دارند، اشکالی ندارد؛ اما در مورد بعضی معاهدات مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. مثلا مبارزه با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزهی با پولشویی است، هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، بخاطر آن جهاتِ مثبت و جنبههای مثبت، قبول بکنیم! ۹۷/۳/۳۰
‼️مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح میشود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل میکند که اجراء کنند؛ مطلقاً چنین چیزی نیست. اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطائی است؛ اگر نسبت بدهد، گناه کبیرهای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که من صریحاً اعلام میکنم! ۸۹/۵/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب بزرگ اسلامی ایران، حقیقتا استثنایی بود. ما انقلابهای دیگری را هم در تاریخ خوانده و مشاهده کردهایم. کاش شما مردم عزیزمان با کتابهای تاریخی، بیشتر اُنس میگرفتید و آنچه را که من میخواهم در چند کلمه برایتان عرض کنم، خودتان در کتابها تفاصیل آنرا مطالعه میکردید که چیزی جای کتاب را نمیگیرد. واقعا انقلاب ما با انقلابهای دیگر فرق داشت. این فرق، هم در چگونگی بوجود آمدن آن و هم در انگیزه بوجود آمدن حرکت مردم دیده میشود. از جنبه دوم میتوانیم آن را مثلا با انقلاب اکتبر روسیه که حکومت ۸۰ساله کمونیستی از بطن آن برخاست، مقایسه کنیم تا ببینید آن انقلاب مردمی، چطور و با چه شعارهایی بوجود آمد. در جریان آن انقلاب چقدر فاجعه آفرینی شد اما اینجا چگونه بود. اصلا تفاوت از زمین تا آسمان است. البته این مقایسه با انقلابهایی است که مردمی هستند؛ اما واقعاً فاصلهاش با انقلاب ما بقدری است که اصلا نمیشود این دو را با هم مقایسه کرد. انقلاب ما از نظر عظمت، سلامت، طهارت، دوری و اجتناب از گمراهیها و فاجعه آفرینیهایی که در شورشهای مردمی همه جا دیده میشود و از نظر استمرار و نیز تواناییها و اقتدار و کارهایی که انجام داد، انقلاب عجیبی است. ۷۴/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/٢
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب اکتبر روسیه که در سال ۱۹۱۷ پیدا شد، بخاطر قطع شدن نان در شهرهایی مثل مسکو بود. اگر مردم آن روز نان داشتند آن انقلاب پیش نمیآمد اما انقلاب ما اینگونه نبود، انقلاب ما براساس یک ایمان بود البته معنایش این نیست که انقلاب نباید به زندگی مردم، به اقتصاد، به نان و به رفاه مردم بپردازد. این از وظیفه انقلاب است! ۷۸/۳/۱۴
‼️انقلاب ما از خانه مذهب یعنی مسجد و مدرسه دینی آغاز شد و جهتگیری مذهبی در انقلاب روزبهروز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزشهای معنوی، آنقدر قوی شد که کسانی را به میدان انقلاب کشاند که معمولاً در هیچ انقلابی، اینگونه آدمها به میدان نمیآیند. حتّی افراد مسن و بیخبر از مسایل سیاسی و آدمهایی را که در شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی میکنند، به میدان انقلاب و مبارزه کشاند. علاوه بر این، روحیهی مذهبی در این انقلاب کاری کرد که در دوران انقلاب، کمترین ضایعه به وجود آید. این، نکته مهمی است که اگر کسانی در انقلابهای مادّی دنیا مخصوصاً انقلاب اکتبر کشور روسیه مطالعه کرده باشند، معنای این مطلب را خیلی خوب میفهمند! ۶۸/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/٣
💠رهبرانقلاب
‼️من وقتی با دید مقایسه به انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق و انقلاب اسلامی خودمان نگاه میکنم، میبینم آن انقلاب چقدر خشن بوده است! اگر کسی تاریخ وقایع آن انقلاب را خوانده باشد، به خشونتش پی میبرد. متأسّفانه، اغلب جوانان ما، اصلاً از انقلابهای دیگر خبر ندارند. من گاهی از این بابت، واقعاً غصّه میخورم. اصلاً نمیدانند انقلاب سوسیالیستی شوروی سابق که بزرگترین انقلاب زمان معاصر تا قبل از انقلاب اسلامی بود و این همه هیاهو در دنیا داشت، در مقایسه با انقلاب ما، از چه ظواهر ناخوشایندی برخوردار بود. انسان وقتی با دید مقایسه به این انقلاب در قبال آن انقلاب نگاه میکند، میبیند واقعاً فرقشان از زمین تا آسمان است. بنده مطالب زیادی در این زمینهها خواندهام و تقریباً جزئیّاتِ قضایا را میدانم. یعنی هم از طریق نوشتههای مستقیم و تاریخ نگاری و هم از طریق داستانهایی که در این زمینه نوشته شده است و خیلی از خصوصیات را دقیقتر و ریزتر و روشنتر بیان میکند، میدانم که در شوروی سابق چه گذشته است. ۷۳/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۴
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب اکتبر تحقق پیدا میکند، در طول ده ۱۵سال، آن قدر کتاب و فیلم و قصه و جزوه در سطوح مختلف راجع به مبانی فکری این انقلاب نوشته میشود که در کشورهایی که باد آن انقلاب به آنها رسیده، دیگر مردم احتیاجی ندارند از کتابهای آنها استفاده کنند! آن قدر فضای ذهنی پُرشده است که روشنفکرهای خود کشورها مینشینند راجع به مبانی ارزشی و فکری آنها کتاب مینویسند! اما ما درباره انقلابمان چه کار کردیم؟ کاری که ما در این زمینه کردیم، واقعاً خیلی کم است. گاهی انسان دلش نمیآید که بگوید در حد صفر؛ چون واقعاً کسانی با اخلاص کارهایی کردهاند. اما اگر نخواهیم ملاحظهی این جهات عاطفی را بکنیم، باید بگوییم یک ذره بیشتر از صفر و خیلی خیلی کم کار شده است. البته، این کم کاری دلایلی دارد: بعضی از روشنفکران و متفکران اصلی را در اول کار از ما گرفتند و بعضی از آنها نیز مشغول کارهای گوناگون اجرایی شدند؛ اما اساس قضیه این است که ما تولید نکردیم. یازده سال از انقلاب میگذرد؛ خوب بود که صدها نویسندهی اسلامی، مبانی اسلام را بنویسند - چون انقلاب ما اسلامی است - و منتشر بکنند. میبایست تربیت میکردیم که نکردیم. این، یکی از کارهای حوزه است. نمیخواهم بگویم کسانی که بیرونِ حوزهها نشستهاند، مسؤولیتی ندارند؛ اما بیشترین مسؤولیت را حوزهی علمیه - و بیش از همه قم - دارد. قم بایستی محصول وافری در این زمینه میداد. ۶۸/۹/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۵
💠رهبرانقلاب
‼️تاکنون کتابهای بسیاری راجع به انقلاب اکتبر نوشته شده است. اما بنده، دو رمان از رمانهای معروف و درجهی یک در این خصوص را خواندم و با هم مقایسه کردم؛ اگرچه بیش از دو کتاب و تقریباً میشود گفت تعداد زیادی کتاب راجع به انقلاب اکتبر خواندهام. یکی از این دو رمان «دُنِ آرام» اثر شولوخف است که معروف است. خودِ شولوخف هم، پدید آمدهی انقلاب است؛ نویسندهی انقلاب است. او که در دوران انقلاب اکتبر در جوانی به سر میبرده است، «دُن آرام» را تحت تأثیر حوادث و وقایع انقلاب نوشته است. دومین رمان هم «گذر از رنجها» آلکسی تولستوی است که ابتدا ضدّانقلاب بود. رمان «گذر از رنجها» نه فقط از لحاظ داستانی، که از لحاظ گرایش به اصول انقلاب و مجذوب بودن در مقابل حوادث و پدیدههای انقلاب و ترسیم زیبای حوادث آن، بهتر از رمان «دُنِ آرام» است. «گذر از رنجها» در واقع چهرهی انقلاب را زیبا ترسیم کرده و زیبا نشان داده است. بههرحال، این نویسنده، یک ضدّ انقلاب بوده است که تبدیل به فردی انقلابی میشود و چنان رمانی را مینویسد. ما چنین کسانی را نداریم. ۷۳/۴/۲۲
📸الکسی تولستوی، شولوخف
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۸
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب خودمان را با انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق مقایسه میکنم، میبینم انقلاب ما خیلی بهتر از آن انقلاب است. اما همان انقلابِ خشنِ غیر قابلِ پذیرش، عدّهی بیشماری از روشنفکران، نویسندگان و شعرای درجهی یک روسیهی آن زمان را جذب کرد. حتی کسانی هم که ابتدا مخالف انقلاب سوسیالیستی بودند، پس از مدّتی، جذب آن شدند. یکی از آن مجذوبین آلکسی تولستوی است که من یکی دوبار، به مناسبتی اسم او را در جمع بعضی از شما آقایان که به اینجا آمده بودید، آوردهام؛ چون از او خیلی خوشم میآید. او که چند کتاب معروف هم دارد، نویسندهی عجیبی است. آلکسی تولستوی تا سال ۱۹۲۵ میلادی، ضدّانقلاب بوده است و حتّی از کشور فرار میکند و به قول آقایان، به اصطلاح به عنوان «عنصر سفید» آن روزگار، به آلمان یا فرانسه میرود. ولی پس از مدّتی که به شوروی برمیگردد، کتاب «گذر از رنجها» را مینویسد. نمیدانم این کتاب را دیدهاید یا نه؟ «گذر از رنجها» رمانی بسیار عالی در بابِ انقلابِ سوسیالیستىِ شوروی است. این آدم که ابتدا ضدّ انقلاب بوده است، چنین کتابی مینویسد. ۷۳/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در شوروی هدفهائی که ترسیم شده بود - که هدفهای آن، عقیدتی و ایدئولوژیک بود - تحقق پیدا نکرد. اصلاً ادعا شده بود که حکومت شوروی یک حکومت مردمی است اما این از همان سالهای اول نقض شد. بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ که سال انقلاب شوروی است، یک حزب کمونیست با چند میلیون عضو حاکم شد و در حزب کمونیست هم حاکم، همان چند نفری بودند که در هر دورهای در رأس بودند. حالا در دورهای مثل دورهی استالین، حاکم یک نفر بیشتر نبود؛ اما در دورههای بعد، آن هیئت اصلی حزب کمونیست، همهکارهی کشور بودند. چه فشارهائی به مردم وارد آمد، چه محدودیتهائی ایجاد شد، مردم چه محنتی کشیدند. در آن دورهها نوشتههائی از درون شوروی درز میکرد، بعضیهایش هم به فارسی ترجمه میشد، ما هم مطالعه میکردیم. تا قبل از سقوط شوروی، خیلی از این زوایای دشوار و تلخ پنهان بود؛ بعد از سقوط شوروی بود که خیلی چیزها معلوم شد، که چه کارهائی میکردند، چه محدودیتهائی بوده. ادبیاتی که آفریده شد، نشاندهندهی سختی زندگی مردم در دوران حکومت شوروی بوده. یعنی انقلاب بکل از اول زاویه پیدا کرد! ۹۰/۵/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini