eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروز تخریب مسجد ضرار 🏳توسط پیامبر بعدغزوه تبوک/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در سال نهم، سالی که پیامبر در رأس یک حکومت قرار دارد؛ آرامش داخلی حکومت پیامبر، زمینه‌ای شد برای درگیری با امپراتوری وسیع روم و جنگ تبوک. همچنین عدّه‌ای در داخل جامعه‌ی اسلامی، و ازطرفی برخی از کفّار، حرکتهایی را علیه ایشان شروع کردند. پیامبر از جنگ تبوک پیروزمندانه برگشت: پایگاه منافقان و دشمنان داخلی را آتش زد و سوره‌ی برائت را برای قلع‌وقمع نهایی دشمنان خارجی ابلاغ نمود! تفسیر برائت ص۱۰۵ ‼️اسلام درباره‌ی معاشرت و اخلاق فردی پیامبر میفرماید: «فبما رحمة من اللَّه لنت لهم ولو کنت فظّا غلیظ القلب لانفضوا من حولک». پیامبر را به خاطر نرمش او و به خاطر لینتش در برخورد با مردم، ستایش میکند و میگوید تو غلیظ و خشن نیستی. همین قرآن در جای دیگر به پیامبرمیگوید: «یا ایّها النّبی جاهد الکفّار والمنافقین و اغلظ علیهم»؛ با کفّار ومنافقان با خشونت رفتار کن. همان ماده غلظ که در آیه قبلی بود، در این‌جا هم هست؛ منتها آن‌جا با مؤمنین است، در معاشرت است، در رفتار فردی است؛ اما این‌جا در اجرای قانون و اداره جامعه و ایجاد نظم است؛ آن‌جا غلظت بد است؛ این‌جا غلظت خوب است. آن‌جا خشونت بد است؛ این‌جا خشونت خوب است. ۷۹/۱/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓سالروز تخریب مسجد ضرار 🏳توسط پیامبر بعدغزوه تبوک/۲ 💠رهبرانقلال ‼️از دشمنان پیامبر، منافقین بودند. منافقین در داخل مردم بودند؛ کسانی که به زبان ایمان آورده بودند، اما در باطن ایمان نداشتند؛ مردمان پست، معاند، تنگ‌نظر و آماده همکاری با دشمن، منتها سازمان‌نیافته. فرق اینها با یهود این بود. عبداللَّه‌بن‌ابىّ، یکی از دشمن‌ترین دشمنان پیغمبر بود. تقریباً تا سال آخر زندگی پیغمبر، این شخص زنده بود؛ اما پیغمبر با او رفتار بدی نکرد. درعین‌حال که همه میدانستند او منافق است؛ ولی با او مماشات کرد؛ مثل بقیه‌ی مسلمانها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیت‌المال داد، امنیتش را حفظ کرد، حرمتش را رعایت کرد. با این‌که آنها این همه بدجنسی و خباثت میکردند؛ وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمان‌یافته کردند، پیغمبر به سراغشان رفت. در قضیه مسجد ضرار، اینها رفتند مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی - یعنی با کسی که در منطقه روم بود؛ مثل ابوعامر راهب - ارتباط برقرار کردند و مقدّمه‌سازی کردند تا از روم علیه پیغمبر لشکر بکشند. در این‌جا پیغمبر به سراغ آنها رفت و مسجدی را که ساخته بودند، ویران کرد و سوزاند. فرمود این مسجد، مسجد نیست؛ این‌جا محلّ توطئه علیه مسجد و علیه نام خدا و علیه مردم است. ۸۰/۲/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز تخریب مسجد ضرار 🏳توسط پیامبر بعدغزوه تبوک/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️در زمان حکومت نبىّ اکرم و امیر المؤمنین، با آن که این بزرگواران در داخل کشورشان اقتدار داشتند، ولی دشمنان اسلام حضور خود را نیز حفظ کرده بودند. مگر دشمنان و منافقان نمیخواستند مرکب پیامبر را در آن گردنه رم دهند که خدا آن حضرت را نجات داد؟ و حتی به صورت مسجد سازی (مسجد ضرار)، قصد ضربه به حکومت اسلامی را داشتند، آنها منتظر بودند که دشمن خارجی بیاید و به او کمک برسانند، آن روز هم دشمنان اسلام بودند؛ امروز هم هستند. ما انتظار نداریم که دشمن در داخل کشور ما، جاسوس و منافق نداشته باشد. اماچه کسی در مقابل آنها می‌ایستد؟ طبیعی است که عناصر «بسیج»؛ یعنی همان نیروىِ عظیمِ خروشان و زبده ملت مؤمن، در مقابل دشمن و ایادی او می‌ایستد. ۷۴/۹/۸ ‼️بیان عقیده و اظهار عقیده در محیط سالم، آزاد است. آنجائی که مصالح کشور با شایعه پراکنی، تشنج، به هم زدن سلامت عمومی جامعه، تهدید میشود، این ممنوع است. مصالح عمومی آنقدر مهم است که اسلام برای خاطر مصالح عمومی یک جاهائی مسجدی را آتش میزند. پیغمبر اکرم یک مسجد را آتش زد، چون این مسجد محلی شده بود که منافقین در آن جمع میشدند و علیه پیغمبر مطالبی را با همدیگر تفاهم کنند و خوراک برای تشنج‌آفرینی در جامعه به وجود بیاورند. پیغمبر از جنگ تبوک که برگشت، سر راه هنوز به مدینه نرفته، این مسجد را خراب کرد و آتش زد و صاف کرد و آمد وارد شهر شد؛ یک چنین برخورد قوی و قاطعی را اسلام با مصالح عمومی جامعه دارد. ۶۶/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز تخریب مسجد ضرار 🏳توسط پیامبر بعدغزوه تبوک/۴الف 💠رهبرانقلاب ‼️اگر ما در داخل متّحد و منسجم باشیم، عناصرخارجی تاثیر سوئی نخواهندگذاشت، امروز در کشور عبدالله‌بن‌اُبی‌های منافق هستند؛ کسانیکه حتی یک روز حکومت امام و حکومت نظام اسلامی را از بن دندان قبول نکردند! در زمان پیامبر، یکی از منافقان بسیار فعال، عبدالله‌بن‌ابی بود که با یهودیها و کفّار قریش و جاسوسهای امپراتوری روم میساخت و از هر وسیله‌ای استفاده میکرد، برای این‌که شاید بتواند حکومت پیامبر را از بین ببرد؛ چون قبل از آن که پیامبر به مدینه بیاید، او تصوّر میکرد که در آینده، حاکم مدینه خواهد شد! پیامبر در واقع مقام او را از او سلب کرده بود. امروز در این کشور عبدالله‌بن‌ابی‌هایی هستند؛ که خیال میکردند اگر انقلابی در این کشور رخ دهد، حکومت متعلّق به آنهاست. کسانی که نه فقاهت را قبول داشتند، نه امام را قبول داشتند، نه مردم را قبول داشتند، نه احساسات دینی را قبول داشتند. پیامبر با عبدالله‌بن‌ابی خوشرفتاری کرد و او را مجازات ننمود. نظام اسلامی هم با اینها خوشرفتاری کرد و به مجازاتشان نپرداخت. اینها امروز به برخی از پدیده‌هایی که دست دشمن در آنهاست، مینگرند؛ خیال میکنند فرصتی پیدا کرده‌اند که به نظام اسلامی ضربه بزنند. فعّالیتهای منافقانه خودشان را میکنند، به این امید که بین مسؤولان اختلاف باشد؛ به این امید که بین مردم اختلاف باشد؛ به این امید که جوانان رابطه‌شان را با نظام اسلامی قطع کنند؛ به این امید که جوانان با دین قهر کنند، اما چنین نیست! ۷۹/۲/۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز تخریب مسجد ضرار 🏳توسط پیامبر بعدغزوه تبوک/۴ب 💠رهبرانقلاب ‼️دو نفر مثل عبدالله‌بن ‌اُبیّ از سران منافقان، و ابوذر غفاری را تصوّر کنید که در جنگ تبوک نقش داشته‌اند. عبدالله‌بن ‌اُبیّ از آنها است که نرفتن به میدان را به رفتن ترجیح داد؛ ولی ابوذر رفتن را ترجیح داد. منشأ هر دو تصمیم، ایمان و عدم ایمان است. خدا منافقان را از رسیدن به شهادت و درک فیض بزرگ آن ممنوع نکرد، بلکه آنان خود این راه را انتخاب کردند. حرکت ابوذر هم براثرِ اراده‌ی خاص خدا نسبت به او نبوده، به‌گونه‌ای که اختیار را از او سلب کرده باشد؛ بلکه عمل او اختیاری بوده و در‌عین‌حال میشود آن را به خدا هم نسبت داد! ‼️آیه۴۳ برائت درباره افراد به‌ظاهر مسلمانی است که در هنگام اعزام به جنگ تبوک خدمت پیغمبرآمدند و گفتند یا رسول‌الله! به ما اذن بده که در مدینه بمانیم. اذن ‌خواستن برای ترک جهاد در موقعیّتی که حضور همه لازم بود، خودْ دلیلی آشکار بر بی‌ایمانی آنان بود. پیغمبر با اذن‌ دادن به آنها کاری کرد که آنان بی‌ایمانی خود را در خارج هم عملاً ثابت نمایند؛ چراکه وقتی جامعه اسلامی برای به ‌منزل رساندن بار امانت الهی نیاز به مجاهدت مسلمانان با مال و جان دارد تا بتواند دستاورد‌های خود را به نسل بعد تحویل دهد، همه باید بروند و مسئولیّتهای پرمخاطره را بپذیرند، و این مطلبی است که عقل خود آنها و نیز آیاتی از قرآن، که آن را از پیغمبر شنیده بودند، گواه آن است. در چنین موقعیّتی اجازه‌ خواستن برای ترک این مسئولیّت عظیم نشان میدهد آنان مردِ عمل به مسئولیّتهای بزرگ نبوده‌اند! تفسیر برائت ص۳۰۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروز غزوه یهودستیز تبوک/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️چه شد که پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر جامعه‌ی اسلامی به آن حدّی رسید که کسی مثل امام حسین ناچار شد برای نجات جامعه‌ی اسلامی، چنین فداکاری‌ای بکند؟ روزگاری رهبر و پیغمبر جامعه‌ی اسلامی، از همان مکه و مدینه پرچمها را میبست، به دست مسلمانها میداد و آنها تا اقصی نقاط جزیزةالعرب و تا مرزهای شام میرفتند؛ امپراتوری روم را تهدید میکردند؛ آنها از مقابلشان میگریختند و لشکریان اسلام پیروزمندانه برمیگشتند؛ که در این خصوص میتوان به ماجرای «تبوک» اشاره کرد. روزگاری در مسجد و معبر جامعه‌ی اسلامی، صوت و تلاوت قرآن بلند بود و پیغمبر با آن لحن و آن نَفَس، آیات خدا را بر مردم میخواند و مردم را موعظه میکرد و آنها را در جاده‌ی هدایت با سرعت پیش می‌برد. ولی چه شد که همین جامعه، همین کشور و همین شهرها، کارشان به جایی رسد و آن‌قدر از اسلام دور شدند که کسی مثل یزید بر آنها حکومت میکرد!؟ وضعی پیش آمد که کسی مثل حسین‌بن‌علی دید که چاره‌ای جز این فداکاری عظیم ندارد! این فداکاری، در تاریخ بی‌نظیر است. چه شد که به چنین مرحله‌ای رسیدند؟ این، آن عبرت است. ما باید این را امروز مورد توجّه دقیق قرار دهیم. باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم. ۷۱/۴/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓سالروز نزول انجیل بر مسیح 💠رهبرانقلاب ‼️این انجیلی که در دست مسیحیان است آن انجیلی اصلی نیست که خداوند فرستاده، احتمال دارد انجیل اصلی دست یهودیان فلسطین باشد چراکه آنها خیلی آدمهای مرموزی هستند البته پنهان میکنند و به کسی نشان نمیدهند، اگر انجيل اصلى بود خیلی از مشکلات حل میشد! ۹۴/۱۰/۱ ‼️قرآن به ما تعلیم میدهد باید به همه پیغمبران معتقدباشیم چراکه همه پیغمبران سخن واحدی را میگویند، متأسفانه تعلیمات پیغمبران گذشته در تورات و انجیلی که الان موجود است که خیلی واضح اینها نمیتواند وحی الهی باشد، مخصوصاً در انجیل، زیرا انجیل در شرایط بسیار سختی جمع آوری شده و تعلیمات حضرت عیسی در اختیار هیچکسی نیست، خود مسیحیها این را ادعا نمیکنند. بلکه انجیل را به روایت اصحاب عیسی که بعضی از آنها حتی با زمان حضرت عیسی فاصله هم داشتند به روایت آنها نقل میکنند. یعنی هر کسی در حافظه‌ی خودش یک چیزی داشته آنرا روی کاغذ نوشته، البته منحصر به این چهار انجیلی که الان هست و به آنها میگویند اناجیل اربعه نیست، بلکه دهها انجیل نوشته شده، منتها بعد که دیدند انجیل‌ها متعدد است و هرکس می‌آید به میل خودش یک چیزی میگوید و یک چیزی مینویسد و با روایتی نقل میکند محدود کردند. بنابراین چیز کاملی از پیغمبران گذشته نمانده وتورات هم کم و بیش همینطور است. اگر چه احکام بر حسب زمانهای مختلف تفاوتهای کم و بیشی کرده است اما معارف یکسان هستند، شناختها عوض نشدند و جهان‌بینی در تمام این کتابها آسمانی یکی است! ۷۰/۸/۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروزآغاز ولایتعهدی امام رضا 💠رهبرانقلاب ‼️جادارد حادثه ولیعهدی امام رضا را مورد مطالعه قرار دهیم. در این حادثه علی بن موسی الرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد، امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسی‌ای که خود به وجود آورده بود، بطور کامل شکست داد. و نه فقط تشیع، ضعیف یا ریشه کن نشد بلکه حتی سال ۲۰۱هجری، یعنی سال ولایت عهدی آن حضرت، یکی از پربرکت ترین سالهای تاریخ تشیع شد و نفس تازه‌ای در مبارزات علویان دمیده شد و این همه به برکت تدبیر الهی امام هشتم و شیوه‌ی حکیمانه‌ای بود که آن امام معصوم در این آزمایش بزرگ از خویشتن نشان داد لذا قصائد فراوانی در مدح آن حضرت به مناسبت ولایت عهدی سروده شده و برخی از آن مانند قصیده‌ی دعبل و ابونواس همیشه در شمار قصائد برجسته‌ی عربی به شمار رفته است، نمایشگر این موفقیت عظیم امام است! ۶۳/۵/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز هلاکت زیادإبن‌أبيه 🏴والی فارس، کوفه و بصره 🏴پدر آقازاده مفسد،عبیدالله 💠رهبرانقلاب: ‼️آیا این درست است که تا مختصر نابسامانی در گوشه‌ای پیدا میشود ریش بجنبانند و بنا کند به یاوه سرایی، این جفا نیست؟! مگر در حکومت عدل امیرالمؤمنین همه حُکّام ولایات حضرت عادل بودند!؟ چهارنفر مثل مالک و سلمان و ابوذر و عمار بود مابقی آدمهای عوضی بودند که یکی از این حکام فاسد «زیادابن ابیه» بود که بر منطقه وسیعی حاکم بود، تاريخ را نگاه کنید! ۷۲/۵/۵ ⚠️توجه؛ 🏴زیاد والی فارس در حکومت امیرالمومنین بود، زیاد بعلت کثرت زنای مادرش، پدرش مجهول بود و معاویه باحضور شاهدان او را فرزند ابوسفیان و برادرخود نامید در زمان معاویه حاکم عراق شد و ۱۳۰۰۰ شیعه را سر بُرید و شکم زنان آبستن را درید و به معاویه پیام داد این همه را با دست چپ انجام دادم اگر حکومت حجاز را دهی دوبرابرش را بادست راست انجام میدهم که با نفرین امام حسن دچار طاعون شد و مُرد! سفینةألبحار۳/۵۷۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروزهلاکت‌لعین‌بن‌لعین 🏴توطئه‌گر قتل پیامبر(ص) 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم 💠پیامبر ‼️بکشید این وزغ و پدرش وزغ را، گرچه زیر پرده کعبه پنهان شده باشند! 💠سیدالشهداء ‼️نمیدانم آیا کسی بر روی زمین ملعون‌تر از این مروان و پدرش هست!؟ تتمة ألمنتهی ص۱۰۱ 💠رهبرانقلاب ‼️همه مشکلاتی که در طول تاریخ غمبار اسلام بوجود آمد اینستکه فقط بعد ۵۰سال حکومت اسلامی که دست پیغمبر بوده بدست یزید میفتد! آیا فاجعه از این گریه آورتر در دنیا هست؟! این گریه آورتر از کشته شدن امام حسین است! بعد هم میرسد به مروان و عبدالملک و البته بعد هم ناصرالدین شاهها و رضاخانها، کمتر مصیبتی در دنیا، این قدر بزرگ است! ۷۵/۹/۱۵ ‼️آیا ما نباید از قیام حسینی درس بگیریم؟! آیا فقط باید بر فاجعه شهادت ایشان بگرییم و حاجاتمان را بخواهیم؟! فاجعه اینستکه ملتی از قیام حسینی درس نگیرد، کسانیکه درسهای این قیام را از ذهن مردم پاک کنند از یزید و مروان استادترند! ۵۲/۱۱/۱۳ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
🗓سالروزقمری آغاز درس نظام‌ساز 🏳طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن 🏳توسط متفکراسلامی‌استادخامنه‌ای 💠رهبرانقلاب ‼️تاریخ، تفسیر قرآن است؛ قرآن را در تاریخ پیدا کنید! ص۶۰۸ ۵۳/۷/۲۳ ‼️باید با قرآن آشنا شد، بدجوری ما در زمینه شناخت معارف اسلامی از قرآن دور افتادیم یا سرگرم شدیم به یک سلسه پندارهای عامیانه و سست که در پوچی و بی اساسی و بی بنیادی، از هر پوچی پوچتر است و توام با خرافات، توام با پندارهای باطل و همین باعث شد در مقابل امواج مادیگری تاب نیاورد!ص۳۲۳ ۵۳/۷/۶ ‼️وای به حال آنهایی که مردم را از قرآن دور میکنند و نمیگذارند مردم قرآن را به قصد فهمیدن باز کنند، بدانید که امروز سر و کار ما با قرآن است. همانطوریکه پیغمبر خدا فرموده است آن روزی که فتنه‌ها مثل پاره‌‌های شب سیاه بر زندگی شما سایه بیفکند، بر شما باد به قرآن. کی است آن روز؟ فتنه‌های تاریکِ مثل شب را نمی‌بینیم؟ راه‌های عوضی را در مقابل چشم‌های نابینا و نزدیک‌بینمان مشاهده نمیکنیم؟ پس کی باید به قرآن رجوع کرد؟ برای کی است؟ برای وقتی که امام زمان(عج) بیاید؟ او که خود قرآن ناطق است؛ امروز روزی است که باید به قرآن مراجعه بکنیم! ۵۳/۷/۷ ص۲۵۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت قرائت جزءسوم‌ قرآن 🏳و قرائت آیه‌ی مهم آیة الکرسی 🏳ترجمه‌وتبیین‌تفصیلی آیةالکرسی 🏳توسط‌حجةالاسلام‌استادخامنه‌ای 💠رهبرانقلاب ‼️دوستان و برادران عزیز، ما تاکنون آیةالکرسی را برای چه آموخته و حفظ کرده‌ایم؟! ما همواره این آیه شریفه برای در امان ماندن جان و مال و فرزندمان میخوانیم درحالیکه آیةالکرسی متضمن مهمترین مسائلی است که در زندگی انسان مسلمان مطرح است و این بسته به اینستکه ما چقدر معارف گنجانده شده در این آیه را بفهمیم و زمانیکه این معارف استخراج شد آنجا آدم میفهمد که آیةالکرسی چیست و چرا اینقدر تاکید شده که قرائت شود، آیةالكرسى درس است، آموزنده راه توحید است بخاطر همین سفارش کرده‌اند این داروی شفابخش را بنوشیم ولی ما شیشه این دارو را گذاشته‌ایم سر طاقچه فقط به او نگاه میکنیم و احیانا آنرا لمس کرده و می‌بوسیم! ص۱۴کتاب ۵۲/۱۲/۱۱ @Jahade_tabeini